Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 22. mars 2023 i alle områder

  1. Jeg kjøper mye rart på e-bay. Men skal man kjøpe ladeutstyr eller batterier derfra MÅ man vite at utstyret er fra anerkjente produsenter som følger europeiske standarder, samt at de er CE-merket. Jeg er brannutreder, elektro. Eneste jeg kan si er at man må styre unna «billig b-vare litiumbatterier fra kina». Mangler de i tillegg CE-merking blir man selv ansett som importør og kan risikere at man står ansvarlig om det skulle skje en hendelse. Det er absolutt nok energi i disse til å kunne starte brann…
    6 poeng
  2. Her har du gjort en grundig jobb. Min pulk havner på omkring 32 kilo for samme turen. Aller først. Det er ingenting som er rett eller galt, vi går jo på tur fordi vi synes det er gøy. Noen synes det er gøy med biff, øl og vedfyrt peis på tur, andre synes det er gøy å sove i en vindsekk og spise nøtter hele turen. Jeg tenker "hjelp!" når jeg ser pakklisten og blir sliten av å bare lese den. Du har med hele 6 hodeplagg/buff, det blir jo ikke tid til å bruke alt dette. Jeg tar med èn lue pluss en buff i lommen på samme tur. Jeg foretrekker mer nøktern oppakning, og kommer med noen av mine pakkeeksempler. Så kan du evt. plukke de tipsene du vil Lettere oppakning gir en bedre gåkomfort, jeg blir mindre svett, og ikke minst er det mye mindre ting å pakke opp/ned for hver gang. Teltet blir med ryddig, man blir ikke like mentalt sliten av alle tingene man har med etc. Jeg synes også det er en stor fordel å bruke de klærne man går med så mye som mulig. Da slipper man å henge fuktige klær til tørk i teltet, man slipper frosne klær som man skal ta på seg om morgenen, og man slipper å bruke til på å skifte i kulden. - Ytterklær: Skalltøy eller vindtett tøy av en eller annen sort. - Hodeplagg: Jeg har bare med èn lue. Den brukes døgnet rundt, så da er den også tørr når jeg skal legge meg og tørr og varm om morgenen. Pluss en buff i lommen til å dekke ansikt ved behov. I camp har jeg jo hette på dunjakken i tillegg. - Ullundertøy: I utgangspunktet ser jeg på boxer, ulltrøye og ullstilongs som huden min. Det tas ikke av, og dermed er det egentlig bare to par sokker som trenger å henges til tørk i telttaket etter dagens marsj (praktisk, ryddig og enkelt). Ullet tørker på kroppen før jeg legger meg ned i posen for natten, for jeg skal ikke ha våte klær i posen (veldig lett fuktig går greit, men ikke mer enn det). - Reservestilongs: En 3/4 lang ziplongs. Kan brukes i soveposen om natten om stilongsen jeg gikk med er veldig våt av svette, eller som forsterkningsplagg som er lett å ta av/på under marsj eller i camp over den stilongsen jeg allerede går med. - Isolasjonsbukse: Tja. Kanskje greit på pulktur. Om det er veldig kaldt er jo forsåvidt en isolasjonsbukse (eks 3/4-lang anna-bukse) kjekt å ha. Særlig om det er såpass kaldt at soveposen er på grensen, den gir god varme om natten. Men ziplongsen holder vanligvis sammen med ullstilongsen. Skallbuksen kan forsåvidt være på i teltet og soveposen om den er tørr, så er man ferdig varm og oppkledd om morgenen når man stiger ut av posen. - Reservetrøye: En tørr ulltrøye som jeg bruker i soveposen om ulltrøyen jeg går i er veldig våt når jeg skal ned i posen for kvelden (brukes vanligvis ikke). - Briller/goggles: to par sportsbriller. Ett med mørkt glass og ett med gult/orange glass. Goggles har jeg sett at jeg aldri får bruk for. - Sokker: Tørre sokker til campbruk. Gjerne stikketøfler/luffer til å ha på bena i teltet og om natten. To par sokker til bruk i skoene under marsj. - Fotposer: Egentlig unødvendig, brukes jo bare til tisseturer allikevel. Jeg har ett par helsport bivuakksko, men jeg bruker som regel noen hjemmesydde av tynn nylon som veier noen få gram og tar like liten plass som en mandarin. To av pakkposene gjør også nytten til tissetur om man skal pakke minst mulig. Skal jeg gjøre mye utenfor tar jeg bare på skiskoene. - På Hendene: Ulliners, Hestra