Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 24. aug. 2023 i alle områder

  1. Ut av Norge og til topps på Isle of Man. Til Snaefell kan du ta toget. Vi entret den elektrisk drevne vognen i Laxey (som kommer av Laksaa eller lakseelv) og hoppet av underveis, på Bungalow stasjon, for så å gå de siste par hundre høydemeterne til toppen. Snaefell betyr Snøfjell og toppen ligger på svimlende 621 moh. Der oppe ventet utsikt i alle retninger, dvs. til Irland, Nord-Irland, Skottland, Wales og England. Hadde det vært litt mindre disig ville vi ha sett Scafell Pike og Snowdon. Etter obligatorisk fotografering og geocaching var det tid for forfriskninger: Det nedlagte, gamle hotellet nær toppen er blitt kafé, så der sørget vi for å innta scones, te og annet snadder. Ned igjen satset vi på toget. Isle of Man må være skinneentusiastenes våte drøm, for øya har flere jernbanestrekninger der gamle tog puster og går, noen elektriske og andre kullfyrte damptog, noen er smalsporet og andre normalsporet, noen med venstre- og andre med høyrekjøring. På vei mot toppen på gresskledd grunn: Utsikten, denne er østover: Gammel og god; Snaefell Mountain Railway: Toget og hotellet som er kafé: Geocachere i aksjon: Og noen lokale næringsmidler:
    6 poeng
  2. Første bud er vel god lufting for å minimere kondensen i utgangspunktet. Noen legger skalljakke/plastpose over/rundt fotenden av soveposen for å unngå at fukta trekker fra innerteltet og inn i soveposen, men da må man også huske at kondens kan komme fra innsiden av soveposen (og da går jo vinninga opp i spinninga). Ellers vet ikke jeg av noen universell løsning annet enn å bruke et større telt, eventuelt ligge litt skrått i teltet slik at fotenden ikke tar borti innerteltet, avhengig av hvor lang du og teltet er. Men igjen, dette er en av grunnene til at flere og flere (virker det som for meg, i alle fall) velger telt med rette innervegger, da det gjerne er skråtaket i fotenden som blir problemet når man bygger opp med oppblåsbart liggeunderlag. Tror dette var blant grunnene til at Helsport gikk fra å ha én stang til to på Ringstind-teltene sine, for eksempel. Den ekstra stanga i fotenden øker effektiv høyde noe. Temaet har også vært diskutert inne på forumet tidligere, blant annet i denne tråden:
    2 poeng
  3. I dette emnet - sekk for tung last - diskuterte vi litt rundt dette med sekker for bæring av last, og jeg la ut bilde av sekken jeg bestemte meg for - som jeg bestilte på Finn. Tilfeldigvis manglet Bergans denne sekken i sin samling (til museum!), og jeg ble kontaktet av de for å høre om sekken fortsatt var i samme gode tilstand. Jeg har brukt den mye, men har ikke hatt hjerte til å kappe av sidelommer etc, så sekken var fortsatt i god stand. Eneste var en liten rødmalingsflekk på lokket.Bergans tilbød oss en helt ny Powerframe 130 liters pakkrammesekk. Vi takket selvfølgelig ja til det. I dag fikk vi i tillegg tilsendt en prototype pakkramme fra utviklingsavdelingen hos Bergans. Vi har bestemt oss for å bruke begge rammene til fjelltrimmens arbeide. Må si den Powerframesekken imponerte meg - nyttelast fra 20 til 70 kg! Det må vi si var et godt bytte - en 1982 modell mot 2 stk 2023 modeller. Og uten forumet her hadde de nok heller ikke fanget opp at den flotte sekken fra 1982 fantes i omløp. Jeg vet at Bergansfabrikken brant på slutten av 80 tallet så dette kan nok kanskje være grunnen til at disse eldre sekkene ikke finnes hos produsenten. Takk til Bergans!
    1 poeng
  4. Innerteltet kan man sy i uten at det gjør noe. På hillebeg unna har jeg sydd på en tynn strikk på den store bakveggen, som er knytt på innsiden av bardunfestet i ytterduken. Da holdes innerteltet vekk. Men så må man jo passe på at det ikke kommer borti ytterteltet som er vått av kondens. Plastpose over fotenden av soveposen blir en kondensfabrikk innvendig. Bruk heller en skalljakke med pustende membran.
    1 poeng
  5. Kjenner ikke teltet, men hvis det er en hempe på utsiden i fotenden, prøv å rigge til noe slikt: https://zpacks.com/products/trekking-pole-cup På endukstelt kan det være gull verdt. Kanskje kan det gi mer rom mellom inner,- og ytterduk.
    1 poeng
  6. Forbruk på fjelltur med eBike m. Borsch motor og vogn. Syklet først, deretter gå med sekk. Brukte ca 40%, dvs 500 x 0,4 = 200 mAh med vogn med ca 36kg + 4 kg vogn på turen opp og ned igjen der det var tilsammen 567 høydemeter opp på totalt 13,8km opp/ned på noe dårlig kjerrevei og litt i lett terreng. Turen var på ca 6,9km en vei med total stigning på ca 440 høydemeter, og samme tur ned igjen (med 127 høydemeter opp). I snitt (med pauser) holdt jeg ca 5 km/t opp, og 8 km/t ned. Begrensing var hovedsaklig ujevnt underlag / manglende demping på sykkel og vogn. Noen få steder måtte sekker (vi var 2 med en vogn) på ryggen, og dette var vesentlig mindre komfortabelt.
