Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 04. sep. 2022 i alle områder

  1. Som jeg har beskrevet i en annen tråd, går jeg og kolleagene mine en tur hver sommer der vi fortsetter der vi endte opp forrige gang. Tanken er å ende opp med en lang kontinuerlig tur fordelt over mange somre. Etter å ha brukt flere år i Jotunheimen har vi nå endt opp i området rundt Jostedalsbreen, nærmere bestemt på DNT-hytta Tungestølen ved Veitastrond (flott hytte!), og jeg ønsket å sette kursen nordover. Den opprinnelige ideen var å krysse Jostedalsbreen fra Tungestølen til Fonn, der breen er smal, men på grunn av logistikk endte vi opp med å gå denne turen i motsatt retning, fra Fonn til Tungestølen. Kryssing av bre var nytt for både meg og mine åtte kollegaer så jeg fikk hyret inn en lokal guide med mye breerfaring. Det var ikke bare nødvendig når man skal gå på bre, men også et utmerket valg. Turen gikk 30. august og så sent i sesongen er det mye blåis på Josten med mange betydelige sprekker som må forseres når man går på og går av isen. Selv om breen her er forholdsvis smal er det fremdeles en lang tur med mange høydemetre og siden vi ikke er topptrente atleter, og ei heller består av bare veldig fjellvandte folk, var en av utfordringene å sørge for at vi kom ned av fjellet igjen før mørket falt på ved slutten av dagen (sånn ca 21:30). Turen startet 08:00 på Fonn etter en kort kjøretur fra Thon Hotel Jølster inn Stardalen. Fra Fonn gikk vi inn Tverrdalen et lite stykke før oppstigingen mot Gallen (1386 moh) startet. Tåka lå som et lokk over oss, men mens vi gikk opp flyttet den seg nedover og snart var vi over og kunne beundre fjellene og breene rundt oss. På vei opp mot Gallen, vi ser ned i Tverrdalen som nå er helt innhyllet i tett tåke. Fra Fonn til Gallen er det ca 1000 meter stigning. Det kjennes i lår og pust. Over tåka var det blå himmel og været var varmt og vindstille (sikkert derfor tåka ikke forduftet). Shorts og t-skjorte var nok i bakkene oppover. Utsikten fra Gallen er fantastisk med et panorama av fjell, daler og bre til alle kanter. Utsikt fra Gallen, eller nærheten av Gallen. Fra Gallen er det ca 1 km til brekanten på ca 1500 meters høyde. Det var nødvendig med litt klyving men eller lettgått. Fra Gallen mot brekanten. Isen her er lett å gå inn på og vi fikk på sele, isøks og stegjern og ble fordelt på to taulag. Fra dette punktet kan man velge ei rute der man nesten helt unngår sprekker - det gjorde ikke vi. Vi gikk rett mot området med sprekkene og brukte den neste timen på å leke oss med å forsere sprekker, snøbroer, og finne veien ut av labyrinten. Det var uvandt å gå på blåis med stegjern og noe skummelt å liste seg - eller hoppe - over ymse snøbroer og crevasser, men det hele gikk greit med bare et tilfelle der en person gikk gjennom med én fot. Snøbroene var stort sett solide, men noen steder måtte vi trå ned for å komme inn på dem, og klatre litt for å komme av dem. Forsering av creavasser. Detet var i starten av turen da vi bevisst oppsøkte områder med mye sprekker. Etter området med sprekker i starten, fortsatte vi oppover isen, som nå hadde blitt til behagelig snø, til vi tok en lengre pause ved Grensevarden (ca 1750 moh), omtrent midt på den sørlige delen av Josten. Været var strålende og uten et vindpust. Is i alle retninger, helt blikkstille. Finnes det et punkt i Norge der man er mer biologisk isolert enn her, på midten av Josten med bare is rundt seg? Noen få insekter var alt vi så. Ikke en fugl. Ikke en gnager. Bare blå is, hard stein og snø i alle retninger, under en azurblå himmel og med skydotter i det fjerne. Fra Grensevarden. Fra Grensevarden var det 500 meter nedover på stort sett sprekke-fri is/snø før vi kom til fjellet Midtnovi (1210 moh) som troner over Langdedalen langt der under. Snøen var behagelig å