Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 23. mars 2023 i alle områder

  1. 55 kg er lettvektspulk Nå er jeg der at lett pulk ikke er noe mål i seg selv. Det er turen som er viktig. En del av tur for min del er å bli litt fysisk sliten og få benyttet kroppen. Som flere har nevnt så har du antakelig bensin nok til døgnkontinuerlig drift på brennerne hele turen. Jeg ligger som oftest i underkant av 0,5 pr døgn på egoturer selv med litt ambisiøs meny. Men det kosefyres sjelden. Med et utgangspunkt på 0,5 l/døgn og en liter eller 2 i backup så har du gooood margin. Men så er det det med å gjøre egne erfaringer og det synes jeg er gull verdt. Jeg begynte også med alt for mye utstyr og drivstoff på de første turene og har justert ned etter mitt eget behov etter hvert. Det blir etter hvert som man kjenner egne mål/kunnskaper/rutiner/sikkerhetsnivå. Jeg har fortsatt med en del utstyr som jeg ikke har hatt behov for, men som er en del av min sikkerhetsvurdering og eller som er kritisk ifht å måtte avbryte før tiden. Av dette så er ekstra votter, dobbelt med brenner/repkit, dobbelt med hodelykt eksempler på noen av dem. Slik jeg er på tur så er feil eller mist på noen av disse ting som setter turen i fare. Av samme grunn er for eksempel mat og drivstoff adskilt i dobbel forstand. Jeg ser en stor verdi i å starte de første turene med for mye utstyr og så evt justere ned etter eget (og ikke andres) behov. Det er selvsagt likevel lurt å be om innspill fra andre, men gjør vurderinger rundt hvilke av disse som er nyttige for deg og ikke...
    4 poeng
  2. Durston Kakwa 55L til sommerens NPL tur 😮
    2 poeng
  3. Svea 123 lager morgenkaffe i en litt rotete kjøkkenkrok ved Geitsjøen Hardangervidda. Og som lager både varme og varmt vann til ett lett måltid. Jeg husker at regnet bøttet ned på vei inn til Geitsjøen og jeg bare slengte opp teltet da jeg kom fram, ganske våt og litt kald. Nappe ned innertelt og kjenne varmen komme og kjenne at alt er bra likevel. Og morgenen etter var jo alt bra. Også været. En brenner som definitivt har fått for lite brennetid, helt ufortjent, de siste årene. Min Optimus 8R. Jeg er redd for at Sveaen har mye av skylden for akkurat det.
    2 poeng
  4. Samd med Espen; prøv og sjå kva som høver deg. Kva vi ynskjer å oppnå på tur er så ulikt, og det er også kanskje ulikt frå tur til tur (i alle fall hjå meg). Ein gong veg pulken 35 kg for halvanna veke, ein annan gong 50 kg for ei veke. Nokre gonger er det eit mål med lange dagar der ein sluker kilometer, andre gongar er det andre ting som er målet. Du skal høgt i vekt før du får problem med å få det med deg. Men, eg personleg synes det er digg å halde pulken på moderat tyngde. Ikkje for at eg ikkje får dradd han med meg (eg har mellom anna i lange periodar trent med pulk på mellom 70 - 110 kg). Men, fordi eg for min del på dei type turar eg likar å gjere ikkje ser hensikta med å trekke tyngst mogleg. Så er det også diverre slik at det å trekke pulk belastar andre musklar enn vi er vane med. Dersom ein durar avgarde på lange turar med tung pulk utan å ha ein del pulk i kroppen frå før, så er det ein vesentleg større sjanse for vondtar, til dømes i akilles. (Eg seier ikkje at du ikkje har pulkmil i kroppen, men berre nemner at det er eit element å ta med når ein vurderer akseptabel vekt på pulk).
    2 poeng
  5. Det skal mye til før kjeler som har innhold blir skadet av bruk på forskjellig type brennere. Men sett aldri en tom kjele på brenneren. Da blir det veldig fort problem. Det er er innholdet i kjelen som hjelper til med å "overta varmen du tilfører" for å holde kjelebunnen i akseptabel temperatur. Uten innhold blir kjelen fort alt for varm da de fleste bluss kan sammenlignes med å sette en tom kjele på en kokeplate hjemme som står på maks. De fleste brennerne har 2000W og oppover, noe som er en del mer enn en vanlig kokeplate hjemme på fullt og selv ikke der setter man tomme kjeler på plata på maks...
