Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 08. juni 2022 i alle områder

  1. Det varierer også med kyst kontra innland. Her jeg bor, kysten av Nordland, kan det være treløst helt i fra stranda og opp til toppen, selv om toppen bare er et par hundre meter - helt uten trær eller vegetasjon. Det er ofte samme typen vegetasjon i kystnære strøk kontra høyfjellet. Av og til kan kystnære fjellvann gi en illusjon av å være i virkelig høyfjellet.
    4 poeng
  2. Nytt telt. Jeg fant ut at Hilleberg Unna kan brukes til alt, så da trenger jeg ikke flere 😆
    3 poeng
  3. Jeg bruker -og kan anbefale- Fujifilms X-system. Jeg var lei av å ha et digert Canonkamera skliende rundt skuldrene på tur, og kjøpte et X-E2 for noen år siden. Siden har jeg oppgradert til X-E4, som sammen med en 27mm f/2.8 er like kompakt som en X100 og leverer top notch på bildekvalitet, autofokus og skuddtakt. Fordelen med X-E4 vs X100 er at det er et systemkamera der du kan skifte optikk. Objektivene til Fujifilm er fantastiske, men dyre. Bakdelen med X-E4 er at det ikke er værtettet, uten at det har vært noen problem i praksis. Jeg har brukt det på vinterturer og i all slags vær. Likevel har jeg i tillegg anskaffet et X-T3, som er bombesikkert og med pro-spesifikasjoner -også på video. X-T3 har et klassisk design med lett tilgang -også med hansker- til funksjoner og innstillinger uten at du behøver å gå inn i menyer.
    2 poeng
  4. Hei Dette finner du på Nibio - Kilden, masse informasjon der men du kan f.eks bruke kartlaget arealressurser (AR50)
    2 poeng
  5. Da har jeg prøvd nyervervelsen i hagen, dessverre uten bilder. Uansett: DD xmid 1 v2 fremstår som palass for en. Jeg er 189 cm (eller var for 20 år siden), og har godt med liggeplass. Selvfølgelig: det er et enmannstelt og det er ikke plass til stort mer enn liggeunderlaget i innerteltet. To fortelt (diagonalt motsatt), innertelt festet i yttertelt slik at ytterteltet settes opp først, pent å se på. Og i natt en gang slippes innertelt med tett duk på markedet...
    2 poeng
  6. Fornøyd med denne kombinasjonen Orginal Jervenduk over Abisko Shape 2 telt. Passet overraskende godt. Om jeg allerede har plugger nede ved stangkoppene så er det bare å tre pluggen igjennom maljene til Jervenduken på begge sider, i tilfelle det skulle blåse opp. Det tar meg bare noen sekunder å få duken på plass. Duken slipper ikke igjennom lys, så dette hjelper veldig på både varme og sterkt lys i innerteltet når sola steker på.
    2 poeng
  7. Hei, Noen som har tips for lettest mulige bukser for langtur der det skal spares vekt som er myggtette (jeg har mer solide bukser)? Jo færre unødige finesser som strech, remmer nede på ankler, osv jo bedre. Usikker på moderne stretch materialer er myggtette? Fra forbukerståsted synes jeg også nettbutikkene burde ha med vekt på klær (her er f.eks. Fjellsport elendige) OG om de er myggtette. Takk på forhånd for tips og erfaringer
    1 poeng
  8. Kjære godtfolk, er det noen som kan anbefale noen turer i tilknytning til Bergensbanen? Jeg ønsker primært å gå fra eksempelvis Finse til Ustaoset eller noe sånt. Det er viktig med gode ørretvann langs ruta jeg går. Turen skal, uavhengig av hvor den går, være på ca 3-5 dager i august/ september. Dette skal helst være en god vandretur, men camp og fiske står høyt på agendaen. Bare så det er sagt kan turen godt begynne og ende ved samme stasjon så lenge den legger opp til noen vakre opplevelser, gode vandre-etapper og noen fine vann underveis. Jeg er svært takknemlig for innspill og forslag til turer. Har lenge drømt om å begi meg ut i fjellet helt alene og kun med fiskestang og telt på sommerhalvåret, men har først i år overvunnet dørstokkmila til telting ute og alene.
