Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 05. mai 2023 i alle områder

  1. Kjørte over Hardangervidda RV 7 denne veka... Nydelege snøforhold og personleg hadde eg blitt lynings frustrert om eg hadde befinne meg der med truger 😂
    4 poeng
  2. Det er ikke slik at jeg mener at man skal ta med seg hva som helst ut i høyfjellet på vinteren. For meg handler det om å lære seg å kjenne det utstyret man har. Alle må ta ansvar for sine egne valg, men det er ikke slik at om jeg tar med meg mitt pyramidetelt på ukestur i indre Troms eller Saltfjellet, så utsetter jeg andre for fare. Om man setter opp et tunell telt feil kan det blåse i stykker, på samme måte som et lett pyramidetelt. Poenget mitt er at man må lære seg å hanskes med det man har. Jeg har en kompis som har vandret fra Stabbursdalen til Saltfjellet med et 20 år gammelt Helsport (og det var ikke noe ekspedisjonsmocdell) telt der glidelåsen var ødelagt. Han brukte 3 sikkerhetsnåler for å lukke døren. Det gikk helt fint. Når jeg begynte å gå på tur brukte jeg et gammelt Halti telt med glassfiberstenger (husker vi våknet på morgenen med så mye rim inne i teltet at vi trodde det snødde inne). Vi gikk over Saltfjellet med det teltet og mer til. Etterhvert som jeg har blitt eldre og fått bedre råd har jeg kjøpt bedre og bedre utstyr, men den erfaringen jeg har fått underveis kan ikke kjøpes. Jeg kan ta med verdens beste utstyr i vanskelige værforhold og mislykkes om jeg ikke kan bruke det. På samme måte som lett utstyr, billig utstyr kan fungere eller feile. Poenget mitt er at erfaring og kunnskap er vel så viktig som utstyret.
    2 poeng
  3. Jeg tenker at man må bruke det teltet man tenker er riktig for seg selv. Lære å å kjenne teltet/ teltene du har sine sterke og svake sider. Jeg kan værer enig med trådstarter at skandinaviske produsenter er litt tradisjonelle. Det hadde ikke gjort noe om de hadde turt å lage noen modeller som er litt annerledes. Hilleberg har forsøkt seg på noe og tatt det bort (Rajd enduks telt). Nå har de Anaris i sortimentet sitt. Det er mye snakk om at det er uforsvarlig å dra på tur med lett telt. Der er jeg litt uenig. Jeg har selv Hilleberg Keron 3 og 4 GT og bruker dem både på sommer og vinter, men har også HMG Ultamid som jeg også bruker på sommer og vinter. Det kommer an på turen hvilke telt jeg velger. Har jeg med meg familie blir det Hilleberg. Det er lunere og koseligere. I de teltene kan vi sitte i undertøyet og spille kort mens primusen går. Drar jeg alene tar jeg HMG Ultamid. Det blir en annerledes opplevelse. Når jeg er inne i teltet sitter jeg som regel i soveposen med dunjakken på. Primusen klarer ikke å varme opp teltet godt nok siden det bare er en duk. På en måte føler jeg at jeg kommer nærmere omgivelsene. Pyramideteltet er en velprøvd teltmodell som har vist seg å fungere i de tøffeste omgivelsene. Helt fra Antarktis til Finnmarksvidda, så vær og vind tåler det. Det jeg har opplevd er at det kan være litt utfordrende å sette det opp, men det er Keron 4 Gt også i sterk vind:-). Keron 3 er lettere å slå opp (mindre stoff og bare 3 stenger).
    2 poeng
  4. Tenk over hvilke funksjoner/detaljer dere har behov for, og ta en tur på butikken for å se om dere finner noe dere liker vil være mitt beste råd. Fra Osprey kan jo Kestrel være et alternativ.
    1 poeng
  5. Hørtes ikke veldig imponerende ut. Greit at ting kan glippe av og til, men det å ikke svare på gjentatte henvendelser virker særdeles lite tillitvekkende.