    2 poeng
  6. Dette er min favoritt på tur: Til fire pannebrød: 200 g grovt mel 600 g fint hvetemel 3 ts bakepulver 1 ts salt Krydder Total melmengde er 800 gram. Forholdet mellom fint og grovt kan varieres. Nok til fire brød. Melblandingen fordeles i 4 zip-lock-poser. For å lage: Fyll ca. 2 dl vann i pose med melblanding, kna til det blir en jevn deig. Ha olivenolje i stekepanne, nok til at bunnen er dekket med et tynt lag olje. Klem deigen ut av posen, fordele deigen jevnt ut i panna. Stekes på middels varme. Sirkle panna over flammen for å få jevn steking, spesielt viktig om det er brenner med lite hode.
    2 poeng
  7. Her har du gjort en grundig jobb. Min pulk havner på omkring 32 kilo for samme turen. Aller først. Det er ingenting som er rett eller galt, vi går jo på tur fordi vi synes det er gøy. Noen synes det er gøy med biff, øl og vedfyrt peis på tur, andre synes det er gøy å sove i en vindsekk og spise nøtter hele turen. Jeg tenker "hjelp!" når jeg ser pakklisten og blir sliten av å bare lese den. Du har med hele 6 hodeplagg/buff, det blir jo ikke tid til å bruke alt dette. Jeg tar med èn lue pluss en buff i lommen på samme tur. Jeg foretrekker mer nøktern oppakning, og kommer med noen av mine pakkeeksempler. Så kan du evt. plukke de tipsene du vil Lettere oppakning gir en bedre gåkomfort, jeg blir mindre svett, og ikke minst er det mye mindre ting å pakke opp/ned for hver gang. Teltet blir med ryddig, man blir ikke like mentalt sliten av alle tingene man har med etc. Jeg synes også det er en stor fordel å bruke de klærne man går med så mye som mulig. Da slipper man å henge fuktige klær til tørk i teltet, man slipper frosne klær som man skal ta på seg om morgenen, og man slipper å bruke til på å skifte i kulden. - Ytterklær: Skalltøy eller vindtett tøy av en eller annen sort. - Hodeplagg: Jeg har bare med èn lue. Den brukes døgnet rundt, så da er den også tørr når jeg skal legge meg og tørr og varm om morgenen. Pluss en buff i lommen til å dekke ansikt ved behov. I camp har jeg jo hette på dunjakken i tillegg. - Ullundertøy: I utgangspunktet ser jeg på boxer, ulltrøye og ullstilongs som huden min. Det tas ikke av, og dermed er det egentlig bare to par sokker som trenger å henges til tørk i telttaket etter dagens marsj (praktisk, ryddig og enkelt). Ullet tørker på kroppen før jeg legger meg ned i posen for natten, for jeg skal ikke ha våte klær i posen (veldig lett fuktig går greit, men ikke mer enn det). - Reservestilongs: En 3/4 lang ziplongs. Kan brukes i soveposen om natten om stilongsen jeg gikk med er veldig våt av svette, eller som forsterkningsplagg som er lett å ta av/på under marsj eller i camp over den stilongsen jeg allerede går med. - Isolasjonsbukse: Tja. Kanskje greit på pulktur. Om det er veldig kaldt er jo forsåvidt en isolasjonsbukse (eks 3/4-lang anna-bukse) kjekt å ha. Særlig om det er såpass kaldt at soveposen er på grensen, den gir god varme om natten. Men ziplongsen holder vanligvis sammen med ullstilongsen. Skallbuksen kan forsåvidt være på i teltet og soveposen om den er tørr, så er man ferdig varm og oppkledd om morgenen når man stiger ut av