Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 30. april 2024 i alle områder
-
En kort men flott tur. Det ville være bra vær på lørdag. Fortsatt ville ikke temperaturen være i nærheten av sommer, men det ville i hvert fall ikke være frost på natten i lavlandet. Hvor i alle dager burde jeg ta på tur? Det har blitt en del turer de vanlige plassene, og noen turer på litt mer uvanlige plasser. Jeg hadde litt problemer med å finne en plass jeg virkelig hadde lyst å gå. Det gikk litt tid med til å tenke igjennom dette. Månafossen og Fidjadalen dukket omsider opp i hukommelsen. Dette er en plass jeg har gått gjennom mange år. Det var muligens på tide å sjekke opp forholdene i Fidjadalen. En av grunnene ar at det tar tid å komme inn til Eikeskog. Hjemmefra og til parkeringsplassen går det fort en time. Og det samme tilbake. Denne dagen var jeg i tillegg tilbøyelig til å være tidlig hjemme, min yngst fyller år, og det var snakk om kake... Fidjadalen er en av de flotteste plassen jeg vet om. Det er en dal med virkelig flott natur. Nå, regnet jeg med at våren så vidt var kommet, og at det ville være forskjell på hvor langt bjørka er kommet fra nede ved parkeringsplassen og inne i dalen. Selv om det tar tid å komme inn til Eikeskog, og det er en skikkelig bratt bakke opp til Mån, og jeg ikke hadde tid til en langtur, så syntes jeg det var på tide å sjekke ut Fidjadalen. Jeg har i ganske mange år hatt en natt i telt inne ved Månastølen en gang på våren. Det var ikke en slik tur jeg tenkte på denne dagen, men tok med mat og drikke. Alt på vei innover mot Eikeskog kunne jeg se bjørk med blader. Det var sol og blå himmel, og jeg lurte på hvor mye mer grønt det ville være på tilbaketuren. Det viste seg å være ganske mye mer grønt. Det er vår. Oppover bakken mot Mån var det bare enkelte grønne trær, og innover dalen ble det mer og mer vinter. Med sol og blå himmel, og snø på fjelltoppene innover var det likevel virkelig flott. Igjen fikk jeg se dalen på sitt aller fineste. Det var kjekt å være tilbake. Bakken opp var nå enklere å gå en tidligere. Nye kjettinger og trapper hjelper godt. Jeg ble likevel skikkelig andpusten oppover, og lurte på hvordan det ville være å ha 10 kilo mer på ryggen. Jeg får forhåpentligvis sjekke ut det. Snøsmeltingen var ikke kommet i gang. Det viste tydelig der stien går helt nede i elva, og hvor vi som regel i snøsmeltinga må klatre oppe i fjellveggen. Denne gangen var det bare å gå på steinene. Jeg møtte et par stykker som var på vei nedover. De hadde ligget i telt oppe ved gården. Det var også en hel teltleir rett etter at jeg hadde passert husene. Det var spor av folk innover, og er godt stykke inne i dalen, sto det folk. De hadde vært inne ved ura, men ikke forsøkt å komme over. Jeg var kommet for å sjekke hvor lang tid det egentlig tar å krysse ura under Månvatnet. Det gikk ikke fort med meg. Jeg gikk forsiktig, og et par plasser måtte jeg stoppe opp for å finne «stien» - egentlig merkene. Jeg brukte ca 15 minutter innover og litt mindre på vei tilbake. Mange som tar turen – som tar 5-6 timer fra Blåfjellenden og ned – husker ura som den stor «hindringen. 