gå på og disse 500 høydemetrene var de absolutt letteste på turen. Fra Grensevarden mot Midtnovi. På Midtnovi var det av med utstyr og et siste blikk tilbake på snølandskapet vi hadde passert, samt et nærblikk på de dramatiske brefallene som omga oss. Brefallet/Opptaksbreen ved siden av Midtnovi, Bjørnakyrkjebreen lenger borte. Deretter gjensto 1000 brutale meter ned i Langedalen langt der under. Det er ikke veldig bratt, med lite klyving, med jevnt bratt hele veien. DNT hadde ryddet og markert stien på nytt året før, og det var enkelt å finne veien nedover. Ned fra Midtnovi. Tungestølen kan skimtes langt der borte. Da vi kom ned i Langedalen var det noen få km på lettgått sti utover dalen til Tungestølen. Hodelyktene måtte på før vi var fremme der vertinnen ventet på oss med en 3-retter. Mange av oss var så slitne vi ikke klarte mer enn foretten før en buss tok oss tilbake til hotellet i Skei der vi var fremme noe før 03:00 Tungestølen...nesten fremme! Dette var kanskje den fineste turen jeg har gått. Den var ganske lang og hard, og det var litt skummelt med blåis og sprekker for første gang, men inntrykkene var spektakulære: Sola som skinte i blåisen, det myke snølandskapet mot de harde, kantete steinene. Den myke vegetasjonen når vi kom tilbake til den levende verden igjen. Tåka som beveget seg ned da vi gikk opp. De ville brefallene som i sakte film raser ned dalene. Lyden av isvann som fosser nedover og blir til elver langt der nede. Helt fantastisk. En tur jeg unner alle å gå dersom man er i noenlunde god form, elller bare veldig sporty som vi åpenbart er. Og jeg har en guide å anbefale for dem som er interessert
    7 poeng
  2. Jeg og @graham har flere turer vi har planlagt. Han samler kommunetopper, mens jeg er med som brems og påheng. Det var meldt et fantastisk vær over Nordland, og to planlagte turer var Oksskolten i Hemnes kommune i Nordland, og den høyeste i Bindal, nemlig Tjeldviktinden på 1088 moh. Begge disse turene anser jeg som ganske krevende, Oksskolten med hele 1700 m stigning, samt en brekryssing som krever stegjern. Det er i grunnen hipp som happ (når man kommer fra sør)om man velger å kjøre via Sverige eller Norge når man skal inn til Kjennsvasshytta, som er overnattingsstedet de fleste benytter. Det er en usedvanlig lang grusvei (45 km) fra Umbukta for å komme hit og underveis kan vi se den karakteristiske toppe av Oksskolten Det er ofte skoleklasser ved denne hytta, men vi er heldige å får hytta helt for oss selv. Luksus i ødemarka med innlagt strøm, påslått varme og WC - helt nye sådanne. Det er et par kilometer å kjøre fra hytta og til startstedet på morningen. De fleste bildene i denne turrapporten er tatt av @graham Det er ca 300 meter stigning, før man kommer over ryggen som går mot Austre Okstindbreen. Tidligere kunne man gå rett inn på breen herifra, men nå må man gå ned 100 høydemeter for å komme til breen. Ved vannene oppå her er det ryddet til teltplasser - så ut som at valget var enten å telte på grus eller telte på en myr med mose på. Vi er kjapt nede ved breen og finner et bra innsteg. Isen er heldigvis blå med lite eller ingen snø, så faren for å gå i sprekk er liten. Vi finner oss en rute i gjennom sprekkene et sted å gå i land. Svaene oppover etter at isen passert var i grunnen uventet krevende, men vi finner oss en vei oppover. Snøfeltene er hardere enn vi forventet og veldig vanskelig å få forfeste på. Det var nok flerårssnø, og det har også vært veldig kaldt om nettene i det siste, men vi må heldigvis bare krysset ett snøfelt. Vi begynner å komme litt opp, men vi har fortsatt over 1000 høydemeter for å komme på toppen. Svaene er glatte og bratte, men vi kommer jo høyere og utsikten er upåklagelig denne fine sensommerdagen! Pause med Real før den verste bratta med stein. Her har jeg gått en gang før - i 2006. (Vi finner en Devoldgenser der som vi tenker å ta med oss ned igjen på retur, men da fant vi den ikke igjen) I skyggepartiene er det isete og vi funderer litt på om brodder kanskje hadde vært det beste? Det har vært noen på toppen for noen dager siden og det er spor i snøen vi kan følge på klyvingen oppover. Så endelig er vi på toppen! 