Heli Ski gloves (kan arbeides med), og skallvotter som jeg tar over dette igjen om det blir veldig kaldt. Jeg tar skistavene under skulderstroppen på sekken og slenger med hendene om de blir kalde eller holder lengre nede på skistavene, da kommer varmen om jeg skulle få kalde hender. - Liggeunderlag: Ett oppblåsbart og ett tynt brettbart skumunderlag. Dette er varmt nok om natten (jeg ligger skumunderlaget øverst, det er varmere med den kombinasjonen jeg bruker). Skumunderlaget er også gulv i teltet og sitteunderlag om dagen. - Feller: Ett par kortfeller og ett par langfeller. En liten kloss glider/fellevoks. - Snøplugger: Ski, pulk, staver. Pluss plugger og snøanker i plast til resten av festene. - Lys: En enkel hodelykt holder til hele turen og bruk i teltet. I den mørkeste årstiden tar jeg med en litt kraftigere til marsjen (petzl nao), og en enkel liten petzl lykt til bruk i teltet. Ett sett aaa reservebatteri. Ingen gravlykt eller teltlys i taket vanligvis. I den mørke årstiden har jeg med en e-bay lyspære på batteri til å henge i taket. - batteri: Jeg bruker garmin etrex GPS med oppladbare Eneloop pro batterier. 2 stk AA batterier holder to dager. Så totalt 6 batterier til 9 dager. - Powerbank: til å lade mobilen noen ganger. - Kjøkken: En kaffekjele til å smelte snø. Ett tennstål. Brenner. Brennerunderlag. Kaffekopp, skje, og 0,5 liter drifstoff hver dag er rikelig og vel så det. Stekepanne og andre fancy saker blir luksus som vurderes etter tur og temperatur. - Nødkommunikasjon: Ocean Signal PLB. 110 gram og 7 års batteritid. Pluss mobil. - Reservedrag: Jeg bruker stivt drag. Som reservedrag har jeg med 2 stk små sjakler eller lette karabinkroker og noen meter 6 mm tau. Knyter på ett taudrag om det skulle være nødvendig. - Varmejakke: En dunjakke med hette til camp og i soveposen om natten, og en syntetisk isolasjonsjakke med hette til bruk i pauser på dagen. - Mellomlag. En tynn styntetisk isoalsjonsjakke med hette Arcteryx atom LT. Kan også være en fleecegenser f.eks, men hvis den mangler hette ville jeg hatt med en ekstra reservelue. - Sykkelflaske til drikke underveis, og en stk 1. liter Nalgene flaske med thermotrekk til påfyll underveis og varmeflaske om natten. (ingen thermos for min del) - Snøbøste: Avkappet snøkost til bil, eller avkappet oppvaskbørste.
    5 poeng
  3. Før noen spør; problemet er kjent og kammeret.no skal være oppe igjen innen rimelig tid takk for tålmodigheten
    3 poeng
  4. Veldig fin og nøyaktig oversikt! Tur alene er alltid tyngre enn hvis man er flere. Som sneakyowl sier så tror jeg nok du har med litt mye fuel og batterier. Fuel: Personlig beregner jeg 0,5l fuel per dag og da får jeg vann(smeltet fra snø og varme i flere timer) beregner ikke noe ekstra med tanke på å være værfast. Det er som regel litt igjen i 0,5l flasken hver dag. Et par andre ting jeg tenker når jeg ser listen er: - Trenger du virkelig 24 teltplugger/snøanker? - Jervenduk og nødpose - To primuser og repkit - To hodelykter Et tips for å spare vekt kan være å legge inn vekt på alle tingene, da ser man veldig lett hva som drar opp vekten. Så er det bare å avveie om det er hver å ha med... Erfarte dette selv når jeg pakket til en langtur og tenkte at to kommer med kakao om dagen må jeg jo ha. 60 porsjonspakker av 35g ble til 2,1kg med kakao, det ble ikke med for å si det sånn!
    2 poeng
  5. Hehe, det er DIN tur, så ingenting er hverken rett eller feil 40 kilo er jo betydelig lettere å dra enn 56 kilo. Når det gjelder jervenduken. Hvis du ikke bruker denne i pauser, og kun har den med for å tenke sikkerhet, så har du både telt og sovepose som kan brukes som nødly eller nødvindsekk. Skal du ha tørrmat til lunch kan du vurdere thermos. For det er ikke kult å sette seg ned i frisk bris på vidda i svette klær og koke vann. Det blir kaldt. Jeg foretrekker sjokolade, chips, kjeks, nøttebarer, nøttepos etc. til lunch på vintertur. Eller brødskiver pakket i plastpose i innerlommen.