15 minutter av en tur på 6 timer. Jeg regnet litt feil. Denne dagen måtte jeg være tilbake i firetiden, og da jeg kikket på klokka i det jeg kom over ura, så sto det 14.00. I følge min hukommelse så hadde jeg da brukt omtrent to timer. Problemet var bare at jeg hadde brukt tid på veien, og snakket med folk på vei oppover – slikt tar tid. Jeg fikk det for meg at jeg hadde dårlig tid. Det ble til at jeg snudde like over ura. Bak meg hadde jeg folk. Jeg var et stykke på vei mot andre siden da folkene startet på ura, Da jeg gikk tilbake møtte jeg ingen. Jeg tok igjen to jenter/damer rett før garden, og det var de som hadde forsøkt seg på ura, og syntes den var for «tung» den dag, De ville likevel forsøke seg på å gå opp til Blåfjellenden senere på året. Jeg har også planer om å gå Fidjadalen i år, men da nedover. Det er adskillig lettere en å gå opp.4 poeng
-
2 poeng
-
For å sitere en kjent fotoskribent: "De 3 beste rådene for skarpe bilder er: 1. Stativ 2. Stativ 3. Stativ " "Fordelen" er at du ikke MÅ ha et tung og stødig, men kan velge et lavere og lettere til turbruk. Ellers så er det lurt å skjønne at i lang tid enda så er det DU som er begrensningen for de virkelige blinkskuddene. Ikke utstyret. 😉 Det som pleier være mitt personlige råd er å lære, se, øve og forstå komposisjon av bilder. Det er gjerne god/riktig/fornuftig komposisjon som hever opplevelsen av bildet. Normal følger jeg opp med tipset: Rydd bildet! Dette vil i turbildegategorien ofte si at du bør fjerne elementer som ikke bidrar positivt til bildet. Så som plastposer, matrester, ting som ligger og slenger av fysiske ting. Samtidig vil det si at du også "rydder innenfor bilderammen" ved å ta et utsnitt eller vinkel som gjør at du bare får m,ed elementer som har verdig for bildet og ikke så mye annet, Jeg bruker ofte setningen: "Hvis oppgsaven er å ta bilde av postkassa så har det ofte liten hensikt å få med hele nabolaget" Turfototips: Når det gjelder turforto så vil du sikkert finne en rekke steder der folk svarer følgende på spørsmål på hva som er det beste turkameraet: "Det beste kameraet er det du faktisk tar med deg og bruker". Og for å sikre bruken er det lurt med oppbevaring som sikrer at du har kameraet tilgjengelig mest mulig av tiden. Jeg har brukt et tungt speilreflekskamera mye og har derfor sørget for at det er tilgjengelig på brystet. Du får også hurtigklips som lar deg klikke kameraet fast på skulderreima f.eks. Flere tilgjengelighetstips her: Ellers så er det lurt å gjøre seg opp noen tanker om hva du faktisk skal bruke bildene du tar til. Om det stort sett er personlig bruk og sosiale media i små formater så slipper du unna med "enklere utstyr" enn om ambisjonene er fototapet... Flickr.com er et fint fotosted for å se, prate om og lære litt fordi veldig mange inkluderer Exif-data i bildene de laster opp slik at du kan se hvilke lukkertid, blenderåpning, ISO osv som er brukt. I tillegg til hvilket kamera eller objektiv (eller linse/lense som noen kaller det) som er benyttet. Du kan også sortere ut for å vise bare bilder som er tatt med et gitt kamera osv. Det vil gi deg en pekepinn på hva ditt utstyr faktisk kan få til om det benyttes rett. Og så er det lurt å finne ut typen bilder man vil/ønsker ta. Noen øver på "alt", mens andre spesialiserer seg på kun turbilder. Personlig driver jeg med mye rart innen foto, men for tiden går det mest i fugl (klikk på bildet for fuglealbumet på Flickr):2 poeng
-
