Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 31. aug. 2018 i alle områder
-
Fire gode kamerater ut på eventyr igjen, vi er gode på dette. Å samle vennene man har hatt siden barneårene ihvertfall en gang i året har blitt en årlig greie, noen ganger en håndfull staute karer og noen ganger hele fjorten mann. Antallet varierer fra år til år, men uansett antall så er det alltid like god stemning uansett hvor man befinner seg i det ganske land. Jotunheimen er en plass som vi har besøkt opptil flere ganger, men vi blir like overrasket hver gang over den heftige naturen og den store variasjonen. Her er det alt fra den eldste urskog til de høyeste fjell, de strieste elver til de mektigste fosser og alt imellom. Alt som finnes her inne er i de øverste grenser for hva som går, det er som om naturen har prøvd å bli best i alt. Og på mange områder så har den klart akkurat dette. Idet vi kommer opp på Valdresflya så kjenner vi det, Jotunheimen følelsen. Vi stopper opp mitt oppe på platået og går ut av bilene for å trekke inn den kalde, friske luften. Planen vår er å komme oss rundt og inn til Leirvassbu og finne leir i området. Der inne finnes det 2000 metere på alle kanter, man kan velge og vrake i en mengde av heftige topper å bestige. Mange av kjempene ligger tett på turisthytta som vakre Stetind, luftige Tverrbytthornet og den særegne Kyrkja. Og litt lenger unna Leirvassbu er det mange kjente steinkjemper som bare venter på at noen skal besøke dem. Simen kjenner på sesongens første snøfall etter en brennhet sommer Det er gråvær i lufta mens vi kjører nedover dalen på den smale veien inn mot Leirvassbu, regnet sildrer ned og tåka sniker seg rundt fjelltoppene. Det er en særegen stemning. Lufta er ganske kald og omtrent da vi kommer til turisthytta går regnet over til snø. Det lyser innbydende fra vinduene på hytta og vi rusler inn i varmen for å få oss noe godt i glasset. Vi strekker på kroppene i sofaen med noen forfriskende øl og kikker på kartet, vi får nyss om en steinbu ikke så langt unna herifra. Det kunne jo bli riktig så koselig og få innlosjert seg der fremfor å tukle med teltene i dette rufseværet. Pakning på og med jevn marsj mot mål finner vi frem til steinbua oppi lia, en flott liten sak og akkurat plass til fire mann. Vi pakker ut og hygger oss inne i bua mens snøen velter ned utenfor, det er en fin følelse å sitte inne i ly av steinveggene mens vi titter ut på Kong Vinter. Hygge i heimen Fire karer som vet å kose seg Dagen etter våkner vi til et lettere vær, skyene er spredt og sola titter frem til tider. Snøen har lagt seg som et tynt teppe utenfor vårt midlertidig hjem, vi ser opp mot toppene og ser at snøen ligger tykkere dere oppe i høyden. Vi har en vandringsplan med værforbehold, så hvis været blir kjipt så endrer vi opplegg og flytter på oss til der det er bedre forhold - vi tar en dag av gangen med andre ord. Vi nipper til morgenkaffen og retter blikket opp mot dagens tur, en høyreist majestet som har sitt snødekte kirkespir presset opp gjennom skyene. Kyrkja med sine 2032 meter over havet er et ikon som ligger på østsiden av Leirvatnet, denne skal bestiges idag og vi håper på at værgudene vil la oss gjennomføre toppturen. Det er meldt ustabilt og metrologene har helgardert seg. Gutta er klare for tur med Kyrkja ruvende i bakgrunnen Vandring i et landskap malt med nysnø, Øvre Høgvagltjønnen i forgrunnen. Det er godt å kjenne at kroppen er igang, blodet bruser i årene idet vi tråkker oss oppover. Etter noen småskader og rusk tidligere i år så er kroppen trent opp igjen og alt kjennes hundre prosent