Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaisi

Passivt medlem
  • Innlegg

    37
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Interests
    Friluftsliv med hund, foto

Nylige profilbesøk

2 214 profilvisninger

Kaisi sine prestasjoner

Explorer

Explorer (4/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Nylige merker

57

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ja, i Norge bruker mange gode kløver som Togo fra Seleverkstedet/Fjellpulken. I Sverige har dere Snowdogs kløv. Dette er kløver for hard og tung bæring. Ruffwear m.m. kan ikke sammenlignes med disse. De passer best for lett bruk. En god kløv skal ha en konstruksjon som gjør at kløvveskenes fasong og størrelse gjør den stabil "av seg selv". Reimene er altså ikke for å stabilisere kløven annet enn i f.eks. bratt terreng: Oppover skal brystreima hindre kløven i å gli bakover, nedoverbakke skal reim og festet bak på kløven hindre kløven i å gli framover. Så nei, reima over brystet hindrer ikke hundens bevegelser: Hvis hunden trekker mye bør du ha løs sele under kløven. Disse "gammeldagse" kløvene har også ei hevereim som hever kløvveskene ut fra hundens frambein og gir frie bevegelser. Og så er jo materialene i f.eks. Togo kløven veldig solide og tåler mange års bruk i røft terreng. De merkene du nevner holder ikke lenge i terreng med stein og kvist. Jeg mener det er en ulempe at kløvveskene er festet fast på en sele. Ruffwear reklamerer for at dette gir en stabil kløv, og det er riktig, men da er det faktisk hundekroppen som stabiliserer kløven. Det er ikke gunstig om kløven er tung og turen lang. Så vidt jeg kan se av bilder har Ruffwears kløver spenner som sitter under kløvveskene. Dette er også en dårlig løsning da det kan gi gnagsår eller trykkskader. Y-sele er ikke viktig om hunden bare trekker litt engang i blant, og om hunden trekker hardt og mye bør den ha en god trekksele som ligger løst under kløven. Jeg ser også at mange av "de nye" kløvene har vesker med feil fasong (ikke dypest framme), er for små, og ofte også sitter for høyt. Alt dette gir uheldig vektfordeling, f.eks. at tyngdepunktet blir sittende for høyt og for langt ut fra hundekroppen. Det gjør kløven ustabil, men det sees ikke så godt nettopp fordi selen og hundekroppen holder den på plass. For lette småturer er nok "de nye" kløvene fine, for langturer er det bare de "gammeldagse" som duger, og i mitt hode er det Togo som er suverent best. Jeg har forøvrig venner som har brukt Laika i mange år og som er veldig fornøyd med den. Jeg tror også at Snowdogs er en veldig god kløv - den er konstruert etter gamle, velprøvde prinsipper, så vidt jeg kan se av bilder.
  2. Kaisi

    Snørekjøring

    Jeg vil si at en godt trent, fysisk funksjonell hund kan trekke ca. sin egen vekt som "dødvekt" (f.eks. i pulk) på langturer, i variert og krevende terreng. Min hund (samojed) veier 26 kilo og da har jeg ikke mer en 26 kilo i pulken. Det går fint, og da trekker han meg i tillegg, men i bratte bakker kan det da være han må ha litt hjelp, avhengig av føre og forhold. Så kan jeg sikkert lesse i mer, men det synes jeg er nok for at turen skal bli hyggelig også for hunden. Når man snørekjører blir jo vurderingene noe helt annet. Da kommer det mye mer an på den som henger bak, og det blir vanskelig å si noe generelt om det. Jeg tenker at om du er normalt sprek vil både de renrasede polarhundrasene og AH, kunne gi deg god trekkhjelp og morsomme turer. Men så kommer det veldig an på ditt totale "behov for hund", tenker jeg. Om du bare går skiturer på noen timer i oppkjørte løyper og vil ha godt trekk og fart, eller er en skikkelig spreking på ski, så er kanskje f.eks. vorsteher et bedre valg? Hvis du er den litt traustere turgåer som gjerne går lenge, gjerne med pulk/slede, og også utenfor trikkeskinnene, ja da er polare trekkhunder et bedre valg. Men jeg mener også at alle nevnte hundetyper krever at du er aktiv utover det gjennomsnittlige både sommer og vinter. Til slutt er det også slik at det er forskjell på hunder og hvor motiverte de er for å gå alene foran og trekke. Det handler både om trening og gener.
  3. Kaisi

    pulkdrag hund?

