Gå til innhold
  • Bli medlem

hilmersen

Aktiv medlem
  • Innlegg

    564
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om hilmersen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

hilmersen sine prestasjoner

Proficient

Proficient (10/14)

  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Posting Machine Sjeldent
  • Week One Done

Nylige merker

33

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Ikke uenig der. Villmenn er ikke bra. Man kan godt være villmann i 15 km/t, og ikke nødvendigvis i 50 (eller raskere...men det er kanskje ikke lov uansett). Det er veldig avhengig av om man tilpasser farten etter forholdene eller ikke. Har ikke noe problem med el-sykkel på vegene i marka - det er tross alt noen som kjører bil der også. På veger a la sognsvann-ullevålseter burde det introduseres en gang-fart regel El-sykkel på sti er jeg nok negative til.....(tror jeg).
  2. Poenget mitt er at man godt være begge deler: aktiv syklist og jobb-syklist. Som transport-sykkel er el-sykkel veldig fornuftig, også for aktive syklister.
  3. Snobberiet når nye høyder skjønner jeg. Har ikke el-sykkel selv, men ser ingen grunn til at jeg ikke skulle ha hatt det. I dag må jeg av og til ta buss til jobb fordi det ikke passer seg å komme dryppende svett, og jeg ikke har tid/mulighet til å ta en vask. En el-sykkel ville ha gjort at jeg kunne ha syklet hver dag. Når det gjelder trening så tror jeg faktisk at en el-sykkel hadde vært nyttig i den sammenhengen også. Probemet med vanlig sykkel er at pulsen veldig fort spretter opp - det er vanskelig å sykle sakte nok til at pulsen holder seg nede. Den rolige langturen blir plutselig gjennomførbar også i marka - tross bakkene. Ser forøvrig flere i sykkelmiljøet i oslo fyke rundt på el-sykler - ikke iført klubbdrakt, men passende transport-sykkel-klær. (På sti ville jeg ikke har kjørt el-sykkel)
  4. Forstår egentlig ikke de som sier at det er vanskelig å finne skogens ro rundt Oslo - ikke vanskelig i det hele tatt! - En liten kano-tur, og det plutselig ingen fare for å bli meid ned med sykkel. - En liten avstikker fra de mest trafikkerte stiene og man helt alene. Jeg går mye på bær-tur og til fots med familen - det er slik jeg hovedsaklig bruker marka. Jeg sykler også, men ser ingen grunn til å plukke bær i de vanlige sykkelstiene. At grusveiene har mange syklister i høy fart er en helt annen diskusjon. Jeg undress alltid hvorfor folk ønsker å gå der når det er så mange andre fine steder å gå.
  5. Leverte en sykkel inn til reperasjon fordi jeg ønsket et proft resultat: dvs bedre enn det jeg får til selv. Resultatet var nedslående. Klagde litt på nett, uten å nevne butikkens navn....en ansatt kjente igjenn sykkelen, og jeg fikk fikset på en proff mate. Tror kort sagt man må kunne en del hvis man skal spørre om hjelp: det gjelder enten det er snakk om sykkel, rørleggere, konsulenttjenester eller noe helt annet.
  6. Det blir et godt stykke fra Juvasshytta til Glittertind - ligger på andre siden av dalen, så du må gå ned og så opp.....
  7. Denne er definert som motorsykkel og ikke el-sykkel, og vil dermed være like forbudt som hvilken som helst annen motorsykkel. Jeg synes ikke det er fornuftig å åpne for motorisert ferdsel - uavhengig av drivstoff. En to-hjulsdrevet fat-el-sykkel hadde helt sikkert vært gøy...men nei takk.
  8. Lurer på om det er denne jeg har - kjøpte den i 2000, da jeg startet med rando....så den ser litt annerledes ut. https://www.amazon.fr/Escalade-alpinisme-complet-techniques-montagne/dp/2711422429/ref=pd_sim_14_2/279-6708345-0341539?ie=UTF8&dpID=51yKxT9JndL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR112%2C160_&refRID=QRA76F1WX2G7S9CMPJDT