    1 poeng
  6. Hei igjen og takk for fantastisk mange gode tips og tilbakemeldinger Planlegger intill 9 dager på tur, muligens 8 (se hvor lang tid jeg bruker på Finse). Vil ha rom for å ta et par dager uten forflyttning / kunne sitte litt værfast. Først og fremst så må jeg si at 56kg var resultatet når jeg hadde pakket ønskelista mi, var nok litt naiv men lov å prøve ;). For de som evt. har fulgt litt med påpakklista så har den endret seg betraktelig, men fortsatt er nok sum litt for høyt. 1L om dagen var vel det høyeste jeg fant i ett turopplegg som var organisert, og Randulf sa jo heller mer enn mindre på første lange vinterturen for et par uker siden. pt. har jeg redusert til 0,6 og muligens til 0,5 (men da må jeg begynne å tappe av blåkanna). Har halvert real middager og erstattet med real suppe for lunsj, det gjorde jo litt. har 2 flasker istedenfor 3, jeg synes det er tryggt å greit å ha 2 flasker så jeg slipper å begynne å fylle midt i snøsmeltinga eller ut av teltet. har også 2 pumper, så om en feiler så prøver vi den andre før vi begynner å skru opp. (hadde 3 flasker med 3 pumper, det var nok litt overkill) 1 brenner veier ikke så mye, ca halvparten av 2. på Hardangervidda finnes det flust av hytter så det kan være en ryker, men tanken var å gå "unsupported :-D", så sikkerheten var litt i bildet når jeg kjøpte en reservebrenner. Neste slag står om power, Har nå 2 andersons 20k mha banker (400gr hver), samt ett solcellepanel. dette skal drive gps, inreach, gopro og telefon. (liker ikke oppladbare lykter på tur derfor batterier). 1 bank + solcelle, 2 banker ingen solcelle eller kun en bank. her vet jeg ikke hva som er beste fasit, heller litt mot 1 bank og solcelle men været fremover kan muligens indikere motsatt Jervenduken og bamse var lenge en avveining, jerven hunter er 1500g mens bamse mye lettere, Bamse røyk og foreløpig er jerven med videre (sikkerhet, gulv i teltet), chairkit røyk hvist også, får spa meg en stol Ryggsekken er kanskje en kandidat til å ryke, den ble med for å kunne ta noen småturer hvis jeg tok en dag uten forflyttning, kunne laste opp litt i oppoverbakker for å få bedre press på skiene osv. Begynner å få dårlig tid her nå, og har planlagt dette i ganske lang tid, merkelig det der. Utfra svarende så hadde jeg vært happy med 40kg helt til @Marius Engelsen meldte seg på chat'en
    1 poeng
  7. Kanskje det svei et litt annet sted etter vel et døgns tid også?😀
    1 poeng
  8. Jeg kjøpte dessverre mange til halv pris da produktserien ble lansert. Har vel smakt på 3-4 varianter. Alle smakte avskyelig. De som ikke er altfor sterkt krydret, smaker oppvaskmiddel. Real o.l. er mye bedre, og inneholder i tillegg animalsk protein. Lars Monsen setter navnet sitt på mye rart.
    1 poeng
  9. Har en Alpackaraft som har holdt i seks-sju år uten problemer av noen sort. Og har MRS-en som du linker til og kan gå god for den også. To kvalitetsbåter etter min mening, med bedre og sterkere materialer en de rimelige raftene. Har aldri kjøpt med glidelås/tizip da jeg ikke har sett behovet.
    1 poeng
  10. Jeg spiser stort sett alt, jeg er ikke kresen og på tur smaker alt godt. Men Lars monsens turmat er dårlige greier. Hadde noe indisk greier, det var så sterkt at det føltes ut som tenna skulle ramle ut, jeg måtte sjekke for blod på leppene og tungen var sår i to døgn etterpå… smakte altså bare «flammer» og ikke noe mer.