16 år siden sist (Bildet under er fra mai 2006) Det er helt vindstille på toppen - utrolig flotte forhold.. Slik så det ut på video i Mai 2006 Og fra fredagens IMG_1686.mp4 Vi er 3 kvarter på toppen, men setter etter hvert kursen ned mot bilen igjen. Et fint landskap å bevege seg i - på rette dagen som i dag. Vi får en fin kveldstur i mot sola ned mot bilen. En flott tur! Det er 16,5 km totalt t/r og 1700 høydemeter. Det er 16 år siden jeg var her sist, og vi avtaler at vi skal gå ilag opp til toppen om 16 år. Så får vi se om det løftet holdes
    5 poeng
  3. Herlig tur opp til Fannaråken - Siste åpne helg for sesongen til Fannaråkhytta. Været kunne ikke vært stort bedre, med klar himmel og stekende sol hele dagen og kvelden. Så snart solen forsvant kom kulden, og det bikket vel ned på minusgradene over natten 🥶
    5 poeng
  4. Tur til Havrefjell og Ormfjell i dag https://ut.no/turforslag/111344747/havrefjell-638moh Var mørke skyer hjemme og kom en heftig regnskur på kjøreturen oppover, samt at det regnet flere andre steder i dag her i distriktet. Yr hadde meldt fint vær i dag......! Jeg SKULLE på tur uansett, og heldig som jeg var, så fikk jeg kun noen få regndråper på selve turen da det kom en åpning i himmelen med delvis blå himmel og hvite skyer drivende mot Havrefjell i det jeg skulle gå. Flaks med den! Bilder knipset med mobilen. Liker meg godt med slikt åpent terreng.. Kan være jeg bor på feil plass her langs kysten på sørlandet. Men heldigvis ikke så langt å kjøre for å komme seg hit. Mye blåbær i området her nå! Siden været holdt seg såpass greit, gikk det an å stoppe og spise også, uten å bli våt. Nødløsningen ville vært å søke ly i en grotte(Torjushelleren) ikke langt unna der jeg tok pausen. Der hadde man kunne satt tørt og fått tørket litt. Dagens ordtak: Det er bedre med en hånd på steinen, enn en stein på hånden Ruta, gikk med klokka.
    5 poeng
  5. På vei fra Oslo, stoppet vi på Dovrefjell, og gikk opp til Hjerkinnskollan og Hjerkinnshøe. Hadde ønsket å ta med Hjerskavlen også, men hunden (7,5 mnd) hadde andre planer. Derfor måtte vi snu etter Hjerkinnshøe. Dette var en fin pause, før kjøreturen gikk videre.
    5 poeng
  6. Dersom det er ønskelig så kan jeg lage GPS-fil av kartet en gang til vinteren igjen. Regner med det er en del oppdateringer siden sist jeg laget en....
    4 poeng
  7. ✔️ August Etter at sommerferien tok slutt kom også finværet til nord. Denne turen ble gjennomført akkurat som planlagt i åpningsinnlegget. Jeg startet hjemmenfra kl 18 og hadde som mål å komme meg inn i teltet før det ble mørkt. Størsteparten av turen går langs DNT-sti. I den grad det kan kalles en sti. Stort sett var det bare røde merker, og ingen synlige tråkk i mellom. Store deler av turen gikk jeg på T-merket sti. Ikke verdens tydeligste kanskje? Her var en av de bedre plassene, før den deler seg i Gallagadalen. Kart fra vinterturen. Jeg gikk omtrent akkurat samme løype denne gangen også. Sommerløypa går litt annerledes helt til å begynner med og til slutt. (Skal legge ut nytt kart når jeg får lånt litt kartverktøy på kontoret.) De første 5 kilometerne på turen gikk jeg på gamle stier (et kort stykke på DNT-sti i Gallagadalen). Mine forfedre gikk alltid denne stien til fjells. Når man kommer opp fra Gallafjell møter man på DNT-sti. Denne følger jeg et par hundre meter, før den deler seg, og jeg går rett frem mot skoggrensa. Ovenfor skoggrensa kommer vi til Rypesteinen (et navn jeg har funnet