    1 poeng
  6. Ja jeg hadde en annen modell (Ceymar baitfeeder), så er godt mulig det varierer!
    1 poeng
  7. Jeg er skråsikker på at min Okuma Ceymar XT CXT-10 kom med to aluminiumsspoler, altså ingen i grafitt eller plastmaterialer. Eneste forskjellen mellom spolene var vel at én hadde sorte detaljer og den andre røde detaljer (2-tone oksydert aluminium som de selv omtaler det). Ser også at det står "Spare alum spool" på Okumas egne sider, så antar at husken ikke var så halvgæren. Men mulig dette varierer mellom ulike modeller.
    1 poeng
  8. Okuma snellen min kom med en plast og en metall spole, altså en til mono og en som kan brukes til begge deler. 0.18-0.20 er dugelig, 0.16 er greit det og. Med tynn sene er det viktig å føle over fremste meteren ofte så slipper du at den ryker. Og knyt ny knute på svivel hver tur. Jeg skal faktisk ha meg ny tele stang selv til sommeren, vurderer Daiwa ninja tele mini som skal brukes med en 1000 shimano snelle.
    1 poeng
  9. Jeg har vel spolt på 0,12 mm av Berkley FireLine mener jeg å huske. Om man ikke er ute etter stor fisk (jeg bruker denne snella til mindre tjern) eller fisker på steder med steiner og slikt, så kan man også gå enda lenger ned i dimensjon om man ønsker/tør. Har vel hørt om de som bruker 0,07 mm multifilament også. Jeg bruker en liten fortom med mono på multien da, ettersom multi ikke tåler så mye mekanisk slitasje mot bunn, steiner og fisketenner. På ekstraspolen har vel monoline, uten at jeg husker dimensjonen på den i hodet. Jeg har en mistanke om at det er 0,16 mm. Men jeg ville gjort en vurdering på om det er 10-eren eller 20-eren som er mest egnet til den typen fjellfiske du ser for deg å bedrive. Kan anbefale å søke opp et par videoer på YouTube for å få sett snellene i henda på noen, da det er vanskelig å få en følelse med størrelsen kun basert på produktbildet. Den CXT 10-snella er som nevnt noe mindre enn en typisk Shimano 1000-snelle, vil jeg si. Eksempelvis er oppgitt snørekapasitet på Okuma XT CXT 10 115 m med 0,16 mm snøre, mens for Shimano Nasci 1000 FC er det 170 m med 0,18 mm. Okuma Ceymar XT CXT 20 har samme oppgitte senekapasitet som Nasci 1000: 140 m med 0,20 mm Så hvis snellen skal være litt "allround" og kunne brukes i litt større fjelltjern også, så ville jeg vurdert å gå opp til størrelse 20 eller 25, prisen er omtrent den samme som for 10-eren. Så kort oppsummert; til "vanlig" fjellfiske bruker jeg 0,12 mm multifilament med fortom av 0,16 mm mono/fluorocarbon (ca. 0,5 m). Om du heller ønsker å fiske med mono, så burde 0,16 mm eller 0,20 mm være tilstrekkelig. Jeg tror i alle fall det er et godt startpunkt, og så kan man eventuelt velge å gå ned i senetykkelse om man ser behovet for det etterhvert.
    1 poeng
  10. Sorry, såg litt seint at du hadde tagga meg @Tessatroll K2 Anthem 76 er definert som ei "Beginner-Intermediate" ski, dvs lett og lettkjørt ski, som eg ganske myk. Fisher Ranger 94 FR er ei heilt anna type ski, definert som ei "Intermediate - Advanced" ski og som og er ein god del stivare spesielt i framtupp og baktupp, dvs må "kjøres" i stedet for at den svinger av seg selv for å få satt svingene akkurat slik en ønsker dem selv om svingradius er nær det samme. En annen forskjell er 16-20 mm større midtbredde (avhengig av lengde) som gjer at den er litt tyngre å få på kant. Andre faktorer som Tessatroll har nevnt 13.april er høyst relevante. I tillegg kjem egen erfaring. F.eks. så har eg fleire gonger høyrt frå folk som har stått årevis i skibakker, at skikjøring offpiste er vanskeleg når dei har begynt å gå toppturar. Underlaget/snøen er ikkje lenger "stovegolvet" dei er vant med å kjøre på og teknikken må tilpassast variabelt undelag, dette kjem med øving / fleire turer. Uten å vite meir om brukaren (vekt, høyde, erfaring/skiteknikk, osv.), hva slags turer/forhold (løssnø, vårturer med skare og slush) man går turer i, osv. så er det vanskeleg å anbefale ei ski som passer "best", men ut fra innleggene frå trådstarter så virker det som om ei relativt mjuk og svingvillig ski er veien å gå for å få samme følelsen som på K2 Anthem 76 (Men det kan igjen gjere at skiene oppleves som ustabile/rufsete på sastrugi og andre ujevne snøflater).
