Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 19. mai 2023 i alle områder
-
Rengjøring og UV reimpregnering av gammelt Helsport SL Reinsfjell 2p i bakgrunnen. Blitt lekk med sesongene og Storm Surge har ikke blitt helt pent (min feil). Så designeres nå til festival bruk og utlån til 15åringen, sant hvis vi skal et sted med tvil om underlaget. I front testoppsett av nyanskaffelsen Durston solid 2p, som står på veldig skrått underlag akkurat nå. Fargen var en uventet positiv overraskelse, men først og fremst imponert over hvor kort tid vi brukte på å sette det opp, takhøyden og ikke minst vekten. Her kan jeg(1,90) sitte rett i ryggen, og like lett ha det på ryggen med sine 1,1 kg(alt inkludert unntatt stavene jeg går med). Og enda bedre, vesentlig billigere..5 poeng
-
Første tur i år. Fra Askim 16. mai til Lillestrøm 18. mai. Noen betrakninger. Formen er ikke så god som antatt... nei, det blir feil. Formen er annerledes. 2 mil pr dag er greit nok, men galt når jeg går ut fra 3 mil pr dag. Det er farten som mangler. På plussiden; jeg er ikke et vrak dagen etterpå. Litt ømt her og der, men gir seg fort. Når sekken står nesten klar, men man pakker det siste raskt fordi fotballturnering er best med skikkelig lydanlegg og spilleliste, da blir ikke innholdet optimalt. Glemte lue til natten, men ikke livstruende kulde. Plutselig hadde jeg tre kamera. Fint med bilder av turen, men så proff er jeg ikke. Skumringen kan lage bilder. En samling skilt i grå maling med svart granskog bak blir fort overkroppen på en mann som står helt stille i enden av stien. Han venter... Leirplass før det blir mørkt. I mørke er alle furumoer fulle av teltplasser helt til pluggen går i stein. Ekstrateppet til dunteppet blir fast inventar. Varmerefleksjonen varmer duna godt. Jeg fant, jeg fant den tømmerveien jeg har lett etter i et antall år jeg ikke vil tenke så nøye på. Takket være kart på mobilen var det mulig å zoome inn på kartet og få frem detaljer og nøyaktig hvor jeg var i forhold til dem. Mysteriet nå er hvordan jeg har unngått denne gode, tydelige veien tidligere. Lurt en gang av en tilsvarende terrengkombinasjon (bekk og vei) hundre meter tidligere, men ved flere andre anledninger må jeg ha krysset denne veien. Tøv. Jeg har krysset denne veien uten å registrere det. Mulig jeg må oppjustere min grad av galskap. Det er heldigvis fortsatt plass til det. Vel, et par timers orientering mellom bratt og myr etter Larsbråten er nå skiftet ut med 25 minutters bedagelig spasering. Ja, jeg har brutt sammen og tatt til meg ny teknologi. Den helvetes dingsen var hele tiden i flymodus og kun brukt til kart. Vurderer nytten av dette på lengre turer. For kr 99 pr år, får du ikke et eneste ordentlig kart... som altså ikke har zoom. Og en unnskylding til Kartverket som jeg har bannet nord og ned for elendige kart. Det er ikke dere, det er meg... denne gangen. Fra tømmerveien ned til Forfoten (nå med kameraovervåkning), og over til DNT-stien går det en sti og en gammel vei. Litt vått og trangt her og der, men jeg foretrakk den ruta fremfor DNTs fasinasjon for de bratteste bakkene. Skjenker en tanke til de som har hytte rundt Mellomsaga. Gikk ut fra at Østmarka var tom. 17. mai og langhelg og superoval helg for noen, men nei, fra Rausjøen og nordover tusset det av folk overalt. Tonevannet hadde leire i hver krok og holme. Merkelig, trodde alle gode nordmenn så på toget av is, pølser og spying som årets høydare, men kanskje noe er på bedringens vei. Når man ligger på toppen av Vesle Tonekollen, har gledet seg over nattens konsert fra Oslo og Lillestrøm – tidvis i stereo - og glipper med øyene mellom kl 6 og 9, så er en effektiv vekkerklokke noe som brøler «BRRRÆÆlsebub» bak grana du ligger ved. Jeg ble veldig våken og nå var det bare en serie «BRRRÆÆ» som etterhvert fjernet seg i nordlig retning. Forhåpentligvis var det en hjort med behov. Håper jeg. Folk får med seg forbausende mye i en kano. Oslogjess ferierer i Morterudvann. Det har vært tømmerdrift i Brudalen. Når maskinene graver seg ned til akslingen i etablert vei, da er bakken for våt og man skal vente med driften. Med mindre man med tomt hode følger kalenderen og max profitt. Hvis du som leser dette har stått for den driften: plukk opp spade og krafse og pell deg opp i Brudalen. Bli der til du er ferdig. Sees rundt 2030. Ett kamera var i bruk. Fine bilder av kjuker. En mygg observert 97 meter før første hoppbakke sør for Lillestrøm sentrum.4 poeng