posen. - Reservetrøye: En tørr ulltrøye som jeg bruker i soveposen om ulltrøyen jeg går i er veldig våt når jeg skal ned i posen for kvelden (brukes vanligvis ikke). - Briller/goggles: to par sportsbriller. Ett med mørkt glass og ett med gult/orange glass. Goggles har jeg sett at jeg aldri får bruk for. - Sokker: Tørre sokker til campbruk. Gjerne stikketøfler/luffer til å ha på bena i teltet og om natten. To par sokker til bruk i skoene under marsj. - Fotposer: Egentlig unødvendig, brukes jo bare til tisseturer allikevel. Jeg har ett par helsport bivuakksko, men jeg bruker som regel noen hjemmesydde av tynn nylon som veier noen få gram og tar like liten plass som en mandarin. To av pakkposene gjør også nytten til tissetur om man skal pakke minst mulig. Skal jeg gjøre mye utenfor tar jeg bare på skiskoene. - På Hendene: Ulliners, Hestra Heli Ski gloves (kan arbeides med), og skallvotter som jeg tar over dette igjen om det blir veldig kaldt. Jeg tar skistavene under skulderstroppen på sekken og slenger med hendene om de blir kalde eller holder lengre nede på skistavene, da kommer varmen om jeg skulle få kalde hender. - Liggeunderlag: Ett oppblåsbart og ett tynt brettbart skumunderlag. Dette er varmt nok om natten (jeg ligger skumunderlaget øverst, det er varmere med den kombinasjonen jeg bruker). Skumunderlaget er også gulv i teltet og sitteunderlag om dagen. - Feller: Ett par kortfeller og ett par langfeller. En liten kloss glider/fellevoks. - Snøplugger: Ski, pulk, staver. Pluss plugger og snøanker i plast til resten av festene. - Lys: En enkel hodelykt holder til hele turen og bruk i teltet. I den mørkeste årstiden tar jeg med en litt kraftigere til marsjen (petzl nao), og en enkel liten petzl lykt til bruk i teltet. Ett sett aaa reservebatteri. Ingen gravlykt eller teltlys i taket vanligvis. I den mørke årstiden har jeg med en e-bay lyspære på batteri til å henge i taket. - batteri: Jeg bruker garmin etrex GPS med oppladbare Eneloop pro batterier. 2 stk AA batterier holder to dager. Så totalt 6 batterier til 9 dager. - Powerbank: til å lade mobilen noen ganger. - Kjøkken: En kaffekjele til å smelte snø. Ett tennstål. Brenner. Brennerunderlag. Kaffekopp, skje, og 0,5 liter drifstoff hver dag er rikelig og vel så det. Stekepanne og andre fancy saker blir luksus som vurderes etter tur og temperatur. - Nødkommunikasjon: Ocean Signal PLB. 110 gram og 7 års batteritid. Pluss mobil. - Reservedrag: Jeg bruker stivt drag. Som reservedrag har jeg med 2 stk små sjakler eller lette karabinkroker og noen meter 6 mm tau. Knyter på ett taudrag om det skulle være nødvendig. - Varmejakke: En dunjakke med hette til camp og i soveposen om natten, og en syntetisk isolasjonsjakke med hette til bruk i pauser på dagen. - Mellomlag. En tynn styntetisk isoalsjonsjakke med hette Arcteryx atom LT. Kan også være en fleecegenser f.eks, men hvis den mangler hette ville jeg hatt med en ekstra reservelue. - Sykkelflaske til drikke underveis, og en stk 1. liter Nalgene flaske med thermotrekk til påfyll underveis og varmeflaske om natten. (ingen thermos for min del) - Snøbøste: Avkappet snøkost til bil, eller avkappet oppvaskbørste.