Stativ er fint. Jeg har et KF stativ jeg buker litt allround. Det funker fint til vanlig bruk men er alikvel lett og lite nok til at det kan bli med på tur. Kjøpte mitt på foto.no men ser ikke ut til at de har det nå. Jeg har satt fullformat med 100-400 linse på det og det går greit. Men det kan da bli litt uroligheter i stativ når det er i høyeste posisjon. Men jeg kjøpte det for mindre linse da jeg ikke tar med så tungt utstyr på tur. https://no.kentfaith.com/KF09.077V2_60-”karbonfiber-kamera-stativ-bærbare-reise-stativer-360-°-kulehode-avtakbar-monopod-176-kg-belastning-med-bæreveske-for-speilrefleks-speilreflekskameraer-ba225 Så kjøpte jeg et turstativ, faktisk to fra Ali. Det pakker veldi lite men er litt tyngre og mer solid enn man skulle tro. Det går ikke så høyt men er tenkt ved film eller bilder hvor jeg selv er med, bilder på kveld med lite lys. Det holder og fint tungt kamera. https://www.aliexpress.com/item/1005004582459267.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.7ba3pln7pln77y&algo_pvid=44aff629-a58f-446c-9c8d-d44b989ac032&algo_exp_id=44aff629-a58f-446c-9c8d-d44b989ac032-0&pdp_npi=4%40dis!NOK!475.25!475.25!!!43.21!43.21!%402101e5f117144814052128076ebaab!12000029711071401!sea!NO!3337338489!&curPageLogUid=wxrBMwwOAUzp&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A Så har jeg et lite stativ som er fleksibelt. Likte den løsning bedre enn gorilla. Det er nok stativ på blir med når sekken er tyngre. Samme bruksområde som de over. https://www.aliexpress.com/item/1005006036015013.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.60d02380JvaDTM&algo_pvid=9444b442-e032-4f9b-bf61-6018482ba6ae&algo_exp_id=9444b442-e032-4f9b-bf61-6018482ba6ae-0&pdp_npi=4%40dis!NOK!353.41!181.65!!!231.67!119.08!%402103242517144816213485129ea088!12000035423809232!sea!NO!3337338489!&curPageLogUid=Ah0680I6A9yV&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A1 poeng
-
I de fleste tilfeller er lukta mest til sjenanse. Regnvannet kan ha noe svovel iseg, men mest trolig er nok at brønnen som vannet oppbevares i er årsaken. Vi bruker regnvann på ei hytte hvor takrennene samler opp i plasttanker og har aldri opplevd lukt, mens på et småbruk på vestlandet som etter at bruken avtok hadde ganske mye lukt av "råtne egg", det forsvant ved økt vannforbruk da brønnen var veldig liten og baserte seg på tilsig, så råte egg prosessen skjer nok i stillestående vann i brønn eller i rør. Vi prøvde med kullfilter men det hjalp lite. Brønnen lå slik til at det ikke var mistanke om kloakk, kjemisk forurensing eller alunskifer som ikke er så bra. Vi ble aldri sjuke der, men for 3 år siden kjørte en hogstmaskin over brønnen og "avlivet" den så da vi la om og koplet oss til lokal vannforsyning. Til oppvask er det nok helt trygt å bruke, men kanskje hytteeier burde tatt en vanntest for sikkerhets skyld?1 poeng
-
Støtter Espen 100%. Jeg har valgt et svært lett Aoka stativ med en lang midtsøyle for turbruk, men slike har begrensinger i stabilitet dersom man har de på max høyde (se under). For fototurer bruker jeg fortsatt Berlebach trestativ, som gir mest stabilitet per krone. Aoka CMP 163CL with Aoka KB 20 head. Measured height of Aoka CMP 163CL Aoka CMP 163CL tripod with centre ext., head, plate: 1376 mm Aoka CMP 163CL tripod with head, plate. Max / min: 719 mm / 355 mm Aoka CMP 163CL tripod with head, plate. Legs flat: 112 mm Aoka mid centre extension min / max: 340 mm / 728 mm Aoka KB 20 head: 70 mm Measured weight of Aoka CMP 163CL Aoka CMP 163CL tripod including all in box (see below): 0.657 kg Aoka bag: 0.028 kg Aoka SA plate: 0.015 kg Aoka mid centre extention: 0.078 kg Aoka CMP 163CL: 0.349 kg Aoka mobile phone holder: 0.048 kg Aoka KB 20 head: 0.139 kg https://flyalfscreek.wordpress.com/2023/03/04/stability-test-of-travel-tripod-aoka-cmp-163cl-with-aoka-kb-20-head/1 poeng