på..). En stein som på avstand kan se ut som ei rype, særlig når den er dekt av snø. En svært gjenkjennbar stein som gir meg trygghet om at jeg har gått rett. Molte ved Rypesteinen. På en litt triggerhappy jaktstart-dag, kan denne fort forveksles med ei rype. Fra Rypesteinen og videre over fjellet har det stått varder i hundre år, for å vise en rask og trygg vei over Båtfjellknausen. ' Gammel varding. Delvis intakt fra gamledager, og delvis restaurert av meg. Denne vardinga leder trygt og raskt opp på fjellet. Denne krabaten synes ikke det var så trygt.. På andre siden av Båtfjellknausen møter man på DNT-stien på nytt igjen, hvor den opprinnelig delte seg. Stien som gikk østover til Solvågli er lagt ned av DNT. Den eksisterende stien sørover, kan man følge helt ned til Storjord hvor jeg har kontor. Sti"kryss" ved Sauvatn - herfra kan man gå enten til Evenesdal (der jeg kom fra), Storjord eller gammelstien over til Solvågli (ikke vedlikeholdt merking). Etter stikrysset kommer man til Store Sauvatn. Det var hit mine forfedre gikk for å skaffe fisk (derfor varding..). Fra Store Sauvatn går ferden videre i retning Ølfjell. Ved Store Sauvatnet. Solvågtind til venstre og Ølfjell til høyre. Junkerdal nasjonalpark følger ryggen til venstre i bildet forran Solvågtind, mens Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark går rett under foten til Ølfjell. Kvelden var utrolig fotogen. Dagslyset ble "kastet bort" til fotografering. Jeg glemte helt bort å fiske.. Solnedgang ved Nedre Sauvatnet. Fra toppen av Båtfjellknausen og ned til Sauvatnan er det kun nedoverbakker. Et veldig lettgått terreng, hvor man stort sett går på rabber. Fra Sauvatnan må man igjen ta litt høyde før man kan gå ned i Saltdal. Her er jeg på høyeste punkt, og skal nå starte siste del av turen, ned mot Saltdal. Teltplassen var ved Trollnesåsvatnan, som man såvidt skimter under knyttneven min. Fra høyeste punkt ser jeg meg om etter en egnet teltplass. Det begynner å bli ganske så mørkt, og stien er fremdeles lite synlig i terrenget. Jeg, som for anledningen ikke hadde vannflaske eller annet egnet "drikkeredskap" ville helst ha teltplass ved vann eller bekk. Jeg ender til slutt ved Trollnesåsvatnan. I og med at jeg skal på jobb dagen etter, tenkte jeg at det var greit å gå så langt som mulig denne kvelden, og Trollnesåsvatnan ligger like før terrenget går bratt ned til Storjord. Jeg regnet ut at det skal ta ca 1,5 time å gå derfra til kontoret. Klokka 22:00 var teltet på plass. Teltet ble satt opp rett før det ble mørkt. Det var nydelig vær hele kvelden. Sol så lenge som den var oppe, ikke et vindpust, og jeg tror aldri jeg har sett så mye vak på Sauvatn noen gang. Selvfølgelig måtte det skje: Så fort teltet var på plass, og jeg hadde krøpet ned i soveposen, begynte det å blåse opp. Jeg gikk ut og dobbeltsjekket "alle" bardunene på Helsport Ringstind Superlight, et telt som kanskje ikke er ment for tøft vær på fjellet. Etter en rask sjekk kunne jeg og Molte finne roen, høre på rypene, og på bølgene som skvulpet nede i vannet. Vi sovna ganske fort begge to. Klokka 03:00 på natta våkner jeg av at vinden både har tatt seg kraftig opp, og har snudd litt i retninga så det treffer siden på teltet. Jeg sliter med å sovne igjen. 1 minutt blir til 2 minutt, som igjen blir til 10 min, 30 min.. Etter 45 minutter bestemte jeg meg for at dette var tåpelig, så jeg pakket ned telt og utstyr og gikk ned til jobb.. Der kunne jeg alltids få et par timer på øyet, men da kunne jeg ikke ligge å vente og tenke.. Nydelig morgenlys over Ølfjell og Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark på tur ned, ca i femtiden på morgenen. Klokken 05:55 sto jeg utenfor kontoret, og 06:00 (etter en kjapp dusj) ligger jeg i sofaen. Her fikk jeg meg to timer på øyet før jeg kunne ta fatt på arbeidsdagen.
