Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 22. april 2020 i alle områder
-
I drøye fem år har jeg vært på jakt etter sjøørreten på Sunnmøre, å kalle det en suksess er å ta en smule i. Dette handler såklart ikke om fiskeren, men at jeg har hatt store problemer med å finne de virkelig gode spotsa. Det som viste seg tidlig var at taushetsplikten står sterkt blant sjøørretfiksere, og jeg har slitt med å få rista ut noe juicy informasjon fra den gjengen der. Dermed har det blitt mye prøving og feiling, og som seg hør og bør, lite fangst. Denne vinteren har jeg vært en vaskekte sofagris, og det har blitt lite tur. Jeg skjønte det hadde gått for langt når jeg ble rørt til tårer av bromancen til Pølsa og OnklP på 71 grader nord, noe måtte gjøres. Etter litt kommunikasjon på sosial medier med en dedikert sjøørretfisker fikk jeg noen gode tips til hvor jeg burde ta turen, men måtte sverge på tro, ære og alt mulig anna at taushetsplikten måtte holdes. Tørr ikke tenke på hva konsekvensene blir om den brytes. Som et lite takk kunne jeg dele noen gode tips på fjellvatn sommer verdt å besøke i sommer, dessuten ble en brun konvolutt med en betydelig sum overlevert i ei skummel bakgate midt på natta. Det blir smalhans resten av 2020 for å si det sånn! Kilosfisk Det skulle vise seg at det jaggu noe i de tipsa jeg fikk (betalte for). Fisk på første turen, og mye aktivitet i sjøen. Dette var tydeligvis en spot sjøørreten trivdes veldig godt. Det har blitt flere turer i området og fisken ble bare større og større. Til slutt kunne jeg krone verket med en sjøørret på så vidt over kiloen. Kilosfisk så tidlig på året er nytt for meg og ga absolutt mersmak. Det gikk ikke like bra på sist tur da jeg tok med meg poden og fruen for å vise hvordan sjøørretfiske skulle gjøres. Her skulle jeg ta frem den pedagogiske verktøykassa mi og virkelig gi av min kunnskap til neste generasjon. Det endte med fiskestanga mi knakk på første kastet, og dessverre for poden knakk fiskestanga hans også like etterpå da jeg skulle "låne" den litt. Jeg får bare håper at traumene ikke er for store, og at han eller har lært at fisketur som oftest handler om motgang og skuffelse. Hvert fall når du er på fisketur med meg. Denne ble middag. . Magen full av Tobis. Selvforsynt Feit og fin. Turens største. Sommeren nærmer seg med stormskritt, men jeg håper på å få lurt et par sjøørreter til før fjellfisket er i gang. Må bare kjøpe ny fiskestang først, både til meg og guttungen. Inntil da, stay safe og husk å vaske hendene. Se hele artikkelen6 poeng
-
Kjapp formiddagstur i vårsola. Sol fra skyfri himmel og nesten ikke vind. Fra parkering tok vi kjappeste rute til Holmetjenn som ble runda på nordsida. Jakka måtte etterhvert av i bakkene opp mot Habbertjenn. Greit å gå i det gamle sporet som fortsatt er godt synlig i terrenget. Valgte etterhvert i dra ut i terrenget og følge høydedraget mot Ormemåsan. Fant et æljetråkk og skar rett forbi måsan med stå kurs for Nordre Skjebergtjenn hvor det ble mat og en kaffedråpa før hjemreise.6 poeng
-
Du ber om det umulige. I disse Coronatider - kliiin umulig. Det finnes ikke gode vann kort fra parkering med god teltplass OG PRIVAT/ALENE i Nordmarka nå.5 poeng
-
5 poeng
-
Mitt beste tips: Ta noen kortere turer først og finn ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer så godt. "Hardangervidda på langs" blir en ganske lang tur. Jeg sier ikke at det ikke er gjennomførbart som nybegynner, men jeg tror du får en mye hyggeligere tur om du skaper deg litt erfaring først5 poeng
-