    1 poeng
  11. Men denne tråden hander jo spesifikt om 18650 Li-ion batteri til en hodelykt, og da er jo alle de batteriene du har ramset opp her ikke egnet, da de har enten feil batterikjemi (spenning) og/eller utforming. Dette har jo blant annet med nødvendig spenningsnivå for elektronikken i hodelykta å gjøre, og da blir jo NiMh-batterier uegnet (selv om de visstnok finnes i størrelser tilsvarende 18650) med mindre hodelykta spesifikt støtter begge typer (det er vel heller unntaket enn regelen). Så jeg sliter litt med å skjønne hva du er ute etter med denne oppramsingen av masse ulike batterier, både i kjemi og formfaktor? Det er etter mitt skjønn ikke veldig relevant for tråden. Og helt ærlig sliter jeg med å få sammenheng i det du skriver, da det er litt vill vest på tegnsetting og setningsoppbygging...
    1 poeng
  12. Fin oversikt! Om du ikke tenker å fyre for varme veldig mye så ville jeg sagt 9l er veldig mye fuel. Du har kanskje regnet deg frem til noe forbrukstall? På nesten samme tur Haugastøl > Haukeli i fjor hadde jeg med ~3,6l fuel og stod for snøsmelting og vannkoking for 2 personer til frokost, middag og for vann på dagen (i tillegg til litt tidkrevende pizzasteking). Vi brukte 5 dager på turen og jeg satt igjen med minst 1 liter fuel når turen var over, om jeg husker rett. Det ble ikke særlig til "kosefyring" i teltet. Når vi kom frem på slutten av dagen gikk det fort mye tid til snøsmelting og matlaging at man heller bare vil legge seg i posen for å møte neste dag. 3x 0,6l flasker - Trenger du de? Du trenger vel strengt talt kun én flaske som er aktivt i bruk, som du kan etterfylle med fuel fra plastdunk/plastflaske(r) med fuel. Med 2x 20000mah powerbanker tror jeg også du trygt kan legge igjen solcellepanelet hjemme også. Dekning har du veldig lite av på Hardangervidda, så det er begrenset hvor mye du må lade telefonen så lenge du har den i flymodus. Nå vet jeg ikke hvor mye du skal filme med GoPro, det kan være utslagsgivende i så fall. Kanskje også en revurdering på 24x AAA batterier. Er det til hodelykt og teltlykt? Det er ganske lyst nå i påsketider, så det vil vel egentlig bare være noen få timer hver kveld hvor hodelykten og teltlykten behøves (mao. kanskje ikke så stort batteribehov).
    1 poeng
  13. Det er forsåvidt riktig, men det er celle-dimensjonen som benyttes. Beskyttelseskretsen bygger noen mm ekstra. Det finnes sikkert 18650 pakker med beskyttelseskrets som holder seg innenfor dim. spec. for 18650, men dette blir ett spesialprodukt med tilhørende prislapp. Alltid lurt å sjekke at spec på batteri-cellen mann tenker å kjøpe samsvarer med batteri spec oppgitt for lykta. Noen lykter er veldig kresen på max/min dimensjoner, noen skal ha button top, andre flat top... osv.. check twice, buy once
    1 poeng
  14. Det er vel for ubeskyttede celler med flat topp. Sikkerhetskretsen vil gjerne føre til at batteriene blir noen millimetre lengre, det samme hvis de er "button top". Selve battericella kan vel være den samme vil jeg tro, derfor 18650, men at det er sikkerhetskretsen som krever noen ekstra millimetre. Fra tråden jeg linket på BudgetLightForum:
    1 poeng
  15. De forbudte tre bokstavene har nå Zodiac Hunt analog jaktradio til 600. Zodiac produserer gode jaktradioer, og det er visst en del som har sverget til Zodiac fremfor blant annet iCom de senere åra (særlig når det kommer til digital radio, hvor iCom kjører et system som gjør at man ikke kan snakke med jaktradioer fra andre produsenter). Verdt å merke seg at denne kun er analog, ikke digital slik de fleste nye jaktradioer er. Men til enkel bruk (bruker det selv på fuglejakta) må jo dette være et gunstig kjøp
    1 poeng
  16. Har to MRS selv, (fjord og skog-farge) Aldri prøvd noe annet.Er mye på fjorden og på skogsvann og litt elver. Starta min tredje hele sesong nå på mandag. Ble ca 50 turer i 21 og 22. Vurderte TZip, men droppa. Ser ikke behovet/poenget for meg. Er kjempefornøyd, både med båt og tilleggsutstyr samt servicen til Packraft Norge.
