Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 06. feb. 2024 i alle områder

  1. Jeg som har lagd det kartet der og 1. utgaven ble hacka så det kartet du linker til er full av feil og blir ikke oppdatert siden jeg ikke lenger har tilgang til det. Her er link til 2. utgaven som jeg oppdaterer hele tiden: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1zqVpeAFh371N7jWLG8Gw9YMmAM-7vzPW&usp=sharing
    5 poeng
  2. Hvor i all verden har du dette fra? Snakk om å generalisere.. Det finnes så klart ytterpunkter innenfor fluefiskere, men ditto blant slukdengere, meitere, isfiskere osv, osv. Syns du sprer feilinformasjon i innlegget ditt over en lav sko. Hilsen en som fisker med både fluestang og slukstang- men som vet at en palmermygg i krok 20 gir et mer naturlig flyt på 0,12 enn på 0,15., samt kutter vann bedre ved bruk av små nymfer. Støtter ellers innlegget til Torse ang fortom.
    3 poeng
  3. Det varierer litt alt etter hva du fisker med, og hvor du fisker. Når jeg starter med en ny fortom så fisker jeg gjerne litt uten påknyttet fortomsspiss, for da har spissen riktig dimensjon. Når den så har vært klippet et par ganger blir den for kort og tykk, og det er på tide å skjøte. Hvis jeg fisker tørrflue hvor det er viktig med fin presentasjon, så er den sjeldent mer enn en halvmeter. For nymfer, streamere og tradisjonelle våtfluer er det mindre nøye, og da kan den gjerne være en meter. Poenget er at det må være gradvis mindre diameter på snøret for at fortommen skal rulle fint over i slutten av kastet. Har du litt stor forskjell i dimensjon fra enden av den ferdige fortommen til spissen, så faller den siste biten med flua lettere ned i en krøll. I alle fall om spissen er lang. Kaster man i motvind eller har ei stor og bustete tørrflue, så bør heller ikke spissen være for lang. -Og spissen må alltid være tynnere enn den siste delen av den ferdiglagde fortommen. Dette går seg fint til. Når du står der med knuter på fortommen og sliter med å få til presentasjonen, så vit at vi alle har vært der og strevd med det samme. Så kommer kasteteknikken gradvis, og du lærer hva som funker for deg. Men ha en ekstra fortom og tuppmateriale i et par dimensjoner i fiskeveska. Du vil få bruk for dem. Det er ikke noe poeng i å kjøpe det dyreste.
    2 poeng
  4. Ferdigtaperte fortommer fungerer veldig bra. Hvis du kjøper en ferdigtapert fortom, bør du også kjøpe "tippet": dette er en forlengelse av fortommen, som gjør at du beholder taperinga så lenge som mulig. Istedenfor at du "spiser" opp den ved bytte av fluer, knuter på tråden, etc. Jeg bruker 6x eller 7x til dette formålet, men jeg vil anbefale 5x til deg som nybegynner. Du kan eventuelt kjøpe 5x ferdigtapert fortom, og 5x samt 6x tippet. Da blir tippeten en del av taperinga, og du får en tynnere fortom fremme ved flua (viktig for å beholde flyteevnen, og naturlig flyt i elva).
    2 poeng
  5. Bare hyggelig. Som en av dem fra den eldre garde, så har man vært gjennom en rekke ulike telt løsninger gjennom +30år, men det er etter min mening først de siste 12-15 årene utviklingen av telt har skutt fart. Før denne utviklingen fant sted hadde vi et fjelltelt til alle turer. Hva som har vært det foretrukne telt alene på lengre turer (2-4 uker) har derfor variert. Det henger sammen med nevnte utvikling, men også økonomisk. I mange år var Golite Shangri-La den foretrukne boligen på tur. Et utmerket pyramide telt/mini lavvu, en klassiker i dag. Status; Utslitt. Så ble det overgang til amerikanske Tarptent Scarp 2. Fornøyd i starten, spesielt det å for første gang ha to innganger. Likevel ble det for knotete oppsett, og teltet endte opp som konfirmasjonsgave til en nevø. Så tok vekt hysteriet meg (+Youtube) og kjøpte mitt første budsjett telt, Lanshan. Egentlig ingenting å utsette på dette teltet, og selv om det er lavere, så var jeg igjen tilbake til pyramide formen. Samtidig krøp stadig følelsen nærmere av at jeg hadde mistet noe man hadde mye av før, plass, et mer praktisk telt. Etter mange timer "telt nerding" (noen som kjenner seg igjen?) så fant jeg et Koreansk telt med to innganger på under 2kg til en gunstig pris. Det beholder jeg nok (Eller gir bort til Bua). Svarte, altså dette "men" sniker seg på. Kroppen spør pent om det er mulig å kjøpe et "siste" telt med en levelig høyde. Kroppen er lei av type C moment fra turn inn og ut, av -og påkledning. Så nå skiftet fokus fra Big Sky telt, til et nytt pyramide telt med to innganger og god høyde. Mange års erfaring med Shangri La gjør at jeg fult og helt stoler på lavvu formen i alt av vær langturer byr på sommerstid. lv_0_20240205234332.mp4
    2 poeng
  6. Men du går jo ikke fjellturer i samme utstyr som verdensmestere i terrengløp heller? 🤔 Jeg var kontrollør under VM i ørretfiske i Vefsn i 2013, og det var ikke mye derfra jeg tok med meg videre. Du kom med et sleivspark om bytting av fluer? De beste på min sone brukte vel kanskje 30 fluer på de to (eller var det tre?) timene de fisket. De dårligste hadde 10 grams streamere som skremte all fisk med plask og mas, og satte seg på land resten av tida.
