Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 16. des. 2023 i alle områder
-
Ser ut som en kjempefin rute! Jeg kom også fram til drøye 300 km (Åndalsnes - Sølenmassivet) når jeg såg over. For min del høres over 2 mil hver dag i 14 dager og en del høydemeter med hybelen på ryggen travelt ut... jeg ville ha planlagt med tre uker, evt så er det bare å dure på og ta bussen hjem et sted hvis tiden ikke strekker til. Ellers ville jeg kanskje startet fra Isfjorden (...det er vel Åndalsnes det også for oss som er utenbygds), tatt en overnatting og dusj på Aursjøhytta. Jeg ville hørt med Hjerkinnhus om å legge igjen et matdepot der, samt ta ei overnatting der og en ny overnatting på Breisjøseter med en liten utflukt på Storsølnkletten hvis været tillater det. Man kan passere Coopen i Øvre Rendal og avslutte turen med fersk mat og noe butikkjøpt drikke. Sandbu ved Sandtjønna sørom Sølenmassivet er forresten åpen, fint å avslutte der, kort veg ned til vegen derfra hvis dere ikke skal ta turen innom grensa.. men det siste strekket fra Sølen forbi Drevsjø er rimelig kjedelig... Rett sørvest for Drevsjø ligger Abbortjønnan og på østsiden av den midterste tjønna ligger det en ganske grei gapahuk.3 poeng
-
Tror du skal være glad for at det ikke ble tilbydt noe kortere, jo kortere packraften er jo mer krefter går med til side-til-side bevegelser, og kortere packrafter glir også mye dårligere i vannet. Bildet ditt er forøvrig et perfekt eksempel på hvordan man skal legge opp til at unger skal padle packraft. 220 raft med spruttrekk og ryggsekk festet helt fremme for optimal retningsstabilitet.2 poeng
-
Fikk ny pulk her for et par dager siden en Fjellpulken Xplorer 154. Når jeg myser over den ser jeg at det er ikke alt for gode muligheter for festing av taudrag på den. Siden jeg hater stive drag så måtte jeg finne en løsning for taudraget. Ser pulken har en del festepunker rundt om men ingen er liksom solide nok og festene forran blir i skarpeste laget for tauet. Dermed så måtte unge Jenssen inn i Autodesk Inventor og tegne nytt dragfeste. Etter 14 timer på "skrivern" så vipps så kan man bruke de orginale dragfestene på fjellpulken med taudrag. Har testet med foten midt på for å sjekke styrken og det ser ut til at den holder mer enn selve dragfestene så det burde være tilstrekkelig. Deler .stl fila om noen flere ønsker taudragfeste på pulken sin.1 poeng
-
Jeg kjøpte bla en 220 Packraft modell fra Audac Sports* som ungene har begynte å bruke fra 9-10 års alderen. Ville i utgangspunktet kjøpe en kortere, men dette var den korteste de tilbød med spruttrekk på det tidspunktet (2018) Så tydeligvis har det vært litt etterspørsel siden det når kommer så korte 'fullverdige' packrafter. Dog den på 220 kan brukes av voksne, så er glad det ble den størrelsen. Her er nest yngste (10) i egen packraft under en tur til Børtetvanna i Østmarka nå i høst. (* samme som produserer "Kipara" og "Lars Monsen" packrafter)1 poeng
-
Og hvorfor i huleste skulle noen bry seg om hvem som var først? Det blir som om man må nevne Ford pga Model T i en diskusjon angående elbiler. Kokopelli skiller seg ut pga Kevlar og seteløsningen de har, som gjør padleren litt mer sentrert og gir bedre retningsstabilitet. Kokopelli nevnes fordi de har enkelte fordeler svært få andre packrafter har. Spesielt med tanke på elvepadling eller ekspedisjonsturer. Og på samme måte nevnes Anfibio fordi det er det eneste av de andre høypris-merkene som faktisk gjør noe som Kina-raftene ikke kan matche. Jeg kan forøvrig nevne at jeg har en Kokopelli Rogue og for min del så var det et totalt bomkjøp, for til mitt bruk var den et helt feil valg. Det tar ekstra lang tid å komme i gang med den pga setet, og jeg padler nesten aldri i elv. Men det forandrer ikke at Kokopelli har en nisje hvor de reelt sett har fordeler ingen andre har. Men Alpacka? Alpacka er i all hovedsak akkurat samme som Kina-raftene med litt bedre kvalitetskontroll. Men de er ikke spesielt innovative på noe som helst, verken vekt, elvepadling, spruttrekk eller noe som helst annet. Det eneste de har av "Claim to fame" er at de var først ute.1 poeng
-
Usikker på hvor seriøst man skal ta et slik innlegg når ikke Alpacka Packraft er nevnt en gang.. Kokopelli startet samtidig som MRS (2012-2013'ish) med å kopiere packraftene til Alpacka Packraft. Alpacka Packraft startet vel offisielt rundt 2000 med å produsere packrafter.1 poeng
-