    1 poeng
  9. En liten hilsen fra meg, nesten et halvt år er gått siden jeg var på Forumet. Og mye har skjedd. Dette er meg 24 november 2021., 4 dager etter min siste teltur, bare noen timer etter at jeg skulle jeg fyre opp i ovnen. Det jeg ikke så i halvmørket var at det hadde dannet seg en gass og da jeg kastet inn en fyrstikk, slo en intens hvit flamme mot meg, og jeg sto i full fyr. Jeg styrtet inn i dusjen og og det siste jeg husker var et håret brant. Det jeg ikke husker, noe om sikkert var en ren reflekshandling, og sikkert skyldes min militære bakgrunn var at jeg klart å ringe til 113, og oppgav de nødvendige data. Ambulansen kom raskt, men først i april kom jeg rimelig til meg selv. Jeg ble fløyet med ambulansehelikopter til brannskadeavdelingen ved Haukeland sykehus og ble lagt i koma i ca 9 døgn. Jeg var ganske så dårlig, og den 14 januar stoppet hjertet. (Jeg vet dette fordi de skrev dagbok som jeg fikk tilsendt med sterke bilder). Hjerte – lunge redning ble utført, men gjenopplivingen hadde sin pris - jeg kunne ikke lenger gå Etter ca en måned ble jeg fløyet tilbake til Tønsberg Pr nå er jeg pasient ved en rehabiliseringsavdeling hvor jeg måtte lære å gå igjen. Pr i dag klarer jeg å gå vha rulator. Venter på plass på Kysthospitalet ved Stavern hvor jeg skal lære å gå for egen maskin. Legen der spurte om hvilket mål jeg hadde satt meg «Hardangervidda» Hun ble litt overrasket, men avviste ikke tanken. Jeg har ligget nede for telling før, og har klart å reise meg, så hvorfor ikke denne gangen også Så kanskje jeg ennå en gang kan si som en 80 års present til meg selv: «Holken – here I come»
    1 poeng
  10. Kan støtte den anbefalingen! Bruker den selv på turer, og kameraet er da lett tilgjengelig, faktisk lettere tilgjengelig enn mobilen i lomma.
    1 poeng
  11. Det er vel inkludert parkering på Tinnhølen tror jeg, for der har jeg ikke betalt noe.
    1 poeng
  12. Kan skrive under på det @Kjell Iver sier. Her i Lofoten må man planlegge godt for å finne trær til hengekøyen, så jeg har allerede begynt å bruke @Heriks sin anbefaling til å finne flekker med skog. 😄 Gresset er alltid grønnere..
    1 poeng
  13. Ricoh GR III er et interessant kamera som skiller seg ut på mange måter. Jeg har ikke eid et selv, men har vurdert det flere ganger. Det som kanskje holder meg igjen er at jeg liker å ha gode fysiske knapper og hjul som er logisk å bruke og gjør at jeg slipper å fikle med små knapper eller menyer for å gjøre endringer, noe som kanskje er ekstra viktig på vinterstid med bruk av hansker eller votter. Men når det er sagt så er Ricoh GR-kameraene kjent for å være det ultimate "snapshot"-kameraet og er veldig populært blant f.eks. gatefotografer som tar raske bilder uten å fikle med innstillinger. Så det kan tenkes at med de riktige auto-settingene så vil det fungere svært bra til turbruk. En annen ting jeg ville tenkt på med GR III-kameraet er at objektivet som fysisk beveger seg ut og inn når kameraet slås på og under fokusering kanskje er noe sårbart, spesielt hvis det er kaldt, og enda verre en kombinasjon og kulde og fuktighet som det fort kan bli f.eks. med telting og matlaging vinterstid. Det finnes en adapter man kan montere frempå objektivet for å montere filtre på kameraet (Ricoh GA-1), som da vil holde f.eks. snø og det meste av fuktighet ute, men da mister plutselig kameraet fordelen det har med å være kompakt. Fujifilm X100-kameraene har samme problemet, bare i mye mindre grad da det kun er snakk om bevegelig element for fokusering. Der finnes det også en adapterring og mulighet for å feste et filter foran, noe jeg vil anbefale da det ikke utgjør noe stor forskjell størrelsesmessig. Selv så har jeg et Fujifilm X100F, som er versjonen som kom ut før X100V. De største forskjellene med X100V er full værtetting (hvis man bruker adapter og filter foran objektivet), flip-skjerm, ny sensor og nytt objektiv. Skulle jeg