-
Kan ikke kommentere annet enn at jeg har brukt Rago X-tren i 4 vintersesonger og er godt fornøyd. En meget behagelig pose å sove i. Jeg har sovet i den godt nedenfor -20 C, som kanskje ville blitt for kaldt for deg, men den oppleves heller ikke for varm rundt 3-4 plussgrader på vårturer. Vekta på ca. 1,6 kg er okei for en slik pose.1 poeng
-
Har hatt et par pauser opp gjennom jeg også. Men nettstedet fungerer fortsatt som billig lagring/formidling av bilder og jeg får fortsatt andre salgshenvendelser gjennom Flickr enn de jeg får gjennom Getty. I tillegg er det en fin måte å vise f.eks store bilder i fora som dette uten å belaste nettsiden med lagring av store bildefiler. De fleste fora har autovisning av bilder med Flickr-link Dersom jeg skal anbefale et nettsted for å bla på masse gode bilder og gjøre seg opp funderinger rundt eksponeringer, komposisjoner og hente inspirasjon så kan jeg varmt anbefale å sette over en kaffe og bla i galleriet på 1x: https://1x.com/gallery Kan slenge på forklaring til Flickr-tipset ovenfor: Anbefaler å benytte nettsiden via PC/nettleser i steden for app om man skal benytte siden for læring osv. Synes det er vesentlig enklere. Da kan du under Explore øverst velge å gå via Kameraer og så finne f.ek ditt eget kamera i listen og søke på bilder tatt med det. Ellers så finnes det gjerne Exif-data som sier noe om de viktigste dataene rett under bildet og ved å velge Show EXIF kan du få meget detaljert informasjon om bildedataene dersom du skulle ha noe nytte av det.1 poeng
-
Jeg har hatt gleden av å gå fra Mån og opp til Blåfjellenden i september, uten å møte andre på hele turen. Definitivt en av mine favoritter! Gleder meg til å ta med min bedre halvdel på turen, så hun også får se hvor fint det er.1 poeng
-
Siden jeg er inne på historier fra Fidjadalen, så kan jeg jo og nevne at det har kommet opp folk (stort sett utlendinger) på truger i påsken, men også folk som har gått opp på beina. En kar brukte 12 timer.1 poeng
-
Ta med kniv.... Jeg gikk oppover dalen for ganske mange år siden, og kom til øverst i bakken ved Fidjafossen, og der måtte jeg hakke meg spor i fonna som gikk fra fjellveggen og til juvet over fossekanten. Eneste gang jeg virkelig har hatt bruk for "ekstrautstyr". Jeg brukte også kniven for å holde meg fast - fonna var ikke mer en et par meter. (Den fonna trenger ikke å være "vanskelig" - eller tilstede dette året - på tilbakeveien vas snøen myk, og jeg kunne spasere over.)1 poeng
-
De mest populære gratisprogrammene med åpen kildekode for RAW-bearbeiding er vel darktable, ART og RawTherapee, alle har sine tilhengere, fordeler og ulemper. Litt ulikt tilnærming i filosofi og arbeidsflyt. Om disse er av interesse kan også forumet pixls.us være et godt sted å søke hjelp og inspirasjon, da alle disse programmene har egne tags/rom der inne (samt GIMP og andre programmer med åpen kildekode). Jeg har prøvd alle tre, og benytter darktable mest, mest av gammel vane, men er også særs imponert over både ART og RawTherapee. Brukergrensesnittet kan være litt «voldsomt» for enkelte av programmene helt i starten, kanskje særlig darktable.1 poeng
-
1 poeng
-
