Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 12. okt. 2022 i alle områder

  1. Hei og velkommen til forumet. I Norge har vi Forbrukertilsynet og en markedsføringslov som er på plass for å beskytte oss forbrukere, og sammenlignet med mange andre land så er vi relativt godt beskyttet. Men når det er sagt så har nettbutikkene et incentiv til å maksimere antall positive anmeldelser og minimere antall negative anmeldelser, og vil naturlig nok gjøre det de kan for å få dette til. Noen gjør det innenfor lovens grenser, andre ikke, og det sier seg selv at man ikke har kapasitet til å føre tilsyn med ethvert produkt i enhver nettbutikk. I forhold til hva nettbutikkene tjener på å pushe grensene, og hvor liten sannsynligheten er for å bli tatt, så tror jeg ikke at et eventuelt overtredelsesgebyr vil skremme noen fra å gjøre det, selv om markedsføringsloven faktisk sier at et overordnet prinsipp er at overtredelsesgebyr bør settes så høyt at det ikke skal lønne seg økonomisk å begå lovbrudd. Den største frykten er nok omdømmetap, men det er jo tydelig at selv om Komplett.no har blitt fersket gang på gang så er gevinsten stor nok til å stadig vekk tråkke over grensen. For å svare deg så har ikke nettbutikkene lov til å fjerne negative brukeromtaler så langt disse er ekte. Det vil bli ansett som villedende markedsføring. Nå kjenner jeg ikke til systemene til XXL, men hvis du nylig har lagt inn brukeromtalen så er det mulig at den er holdt tilbake for godkjenning og blir publisert etter at den har blitt sett på av en person. Dette er for at nettbutikken skal kunne luke ut injurierende og falske anmeldelser, noe de har rett til. Dersom den ikke blir godkjent etter en uke ville jeg hørt med XXL om hvorfor, og evt. sendt inn en klage til Forbrukertilsynet hvis du ikke når frem med XXL. Hvis du nå tenker at det er for styrete, så har du også forklaringen på hvorfor det lønner seg for nettbutikkene å pushe grensene. Det er viktig å tenke på at brukeromtaler ikke er komplett bilde av alle kunders erfaringer over tid. Det er f.eks. ikke tilfeldig at nettbutikker sender ut mail like etter at du har mottatt produktet der de spør om en anmeldelse før du har fått sjans til å bruke og teste det du har kjøpt. Har selv erfart at en nettbutikk fjernet alle anmeldelsene på et produkt etter at en negativ omtale dro snittet for langt ned. Dette er bare et par eksempler på hvordan grensen kan pushes uten at man nødvendigvis bryter med markedsføringsloven. Så tenker det er fornuftig med en naturlig skepsis til brukeromtaler, og (dessverre) det meste av informasjon du finner om produkter nå som markedsføringen flettes inn i brukererfaringer og blir stadig mer usynlig. Hvis du vil lese mer om hva Forbrukertilsynet og markedsføringsloven sier så har du en grei oppsummering her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/brukeromtaler-i-markedsforing
    3 poeng
  2. For under et år siden kjøpte jeg et par gummistøvler type Viking Trophy 4.0 på XXL via nett. Støvlene er gode å ha på og har en veldig god gripesåle. Støvlene ble brukt noen turer i fjor høst + noen nå i sommer/høst, utelukkende i skog/myr uten skarpe steiner osv. På siste tur nå merket jeg at jeg ble blaut på venstrefoten, og årsaken var ikke vanskelig å finne. Sømmen nederst ved foten hadde begynt å glipe, og det var hull rett gjennom. Jeg tok dem med til nærmeste XXL-butikk, reklamerte og fikk nytt par. Så viser det seg at en kollega har opplevd akkurat det samme med disse støvlene - at sømmen løsner etter et års tid og at støvlene begynner å lekke. Og det har han opplevd ikke bare en gang, men hele tre ganger! Jeg la inn en svært dårlig omtale på XXLs produktside, skrev at det var bortkastet å kjøpe disse støvlene og ga kun en stjerne i produktomtalen. Men, og det er poenget, den vurderingen har ikke blitt lagt ut på XXLs sider. I skrivende stund ligger det 9 kundevurderinger der og alle er gode. Da begynte jeg å lure: Kan man stole på disse vurderingene? Er det slik at butikken selv (med et slags redaktøransvar) bare viser de positive tilbakemeldingene? I så fall er dette juks og svindel fra XXLs side. Og formodentlig gjelder det veldig mange andre produkter og butikker. Det er sikkert flere her på forumet som har erfaringer med slikt.