bra! Man har alltid det i bakhodet når man har opplevd kjipe opplevelser på tur før knyttet til at kroppen krangler, men nå er ting på stell. Steinrøys og motbakke vandres med stødige steg oppover fjellsiden med alle årstider rundt oss. Are som har en hvilepuls på 18 og sykler dagstur Mandal - Hammerfest på en god dag er alltid et godt stykke foran oss og spretter oppover fjellet som en røyskatt. Vi som er av den mer normalt trente typen holder et tempo som er passende for ungdommer på rundt trettifem. Thor og Simen poserer i en deilig høyfjellsol Kyrkja er et nydelig fjell I bunnen av den bratte delen der man starter oppstigningen av selve Kyrkja kommer snøværet og tåka inn for fullt. Vi stopper for en matbit før vi fortsetter oppover. Det er ikke godt å se hvor det er vanlig å gå hen blant de snødekte steinene, men vi spotter noen varder og følger disse på vår ferd. Været er grått og snøen er våt, det hadde vært en nedtur bokstavelig talt og snudd før toppen så vi satser beinhardt på at værgudene er med på notene. Humøret er det ingenting i veien med blant fjellkvartetten Det jobbes i fjellsiden Siste del av fjellet før toppen er en klyveetappe som de fleste kan klare om man ikke har for mye høydeskrekk. Det er en fordel med tørt snøfritt fjell, men så lenge man bruker hodet og finner gode steder for å plassere føtter og hender så er det en grei skuring selv med nysnø. Plutselig dukker et lite norskt flagg opp og toppen av Kyrkja er et faktum, sola kommer frem igjen og det er særs god stemning i fjellet. Toppen er besteget Undertegnede ville også være med på et bilde Smørstabbmassivet titter frem gjennom skylaget Det er tidvis påskestemning i fjellet på vei ned Etter endt tur så tar vi en titt på værmeldingen og det lover ikke godt på denne siden av Jotunheimen, det er meldt kuling og regn. Det er dårlig kombo her oppe i høyfjellet. Vi gjør en vurdering og velger å flytte oss til andre siden av heimen til skogområdene langs Sjoa, der er det meldt lite vind og opphold. Vi diskuterer hva slags fjelltur vi kan gjøre unna fra denne siden og finner ut av at Besshøe kunne vært en fin topp å bestige, det er en langdryg tur så vi klemmer inn en hviledag i skogen for å la legemet hvile seg etter Kyrkja. Leirliv er noe som settes pris på i gjengen så det blir bålkos og hygge blant store furutrær og bjørk, samt en rundtur i urskogen ved Birisjøen. Vi finner en veletablert leir med ferdig ved og bålplass klar til bruk Pølser, bacon og stappe er digg mat på tur Reinsfjellen fant seg en fin plass mellom noen bjørketrær Skogens ro Etter litt slaraffenliv skulle Dronningen av Gjende bestiges, Besshøe. En enorm kuppel av et fjell som kan ses fra store deler av østsiden av Jotunheimen, da spesielt når man kommer kjørende over Valdresflya er Besshøe et skikkelig blikkfang. Det er et godt stykke å gå med 23 km tur/retur og ca. 1200 høydemeter, så man må starte tidlig på dagen og ha gode støvler som er gode å gå langt i. Vi går fra Bessheim og rusler oppover langs elva Bessa, så holder vi nordsiden av Bessvatnet til vi tar av til høyre ved bekken Grotåe og starter oppstigningen på Besshøe. Simen på vei langs Bessa med starten av Besseggen på venstre side Den lange vandringen langs Bessvatnet med gedigne Besshøe rett imot Oppover Besshøe med Besseggen i bakgrunn og Tjønnholsmassivet lengst bak Meg selv ved porten oppi røysa speider opp mot Besshøe Simen på vei opp Brua med breen under seg over kanten Toppen til Besshøe er nådd og en velfortjent utepils på 2258 moh smaker helt utrolig Vi holder oss godt unna kanten til stupet ned mot Russvatnet som er 1000 meter rett ned Fornøyd kar med dagens topptur Nok en herlig tur til en av Norges flotteste nasjonalparker er unnagjort for denne gang, vi lengter allerede tilbake og ser frem til nye toppturer og vandringer i selveste Jotunheimen. Takk for nå14 poeng
