Den korte og mest sannsynlige begrunnelsen for hvorfor noen eller mange produkter koster mer her i Norge er nok betalingsviljen til kunden.
Hvis du for eksempel har en vare som selges for kr 1000,- i nettbutikk, men du opplever at dine kunder i butikken gjerne kjøper den til 1500,- hvorfor ikke ta den prisen da?
Har kunden betalingsvilje på en høyere pris er det jo helt naturlig å selge den til den prisen?
Stort sett enhver butikk/forhandler har jo som formål å tjene penger. Inntjeningen skal jo totalt sett overstige alle kostnader man har med å drive butikk. Så man vil jo normalt søke å selge varene sine til en høyest mulig pris over innkjøpspris for å få mest mulig fortjeneste.
Og i alle butikker vil man ha noen volumvarer, som har som formål å omsettes i et høyt volum og fungere som markedsføring som trekker folk inn i butikken / til nettsiden. I tillegg har man jo endel varer i midt sjiktet samt noen varer man forventer å selge færre av, men til en høyere pris.
Volumvarer = varer med lav eller tilnærmet ingen fortjeneste.
Selvfølgelig vil man oppleve at man kan spare tildels store summer på å surfe nettet etter varen i utenlandske butikker eller lignende, og det er nok butikkene klar over også. Men hvis man mister ett salg på det, samtidig som fem kunder handler til din høyere pris, vil jeg anta at fortjenesten samlet sett er høyere enn om alle seks kundene kjøpte varen til den lave prisen i nettbutikken?
Hvis kundene, dvs mange nok velger å handle andre plasser pga prisen vil nok butikken justere seg ned helt til man finner betalingsviljen igjen, alternativt man slutter å føre det produktet.
Jeg har selv sett at butikker som geografisk er forholdsvis nærme hverandre (10-20km) kan ha vesentlige forskjeller i pris på enkeltvarer. Dette har nok sannsynligvis med at den dyre butikken ligger for seg selv uten nevneverdig lokal konkurranse, mens den andre ligger midt i gryta med mange alternative butikker rundt seg. Og da kan butikken som ligger litt for seg selv tillate seg høyere priser både fordi mange kunder nok handler der i uansett fordi det er praktisk, samt at det er en mindre butikk som selger et lavere volum av varer, og dermed er avhengig av høyere fortjeneste per solgte vare.
Så, jeg tviler på at det er noen slags baktanke bak prissettingen i Norge. Den naturlige forklaringen er nok at vi som kunder har en høy betalingsvilje som bygger på at vi har råd, mange av oss er bedagelige og foretrekker å få varen nå, i motsetning til å få den senere og at vi er risikoaverse slik at vi foretrekker å kjøpe noe til en person/butikk istedenfor å bestille over nett og håpe det går i orden. Jeg vil også tro at mange synes det er sikrere å forholde seg til sin lokale butikk fremfor en nettbutikk en eller annen plass med tanke på eventuelle reklamasjoner.