Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 02. sep. 2024 i alle områder

  1. Her har det skjedd litt over helgen mens jeg var på tur! Skal prøve å svare opp etter beste evne. Noen av svarene dekker flere poster, uten at jeg nødvendigvis siterer inn alle. Litt som forklart tidligere i tråden, hovedgrunnen er for å ha mer tid på tur og mindre styring, ordning og koordinering. En sekk på 20 kg, med mat for 14 dager som vil være MAKS synes jeg i dag er en "lett" sekk jeg kan gå langt med. Alle dager etter dette makspunktet vil bare bli lettere og lettere ned på de sub 10 kg som er grunnvekten av sekken. Hovedpoenget mitt med å pakke lettere er ikke å gå lettest mulig, men å kunne gå langt uten å etterforsyne hele tiden. Etter å ha grovtegnet ruten forrige uke har jeg likevel trekt meg littegrann på strategien og jeg regner med å ta et litt hyppig førstedepot etter 7 dager for å få en veldig lett start. Også andre steder langs ruten vil depoter som regel skje mellom 8 og 14 dager siden forrige depot. Mest på grunn av praktiske årsaker med tanke på fjellområder en skal inn i som vare en periode før man får neste mulighet. Antall depoter ligger nå på 8. Det er jeg ganske fornøyd med. Dette er også noe vi tar med i betrakninger for mat. Maten jeg har med er nok på tur, men jeg kommer til å gå ned i vekt (og det er ikke noe farlig med det). Men der vi får muligheten og er innom butikker, så kommer vi til å hive i oss det som er mulig, og ta med oss litt ekstra snacks som ikke innebærer for mye søppel som må bæres frem til neste mulighet for å kvitte seg med det. All "grunnmat" jeg _må_ ha blir det kjedelige Real Turmat, havregrøt og knekkebrød med div pålegg med god holdbarhet. Dette kommer med depotene. Alt annet vi finner på butikkene er kun bonus. Går man lei? Helt sikkert. Går det fint? Jepp Maten har jeg regnet på - Det gir meg (selvfølgelig) litt mindre enn jeg burde hatt, men erfaringsmessig fra en måned på Island med en del _mindre_ mat hver dag vil nok dette gå helt fint. Å gå litt ned i vekt er heller ikke skadelig. Hviledager er tatt høyde for. Ikke veldig mange (maks 10-14 stk). Erfaringsmessig på lang tur ender hviledager opp med å ikke bli brukt, eller bare kjede seg i stykker de dagene man tar den. Er formen god blir det nok heller brukt som "korte" dager med noe forflytning, for så en lengre hvile til neste dag. Gnagsår er selvfølgelig høyt oppe på prioriteringslisten. Selv er jeg ganske så "immun" mot gnagsår annet enn i skisko, men turpartner er ikke nødvendigvis det samme. Alt skotøy som skal brukes testes nøye og trenes med i forkant. Jeg klarte aldri å poste en rapport fra Island 2022, så jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det for den over 3 ganger lengre NPL-turen Kort om ruten som vi har skissert: Lindesnes til Nordkapp, kun innenfor Norge (det er jo Norge på Langs... ). Kun Norge innebærer litt tyngre partier i nord, men det er såpapass sent ut i turen, så jeg tviler på at det skal ha noe å si med den formen vi kommer til å være i på det tidspunktet. Se grovskisse for ruten under (bringebær = depot). Denne er svært løst basert på flere GPX-spor fra NPL på ut.no, men har også haug med egne veivalg jeg har valgt istedenfor. Highlights: Turen starter i midten av eller slutten av mai. Vi ønsker ikke å holde på med utstyrsbytte mellom ski/fottøy. I starten blir det en del vei, men vi vil i størst mulig grad prøve å unngå det på vei til Rjukan. Fra Rjukan går vi over østvidda til Geilo. Hardangervidda øst skal historisk sett være relativt snøfritt på det tidspunktet. Videre mot Filefjell og Jotunheimen må vi se an føret for hva som blir beste plan videre med tanke på snø. Har vi samme situasjon neste år som i år så bør den tegnede ruten gå greit i de lavere strøkene.
    5 poeng
  2. @sneakyowl Fra kartet ditt ser det ut til at du kommer til å spise fryktelig mye bringebær under turen! Jeg hadde bare en idé med tanke på depoter. For ikke lenge siden var det en tråd, som vi begge bidro til, hvor et nytt medlem spurte om kjøp av gassbokser i påskeferien når de fleste butikker er stengt. Til slutt tilbød et forummedlem sjenerøst å kjøpe boksen til ham på forhånd og beholde den hjemme til den besøkende kom. Hvis du publiserer en detaljert beskrivelse av noen etapper av ruten din, kan du spørre om noen forummedlem bor langs eller i nærheten av ruten og vil være villig til å motta en depotpakke som du kan hente hjemme hos ham (eller hos en nabo, hvis han ikke vil være hjemme når du ankommer). Det kan spare deg fra å ta en avstikker til et landsbypostkontor – og du vil være uavhengig av postkontorets åpningstider.