Besluttet å utsette denne litt. Tror det er lurt. Godt med innspill fra andre. Kjører "safety first" og finner noe annet å gå til denne helgen.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Enig. Folk får det til å høres ut som at det er en motsetning mellom å ikke ta med øks, og det å lage bål. Jeg har laget et hundretalls bål, men aldri brukt øks. Av og til stor samekniv, av og til foldesag, men stort sett bruker jeg bare armkraft. Er det tørt nok knekker veden lett mot kne eller en skarp stein. Er det så grovt at jeg ikke får knekt veden, så brenner jeg den en stund på midten, før jeg gjør et nytt forsøk. For guds skyld bær med øks de som orker det, men husk at det er en hårfin balanse mellom å sanke bålved og allemannsretten/pliktene. Norsk Friluftsliv sin informasjonsvideo om hugging av trær1 poeng
-
At han orker.. På Niak har jeg festet innerduken i ytterduken og alle bardunene er permanent knytt slik at de er der, men jeg slipper å bruke dem. 2 teltstenger og 6 plugger, så er teltet ferdig satt opp med mindre det er meldt storm.1 poeng
-
En kompis av meg gjør også det samtidig som han tar av ALLE bardunene og pakker ned hver gang han har brukt teltet.1 poeng
-
For vinter men det kommer også an på hvordan man lager kaffe. Noen vann og slår i kopp med pulverkafffe, da tar det lang tid før den blir drikketemp. Men jeg drikker kun kokekaffe, aeropress, pour over. Kokekaffe skal jop trekke en del minutter etter kaffe er hatt oppi så den blir passe varm av det. Med Aeropress og Pour over forsvinner også varme i brygge prosess så kaffe kan drikkes med en gang. Da er det greit at den ikke så fort blir lunken.1 poeng
-
Hvis du blar gjennom forumet, så tror jeg faktisk ikke dette er det pinligste eksempelet du finner 🤪1 poeng
-
Jeg pakker alltid sekkene med en vanntett pose type 40-60 liter , deretter stapper jeg soveposen i bunn av sekken slik at den fyller ut tomrommet i bunn av sekken maksimalt. Har alt av klær og ting som skal bære tørt pakket i denne «baglineren» , du kan fint bruke en avfallsekk eller lignende til å stappe nedi sekken. Klem ut all luft og forsøk å lås posen på ett vis.1 poeng
-
Jeg benytter anledningen til å kommentere og oppsummere mine erfaringer og tanker på Xplore, så får de som lurer forhåpentligvis noen svar. Jeg kjøpte først Xplore og Alfa Skaget i desember 2021 og ser ut til å ha sluppet unna barnesykdommen med pinnene. En av de var litt trege første våren, men jeg har ikke merket problemer med de i vinter. Rottefella oppfordret de som hadde trege pinner om å sende inn skoene og reparerte pinnene gratis så det ikke skulle bli problemer på tur. Mine har dog fungert bra uten reparasjon og jeg har byttet helt til Xplore fra 75mm. Per i dag har jeg Xplore på Åsnes Ousland og Falketind 62, et par gamle Fischer E109, samt på turskøytene. Jeg kjøpte også et par brukte Alfa Free i vinter, og selv om de knekker ned på tærne mine når jeg prøver de hjemme så ser de ut til å fungere til telemarkssvinger på tur. Free er dyre og jeg kunne tenkt meg en oppgradert modell så jeg ventet, men likte ikke Crispi Futura Pro/CXP, så da prøver jeg Free. Kona byttet også til Xplore i fjor vår (mars 2023), da hun måtte kjøpe større sko uansett. Hun har vært veldig pro 75mm og ment at det er uaktuelt å prøve NNN-BC, men er overraskende positiv til Xplore. Hun bruker de på gamle E99 og Rago smørefrie, samt nye Falketind og turskøyter. Jeg så nye Xplore bindinger i butikken i vinter og jeg la merke til noen små endringer, men det så ut til å være for produksjon