Manøvrerbarheten avhenger først og fremst av formen på kjølen. "Bananform" i lengderetning og mer U-form enn V-form på tvers gjør en kano veldig enkel å snu og å padle sideveis, men gir dårligere retningsstabilitet. Det er først og fremst i strykpadling man trenger stor manøvrerbarhet. Der må man kunne tverrvende for å stoppe i ei lita bakevje ved land eller bak en stein/valse, og man må kunne forflytte seg sideveis, vinkelrett på kanoens lengderetning fordi det av og til går for tregt å skulle endre kursen på kanoen og så gi fart på skrå i den nye kursen for å komme til riktig "spor" i stryket. I strykpadling bør (jeg vil si må) man sitte i midten av kanoen og på kne og bruke ei elveåre. Å sitte bak vil ikke gi nødvendig manøvrerbarhet. Her er en videoer som viser hva jeg mener med manøvrerbarhet (det kan være mer utfordrende for solopadleren, både med hensyn til padleteknikk og mykhet i kroppen fordi hun eller han må kunne skifte padleside uten å skifte tak i åra): https://www.youtube.com/watch?v=HYvucbWN4co Det finnes også mye andre kule videoer på youtube med kanopadling i stryk. Det er nå en del år siden jeg har drevet med dette, men det er veldig gøy. 😁 Til vanlig turpadling på elver som ikke består av stryk ("hvitt vann", valser, steiner, stående bølger osv) ville jeg lagt mye mer vekt på retningsstabilitet. Lengden har noe å si, men det er først og fremst kjølens utforming som betyr noe. En rett V-formet kjøl gir retningsstabilitet. Retningsstabile kanoer er mye enklere å padle i vind og er ikke like utfordrende med hensyn til padleteknikk. Småbølger i elver som ikke vil kunne slå over ripa er det bare å gi fart over. Ally-kanoene tar større bølger på denne måten enn stive kanoer fordi de på grunn av sin bøyelighet ikke så lett graver seg ned i bølgen man kjører inn i. Ally-kanoer glir også mye lettere over steiner enn stive kanoer. Her er aluminiumskanoer verst fordi aluminium mot stein har stor friksjon. Typisk vil da baugen sette seg på steinen og strømmen ta tak i kanoen og føre den 180 grader rundt, eventuelt fylle kanoen med vann og tvinge den ned hvis også hekken treffer en stein under denne svingen. Kom aldri sideveis nedover ei elv med kano. Man er nesten garantert å velte, og er man i et stryk vil selv en aluminiumskano lett brette seg rundt en stein hvis man treffer den sidelengs. Det skal ikke så veldig stor strømmen til. Håper dette gav noe fornuft. Hvis ikke, skriv det ut på en skriver, krølll det sammen og hiv det i papirkurven.4 poeng
-
Jeg er anskaffelsefasen av felles el-sykkel til omtrent samme bruk og har undersøkt saken noe. Jeg har den fordel, at min sønn er faglært sykkelmekaniker fra Danmark, hvor det er en egen fagutdanning svarende til bilmekaniker - og han arbeider daglig med sykler/elsykler. Han bekrefter prisnivå på ca. 20.000 kr på tilbud og kanskje 25.000 kr ordinær pris. Og de gjengse motorer, hvor det er mulig å få reservedeler/service er ganske riktig Bosch, Shimano, Yamaha. (- Kinesiske Bafang går an.) Her i Norge med bratte turer bør trekkraften nok være med et drejningsmoment på over (60?) 70 Nm (Newtonmeter). I hvert fall hvis man er av min størrelse. Dvs. man skal opp i Bosch CX serien med 75 Nm. Her er det greit å få 2020 modellen som veier 1 kg mindre, men viktigere også er meget lettere å trå, hvis batteriet er flatt. Shimano steps bør man opp i 6100 serien (60 Nm), MTB 7000 serien (60Nm) Mtb 8000 serien (70 Nm). Yamaha bør være PW-ST = 70Nm, PW-X2 =80Nm (PW-TE = 60 Nm) Bafang M400 = 80Nm, M420 = 80Nm, M500 = 95 Nm MEN dreiningsmomentet blir sikkert ikke målt likt. Det bør være over en lenger belasting og ikke bare et blaff med fullt batteri. De nevnte serøse fabrikanter har grafer over dette godt gjemt på hjemmesider. Så det er vanskelig å gjennomskue. Helt enig i at batteriet bør være på 500 Watt. Og aller viktigste spørsmålet: Kan jeg få et nytt batteri om 5 år, når det gamle er kaputt? Kan jeg få reparert det elektroniske styringssystem eller