    Jeg har ikke prøvd hjemmesnekret, eller prøvd pulkdrag uten bøyle, men det som er fint med bøyle er at man enkelt kan gå fram, ta tak i bøylen og hjelpe hunden med pulken når det er vanskelige forhold. Jeg kunne personlig ikke tenke meg drag uten bøyle, men det er vel litt smak og behag og også litt avhengig både av type bruk.
  4. Canellana har veldig gode produkter. Jeg har ikke prøv det selv da mine hunder har integrert dekken 🤣 men har venner som er fornøyde. https://canelana.no/produktkategori/for4bente/
  5. Oi! Beklager! Jeg prøver bare å gi råd i forhold til det du spør om. Du skriver: "Og hvis jeg ikke blir kvitt alle eggene i pelsen, vil disse kunne utvikle seg til larver og så voksne lopper i pelsen? " Jeg trodde problemet var at du var redd for å ikke bli kvitt loppene, og har svart ut i fra det. Alt det står forklart i pakningsvedlegget/Felleskatalogens preparatomtale, og jeg trodde derfor at du ikke hadde lest det. Døde egg blir borte av seg selv, etter litt tid - tørker og faller av som støv. Men hvis du vil ha de vekk umiddelbart så vet jeg ikke hvordan du best gjør det.
  6. Døde lopper legger ikke egg. Har du fått to doser så vil dette drepe loppene, og når de nye eggene klekkes så dør disse loppene før de rekker å legge egg. Bruk og virkemekanismer står i pakningsvedlegget til preparatet. Alltid lurt å lese det.Det er ikke meningen at du skal plukke vekk egg. Jeg hadde insistert på forklaring fra veterinær. Hvis hen ikke hadde tid akkurat da så går an å ta det senere, f.eks. på telefon. Som dyreeier skal jeg være sikker på at jeg gjør ting riktig når jeg administrerer medisin. Det er ikke snakk om å ikke ha tid.
  7. Dette må du snakke med veterinæren om og spørre til du forstår behandlingen hunden får. Det er riktig at medikamentet kun dreper voksne lopper. Hvis veterinær har gitt kun en dose betyr det antakelig at midlet virker lenge nok til at eggene klekkes og at disse loppene også dør. Da er det altså ikke nødvendig at eier gjør noe for å bli kvitt eggene. Midlet kan også gis flere ganger. Det kommer an på type parasitt og smittesituasjonen. Det er som sagt veterinær som må forklare vurderingene som er gjort.
  8. Det er umulig å gi eksakte svar på spørsmålene dine, men jeg prøver likevel: Hvor viktig er det at hunden kan kløve ordentlig? For meg er det veldig viktig, og det har blitt viktigere etter hvert som årene går... Det er på lange krevende turer man virkelig har nytte av dette. Jeg har middels stor hund som kan bære 4-5 kilo i kløven. Det betyr mye for min egen turglede å få den hjelpen. Det er særlig viktig når man skal ligge i telt og har mye med seg, så klart. Jeg har forøvrig uansett prioritert lett utstyr. Om du er supersprek og ikke synes 2 eller 8 ekstra kilo å bære betyr noe, så er det jo ikke like viktig for deg 😊 Om pels sommer og vinter: Hvis du driver aktivt friluftsliv om vinteren ville jeg prioritert en hund med god vinterpels. Det er om vinteren man virkelig trenger å ha med mye utstyr og personlig synes jeg det er godt å slippe mye ekstra til hunden. I vinterfjellet har man jo heller ingen garanti mot styggvær, og kan komme i situasjoner hvor hunden får det stusselig og fryser hvis den er tynnpelset. Hvis man bare skal gå dagsturer i vinterfjellet er det ikke så viktig. De fleste hunder klarer det fint bare de får på dekken. Når det gjelder pels og sommervarme synes jeg egentlig ikke det er noe problem hvis man bare tar litt hensyn. Jeg har vært på kløvtur med polarhund i 28 grader i fjellet. Bare det er fjellvann og bekker å kjøle ned i går det greit, men man må så klart være forberedt på å slå av på tempoet og tilpasse seg når det blir så varmt. Og hvor mange slike sommerdager har vi i Norge egentlig? Ellers: Min erfaring er at lys pels er best. Hvis hunden er slank, godt trent og er gjennombørstet tåler den varmen bedre. Har sett korthårede, særlig svarte hunder, som sliter langt mer enn mine gjør. Jogging i 20 grader burde også gå greit, men igjen må man tilpasse turen litt. Drikkepauser, badepauser og andre pauser er fint, men slike avbrekk bør en ihuga jogger også lære seg å ta. Det bare øker turgleden 😂 Det er også veldig avhengig av hvor hardt hunden jobber. Folk som driver med hundekjøring sier vel 12-15 grader maks for å trene. Men det er hunder som går i spann og som jobber knallhardt fordi de er trent til det og fordi de løper sammen med andre. Jogger du med én hund vil antakelig selv regulere hvor hardt den jobber, og da kan man trene selv om det er varmere. Selv løser jeg det ved å stå opp tidlig og trene hundene mens det er deilig og kjølig sommermorgen. Hvis du er en sånn som elsker krevende toppturer bør du også vite at det kan bli en utfordring med hund. Jeg må si at mine turer stort sett har gått i flatere terreng etter at jeg fikk hund, og jeg har fysisk spreke og funksjonelle hunder. Men jeg har vært på Kyrkja i Jotunheimen med hund. Hun måtte ha noen dytt i rumpa på det bratteste, men gikk helt fint egentlig.
  9. Jeg skal ikke uttale meg om rasene du vurderer, men tror jeg kan si med sikkerhet at hund, nærmest uansett rase, medfører mye støv og skitt. I alle fall om hunden er av en viss størrelse og ikke er helt korthåret slik at det er lett å vaske av skitten. Mye kan avhjelpes med eget vaskerom, kanskje en blåser, og en "opptørkingsplass" ute eller inne. Dere må nok også regne med riper på gulv, og gjerne litt oppgnagde møbler og annet inventar i valpeperioden. Kona må nok regne med at prydheim og hund er en litt vanskelig kombinasjon 😂 Trøsten er at når den søte lille firbeintingen først er i hus så blir de fleste myke og tilpasningsdyktige selv...
  10. Kaisi