-
9 poeng
-
Jeg har 3 toppmonterte reine gassbrenner. Har også et steikeadapter til jetboil, men det blir en annen løsning. Fra Høyre Primus Ekspress (1.gen 2008), MSR Pocket rocket 2, og BRS 3000. Alle er små og lette. Ganske like, men kjelestøttene er laget forskjellig, MSR pocket rocket 2 har den beste og mest solide løsningen av disse 3. 1. Gen av primus Ekspress tror jeg skal ryke hver gang, men har holdt i 10 år, men må lirkes på plass. Panna de står på er Trangia mini (Serie28). Her er det lite varme satt på, BRS3000 er veldig liten, best er primus i midten, MSR er også spiss. Det er også sammenheng mellom størrelse på hode og diameter på kjelestøttende. Vekt fra 25 gram til 74 gram. Ikke mye å snakke om. 16, 40 og 30 mm bredde på hode . Lite futt, maks guffe. Ny boks med 30% propan og 70% butan. BRS liker ikke mye gass og blir litt ustabil i flammebilde. Primus ekspress er jevnest og bredest. MSR er også ganske spiss, men vier seg litt ut akkurat ved toppen av kjelestøttende . MSR er ganske god på å simmre, det samme er primus. MSR tåler mest vind av disse. Små i volum passer inne de fleste sett. Alle kommer med pose eller eske. Gassforbruket på BRS3000 virker til å være ganske høyt, uten at jeg har tatt målinger. Konklusjon er at de funker til å varme vann, men til steiking på tynne panner, er ingen av disse spesielt gode, best av disse tre til steiking er primus. MSR PR2 er totalt sett den beste av disse, lett å regulere, solid og tåler mere vind enn de andre.7 poeng
-
6 poeng
-
Mine tanker rundt samme tema har vært at jeg gjerne vil klare meg med èn sekk. Hos Osprey skiller det litt over 600 gram fra 68 liter til 105 liter. Jeg har 105 literen. (Jeg har beholdt den gamle Bergans Alpinisten som veier over 2 kilo mer enn Ospreysekken og den brukes ca en gang året når jeg bære inn til en camp for meg og kompis da sekken fort blir 35 kilo til dette eller for lite volum slik at jeg har den ene på ryggen og den andre på magen. Når det gjelder 105 Osprey så synes jeg denne sitter så godt på ryggen at jeg ofte buker den på jakt eller annet jeg må gå lenge med sekk på rygg selv om jeg har lite innhold. Sekken lar seg strupe inn såpass at den ikke henger og slenger på ryggen selv ved liten last. Jeg har tidligere brukt mindre dagstur sekker på sånn 30-ish liter, men synes de sitter dårligere på rygg og er mer upraktisk enn å gå med den store sekken. Og så foretrekker jeg litt god plass når ting skal pakkes. Det gjør ting litt mer fleksibelt og man slipper å tøme sekken helt for å få tak i en enkelt ting. Jeg er heller ikke spesielt fan av å feste ting utenpå sekken. Det gir muligheter for å miste ting når det passer minst. Med såpass stor sekk får jeg alt opp i sekken til de aller fleste turer. Selv når jeg må bære noe av ungenes greier. I og med at jeg alltid har hatt stor sekk så har det gjort ting mer fleksibelt. Har vært på tur der begge de andre hadde forholdsvis liten sekk og det ble vrient når vi skulle fordele fellesutstyr/mat osv. Da var det greit med såpass romslig sekk at jeg kunne ta alle soveposer i min. Så det er mange variabler som inngår i valg av sekk og det er ikke sikkert du har kontroll på alle i dag. Behovet kan fort endre seg. Så derfor har min filosofi vært å ha en litt større sekk enn jeg kanskje trenger, men dermed får jeg heller ikke noe problem de gangene det er behov for mer volum....6 poeng