    3 poeng
  8. ✔ Juli En litt amputert juli. Det var mye dårlig vær, og de dagene det var fint var jeg gjerne på tur med familien. Det ble en overnattingstur i telt til Beiarfjell og et par turer med utgangspunkt i svigers sin hytte. Molte sitter utenfor teltet på Beiarfjellet Lek med et gammelt bein Finfin ørret På tur hjem. Jentungen speider mot parkeringa og gleder seg til å komme hjem. Vi var ei lita uke på hytta, og gikk fine turer derfra. Svigers sin hytte Når man skal lage egg og bacon til hele familien tar man den største panna man har! Hver kveld var det vakkert kveldslys. Dette bildet ble tatt rundt midnatt, og midnattsola gjør sitt til å lyse opp himmelen (selv om ho var for lavt i forhold til terrenget). Tur til Nydalvatnet Alt i alt ble det litt turer i juli. Selv om ingen av disse var direkte til jobb, kan man jo si at turen til Beiarfjell i det minste var i et av de verneområdene jeg er med å forvalte. Litt tynt ja.. Men jeg følte jeg måtte prioritere å dra på tur med familien de dagene vi fikk godt vær.
    3 poeng
  9. Hei igjen, Da er turen gjennomført med en pakkeliste ikke helt ulik det jeg startet med, men med mye input fra dette forumet. Den totale vekten jeg endte med på ryggen var 7.5 kg inkludert mat og drikke. Men - ettersom jeg bodde på hytter hver natt ble det svært lite mat. Med elver og vann overalt bar jeg også kun en halv liter "just in case", i tillegg til en thermos med te til lunch, som min medbragte luksus. Tusen takk for alle innspill til pakkeliste og annet i forkant av turen! Det eneste jeg hadde pakket som jeg ikke brukte var myggnett til hode. Det blir nok igjen hjemme neste gang, med mindre jeg skal til Finnmark eller lignende. Jeg hadde også igjen to Twinings te-poser jeg ikke hadde drukket. Det lever jeg godt med. Ellers savnet jeg ingen ting. Lange underbukser ble igjen hjemme fordi jeg kunne hatt regnbuksen utenpå turbuksen. Dette trengte jeg ikke. Jeg kunne nok med fordel hatt med én ekstra boxer i tillegg til den jeg gikk med i 21 dager 🤢. Den er nå brent. Ellers har jeg skrevet litt om hvordan det er å komme hjem etter tyve dager i fjellet, og hva som kan være lurt å gjøre her. Norsk versjon kommer snart. Etter 20+ år med jobb i utlandet har jeg flere venner som ikke snakker norsk enn som ikke forstår engelsk, derav språkvalget, for de som måtte lure... https://florus.no/trips/massiv/massiv-post-expedition-debrief/
    2 poeng
  10. Ble en nærtur på morgenkvisten på meg for å teste nyinvesteringen😀
    2 poeng
  11. Kartet har også egen gruppe på facebook som heter Gruppe for koiekartet.
    2 poeng
  12. Fin dag på jobb i dag! Baktropp på skoletur med en gjeng vgs-elever, geografi/naturfag/krøv-opplegg. Steindalen i Storfjord i Troms. Sist jeg var der, var i 2015, og breen krymper raskt..Men en utrolig vakker dal å vandre gjennom. Vi er så heldige at en lærer også er brefører, så de som ville fikk prøve bre-vandring.
    2 poeng
  13. Min 14 trappetrinn opp på "kontoret" blir liksom ikke helt det samme 😛
    1 poeng
  14. Kjempeflott tur! Og jeg må si at jeg er heldig som får lov til å få slike opplevelser i arbeidstiden. Teambuilding på sitt beste! Hilsen medvandrer.