    2 poeng
  8. Har registrert at det til tider er en viss intresse for denne kokewilly kjelen. Det dukker opp noen tråder eller spørsmål rundt temaet en gang i blant. Noen er nysgjerrig, noen har lyst å kjøpe en eller lage en selv. Helt ærlig kommer jeg nok ikke til å utnytte denne fult ut, men sånn er det også med noe annet utstyr man eier. Jeg har ønsket meg en slik kjele I lengre tid og på et eller annet vis skulle det løse seg. Har i en periode brukt mye tid på å lete og finne informasjon om kjelen. Det har ikke vært kjempelett, det er veldig få som faktisk vil dele noe informasjon om kjelen. Så jeg fastslo at dette må være en av Norges best bevarte hemmeligheter😅 Men etter utallige timer med tråling og spørsmål spurt, har jeg fått en god del informasjon, mål og bilder av forskjellige utgaver som er blitt laget. FFI (Forsvarets forsknings institutt) lagde flere slike kjeler til forskjellige polare ekspedisjoner på 90-tallet. Som jeg har forstått var det Willy Gautvik som var primus-motor og det er hans navn som står i de gamle patentene. Kjelene var i bunn og grunn laget for å spare drivstoff og ble målt til en virkningsgrad på hele 70%. FFI lagde også en prototype som ble testet i felt og var i utgangspunktet klar til å settes i produksjon, men helt på tampen ble det heller valgt å kjøpe inn optimus 111. En gang på 2000-tallet ble det produsert opp et opplag med kjeler som ble solgt kommersielt gjennom sportsnet. Hvor mange dette er snakk om vet jeg ikke, men kom i kontakt med en fra søta-bror som hadde kjøpt kjelen sin hos sportsnett en gang på 2000-tallet. Jeg fikk målt hele kjelen på kryss å tvers for å få litt innsikt i hvordan den var laget og hvilke mål som ble brukt. Thomas Ulrich som var ekspedisjons-makkeren til Børge Ousland på Franz Josef Land lager disse i dag. De er nokså kostbare men etter å ha holdt kjelen i mine egene hender og sett litt på arbeidet som ligger bak er nok ikke prisen så alt for ille likevel. Hadde noen andre laget den hadde nok prisen vært nokså lik. Det er pent håndarbeid som krever en god del utstyr. I løpet av denne tiden har jeg jobbet med min egen prototype som jeg kommer til å gjøre ferdig om ikke alt for lenge. Kokewillyen har jeg vist om i lengre tid og jeg hadde bestemt meg for å ordne et kokeoppsett til vinters som var mere effektivt enn det jeg har brukt før. Så hele det hele startet med et kjøpt av en Primus ETA Pot 3L, etter det ballet det på seg. Og nå vet jeg ikke hvor mange forskjellige aluminiums kjeler jeg har stående i jakten på den perfekte kjelen å bygge kokewilly av 🤷 Etter en stund sto jeg der med et tilbud om å kjøpe en kokewilly, fristelsen ble for stor rett og slett. Jeg måtte se hvordan den så ut og hvordan den var laget, en lever bare en gang noen dumme avgjørelser får en bare leve med 😂 Jeg vet en del har argumentert for at kjelen er tung, den veier 750g og har en kapasitet på 3L. En 3L kjele med varmeveksler veier fort 500g, så jeg tenker at vekten ikke er så værst likevel, men helt klart tyngre enn en simpel aluminiums kjele(2.5L min veier vel rett under 400g).Her er det jo mulighet for drivstoffbesparelse eller ha bedre marginer på drivstoff siden kjelen er målt til en virkningsgrad på 70% mot ca 40% som er normalen. Akkurat nå driver jeg å lager meg en brennerplate med avtakbar vindskjerm. Den vil bli laget i aluminium, akkurat nå er den i prototype stadiet med litt treverk og diverse 🤓 Greit å lage seg en prototype før man bestemmer seg hvordan ting skal være. Oppsettet skal være lett å ta i fra hverandre og sette sammen uten bruk av verktøy. Har fått tegnet inn delene I autocad så de ligger klare til å skjæres i laseren på jobb. Men blir å gjøre ferdig vindskjermen før jeg skjærer ut platen, mulig man må ta høyde for noen justeringer. Egen tilvirket kokewilly blir det, jeg fant en annen kjele enn den på bilde som vil fungere fint til en kokewilly på ca 3.2L. Et av de artigere prosjektene jeg har holdt på med i senere tid. Gleder meg til vinterturene i vinter, ser virkelig frem til å smelte snø 😂
    1 poeng
  9. Helle eller Casström dangler, nå har man i det minste to skandinaviske produsenter å velge "dangler" fra (Hell kaller nå sin for "Helle Belt Clip", for man klipser den jo av og på. Men det gjør man jo med Casström sin også) https://no.helle.com/products/helle-belt-clip https://www.casstrom.com/se/knivar/knivfodral/danglers/casstrom-no3-dangler.html? https://www.hektapatur.no/utstyr/turredskap/turkniver/casstrom-no-3-dangler
    1 poeng
  10. Jeg har så vidt fått brukt kniven litt i dag. Å første inntrykket er bra, det er veldig bra! Her har Morakniv virkelig gjort noe genialt. Kniven framstår langt mer eksklusiv enn jeg hadde forventet. Den sitter veldig godt i hånden og er velbalansert. Den nye sliren er ikke langt unna det samme vi ser hos Casström Jeg er spesielt glad for at de har valgt å holde bladet på Wit litt tynnere enn «normale» kniver i dette segmentet. Den er veldig mye bedre i bruk enn Garberg. Skal få tatt bedre bilder i morgen ute i dagslys.