-
Asbjørn og jeg tok en femdagers extreme survival-tur i Nordmarka, og her er videobeviset:4 poeng
-
Endelig var det sommerferie og klart for familiens store happening for året. Som i fjor og forsåvidt tidligere år, blir deler av ferien brukt på tur. Som den planleggingsnerden jeg er blir disse turene grundig planlagt i månedsvis på forhånd, ikke minst ligger det mye tankevirksomhet bak hvilket område vi bestemmer oss for å besøke. I år ønsket vi å ta en kanotur. Da blir det lettere å få med seg alt utstyret man trenger, og det er ikke helt lite når man har med en liten pode. Etter nøye vurdering ble det bestemt at Skjækerfjella fristet. Planen ble dermed som følger. Kjøre til Snåsa og videre opp til parkeringen ved innsjøen Grøningen. Herfra skulle vi padle noen kilometer før vi forhåpentligvis skulle trekke med oss kano og alt utstyr opp Heggsjøelva, og etablere leir ved Litlheggsjøen. Da var vi akkurat innafor nasjonalparkgrensa, og dette så ut som et strålende utgangspunkt for dagsturer, padling og ikke minst fisking. Dessuten er det alltid spennende å besøke et nytt område, så dette gledet vi oss til. I hvert fall Kathrine og meg, Tormund brydde seg nok ikke såååå mye om akkurat hvor vi la turen. Han er ikke den mest kravstore på den fronten. Akkurat sånn skal en sommerferie brukes. Det var helt vindstille da kanoen var ferdigpakket og alt var klar for avgang. Tormund har vært i kano flere ganger tidligere, så han storkoste seg da vi padlet rolig langs land på vestsiden av Grøningen. Bare for å ta det med en gang. Sikkerhet står i høysete når vi er på sånne turer. I kano på et forholdsvis stort vatn er man jo utsatt for vind og dårlig vær. Derfor padlet vi bare noen få meter fra land hele turen. Om det skulle blåse opp var planen selvsagt å gå i land sporenstreks, og vente til været ble bedre. Om så dette tok flere dager ville det ikke gjort noe som helst. Joda vi hadde en plan om å komme til Litlheggsjøen, men det lå ingen prestisje i å nå fram dit. Så om vi måtte ha etablert leir 500 meter fra bilen og blitt der resten av turen hadde det ikke gjort noe som helst. Det viktigste er å kose seg på tur, ikke hvor langt eller hvor du forflytter deg. Dette gjelder i enda større grad når man har med seg små barn. Uansett, padlingen gikk knirkefritt og det tok ikke mer enn en drøy time før vi nærmet oss Heggsjøelva. Det store spørsmålet var om det var høy nok vannstand i elven til å trekke med seg kanoen et stykke oppover. Så det var med litt kribling i magen vi padlet de siste meterne inn mot utoset der elva startet. Alle gleder seg. Det var helt vindstille på Grøningen denne dagen. Liten lunsjpause. Så nærmet vi oss Heggsjøelva. Heggsjøelva var ikke mye å skryte av, den var nemlig knusk tørr. Her må nok planleggeren ta litt selvkritikk. Med tanke på den varme sommeren i år, burde ikke de ikke være noen bombe at det var lite vatn i elva. Men det var fint lite å gjøre med det nå, så da ble det litt mer bæring enn planlagt. Vi slo fort fast at vi bare la igjen kanoen, det ville blitt for mye styr å drasse den med seg nå. Dermed fikk vi pakket alt utstyret i to digre sekker. Kathrine gikk med bæremeis mens jeg fikk æren av å bære sekkene. Det ble noen turer frem og tilbake for å få med alt. Det var jo ikke snakk om lange avstander så det gikk egentlig helt fint. Etter noen timer var alt av utstyr og mennesker plassert trygt ved Litlheggsjøen. Endelig kunne vi slappe av. Tormund stortrivdes og ble aldri lei av å kaste stein ut i vatnet. Som seg hør