    1 poeng
  11. Teltmessig reknar eg 2 sesongar, snødekt mark og barmark. Når ein les seg meir opp på utanlandsk utstyr, finn ein ut at mange av dei opererer med 4 sesongar med barmark.
    1 poeng
  12. Jeg har både S, M og L av Jääkäri-sekkene, og jeg elsker alle sammen. Paddingen på både skulderreimer og hoftebelte er en del tynnere (ikkeeksisterende) på M enn L. Hoftebelte er ca 7cm i "bredden" på M og 12 på L, og det er padding på L, men ikke på M. Skal du bære en del vekt ville jeg gått for L over M, og den er ikke så enormt mye større, og kan stroppes ned til nesten samme size. Den eneste ulempen med L over M er egentlig at du mister sidelommene du har på M. Kvaliteten på alle er helt super, og digg med modulært system for å utvide.
    1 poeng
  13. Før kunne man innimellom finne solide merkevarer på Sport Outlet, som Fjällräven, Berghaus og Scarpa. Nå er det kun kopivarer fra Huldre, Vikafjell etc. Men de fører et kvalitetsmerke til veldig gode priser; Outdoor Research. Har flere OR-plagg selv, og er veldig godt fornøyd.
    1 poeng
  14. Eg er einig med at ein kan sjå bort frå 4-sesongstelt, men av ein heilt annan grunn. Teltbehovet vinterstid og sumarstid er ganske ulike, så same modell fungerer dårleg til begge deler. Vinterstid treng eg meir innvendig plass fordi mykje av utstyret er meir volumiøst, og meir av leiraktivitetane skjer inne i teltet, og vekt er mindre viktig når teltet ligg i pulken. Sumarstid treng eg låg vekt og nedpakka volum, fordi teltet skal bærast på ryggen. Mange av oss driv med vintertelting også i mars, april og mai.
    1 poeng
  15. Bruker selv Tarptent Aeon Li som veier ca 600g inkl plugger og karbonstav, men er uten et romslig fortelt. https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/ultralight-tent/tarptent-aeon-li
    1 poeng
  16. https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/enan/ Hvis jeg skulle ha gått for den formen, så hadde jeg valgt dette. Forøvrig er Ringstind 2 1.45 kg, det ligger tett opp til Helsport Sarek Superlight 2 som veier 1.65 kg og har fullverdig fortelt. https://www.xxl.no/helsport-sarek-superlight-2-camp-tomannstelt-bla/p/1113359_1_style?page=1 Eller mitt personlige valg, Niak, som veier 1.7kg. https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/niak/ Da får du et fullverdig, frittstående telt med mulighet for å redusere størrelsen på innerteltet slik at du har god plass til matlaging på innsiden av teltet.
    1 poeng
  17. Neste gang du er i Seoul anbefaler jeg en fjelltur Bukhansan nasjonalpark ligger i byen og du kan ta metroen for å starte turen til topper på over 800 moh. Det er også en spesiell opplevelse å gå der i helger da det er den mest besøkte nasjonalparken i verden ut fra størrelse. Turen er noe annereledes enn norsk friluftsliv. Ingen korenanere vil finne på å gå utenom stiene, og det er naturlig nok strenge regler, ikke lov å ferdes om natta, ingen camping, ingen åpen ild, veldig tilrettelagte stier (men ganske tøffe ruter), osv. Her et foto som viser folkemengden opp en topp: Album med noen foto fra nasjonalparken: https://www.flickr.com/photos/70952617@N07/albums/72177720307553527
    1 poeng
  18. Jepp Er 132 høyt, 260 langt og et generøst bathtub på 90x220. Også veier det 489 gram inkl pakkpose. Utrolig nervepirrende å sette det opp for første gang, men det ble nesten akkurat som jeg tegna det i Sketchup. Verdt det selv om jeg forbanna tilværelsen da jeg sydde (har ikke tatt i en symaskin siden ungdomsskolen). Designet er mer som en Mountain Laurel Designs Cricket med integrert netting og tub. Ganske minimalistisk, så jeg er litt redd for å bli ledd ut av forumet hvis jeg poster bilder her. Og jeg har jo ikke brukt det ennå.