    3 poeng
  3. Når minsteman kun sover sin daglige lur i vogna midt på dagen, ja da blir det mest korte dagsturer tidlig eller sent. Men på tur, selv i hagen, er det lov å spise nudler! Utmerket lokkemat for eldste som lærer om både gass, rødsprit og usynlige flammer. Syntes orginale Trangia Triangel er litt klønat med gassbrenner. Ringen løsner ofte når slangen er litt stiv. Men med rødspritbrenner var det riktig så fortreffelig. Satt på sparelokket når det ble futt i brennern, og da småputra den kjempefint. De små vindskjermene du får på biltema/ali/etc passer veldig fint rundt.
    1 poeng
  4. Den tåler det jo fint. Men kan ikke si noe om hvordan det er å padle en to manns pack raft alene i stryk. Test noen enkle, se hva du syntes. Har du ferdighetene går det nok helt fint
    1 poeng
  5. Har testet No 8 en liten stund nå, og er imponert. "Mye kniv i liten kropp!" Litt slankere en Woodsman ja.
    1 poeng
  6. Ja, frysetørket Real eller tilsvarende er det åpenbare - men etter få dager meget kjedelige svaret. Med litt matolje og krydderier blir det noe bedre!! Og mer fett. Fett er vel det mest energitette du får, men det kan sjeldent frysetørkes. Så utover Real ville jeg ta en del potetstappe, som bare skal ha vann (kulhydrater), bra fete pølser/ølpølse og liknende som smak og næring. Toro har en del tørkete produkter, som bare skal ha vann + tørket kjøtt/pølse + nudler/spagetti/ris for å bli noenlunde bra variasjon. Knekkebrød er fint lett, men fyller aldeles mye - og knekker lett til smull. Jeg har med suksess noen ganger bakt noe energitett "Logan/villmarksbrød" med både mye frukt/nøtter og fett!. Peanøtsmør inneholder både mye fett og faktisk like mye protein som en bra ost (20-25%), men må selvfølgelig lastes fra glassbeholderen. Det meste av dette får du også i små butikker. Hvis du er innenom hytter er det mulig å bake på stekepanne på ovn - ellers bruker du en del ekstra fuel. Bare litt for variasjonen! 😉 Elgen
    1 poeng
  7. En fantastisk helg men satt hjemme og snufset så ville i alle fall se natur på tv.. nrk.no er da ofte et godt valg. Kom over en serie - ‘gjetar i jotunheimen’ om gjetere av tamreinflokker der. Helt super serie (har foreløbig kun sett sesong 1) som absolutt hjalp på fjellsuget..
    1 poeng
  8. Barents Stetind 3 UL til 3999,– nå hos XXL.
    1 poeng
  9. Det er vel det vi kaller Gaupeterreng! Litt artig er jo at det er vel 4 mulige startpunkt i nord; Grense Jakobselv Kinnarodden - nordligste fastlandspunkt Knivskjellodden - Norges nordligste punkt Nordkapp - da bør du jo innom Knivskjellodden også? I syd har du; Holtet - sydligste punktet i Østfold Svinesund Lindesnes Så har du valget; Gå bare i Norge Gå innom Sverige (Finnland) Så dette i kombo om du velger å starte i nord eller sør, gir jo utrolig med muligheter til å lage din egen tur, unngå det værste av våren eller terreng! @sneakyowl hvilke rute og startpunkt har du valgt?
    1 poeng
  10. 1 poeng
  11. Halva turen er ju ganska långt från butiker, men det er fullt mulig å klare seg på depoter som ikke er större enn 8-9 dager. De flesta må bare bli sendt til hotell/turistboenden. Det går også veldig an på hvor langt man kan gå per dag. Mange som går med lettvektspakkning og god plan går 25-30 km per dag uten problemer. Jeg syns 1 kg mat per dag er mye. Er det bare havregryn som har relativt lav energitetthet så är det väl det, men mye går jo i fett og annet som er tettere. Min mix ble ca 800 gram og nesten 4500kcal per dag. Men mitt enda tips, egentligen, er at (Aust-)Agderfjellene er absolut värst på hele turen. Man er i dårligst form samtidigt som man må gå flest höydemeter. Opp och ned små bakker precis hele tiden.
    1 poeng
  12. Sørenden av Hardangervidda, med utsikt til fjell uten navn retning Møsvatn der bak( litt spesielt, men historisk sett så var høyder ofte sjeldent navngitt, om ikke det var et kjennemerke. Lavland med elver og setringsdaler var mer pop/ aktualisert.(Våeren renner like der nede, og ender opp i Rjukan. Ensomt i fjellet denne helgen. Har sikkert litt å si at Krossobanen ikke går....før i 2026.) For spesielt interesserte så stenger Kalhovd DNT hytta ned til neste uke, med åpningstid medio september.