og bør valgte jeg å legge skylda på dette for at fisken ikke ville bite denne kvelden. Etter en lang dag ble det tidlig kveld, og klokken var ikke mye når alle hadde sovnet i teltet. Det tar på å kaste stein. Ikke mye vann å skryte av her gitt. Dermed ble det bæring. Kathrine gikk med bæremeis mens jeg tok sekkene. Utrolig hvor spennende det er å kaste stein i vatnet. Så var siste lass oppe. Da kunne det endelig fiskes, men lite fangst å skryte av. Vi tok tidlig kveld i et stappa fullt telt. Tidlig på morgen våknet vi av den karakteristiske trommingen på teltduken, det hadde begynt å regne. Men det gjorde absolutt ingenting. I dag var nemlig planen å ta seg inn på ei lita koie som lå bare noe få hundre meter fra oss. Heggebu hadde vi lånt via Inatur. Vi bestemte oss for å gå for dette, da vi i forkant av turen så at værmeldingene ikke var de beste. Nå gledet vi oss virkelig til å bo der noen dager. Her skulle vi som vanlig bare slappe av, fyre litt i peisen og bruke dagene på å utforske området. Etter en kjapp frokost var det bare å pakke sammen og flytte inn på hytta. Den lå idyllisk til midt i ei lita treklynge godt beskyttet for vær og vind. Her var det akkurat så koselig som vi hadde håpet på. Det tok ikke lang tid før det var en behagelig lunk i hytta, og vi kunne høre knitringen fra Jøtulovnen. Blir ikke bedre ferie enn det. Helt greit å flytte inn på ei hytte når været er dårlig. Inni treklynga der lå hytta. Heggebu. Guttaboys godt innlosjert i Heggebu. Det klargjøres for fyring. Alltid kjekt med litt hjelp. De neste dagene passerte stille og rolig. Vi brukte en del tid inne på hytta, spesielt når været var dårlig. Deilig å bare sitte inne og egentlig ikke gjøre noe som helst. Vi fikk også gått flere dagsturer, og fisket stort sett hver eneste dag. Fiskefangst ble det dårlig med, litt merkelig siden dette skulle være et godt område for å få både ørret og røye. Vi får legge litt av skylden på den unormalt varme sommeren og ikke minst steinkasteren i familien. Vi koste oss uansett, og fikk utforsket en god del av den vakre naturen rundt Litlheggsjøen. Terrenget var preget av slake daler, store myrer og spredt skog. Dette var helt annerledes natur enn det vi var vant med hjemme. Jeg kan se for meg at Skjækerfjella virkelig må være ei perle om vinteren også. Kanskje vi får til en tur med pulk hit en gang i fremtiden? Ut på nye eventyr. Alltid spennende med elvekryssing. Elva mellom Litlheggsjøen og Heggsjøen. Her skulle vi hatt kano! Kveldstemning. Slitsomt å være på tur. Prøver fiskelykken i Litllivatnet. En liten lur. Hengekøya er slått opp ved Nausttjønna. Etter fem dager var turen over og det var på tide og begynne å bære utstyret ned igjen til kanoen. Dette gikk helt fint, men det var en del vind og vi var litt spent på hvordan forholdene skulle være på Grøningen. Da vi var nede ble vår bange anelser bekreftet. Det blåste kraftig, og det var helt uaktuelt og padle i samlet tropp tilbake. Kathrine tok Tormund i bæremeisen og gikk tilbake til parkeringsplassen, mens jeg padlet kanoen tilbake. Med sterk vind i ryggen gikk det rimelig greit for å si det mildt. Jeg trengte nesten ikke å ta et padletak, måtte bare bruke åra som ror for å holde styringen. Da jeg kom inn til enden var det umulig å padle siste biten, kanonen ble bare presset inn til land. Derfor måtte jeg bare hoppe uti og dra kanoen etter meg siste biten. Da ble jaggu fjellskoa våt på denne turen også, da var alt som normalt. Når jeg var fremme tok det ikke lang tid før Kathrine og Tormund stod der. Vi var begge enig om at dette var helt riktig