nytt? Krankmotor er bra: blir som sterke bein på pedalene og gir derfor bittelite mer slitasje på kjede og geartannhjul. Bare lite. Navmotor bak går an, men gjør dekkbytte og punkteringer noe mer besværlige. Motor i fornav har jeg prøvd. Da skal det ikke ligge løst grus i svingene! Så forsvinner forhjulet, hvis man tråkker bare det minste. Alle el-sykler her i Norge selges med utvendig Derralleur gear. Det er bra, men krever noe vedlikehold og kjedebytte. Endelig skal bremser være veldimensionerte og bra. Endelig skal sykkelen passe til personen, så den ikke er for "lang" og sittestilling OK. Mye kan reguleres, men mange sykler selges med meget avkortet styrstamme, som forutsetter "agressiv" kjørestilling. Sporty skal det være, men det slitsom, hvis man vil kjøre langtur. (jeg har faktisk bygget 2 touringsykler i tidens løp: 1 ble stjålet, 1 solgte jeg). Hvis sykkelhandleren virkelig ville tilpasse sykkelen ordentlig, venter man med å skjære styrstammen til inntil man har funnet ut , hvor oppreist kunden skal sitte vha av ulike avstandsringer, styr og frempind. Så kutter man av og skrur sammen. Dette tar ikke lang tid. Elgen4 poeng
-
4 poeng
-
Helt enig , de har ikke peiling. Og den helikopterlyden er ikke bråk, men musikk...3 poeng
-
Hei! Jeg gikk min første hardangervidda tur i 2018. Jeg gikk Hardangervidda på Tvers og det var min første skikkelige tur i høyfjellet - og som de andre påpeker her - ja, det var tungt, men helt utrolig fint! - Ikke tross været (vi hadde en dag der vi var litt for optimistiske med tanke på været og det ble tungt) - Sørg for gode sko, for det er langt å gå - Sørg for å starte tidlig på dagen med å gå (Gjerne mellom 06:00-08:00). For du skal nok gå 6-9 timer hver dag. - Det kan plutselig blåse kraftig, så sørg for at du har et bra telt - Det er ganske kaldt i høyfjellet, så sørg for at du pakker smart når det kommer til klær! - Jeg gikk turen i slutten av juni, men neste gang hadde jeg nok ventet et par uker til. Det var en del bekker jeg skulle krysse som var ganske utfordrende siden ikke alt var gjort klart for sesongen. I PDFen som jeg har lagt ved, så finner du ruten jeg tok den gang. Den PDF brukte jeg bare helt i starten når jeg skulle planlegge ruta, *Kart og kompass er viktig!* Hvis jeg skulle gitt et tips jeg hadde fulgt nå i etterkant, så hadde jeg nok valgt en kortere tur som Tor-Erik påpeker til å starte med. Når det er sagt, så var det en helt fantastisk tur! Hardangervidda-på-tvers.pdf3 poeng
-
For tre år siden kjøpte jeg et (250W lovlig) ombyggingssett fra Bafang, slik at jeg konverterte min hybridsykkel til EL for under 6000,- Nå koster vel settene 8-9000 med et skikkelig batteri. Plug-and-play. Det tar 3-4 timer å montere, og man må kunne skru av krank og gjøre enkel mekk. Har brukt den masse både til jobbpendling og på markaturer (vanlig grusvei). På tur i Marka har jeg ofte tralle bak med sekk og utstyr. Det oppleves bedre enn å lasse ned sykkelen med mye vekt. Har også dradd kanoen med den. Baugen på sykkeltralla, og hekken på den vanlige kanotralla. Motor er gull når man skal dra litt tunge ting. Nå gjør jeg stadig oftere dagligvarehandel også på sykkelen, enten med sykkelvesker eller med tralla. Minuset med disse motorene er at det er littegrann motstand i dem når de er tomme for strøm. Da blir det tungt å tråkke, men det gjelder mange elsykler. Når man tester elsykkel må man alltid huske å teste også uten strøm.3 poeng
-
3 poeng
-
Aner ikke. Si ifra om den passer @Shun 😊2 poeng
-
Anbefaler Therm-a-Rest NeoAir Mini Pump, utrolig holdbar og god batteritid. Samtidig fungerer den også utrolig bra for å blåse på bålet for å få litt ekstra futt 😁 De to pumpene vi har fulgte med på all season underlagene vi kjøpte for en del år siden, men de fungerer fortsatt selv om underlagene er utslitt for lenge siden. Brukte faktisk en av dem hele Norge på langs i 2018 også.2 poeng
