Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 02. okt. 2024 i alle områder
-
5 poeng
-
3 poeng
-
Å legge seg sliten og kald i en for varm sovepose, ja det er lykke. Gradvis kjenner man varmen kommer tilbake. Dette skjer selvom man kanskje har spist litt lite, undertøyet er fuktig og kroppen er kald. Jeg bærer gjerne en litt tyngre pose, for å ha posekos på lur. Du kan spare litt vekt, med en tynnere pose, men da må du gjøre noen triks for å bli varm. Orker du høye harehopp, varmeflaske, et stort måltid før du legger deg? Ja da klarer du deg fint med den tynne posen. Jeg derimot bærer litt ekstra med glede.2 poeng
-
Det er faktisk sjeldent jeg har hatt håp om sabotasje langs kysten så tungt som denne elektrifiseringa av sokkelen, samt sending av strøm til utlandet. Det som er enda verre er hvor inn i granskauen med kroner de tar ut i overskudd hvert år, også skal de samtidig fortelle oss at det er dårlige tider og markedet i europa som er grunnen til at vi har så høye priser her. Hvor tjukk i huet skal de få lov å tro vi er. Nei akkurat i dette tilfellet håper jeg at sivil ulydighet blir landsomfattende.2 poeng
-
2 poeng
-
Same company: “The company acquired Ocean Signal in May 2015” https://en.wikipedia.org/wiki/ACR_Electronics1 poeng
-
Her er en videorapport til fra Rondane.🙂🍂👍 Denne høsten gikk altfor fort over i vinter ?❄️1 poeng
-
Tenkte det kunne være en ide å lage en liten oversikt over steder man kan kjøpe stoff og annet til DIY prosjekter. Kom gjerne med forslag så kan jeg opdatere listen etterhvert: Utlandet: http://diygearsupply.com/ http://www.shelby.fi/catalog/default.php http://www.extremtextil.de/index_en.html http://www.questoutfitters.com/ http://www.bearpawwd.com/index.html http://zpacks.com/materials.shtml http://www.rockywoods.com/ www.funfabric.de (Tysk) https://ripstopbytheroll.com/ Norge: http://www.skinnlaaven.no http://www.sloyd-detaljer.no http://www.jerven.no/jerventekstil http://www.lyngorseil.no/ https://www.stoffogstil.no1 poeng
-
Du bør (må?) klipse av innerteltet for denslags i Ringstind, ellers blir det veldig spennende.1 poeng
-
Forvarming tror jeg det kun er du selv som kan svare på. Noen forvarmer med så mye drivstoff at flammene slikker høyt, andre vet nøyaktig hvor "lite" som behøves og kan begrense det. Type brenner har også mye å si for hvor stor forvarmingsflammene må være. Kun basert på bilder av teltet tror jeg det skal gå fint i forteltet, siden stanga går såppass horisontalt rett opp så du har litt høyde å jobbe med før det bøyer innover - Men som du sier selv, kanskje så nærme innertelt-åpningen som mulig1 poeng
-
Vi parkerte ved Spekedalsseter, padlet til Sølensjøen, gikk til fots tilbake med én overnatting i telt og kjørte deretter tilbake til båthavnen i Sølensjøen (Fiskevollen) hvor vi hadde låst fast kajakkene. Det ble en fin firedagers tur, to dager padling og to dager på fottur1 poeng
-
Får den nye modellen brukt og, vært en god del solide xxl tilbud de siste par årene til underkant av 4000kr ny, så de er i omløp. Uten topplokk og siderommene er ikke vekten så gale. Leddet hoftebeltet gjør den mye mer behagelig å bære enn Osprey Aether 100 plus fullastet, for meg.1 poeng
-
Osprey Ariel Plus 100 er en damemodell som ofte har vært på salg til rundt 2900. Den begynner å bli utsolgt rundt om på nettet, men kanskje noen butikker har den enda? Det er nok 85-literen det går mest av…1 poeng
-
En ny Para-Ranger veier 4 kg. De litt eldre, brukte veier 5,5 kg. Det er før du putter noe som helst i den. Ikke å anbefale for vanlig turbruk.1 poeng
-