    1 poeng
  13. Et par ting: For det først lykke til med å få til å prøve på NPL! Bare det er en prestasjon, tid, penger og mulighet. 🤩 Vi er nok mange her inne med en drøm om NPL. Har fulgt med i en del år de som prøver seg og en del fullfører også NPL. Men fysisk og psykisk har du det bedre med en lett sekk totalt sett, og ikke minst nok mat. Under en kilo med mat(og forbruksartikkeler) pr døgn høres veldig lite ut. Har du regnet på hvor mye kalorier du har pr døgn? og med mye mat i sekken bruker du jo mer krefter og større sjangs for å få skader på kroppen. Finnes jo mye info om opplegg for NPL. På Depo er det jo også bytte av utstyr - for det er mye opp og ned - så du møter våren og rotten snø, samt snøsmelting mange ganger. Jeg har tre grunnregler: 1 - Ikke gå ned i vekt i forhold til dag 1 2 - Ikke gå lenger/hardere enn at du kan gå uten hviledager. Ellers er sjangsen for belastningsskader stor 3 - Unngå gnagsår! Utrolig mange starter dag 2 på NPL med gnagsår. De skal «gå inn» litt for å ha noe å gå på. Det blir mange km på asfalt til å begynne med. Og er det uvær eller snøsmelting blir det lange etapper på asfalt. Edit: Det hadde vært utrolig gøy med en Dag for dag - tråd med Norge på langs! Ville blitt historisk her på Fjellforum 🥳
    1 poeng
  14. Nå tar du kun høyde for at alle steder du stopper er småbygder med veldig lite utvalg. Flere steder vil jo ha mye bedre utvalg. Og det går som du selv sier ikke bare i Real. Man får kjøpt nudler, paste, potetmos, gryteretter, havregryn etc. Om man noen ganger får 450g i stedet for 230g og for noen dager må bære 220g ekstra må jo være bedre å skal sende ut 100 depotet. Det er jo ikke svart/hvit. Det er jo ikke enten depot eller grisgrente bygder med minimalt utvalg. Storparten av tiden er mann sannsynligvis i mellom disse to ytterpunktene.
    1 poeng
  15. I går så gikk jeg Stornappstinden 740 moh. på Flakstadøya i Lofoten. Som de fleste andre fjellene i Lofoten er turen kort og bratt med fantastisk utsikt fra toppen. Oppstart fra E10 ved Nappskaret, lengde ca. 5 km t/r, tidsbruk ca 3 timer. Turmålet er midt i bildet: Nappskaret og E10 langt der nede: Mot vest: Fiskeværet Napp der nede; Nappstraumen:
    1 poeng
  16. På en Norge på langs tur er du ofte ikke veldig langt fra en bygd eller by med butikk. Eller en DNT hytte. Da er det vel bare å svinge innom å handle. jeg skjønner man i noen partier må ha med litt mer mat, men store deler av distanser klarer man seg vel med mye mindre enn 14 dagers beholdning.
    1 poeng
  17. Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor du har valgt denne planen, da den mest logiske måten å redusere vekten på en lang tur er å legge depoter av proviant (mat) og “forbruksvarer” (tannkrem, såpe, solkrem osv – ev. også batterier). Jeg har gjort dette i flere land ved å sende pakker til postkontorer (poste restante) eller til fjellhytter eller til og med hoteller (etter forhåndsavtale). Jeg må innrømme at dette ikke har fungert ganske så bra i Norge – en gang tok en pakke to uker fra Sveits til Fondsbu og ved to andre anledninger (i Norge) måtte pakken hentes fra en annen adresse enn den til som den ble sendt. På en veldig lang tur som Norge på Langs kommer du garantert gjennom landsbyer med postkontor eller passerer nær fjellhytter eller avsidesliggende hoteller som er tilgjengelige med bil, og derfor kan få post levert. Jeg pleier å ta proviant for tre til fem komplette turdager pluss ytterligere to dager i tilfelle jeg blir sittende fast på grunn av dårlig vær. Mat i 14 dager i fryktelig mye å ha med seg. Når alt er sagt, innser jeg at depoter for en 3000 km/3 – 4 måneders tur vil koste en liten formue i portokostnader!
    1 poeng
  18. Tortilla Wraps, i en størrelse som passer til stekpannen/gryta. (Holder seg godt og lider ikke samme skjebne som Polarbrød når de klemmes i bunn av sekk/pose.) Et par dråper olje i pannen/gryta, et lite minutt på hver side. Spiser både i camp, og lager noen som jeg pakker til lunsj underveis. Kan også spise de "as is" ut av pakken om man ikke har annen mulighet (inneholder noe "hevingsmiddel", men har ikke kjent noe spesielt ubehag/luft i mage etter å ha spist de "rå"). Pålegg as you please. For meg går det i tube- eller smøreost (som du sier du er lei) nugatti på tube, honning på små plastflasker, kaviar og majones på tube. Som "veia-mat" på fottur bruker jeg også å ha en "beholder" festet på hoftebeltet (for eks en flaskeholder, eller en sånn pose som klatrerer bruker til kalk) som jeg fyller med nøtter/peanøtter og biter av spekepølse/annen spekemat som jeg "gnafser" i meg i pauser og under veis. En spekpølsesnabb som jeg skjærer biter av ved behov er også ofte med. Bruker også å steke opp bacon-terninger som jeg først tørker (så godt det lar seg gjøre) og pakker i små posjonsposer. Spiser både undeveis, men bruker de også som tilsetning til div. posemat (middager).
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.