    1 poeng
  15. Ser ut som en fantastisk tur, og en fin turrapport...👍
    1 poeng
  16. Meindl dessert fox, ganske passende til sommer sæsonen langs den danske vestkyst. På ingen måde vandtætte, men tørrer hurtigt, og holder sandet ude 🙂 Billederne er taget på Råbjerg mile, og langs kysten ud for milen. IMG_7141.HEIC
    1 poeng
  17. Etter ca 1,5 gode tur-år er de blå Salomon Speedcross 5 GTXene byttet ut med nye grønne Speedcross 5 GTX, som fikk første turen i dag
    1 poeng
  18. Kjøpte hagløf sin til sønnen. Hei goretex pro 2500 er ganske bra. Ganske lik andre skalljakke i samme stoff. Tore
    1 poeng
  19. Tusen takk! Det ble en helt super opplevelse. Takk som fulgte meg på kart og blogg 😎
    1 poeng
  20. Men nå ser jeg jo at det er noe tull med linken. Der kommer man jo bare til min gmailinnlogging. Her er link til kartet: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1zqVpeAFh371N7jWLG8Gw9YMmAM-7vzPW&ll=65.4086810382836%2C17.97926260000002&z=3 Får adm. lagt til riktig link I begynnelsen av tråden?
    1 poeng
  21. Hei. Jeg ser det er flere her som diskuterer pris på teltutstyr, kvalitet og ulike telt-produsenter. A-magasinet jobber med en sak om sirkulær økonomi/«ta-vare-på-økonomi». Vi vil gjerne komme i kontakt med noen som planlegger å få utført reparasjon eller modifikasjoner på teltet sitt. Hvor hovedmotivasjonen er å spare penger gjennom å unngå å kjøpe nytt utstyr, men også for å bruke det samme utstyret over lang tid. Det kan for eksempel være hos Barents Outdoor. Vi vil også gjerne snakke med folk som tenker å kjøpe brukte telt av Barents. Av dem direkte eller hos XXL, som en del av UT-igjen-samarbeidet. Send meg gjerne en melding her inne, eller kontakt meg på mail: [email protected] Hilsen Martha Monasdatter Lynne Praktikant hos A-magasinet, Aftenposten
    1 poeng
  22. Østmarka på tvers. Jeg og kona fulgte flyktningeruta med start ved Enebakk kirke og målgang på Skullerudstua. Det ble en overnatting ved Tonevannet. Morgengry: Ved Sør Elvåga ser det ut som Beveren holder på med å demme opp bekken som renner fra Eriksvann. Uvanlig lite vind denne helgen. Yr meldte 0 m/s.
    1 poeng
  23. Liten tur til Risfjell og steinhytta (Gjerstad/Agder) i går. https://ut.no/turforslag/116234/risfjell-og-rundtur-om-steinhytta-i-gjerstad-kommune Det var meget varmt, så turen gikk i behagelig og rolig tempo, var godt å nyte turen uten å stresse avgårde. Turen ble tatt på sen ettermiddag, så temperaturen roet seg utover kvelden og det ble mer behagelig å gå, og man fikk med seg sola som var på vei ned. (Alle bilder tatt med mobilen denne gang). Solhomfjell i bakgrunnen. Solhomfjell i bakgrunnen på høyre side.
    1 poeng
  24. Har fast rasteplass etter første harde høydemeter. Samme sted med 8 timers mellomrom. Crispi Titan.
    1 poeng
  25. På tur med nye støvler i Femundsmarka. Kun noen småturer uten sekk på forhånd. Skoene fungerte veldig bra, ingen taping og ingen gnagsår. Nye ullsokker var nok også lurt. Dundas Lillebjørn.
    1 poeng
  26. Det ble gåtur i Skorovatn som er helt nord i Trøndelag. Fine omgivelser å gå i.
    1 poeng
  27. Har en hund, Warg, som fylte 7 mnd på torsdag. Nå ble det tid for å teste om byhund også kan være fjellhund. Kjørte fra Oslo til Hemsedalfjellet fredag ettermiddag. Hadde sett for meg en spesifikk fjelltopp, men siden vi kom frem sent, det var litt mørke skyer og noen regndråper, valgte jeg i stede en minitopp. Parkerte ved Eldrevatnet i Lærdal kommune (ca. 30 min kjøring fra Hemsedal). Gikk mot Eldrevassbergi. Warg var foran meg og trakk i båndet hele veien opp. Etter å ha gått ca. 1,7 km og fått noen høydemeter & utsikt, snudde vi og gikk ned igjen. Spiste litt mat, før vi kjørte mot Hemsedal, og videre til Hornslie parkeringplass (ved Hydnefossen). Da var det leggetid. Mye sau på parkeringsplassen, derfor valgte vi den enkle løsningen med å sove i bilen. Sauene holdt på ganske sent, før de endelig tok kvelden. Sauene begynte på igjen rundt 5-tiden i dag tidlig med å rote rundt bilen. Totalt sett ble det en kort natt med veldig lite og dårlig søvn. 07:00 var vi klare for en ny fjelltur. Det gikk sent med meg oppover (=veeeldig dårlig form). Kom oss opp på Slettefjell, der vi spiste frokost i morgensolen. Ønsket en lengre tur i dag, men hunden begynte å syte noe fælt. Bestemte at det var best å snu, og avslutte turen. Han virket ikke så interessert i å gå langt så tidlig på dagen. Det ble stort sett bare hundebilder, siden jeg nå endelig har noen å ta foto av.
