Kompliserte problemstillinger krever av og til sammensatte ordninger og tiltak.
Siden du tar frem bil som et eksempel kan jeg opplyse om at vi har en ordning med obligatorisk førerkort som fungerer som selvpålagt "begrensning for bruk" for de som ønsker å følge lover, det representerer bevis på fullført opplæring, og er i tillegg et redskap som kan brukes de få gangene Vegvesen og/eller politi gjennomfører kontroll.
Når det gjelder ATV er dette kjøretøy som er spesielt egnet for å kjøre i ulendt terreng. Å spørre etter økt håndheving og kontroll av bruk vitner om mangelfull innsikt om dette. Grisekjøring med ATV er rekreasjon for enkelte, og det foregår gjerne utenfor ordinær arbeidstid, og i grisgrendte strøk. Mange områder i landet har allerede vaktordninger hvor lensmann eller politivakt bruker flere timer på å nå frem til ulykker og andre alvorlige åsteder, og det ville være merkelig hvis de skulle sitte på vakt i skogen eller langs stier hvor ATVer kan dukke opp.
Erfaring og logikk sier dessuten at passive ordninger fungerer hele døgnet, hele året, og til lav kostnad for den som driver (tenk autopass vs. mann i skranke, fotoboks eller fartsdump vs. politimann med laser).
Noen passive ordninger som kan være effektive for å få ned uønsket bruk av ATV er for eksempel importbegrensning, konsesjon og spesiell opplæring med egne førerkortklasser.