-
Ny bil... (håper det er lov, hvis ikke får admin/mod bare slette.) For min del er en god bil en viktig del for å komme seg på tur, både nærturer og turer langt unna, så nå skulle det bli en nyere bil, med lav km og garanti! Gamlebilen tok kvelden (igjen!!) og jeg er lei av å tenke på "hva er det neste som ryker" og måtte bruke masse penger på verksted og vente på ledig time. Gamlebilen gjorde jo at turen til Lifjell i fjor høst ikke ble noe av... Jeg har falt for designet på Volvo V60, og lenge sett på V60 Cross Country D4 (190hk diesel) som den ultimate bruks- og turbilen, da de er fine og høye for å komme seg fram på dårlige grusveier med 21cm bakkeklaring mot 10cm på den gamle. De har goood plass og er komfortable å kjøre langt med. Men de er så himla dyre i det segmentet jeg har sett på, nyere enn 2019 og km.stand under 50kkm, dette bare pga statens avgifter. Men så kom jeg over en lokal forhandler som hadde en V60 hybrid inne i en fin blåfarge, og prøvde den en tur. Denne er fortsatt 3-4cm høyere enn min gamle bil, så alt hjelper. 19" felger og lavprofildekk er kanskje ikke ideelt, men hadde det på gamle bilen også, det går om man er forsiktig på grusveiene. V60 har også såpass god plass baki med baksetene lagt ned at jeg tror kanskje jeg på 186cm kan fint overnatte i bilen en natt eller to om det skulle være nødvendig på langturer. Forhandler sa at avgiftene på denne er rundt 25tusen, mot 300tusen på dieselen når de var nye, så disse hybridene er priset langt mer fornuftig. På bruktmarkedet er de ca 100k lavere priset enn tilsvarende Cross Country D4 med samme km.stand, årsmodell og de har i tillegg mindre utstyr! Hadde sikkert ikke trengt så dyr og fancy bil, men jeg har en bilinteresse i tillegg, så denne dekker både det og turhobbyen. Etter en prøvekjøring på fredag var ikke valget vanskelig, kontrakten ble signet og bilen hentet på tirsdag i tide til 17. Mai. Så nå har jeg begynt å leke med tankene om en liten norgesferie i august og stikke innom flere fine plasser man kan gå både dagsturer og turer med overnatting(er). For nå trenger jeg neppe være like redd for havari på en slik tur, for det hadde vært en nervepirrende opplevelse med den gamle bilen 2020 Volvo V60 T8 AWD R-design, i fargen "Bursting blue", med Polestar-optimalisering som gir 405hk/670nm.3 poeng
-
2 poeng
-
1 poeng
-
Har titta litt på packraft en stund, men aldri fått surra meg til det pga lommeboka ikke helt har vært enig med prisene. Men da jeg brått så 50% på Kipara Ropelv dog edition, så slo jeg til. Kjøpte med en pumpe også. Så får kajakken sin åre funke enn så lenge der 😁 Gleder meg veldig til å teste og håper det blir grei plass til bikkjene 😁🤞 https://kipara.no/produkt/kipara-ropelv-dog-edition/1 poeng
-
Takk for det! Ja setene er gode, men Inscription-setene er faktisk bedre, de er litt mykere så man sitter enda mer "klemt" fast på en måte, men R-design-setene er heller ikke ille, alle har jo lange sitteputer med lårstøtte. Jo mer jeg kjører bilen nå om dagene, blir jeg mer og mer glad i den. Første bil med automatgir, og det funker meget bra på en bil med så mye kraft. Bare et lite trykk på gasspedalen, bilen girer kjapt ned og skyter fart, og før man vet ordet av det er man plutselig oppe i 160km/t.. så her må jeg tydeligvis passe på så lappen ikke ryker Gleder meg til å teste bilen ut på langtur.1 poeng