vurdering. Nå ventet en herlig natt på hotell før vi kjørte hjemover. Så gikk turen tilbake. Heldigvis lå kanoen der vi forlot den. Var egentlig ikke veldig bekymret. Kraftig vind på Grøningen.. Dermed ble det ikke noe padleetappe på Tormund denne dagen. Her kommer en liten advarsel. Er du som meg og egentlig ikke liker klisjeer og sukkersøte beskrivelser om familielivet? Du er herved advart. Hopp over neste avsnitt! For det er utrolig fint å være hele familien sånn på tur, her var vi helt alene og det var ingen ytre forstyrrelser. Ingen TV, ingen telefon eller sosial medier. Dermed føler jeg at vi på en måte kommer enda nærmere hverandre som familie. Her er det kun oss, kun fokus på at vi skal være sammen og kose oss. Ikke minst blir jeg egentlig veldig stolt av både Tormund og Kathrine, utrolig nok kanskje litt av meg selv også. Jeg tenker at det er utrolig fint at vi drar på disse turene selvom det krever en del arbeid, spesielt når man har med et lite barn. Alt er ikke fryd og gammen. Det tar litt tid med legging på kvelden, det blir en del tyngre sekker og litt ekstra bæring, det er litt styr med bleieskift, og ikke minst at man må bære de brukte bleiene tilbake også. Men alt i alt får vi mye tilbake, og det kjennes godt av vi skaper sånne minner sammen. Så håper jeg at dette resulterer i at Tormund blir den nye Lars Monsen når han blir stor. Da kan han ta med sin gamle skrukkete pappa å gå Canada på tvers. Det er egentlig allerede bestemt. Punktum! Ett av mange gode minner fra turen. Hengekøyemorro. Krekling er undervurdert. Vedhogging var en av favorittaktivitetne til både far og sønn. Da var jo bare en bitte liten del av det enormt område vi fikk sett på denne turen. Blåfjella-Skjækerfjella er jo tross alt Norges fjerde største nasjonalpark, så her er det mye villmark å boltre seg i. En en ting er helt sikkert, hit skal vi tilbake. Kanskje vi til og med klarer å finne ei elv som er mulig og padle? Hvis ikke ser det ut som en flott tur å bare følge Grøningen videre innover, og fortsette å følge vassdraget mot svenskegrensen. Mulighetene er enormt mange, det er helt sikkert. Det kan fort bli en del planlegging fremover også skjønner jeg, både for store og små. Hilsen Anders, Kathrine og Tormund aka fremtidig Lars Monsen og nåværende steinkaster. Se hele artikkelen3 poeng
-
3 poeng
-
3 poeng
-
Det skulle ikke være enkelt å komme ajour etter sommerferien nei. Så her er litt ferieblogging, ble litt kajakkpadling på slutten. Skulle egentlig et annet sted, men der var Monsen og co, så da ble det denne turen istedenfor. Det angret jeg ikke på, den ble aldeles nydelig. Uten midnattsol, men med solnedgang. Kanonfint. Ligger i bloggen HER.3 poeng
-
Synd jeg ikke visste dere var på Storflåtan. Er mitt nærområde, og har mange turer dit ved dammen, flott sted å telte. Vi har et uttrykk hjemme som heter "å bade 3 kanoer" som kommer derfra. Jeg pleier ikke å bruke badebukse når jeg bader på skauen. Så jeg og sønn tok et bad ved dammen der. Plutselig dukket det opp en kano, med to unge jenter. Jeg ble pålagt å bade videre. Så kom en til kano, også med unge jenter, til slutt en kano med en mamma og en pappa. Men alle skulle jo ha kanoene på land der vi badet, for å komme seg videre til Vesleflåtan. Ble et langt bad for min del, bra vannet var varmt! Her er det sikkert mange telt nå i helga2 poeng
-
Det finnes noen sjeler på Fjellforum, med en evne til å skrive turrapporter som er levende og rett og slett godt håndverk, og som med trygghet kunne stått på trykk. Denne rapporten er helt klart en skrevet av en sånn en 👍2 poeng
-
2 poeng