-
Enig med @whistler, måten du stiller spørsmålet på tyder på liten tur erfaring. Skal du på langtur så bør du ha god kontroll på utstyret du skal ha med og testet alt på forhånd og vite at alt fungerer. Da er korte turer med overnatting en god måte å teste.2 poeng
-
Jeg hadde aldri bært en termos som hadde tålt å blitt kjørt over av en M113 med do-bøtte på taket 🤣2 poeng
-
...Og når sekkken er slitt ut kan du jo gå for denne: http://www.neotrekk.com/#stackpack1 poeng
-
Liten oppdatering! Lastet sekken med teltet (Frisport Taiga) i bunn, fylte opp med en ukomprimert sovepose samt en full 50 liters "dagstursekk" under lokket. Kunne fint stappet inn mer både her og der og ikke startet på sidelommer eller topplokk. Også god plass og tilrettelagt for enkel innfesting av minst tre liggeunderlag utenpå. Alt i alt veldig fornøyd med Recon Pack'en som løser problemet med å få med Taiga pluss bagasje til familietur, og samtidig fremstår som en skikkelig gjennomført og bunnsolid kvalitetssekk. Litt lei meg for at jeg ikke fikk dratt og sett/prøvd Eberlestocken, men dette er totalt sett en mye bedre løsning for mitt behov.1 poeng
-
Det kan se ut som ventilen på bildet ditt er en standardventil. Thermarest skriver på sin side at Micropump passer til Winglock og Twinlock. Om den også passer til Standardventil vet jeg ikke. Pumpa jeg bruker til min standardventil ser slik ut: https://www.thermarest.com/ie/sleeping-pads/sleeping-pad-accessories/neoair-mini-pump/06982.html1 poeng
-
Skal bli! Er ikke veldig imponert over informasjonsjobben og dokumentasjon på liggeunderlagspakken. Det hadde vært smart med en kompatibilitetsoversikt, eller komponentliste, sånn at jeg visste hva slags ventil jeg har.1 poeng
-
Det er den jeg kaller "std" ventil, den de hadde før 2020. Har det på mine Xtherm, bruker pumpeposen som fulgte med og topper med et par blås i ventilen til slutt.1 poeng
-
Helt greit å blåse opp selv og tar ikke mange pust å fylle det. Alternativt en hvilken som helst pose/søppelsekk kan brukes inntil du får tak i original pumpesekk. Klipp et lite hull og tre over ventilen. Sikres med en gummistrikk. Press luft inn og skru igjen ventil før du begynner å fjerne posen. Har brukt søppelsekk og munn inntil jeg kjøpte Thermarest minipump. Nå gjør pumpa jobben, mens jeg ordner andre ting. Vinn - vinn!1 poeng
-
Har den "std" ventil eller nye wing-valve (levert fom 2020)? Pumpeposen bør uansett passe over begge typer. Skal også være helt innafor å blåse opp disse med munn/pust, nevnt i slutten av videoen her:1 poeng
-
Ja, ventilen er den samme på alle Neoair. Men det skal ikke være noen problemer med å blåse opp denne selv. Selv blåser opp min xLite Regular med 12 blås. Når jeg tenker meg om så fulgte det med en slik pumpesekk med xTherm Large som jeg kjøpte nå i vinter. Jeg har prøvd å bruke den, men ender vel som regel opp med å blåse selv...1 poeng
-
Ajungilak hadde for flere år siden "extender" i både sommer og vinterutgave, men de er forlengst ute av salg. Helsport hadde inntil nylig ( i fjor?) både en Expand Summer og Expand Winter. Se www.fjellforum.no/topic/35469-alternativ-til-sovepose/?do=findComment&comment=323010 Disse passet til mine Ajungilak/Mammut poser (Kompakt summer, Kompakt 3-season og Tyin Winter). Mulig noen butikker fortsatt har de? Har en Expander fra Bergans, www.bergans.com/no/turutstyr/soveposer-og-liggeunderlag/tilbehor/expander-dark-grey Men denne passer kun til min Bergans pose, ikke til Ajungilak/Mammut og ikke til Moutain Hardwear posene mine. Warmpeace har en til sine poser. Mener å huske at noen sa at denne også matcher Ajungilak/Mammut poser/glidelåsen. Ikke prøvd denne selv! Kommer i to lengder. www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/warmpeace-extender-til-sovepose Mountain Equpment har også en. Ikke prøvd selv. https://www.mountain-equipment.co.uk/collections/helium-sleeping-bags/products/helium-expansion-baffle Western Mountaineering har en 3-sesongs- og sommerutgave. Ikke prøvd denne heller www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/accessories-c121/western-mountaineering-sleeping-bag-expander-p9281 poeng
-
Bergans oppgir: Glidelås:Left / Right YKK no. 5 Lengde 175 cm Jeg finner ikke spesifikasjon på glidelåsen til Mammuten i et raskt nettsøk, men det er ikke usannsynlig at det er YKK i alle fall. Dersom 175 cm lengde er i nærheten er det kanskje verdt et forsøk.1 poeng
-
Det husker jeg dessverre ikke, men det kan ha vært Oslo Sportslager.1 poeng
-
De nyere motorer fra Bafang er slett ikke dårlige - kanskje ikke samme robuste konstruksjon som De Tre Store, men de er blitt mye bedre de siste par årene. Til lettere bruk, som by- og landeveisykkel, holder de i massevis. Jeg tror de fleste Biltemasyklene bruker Bafang, og det er ikke motoren som er det svake punktet på dem. Kanskje heller den generelle mekaniske kvaliteten, i hvert fall på de billigste. Bafang har produsert sykkelmotorer siden 2003, og skal nå starte opp en fabrikk i Polen til det europeiske markedet.1 poeng
-
Dette kan kanskje misforstås - du mener selvsagt 500 Wh - altså watt-timer. (Motorens effekt er noe annet - maks lovlig effekt på elsykkelmotorer er 250W). Hvis man ganger batteriets spenning (oftest 36V) med batterites kapasitet, f.eks. 10Ah, får man effekten i Wh. Her er en grei oversikt over elsykkel og tekniske begreper: https://www.xxl.no/tips/sykkel/teknisk-om-elsykkel1 poeng
-
Bare en liten kommentar. Både mobil og "sporingsbrikke" vil bruke batteri. Mobil bør settes i flymodus, men at GPS/stedstjenester er påslått. I en del apper kan du også endre hvor ofte den oppdaterer posisjonen. Endrer du på det bruker den ikke noe særlig mer batteri enn en dedikert brikke/GPS. Jeg ville heller tatt med en batteribank enn å kjøpe noen ny dings for så "snever" bruk. GPS-er eller sporingsbrikker vil også kreve tilkobling til PC eller mobil(hvis den har bluetooth) og derfor være mer tungvint. Oppsummert: Om du skal kjøpe en ny dings ville jeg tenkt meg om 2 ganger. En GPS/brikke vil bruke noenlunde samme batterimengde som mobilen din ved ren intervall-sporing, så den vil kreve lading uansett ved samme bruksmønster. Personlig ville jeg derfor enten fortsatt med mobilen eller kjøpt en dings som også kan gjøre andre ting. Da enten en fullverdig GPS med kart du også kan bruke til navigering eller en Inreach Mini som også kan kommunisere over satelitt(sende SMS/nødsignal).1 poeng
-
Hei Jeg hadde Ikea ståltermos, som ikke var særlig bra på å holde varmen. Den forsvandt ned i et hull i dørken på gummibåten, hvor den så raslet rundt mellom tredørken og gummibunnen et drøyt år til vi skulle spyle båten for sand og ta den fra hverandre. Så holdt den ikke på varme i det hele tatt. På hytta har vi en lang tynn ståltermos av ukjent merke: holder varmen bra. Det samme gjør en annen som dog gir vesken fra sig noe drypvis derfor døpt prostata kannen. Ellers holder jeg en knap på de originale Themos termos. (igjen et merkenavn som har gitt produktnavn: Primus, Zalo mm.) De gamle glass termos holdt varmen veldig bra - kanskje bedre enn ståltermos - og var lettere. Har faktisk en som har overlevd flere turer i pulk, hvor de blir skrumplet rundt. Jeg har sett en glasstermos bli kastet ut gjennom et vindu på en arbeidsbrakke. Vinduet var altså stengt. Glasstermosen holdt! Elgen1 poeng
-
Yep! Dette gjelder for så vidt nesten alle pakninger - også på vannkraner, så de ikke blir kvernet! 3 fingre! Ikke et helt fullt håndgrep! Elgen1 poeng
-
Stort fortelt er ❤️❤️ Nå har jeg endog laget meg et sitteunderlag som passer perfekt i trappa, så man kan ha sitteplass der mens man koker eller ordner i kjøkkenet, og det frigjør plass til flere som kan få plass inne i teltet. Hadde det ikke vært så tungvint og sølete så hadde jeg laget grop i forteltet også om sommeren1 poeng
-
Jeg forsøkte dette sist sommer, vel vitende om at 8 åringen i front ikke ville bidra all verden. Den kajakkåra jeg har er den jeg bruker i packraft. Den er nok ganske kort. I kano betyr dette at åra må løftes ganske høyt ved padling. Dette innebar igjen at det raskt kom ganske mye vann inn i kanoen. Jeg droppet derfor denne åra. Jeg har ikke skaffet meg en kajakkåre dedikert til kanopadling, da det tross alt fungerer greit med vanlig kanoåre. Men ideen ligger og lurer ....🤫 Jeg slenger med en «selfie» fra ekstremt doven solopadling i en Ally 15. Kajakkåra ligger i opplag nede til høyre:1 poeng
-
Kajakkåre! Definitivt mye mer effektivt. Hyppigere touch med vannet, mindre kraft pr tak, og større presisjon. Det er min erfaring. Man bør riktignok ha en ganske lang åre, siden man sitter forholdsvis høyt.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Et døgn under åpen himmel i Nordmarka under topp forhold. Syklet hjemmefra i går ettermiddag, en mil inn til Maridalen. Trasket innover et godt stykke, til en leirplass jeg hadde sett meg ut: frittliggende for å få morgensol. Det var meldt noe vind nordfra og muligens nattefrost, så jeg satte opp tarpen med ly mot nord. Middag i skumringen. Intens fuglesang som ga seg da mørket falt på. Temperaturen falt under null i titiden, men siden vinden hadde løyet, la jeg meg under åpen himmel. Himmelen var stjerneklar, kikket på stjernene før jeg sluknet. Våknet til deilig morgensol, som varmet meg og smeltet det lille rimlaget på soveposen. Rolig frokost, så sløving i leiren, det ble etterhvert veldig godt og varmt. Spiste tidlig middag før jeg pakket sammen og dro hjem.1 poeng
-
Mine gamme er montert normalt og jeg har ikke hatt behov for å flytte binding den ene eller andre veien. Det er en smal ski som går ned i skisporet og med godt smørespenn. Tore1 poeng
-
Etter masse IKEA f..skap så måtte jeg bare ut på en Lengre tur i dag. Fant meg en topp som hadde litt vindrag for å kose meg meg kaffe og kvikklunsch. Etterpå var det bare å legge seg nedpå for å slappe av og nyte naturen og spesielt lukten av skog + fugle kvitter. Når jeg kom hjem så hadde virkelig biene og humlene samlet seg på kirsebær treet som er nå i full blomst! ( I allefall 3 uke for tidlig)1 poeng
-
Har en liten 100 ml flaske med smal tut som jeg har rødsprit med mtp forvarmingen til min WL. Slipper sotinga, og jeg opplever det heller ikke som spesielt slitsomt.. I begynnelsen brukte jeg også bensinen til forvarming, men kutta det ut etterhvert. Fint å ha tilnærma ren brenner når man kommer hjem.1 poeng
-
Ulempa er at skia vert veldig tung å gå med i laussnø. Fordi du ikkje greier å lyfte tuppen utan å bruke fotbladet til det, altså vippe tærne høgare enn hælen. Etter midt syn, ville dette øydelegge skia.1 poeng
-
Hvis du fikk tips om å flytte monteringspunktet bakover, så må "tipseren" også forklare hvorfor og hvor mye. Selv må du tenke gjennom hvilken bruksmåte du i hovedsak skal ha på skien, og hvilke egenskaper du vil den skal ha. Montert på balansepunktet vil skien alltid ligge flatt når du løfter den opp av snøen, lengre bak vil alltid gjøre at tuppen vipper fremover, lengre foran at den vipper bakover. Dette varierer selvsagt litt om det legger seg snø oppå skien. Montert bakover vil du få "mer fremski", det kan gjøre den tyngre å styre, og mer ski å løfte ut av snøen når den synker ned. På den annen side "flyter" den bedre. Montert fremover blir den mer "aggresiv" og kanskje lettere å svinge, men du får mer "bakski" som noen ganger kan være vanskelig å få med rundt svingen. Skien kan flyte mindre fordi de synker mer ned foran. Valgt lengden på skien har også innvirkning, en kortere ski er lettere å håndtere men flyter dårligere. Din egen vekt spiller også inn, og om du skal gå med oppakning. Selvsagt vil skiens konstruksjon kunne gjøre at du treffer bedre i forhold til radiusen med endret monteringspunkt, og vektfordelingen i skiens konstruksjon er litt "frem eller baktung", men da skal du "analysere" den grundig. En Gamme 54 med BC binding er i utgangspunktet en fjellski, å montere på balansepunktet vil da ikke nødvendigvis bli veldig feil.1 poeng
-
Eg held ein meeeeget goooood knapp på @Jens Kvernmo eg!!👍😀🙏 Eg vart superglad for at oppholdet i Canada vart dokumentert og til tvserie. Etter å ha sett Vinterdrømmen, så skjønte eg fort at denne karen; han kjem til å gjere det stort! Han framstår som eit sunt forbilde som har djup respekt for dyr og natur😊 Han framstår som ein veldig sindig kar og han virker til å ha veldig god kontakt med hundane, ein god leder rett og slett! 😊 For meg virker det og for att han lever ut livet mest mulig slik det faktisk var før i tida. Leve på det som landet gir av mat, både til seg sjølv og hundane. Han har alltid nåken gode kommentarer på lur og han viser sann glede i dei gode øyeblikka som oppstår på tur; når fisken er eit gjeddebeist f.eks. 😆 eller go'følelsen du får når du får opp tarpen rett før regnet høljer ned! Ein kjenner seg igjen i slike situasjoner og drar fort på smilebåndet da🤗 Og det at han tør å vise følelsa, når ting ikkje er berre fryd og gammen, sjølv om han er mann. Eg grein med han da han snakka om bestefaren og såg på bildene heimafra eg... Det skal du ha; @Jens Kvernmo Du e berre dødsrå du 😁 I tillegg er dokumenteringa helt konge, dronefilminga gjere meg kortpusta kvar gang! Fantastisk!! 😍 Stå på!! 💪1 poeng
-
Jeg er veldig fornøyd med mitt sikkert 20 år gamle Stetind 2 telt fra Helsport. Det veier 2 kg med alt . Jeg har i mange år vurdert arvtageren til dette teltet , Ringstind teltet , men det som har holdt meg igjen der er at de valgte å lage akkurat det teltet med bare en bøyle , i stedet for 2 , som Stetind har. Det har gjort at det er vanskeligere å få Ringstind teltet til å stå fint og jeg syntes det var ett dårligere telt. Nå har jo Ringstind blitt modifisert etterhvert, og i mine øyne har de prøvd å finne tilbake til Stetind igjen. If it aint broken , dont fix it...1 poeng
-
1 poeng
-
Ris, potetmos og pasta som tilbehør til fisk på litt lengre turer. Får jeg ikke fisk så steiker jeg noen skiver av en pølsesnabb f.eks. fra Grilstad og har i risen, potetmosen eller pastaen. Velsmakende og enkelt. En pakke skogsbacon er også ofte med. Pasta med stekt chorizopølse og sprøstekt løk Stekt Chorizopølse i ris Stekt abbor i ris Stekt skogsbacon til pasta i ostesaus (pastapakken her så jeg på tilbud nå til 9,90 på Spar her jeg bor) Jeg er ikke kresen i matveien. Det er et poeng hos meg at middagene er snarkokt, at det går lite drivstoff/gass i tilberedningen. Ulike frokostblandinger iblandet tørrmelk overtar når brødmaten er spist opp på litt lengre turer over en helg. Litt syltetøy på er ekstra godt. Frokostblandinger med tørrmelk og ekstra nøtter Frokostblandingene pakkes i ziplock-poser1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Her er det noen som skulka på skolekjøkkenet Man smelter smør på lav varme slik at melkepartiklene synker til bunnen. Det klare smøret som er på toppen tåler mye høyere varme uten å bli svidd1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00