    Trekksele til Ridgeback

    Men er det ikke forskjell innenfor en rase også? Slik at din RR ikke er dønn lik en annen RR? Fordelen ved å bestille sele etter mål, av de flinke folka, er jo at du får en sele som passer akkurat din hund. Det er ikke mange som vet hvordan en god trekksele skal sitte. Så jeg er enig med Tessatroll. Hvis du trenger en god trekksele så bestill etter mål fra en av spesialistene som hun anbefaler.
  11. Kaisi

    kløv+ div

    1. Jeg bruker vanlig nomesele (sele uten ringer eller spenner som kan bli ubehagelig for hunden). Jeg tenker at sele er best for hunder som trekker mye. Kløven ligger stabilt selv om hunden trekker skjevt når den går i terrenget. 3. Sånn gjør en paranoid kontrollfreak det: Jeg har kun solid utstyr, men har likevel dobbeltsikring på alt som muligens kan ryke når vi går i saueterreng o.l. Jeg bruker nå magebelte med plastspenner som teoretisk kan gå opp om de kommer i klem. Da bruker jeg ekstra reim rundt livet som sikring. Jeg har fått laget strikkliner med splitt i enden (altså splitt med en krok i hver). Da kobler jeg den ene i halsbåndet når vi går inn i saueterreng. Jeg har også doble snorfester i selen. Strikklina festes med karabinkrok til hel ring i beltet. Om jeg går med vanlig leiebånd en sjelden gang, så bruker jeg reim rundt håndledder som sikrer om jeg skulle glippe båndet. Jeg har lest for mange historier om hunder som har kommet løs og gått etter sau, pga. utstyr som ryker eller at man mister båndet.
  12. Du har kanskje gått mye tur på venstre side av veien i hverdagen? Da sitter det liksom litt fast i bikkjehodet at den skal gå på venstre side. Da anbefaler jeg deg å øve mye på sideskift, og begynne å gå mye med henne på høyre side - altså også når du ikke går på ski. I tillegg må hunden må lære å følge deg og dine anvisninger. Når hunden kan høyre og venstre så kan du kommandere henne over på høyre side. Hvis hun likevel glemmer seg underveis på skitur så fortsett å gjør som du gjør nå: Brems ned farta (det er en slags "straff" for hunder med mye framdrift), så kommanderer du høyre og gir på med fart (=belønning) når hun gjør riktig. Slik lærer jeg hundene mine høyre og venstre:
  13. Heldig hund som får være med på langtur! Bare hunden er godt trent og selvfølgelig trent til å bære kløv om den skal det, så tenker jeg dette er supert for hunden og samholdet mellom dere. Det eneste jeg ville passet på var å ha rikelig med tid til hjemme-alene-trening når dere kommer hjem, før du må i jobb og forlate hunden feler timer alene. En omplassert alaska husky er kanskje vant til å være med andre hunder, og ikke trent på å være alene hjemme? I tillegg er vel separasjonsangst et ikke ukjent problem hos en del alaska huskyer...
  14. Kaisi

    Kløv til Samojed

    Har bare brukt Togo-kløv fra Seleverkstedet til mine samojeder. Er veldig fornøyd med det. Noen venner har vært fornøyde med Laika-kløver til sine samojeder. Det kan være ganske stor forskjell i størrelse på samojeder, så jeg vil anbefale deg å vente med å kjøpe til hunden er eldre/ utvokst.
  15. Det er med hunder som med folk: Bruk ull innerst! Mange kjøpedekken er for vide og har tullestoff inn mot huden, og da varmer de ikke godt nok. Du kan lage ettersittende ullgenser til den lille hunden av ei gammel ullstrømpe eller armen på en gammel genser. Eller du kan kjøpe dyrt og fint ulldekken fra f.eks. Canelana. Om du også lar hunden sove i sovepose (i din hvis det er veldig kaldt), så tror jeg den vil holde varmen bra. Ellers gjelder andre triks også både for hunder og mennesker: skift til tørt ulltøy, spis/drikk noe varmt, gjør noen hopp og sprett og få opp varmen før leggetid, ha et godt og varmt liggeunderlag osv. https://www.canelana.no/produkt/canelana-thermo-hundedekken/
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.