-
Innlegg
13 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Andreas Gram
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Andreas Gram sine prestasjoner
-
Andreas Gram begynte å følge Ultralett telt til Lofoten og generell fjellvandring? , Footprint, yay or nay? , Vindbukse med lang glidelås (3/4 eller lengre) og 7 andre
-
Har bunnduk til mitt Big Agnes Tiger Wall UL2. Har tidligere vært med av og til som en enklere og billigere del å bytte enn gulvet i innerteltet om (når) det blir slitt. Etter å ha prøvd å spenne opp teltet i kraftig regn og vind i sommer uten bunnduken med bestemte jeg meg for å alltid ta den med. Amerikansk oppsett med innertelt først ble en våt opplevelse, og med bunnduk kan jeg fikse ytterteltet først.
- 22 svar
-
- 2
-
Første jeg kan komme på er Berghaus Paclite pant som jeg har. 3/4 glidelås og er lett (200-250g). Det er jo en regnbukse, så jeg vet ikke om jeg bommer på hva du ser etter, men jeg har hatt veldig stor glede av den som vindbukse også på både sommer- og påsketurer. Vanskelig å få tak i her på berget, men kan kjøpes på svensk og tysk Amazon med frakt til Norge.
- 7 svar
-
- 1
-
Ser ut til at Lundhags har kommet med to par i Xplore, Abisku og Abisku Expedition https://www.lundhags.com/en/footwear/men/ski-and-skate-boots/abisku-xplore-ski-boot/?item=1040445-900
-
Erfaring med cumulus panyam 600?
Andreas Gram svarte på endred sitt emne i Soveposer og liggeunderlag
Veldig behagelig og god sovepose, ja. Jeg kjøpte en Panyam 600 som jeg oppgraderte med litt ekstra dun i for å få komforttemperaturen nesten ned til 10 blå. Jeg er ca 190, og mener å huske at jeg valgte modellen i large. Veldig deilig med litt mer presise valg på lengde enn de vanlige "standard" og "long"! Føler at jeg har fått god valuta for den, men nå var euroen i litt hyggeligere kurs for tre år siden...- 6 svar
-
- 1
-
Hvor kjøper man deler til gamle primuser?
Andreas Gram svarte på Diger Jotne sitt emne i Primus og kokesystem
Kan anbefale https://fettlebox.co.uk/ hvis du er villig til å kjøpe fra utlandet. Engelsk butikk som fører både NOS (New Old Stock) og nye reservedeler. Fantastisk mye kompetanse hos de som driver stedet. De spurte og rettet opp i bestillingen min da jeg hadde klart å finne pakninger i feil størrelse før sending- 4 svar
-
- 1
-
Det er jeg faktisk ganske sikker på at det kommer til å gjøre, ja. Ble plukket av hva jeg hadde for hånden i går kveld... Fordelen med laser er at det går fort å kaste ut massevis av prototyper og finne ut hva som fungerer, og hvilke designelementer som skal videreføres
-
Nei, beina er ikke festet mer enn at de står på plass i hullene. Dvs. at plata ikke kan løftes etter brenneren, men brenneren kan løftes etter plata. Det burde være ganske enkelt å spenne noen strikker over beina, spesielt med koveaen som har ganske korte og brede føtter sammenliknet med omnifuel/omnilite. Selv ser jeg ikke helt viktigheten av å kunne løfte via brenneren når det uansett ofte er den fulle/halvfulle drivstofflaska som er det tyngste leddet i systemet. Spesielt gjelder det for omnilite.