    1 poeng
  3. Hvis forholdene er bra så går det, men er det gjennomslag så blir det veldig slitsomt på tynne ski og vinglete sko. Ville brukt pulk, da en sekk gir enda mer gjennomslag. En markaski er tilpasset vekt uten sekk. Forøvrig er det alltid fjellski å få kjøpt på Finn.no, og veldig ofte på loppemarkeder.. Heller et gammelt par fjellski enn et nytt par markaski, er min mening. Redigert: Som Håkan S skriver nedenfor her, stålkanter. Glemte det i farten, men om det blir hardt/skareføre så kan det bli veldig slitsomt uten stålkanter.
    1 poeng
  4. @Ikigai gav et solid svar. Rart hvordan "rettigheter etter lover og regler" fordufter i praksis. Man kunne tenke seg at selger tok kontakt med den misfornøyde kunden og ryddet opp i saken og dermed fikk pluss i boka for god kundeservice, men nei, det er enklere å hive omtalen i papirkurven. Finn frem din indre kverulant og ta høflig, men korrekt, kontakt med XXL.
    1 poeng
  5. Har hunder selv og styrer unna DNT hytter. Men kan skrive under at "hundeeiere" setter hunden foran lov og regler og at hunden er viktigst, Det kan selvfølgelig være en rase som ikke tåler kulde eller at hunden ikke er vant med å være alene i et mørkt rom. Dette er en trening sak og må trenes på lik linje som å trene valpen å ikke pisse inne. Har selv valp nå og trener på dette daglig. Noen hunder tar dette automatisk, andre må trenes/vennes til mer, men det går helt fint Ingen ting som er mer irriterende og hjerte skjærende å høre på en valp/hund som piper og uler når den står i bånd/bur/innendørs eller hundegård. Ja ser og hører ofte hunder som gjør/uler i timevis i hundgård etter at eieren har dratt på jobb, ikke så kjekt for naboer. Om man skaffer seg hund og skal bruke den til tur på fjellet, er det mange ting man må ta hensyn til og planlegging av turen må hunden eller hundene må inngå i denne planen, Vet ikke om mange hundeeier er klar over det. Selv om du har en hund som kan sove ut, er det flere faktorer må ta hensyn til. Spesielt på vinteren og i lave temperaturar. Har du feks snørekjørt med hunden, pulk eller den har løpt løs hele dagen. Har den ikke samme forutsetninger for å sove ut under åpen himmel, som når du er hjemme og slipper den ut om kvelden. Hunder er ikke alltid like flinke å få i seg nok vann og blir lett dehydrert om vinteren når det ikke er tilgang til nok rennende vann. En hund som har jobbet hele dagen har et høyt energiforbruk og når den skal sove ut blir det et ekstrem høyt energiforbruk i kalde temperaturer. Å Gi hunden ekstra med tørrfor eller en kald hundepølse kan da medfører at du finner en stivfrossen hund dagen derpå. Husk at hunden bruker mye energi til å fordøye maten. Derfor ser du at hundekjører blander ut tørrforet med varmt vann, a) for å få nok vann i hunden og b) for at hunden skal bruke mindre energi på å fordøye maten. Mine sover ute konsekvent når jeg er på tur og har alltid første prioritet ved camp, før jeg kryper ned i soveposen selv. Har du ikke disse forutsetninger for din egen hund, bør du heller droppe turen, eller kanskje heller dra til nærmeste park der du bor. Som hundeeier, er det ikke mer irriternede enn andre hundeiere. Det kan jeg skrive under på! Spesielt etter koronaen.
    1 poeng
  6. Jeg gjorde det samme på Nemo sin hjemmeside. Nemo Force tørrdrakt, den tåler ikke noe særlig bruk, er laget av ett tynt skjørt stoff og har elendige sokker. Min anmeldelse ble ikke publisert, de publiserer bare gode anmeldelser.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.