    1 poeng
  11. Flere forberedelser frem mot påske. Guttungen og jeg skal ta noen dager i Femundsmarka på starten av påska. Da er jeg avhengi av å dra både barnepulk og pakkpulk. I dag laget jeg en forsterkningsplate i 1.5mm aluminium til dragfestene som skal festes på en pariserpulk. Brukte en 130cm pakkpulk til samme jobb før, men de ekstra 20cm er verdt å ha når man pakker for 3(hund er med). Test montering, tomt for 4mm popnagler. Kopi av fjellpulken sin sammenkobling for to pulker. Noe jeg heiv sammen av bromdeler på jobb en stund tilbake, fungerer ypperlig. Sitter dragfester i bakenden på barnepulken
    1 poeng
  12. Kajakken skal sitte som en god jeans på brukeren. Da får du god kontroll og minst mulig unødvendig skrog rundt kroppen.
    1 poeng
  13. Ga bort mine Julbo solbriller og nå er de erstattet med Julbo Shield Reactiv High Mountain 2-4. Det var en superpris; https://www.climbing247.no/p-61991-julbo-shield-reactiv-high-mountain-2-4.aspx ser at fjellsport skal ha 2349,-.
    1 poeng
  14. Uten å vurdere noen av disse 3 som jeg ikke kjenner til, så vil jeg heller anbefale deg å vente med handelen. Du bør heller prøve ulike kajakker og finne ut hva som passer for deg, det er flere parametre for hvilken kajakk du skal ende opp på, og kanskje vurderer du helt andre med litt erfaring på hva du trenger. Har du en kajakklubb i nærheten som låner ut kajakker? Men først så bør du ta ett kurs, gjerne grunnkurs, der lærer du grunnleggende teknikk og egenredning samt kameratredning. Grunnkurset er på 16 timer og går typisk på en helg.
    1 poeng
  15. Jeg kjøpte mine på eBay, det ble billigere enn de som finnes på finn.no. Jeg kjøpte denne, som inkluderer tre ulike verktøy: https://www.ebay.co.uk/itm/111606209461
    1 poeng
  16. Eigentleg eit litt rart spørsmål. Det er jo ingen stor forskjell på ny og gamal aluminium. Fordelen med Trangia, er at dei har halde seg til same dimensjonar i alle år, og leverer enkeltdeler. Så det er enkelt å erstatte gamle delar med nytt ved behov. Sjølv har eg bytta ut den eine kjelen med ein ny kjel med belegg. Slik at eg har ein rein aluminiumkjel til koking og slikt ein ikkje treng nonstick-belegg, og ein annan kjele til slik matlaging der belegget gjer ein positiv forskjell. Eg har aldri sett andre kjelesett som gjev meg den moglegheita.
    1 poeng
  17. Har trangia med å uten non-stick, syns de funker bra. Noen av delene er vel rundt 20 år gammle nå! Det er den som bruker de som avgjør hvor bra det blir. Samt hvor bred eller smal flamme brenneren har Enig med @sneakyowl mine kjeler er like rene på bensinbrenneren som på gass.
    1 poeng
  18. Digresjon: Dette skjønner jeg ikke helt hvordan du får til. Det må brenne noe voldsomt urent i brenneren din? Brukt bensinbrenner på _mange_ turer med Trangiakjeler, og de er like rene under som om det skulle vært fyrt med gass (altså mer eller mindre helt rent).
    1 poeng
  19. Funker som bare det, null stress! Har brukt mine Trangiakjeler på bensinbrenner i hele vinter. De blir etterhvert svarte som kull under, men de beholder formen intakt. Dette med soting er jo en uting da det setter stygg farge på tilstøtende utstyr i sekken, men farlig er det ikke. Når sant skal sies så vedvarte sotproblemet også når jeg byttet til ny kjele av annen herkomst. Bensinbrenner soter forøvrig snevet mer enn gassbrenner gjør etter min erfaring. Det er da noe.
    1 poeng
  20. Røverkjøp eller ikke, du får ihvertfall 35% intro-rabatt på Halite sin "Overbag Light" med koden "BLIMIN". Veil pris 1999,-. https://www.halite.no/products/overbag-light (fikk mail om denne i går, så da vil jeg tro at koden er aktiv i hvertfall en stund til)
    1 poeng
  21. Akkurat vært på fiskebutikken og fått nytt snøre på snellene mine. Forrige gang var 14-15 år siden. Jeg har ikke fisket noe særlig siden da, men til sommeren blir det Hardangervidda og da må man faktisk kaste litt.