-
Hei, jeg planlegger å gå Norge på langs i sommer. Planen er å gå fra Oslo til Kinnarodden og starte rundt 17de mai For å spare vekt og gjøre logistikken litt enklere så ønsker jeg å "minimere" bruken av papirkart, og heller bruke mobil med kartapp (Topokart) og plottet planlagt rute. Jeg har selvfølgelig også med analogt kompass. Men jeg ser for meg at det vil være områder hvor jeg likevel bør ha papirkart (f.eks. strekninger jeg ikke følger merkede stier, områder med farlig terreng, etc.). Eksempler som jeg tenker meg er Skjækerfjella, Liernerne og Børgefjell. Er det andre områder hvor jeg absolutt bør vurdere å skaffe papirkart?1 poeng
-
Nå tar jeg det bare på husken, men er skråsikker på at du ikke har krav på å heve kjøpet enda. Leverandør/selger har vel mulighet til å forsøke å rette feilen to ganger før du eventuelt kan kreve kjøpet hevet med loven i hånd etter § 31 i forbrukerkjøpsloven. Men gitt at Outnorth og du blir enige om å heve kjøpet blir jo ikke dette så aktuelt, selv om jeg kanskje tviler på at selger godtar det sånn uten videre. Er en stund siden jeg var innom forbrukerkjøpsloven på universitetet, men anbefaler å ta en titt på lovens kapittel 6, f.eks. §§ 29 til 30. Det heter seg vel at du kan kreve omlevering (ny vare) i stedet for retting, gitt at kostnaden ved dette ikke er urimelig for selger. Les også i § 30 angående det at du blir hindret fra å bruke tingen i mer enn én uke, og dermed kan ha krav på erstatningsgjenstand for selgers regning. Da blir det plutselig mer aktuelt med omlevering for begge parter, vil jeg tro. Husker i alle fall at lovanvendelsen av forbrukerkjøpsloven ikke alltid er så lett å lese seg frem til for hvermannsen, men det skader i alle fall ikke å kjenne til loven. Har selv endt opp med å måtte henvise til forbrukerkjøpsloven gjennom kontakt med kundeservice hos noen butikker, og dessverre er de ofte dårlig kjent med hvilke plikter de har, og hvilke krav du som kunde har. Enkelte følger etter mitt skjønn mest interne retningslinjer som i større eller mindre grad hensyntar loven, og satser på at du som kunde ikke kjenner dine rettigheter, dessverre. Heldigvis finnes det også de som er seriøse.1 poeng
-
Gratulerer! Leide en sånn en på en vestlandstur for et par år siden. En sann fryd å kjøre på bratte og svingete veier. Første (og hittil eneste) gang jeg har sittet i et bilsete med lang nok sittepute for mine laaaaange bein.1 poeng
-
Det er ikke noe problem å gå opp til Tåkeheimen og videre innover til Snøtinden fra Engenbresiden. Da går man til fots det meste av turen opp til Tåkeheimen. Man går så absolutt ikke opp brefallet; det vil være svært utfordrende og kun for spesielt interesserte med gode kunnskaper om brevandring og breklatring. Sjøl har jeg gått (tror det var andre helgen i juni et år) samme ruta innover som beskrevet her, men i stedet for å gå tilbake gikk jeg bortover til Tåkeheimen og ned langs Engenbreen og tok båten over fjorden. Men ettersom jeg da bodde i Meløy hadde jeg noen som hentet meg og kjørte meg tilbake til bilen..1 poeng
-
Snøtinden 1594 - høyeste fjellet i Rana sammen med @graham! Fantastisk fin tur fra Glomfjorden og opp Svartisen. I realiteten krysser man hele isen for å nå toppen. Mer krevende enn mange andre turer jeg har tatt og det var godt å komme ned på natta . Over 40 km og 1600 meter vertikal stigning med mye dyp snø er for spesielt interreserte! Starter nede ved veien som går opp mot demningene ved Glomvatnet. Starter i en smal kløft som etter hvert åpner seg opp. Vi skal renne ned samme veien med hodelykt 15 timer senere. Brekanten nærmer seg.. Vi er oppe på ca 1100 meter og langfellene tas av. Helgelandsbukken til høyre med Snøtinden til venstre. Dyp snø gjør at vi må tråkke eget spor disse 2 milene til toppen. Ikke spor etter andre innover breen. Hytta Tåkeheimen ligger nedi skrenten der, men var