    1 poeng
  17. Kjøpt hos byggmakker, 9mm Jackon vintermatte. Tror den finnes i 10mm også matrialet kommer på 50m ruller i 2m bredde, om det er vanlig praksis å selge metervare av de er jeg usikker. De som driver med betong og gravejobber kan fort ha slike ruller stående, de er det kanskje enklere å fått kjøpt noen meter av
    1 poeng
  18. Traff på en kar i Femundsmarka, som drev og kartla kilder og oppkom. Sa det var tingen, der man særlig i år med mus- og harepest ble mer forskånet. Litt humus og rusk kan og bli ført mellom sprekker i berg der vannet føres, Dette forekommer i brønner som er borett i fjell og. Etter hva jeg har hørt, er slikt vann å foretrekke på gårder, hvor spyling av melketanker krever rent vann.
    1 poeng
  19. Er det ene uten sikkerhetskrets kanskje? Derfor forskjellen? Takk for tilbudet, men jeg prøver å skru av lokket mellom bruk og ser om det hjelper. Da får jeg avdekket om det er batteriet elle lykten som er dårlig.
    1 poeng
  20. Jeg kan ikke svare deg ang om slike er selvrensende, men jeg har drukket av flere slike opp igjennom. Også seneste var fra en ganske ubrukt hytte på Hardangervidda. Jeg har aldri blitt dårlig av det og syns det smaker bedre enn vann man får i springen 😊
    1 poeng
  21. Lot underlaget ligge i innertelt. Tror jeg prøver en litt større koli enn to halvstore. Det føles å være det enkleste men det finner jeg ut om noen dager. Samt nå ligger teltstengene mer beskyttet inni rullen med underlag 😄Comfort som et høyfjellshotell 😅pølsa ble noe mer volumiøs, men har ikke rullet kjempestramt så det vil komprimeres når det stroppes fast.
    1 poeng
  22. Jeg kjenner ikke denne lykta, og med så ulike brukererfaringer kan mye tyde på at kvalitetskontrollen er litt halvveis. Men moderne LED lykter begynner å bli ganske avanserte, så noen ganger kan ulik erfaring med samme modell forklares med at de er levert med ulik konfigurasjon, firmware versjon eller at det er gjort en ørliten HW revisjon mellom de to lyktene ble produsert. En annen "ulempe" med disse avanserte lyktene er at mange funksjoner skal betjenes med èn eller veldig få knapper, og med mange funksjoner knyttet til en knapp ender man ofte opp med kretser som "stjeler" litt strøm når lykten er avslått. Hvor mye varierer fra lykt til lykt, men jeg har for vane å bryte strømkretsen ved å skru batteridekselet ca. en kvart omdreining på alle lykter som skal ligge st.by over lengre tid. Det er ofte ikke mye du må skru, så dette vil normalt ikke påvirke lyktens vanntetting nevneverdig. Det er kvalitetsforskjeller på Lithium-batterier, men selvutlading er generelt veldig lav uansett. Nå er det sånn at det er mye energi i ett 18650 batteri (eller celle, som er mer riktig å si), så av sikkerhetsmessige årsaker liker jeg ikke å være gnien på slike ting. Spesielt ikke ett som skal belastes med store strømtrekk samtidig som det er stroppa fast i hodet mitt. Jeg har god erfaring med Samsung, Shockl og Keeppower, men min bruk er jo ikke en liten fis i den store sammenhengen, så det kan jo være bare flaks
    1 poeng
  23. Fint hvis dere tar til dere hva Skaubjønn på truger tar til orde for her før jeg må begynne med pekefinger og sånn ... Moderator ...
    1 poeng
  24. Ein annan grunn til å ikkje bruke skistavar som teltstang, og grunnen til eg ikkje brukar ski og stavar som pluggar, er dersom ein vil bruke desse medan teltet er oppslått.