    1 poeng
  7. Takker! Ja du er kanskje inn på noe. Det finnes mange gode alternativer i samme veklklasse som Ulanzi, dvs rundt kiloen. Selv har jeg brukt Aoka CMP 163CL som veier rundt 0,63 kg med DYI skulderveske /oppbevaringspose, forlengerledd, kulehode og mobil feste. Med forlengerledd blir det for dårilg stabilitet til timelapse / langtids eksponeringer. Uten forlengerledd er det bare en høyde på 72 cm, men i mange tilfeller holder det.
    1 poeng
  8. "Før pris" er mindre relevant når samme produkt selges til samme pris hos flere, eller som her når utsalgs prisen dertil har ligget på samme nivå et par år og den oppgitte førprisen derfor nok må anses som fiktiv (sammenblanding med "veil pris" vil jeg tro)! (se prishistorikken)" https://www.prisjakt.no/product.php?p=3168540 https://www.prisjakt.no/search?search=Crispi Valdres GTX
    1 poeng
  9. Dunpose på 60% https://www.varri.no/therm-a-rest/103682/tar-parsec-20f-6c-sovepose-gåsedun-800-nikwax-impregnert
    1 poeng
  10. Jeg har prøvd mye forskjellig av løsninger som jeg trodde var genial men tålte veldig lite belastning, vind eller andre påvirkninger. Ødelagt x antall "utrolige" Timelapse pga dårlig stativ. Så jeg er aldri på tur uten en skikkelig tripod. Det finnes naturligvis mange å velge i. Ulanzi sin nye travel tripod som har hentet inspirasjon (direkte stjålet designet) fra Peak Design får ekstremt mye skryt og tømmer ikke lommeboken helt. Selv har jeg Peak Design sitt carbon stativ.....det koster en halv nyre, men himmel og hav så fornøyd jeg er med dette stativet. Solid og stødig er det også, mer enn større tripods jeg eier.
    1 poeng
  11. Fjellreven Vidda Pro Shorts Bergans Utne Shorts
    1 poeng
  12. Hehe. Jeg har Fjellreven Abisko Endurance og Exped Orion Extreme 3, men ikke Abisko Dome. Jeg vil påstå at byggekvaliteten er lik, den er altså helt prima på begge. Men Exped bruker en del smarte løsningen som man egentlig ønsker at andre produsenter skulle tatt i bruk. Stangposen, høyden på teltet, plassering av døråpninger i forhold til lufting og lè, bardunsamlere etc. Så jeg ville prøveoppsatt begge forsiktig i stuen, og så valgt exped teltet
    1 poeng
  13. Takker! Tror det er denne jeg har: https://bikable.no/p60362/tilbehor/sykkelhengere/burley-load-henger-sider?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gclid=CjwKCAjw29ymBhAKEiwAHJbJ8oyLxHkRWMu_Abev-oDuIh0LPBII-OzVYvk3f3oAFDng240FCyGkTRoCh5MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Sykkelhengeren veier 6,6 kg. og har en maksimal belastning på 45 kg. I tillegg kan jeg spare noen gram med å hekte av sider. Da jeg kjøpte den trodd jeg den vill bli lite brukt, men har brukt den mye til grillturer o.l. i nærområder Sikkert fordi det er så lett å hekte på og hive et par plastboker med utstyr oppå.
    1 poeng
  14. Blir vel fort badstue inne i telt om sommeren generelt. Tenker litt drivhuseffekt med solen som steker. Man har jo som oftest 3 valg når man slår leir. Alternativ a: sette opp teltet med kveldssol for på den måten å unngå morgensol + varme. B: Man setter teltet opp motsatt. Altså slipper man oppvarming før leggetid, men smelteovnen begynner allerede i 04-tida dagen etter. C : Man setter opp teltet et sted der det er skygge hele tiden. Minuset er da at skyggesteder ofte er ensbetydende med insekter og da særlig mygg. Nei takk til det! Dessuten har vel de færreste teltplasser alle disse alternativene tilgjengelig. Ofte er det et spot eller maks to rundt et egnet vann. Da gir jo valget seg selv. Når det gjelder fargene på ytterduk tror jeg det har mindre å si. Kjernen i problemet er jo uansett det samme, nemlig drivhuseffekt. Man kan selvsagt velge å kjøre kun innertelt for på den måten å senke noe av problemet, men da blir man sårbar for nedbør. Dessuten er insektene mer hissige når man ikke har på ytterduk. Forstå meg rett, de kommer jo ikke til uansett, men lyden av sultne mygg noen cm fra hodet er jo litt slitsom å sove til.
    1 poeng
  15. https://norgeibilder.no/ fungerer også veldig bra. Hyppig oppdaterte flyfoto med høy oppløsning.
    1 poeng
  16. Ja, ikke sant.. Forresten, et tips i forhold til å finne nye teltplasser som du fint kan ha for deg selv er å bruke kartet på Finn.no med flyfoto. Det har høyere oppløsning enn satellitt-bildene på f.eks. Google Maps. Jeg pleier å tråle nye områder for å finne åpninger i skogen, små vann, odder, strender, gresskledde flater osv. Prøver å forestille meg hvordan det ser ut, og så blir det som en liten ekspedisjon å finne frem til stedet og se hvordan det faktisk ser ut. Med litt trening så klarer du å tyde flyfoto-kartet ganske så godt. F.eks. så er gult og brunt gress mest sannsynlig myr. Mørkere gress pleier å være mer hardt og flatt. Svarte flekker på gresset er skygger som vil si mer høyvokste busker hvis det er grønt, og stein hvis det er lysere. Med fare for å se ut som en gal forsker så kan jeg prøve å illustrere det. 😄
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.