og for at logo/navn ikke skal slites vekk. Funksjonen så ut til å være identisk som før. Jeg har noen punkter som jeg skulle ønske ble forbedret: * Når man tråkker inn på Xplore må man vri på skoen litt fra side til side slik at pinnene sitter fast i hullene før man begynner å gå, for selv om det er enkelt å tråkke inn og man hører klikk så er det ikke sikkert begge pinnene sitter fast. Dette er enkelt og går raskt, men om man ikke vrir litt først så vil man noen ganger begynne å gå uten at skien sitter fast. Jeg har prøvd å forlenge styresporet på ett av bindingsparene mine med en liten rundfil, for å få bedre styring ned i hullene. Jeg er forsiktig så jeg ikke filer for mye, for jeg vil ikke ødelegge bindingene og vet ikke helt hvor mye jeg kan ta før pinnene ikke sitter fast/skikkelig. * Knappen for å skifte fleksene føles unødvendig liten og vanskelig å bruke, men jeg syns det går greit selv med hansker. Løse flekser som man kan glemme og miste er ikke den beste løsningen på tur, så for toppturer hadde jeg ønsket med en versjon hvor man kan veksle fra gå- til kjøremodus. Å bytte fleks før man går avhengig av hvilken type tur det er syns jeg er fint. * Jeg ønsker meg en fleks mellom standard og hard for mer kuperte turer med flere små nedkjøringer, da jeg syns standardfleksen er for myk til nedkjøringene, men det tar for lang tid og er uaktuelt å bytte til hard før kortere nedkjøringer. På mange av videoene man kan se, så står kjørerne står ofte "på tærne" og det ser da ut som de bruker standardfleksen eller en tidligere og mykere hard fleks. Den harde fleksen syns jeg ikke egnet for å gå oppover eller bortover med. * Knappen for å løsne skoen fra bindingen føles unødvendig liten ut og gjør den vanskeligere å treffe enn den hadde trengt å være. Jeg har også sett et tilfelle hvor knappen var knekt/ødelagt, men det går nok fortsatt greit å komme ut av bindingen under normale forhold. * Skruene som er med Xplore som standard er korte og krever en forsterkning der bindingene skal monteres mener jeg. Jeg har sett noen eksempler på at bindingene/skruene er dratt ut av ski montert i butikk, men vet ikke om det er gjort noen feil der. Det finnes også lange skruer, som til gjengjeld er temmelig lange. En mellomting tror jeg hadde vært bedre. Jeg har brukt lange på de to bakerste av de fire hovedskruene, på flere ski, for det er de som får hovedbelastningen. Etter å ha montert konas Rago vil jeg anbefalt de lange skruene på den, for kjernen føltes myk ut. På Falketind 62 XP var de lange skruene for lange, så jeg kappet de. * Mellomsålen på skoene stikker ut under innfestingen av sylinderen med pinnene, og kan slites ved gange på grus og asfalt. Jeg har brukt mine en god del og de er slitt på sidene, men det ser så langt ut til ikke å være noe problem. Jeg ønsker at gummisålen gikk helt fram til tåa og kunne byttes ut når/hvis den er slitt. Jeg tror ikke slitasjen er noen større problem på Xplore enn på 75mm og NNN-BC, men vet ikke. Noen er også bekymret for å ødelegge pinnene når man klatrer og går med skoen, men pinnene er korte og fjærbelastede så jeg ser ikke hvordan man skal kunne ødelegge de. Belastingen i bindingen er minst like stor som man kan klare ellers og jeg er mer bekymret for tåen på 75mm og NNN-BC, men 75mm har fungert greit når jeg har fjernet grus fra hullene. Jeg ser dog at Rottefella har kommet med grease til Xplore, så holdbarhet i mange år