    1 poeng
  7. Alltid hyggelig med svar. Og er godt latter i tillegg er jo aldri feil. Jeg må si meg uenig i meningen deres om at dunjakke ikke kan passe meget fint til heidbasert kjøring. Med gode ventilasjons åpninger så kan man kjapt regulere varmen bedre en med lag på lag på lag på lag på…. tradisjons metoden. Skalljakke med noe tett isolasjonsplagg under som må tas av når det blir for varmt passer meg sjeldent godt når jeg skal kjøre heis. Ok løsning for topptur eller kiting. Og jeg bruker Norrøna anorakk en del men da helst med fleece eller tykk ullgenser under som puster best mulig. Etter drøyt 20-års erfaring av fulltids skipatrulje så mener jeg isolerte jakker med gode ventilasjonsmuligheter er overlegent den Norske lag på lag på lag religionen spesiellt når det gjelder heisbasert offpist kjøring på steder som for eks Hemsedal med forholdsvis lange og ofte kalde heiser, og ikke så sjeldent store temperatur forskjeller mellom topp og bunn. Derav mitt spørsmål om dunjakke som har ukomprimert dun også på skuldrene OG gode venltilasjons åpninger
    1 poeng
  8. Nei. Til 0,178 mm fortom ville jeg brukt 0,15mm tippet.
    1 poeng
  9. Styr unna busker og kratt hvor du ikke har oversikt - som regel så tett at du går utenom uansett. Bjørnen er som folk. De blir gretne hvis du overrasker dem midt i middagen eller middagsluren. Historiene om bjørn som tar folk har det som kalles en "slagbjørn". Det er gjerne en gammel og/eller syk bjørn som ikke lenger greier å ta elg, men som ser seg nødt til å ta sjanser. Det vil si å jakte i matfatet til mennesker. Tidligere kunne det gå lengre tid slik at bjørnen ble vant med og mistet frykten for mennesker. Da får du den bjørnen du er redd for. I våre dager blir sånne skutt etter en håndfull sauer. Når du jogger langs E6, er faren klart størst fra de på fire hjul enn de på fire bein, men den faren overser du fordi "biler er en hverdagslig sak". Bjørnen/ulven er ukjent og dermed farlig. Hvilket er helt i tråd med hvordan en ape uten naturlige våpen har overlevd. Men da har du en vei ut av frykten: lær om bjørn
    1 poeng
  10. Jeg har dette teltet og bruker det alltid når vi er to på sommeren. Det er veldig praktisk å ha hver sin inngang og fortelt når man er to som skal inn og ut av teltet, og man kan lagre utstyr på hver sin side av teltet. Ulempen er at to små fortelt blir mindre enn ett stort når man skal lage mat , men det er ikke noe jeg synes er et problem.
    1 poeng
  11. Nettopp, Sydvang telt er designet for å selges til tilbudsprisen. Når de er på tilbud til halve prisen, eller mindre, så tjener butikkene fremdeles gode penger på dem. Dette er vel også nettopp grunnen til at det er så viktig å lære seg prisjakt, sjekke prishistorikk og tilbudsfrekvens. Men også at man venner seg til å sjekke priser i utlandet, for de kan være veldig avslørende. Ta feks Jetboil Stash, i Norge selges dette for 2599 eller 2899 kroner, og så er det på tilbud til 1499 kroner. Men hvis du går til Jetboil sin egen nettside så finner du dette: 1499 kroner, det er den egentlig prisen. 2599 er en bullshitpris som brukes til å skape et falsk intrykk av at produktet er på tilbud. Når de selger til 1499 så tjener de fremdeles gode penger på produktet. Utlandspriser kan være svært avslørende ovenfor falske tilbud.
    1 poeng
  12. Fisken bryr seg veldig lite om du bruker 0.12 eller 0.15. En liten ting som er greit å huske på når du begynner med fluestanga er at fluefiskere er like fulle av skit og overtro angående det å få fisk som Donald Trump er angående valget han tapte. Alt betyr noe, alt må være perfekt, man må ha på seg fullt kamuflasjeutstyr og krype seg frem til vannkanten, fortommen må være så tynn at man ikke kan se den en gang og man må bytte flue 40 ganger hver time hvis man ikke får på første kast og binde på nytt hver eneste gang for fluesnappere skremmer all fisk i mange mils omkrets. Du skjønner sikkert at jeg ikke er noen fan av fluefiske, men det er ikke fordi fluene ikke fungerer men fordi fluefiskere er så ekstremt overtroiske i alt de gjør. Det skal være romantisk, ikke praktisk. Jeg fisker veldig mye med flue selv, men da fisker jeg med flue og dupp, 0.18 eller 0.20 snøre, flue i front og så passer du på at flua skal tilbringe mest mulig tid i vannet og minst mulig tid i lufta. For det er når den er i vannet den fanger fisk. Ikke overtenkt ting eller fokuser på alt slags detaljer, de har skjelden stor betydning. Av og til er det en spesifikk flue som fungerer godt og fisken nekter å ta noe som helst annet, men slike situasjoner tilhører skjeldenhetene. I de fleste tilfellene går den helt enkelt etter det som den ser. Gjør det enkelt, bruk tykk nok line til at du ikke mister fisk og hold snøret i vannet.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.