Gikk en del av Norlandsruta i høst, 166 km på 7,5 dager. Startvekt på sekken med mat for 9 dager 17,4 kg. Mat for 9 dager, snacks inkludert veide 5,3 kg. Korteste etappe var 9 km, lengste 32 km. De fleste etappene lå på 22-25 km. Neste år skal vi gå resten, dvs ca 50mil og da skal sekkene ikke være tyngre. Med lettere sekk kan du også bruke lettere skotøy.1 poeng
-
En brukt para-ranger fra finn? Vil påstå den er i utformingen å anse som en damemodell, med mindre du er veldig kort. En ting er sekk med stort volum, som kan være nyttig når man skal bære mye dun om vinteren, noe annet er stort volum når man skal bære vedsekk og lavvo. Velg en sekk som ikke bare passer volumet men også vekten på det du skal ha med.1 poeng
-
Tror ikke det er mange som går NPL med 30 kg i sekken. Med moderne utstyr kan man komme mye lavere på vekt og da vil det kun være et lite fåtall etapper hvor man vil trenge å være helt full-lastet.1 poeng
-
Denne siden gir en ganske god oversikt over mange ulike NPL-turer og hvor mange dager de har brukt. https://norgepaalangs.info/ Regn med ca. 2700 kilometer (give or take, avhengig av ruten du velger selvfølgelig), og del på antall dager du er komfortabel med. 30 km med 30 kg kontinuerlig over flere dager høres hinsides ut slitasjemessig, selv i toppform. Jeg planlegger selv Norge på Langs neste år og fokuserer ganske hardt på vektreduksjon for å kunne gå lett og lekent, da med dagsetapper på ca. 30 km etter en litt roligere start den første perioden for å gå inn kroppen litt. På det absolutt aller meste kommer nok ikke sekken til å overstige 20kg, og det er med mat for 13-14 dager i sekken. Det blir kun enkelte deler av turen dette blir modusen. Gjennomsnittet blir nok mer noe sånt som 13-15 kg et sted. Vi tenker å gjennomføre på 101 dager, da er noen hviledager regnet inn. Mer om min planlegging har jeg skrevet her:1 poeng
-
Jeg har heller ikke gått NPL, men leste en blogg (mener det var Isak Knutsen) hvor de hadde startet med dagsetapper på rundt 20 km, men etter en mnd så gikk de ned til 15 km etapper for å ha mer tid og overskudd til å nyte plassene de campet på underveis.1 poeng
-
Det er et kjempedilemma du peker på. Vi skal være batteri for Europa, samtidig som kraftmarkedet skal drives etter rene bedriftsøkonomiske prinsipper. Vi må ha noe overføring for å kunne hente strøm i "uår" og selge ut eventuell restkapasitet på våren, men med stadig flere og større kabler, så blir det for lukrativt for regulantene (les: spekulantene) å bare tømme når prisen er høy. Å bygge ut flere vernede vassdrag i urørt natur bare for å sende strømmen ut, er jeg villig til å lenke meg fast til et eller annet for. Dette er ikke "ren strøm", for den ødelegger natur.1 poeng
-
Jeg har ikke gått Norge på Langs, men har forsøkt meg på noen langturer litt tilbake. Alt kommer jo an på hvordan kroppen din er satt sammen og hvor god form du er i. Min erfaring er at 30kg sekk og rett på 20km pr dag betyr skader, vondter og risiko for avbrutt tur/lengre hvile perioder. Jeg ville definitivt forsøkt å holde vekta godt under 30kg og startet svært pent om vekta faktisk blir såpass høy. Det er sikkert mulig å bevege seg 30km i lett terreng når man har gått seg i form med den sekken, men tror ikke du skal ha det som et snitt.1 poeng
-
Etter en sommer med flytting og oppussing ble det tidligere i september endelig tid til en overnattingstur igjen. Det ble 3 netter på samme plass, med tuttebærplukking, bålfyring, nordlys, og utallige kaffekopper. Med på turen var en ny fast "lånehund" (den lyse) etter den forrige dessverre måtte avlives i sommer.1 poeng