    1 poeng
  22. Alfa Piggen, siden Alfa Laggo skoene ikke egner seg noe særlig til turbruk (elendig grep i såla) og kun brukes til hverdags istedenfor. Sålen i Piggen er den samme som Drift, så den vet jeg sitter som støpt. Forhåpentligvis er Boa snøringen mer holdbar enn snøresystemet på Drift. Bestilte også to nye kjeler, til litt forskjellig bruk. Super-lettvekt 750ml titaniumskjele, så kan min tilsvarende TBS kjele i stål forbeholdes kun til bål- og kvistebrenner fyring. https://ultralightoutdoorgear.co.uk/eca521r-titanium-pasta-pot-s-750ml/ Lettvekts 1.3l bred titaniumskjele, tiltenkt bruk på mellomlette turer hvor Trangia Triangle brukes med gass eller bensinbrenner. Ut i fra mine målinger skal Triangle passe akkurat nedi kjelen umontert. https://ultralightoutdoorgear.co.uk/eca423-titanium-non-stick-pot-3-1-3l/ Dyrt, men Evernew virker som et solid merke (fra Japan), så disse har jeg god tro på at kommer til å vare mange mange år for meg.
    1 poeng
  23. Jeg spiser stort sett alt, jeg er ikke kresen og på tur smaker alt godt. Men Lars monsens turmat er dårlige greier. Hadde noe indisk greier, det var så sterkt at det føltes ut som tenna skulle ramle ut, jeg måtte sjekke for blod på leppene og tungen var sår i to døgn etterpå… smakte altså bare «flammer» og ikke noe mer.
    1 poeng
  24. Traff på en kar i Femundsmarka, som drev og kartla kilder og oppkom. Sa det var tingen, der man særlig i år med mus- og harepest ble mer forskånet. Litt humus og rusk kan og bli ført mellom sprekker i berg der vannet føres, Dette forekommer i brønner som er borett i fjell og. Etter hva jeg har hørt, er slikt vann å foretrekke på gårder, hvor spyling av melketanker krever rent vann.
    1 poeng
  25. Det har en tendens til å bli kvistbrenner når vi ferdes på bredden av elver med laks i:
    1 poeng
  26. Det ble liv i den etter hvert, oppdaget lekkasje under trykktesting mellom drivstoff tank og røret til brenner. Viste seg å være en liten skade på konen til brenneren. Fant et egnet emne som passet mot konen som jeg fikk satt i drillen. Noen runde mer 3m scotch brite så ble den tett.
    1 poeng
  27. Har ønsket meg en Optimus 111 i lengre tid, men rett å slett ikke rotet meg til å kjøpe en. Ønsket meg en eldre utgave der kassen har logo preget på lokket, endelig dukket det opp en til en kurrant pris. Rep-kit og NRV-verktøy er på vei, skal bli fint å få liv i den! Demontering.Hel kasse uten for mange skader.Sitronsyre, zalo og varmt vann gjør jobben. Mange gamle minner blir borte, men nye skal lages.Autosol og litt tålmodighet.Nå trenger den bare nye pakninger og brensel på tanken.
    1 poeng
  28. Kjøpte en Optimus 111 bråkebrenner, trivelig med et lite prosjekt
    1 poeng
  29. Teltene står helt fint med Durston sine teltstenger, Z-Flick Tent Pole , gåstaver er ikke nødvendig. Men vekt av telststengen kan spares dersom en allerede har med seg gåstaver.
    1 poeng
  30. Jeg kan akkurat nok om platearbeid (1 fag på videregående, elektromekanisk arbeid og apparatmontasje) til å vite hvor mye arbeid og fagkunnskap som ligger bak en jobb som dette. Alle vi andre er misunnelige på arbeidet ditt, godt jobba.