    1 poeng
  19. Det er ikke bare vekt i seg selv som har noe å si, men moment. En snelle med større spole må gjerne bygge lenger ut fra stanga, og momentarma øker sammen med vekta, og man bikker et punkt over til at det blir ubalansert. Dette er i grunn ren mekanikk. Og angående din påstand om at det er "bare tull" å gå for 1000-sneller, så er vi åpenbart mange fjellfiskere her inne som driver med tull da: 2500-sneller er (dessverre?) ikke best til alt, det samme gjelder også 1000-sneller. Men det kunne aldri falt meg inn å bruke en 2500-snelle på min Shimano BeastMaster EX 165 UL 1–11 g stang, det hadde blitt veldig mismatch. Fiskeavisen ser også ut til å være i favør av sneller i størrelse 500–1000 for fiske på fjellet: https://www.fiskeavisen.no/hvordan-velge-haspelutstyr/ : Men igjen, dette er og blir en smakssak. Vi har åpenbart ikke samme smak, og det må være greit. Men å kalle det ene for tullete blir bare useriøst og unyansert, særlig all den tid det er en relativt grei konsensus om at 1000-sneller passer fint til klassisk fjellfiske.
    1 poeng
  20. Jeg kan til dels si meg enig. De fleste telter i greit vær og er ikke på så lange turer at man ikke kan forutse været til en viss grad. Da klarer man seg med Amerikanske 3-sesongs telt. Mange produsenter lager telt som består kraftige vindtester når de er plugget i gulvet med skruer og vindmaskinen slås på etter teltet er forankret. Hilleberg tester også alle sine telt med vindmaskin, men de setter på vindmaskinen FØR de slår opp teltet. Alle teltene deres skal nemlig kunne slås opp i vind, og det er ikke alle telt som lar seg sette opp i sterk vind. Samtidig lager de teltene slik at ved stangbrudd skal ikke en brukket stang kunne skjære i stykker teltet, kun hull i stangkanal. Reparer stangen og fortsett turen. Å ikke klare å slå opp teltet alene er kanskje den største risikoen, slik jeg ser det. Det er ihvertfall noen moment å tenke på når man skal velge telt, særlig om man er alene på tur og drar i eksponert terreng eller turer av en såpass lengde at man ikke kan forutsi været.
    1 poeng
  21. Det var flotte bilder @jaknudsen og @Kristoffer Sandnes! Bra det ikke bare er oss som liker vårsnø! I går kom vi ned fra en flott 3 dagers tur inn til Børgefjell med de små! Varierende forhold men fisket var bra. Vi kunne dratt så mye fisk vi ville ha. Nydelig skiføre på lørdagen! IMG_6250.mov Ikke lang tid før fisken biter her inne! På søndag tok vi en tur innover til Jengelen i skiftende forhold . ingen på hytta denne flotte værhelgen! Det skifter utrolig fort her inne denne dagen- mye vær! I går var det mer ufyselige forhold - sklette og våt klabbete snø. Ungene imponerte med å renne helt ut uten pause - real i bilen når vi kom ned. på med kortfeller før oppstigningen. En minneverdig tur - mye kortspill, fisking og godt humør i teltet.