    1 poeng
  28. ✔️ Juni Da jeg bestemte meg for å gjennomføre dette "gå-til-jobben" prosjektet i vinter, hadde jeg allerede pekt meg ut junituren. Gjennom jobben hadde vi allerede datofestet en befaring til fjellgårdene ved Bredek i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark (Bredekrunden), og jeg skulle dagen i forveien dra opp i Stormdalen, til fjellgården "Nordre Stormdalen". Juni i nord har vært ganske hustrig (kald og våt), med flere frostnetter og lave temperaturer. Uka før jeg skulle av gårde steg temperaturene, og det samme gjorde vannstanden i elver og bekker. Flere dager på rad hadde vi over 30°C her hjemme i Saltdal, og "vår" elv passerte femårsflom (hadde heldigvis en smelteperiode i slutten av mai som hindret riktig storflom). Jeg begynte å tvile på om det i hele tatt var mulig å gjennomføre den planlagte turen i Stormdalen. For de som kjenner dalen, så vet man at det fort fylles med vann innenfor Skarpnesen. Elva snevrer inn her, og klarer ikke å ta unna når det smelter mye snø, eller når det regner kraftig, og den flate dalbunden ovenfor oversvømmes. I tillegg går det ofte skred som demmer opp elva. Derfor er det ofte flom i Stormdalen. Jeg ringte til flere ansatte i Statskog Fjelltjenesten (først og fremst i forbindelse med befaringa til Bredek) og fikk like mange svar som personer jeg ringte til. Jeg bestemte meg for å gjennomføre turen, til tross for flomstore elver! Jeg var likevel fast bestemt på at jeg ikke skulle ta noen sjanser med tanke på sikkerhet, og var egentlig ganske innstilt på å måtte snu ved Sløybekken. Turen opp og inn mot Stormdalen, starter langs med Bredekrunden. Ovenfor Stormdalshei kommer man inn i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark, og akkurat på vernegrensa får man en flott utsikt ned mot Tespa. Den uregulerte elva, som i sin tid skulle overføres til Bjøllådalen, bruste godt der den utemmet slynget seg ned fra nasjonalparken. Etter stidelet mot Stormdalen fikk jeg betrakte elva Stormdalsåga på nært hold. Da føltes det godt å stø seg til denne kjempegrana (som en av de nordligste, i det naturlige utbredelsesområde for gran i Norge) som sikkert har stått gjennom både én og to flommer tidligere. Jo lengre inn jeg kom, jo mer tydet det på at jeg var det første mennesket til å besøke Stormdalen i 2022. Dette er ikke en dal man går inn i vinterstid, da den er forbundet med særdeles stor snøskredfare. Skarpnese kan sees som en "inngang" til Stormdalen. Her åpner dalen seg opp og vier seg ut, og det flotte landskapet kommer mer til syne. Stien går egentlig rett frem, og til venstre i bildet kan man skimte en klopp i vannet. Hele dalen er godt klopplagt, men disse lå nå og fløyt i vannet. Disse er forankret i steiner og røtter, slik at man slipper å hente de ute i Ranfjorden vær vår. Nå ligger de sånn høvelig der de skal være. På dette punktet lå stien under to meter vann. Små sildrebekker hadde blitt til store fosser, som kastet seg ned fra fjellsidene. Etter å ha sloss med kratt og vann, kom jeg inn på stien igjen lengre inn i dalen. Her skimter jeg Nordre Stormdalen-fjellgård i det fjerne. Dette var det nærmeste jeg kom fjellgården. En 200 meter bred elv gjorde det umulig å komme seg til andre siden. Ved normal vannstand kan man trekke seg over med trekkbåt. Slik det var nå var det umulig å komme seg dit trekkbåtsystemet startet, og wiren til trekkbåten lå under vannet. Det ble derfor ikke anledning til å besøke fjellgården. Fjellgården er åpen for alle, og eies av Statskog. Det er brukt betraktelige