Gå til innhold
  • Bli medlem

Anders70

Passivt medlem
  • Innlegg

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

1 044 profilvisninger

Anders70 sine prestasjoner

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Nylige merker

7

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ja, sant nok.
  2. Da har gps`en vært ute og luftet seg i -7grader, innstilt på forhåndsladet NiMh, nesten bare vært i standby modus/svært lite skjermbruk Etter 7 timer var garmin batteripakka tom. Lithium heretter. Eller eneloop - om jeg gidder å gå over til et nytt system. Mitt lille bruk tilsier ikke det.
  3. Ang batterivelgeren. Med løse AA batterier har jeg mulighet til å endre batteritype i menyvalget. Men når den ladbare batteripakken settes inn, fjernes denne muligheten fra menyen. Dette stemmer også med bruksanvisningen, der dette står tydelig. Vil dette si at gps`en automatisk velger den beste innstilling selv, når en slik ladepakke står i? Dersom gps`en selv velger den beste innstilling, gjorde den også det under mitt tidligere bruk. I så fall er mitt håp, om at feil batteri-innstilling var årsaken til det høye forbruket, borte. Dersom gps`en ikke velger den beste innstilling selv, men heller velger "det den var innstilt på forrige gang to løse batterier stod i" - er det håp. Derfor gjøres nå en test: ved å først å sette inn løse AA, så velge "forhåndsladet NiMh", så ut med de løse batteriene og inn batteripakka igjen. Deretter måles forbruket på nytt. En knotete løsning - men et håp
  4. Og hvor mange ganger kan vanlige eneloop batterier lades? (i motsetning til pro`ens 500)
  5. At flere brukere har andre erfaringer enn det en batteributikk hevder, overrasker meg ikke og jeg setter pris på slike tips. Selv hadde jeg ikke hørt om eneloop før engang. Foreløpig skal jeg teste meg ferdig med det jeg har ang gps`en, så får vi se. En digresjon: ble litt nysgjerrig på Ladda etter å ha lest linken til Dortase. Etter inn- og utladingskurvene der, kan det være at disse er eneloop-batterier i forkledning. Ikke vet jeg. Men jeg har et høyt forbruk av AAA-batterier (til andre formål) og har i flere år har brukt cotech sine billige oppladbare batterier fra clas olson. Disse er greie, men begynner å bli utslitt. Har nå bestilt Ladda sitt system til erstatning for disse. Så får vi se.
  6. Jada, det er den oppladbare batteri "pakken" til Garmin som jeg har brukt hittil. Nei, jeg har ikke husket på å endre batteri-innstillingene. Bjørn J tipset meg også om dette, se over. Men gps`en stod innstillt på "NiMH" fra før. Den burde nok ideelt sett stått på "forhåndsladet NiMH" - siden jeg brukte den med oppladbare slike. Det kan nok tenkes at resultatet ville blitt bedre med denne endringen. Hvor mye det ville hjulpet vet jeg ikke. Får gjøre nye forsøk. Etter Bjørn J sitt tips om lithiumbatterier og kulde, har jeg gått tilbake til engangs-batterier av merket Energizer ultimate lithium. Disse har, etter mine tester hittil, holdt myyye lengre enn den oppladbare Garmin-pakken: tre dager istedet for en halv. Dine 40.000mah høres jo mye ut, men de ligger i pulken. Der er det kaldt. En oppladbar batteripakke holdt en halv dag i snillt påskevær med mitt svært forsiktige bruk (men med feil batteri-innstilling). En slik pakke inneholder 4000mAh. Jeg har to slike pakker. Dermed er dagsforbruket 8000 mAh. I forhold til et slikt forbruk er ikke 40.000 mAh så mye lengre. Men igjen: det kan tenkes at forbruket hadde vært lavere dersom innstillingen fra "NiMh" til "forhåndsladet NiMh" utgjør mye. Eneloop er oppladbare NiMh-batterier. Jeg forela min situasjon for Altitec (batteriverksted/butikk). De selger selv eneloop-batterier, men anbefalte meg ikke disse. Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg dette svaret: "eneloop vil også funke greit, men engangs lithium har bedre kuldeegenskaper enn NIMH. Videre spurte jeg om oppladbare lithium AA1,5v. (Det er flere her inne som har omtalt slike). Svaret jeg fikk var at Altitec ikke selger slike, fordi de mener de ville fungere dårlig. Grunnen til dette er at hvert enkelt 1,5V batteri bare ville inneholdt 500mAh. Mere er det ikke plass til pga den plasskrevende elektronikken i hvert batteri - i flg Altitec. Hvor mye det er plass til i et engangs-lithium vet jeg ikke, men de fungerer for meg. Min konklusjon foreløpig: endringen fra"NiMh" til "forhåndsladet NiMh" må utgjøre en revolusjon for å danke ut lithium. Men det må testes ut. I ditt tilfelle må du bare prøve det ut - på forhånd. Bruk tykk ladekabel.
  7. "Alternativt så har undertegnede og en del andre her på forumet vært i kontakt med de som laget melkepulver for viking melk". Er det Normilk som laget melkepulver for Viking melk?
  8. Batterier er eget fag skjønner jeg. Skal sjekke om jeg har batterivalg-meny. Takker for alle tips - de skal undersøkes suksessivt. Men mitt opprinnelige spørsmål: "Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?" står fortsatt ubesvart (med tilnærmet lik bruk/instillinger osv). A.
  9. at oppladbare batterier blir bedre etter 4-5 gangers bruk var nyttig info.
  10. Javel & takk igjen
  11. joda, har forsøkt alt på lista. Takker igjen for tips. Med Tracking menes opplasting av data jfr mapshare/ inreach? Jeg har ikke 66i utgaven med disse funksjonene. Dersom det også menes i betydningen slepespor og data i den forbindelse, må disse være påslått til mitt bruk.
  12. på den oppladbare pakka fra garmin står det Ni-MH ja. Så får det bli test med lithium-batterier. Takker for tips. (Kanskje en får kjøpt oppladbare lithium-batterier også).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.