    1 poeng
  31. Er en handlingens mann idag så nå har jeg en flunkende ny MSR XGK Exped stående foran meg på bordet Prøveåpnet både den og Whisperlite på Friluftsmagasinet og ble betatt av hvor stødig og solid den virket, også i forhold til Whisperlite som jeg er sikker på at er en meget god brenner. Kjøpte Fuel bottle (i liten størrelse, var dessverre kun den de hadde i butikk…) og maintenance kit. Tror denne overlever meg i livslengde. Virket svært solid. Nå blir det prøvefyring enten idag eller imorgen kveld etter jobb. Liker også MSR sin festeanordning mellom pumpestykket og slange. Nå blir det gøy fremover. Barnet kommer frem i meg. Nå må jeg bare finne ut hvilken dyse som er på, eller bytte den med bensindyse. Tror dette blir bra, ihvertfall sett ilys av at jeg faktisk skal lese bruksanvisningen og se på YouTube-videoer før jeg går løs på den Så da kan jeg forvarme denne med rødsprit?
    1 poeng
  32. Dette finner du enklest ut av å prøve ute. 1: Pump opp trykk. 2: Fyll rødsprit i skålen/på veken, eller slipp ut bensin via brenneren. Tenn på. Skjerm for vind hvis det lar seg gjøre. 3: Når det er brent ut, eller nesten brent ut, åpne forsiktig ventilen på brenneren. Dersom den ikke tenner av siste restflammen fra forvarmingen, tenn på gasssen som slippes ut. 4A: Dersom den brenner fint, la den gå noen sekunder før du skrur opp til ønsket effekt og lag mat. Er effekten lav, pump litt mer trykk. 4B: Dersom det kommer store gule flammer var forvarming utilstrekkelig. Steng og la brenner kjøle seg litt, og forvarm på nytt. Tips er å heller forvarme litt for mye enn litt for lite. Dvs. ikke vær sparsommelig med forvarmingsvæsken i begynnelsen.
    1 poeng
  33. For å gjøre dette enkelt. En flaske med pumpe og flytende drivstoff er så og si det samme som en gassboks. Bare at man står for trykket selv. Eneste som skiller dette er egentlig 45sek-1.5min med forvarming der man enten heller en skvett rødsprit nedi eller bruker bensinen(om man ikke bruker bensin, se tilbake på rødsprit). Når forvarmingen holder på å dø ut åpner man bare ventilen og vipps er brenneren oppe å går. Jeg får ikke helt til å forstå hvorfor bensin/parafin eller hva det skulle være er så skummelt. Lekkasje fra en gassbrenner er heller ikke noe særlig. Jeg er ganske sikker på at det finnes mang en gassbrenner med dårlige o-ringer som rett og slett er tikkende bomber. De som fyrer parafin eller bensin er jeg nogenlunde sikker på at holder utstyret i orden. Kjøper man en multifuel/bensinbrenner så øver man med denne hjemme på gårdsplassen x antall ganger før den draes med på tur. Jeg anbefaler å plukke den I stykker å lære seg hvordan den er satt sammen før man i hele tatt begynner å bruke den. Den burde også brenne en 30-40min/halv fuelflaske non stop for å se til at den er driftsikker nok til å ta med på tur.
    1 poeng
  34. Vi var der i midten/slutten av august 2008. heldigvis var myggene nesten helt vekk. bruk teltplasser og ruter utsatt for en del vind. Ellenvann har garantert mye vind =store bølger og farlige vann langt unna hjelp hvis noe sjer. Kano i pasvikelva er nok oppskryt vis enn søker villmark, så jeg er enig med deg å søke dere vekk fra den. Ang fiske fikk vi alltfor ofte se lokalfolket garna inn- og utløpene ved riksveien... men fikk meg personbeste på harr der oppe. Ellenvann og vannene opp mot kullfjellet er noe av de mest fantastiske jeg vart borti. Neste gang jeg reiser dit skal jeg bruke mer tid der. Som sagt tidligere, mye stein. Med kano og noen kilometerlange bæringer kommer dere ett godt stykke. Og det er relativt flatt... +-10 høydemeter kilometervis. så med pakking og kano kan en lett gå feil inn i endeløse steineområder som er stygge å krysse med pakking. Spesiellt i regnvær... men ved kullfjellet og nordover føllvannene er det meget fint å gå i de rette strøkene Det finnes ellers en vei helt opp til sortbysttjernkoia. Med en del bakkeklaring på bilen går det fint. Anbefaler heller å bruke den startplassen, og derfra paddle mot ellenvann og treriskrøysa og tilbake på andre siden Ellenvann mot nord vest.. God tur!
    1 poeng
  35. Ser ikke noe problem med å trekke med seg 55 kilo. Regner med det er noen langfeller med i oppakningen. God tur!
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.