midler og ressurser på å holde den i stand. På vei innover dalen gikk jeg mest mulig parallelt med stien i lavlandet, men terrenget var bløtt og skogen tett. Tilbake valgte jeg å gå en litt annen rute høyere oppi fjellesiden (se GPX-spor på nederste kart. En fjellside som bar preg av mange ras, og der rasene som hadde gått i vinter lå det fremdeles et tykt lag snø. Langs sidene lå skogen flat flere plasser. Dette var skog som var tatt av et av fjorårets ras. Tre ras fra årets vinter måtte forseres. Det var enklere å gå her enn nede på flata, så da kan dere forestille dere hvordan dét var. Her er eneste bilde fra flatene som viser "jungelen", men dette lyger litt for det viser ikke alt vannet man samtidig måtte forsere. Slik så i alle fall sporloggen ut etter å ha kommet inn i den verste krattskogen. Elva hadde pressa seg opp i myra øverst i kartet. Tre plasser måtte jeg forsere nye ras. Her ser jeg nedover i nydelige Stormdalen. Skarpnesen, som jeg har referert til et par ganger, er den ryggen som kommer ned fra høyre lengst bort i bildet. Her kan man også se de flotte fossefallene som kaster seg utfor fjellsidene. Det var fire-fem mektige fosser på motsatt bredd. På min side av dalen var det bare to bekker som måtte forseres. Jeg var som sagt innstilt på å kapitulere ved Sløybekken, men med vandrestaver og leting etter egnete plasser å krysse, gikk dette problemfritt uten noen risiko (utenom å bli våt på beina da..). Vel ute av selve Stormdalen slo jeg leir og fikk testet noe av det "nye" ultralett-utstyret. "Nye" fordi jeg har kjøpt det inn over flere år, men har ikke hatt så mange anledninger til å bruke det. Her koker jeg vann med MSR PocketRocket II, i en Snønix-titankjele. Jeg ble imponert, og vannet kokte raskere enn jeg hadde forestilt meg. Usikker på tiden, men jeg skulle bare bort til teltet og hente bestikk, og på den korte stunda jeg var borte begynte vannet å koke. Riktignok bare 4 dl. Jeg fikk også testet Helsport Ringstind 1 som jeg kjøpte i fjor sommer på XXL-reward-tilbud (3999,-), til akkurat denne typen turer. Det er et telt man kler på seg, men jeg sov godt gjennom hele natta. Litt vanskelig å få det stramt i hodeenden, men det kommer seg sikkert med litt øvelse. Nå skal det sies at været ikke satte teltet på en eneste prøve, med verken vind, sol eller regn... Dagen etter gikk jeg ned til Storvollen igjen for å møte de som skulle være med på befaring. For så å gå hele Bredekrunden etterpå. Jeg måtte gå via Bredekfossen - et nydelig fossefall ved Bredek. Med den vannføringa som var i Stormdalsåga hørte jeg bruset av Bredekfossen hele natta. Slenger med et bilde fra fjellgården Bredek og. Selv om jeg nå er på jobb, og går ikke lengre "til" jobb. Til sammen ble dette en tur på 32 km (begge dagene), og det var utrolig spennende å ha vært i Stormdalen under disse vannforholdene. Det å krige seg frem som en samurajkriger, gjennom bjørkekratt og myr, var et lite minne for livet! Landskapet er helt fantastisk, og jeg drar gjerne tilbake når vannstanden er mer normal! Lastet inn sporlogg (*.GPX) fra pulsklokka. Oransje sporlogg er turen inn til Stormdalen, mens den grønne er Bredekrunden med avstikkere mot Granneset og Inner-Bredek. Fra teltplass og sørover til Stormdalshei overlapper sporene fra onsdagens tur til Stormdalen, og torsdagens jobbefaring på Bredekrunden.
    1 poeng
  29. Når jeg tar pause med dunjakke på tur, tar jeg på meg vindsekken først så dunjakken utenpå. Ellers blir jakken fuktig fra svetten.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.