    1 poeng
  25. Hei alle telt-nerds (ment som et kompliment)! På onsdag blir det tech-talk i Norrøna Flagship i Oslo. Arrangementet er gratis, det er fortsatt ledige plasser, og det blir servert "a selection of snacks and beverages". Så hvis noen har lyst til å tafse på teltene, stille spørsmål, og generelt krangle litt om fordeler og ulemper med nylon vs polyester og ellers andre telt-relaterte tema, så kom bli med! Påmelding: Tech talk: Tents and sleeping bags
    1 poeng
  26. Kjøpte en Optimus 111 bråkebrenner, trivelig med et lite prosjekt
    1 poeng
  27. Noen som har prøvd disse? Og evt vet om de kunne passa til fjellpulken drag også? https://www.troll-hundefor.no/produkt/segebaden-adapter-til-menneskedrag/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=6392&gclid=CjwKCAiAxvGfBhB-EiwAMPakqpfCf2qHfxc5AMFwRm6VTMn4_68UcDcainL7NWn91PKOZHWw_NOSPRoCuYYQAvD_BwE
    1 poeng
  28. Det er godt å se at det er flere her som er opptatt av god lyd! Jeg har eksperimentert med dette i mange år, både i jobbsammenheng (filmfotograf) og på tur, og har gradvis funnet et oppsett som gir meg jevnt gode resultater. For meg er det et par ting som er avgjørende for god lyd: Vindbeskyttelse Uansett hvor god mikrofonen er så blir lyden ødelagt hvis den ikke håndterer vind. Skum er som regel ikke godt nok og er slik jeg ser det kun til bruk innendørs. Dead cat gir bedre beskyttelse. Skal du ha full beskyttelse så må mikrofonene kapsles helt inn (blimp, cyclone osv.), men slike løsninger er upraktisk på tur. En mikrofon med dead cat er den beste løsningen her, men merk at dead cats ikke er like og det er stor forskjell på hvor mye vind de blokkerer. Type mikrofon og oppsett Jeg vurderte om jeg skulle gå langt i detaljene her, men for å gjøre det veldig forenklet så har man forskjellige mikrofoner og oppsett tilpasset det man skal fange lyden av, og hva man ikke ønsker å fange lyden av. Hvis man vil fange lyden av noe spesifikt foran kamera, f.eks. dialog, og samtidig redusere andre lyder på siden og bak mikrofonen så er er det klassiske valget en shotgun mono-mikrofon eller en enkel cardioid-mikrofon. Hvis man i stedet ønsker å fange lyden av naturen mer tilsvarende slik vi hører den, altså at vi plukker opp lyder fra flere kanter og kan plassere dem, så er en stereo-mikrofon løsningen. Da har du to mikrofoner og får et mer dynamisk lydbilde. Med mindre man skal fange mye dialog eller lignende så ville jeg absolutt sett mot stereo-mikrofoner. Hvis man vil nerde litt ekstra rundt dette så anbefaler jeg å lese om polar patterns og forskjellige konfigurasjoner (XY, AB, ORTF, mid-side, binaraul osv.). Denne kanalen er flink til å formidle hvordan ting fungerer i praksis: https://www.youtube.com/c/FreeToUseSounds Kvalitet på mikrofoner, ledninger, preamps osv Når du har god vindbeskyttelse på en mikrofon som tar opp den lyden du vil fange så er det egentlig bare opp til kvaliteten på alle leddene som gjenstår. Lyden blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Mange tenker at det er kvaliteten på mikrofonen som er viktigst, men ofte er det kvaliteten på preampen i kameraet som er det svakeste leddet. Preampen tar et svakt signal fra mikrofonen og forsterker det, og jo mer en dårlig preamp i kameraet må forsterke lyden jo mer støy vil det bli i opptaket. Mikrofoner uten batteri som er drevet av strøm fra minijack-kabelen er kanskje praktisk, men de er begrenset i hvor kraftig signal de kan sende til kameraet som gjør at de er mer støyete. Dette har mindre å si hvis man fanger høye lyder, som f.eks. en foss eller noen som snakker som en foss, men med en gang man skal fange rolige omgivelser uten en dominerende hovedlyd så blir det fort støyete. Så en mikrofon med internt batteri, til tross for hvor styrete det er, gir som regel bedre lyd (unntaket her er selvsagt mikrofoner som får strøm via XLR som har evne til å gi mer strøm til mikrofonene). En måte å omgå preampene i kameraet er ved å bruke en ekstern opptaker med bedre preamps, f.eks. Zoom F3 som nylig er kommet på markedet. Når det kommer til selve mikrofonen så kan du se etter hvor mye self-noise de har, også kalt equivalent noise level. Lavere tall er bedre, og under 15dB er ansett som bra. Min