gjenstår å se. Alle sko slites avhengig av bruk og holdbarheten er det vel egentlig bare produsentene/selgerne som kunne vurdert, men jeg vet ikke om de samler data og/eller er interessert i å opplyse om det. Det som er positivt med Xplore er at den enkel å tråkke inn i og komme ut av, og har ingen slark i innfestingen eller knirk mellom binding og sko (i motsetning til vanlig 75mm tåbinding). Jeg syns også skoene er bedre å gå med enn 75mm uten ski, og de fungerte også fint med brodder (Chainsen Pro). Jeg har ikke brukt NNN-BC og vurderte det for turskøytene, men jeg hadde både 75mm og vanlig NNN med kombisko fra før, så jeg brukte de i stedet. Xplore er smale så de tar ikke nedi isen ved kraftige skøytetak som 75mm gjør, og de har gummisåle i motsetning til vanlig NNN, så jeg syns Xplore er beste alternativ på turskøyter også. Standardfleksen på Xplore er veldig god å gå med bortover, funger fint oppover og er ok å kjøre nedover med. På turskøytene så syns jeg standardfleksen har passe motstand, og den gjør at skøyten returnerer fint til/holdes tett på sålen. Den harde fleksen er veldig fin til nedkjøringer og gir en følelse som minner om vaierbindinger, men den gir mye moststand mot bøying av skoen og er ubrukelig oppover eller bortover syns jeg. "Free pivot plate" er fin oppover/på rene toppturer med feller, samt fungerer ok bortover/der det er flatt. De eneste tilfellene jeg ser for å kjøpe noe annet enn Xplore er: * Hvis man har flere sko, ski og/eller bindinger med 75mm/NNN-BC fra før som dekker mye av behovet/ønskene. * Bindingen og en del av skoene koster mye mer, så på smale fjellski så fungerer NNN-BC nok bra nok og er betydelig billigere. * T4/Excursion plastsko med vaierbinding er stødigere enn noe man i dag får til Xplore. Det ble en lang post, men jeg håper jeg har fått med alt nå. Kort versjon/TLDR: Vi er så langt veldig fornøyde med systemet og jeg ser egentlig nesten ingen grunner til å kjøpe 75mm eller NNN-BC lengre.1 poeng
-
Hva som er en god jakke er helt individuelt. "Noen liker mora og noen liker dattera". Det viktigste er at jakken passer deg og har de lommene og luftemulighetene som du mener at du tenger. De fleste jakkene er av bra kvalitet hvis vi bare snakker om dagsturer eller kortere overnattingsturer i godt vær. Det du bør være obs på er at, uansett hva ekspeditøren i butikken sier, skalljakker kondenserer på innsiden i kaldt vær. Dette skjer på grunn av fysiske lover som man ikke kommer utenom, og derfor er det viktig med gode luftemuligheter. Mange friluftsklær lages med sterke farger, noe som kan være greit hvis du kommer ut for et uhell eller en ulykke og må ha hjelp i fjellet. Jeg hadde med en lite fjellvant kammerat på fjelltur, og i mangel av fjellklær så brukte han en gul sykkeljakke som ytterbekledning. På veien hjem møtte vi noen som kom mot oss, og de hadde sett oss, dvs. han i sykkeljakke i nesten en time før vi møtte dem, men meg, som gikk med grå jakke grønn bukse og svart sekk så de først da de nesten kunne høre oss. Noen ganger ønsker man kanskje å være litt anonym, men det kan være greit å ha muligheten til bli synlig hvis uhellet skulle være ute.1 poeng
-
Har også et lite dilemma. Vanligvis så tar jeg minimalt vann med på turen. Men denne turen nå, har ingen (minimalt) vann i området der jeg skal gå. Så blir grei trening å gå med 5L dunker i hver hånd0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00