Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 02. mai 2019 i alle områder

  1. Da er det på tide med en dag for dag tråd igjen. Denne gangen en ca 3 uker lang tur. Planen er å gå fra Holtet/Vassbotten som ligger så langt syd som du kommer i Østfold, samme grad som Kragerø så ca. De med rød ring er søndager. Litt krøll da det er søndager/helligdager og post i butikk er stengt. Har pakket og sendt 4 pakker -poste restane. Dette sendes, men gass kan ikke sendes, så det må jeg orde underveis. Blir mye mat på 3 uker. Men pakker til en dag mindre enn beregnet og kjøper heller det lokalt. Pleier å pakke litt for mye. 1 etappe er fra Holtet og til Halden. Vurderte kyststien også. Noe av ruta er pilegrimsleden. Etappe 2 er Halden - Sarpsborg. Bær er postkontor. Det var det nærmeste symbolet jeg fant i Topokart. Etappe 3 er sarp Askim. Etappe 4 er Askim til ytre Enebakk. Etappe 5 er Ytre Enebakk til Oslo(Veitvet) Etappe 6 er Nordmarka og hjem. Den blir planlagt underveis. Pakker som er sendt eller gjort klare. Konemor har sende jobben. Utstyret er omtrent det som ble brukt på Tyrifjorden rundt turen, har tatt vekk litt luksus. Har ikke med fiskeutstyr, det blir sendt til Enebakk og blir med siste delen. Vekta er med mat for 4 dager og drikke, inkl yttertøy. Tanker før turen: gå rolig ca 1 mil i luftlinje hver dag. Ikke gå ned i vekt, ikke få gangsår. Tar gjerne i mot tips på ruta, første del har jeg fått @Rino Holt Larsen til å se gjennom. Har vel en del spørsmål før start: Blir det mye mygg? Burde ha startet før, men det var nå jeg hadde mulighet. Blir det så tørt at jeg ikke kan bruke jetboilen? Hvordan blir været? For varmt er ikke gøy og gå i. Litt krøll før start. Er avhengig av og rekke bussen fra Halden kl 17.15. Og da må jeg rekke toget, men først buss. Men har alt i bilen og sitter på venteværelse i turtøyet. Og legen er forsinket....
    28 poeng
  2. Da ankom jeg Halden som tenkt. Litt regnværskyer og kald nordavind. Går i tshirt og har med fleece og ytterjakke. Men gnager litt i bakhode, burde jeg tatt med ei dunjakke til rast? Er meldt så vidt kuldegrader. Får heller ha på meg nattulla om det kniper. Har med lue, hansker og tynne Zpacks yttervåtter. Artig på toaletten på jernbanestasjon. Her hang denne kassa og den hang høyt. Ved men side stod ei voksen dame, som var ca 150 høy. Jeg måtte glise, hun lurte på hvorfor. Jeg sa les på toppen av kassa. Det er bare for voksene, og hun måtte stå på tuppa for å lese det. Hun lo godt😂 Da jeg gikk for å spise mens jeg ventet på siste flexx bussen, så jeg at det gikk en buss til Holtet. Da kunne jeg spart over en time.. men måtte spise. Da jeg har bursdag i dag, og helt alene ble det pizza etter fritt valg. Greit å ha litt slik før all Realttypen mat, som det ofte blir på en slik tur. Litt artig skilt når en er like før start på en tur. Vill du virkelig dette😂 Føles bra og komme til start som planlagt og gå de første meterene. Måtte en liten tur inn i EU😀 Tilbake i gamle landet, til å med uten pass 🙈 Du er på landet når hønene nesten er midt i veien. Lett å gå og ikke vanskelig å finne starten! Her er tydeligvis et knutepunkt hvor norske, svenske og pilegrimsleden møtes. 4 typer merking! Den blå-grønne veien går her, kjørt her mange ganger med mc. Utrolig med infoskilt Hver led har sitt system Veien har sitt Pilgrimleden har sitt Gode kart, hadde hørt at dette område var bra merket. Enda mere info lokale ting også. Kart omtrenti skala en til en. Disse kartene er til god hjelp, dette blir en bra start på turen😀 Litt flotte blomster også. Flott bro over elva. Elgåfossen er flott og høyeste fossefallene i Østfold. Elva er grenseskille. Blir betatt av en slik flott start på turen. Bra skiltet. Møllestein ligger her også. Litt artig med flagg på brua, nok en tur over i EU. Toppen av fossen. Har slått opp teltet i bunn for der var det bord, vann og toalett ca 2-300 meter unna. Men gikk opp for å se på fossen, sola dukket opp og det var litt dekning her. Blir tidlig kvelden. Da går sola ned🌞, klart og fint. Blir nok ei kald natt. Står på toppen og ser ned på teltet 😀