    1 poeng
  22. Liten helgatur i Rørosfjellan med junior. Hunden ble hjemme denne gangen, han hadde allerede vært ute 4 dager på rappen så han hadde fått nok dose sollys(ikke snøblind, men litt øyeverk). En litt kul samt unødvendig funksjon på spitsbergen, men veldig kurrant når det er fint vær. Bare hive inn bedding og diverse uten å måtte dra det inn døra. Klart for isfiske!Det går mot kveld. Ut å sjekker nattkroker. Synger godnattsanger å drikker solbærtoddy.Kvelden bydde på en vakker himmel, når mørket kom ble det helt stjærneklart. Mine fotokunskaper eller mobil klarte ikke å fange det.Dag 2, avslapping i teltet. Ungen ligger til tørk😅Litt av målet med turen var at jr. skulle få fisk, å det lykkes vi med. En fin ørret på 300-400gram gikk på en av nattkrokene. Ellers var det ikke mye liv å spore.Vel nede igjen til bilen, pulken sikres så den ikke sklir ned på grusveien. Alt i alt en vellykket tur, som ikke var av den lengre sorten. Vi fikk sett ryper og fjær, lekt med steiner på barflekkene, laget karamell-løype(vi benyttet marsmallows), isfisket og generelt kost oss.
    1 poeng
  23. Lundhags er for så vidt brede sammenlignet med de fleste andre skomerker, men de har utrolig lav vrist. Du får dog sydd de etter mål mot et tillegg på kr 600.
    1 poeng
  24. Vekt, lengde og oppbygging kan gje veldig ulik kjøreoppleving av ski. Det lille eg finn av informasjon om dine ski tilseier at dei er lite samanliknbare. Så vidt eg greier sjå er K2 skia dine ei relativt mjuk og lettkaurd/svingvillig dameski, vesentleg smalare enn Fischerskia dine. Fischerskia er vesentleg breiare (sjølv om dei ikkje er breie i "pudder-samanheng"), og har nokså mykje rocker og slik eg forstår det lite spenn. I testar les eg også at dei får omtale som ustabile i fart. No veit ikkje eg om problemet ditt er at du opplever dei som ustabile i fart eller om det berre vert "mykje" ski, eg veit heller ikkje kva lengder du har, men kanskje kan du ha meir glede av ei randoski som er noko meir tradisjonelt oppbygd. Eg har registrert at både K2 og Volkl har ein del populære modellar som har meir tradisjonell oppbygging under foten men på same tid har dradd med seg nokre eigenskapar retta mot topptur og offpiste kjøring. Det blir veldig generelt og "tåkete" dette svaret mitt, fordi eg veit for lite om skia dine og korleis du køyrer (eg er heller ingen ekspert på randoski, men går generelt mykje på alle former for ski). Dog trur eg at dersom du går til ein butikk som legg si stoltheit i nøgde kundar, og fortel om opplevinga di, så vil du få hjelp til å finne ei ski som er slik som du likar den. Elles er det å håpe på at det kan komme inn nokon i tråden med erfaring med desse modellane, eller meir inngåande kunnskap. Edit; @Terka plar ha god oversikt over skimarknaden. Kanskje han har meir utfyllande innspel å kome med
    1 poeng
  25. Hilleberg Unna er et helårstelt. Teltduken går helt ned til bakken, og nettingen i innerteltet kan dekkes til for å stoppe kald trekk. Innerteltet kan klipses vekk for å lage (større) fortelt, f.eks for å lage mat inne i teltet om været er dårlig. Big Agnes-teltet er et tresesongstelt. Nettingen i innerteltet kan ikke dekkes til, så du må kanskje kompensere med varmere sovepose eller mer klær, så vektforskjellen blir i praksis ikke så stor som det kan se ut som. Ytterduken går ikke ned til bakken, som betyr at det som er i ytterteltet blir vått om det regner og blåser, og matlaging i forteltet kan bli utfordrende i slike forhold. I tillegg til at Big Agnes-teltet har en tresesongskonstruksjon, så er det nok brukt lettere materialer for å få ned vekta. Som betyr lavere slitestyrke og levetid, og at det kanskje ikke står godt i sterk vind. På Big Agnes-teltet settes innerteltet opp før ytterteltet, så du risikerer vått innertelt om teltet settes opp i regnvær.
    1 poeng
  26. Og der, en halvtime etter denne posten, kom epost om at ordren er sendt. Den ordren jeg kansellerte.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.