foretrukne løsning Mikrofonen jeg har sverget til i fire år nå er Røde Stereo Videomic X. Det er en stereomikrofon i XY-konfigurasjon med internt batteri og mulighet til å justere gain før lyden sendes til kamera (gjør at lyden er mindre påvirket av kameraets preamp). Dead cat'en som følger med blokkerer overraskende mye vind for å være av typen som ikke innkapsler hele mikrofonen. Jeg tror grunnen til det er at fuskepelsen er festet på en luftig kuppel laget av skum og er generelt mye tykkere enn de fleste andre dead cat's jeg har sett. Den holder også ute overraskende mye vann, noe som er viktig ettersom kondensatormikrofoner er sårbare for fuktighet. Jeg kan holde dead cat'en under vasken i 30-60 sekunder før det til slutt begynner å piple inn noen dråper. Og mikrofonen har jeg brukt i -20 grader, i pøsende regnvær og i storm med vind på over 40 m/s uten store problemer. https://rode.com/en/microphones/on-camera/stereo-videomic-x Ultralett stereo variant Hvis man ønsker kvalitetslyd i stereo, men også ønsker at løsningen er har så lav vekt som mulig så kan jeg anbefale å prøve et par myggmikrofoner teipet til kameraet som f.eks. Clippy EM272 (alternativt LOM mikroUši hvis du kan få tak i det, eller DPA 4060) med Bubblebee Windbubbles. Myggmikrofoner er omnidirectional, altså at de slipper inn lyd fra alle kanter, og måten de er designet på gjør dem mindre sensitive for vind, så mengden materiale og luft som trengs for å stoppe vinden på dem er mindre enn vanlige mikrofoner. https://store.lom.audio/collections/microphones-accessories/products/mikrousi?variant=6174830002208 Eksperimentet fortsetter Jeg venter for øyeblikket på en Zoom F3 og skal teste denne ut sammen med et par LOM Uši Pro med XLR-kabler. Zoom F3 har to A/D-converters og kan ta opp lyd i 32-bit float som gjør det mulig å fange all lyd uansett lydnivå og justere i post. Hvis man er opptatt av lydopptak i stille naturlige omgivelser (eller omgivelser med stor endring i lydnivå) så er noe sånt en drøm. Oppsettet blir mer rotete enn en enkel mikrofon som festes i cold shoen, men resultatet blir også noe helt annet. Oppsummert / TL;DR - Best stereolyd med minst mulig hassle er i mine ører Røde Stereo Videomic X - Internt batteri i mikrofonen er en fordel fordi det sender et sterkere signal til kameraet - Myggmikrofon er et interessant lettvektsalternativ - Ekstern lydopptaker gir en helt annen kvalitet Jeg ser at Røde VideoMicro er nevnt et par ganger. Jeg har den selv som en backup, men jeg kan egentlig ikke anbefale den. Jeg liker at den er lett, billig og ikke trenger batteri, men det går dessverre utover kvaliteten. I rolige omgivelser så støyer den, og hvis det blåser (slik det pleier å gjøre her i Lofoten) så er det mye vindstøy. Folk har forskjellige ører og er på tur i forskjellige områder, så det kan hende at en VideoMicro for mange vil være en god nok oppgradering. Igjen så vil jeg anbefale å prøve en stereomikrofon da det gir en helt egen innlevelse som ingen mono-mikrofon kan matche.
    1 poeng
  29. Ja no kan me fortsetta den endalause diskusjonen om 6,5x55 duge til elg..
    1 poeng
  30. 1865 är ju bara storleken och det är svårigheten att veta kvalliteten på just det batteriet som du fått som är problemet då mkt ´pirat´koppiering med logga lika märket men ev små skillnader för att ej bli stämd för koppiering som du som kund ej upptäcker före köp på Websidor. Mina kamerabatterier och till pannlamporna är ju av samma typ som lion 1865 och erf av bristande kvallitet på ´pirat´men även på Warta då NI-MH som var sämre än Biltema egna märke iaf för 10-20 år sedan. 1865 har jag ju haft i flera PB som slutat att fungera för att laddnings elektroniken gått sönder men batterier gått att ladda med kraftig bil tel laddare minst 2 PB har helt plötsligt slutat att ta laddning med minde laddare men kan ´tvingas´ ladda med en som ger mer ström. Batterierna i PB har varit utan firma ´logga´fast märkesvara på PB jag ska ha 1865 till drönare eller framtida lampor med 1865 batterier. Lion är ju nyaste tekniken men min erf är at NI-MH håller längre men ger ju ej lika mkt ström/ vikt som Lion därav Nobelpris för uppfinningen.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.