Prisen på en gjennomsnittsredning kan man jo regne ut ved å summere alle utgifter til helikopter, mannskap, trening etc, og dele på antall redninger. Da tipper jeg at du får et ganske høyt tall. Sikkert større enn det som er diskutert over. Denne kostnaden blir særlig stor i Norge, fordi vi har en spredd befolkning, og en lang kyst, som gjør vi må ha mange baser. Dette gjør igjen at antall redninger per helikopter blir lavere enn et redningshelikopter i et lite og kompakt land.
Ekstrakostnaden ved en ekstra redning er derimot ganske lav. Når helikopteret står der, piloten, navigatøren, redningsmannen og bakkemannskapet allerede er på jobb, så koster det svært lite å svippe en tur opp på fjellet og hente en stakkar som har tabbet seg ut. Så lenge de ikke har andre samtidige oppdrag, kan man til og med argumenter for at denne kostnaden er null, fordi helikopteret må fly, og mannskapet må trenes.
Jeg tenker derfor at man skal ha lav terskel for å ringe etter hjelp, så får heller hovedredningssentralen avgjøre om du fortjener helikopter eller ikke.
Jeg har selv vært med å få hjelp av luftambulanse i Rondane, da en som gikk foran oss skled og slo hodet. Det viste seg egentlig allerede før helikopteret var landet at hodeskaden var mindre alvorlig enn fryktet, men det var ingen sure miner fra helikoptermanskapet. Piloten tok seg tid til å ta bilder av helikopteret, tydelig fornøyd med sin egen landing.
(Selv fikk jeg bårebæring, snøscooter og ambulanse da jeg brakk lårbeinet i 1999, men så var det bare 500 m til vei. Anbefaler helikopter om det står på menyen.)