-
Starten i sør på Hardangervidda (ovenfor Rjukan) i dag. Mindre vind enn i går, men kjølig. Lenger inn på vidda har fjella fått et dryss av vinter. Man niholder på sommeren, men blir ganske matt når høsten kommer med sine gleder...naturen åpner opp, gir mer rom. Tanker er det og plass til. Gode. Tror det blir en flott vinter her!1 poeng
-
Primus Kinjia gasskjøkken (har to brennerhoder, bruker en gassboks) + bæreveske. Til bil-camping og hagebruk, ikke for bæring. https://www.prisjakt.no/product.php?p=36521561 poeng
-
1 poeng
-
Et Lite PS: Jeg har fjernet forskjærmen og klart å lure et 29x2.25" MTB dekk på forhjulet for å ha mest mulig "fatbike" der hvor dumper/stein føles mest. Forhjulet er nemlig en city-bike (28"), egentlig 622mm felg, som er samme felg som blir brukt på MTB 29" bare for å forvirre! Ennda verre blir det med 100-vis av ulike brake pads, både originale og diverse paralellprodukter, hvorav noen er meget bra - og dyre (fx Swiss). Jeg fikk noen som skulle passe min Shimano modell, men var en brøkdel mm for stor, så de måtte files litt for å gå på plass. Jeg har like godt kjøpt en 4x4 Citroen Jumpy kassebil. Der har jeg bygget "hundekasse" til 4 huskyer og plass til 2,5m slede på siden vha luke under passasjersetet. Etter førset år i stasjonsvogn med slede på taket på en smal fjellveg med uberegnelig brøytete veiskuldre og lange strekk, hvor det må rykkes ved motkjørende bil, innså jeg at tilhenger IKKe var løsningen. Jeg har ikke kjørt traktor med gummivogn fra jeg var 12! Men varebil i storby! Jeg hadde annen bruktbil til innbytte, skal sies. Elgen1 poeng
-
Etterjobbs-trim på blandevei på Romerike (som jeg blir mer og mer forelska i jo mer jeg ferdes). 65 km var over et blunk føltes det ut som.. (når man verken ser på klokke eller trip-teller) Og som om ikke det var nok at turen var helt AMAZING😍.... så så jeg til min glede et sted ved Leira jeg kan sette ut båten min. Sjekka med grunneier, og jeg kan få lov til å starte der. Så om det ikke ble fra Kråkfoss i eller (eller om det blir det noen gang)... så satser jeg på en god Leira padling neste helg. Forza Romerike🧡1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Nå som overgangsordningen med deklarasjonsunntak for varer under 350 kr er avviklet fra 1. januar 2024, så blir det fort litt dyrere å handle hos AdventureXpert, dessverre. De har visst ikke planer om å registrere seg i VOEC-systemet med det første, ettersom de har relativt få kunder fra Norge. Det betyr i praksis at man må betale et fortollingsgebyr (som man ikke har kontroll over selv, avhenger helt av hvilket fraktselskap/speditør selger benytter), og det gjør i alle fall at småhandling fort blir ugunstig. Alternativt skal det vel være mulig å fortolle selv, men jeg har ikke forhørt meg med f.eks. Posten hvordan dette eventuelt vil slå ut på et fortollingsgebyr fra dem (de tar vel gjerne betalt for lagring og ekspedering av sendingen...). AdventureXpert sine forsendelser blir vel fraktet av Posten her i landet, og da er det vel prisene fra Posten her som gjelder. Antar at man ender opp med 45, 75 eller 270 kr pluss 150 kr i så fall, avhengig av verdien på forsendelsen. Det er i grunn litt synd, særlig ettersom AdventureXpert har et bedre utvalg på en del plastkomponenter og sytråd enn f.eks. ExtremeTextil. Oppdatering: AdventureXpert har sagt at de sannsynligvis blir nødt til å registrere seg på sikt, men at det ikke er noe de vil gjøre med det første. Så da er det håp, i alle fall.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00