fullbooket av en eller annen merkelig grunn. Mulig man kan komme seg dit via Engabreen. Monotont landskap Men fjellet nærmer seg sdakte men sikkert... Så når vi endelig toppen etter nesten 11 timers marsj. Det er en kald vind på toppen og vi blir fort kalde. Selv om vi har med både vindsekk, dunjakke osv, innser vi at vi bare må trekke ned fra fjellet igjen etter bare noen minutter. Utsikten er allikevel helt formidabel og blant det aller beste jeg har sett på Helgeland. Ego på toppen V Vi får en lang tur ned fra fjellet igjen. Det blir mørkt og delvis hardt nedi løype ned fra breen igjen, og på smale fjellski er det en utfordring ned der i halvmørket med hodelykt - 1000 høydemeter. Vi er glade for å se veien når vi endelig er nede. I løpet av dagen har det vært mye folk oppe med randoneski - fantastiske forhold for de fra breen og ned, men for min del ble det å gå på bena på skaren de siste 100 høydemetrene. Vi konsumerer 4 liter vann, masse snop og matpakke og en real turmat hver. Alt i alt en fin tur, men anbefaler at man deler turen opp slik at man kan benytte Tåkeheimen som base..1 poeng
-
https://kniveksperten.no/spyderco-native-5-lockback-blue-c41pcbl5.html Hekta på Spyderco1 poeng
-
1 poeng
-
Kristin Harila nådde fjell nummer fire av 14 i rekordforsøket sitt, da hun stod på toppen av 8586 meter høye Kanchenjunga 18. mai. Link: https://www.friflyt.no/klatring/kristin-harila/kristin-harila-nadde-verdens-tredje-hoyeste-fjell1 poeng
-
Romsdal.com Samt tilhørende fysisk kart1 poeng
-
Romsdaling her. Ikke vanskelig i det hele tatt å finne teltplass 🤩 Men det gjelder jo å lese høydekurver på kartet før man drar. Viser kartet motbakke så er det motbakke. Gode teltturer: Ytre Romsdal Melen Midtre Romsdal Moldemarka, Silsetvannet, Langdalsbu (dalen rett nord fra Langdalsbu er nydelig!) Skåla, Trollvatnet, Skålvatna (bomvei), Horja Indre Romsdal Kavlisetra, Måsvassbu, Vistdalsheia med inngang mot Vasstindbu, Herjevatnet, Sandgrovbotn (40km anleggsvei fra 1. Juni), Haudukhytta, Hen fjellstyre, Vermevatnet og langs Verma, Skorgedalsbu og dalen rundt. I tillegg Nordmøre: Aursjøveien, høyfjellsvei på 65 km. Innerdalen, Trollheimen, Grøvudalen Dalsidevegen fra Lesja og inn til Aursjøen fra sørøst. Nyyydelig kanopadling på elven Jora. Bilvei helt frem.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Er det slik at de primusene det er laget kopier av er de som er best? Denne har jeg ikke brukt på flere år, så jeg hadde på litt bensin, forvarma med antibak og tut og kjør.. Funker helt OK, litt skeiv flamme. Aner ikke stort om Pak Cooker, men det er åpenbart en kopi av Svea 123 (uten R) Etter at jeg fikk laget ny brennerplate og reguleringshendel, samt ny pakning i lokket har den alltid virka siden jeg fikk den som et prosjekt i 2008 Litt gule flammetopper uten kjele, men det blir ikke mye sot på kjele/panne.1 poeng
-
1 poeng
-
Jeg og @graham har hatt en aktiv turuke med ymse turmål. Nå i dag avsluttet vi toppturene med bestigning av Holmshatten 620 i Bindal. Ved ferjeleiet - virkelig en flott tur! Det var skikkelig flott med sommerlige temp . Vi hadde også noen fine turer på andre fjell ved Brønnøysund kveldsturen opp på Mofjellet Mosaksla var en høydare!1 poeng
-
Endelig første tur i høyden! Turen var forrige søndag, dvs 7. Mai, bare litt sent ute med bilder.. Var litt snøflekker og en del vann, men gikk helt fint å gå på lave joggesko uten å bli våt Turen gikk fra Heiland til Solhomfjell og ned igjen via Marishei. 4t 10min og 12km. https://ut.no/turforslag/1112157032/solhomfjell-fra-heiland Var så sykt digg å være tilbake her nå etter en lang og deprimerende vinter! Måtte faktisk stoppe her bildet er tatt, som er rett over der skogen stopper og stå der å nyte synet av fjell og åpent landskap i frisk vårluft Maristjenn: Litt snø og is igjen, men tipper dette er borte nå etter en ukes tid etter turen.. Litt mer snø på toppen, men det forsvinner fort nå...heldigvis! Utsikt mot nord, dvs mot Lifjell og Gaustatoppen. Sen lunch...Med utsikt ned mot vannet der jeg var på hengekøyetur i fjor når det plutselig ble så varmt en helg i November. Har forresten handlet den minste Trangia-steikapanna, Ø150mm, der passer det akkurat med 2 Gilde grillpølser oppi om gangen, perfekt når man er på dagstur alene Kan nesten høre vannet sildre og vinden blåse bare av å se på bildet... Endelig er go'sesongen i gang!!1 poeng