    12 poeng
  3. Helsa er vel ikke den beste, har vel alle tegn på at det er skader etter flott. Men en mil i luftlinje blir ofte 14-16 km å gå. Og da er jeg omtrent på den kapasiteten jeg har, når det blir hver dag. Hovedtanken bak, er å gå rolig hver dag, og ha gode pauser. Feks NPL er ca 1700 km i luftlinje. Går du dette på et halvt år er det ca 1 mil om dagen i luftlinje. Går du 3-5 km og så en pause, og gjentar dette 3-4 ganger har du gått 9-20 km totalt på en dag, går du alle turene i samme retning blir det en lang tur til slutt, selv om helsa ikke er optimal. Rakk bussen, gode forberedelser hjalp denne gangen. Noe av hviletiden blir brukt på slike dag for dag tråder. Det gleder mange å følge disse dag for dag trådene, etter de tilbakemelding jeg får. Det er mellomsesong og da passer en slik tur bra. Kan jo også inngå i en NPL - oppdelt. Resupply er også enkelt, da det er mye post i butikk. Så da blir sekken lett også, maks mat for 4 dager i mitt tilfelle. Da er jeg på toget, og flexx billett er ordnet. Så målet blir da og ankomme start stedet og gå noen få km, og få opp teltet.
    12 poeng
  4. Forlot Trøndelag til fordel for Sjøørretfiske i Fredrikstad og Hvaler i to dager. Strålende vær, flotte svaberg og litt spenning. Fantastisk å gå rundt på svabergene i kortbukse etter vinteren. Dagene ble utnyttet fra morgen til kveld. Thailandsk biffgryte til lunch. Viktig med gode alternativer i matveien når ørreten ikke biter. En liten primuspause i kveldssolen. Kudos til barneskolen vi traff som ryddet i strandsonen. Utrolig flott å se 700 barn og voksne rydde i fellesskap. Stort engasjement for å rydde opp. Trist at havet og naturen blir brukt som søppeldynge. Takk til Kystverket, deres samarbeidspartnere, frivillige og andre som er så sterkt engasjert😊
    4 poeng
  5. Kjapp tur til Midtkollen fra i går til i dag. Etter jobb i går pakket jeg ferdig sekken, hev i meg en kjapp middag og tok sjubussen til Maridalen. Mye turfolk på bussen, en svær haug av tursekker ved midtinngangen. Gikk av på Skar. Etter å ha unnagjort de første kneikene og kommet i siget, kjente jeg hvor godt det var med en mild og lys vårkveld. Brukte rundt en time opp til Midtkollen. Lett regn da jeg satte opp teltet, men det ga seg. Satte meg ut med en øl ved solnedgang og tok inn naturen: lukten av vårskog, og ikke minst fuglesang, hørte ihvertfall svarttrosten, og en ukjent en med artig og veldig variert sang. Myggen har også kommet nå, hadde håpet den kunne ventet noen uker til. Krøp i soveposen i titiden, sovnet kjapt. Havregrøt og te til frokost, som vanlig. Tok omtrent samme vei ned igjen, og tok lunsjen hjemme. Utsikt fra Midtkollen: Maridalen, Dausjøen og Maridalsvannet, Oslofjorden i det fjerne.
    3 poeng
  6. Det ble en spontan hastetur over Tyin. Fra Tyin Panorama (for et pompøst navn på et så feilplassert bygg 🤪) til Fondsbu og tilbake. Først jobbe noen timer tirsdag, så hive seg på en buss til Tyin og møte turvenninne fra Sogndal. Og så spenne på seg ski og sekk og skynde seg til middagen på Fondsbu. Jeg fikk teltet på ryggen og turfølge fikk trekkhunden 😂 Vi gikk langs veien ut på scooterspor. Og det var sugeføre sånn ca 90 % av veien. Fikk aldri noe glid. Men steike muskedunder for et herlig vær vi fikk 😀🌞 to mil tok litt lengre tid enn beregnet men mat fikk vi lell. Maten der er god! Og heldigvis for en gressflekk for snøplugger var ikke med i noen av sekkene. Men teltet stod fint. Dagen etter var det opp tidlig og haste tilbake igjen. Føret var bedre men tiden knapp. Går ikke flust av busser til Oslo derfra. Og skitværet var på vei. Så greit å få litt tempo. Så da drista vi oss ut på isen. Etter hvert lagde vi vårt eget 1.mai tog. Bikkja først, så turvenninne og meg bakerst i line. Veldig greit å få litt glid innimellom. Men bikkja er ikke den råeste trekkhunden 😂 men veldig søt da. Hektisk tur men også veldig stas. Digg å få kjenne litt på egen kapasitet.
    3 poeng
  7. Størrelsen er normal, vil jeg si. Rett i snittet, i motsetning til Rav-genseren som er litt innsvinget. Feral oppleves som mindre tettsittende enn Rav. Jeg kjøpte XL, men jeg liker at klærne er litt romslige. Jeg er 187 og ganske smal. Om den krymper i vask vet jeg ikke, jeg har ikke vasket den, og kommer ikke til å gjøre det med mindre den blir skikkelig utgriset av et eller annet gørr. En av saueullas gode egenskaper er at den tar til seg lite svettelukt, og om den gjør det er det bare å henge den ut til lufting. Dessuten har vel de fleste et eller annet tynt plagg under ullgenseren. Gode ullplagg av ren, ubehandlet ull skal vaskes så sjeldent som mulig. Ulvang fortalte meg at den kan krympe litt i vask, og at det er viktig at den vaskes forsiktig (ullprogram) og tørkes liggende. Eventuelt kan den strekkes forsiktig.
    2 poeng
  8. Fyrte opp i denne i natt, og sov der for å teste. Det ble godt og varmt med den lille Sveaen på lav styrke. Men en provisorisk dør måtte til.
    2 poeng
  9. Si ifra når det passer, men det bør være tidlig nok til at gensern er ferdig til November 🤣
    2 poeng
  10. Prøv det der en sommernatt (etter å ha vært oppe en snartur og fått lettet litt på blæra) med trepinne montert i fotenden, myggnett trekvart dratt på og løftesnora fast i baug og hekk over mønesnora - husk å stille opp kamera først og poste videoen fra seansen etterpå 😜
    2 poeng
  11. Takker for tilbudet @Gittiamo Skal jeg vippse over penger for garn til en genser i str. Large ?
    2 poeng
  12. Spurte nå om Karlsons og det mente han var bra lim for folk som ikke kjøper spesiallim i store spann. Karlsons var visst vanlig å bruke på sko før når hjemmereperasjon var mer vanlig. Bare huske å rengjøre flatene godt, gjerne rubbe de med sandpapir,legge lim på begge flatene og vente til flatene nesten er tørre. Man skal så vidt kjenne at limet kleber før man sette skoa i press
    2 poeng
  13. TS. Kjenner ikke de fjellstøvlene dine. Men er hvis det lysebrune er lær, så synes jeg læret er uttørket og oppsprukket. :( Mangler fett! Da blir det stor bevegelse i læret, fra vått til uttørket. Og dette kan ha medført, at oppbretten på gummisålen har løsnet. Selv om det er membran innenfor, eller ikke, er det en fordel å smøre læret regelmessig. Er jeg på tur mer enn en uke (og bruker lærstøvler), har jeg alltid med lærfett for å påføre nytt, hvis jeg ser, eller merker uttørking.
    2 poeng
  14. Benyttes bardunkapper på xtrem (forstår det snakkes om feste rett i duk). Kan det stemme at det er på de to midtstengene de har endret til singel bardun/feste på Spitsbergen, og ikke hele veien? *der var det kommet inn bilde i forrige post, ja.
    2 poeng
  15. Dette er en 111T Struperøret som @Gisle Uren nevner er ved bruk av alkohol. Ved brenning av parafin bruker man multifuel dysen (parafindysen). Denne brenner bensin like bra, men effekten på bensin er litt lavere. Bensindysen gjør at man får høyere effekt på bensin. Den brenneren jeg ser på bildet trenger seg ett realt bad i sitronsyrevann og Zalo, og grundig børsting og puss med stålull for å bli bra. En forvarmingsveke i forvarmingsskålen gjør underverker, forvarm alltid rikelig med rødsprit eller bioethanol. Lykke til
    2 poeng
  16. Oi, det finnes videoer for alt! 👍🏻 Skal følge denne oppskriften i morgen! Håper virkelig det hjelper. Så utrolig surt å merke dette, med sko til 3000.. 😐
    1 poeng
  17. https://www.oslosportslager.no/produkt/bridgedale-coolmax-liner-women-innersokk-dame-33556.aspx
    1 poeng
  18. Enig. Gode sokker er ikke bortkasta penger. Og jeg håper inderlig at den ene sokken faktisk ligger under kontorpulten min på jobb, for det var der jeg la de til tørk etter siste tur 😂 🤦🏼‍♀️
    1 poeng
  19. Da har jeg blogget igjen😊 Det er nesten 10 måneder siden siste natt i sovepose. I disse månedene har livet vært krevende, slik det ofte kan være i perioder. Men jeg mannet meg opp og gikk den forferdelig lange dørstokkmila. Så lang har den aldri vært før! Men gevinsten var stor! Så godt det gjorde å bruke tid på meg selv, å unne meg denne naturopplevelsen. Få kjenne turlysten vokse igjen, og å få igjen motivasjonen til å fortsette med naturfoto. Jeg trengte denne naturopplvelsen nå, jeg trengte et spark i baken! For de som vil, bli med på orrleik da vel 😊
    1 poeng
  20. Ha en flott tur! Dette blir gøy å følge mens vi andre stiller inn vekkerklokkene for å komme oss opp på arbeid. Som andre tidligere har nevnt ser jeg også frem til mer nerdeinnlegg om utstyret du har med deg:)
    1 poeng
  21. 1 poeng
  22. Tror det har kommet nye modeller av Exage så mulig noen rester som ble solgt ut billig. Kjøpte meg en ny mini-tele nå. Savnet og ha en slik. Som nevnt kaster den ikke like bra som 4 delte stenger men jeg synes den er veldig praktisk da den er liten og lett. Fisker en del med bomber og det fine er ar den kan ligge ferdig rigget i etuiet. Har også hatt noen andre tele før men de har vært dårligere enn Shimanoen. Jeg går ofte på tur med 2 stenger og det er greit at en er liten og lett.
    1 poeng
  23. Nå forstod jeg litt mer av meldingen du sendte meg.. 😂 Lykke til med tur, gleder meg å lese rapportene dine!
    1 poeng
  24. Jeg kan prøve å ta med litt mer av det, og flette det innimellom. Slik jeg har lagt det opp nå blir sekkvekta mellom 7 og 12.6 kg. Dette er med mat og drikke, yttertøy og gåstaver. Tipper snittet er under 10 kg. Har med Anker 21 w solpanel og en liten powerbank på 10050 mAh også den Anker. Har lagt igjen GPSen på denne turen. Papirkart og mobil med Topokart appen blir det jeg skal navigere etter. Har også med Inreach mini, slik at dere kan se hvor jeg er på turen. Her er jeg nå link
    1 poeng
  25. Det svarte jeg på allerede i post to
    1 poeng
  26. Nei, ambefalt bare et lett puss med sandpapir og et lite tørk med Aceton.
    1 poeng
  27. Da varer turen lengre, og det er vel et mål i seg selv!
    1 poeng
  28. Ikke minst kan man sende inn fellefestene og få montert selskinnsfeller! http://www.skifeller.no/
    1 poeng
  29. Det samme gjelder å finne god balanse i køyen, når jeg hører om folk som sklir ned i køyen blir det liksom en veldig ukjent problemstilling, Da bena eller hodet mitt stikker utenfor om jeg ikke ligger midt i
    1 poeng
  30. Skal du lime de selv, så anbefaler jeg Aquasure.
    1 poeng
  31. Interessant. Jeg hadde lignende overraskelse med mitt pro-telt (Spitsbergen). Venter på svar fra dem, men antar de har lik forklaring. Hvis det de skriver stemmer, burde de gå over til det i xtrem-variantene også?
    1 poeng
  32. Bare si fra - jeg er klar til å betale det som er normalen for brukte telt. Vi begynner vel på ca halv pris som er ca 750,-? ;-)
    1 poeng
  33. Det bør være mulig å skifte veken i felt, hvis du bare får skrudd av forgasserrøret. Men det kan sitte noe jævlig. Jeg måtte skru opp min, siden veken rett og slett datt ut, og lå løs nedi tanken. Har du med deg en kniv, og kan skjære til et sted du kan "låse" forgasserrøret og skru ved å vri tanken, burde det være gjennomførbart. Veken lager du selv https://www.youtube.com/watch?v=-svgLuqyGG4
    1 poeng
  34. Siste skitur for sesongen i går. Gikk samme løypa på mandag og da var det fin snøsåle hele veien. I går var det mange bare partier og flere steder var løypa blitt til bekker. Etter bare 3 km ble det stopp ved en "bekk"som var så dyp at vannet ville ha gått over skiskoene. Bare på den drøye timen vi var på tur smeltet det mye, så hjemturen ble enda våtere enn begynnelsen av turen. Moro med ski så lenge det varte. Nå kan resten av snørn gjerne smelte fort så fjellskoa kan tas i bruk.
    1 poeng
  35. På tide å fyre opp litt i tråden igjen? 😂 Ref fantasipriser og at kjøper bør vite når ting er feilpriset eller ikke.
    1 poeng
  36. Skal man ha en ukomplisert brenner, er Svea 123 det eneste som kan konkurrere med bål og spritbrennere
    1 poeng
  37. Ser ut som om MementoMori har slektninger i Tyskland 😂
    1 poeng
  38. En god, gammeldags Svea 123. Overhode ikke bruk for den, men ser unektelig artig ut! Gleder med til å fyre 😊
    1 poeng
  39. På en husmannsplass under Søndre Mangen kom en gutt til verden i 1786. Den unge husmannsgutten skulle noen år senere bli en betydelig mann for Norsk industri. Mange, mange år senere skrev Aasmund Olavsson Vinje diktet, Ingebret Soot. Mot slutten av 1800- tallet, etter oppkjøp av sagbruk og skogeiendommer over store deler av Østlandet var Anders Olai Haneborg en betydningsfull mann. Skogene hans var full av tømmer og han trengte å få tømmeret raskere fram bl.a. til sitt eget tresliperi ved Funnefoss. Han søkte om konsesjon og statsbidrag til å bygge jernbane. 14 november 1896 ble Urskogbanen åpnet fra Bingsfoss til Bjørkelangen. ( I 1903 ble den forlenget fra Bingsfoss til Sørumsand) Et annet selskap, Hølandsbanen anla banen videre fra Bjørkelangen til Skulerud og den ble åpnet 15 desember 1898. Selskapen slo seg senere sammen og ble til Urskog-Hølandsbanen, på folkemunne kalt "Tertitten" Begge disse historiske hendelser danner bakteppe til dagens sykkeltur. Jeg sykler ut hjemmefra og etter noen hundre meter er jeg inne på "Linna" som jeg følger sydover. I begynnelsen av 1960 rullet "Tertitten" her, men i dag er det meg. 1 juli 1960 var det nemlig over for Tertiærbanen fra Sørumsand til Skulerud. Tertitten kan fremdeles oppleves fra Sørumsand og ved jernbanemuseet i Hamar hvor de begge steder kjører korte turer om sommeren. Deler av jernbanesporet er flere steder synlige også i dag. Noen steder er det omgjort til gang/sykkelvei og andre steder er det (grus)vei. Dette gjelder særlig mellom Bjørkelangen og Skulerud dit jeg nå er på vei. Jeg sykler forbi samme vannpytten som jeg syklet forbi for 11 dager siden og stopper for å se om det er liv i eggklasene fremdeles. Det er fortsatt vann der og eggene fortsetter sin reise mot å bli rompetroll. Jeg ankommer Haldenkanalens begynnelse i nord. Her ved Skulerud var det endeholdeplass for Urskog-Hølandsbanen. Den gamle Lokstallen står fremdeles. Skulle varer eller folk lenger enn til Skulerud kunne båt benyttes. Herfra til Tistedal i Halden er det 80km og takket være den nevnte husmannsgutten som ble kanalbyggeren fremfor noen, er det den dag i dag mulig å reise med båt hele vannveien ned til Halden. Man gikk rett og slett av toget og spaserte til bryggen hvor båten ventet. Et annet historisk kapittel er også forbundet med Skulerud. Under krigen gikk Timianruta over her på vei mot Sverige og friheten mange som trengte det. Men jeg fortsetter videre sydover og sykler på vestsiden av Skulerudsjøen som jeg tidvis får et glimt av. Snart etter sykler jeg inn i nytt fylke og ny kommune. Det er ikke bare i dag at dugnad og insats fra enkeltpersoner gir resultater. På fylkes/kommunegrensa er denne bauta satt opp. Vannet på min høyre side heter ikke lenger Skulerudsjøen. Etter å ha passert Kroksund vider det seg ut og heter Rødenessjøen. Landskapet er preget av gårdsdrift og både jorder og veien jeg følger landskapets bølgende form. Jeg er forøvrig nå kommet inn på Nasjonal sykkelrute 9, Villmarksruta som svinger seg ca. 825km fra Halden til Trondheim. Jeg kommer ut av et skogholt og landskapet åpner seg opp og det eneste som jeg ikke får til å passe inn er ei lang rekke med vindturbiner på åsryggen i øst. Nå er det ikke lenge igjen til jeg ankommer Ørje og på fin bro krysser jeg på en sikker måte den trafikkerte E18 mellom Oslo og Stockholm og så er jeg inne i sentrum. Noen hundre meter lenger framme svinger Sykkelrute 9 til venster og følger Haldenkanalen med dens mange sjøer videre sydover. Men nå skal ikke jeg lenger og velger heller en tur bort til slusene. Ørje sluse sto ferdig i 1860, året etter Engebret Soot døde. Her ved den øvre slusa og rett ved Slusemesterboligen er en bauta reist til minne om den store kanalbyggeren. Slusene er i drift om sommeren og betjenes fortsatt manuelt. Ørje sluser har en løftehøyde på tilsammen 10m. Etter å ha brukt litt tid her ved slusene og slusemuseet er på på tide å legge kursen hjemover. Et lite blikk nordover Rødenessjøen bevilges før jeg følger veien, denne gang på østsiden av Haldenkanalen. Jeg har heldigvis vinden i ryggen nå og det går radig unna. Etter noen mil er jeg "hjemme", eller i hvertfall i kommunen jeg bor. Snart åpner det seg opp igjen og jeg får god utsikt over Hemnessjøen. En drøy time senere svinger jeg inn hjemme og kan se tilbake på nok en fin dagstur på sykkel.
    1 poeng
  40. Fjelltursesongen er rekordtidlig i gang for turbloggeren!
    1 poeng
  41. Støtter alt det som @a_aaskriver, og vil spesielt nevne forvarmingsrøret. Jeg dro en gang i august på Hardangervidda med en lett gassbrenner primus. Men da jeg fyrte den opp, høyde over havet var ca 1200 meter, fikk jeg nesten ikke noe effekt ut av den. Klagde min nød til en forbipasserende og fikk svar: "Skaff deg brenner med forvarmingsrør. Dermed var det problemet løst.
    1 poeng
  42. Snakker om at ny og gammel teknologi møtes, hadde vart kult om de produserte en ny Svea i titan, gjerne med litt større tank kankje, eller hva med en brenner med mere effekt og kanskje mlighet for å bruke parafin som fuel. Men kan jo legge til at Sveaen har vært uforanfret over så lang tid av den grunn at den egentlig ikke trenger forbedringer. Uansett, blir det en ny modell har jeg dibs på navnet, modellen skal hete "Svea 345T" 😎
    1 poeng
  43. Var ment spøkefullt det med dampen. Jeg fkk en liten personlig reminder her 😂 Og jeg er også helt enig i at superwash ol ikke er ren ull. Men det selges som «superull» og perfekt til barn den dag i dag. Dyrt er det også. Og så gremmes jeg langt inn i sjela av merker som selger sine klær med fet tekst «100 % Merinoull» og med litt lupe og leting finner man ut at Joda det er 100 % merinoull det som er av ull i plagget. Men at plagget i seg selv er blanda med syntet roper de ikke høyt om. Pierre Robert, Kari Traa og HH gjør i hvert fall dette. HH er verst når det gjelder å skjule at det er et blandingsprodukt.
    1 poeng
  44. Heldigvis for at produsentene foretrekker merinoull i ullundertøy så slipper man å klø seg i hjel på tur 😃
    1 poeng
  45. Jeg har de siste årene brukt gamasjer på mine Hardangerviddaturer tidlig på sommeren. Har dessuten høye støvler. Jeg har ofte vært den eneste som har vassa over elver nesten opp til knea uten å bli våt gjennom. Dessuten så er det gamasjene som tar imot all dritten og jeg slipper at buksa er full av gjørme når jeg skal inn i teltet på kvelden. Så jeg er veldig fornøyd med å bruke gamasjer (Norrøna Goretex). Minuset er at de veier jo litt (250 gram) og det kan bli litt varmt når det er varme dager. Disse gamasjene har strikk som jo er litt utsatt for slitasje, men strikken har holdt på mine ukeslange turer i meget steinete vestlandsk hardangerviddalandskap.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.