Stort sett noen få produsenter i Kina som lager det meste, og med få unntak så er det mye samme skiten overalt. Lars Monsen brand var feks rebranded Kipara men Kipara er jo bare kinagreier i utgangspunktet så mye samme som alt annet. Ingenting som er spesielt innovativt. Det gjelder i grunn alt av "norske" merker som jeg har sett på. Kokopelli skiller seg litt ut pga samarbeid med Kevlar, noe som gjør at de kan lage litt mer solide packrafter. Samt at de har egendesignede seter osv. De er helt greie, men selv de letteste er litt for tunge. De har også feks 2 manns packrafter eller 100% kevlar packrafter, så til elvebruk og langtur så er Kokopelli kanskje det beste du finner. De var jo også et av de første merkene som begynte å produsere packraft i det hele tatt. Så har du Anfibio, Anfibio lager noen skikkelige lettvektere i packraft verdenen. De har feks Anfibio Rebel 2K, som gir kanskje den beste kombinasjonen av vekt og fullskala du finner. Og så lager de Anfibio Nano SL som veier kun 800 gram. Jeg har denne selv og på fjellturer så er det denne som blir mest brukt, den er ekstremt lett og kompakt. Enormt digg å kunne ha både packraft og åre med totalvekt på 1300 gram.1 poeng
-
Sånn apropos alternativer så kan jeg delvis anbefale Hjerkinn - Kristiansund, den burde være mulig på to uker. Jeg gikk den ruta frem til Surnadal for et par år siden, men busset hjem derfra pga elendige værutsikter. Man kommer inn på Fjordruta til DNT når man runder Vinjefjorden og avslutter med nydelige Stabblandet og Tustna. Anbefaler her å stikke oppom feks Skarven. Ellers går man stort sett T-merket løype, foruten Vollasætra - Storlidalen, men der går det en gammel og ikke vedlikeholdt T-løype på vestsiden av Svartdalskollen og Lorthøa. Det er mulig å fylle på med koteletter og voksenbrus på Jokern på Gjøra. Eller, det ble i praksis Snøheim - Surnadal, busset dit fra Hjerkinn.1 poeng
-
Garantert. Bare å gå på Alibaba og finne det du vil ha og få satt på valgfri logo. Kvaliteten er sikkert så som så1 poeng
-
Jeg har brukt siliconfett, kanskje i nærmere 10 år. Muligens en dråpe synaskinsolje (mineralolje) blandet på noen av pumpelærene når det er den jeg har funnet først. Pumpelærene har holdt fint, så jeg tror den myten kan avlives. Jeg har ødelagt ett pumpelær. Det stod i mange år nedsynket i bensin. defekt returventil, bensin på tanken, så da ble pumpehuset fullt av bensin. Både gummipakning i returventil, tanklokk og pumpelæret ble hardt på den optimus 111C.1 poeng
-
Masse gode tips her. Helt nydelig! Jeg ser at tids-planen min er helt feil ja. 2 uker med huset på ryggen er alt for lite. Jeg får ta en rådslagning med fruen vedrørende tiden dette vil ta....og i tillegg må jeg ta med i betraktning egen helse (hodeskade etter sykkelulykke i -21). Mange ting kan planlegges, men ytre faktorer må vi også legge inn. Men det er jo nettopp dette som er spennende - planlegge, vurdere, revurdere og planlegge på ny😄1 poeng
-
1 poeng
-
Disse var i str XXL, tilsvare 49-50, passer til sko som er str 46-48 står det. Joda, mer enn romslig plass i fotavdelingen, men...med ullsokker, stilongs, tykke labber, vinterbukse og de nevnte ulltøflene (substitut for karatanker) - så var det så vidt jeg fikk bårrelåsen lukket helt opp. Truet med å glippe opp ved litt bevegelse. Så det ble retur på disse også. Samtidig bestilte jeg et par Alfa Overtrekkstøvler i str 47-48 til kr 1529 fra XXL (som de nå har satt opp prisen på til 1799). Perfekt! Der får jeg uten problem plass til godt påkledde føtter og mine tømmerstokker av noen legger. Snøring i stedet for bårrelås gjør de også mer fleksibel når det kommer til tykkelse på godt påkledde bein. Hurra!1 poeng
-
Nå begynner det å bli en del Optimus brennere her! 2 x 111 3 x 111T 1 x 8r 1 x Ranger 10 Men lurte om om det er noen som har tilgang på en G dyse (Bensin)? Har lyst til å anskaffe en sånn til den grønne 111T brenneren jeg har. Den går godt på bensin, men per nå med en M dyse. Virker å være utfordrende å oppdrive. Har prøvd Forsvarsbrukt og Helge Johansen1 poeng
-
Utelukkende i egen interesse. Når jeg går i fjellet/naturen ønsker jeg å være i fred. Fred fra folk og mas. Økt tilgjengelighet fører til økt ferdsel og slitasje. Og for min del er det ikke ønskelig. At jeg helt personlig mener elektrifiseringen av fremkomstmidler (man tidligere brukte muskelkraft på) er slutten på menneskeheten spiller også inn.1 poeng
-
1 poeng
-
Er nok ikke orginalt ekstrautstyr. Kanskje praktisk (passer 111 også mener jeg å huske), men aldri i bruk her. Kjelestøttene som er fungerer mer enn godt nok 🙂 Har hørt det samme ang 123-en, men usikker på hva. Tynnere gods i vindskjerm kanskje? Flere deler som kan gå i stykker på varianten med rensenål? Lest om de som har hatt feil i dysen fra starten av, og det er jo ikke bra. Har brukt min i 4 år (eller så), uten noe problem. Regner med den har mange turer igjen enda 🙂1 poeng
-
Jeg regner med de fleste fikk med seg serien fra NRK med Ulvang, Kronprinsen og co - https://tv.nrk.no/serie/paa-tykk-is Ble tipset om en annen serie på dansk fjernsyn om den militære gruppen Sirius - imponerende militærtjeneste. https://www.dr.dk/drtv/serie/sirius_3474641 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00