-
Fredag til søndag i Rørosfjellan. Utsikt fra pulken.Helt på tampen av sessongen vartes det opp med helt vannvittig godt skiføre. En merker ikke at fellene sitter der.Solnedgang første kvelden.Turkamerat Faun. Ble vekket av bjellene på pilkene 06.00, men desverre bare småtjøer.Mye vind denne dagen, så det ble en lemur. Ingen store fangster, fikk desverre bare smått å til dels mange 😂Fullmåne over camp. Nå tror jeg skiføret ryker, bare meldt varmt, vind og regn 😢 vinteren 2023 har vartet opp med mange gode minner og stunder.1 poeng
-
All den tid jeg ikke kan gi særlige innspill til konkrete områder slik du etterspør, så kan jeg heller gi innspill på hvordan jeg tror jeg ville gått frem for å identifisere aktuelle områder, hvis du er bestemt på å ha med papirkart i backup: Sjekke dekningskart for den operatøren du har, for å identifisere områder hvor det kan være langt mellom dekning og litt mer bebodde områder (i fall løsninger med batterilading til mobiltelefon/GPS skulle svikte, uten av jeg vet hvordan du har planlagt dette), kanskje i tillegg sett opp mot hvor du skal gå etter merket sti og ikke Sjekka terrenget ved å se litt på skyggerelieffer sammen med det topografiske kartet for å finne områder hvor terrenget kan se utfordrende ut på ruta. Om man ikke er komfortabel med GIS-programvare, så kan høydedata.no være et godt alternativ. Der kan man velge å "drapere" en skyggerelieff av DOM (digital overflatemodell, inkluderer trær, busker, bygninger osv.) eller DTM (digital terrengmodell, filtrert for å vise bakkepunktene) over kartet. Da vil terrengformasjoner ofte komme litt tydeligere frem, særlig i stor målestokk. Eksempel på ekstra terrengskygger sammen med toporaster i 1:100 000: Sjekke 3D-visningen til norgeibilder.no på utvalgte områder, da får man gjerne en god følelse med hvordan terrenget ser ut i grove trekk, og hvor det i så fall kan være aktuelt å ha ekstra kart ifm. risikabelt/bratt terreng Dette med å ha muligheten til å tilpasse kartene er egentlig hovedgrunnen til at jeg synes papirkart er kjekt noen ganger, enkelt og greit en personlig preferanse. Og så er det fryktelig mye enklere å planlegge når man er flere sammen dersom man har et papirkart å se på i stedet for en mobil- eller GPS-skjerm. Men hvis du skal ta turen alene faller dette punktet litt bort, så lenge du har ruta ganske godt planlagt på forhånd. Og for ordens skyld; jeg har noen ganger printa ut på A4/A3 og bare lagt det i en slik åpne/lukke-plastpose slik at man har kart på begge sider (typ ziplock-poser). De finnes i størrelser som får plass til et A4-ark i alle fall, og da har man et billig, lett og gjenbrukbart alternativ til kartmappe, særlig hvis de er til backupkart, og ikke skal brukes veldig ofte. Ellers regner jeg med at en del av NPL-folka her inne kan gi deg litt mer konkrete tips etterhvert som de titter innom1 poeng
-
Jeg bruker en vanlig karabiner (for klatring, som Black Diamond Litewire). Da flytter jeg kniven lett mellom bukse, sekk eller hvor jeg ønsker å feste den. Jeg går aldri med kniv på hofta/beltet mens jeg går med sekk. Dog ikke så pent som lær, men så har jeg også verdens styggeste slire for tiden: Plast fra Fällkniven.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Denne er superenkel: https://topokart.no/routeplanner/ Ellers så har Topokart appen mange muligheter også.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00