-
Jeg har som deg kjøpt denne koppen med litt tilbehør. Syns nesten det gjør vondere og handle noe som en ikke kommer til og motta før i april2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
Takk for det Du jeg vet ikke om den har noe navn, men den ligger ca 1 km sørvest for Leirvassbu - bare følg grusveien innover så ser du den på høyre hånd oppi lia etter første svingen Edit: @Memento mori Jeg fant navnet på steinbua på peakbook sitt kart - Gravdalen Steinbu heter den2 poeng
-
Tenkte den passet i tråden her! Skal du ha en basecamp eller transport til et vann hvor du skal bruke kano, kan en stor sekk være kjekk å ha.2 poeng
-
Perfekt i jaktsekken med andre ord (Jeg bruker enten en sånn 25g brenner eller en grisetung 48g brenner i jaktsekken da det stort sett går i kaffe/suppe/real i løpet av dagen.) Fungerer overraskende bra...) Oida - holdt nesten på å lage en post uten illustasjonsfoto!! ->2 poeng
-
Min er stadig i bruk. Selv om jeg sikkert kunne fisket laks hele året så må man hvile en gang innimellom. I år har det blitt en del hviling i hengekøya og ved en anledning gadd jeg finne frem kameraet under oppsett....2 poeng
-
Jeg kjøpte nylig Exped Synmat 7LW. Jeg har bare sovet én natt på det hittil, men det er absolutt det beste underlaget jeg har prøvd hittil. Til vinteren kommer jeg til å legge et skumplastunderlag under det.2 poeng
-
@tttime hvor høy er du? En vesentlig faktor knyttet til ditt behov er din (unnskyld) kroppsfasong. Jo mer/mindre i en eller annen retning jo tilsvarende påvirkning har det på sekkevalget. Soveposen til en på 190 cm tar betraktelig mer plass enn hvis kroppslengden er 165. Videre: hvilken klesfilosofi (unødvendig floskete uttrykk, unnskyld igjen) du har er også vesentlig. Såkalte lettpakkere har ofte ikke med seg mer enn variasjon til å gå i, der alt passer i en symbiose. Finere DNT-tilhengere skal derimot ha med seg skift til både middag og dansen etterpå. Og - har du bare deg selv å tenke på eller skal du bære for flere?2 poeng
-
Så bra. Men ikke undervurder toposesystem. Det er helt gull om man kan ta med seg to poser. Jeg synes det er så digg at jeg gleder meg masse til vinteren nå, for da kan jeg bruke to poser. Tidligere har jeg brukt Helsport Alta Short og en gamme og diger Igloo utenpå. Off topic - dette er mitt innlegg nr 2000. Nå jeg skal sprette den flaska med sort enke? Eller legge meg i fosterstilling? 😂2 poeng
-
Og du blir dømt herfra til helvette og får minus titusen omdømmepoeng her på Fjellforum.no. Tror jeg. 🤔2 poeng
-
Tjuvjakt er tjuvjakt uansett om du har betalt jegeravgift eller ikkje. Straffa er (som andre her allereie har kommentert) bøter, inndragning av våpen og tap av jaktrett. Hard og velfortjent straff.2 poeng
-
4-dagers fra Oppdal til Hjerkinn Se https://berntsturer.wordpress.com/2018/08/29/oppdal-hjerkinn-pilegrimsvandring-xiii/2 poeng
-
75 liter. Man kan pakke sekken så fint ved start. Alt er tetririsert etter alle kunstens regler og sekken virker romslig. Og så skjer det noe underveis på turen. Tetrisegenskapene virker til å fordufte litt etter litt etter hvor lenge du er ute i naturen. Og vips må du stappe oppi sekken selv om du har spist av maten oppi der. Ikke aner jeg hvordan dette skjer, men for meg er det et vanlig problem. Ergo vil jeg heller ha ‘litt’ ekstra plass før start.2 poeng
-
