Gå til innhold
  • Bli medlem

Geir68

Aktiv medlem
  • Innlegg

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Geir68

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Geir68 sine prestasjoner

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Nylige merker

33

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hvis man ikke er flink å bytte kjede ofte (ved 1.5mm forlengelse på 10 ledd=254mm) så slites kassett og krankdrev skjevt. Tennene på tannhjulene blir slitt på den ene siden, som gjør at et nytt kjede vil "glippe", når det gamle, slitte kjede fremdeles virker. Det er derfor 2 skoler for dette: Kjøre drivverk samlet til det er helt utslitt. Skifte deretter alt dvs. kjede, kassett og begge krankdrev. Bytte kjede ofte. I lengden er dette noe billigere enn å slite ut hele drivverket samlet. Husk at helt nytt drivverk ofte trenger noen mil før det fungerer optimalt. Dette har jeg opplevd flere ganger. Antagelig er det maskineringsmerk e.l. som må slites vekk før man får et drivverk som girer mykt og konsistent.
  2. Syklet turen med en kompis i sommer med overnatting på Kalhovd, Stordalsbu og Mogen. Generelt vil jeg ikke anbefale dette hvis du liker bedre å sykle enn å skyve. Ingen av oss hadde fulldemper og med en del bagasje ble det vanskelig å sykle store deler av veien. Dette er helt i sørenden av Hardangervidda, så terrenget er mere kupert og steinete enn vidda lenger nord. Problemet er at hver gang man forsøker å sykle, vet men ikke om man kan sykle 20m eller 200m, og etterhvert blir man lei av å forsøke. Høydepunkter på turen var sykling på morenerygg flere kilometer langs Viervatnet samt den fantastiske nedkjøringen til Vråsjålega. Utsikten ned til Mogen når vi kom frem på kanten av dalføre var også en mektig opplevelse. Vi hadde samme turplan et DNT lag, men holdt betydelig høyere fart enn dem, så vi fikk god til til å nyte å være på fjellet. I ettertid er vi begge glad for å ha tatt turen, men det ble mindre sykling enn det vi hadde håpet på.
  3. Bruker Zip-lock poser som jeg mener er tette nok. Klemmer luften ut av posen før jeg drar over glidelåsen. Men jeg synes kornstørrelsen på kjøpekaffe er mere gjevn enn det jeg kverner selv, så en halv pose evergood kokekaffe med strikk rundt er for meg en like god løsning.
  4. Melder fra til samboer og foreldre ved overnattingsturer, men disse vil ikke sette i gang noen leteaksjon før midnatt den dagen jeg skal returnere. Jeg begynte derfor å bruke en Inreach i år. Dette systemet gir deg mulighet for å sette opp en nettside med kart hvor du kan poste meldinger. Man kan også tegne inn planlagt rute på forehånd og det er akkurat det jeg har gjort her: Noen vil kanskje rynke på nesen over at den planlagte ruten "ligger på internet", men for meg fungerer dette på samme måte som å legge igjen rutebeskrivelsen hjemme.
  5. Jeg har vært med fra begynnelsen når vi måtte bygge/lodde sammen dronene fra bunnen av. Lovligheten av dette og problemstilling mhp krenking av privatlivets fred har blitt diskutert på fpv.no, (First Person View). Det er de masseproduserte dronene som blir kjøpt på impuls, som skaper de fleste avisoverskriftene. For min del så var det muligheten for filming fra fugleperspektiv som var forlokkende, men har etterhvert fått mer sansen for generell sportsflygning/Racing. Dette er retningen jeg håper drone-hobbyen vil ta. Eks:
  6. Også jeg som har dårlig samvittighet fordi jeg unner meg luksusen av en termokopp på 150g til å la kokekaffen trekke i...
  7. Er dette den på sprayboks som "skummer" og er klissete? I så tilfelle, vil jeg ikke anbefale denne, den er mere beregnet til o-ring kjeder på motorsykler. Progold Prolink er ofte anbefalt og er lett tilgjengelig for de fleste på XXL.
  8. Takk for rapport og bilder Oz, det var inspirerende. Modig å følge samme tidsplan som PezDSpencer, etter han klaget på dårlig tid. Jeg har lyst til å ta turen som Mikkel anbefaler her, som en bikepacking-tur med telt og sovepose. Det hadde tatt vekk tidspresset for å rekke Fjellvåken. Det hadde gjort man har tid til å nyte naturen, ta bilder og være "småreligiøs" over fantastiske Hardangervidda. De ekstra kiloene på fatbiken er faktisk en fordel av og til da vekten presser forhjulet over hindringer og demper vibrasjon i sykkelen. Tungt oppover da... [sjekker kalenderen...]
  9. Hvilket abonnement har dere valgt?
  10. Crystallize er fantastisk. Jeg har den siste tiden fått mer og mer sansen for instrumental musikk. Denne er favoritten for tiden:
  11. Jeg har hatt gassbokser hvor ventilen har fusket. Prøv med en ny boks!
  12. Det er akkurat dette som var motivasjonen min for å bestille en slik. Frykten for å bli liggende i mange dager før blir savnet, deretter tiden før søk av redningstjenesten gjør at jeg blir funnet og få hjelp. Jeg får maretitt ved tanken på beinsplinter som stikker ut av leggen, og de hjemme som ikke vil savne meg før en uke...
  13. Artig problemstilling som kommer opp i denne tråden : Har man lov å sykle hele året på sleper som har begrensninger ? Iflg Forvaltningsplan kan en del sleper kun benyttes til garnfiske, husdyrbeite og villreinjakt. Forvaltningsplanen gir lov til å trille sykkelen, så de siste 3-4 kilometerene til Besso kan tilbakelegges lovlig..
  14. Jeg har aldri brukt denne gaffel/skjeen, men det byr meg imot at man skal holde i den delen som skal i munnen etterpå. Hos meg har bestikk en skitten, og en ren side.
  15. Jeg har Jetboil pannen, og er skuffet. Denne har ikke no-slip belegg(teflon), men er kun anodisert. Dette gjør at maten brenner seg lett fast, egg er nesten umulig å steke av den grunnen. Wok, bacon o.l fungerer greit.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.