kjøpt et nytt kamera i dag ville jeg nok forsøkt å fått tak i en brukt X100V, men X100F er virkelig ikke et dårlig kamera det heller, og jeg har sett at du kan gjøre enkelte kupp ved å kjøpe X100F brukt. Jeg mener jeg har sett dem ned til 6.000 kroner, og da får du mye kamera for pengene. Akkurat nå er bruktprisene på X100V omtrent det samme som nytt, men det er nok fordi det er tomt i de fleste butikker. Med mindre du har det travelt med innkjøpet så ville jeg fulgt med på bruktmarkedet og forsøkt å prute (helst når det er mulig å få tak i butikk). Jeg husker jeg kjøpte mitt kamera med SuperSikring hos JapanPhoto, noe jeg forøvrig ikke anbefaler andre å gjøre da det sjeldent er verdt det. Men etter å jobbet mange år som fotograf der jeg hele tiden passer godt på kamerautstyret ville jeg ha et lett og enkelt kamera jeg ikke trengte å være redd for. Så jeg har hatt kameraet med meg overalt og ikke vært redd for å bruke det uansett vær, og det har holdt seg helt fint. Fujifilm har etter min mening de beste fargene, og for meg er det viktigere enn ting som oppløsning eller sensitivitet. Gode knapper og hjul gjør at jeg kan bruke kameraet på vinterstid med både hansker og skallvotter. Vurderer du GR III så ville jeg prøvd det i butikk med hanskene/vottene du bruker. De gøyeste bildene er jo når været står på som verst. Men jeg tror ikke du går feil med noen av disse kameraene. Du har sikkert sett denne allerede, men den oppsummerer fint forskjellene på X100V og GR III: https://www.youtube.com/watch?v=cdAvHCmcNbY Kan også anbefale Peak Design Capture Clip V3. Da har du kameraet lett tilgjengelig på skulderstroppen eller hoftebeltet til enhver tid, og med så lette kameraer som dette her så vil du nesten ikke føle at du har det med deg. Å ha kameraet rundt halsen synes jeg er slitsomt for nakken og kameraet er hele tiden i veien, og å ha det i jakkelommen kan by på problemer med kondens på vinterstid. Må jeg legge kameraet i sekken så kunne jeg like godt latt det ligge hjemme. 😄
    1 poeng
  14. Endelig ser det ut til å være mulig oppdrive Trangia 2,5l kjelen igjen. Det har vært fullstendig umulig de siste 6 månedene. Da har jeg endelig en stor kjele for å komplettere Trangia 27 stormkjøkkenet, uten å ta nevnverdig mye mer plass. https://www.widforss.no/trangia-lagerkittel-med-lock-2-5l-passar-27-serien?gclid=EAIaIQobChMI8eKf166b-AIVj4xoCR079QOyEAQYAiABEgIFEPD_BwE Det ble også to stk. Trangia matbokser. Jeg var først litt skeptisk til unødvendig vekt i en matboks, men så liker jeg også utstyr som kan brukes til flere ting. Disse kan brukes over brenneren for matlaging på tur 👌 https://www.widforss.no/trangia-matlada-210-med-handtag https://www.widforss.no/trangia-matlada-211
    1 poeng
  15. Her (i denne tråden) handler det jo om at man er tvunget til å betale i dyre dommer for å bo på DNT-hoteller. Det er ingen som tvinger deg i å gå fra hotell til hotell. Det er kun noen få ruter der dette i det hele tatt er mulig, så vil man benytte seg av de mer primitive mulighetene er det veldig enkelt å få det til (enklere enn å gå fra hotell til hotell). Det at det koster mye å gå de rutene du sikter til er jo heller med på å bringe trafikken ned, ikke opp. Hadde man kunnet bo mye billigere formoder jeg at flere ville benyttet seg av muligheten. Jeg tror ikke du får stoppet trafikken bare ved å lage enklere hytter med selvbetjening eller ubetjent. Kanskje heller tvert i mot. Ut i fra hva man leser her virker det jo som om flere heller vil ha sånne tilbud enn hoteller. Jeg formoder det er fordi de ville ha benyttet seg av dem. Det er jo ellers ikke bare rundt DNT-hoteller man har denne typen problemstilling. Det er mange steder det klages over teltere som klynger seg sammen på flotte steder. I Lofoten har man for eksempel mange forbudssoner mot telting på grunn av dette. Det har også vært en del saker oppe i media der flere går inn for slike forbudssoner.
    1 poeng
  16. Det er ikke tvil om at enkelte plasser er slitasjen stor. Det e r bare å se på den massive tilretteleggingen på stien til Prekestolen. Likevel går det ikke mer en 20 år før alle spor av gammel sti stort sett er forsvunnet om stien legges om. Det er faktisk et like stort problem at stier som ikke er T-merket gror igjen. (Antakelig litt avhengig av hvor i landet du befinner deg.) Ut fra personlig erfaring, vet jeg at selv om stien er både kortere og går mer beskyttet mot været, går folk omveien om den t- merkede stien. Mao, vil du ha folk i heia, så må det aksepteres en viss slitasje. Naturen kan da ikke være museum.
    1 poeng
  17. Også her på den forblåste trøndelagskysten starter snaufjellet på ca. 300 moh.
    1 poeng
  18. Jeg har brukt Panyam 600 siden høsten 2020 og må si at dette er en veldig komfortabel pose med gode løsninger og meget høy kvalitet på dun, stoff, sømmer og tilbehør ellers. Jeg er 181cm og kjøpte standardmodellen i størrelse M uten noen tilpasninger. Vekten er 985g. Den passer perfekt til meg, og jeg har godt med plass i lengden og får dratt hetta ned til den dekker nesa. Har brukt denne høst/vinter/vår i kystklima nå i to sesonger, og den er mer enn varm nok til mitt bruk. Jeg betalte 4160,- inkludert frakt, mva og tollavgifter. Det er også delt mange erfaringer rundt denne posen her på forumet allerede: https://www.fjellforum.no/search/?q="panyam 600"&quick=1&updated_after=any&sortby=relevancy
    1 poeng
  19. Hei igjen, jeg tenker 3-5 dagers tur med full oppakning og 6 timers effektiv forflytning pr dag (typ gange fra 10-18/19, men med pauser for fiske og rekreasjon underveis). Denne turen skal egentlig sammen med en annen tredagerstur utgjøre et første steg mot drømmen om å gå Norge på langs i 2025. Det å gå stigninger og lengre etapper med 20-30 kg på ryggen, samt å høste erfaringer ute alene har derfor en verdi i seg selv. Hvordan samsvarer ønskene mine med turen du beskrev? Takk igjen forresten for tips og at du tar deg tid til å besvare tråden min. Det setter jeg veldig stor pris på
    1 poeng
  20. Gratulerer! Det er et fantastisk telt som tåler vind overraskende bra og regn særdeles bra. Mitt absolutte favorittelt (tilogmed over Unnaen). Tips: en tykk, gjennomsiktig clas olhson-søppelsekk som er delt i to passer perfekt som footprint til 1p.
    1 poeng
  21. XXL har tilbud på Hiking hammock with tarp 2.0, hengekøye, Grønn Skrev en liten brukererfaring om versjon 1 av hengekøya her:
    1 poeng
  22. Hvor lange etapper planlegger du? Fint å telte langs Jøkleelva og Finsbergvatnet. Snakka med noen karer traskende i motsatt retning som hadde fiska uten så mye hell, men høljregnet dagene før jeg kom opp så det kan ha hatt noe med saken å gjøre også hehe!
    1 poeng
  23. Veldig behagelig og god sovepose, ja. Jeg kjøpte en Panyam 600 som jeg oppgraderte med litt ekstra dun i for å få komforttemperaturen nesten ned til 10 blå. Jeg er ca 190, og mener å huske at jeg valgte modellen i large. Veldig deilig med litt mer presise valg på lengde enn de vanlige "standard" og "long"! Føler at jeg har fått god valuta for den, men nå var euroen i litt hyggeligere kurs for tre år siden...
    1 poeng
  24. Nå varierer tregrensa ganske mye avhengig og man er øst, vest, nord eller sør, altifra 0 moh. , til godt over 1200 moh. enkelte plasser.
    1 poeng
  25. Hei, mulig jeg kan hjelpe. Når du nevnte bruksområde, tenkte du da på dette med fridykking i tillegg til generell fotografering, eller dette med dybde i bildene og bedre i dårlige lysforhold? Førstnevnte (fridykking) er mulig å løse for de fleste kameraer. Sistnevnte er for det meste et fysikk-problem med mindre det løses kunstig som med Apple sin portrett-modus. Dybde, eller dybdeskarphet som det kan kalles, og hvor godt egnet kameraet er i dårlige lysforhold er i stor grad styrt av størrelsen på sensoren og hvor stor blenderåpning objektivet har, som betyr hvor mye lys glasset slipper inn til sensoren. Hvordan sensoren er laget kan også påvirke hvor hvor godt egnet den er i dårlige lysforhold. F.eks. så vil en sensor med færre, og dermed større piksler, fungere bedre i dårlige lysforhold. Men først og fremst så er det størrelsen på sensoren og størrelsen på blenderåpningen som har mest å si. Brennvidden/fokallengden (enkelt forklart hvor langt objektivet er "zoomet inn") påvirker selvsagt også dybdeskarpheten, så her tar jeg for gitt at det er ønskelig å holde brennvidden lik over forskjellige sensorstørrelser for å få et sammenligningsgrunnlag. Skal du fotografere ting på nært hold, f.eks. blomster og insekter osv. så vil objektivets nærgrense også påvirke dybden i bildet, for jo nærmere du kommer jo mer uskarp vil bakgrunnen bli. Sony RX100 III har en 1.0-sensor på 13,2 x 8,8 mm. Objektivet har en blenderåpning på mellom f/1,8 på vidvinkel og f/2,8 med full zoom. Sensoren i dette kameraet er relativt liten, mens blenderåpningen er helt OK. Hadde du hatt et fullformatskamera (35mm sensor) så ville du oppnådd samme dybdeskarphet med et objektiv på ca f/4,86. Under har du en oversikt over sensor-størrelser. De mest vanlige sensorene, og som du kan vurdere er 1", Four Thirds, APS-C og 35mm. For å oppnå mest mulig dybde og lysfølsomhet så ville jeg vurdert enten APS-C eller 35mm, der 35mm er best. Når det kommer til objektiver så koker det også ned til ren fysikk. Du kan velge mellom zoom-objektiver eller objektiver med fast brennvidde. Zoom-objektiver er mer fleksible, men er mer komplekse og krever mer glass og blir derfor fort større og tyngre. For at zoom-objektivene ikke skal bli for store så er det vanlig å redusere blenderåpningen på dem (altså slipper de inn mindre lys og det blir mindre dybde). Objektiver med fast brennvidde (ingen zoom) trenger ikke like mange glasselementer og kan derfor være mindre og lettere, og det er da også enklere å holde blenderåpningen stor. Jeg synes @Kristian J. Vabø har truffet godt med sitt valg, da han har valgt et Canon M100 som har APS-C sensor, samtidig som han har valgt et objektiv med fast brennvidde, altså ingen zoom. Objektivet hans har blenderåpning f/2.2, noe som er relativt bra. Så med et lite kamera og et lite objektiv har han fått til ganske mye (og mer enn RX100 III selv om han har mindre blenderåpning, rett og slett fordi sensoren er så mye større). Hadde du f.eks. hatt en Sony A7C (35mm fullformat) som jeg så var nevnt over her, med en Sony 35mm f/1,8 objektiv så får du med den kombinasjonen mye "dybde" i bildet og det vil fungere bra i lite lys. En rimeligere løsning er et APS-C kamera med et objektiv med fast brennvidde som har størst mulig blenderåpning (altså lavest mulig tall, f.eks. f/1,4 f/1,8 osv). Eksempler på dette kan være Canon M50 II, Canon M200, Canon R7, Canon R10. For Sony kan det være A6400/A6500/A6600. For Fujifilm så kan det være samtlige kameraer i X-serien da de alle har mer eller mindre samme sensor. Fujifilm X-T3 med et 35mm f/1.4 objektiv er f.eks. en rå kombinasjon. Hvis du kan klare deg med kun et 35mm objektiv så er også Fujifilm X100V et genialt kamera til turbruk. Værtett, kompakt og høy kvalitet. Det hele blir selvsagt en avveining mot fysisk størrelse, vekt, pris og andre funksjoner. Kjøper du brukt så får du mer for pengene og kan f.eks. velge noe som er et hakk bedre enn hva du kunne kjøpt om du hadde kjøpt det nytt.
    1 poeng
  26. Ja takk, begge deler. Alt avhenger av turen, og selv så beveger jeg meg nok over alt på denne skalaen. Jeg liker sommerturer i fjellet med lett oppakning der jeg får følelsen av å "fly" over vidda uten å bli sliten, og som gir meg en dose naturopplevelse og en solid endorfinrus som jeg har blitt avhengig av. På den annen side liker jeg også tungpakk-turene om våren og høsten, der jeg tar på Lundhags-støvlene på 2 kg, pakker med meg både telt, tarp og fjellduk, to liggeunderlag, systemkameraet med 24-105mm og 100-500mm, hele stormkjøkkenet, øl og biff. Og nyter stillheten og roen. Det er en tid for begge deler og alt imellom.