  9. http://www.amazon.com/Manuel-montagne-Club-Alpin-Francais/dp/2020362112 Jeg har den lille versjonen - og synes den er bra. Mener å ha hørt at den finnes i en amerikansk utgave også - men vet ikke hva den heter.
  10. Vel, jeg gikk ut ifra at ikke alle var barfotløpere.... Jeg vil ikke fjellløperne til livs - ville bare illustrere at personlig synsing og preferanser ikke hører hjemme i debatten...ei heller oppfatningen av tradisjonelt friluftsliv.
  11. Jeg forholdt meg ikke til et arrgangement...men enkeltløpere. Arrangement kan jeg se gode grunner til å forby, fordi konsentrasjonen blir så stor. Om det er et vandre eller løpearrangement burde ikke spille noen rolle. Dvs. jeg synes man bør søke om å få avholde arrangement, så får rette myndighet avgjøre om det er innenfor eller utenfor mht slitasje.
  12. Ja, jeg mener det. Ser ikke noen grunn til å forby noen ting som ikke er et problem. Fjellløping er det bare noen få som driver med, og det er lite tradisjon for det i Norge. Det vil helt sikkert ødelegge min ro hvis en fyr kommer farende fordbi meg i fjellet. Han setter også mer spor enn meg som gående. Mener du at det skal forbys? Det jeg derimot mener er at man skal forby det som beviselig gjør skade. Dvs jeg er for forbud mot f.eks. ferdsel i hekke og kalveområder - dersom det ikke er spesielt tilrettelagt for det (f.eks. gjennom fugletittertårn e.l.). Om ferdeselen skjer barfot, med sko, på sykkel eller på luftputer ser jeg ikke på som relevant. Jeg har ikke noe problem med at sykling i vårmarksområder forbys utenom spesielt opparbeidede stier. Hvis ferdsel er til skade for villreinen, så forby den, eller begrens den til visse stier eller visse tider...det blir helt feil å tillate skadelig ferdsel fra gående bare fordi det er tradisjon. Det er helt uforståelig for meg. Mest absurd blir det på kysten når man tillater motorbåter, men forbyr bølgesurfere....
  13. Tror ingen er imot å ivareta naturen her. Til fots og i kano så er det veldig let å forflytte seg utenfor sti - og dermed mye lettere å forstyrre fugl, salamander osv. På sykkel vil man holde seg der det er forholdsvis let å sykle - dvs forholdsvis flatt og gode trilleforhold. Å sykle til f.eks. Galdhøpiggen ville vært uaktuelt for meg...bortsett fra muligens på skare. Å gå dit har jeg gjort mange ganger. All bruk medfører slitasje. Jeg tror ikke sykkel vil medføre mer nevneverdig mer slitasje enn gående. Det jeg ikke forstår er argumentasjonen som benyttes. Ut i fra den burde man forby: - all ferdesel utenfor etablert sti (må begrense slitasje) - all båtbruk (potensialet for å skremme hekkende fugl er enormt) - all telting (ikke vanskelig å se en teltplass) - hunder (skrever jo livskiten ut av den lokale fauna) - skigåing utenfor løype (skremmer local fauna) Er det virkelig det man ønsker? Jeg mistenker at man kun ønsker å tillate akkurat den form for friluftsliv som en selv driver med...og bevisst eller ubevisst finner argumenter som støtter det.
  14. Ser du kiter. Foregår det kun utenfor nasjonalparker? Sykkel og kiteforbud går gjerne hånd-i-hånd.....
  15. Har også hatt dårlig opplevelse med syklister - og gående. Jeg bremser alltid ned til gangfart, eller stopper når jeg møter folk på sti. Skulle tro det ble applaudert, men det virker mer som om det er en invitasjon til å bli skjelt ut.... At grusveien fra Ullevålseter til Sognsvann brukes til sykkeltrening er forunderlig...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.