-
Skapertrangen skylte over meg midt i en lang eksamensperiode, og jeg fikk tatt en liten runde med laserskjæreren for å lage et veldig lett patent som jeg tror skal funke veldig bra. Platen er skåret ut av 2mm pleksiglass (tror jeg) som har nok fleks til at den ikke skal knekke, men er stiv nok til å løfte både brenner og flaske fra endene. Den er spesialtilpasset for Kovea Booster +1 ved at det er skåret hull i platen som passer med fotavtrykket til brenneren, slik at den ikke kan skli rundt. Flasken er festet med borrelåsbånd av typen som brukes til å bunte sammen ledninger, og dette er en veldig "fin" type borrelås som det ikke burde sette seg fast natur i. Platen er til slutt teipet med aluminiumstape for varmerefleksjon, som også burde hindre den fra å smelte ved søl under forvarming. Totalvekten endte på 69 gram med stroppene, som er lange nok til å rekke rundt 1 liters drivstofflasker. Eventuelle bekymringer før testing: Avstand fra brenner til flaske. Søl av rødsprit til forvarming. Veldig glatt underside. Burde få testet alt dette til helgen, og deretter få laget en plate til Omnilite Ti, som er lett nok til at det er vits i å lage et så lett underlag til For interesserte sjeler slang jeg ved dxf-en til plata. Kan sende DM hvis noen har lyst på fusion360-filen til egen modifikasjon! kovea4.dxf
- 101 svar
-
- 1
-
Andreas Gram endret sitt profilbilde
-
Oboy-kulene så jammen gode ut, så det blir fort litt snacks på turer fremover. Jeg har til Narvik gått ned ca 5 kilo, så jeg tror jeg har klart å ta meg litt inn igjen. Løsningen viste seg å være å bite tennene sammen og innse at mer mat, og dermed mer vekt de første dagene, resulterer i en bedre tur for meg hvor jeg ikke ender opp med å tære på meg selv :) Nå er det et års pause til jeg har anledning til å fullføre og dermed lang tid til å teste alle tips og triks ;)
-
Uendelig justerbart belte hadde nok vært smart. Jeg har heldigvis ikke måttet klippe nye hull siden Trondheim
-
Takk for alle forslag så langt Oppklarende svar: Ja, jeg har naturligvis kjøttdeig/annet kjøtt i gryterettene mine. Prøver å ta første natt etter handletur på steder med kjøkken slik at jeg kan steke alt på forhånd. Sparer både vekt og reduserer faren for sykdom Med 3 dl havregrøt mener jeg da 3 dl tørre gryn og litt rosiner og nøtter for smakens skyld. Pannestekt brød prøvde jeg, men det tok såpass lang tid og smakte ikke så utrolig godt, at jeg falt tilbake på havregrøten. Mulig jeg bare landet på en dårlig/kjedelig oppskrift. Jeg har nå oppdaget delfiafett og Flott matfett. Fantastiske saker å blande en hundregramsklump av i middagen og 50 g til frokost! Dette virker som at har gitt resultater, for jeg begynner å kjenne beltet mitt igjen Både hurtigris og potetmos har omtrent samme antall kalorier per gram, så det går vel mer eller mindre for det samme. En stor klunk av det ene eller det andre i middagen, så blir man litt mer mett. Hvis morsmelkerstatning har høyere kaloriinnhold enn tørrmelk, så får jeg bare bytte handlevanene mine ved første butikk.
-
Halvveis i Norge på langs har jeg nå gått lei av sakte vekttap, og ønsker å klare å proppe i meg litt mer kalorier slik at jeg kan holde vekta sånn nogenlunde, men helst uten at sekken blir nevneverdig tyngre. Jeg er av den meget storspiste typen: en gutt på 20 år som til vanlig må spise 2500-3000 kcal/dag for å holde vekta. På langtur med dager på litt under 3 mil i snitt blir dette gjerne 4-5000 kcal/dag på meg Så langt har 3 dl havregrøt til frokost, 4-5 skiver logan til lunsj og en hel torogryte til middag holdt meg mett og gående. (det legges naturligvis klumper med smør i alle måltider) Det jeg lurer på er om noen har andre gode råd til mat jeg bære på som helst er lettere enn torogryter med kjøtt. (hvis noen tenker å foreslå real, kan jeg svare med at det for det første ikke selges på vanlig matbutikk, men for det andre spiser jeg ikke drytech med mindre jeg må!) Det viktigste blir nesten kaloriinnhold, for jeg har nok krydder med meg til at det kan smake godt nok uansett
-
Jeg bruker for øyeblikket akkurat samme bukse til akkurat samme formål som deg. Har brukt den fra Lindesnes til Trondheim hittil, og den har fungert utmerket så langt! Det har forsåvidt ikke vært veldig mange regndager, men den har klart å holde meg tørr de dagene det har vært regn, snø eller sludd. Som alle andre skall/Gore-tex klær, puster den dårlig. Veldig godt med lange lufteglidelåser langs låret! Har vært brukt med ski med stålkanter, og har fortsatt ikke noen hull nederst, men jeg går gjerne litt bredbeint. Jeg vurderte Norrøna Falketind, men den var for smal rundt leggene for min del. (har litt sykkellegger, så buksene må være litt løse rundt beina) Eneste jeg har å utsette på dem er at glidelåsene på lårene kunne gjerne startet tidligere (nærmere beltestedet) Det er kronglete å komme til det man har i frontlommer på buksa under når man har den på seg. (jeg er av typen som går med mye i lommene) Kort oppsummert: Den har fungert akkurat som den skal hittil og jeg er meget fornøyd så langt!
- 10 svar
-
- 1
-
- skallbukse
- vanntett
-
(og 2 andre)
Merket med: