Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 05. mai 2021 i alle områder
-
3 poeng
-
Hei. Jeg har i flere år laget tørket turmat selv og har nå beskrevet mine erfaringer på en webside til nytte for dere. Vær så god: http://lindasturmat.simplesite.com Moderator edit, ny side: https://lindasturmat.wordpress.com/ Kom gjerne med innspill i denne tråden om det er noe som mangler. Websiden er på ingen måte kommersiell og derfor håper jeg at det greit å lage litt reklame for den her.2 poeng
-
Jeg har en (over) følsom nese, så det er mulig det bare er meg. Kona kunne kjenne bittelitt, mens jeg kjenner lukta fra verandaen og inn på stua. 😉😂2 poeng
-
Ser det skrives og diskuteres om hvor "varmt" et liggeunderlag er. Forventes det at liggeunderlaget skal føles varmt, eller sogar produsere eller magasinere varme? Da bommer man på forventningene her. Vi snakker jo om isolasjonsgrad og evne til å redusere kulde fra bakken. Ser også folk deler erfaringer om underlag som er "for varme" sommerstid. Det blir jo også feil. Men man kan jo velge et underlag med lav R-verdi for å få en avkjølende effekt fra bakken.2 poeng
-
2 poeng
-
Som noen sikkert har fått med seg, har jeg et noe usunt forhold til kniver 🤣 Vel, det har utviklet seg til å gjelder økser også. Herfra var stien smal til en enda mer omfattende sjuke... treskjæring og alt som hører med den biten. Det er fint lite som tillfredstiller mer enn å lage seg noe selv. Så jeg kjøpte inn diverse sløyd artikler for å utvikle interessen min, samt ha godt nok verktøy til å klare det meste av arbeid innenfor trevirke. Jada, dette kan gjøres i en fei om du har båndsag, stikksag, dreiebenk osv. Men det tar vekk noe helt enormt av sjelen i en god turkopp (mener jeg) Så å lage noe som ikke er helt perfekt, men hugget ut av en stamme med øks, for så å smi den til med kniv. Ja dette er noe som gir langt større forhold til koppen du skal nyte kaffe fra de neste årene. Jeg begynte i det små men feilet en del på håndtak og ikke minst dybde på koppen. Som gjorde det vanskelig å hule ut skikkelig. Men siden jeg hadde lovet koppen vekk til småen, var det bare å gjøre ferdig før jeg begynte på nytt prosjekt. Det tar noen timer, men det går overraskende fort når man finner flyten i det. Den største jobben er helt klart å hule ut tomrommet i koppen, her kan man naturligvis fjuske litt med treborr, selv bruker jeg stemmjern for å fjerne de største bitene. Koppen blir blir satt inn med valnøttolje siden den skal brukes til drikke. Her strides de lærde.. det finnes sikkert mange løsninger her, og noen produkter som epoxy er sikkert bedre, men mye mer styr å bruke. Siden jeg har lite erfaring holder jeg meg til valnøttolje enn så lenge. (tørketid ca 5 dager) Vel, dette var mitt første forsøk i voksen alder på å lage min egen turkopp. Så jeg gjorde meg noen gode erfaringer. Første jeg gjorde, var å handle inn flere blyanter så det er lettere å tegne på og justere designet underveis. Jeg gikk til innkjøp av enda en sløydkniv (morakniv 106) med litt lengre blad enn den på bildet over. huggjern fra biltema er ikke skarp nok og godt nok stål i til å få gode kutt. Det river mer enn det kutter. Så jeg har handlet et par huggjern fra Swiss Made. Jeg har også handlet meg en øks til, men dette er mest for å tilfredstille sjuka og nyskjerrigheten på hvilken av disse små øksene er "best" til mitt bruk. Granfors Bruk Lille Skogsøks, Outdoor øksen og Villmarks øksa. Å finne emne, grovhugge det, samt finhugge formen til koppen går som en lek med rett øks. Rett og slett en fornøyelse og jobbe med. Jeg tegner på formen jeg ønsker, finner sånn ca hvilken høyde koppen skal ha også prøver jeg å ha en overflate så jevn som mulig. Lettere når man skal sikte inn og formen koppen underveis. Ingen ting av dette er satt på forhånd, alt er tatt på feeling og det blir gjort små justeringer hele veien. Jeg fjusket litt på denne koppen å brukte en liten skål for å finne en jevn sirkel, ellers så er alt tegnet for hånd rundt. Her ser jeg meg ferdig med øksen og går over til å finkutte med kniv, her er det fortsatt en del arbeid igjen, men jeg nærmer meg mer og mer den endelige formen før jeg jeg fortsetter å skave ut av bollen. Materialet som er brukt er Bjørk så det er dessverre ikke alt for mye "liv" i treverket. Håndtaket er ferdig så jeg må bare justere høyden på koppen litt før jeg justerer inn ytterformen på koppen. Jeg har akkurat begynt å kikke på en skje jeg skal lage til, men det får jeg komme mer tilbake til når jeg har fått mer bilder av prosessen. Jeg driver å håndtegner noe gammel vikingmønster på papir som jeg har lyst å overføre til kanten på koppen, mest for treningen sin del. Så får vi se hvordan det endelige resultatet blir på sikt. Da gjenstår det bare å fyre i bålpanna, henge opp køyen og fortsette arbiedet. Spørs om det ikke blir en del kopper, skjeer, kniver og lignende i tiden framover 🤣 Fortsettelse følger...1 poeng
-
I ulike fora kan man lese anbefalinger om at det lønner seg å ha lite eller ingen klær på seg i soveposen for å få en god natts søvn. Ofte virker dette å være noe folk bare har hørt på et tidspunkt og senere tatt for gitt som en sannhet. Når folk så blir utfordret til å forklare hvordan dette rent faktisk henger sammen gripes det gjerne til kvasifysikk og forklaringer av typen “klær hindrer soveposen i å bli varm slik at den ikke reflekterer varmen”. Hvorfor er denne myten så utbredt og gjenstridig når enkel fysikk tilsier at mer isolasjon gir mindre varmetap? Er det en ren misforståelse som har spredt seg, eller henger det sammen med faktorer som ikke kan forklares med isolasjon alene? Her er noen av mine tanker og spekulasjoner om dette: 1: Fuktige klær: Klær man har gått med gjennom dagen er gjerne fuktige fra regn, luftfuktighet eller svette. Å gjøre om dette vannet fra væske til damp (fordamping) krever energi som hentes gjennom varmetap fra kroppen. 2: Svette: Selv om man legger seg med tørre klær kan total isolasjonsmengde bli for stor i første del av natta slik at man svetter. Utover natta synker temperatur i omgivelser og varmeproduksjon i kroppen reduseres. Du har nå fuktige klær som skal fordampes med energi fra en kropp som fryser. 3: Fukt i soveposen: Fukt fra klær kan trege inn i isolasjon i sovepose og gjøre denne mindre effektiv (kollapse fiber / dun) 4: Hukommelsen kan spille oss et puss: Hvis man har hatt på seg godt med klær og likevel hatt en kald og utrivelig natt er det en opplevelse man gjerne husker. Det er lett å assosiere denne opplevelsen av å fryse med opplevelsen av å ha hatt på seg klær. Da kan man fort introdusere en årsakssammenheng (mye klær gjør at jeg fryser) hvor det egentlig bare finnes en korrelasjon forårsaket av kalde omgivelser eller tynn pose (kalde omgivelser fører til at jeg kler på meg mye klær, OG at jeg fryser i posen). Uansett ender man opp med å huske at man lå og frøs med mye klær på, mens man ikke husker noe særlig fra de nettene der man sov godt uten klær (fordi det var varmt nok eller posen var tykk nok). 5: Vikarierende motiver: Fenomenet “tøying etter trening” ble som kjent oppfunnet av gymlærere på 70-tallet som synes røykepausen mellom timene ble for kort. Kan dette med lite klær i soveposen være oppfunnet av speiderledere som ikke vil skitne til soveposer med ytterklær? Jeg avstår fra å spekulere videre i eventuelt underliggende motivasjon her. Noen som har andre tanker om hvordan denne oppfatningen om å ikke bruke klær i soveposen ble så utbredt? Hvorfor er den så gjenstridig?1 poeng
-
Hei. Fikk en helt ny dunpose fra Robens i posten i dag. Stusser litt over at det lukter "fjærkre" av posen. Relativt ubehagelig lukt. Skjønner at det er naturmaterialer dette, men konas Mammut Kompakt Down lukter ikke i det hele tatt... Er dette normalt?1 poeng
-
Dette er en stor fordel. Ellers er det mulig å "etterstramme" med strikk ("shock cord"). Jeg knyter en dobbel strikk til bardunen inne ved bardunfestet. Når bardunen er helt stram skal strikken være dratt ut så langt som mulig. Når jeg bardunerer tarpen strammer jeg så langt at bardunen er helt stram der strikken er festet, altså at strikken er dratt helt ut. Dette er viktig så ikke tarpen gir etter for vind. Hvis tarpen slakkes av temperatur eller fukt vil strikken ta opp slakken i bardunen. Bildet under: Strikken er så og si maks strakt ut når bardunen er stram. Slik bardunerer jeg (kan gjerne stramme enda mer, men helst ikke mindre). Innfesting i Tarpen er til venstre, pluggfeste i bardunenden langt bortenfor høyre hånd. Bildet under: Strikken tar opp eventuell slakk som oppstår under bruk.1 poeng
-
1 poeng
-
Å herre! Jeg ville heller fylt posen med gammel kefir enn å sove i den lukta der! 😆1 poeng
-
Her er en test på Garmin Montana i forhold til bruk av vindvotter, hansker, kulde og vann: https://www.youtube.com/watch?v=TYjdPWN9Luo1 poeng
-
Jeg bruker dunposer og har også dundyner og dunputer hjemme. Jeg kan ikke huske at det har lukta av det. På den annen side kan det tenkes at nesa mi ikke er like skarp som hos en blodhund lenger. Min samboerinne har betydelig bedre nese, og hun sier at det lukter dun (fjærkre) av dynene når de er våte (vasket i maskin). Hun mener også at dette er et godt tegn fordi duna da antakelig ikke er hardt behandlet med kjemiske midler. Bare pass på at du ikke legger deg for nær en hønsegård så du blir angrepet av hanen. 😄1 poeng
-
Det er ikke unormalt at det lukter 'hønsehus' av helt nye dunposer nei. Lukten vil avta når du har fått luftet den litt. Du vil senere kunne kjenne antydninger til lukt igjen dersom posen blir fuktig, men også dette vil forsvinne etter en tid, er min erfaring.1 poeng
-
Dette har jeg kopiert fra Helsport, kan vel være greit å ha noen fakta også." Ved lave temperaturer er det smart å bruke superundertøy i posen. Sokker og en lue kan også øke komforten om det er kaldt. Om det blir kaldere enn du hadde regnet med på turen, eller om du er i den nedre temperaturgrensen på posen din er det viktig å ikke ha så mye klær i posen at du komprimerer fyllet så den mister sin evne til å holde på den varme luften inne i fyllet. Da er det bedre å tre en dunjakke over fotenden og brystet, og legge klær under posen for å hindre at kulden trenger igjennom fra undersiden."1 poeng
-
Da burde det bli enda varmere hvis du tok av deg ullundertøyet og sokkene også, eller? 😄1 poeng
-
Det aller første jeg hørte om å holde seg varm i en sovepose var faktisk at overkroppen skulle varme opp beina neders i posen. Hvis man avgir 100 Watt vil all denne varmen måtte avgis enten man har dunjakke eller ei. Ellers ville man bli kokt. Det avgjørende er nok luftsirkulasjonen inne i soveposen. Mye klær kan gjøre at varmen ledes rett ut gjennom soveposeveggen i stedet for ned til beina via konveksjon. Selv kan jeg fryse på armer og ben selv om kroppstemperaturen er over 37 grader. Jeg kan til og med "fryse utenpå" selv om jeg er for varm inni. Hvis jeg f. eks løper i fuktige klær. Mine blodårer fungerer veldig bra som sentralvarmesystem hvis jeg er i bevegelse. Når andre pakker på seg kan jeg fremdeles gå ganske tynnkledd. Men når jeg er helt i ro så kan jeg bli like kald som andre. I praksis når det metabolske stoffskifte avtar. Og da strupes blodsirkulasjonen i armer og bein. Hvis blodsirkulasjonen først har blitt stengt ned så er det ikke så lett å få det i gang igjen selv om kroppen har blitt varm i en sovepose. Noen ganger fryser jeg på den ene foten men ikke den andre før begge til slutt blir varme. De ukjente faktorene er antagelig individuelle, sannsynligvis genetiske forskjeller, på i hvilken grad, og hvordan blodomløpet reduseres i armer og bein. Noen fryser f.eks aldri på hendene. Bakdelen med dette er større varmetap totalt. I tillegg er det jo ganske mange faktorer som bestemmer hvor høy varmeproduksjon man har. Og denne varierer hele tiden. Og fremfor allt, jo tyngre man er jo større varmeproduksjon pr m2 hud. Dvs, mindre varmetap i forhold til varmeproduksjon. Litt OT. Hvis blodomløpet i armer og bein, og kanskje i huden, reduseres, så må det totale blodvolumet reduseres. Vann trekkes ut av blodet og alle kan vel tenke seg hvor det må ta veien. I tillegg blir blodet tykkere og kanskje dette kan redusere blodsirkulasjonen litt også? Slike randulfske diskusjoner er egentlig veldig nyttige fordi fenomenene så aktuelle i mange sammenhenger. Spesiellt i forbindelse med førstehjelp under kalde forhold. Det er sikkert veldig mange newbies som leser disse trådene.1 poeng
-
Nei, det tviler jeg sterkt på😄 Og det var også derfor jeg skrev at jeg var usikker på hvor relevant dette var. Det er klart det er mange faktorer som gjør at en posteringspose/fjellduk/bivuakksekk funker. Og det som eventuelt vises av det er vel at det er en komplisert problemstilling med flere faktorer. Og det er kanskje soveposeproblematikken og.1 poeng
-
Jeg fant ikke igjen en artikkel jeg leste om dette emnet. Der ble det opplyst at måten soveposer var konstruert på hadde betydning for hvor mye ekstra isolasjon man burde bruke. Kroppen avgir fuktighet/kondens. En god sovepose skal være konstruert slik at denne fuktigheten kommer ut av soveposen før den kondenserer og fryser. Under langvarig bruk i kalde omgivelser vil man kunne oppleve at soveposens isolasjonsevne svekkes hvis for mye fuktighet kondenseres i posens isolasjon. Det gir jo mening til tipset om å legge dunjakka over posen framfor å ha den på seg.1 poeng
-
Jeg sendte Norrøna en epost tidligere i år og de svarte at teltene ikke kom før neste år..1 poeng
-
Ingen betviler din erfaring. Men kan du ha gått litt lang i dette lettvektskjøret og rett og slett klippet litt for mye av nederste delen av soveposen? 😆1 poeng
-
Jeg har jo mottatt dette teltet: https://zpacks.com/products/free-duo-freestanding-tent Dersom det blir ok vær i helga skal jeg sette det opp for å se hvor høye glippene blir på sidene. Det vil ikke komme regn inn i teltet, men vindfult kan det bli. Det er i alle fall en drøm å sette opp i stua1 poeng
-
Jeg tenkte først å bestille fra Backpackinglight i Sverige, men det viste seg å bli en del dyrere enn å bestille rett fra zpacks.com. Jeg betalte for varen og frakt ved bestilling, og fikk senere en faktura fra DHL på mva og toll. Jeg mener å huske at totalsummen endte på kr 7004,- (dette var i mars 2019). Jeg fikk pakken levert på døra 11 dager etter bestilling.1 poeng
-
1 poeng
-
Teltpris + frakt x 1,25 + et fortollingsgebyr. Ikke toll på telt, kun mva på 25%. Jeg har så langt betalt 5800,- inkludert frakt så 7250 + et par hundringser i fortollingsgebyr da. Ikke så dyrt for et så ekstremt telt spør du meg.1 poeng
-
Drister meg til et spørsmål fra sidelinja i tråden din, @Fenrisfrøya . Dere som har handla - hvordan fungerer det å bestille teltet fra USA? Er det rett fra produsent som gjelder, eller finnes det forhandlere? Og hvordan regner jeg ut hvor mye som kommer oppå prisen av moms, toll, frakt og sånt? @ketilring og @SnorreL1 poeng
-
Mange myter der ute. De selger trange soveposer så man ikke skal varme opp unødvendig luft. Skal heller ikke ha klær på seg. Min erfaring er at sovepose med god plass og å kle på seg mange lag funger veldig bra. Mye bedre enn en tykk og trang pose. Er jo lag og luft som isolerer.1 poeng
-
Er det steinkaldt, og jeg fryser i ulltøy i vinterposen, så er det garantert at jeg blir god og varm når jeg tar på anna-buksen, tjukksokker og dunjakken og kryper nedi igjen. Det er ikke posen som skal holdes varm, det er kroppen min. Så enkelt 👍1 poeng
-
Det er litt artig å se hvor man begynte og hvor man er 😋 her er et bilde av den første skjeen jeg laget ved siden av den siste jeg laget nå hører det med til historien at det har blitt laget ganske mange skjeer denne vinteren, men det er utrolig hva man kan få til med litt tålmodighet og ønsket om å lære noe nytt 👍 mange har brukket, gått i bålpanna eller bare ligger under stolen for å minne meg på at ikke alle blir bra men jeg har så smått begynt å forstå hva som sprekker, hvordan jeg tørker de og noen små andre triks i Ludo 😂 Så får vi bare se hvordan man klarer å spinne dette videre. Tenkte å lage en egen post med tekst å bilder rundt hvordan jeg lager en skje helt fra valg av emne til ferdig innsatt med olje 👍1 poeng
-
Da vill jeg faktisk si at her er jeg veldig uenig. Hvorfor innebygget batteri ikke er noe å satse på, men NiMH er det som skal funke best virker faktisk for meg veldig uforståelig.1 poeng
-
kan være greit å beskrive bruken du tenker deg. sommer/vinter, gå med den på hele tiden, bra kart, batteritype osv Personling så ville jeg aldri kjøpt en gps som har oppladbare batterier og/eller touch-skjerm, batteriene tenker jeg er selvforklarende, men touch-skjerm i -30 med tykke votter tror jeg ikke er en god kombo.1 poeng
-
1 poeng
-
Hvorfor vil du bytte ut det gammelt Canon Powershot? Hva skal du bruke bildene du tar til? Selv fotograferer jeg de fleste "fotografiene" (https://www.flickr.com/photos/espenorud/) med et kamera som er 12 år gammelt. Ellers så benytter jeg mobilen til det meste av fotografering og begge holder mål til det jeg skal bruke de respektive bildene til. Dvs mulighet for store veggbilder osv på gammelkameraet og sosiale medier, forum og mindre utskrifter (men fortsatt gjerne opp til A4 osv) med mobilbildene. Mobilkameraet har en fordel i forhold til steinalderteknologien til storkameraet dog, det har HDR-funksjon innebygget. Med gammelkameraet må jeg evt veien om flerer bilder + etterbehandling for samme dynamiske omfang som f.eks mobilen lager på direkten.1 poeng
-
Til Beef Jerky bruker jeg: 1 kg renskåret biff (i firkanter fra frysedisken) skåret i ca 3-4 mm tykkelse (skjæres med sylskarp kniv i halvtint kjøtt for da kan du egentlig skjære akkurat så tynt du vil uten problem). Skjær vekk evt fett. Jeg forsøker plukke så magert kjøtt som mulig med minst mulig synlig fett. Flatbiff kan godt benyttes eller annet kjøtt. Vi har forsøkt med gås med hell også. Marianade: 1 ½ dl Worchestershiresaus (Lee & Perrins synes jeg er best, tror de har den på Ica) 1 dl soyasaus ½ dl teriyaki-saus 1 ss chilisaus 1 teskje honning 5 ts salt 2 ts nykverna, svart peppar 2 ts løkpulver 1 ts med flak av tørka, rød chili (eller en knivodd cayenne) Bland kjøtt og marinade i en stor bolle eller zip-pose eller hva du nå pleier marinere i og legg i kjøleskap over natta. (Om du er av typen som har nattbesøk på toalettet så kan du riste posen en gang eller to i løpet av perioden) La kjøttet renne av det meste av marinaden i et dørslag. Du kan god dunke lett over kjøttet etter at det er spredd ut på tørkeristene med kjøkkenpapir eller lignende også for å tørke av litt mer. Tørkes i tørker (eller varmluftovn på 50 grader med åpen dør) i 4-5 timer. Det skal ikke bli så tørt at du kan knekke en nedkjølt bit. Jeg mener å huske at jeg får igjen ca 350 g av 1 kilo kjøtt. Så da vakuumpakker jeg ca 55 grams porsjoner, noe som tilsvarer ca 150 g før tørking. Kurant som tursnacks eller som tilsetning til Real-poser osv.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00