    1 poeng
  27. Jeg henger meg på her. Kona kjøpte også et telt fra coleman, og da jeg åpna teltposen reagerte jeg på uvanlig stram lukt. Jeg så at coleman reklamerte med at teltduken var flammehemmende, og jeg ble nysgjerrig, for jeg vet jo at det ikke nødvendigvis er positivt. I USA følger de et regelverk som ble laget i 84 (CPAI-84) som stiller krav til at teltduker ikke skal være lett antennelige. Krav til at teltene ikke skal være helseskadelige synes vist å mangle. I en artikkel jeg fant tester forskerne nivåer av kjemikalier i et utvalg amerikanske telt. De testet både lufta inne i teltet og testet ved å tørke overflaten på duken. Forskerne konkluderer med at man bør bruke hansker når man setter opp teltet, helst ikke bruke yttertelt om det ikke er nødvendig og ventilere teltet godt. Forfatterne advarer også mot å fyre inne i teltet, noe som vil føre til at mer av stoffene avgis til lufta (ironisk at man ikke skal fyre i et telt med flammehemmende duk). Stoffene som de fant mye av i den amerikanske studien var OPFR (blant annet tripenyl phosphate), og ikke bromerte flammehemmere. OPFR er lite hyggelige stoffer, i følge wikipedia er for eksempel tripenyl phospat skadelig for gener, metabolisme, cellers utvikling etc. Det er også et av stoffene som fremmer østrogen i kroppen (og som kan påvirke menns fertilitet). Disse stoffene akkumuleres i dyr i naturen i liket med fluorforbindelser vi har hørt mye om fra skismurning. Ikke bra. (Coleman teltet hadde også en høy vannsøyle (6000 mm) som er det dobbelte av helsport teltet mitt. Jeg mistenker at dette kanskje er behandlet med PFOS, eller fluorforbindelser, men det vet jeg ikke.) Mattilsynet har gått ut med varsel om å ikke spise ørrett på mer en en kilo på generell basis i norge. Disse stoffene er noe av grunnen til at de advarer mot dette. Friluftslivet bør ikke bidra med å spre gift i naturen er nå min mening. Jeg bestemte meg fort for å sende teltet tilbake. Så til trådstarter; ja, flammehemmere i telt er noe jeg bekymrer meg for.
    1 poeng
  28. Bergans sidelommer 2x2 pakning...drøyt 600,- . Øker Heliumen med 18 liter (360g) når tre er montert for lengre turer/ pack-raft(bæresystemet tåler greit drøye 20 kg).
    1 poeng
  29. Jeg bytta fra Unna til Ultamid nettopp pga Unna blei for varmt her nord for polarsirkelen sommerstid. Alt for lite mesh. Åpen dør heller ikke noe alternativ i Finnmark i juli pga mygg. Dessuten syns jeg Unna blir for tungt som 3-sesongstelt. Har andre telt til den kalde årstida.
    1 poeng
  30. Bare måtte dra frem denne i dag, aner ikke hvor gammel den er, men den fikk ny korkpakning i lokket , og tut og kjør. Noen som vet hvordan jeg finner alderen på min primus 71.
    1 poeng
  31. Lekte litt i Excel med en ren og enkel matematisk tilnærming (den har vært nevnt i andre tråder). Den tar utgangspunkt i at man kan fastsette en temperaturrating som er verdiløs, i den forstand at du kunne sovet godt selv uten sovepose ved den temperaturen - og under har jeg satt dette til 20°C. Den interessante egenskapen ved en sovepose blir da antall grader mellom 20° og soveposens TempRating - den differansen er det som er viktig når den brukes i tillegg til en annen pose. Hvis man har en Pose 1 med TempRating på -10°C (vår-/høst-pose) som man gjerne vil forsterke med en Pose 2 med TempRating 0°C (sommerpose), så ser man at -10-kolonnen og 0-raden i tabellen ovenfor møtes i en cell der det står -30 Dersom Pose 1 og Pose 2 og poseeieren passer optimalt til hverandre, burde kombinasjonen altså ha en TempRating på ca -30°, en grei vinterpose På samme vis kan man finne resulterende TempRating for temmelig mange andre kombinasjoner. MEN: Ikke ta dette for gitt. Test først, gjerne 5-10 grader varmere enn det tabellen viser i første omgang. Spesielt når TempRatingen passerer -30°C er det svært fornuftig å ikke stole på tilfeldige duder som poster tabeller på internett...
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.