Sa brura For min del er ambisjonen om å få plass til alt i min 88-literssekk. Når jeg ser hvilken sekk mine favorittbloggere i Bjarne og Jan Erik bruker, så tenker jeg at 88L skal holde i massevis. Men så spørs det også litt på den totale vekten. Jeg kan fint se for meg at de som bærer over 25 liter kan trenge sekker av typen Recon pack etc., men selv klarer jeg ikke å bære så tungt. Har enda ikke hørt om noen som er misfornøyd med Osprey Xenith 88. Men det hele kommer nok veldig an på hvilken utstyrsfilosofi man har - er man sterk nok til å bære med seg ekstra luksus uten å gå helt i kjelleren, eller velger man bort det som kanskje er litt unødvendig for å få en lettere sekk?2 poeng
-
1 poeng
-
Flotte bilder fra et flott fjellområde ! Må si det er noe eget når den første snøen kommer i fjellet. Kan se frem til en lang vintersesong nå.1 poeng
-
Ok, skal til Ole på søndag.Er hjemme utpå dagen på mandag,må en tur på Ørje kl.9 og regner med å være hjemme etter kl.111 poeng
-
Jeg har blitt veldig glad i panna fra mitt Trangia Mini sett og regner med at denne er den samme(?). Panna er faktiskt ganske god til tross for størrelsen og min har vært med på mange turer. Kunne kanskje ha vært et par cm større men holder såvidt til middags-pølsesnabbene eller et speilegg. Min har blitt litt stygg og bulkete med tiden men belegget et like godt.1 poeng
-
FMS116T som er den grisetunge 48g brenneren til @Espen Ørud fungerer bra, og har litt bredere flamme enn de knøttsmå "rakettene" på 45g (FMS300T) eller 25g (BRS3000T). Dog er den ikke spesielt begeistret for vind.1 poeng
-
1 poeng
-
Det er mange gode svar her, og litt overordnet kan en si det er to ulike tilnærminger som ligger til grunn: Ta utgangspunkt i hva du streng tatt trenger å ha med deg, og å kjøpe en sekk som er akkurat så stor som nødvendig, og velge så lett som mulig. Da får du et oppsett som både blir bra å bære og som samtidig hjelper deg til å pakke lett/sparsomt (fordi det ikke er plass til mer) Ta utganspunkt i variasjonen de situasjoner som oppstår, planlagte eller ei, og finne en sekk som vil klare seg greit i de fleste situasjoner (soveposebæringseksempelet til @Espen Øruder helt glimrende her). Alle som har lest postene mine tidligere forstår jeg er en kategori 2-mann. På sommerens tur med Allak ville jeg sikkert klart meg med en Levity 45 dersom jeg festet teltet på utsiden av sekken, og kunne spart 11-1200 gram. Men da har du ikke sekk som håndterer litt lengre turer, eller uventet deling av last. Jeg har ikke brukt sekker på 1 kg til å bære 12-13 kg last, mange av dem er sikkert fine til det. Men med AG65 så er du godt sikret opp til ca 20 i hvert fall.1 poeng
-
Åssen PR2 fungerer med ei stekepanne har da ikke bare med med brennerhode vidde og gjøre, vil si at matrialet panna er laget av er vel så viktig, hvor bra panna sprer varmen. Kan fint bruke min 20cm gsi panne med PR2 selv om det ikke er optimalt, med ei titan panne derimot ville jeg definitivt brukt en annen bredere brenner for å få fordelt varmen i pannen bedre! Mitt poeng var at non-stick pannene til Trangia ikke er noe særlig bra, ikke at du ikke kunne bruke PR2 på ei stekepanne.😉1 poeng
-
Du vil ha syntetisk pose? I 185 cm har du disse til ok pris (har første sjølv): T-Lim -26°C, 1799;- (31% rabatt): https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-blaze-sleeping-bag-reg-inca-gold.html T-Lim -34°C, 2240;- (med 20% FF rabatt): https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-bonfire-sleeping-bag-reg-shark.html Eg har forresten dytta kidsa mine over i Warmpeace dunposer, Short/170cm tlil vesla på 135ish cm og Regular/180cm til junior på 145ish cm (9 og 10 år, og veks.) Og dei er superfornøyde. Kommer til å kombinere med syntetisk til vinteren i toposesystem.1 poeng
-
2 netter testing på gulvet hjemme og jeg har sovet godt på Synmaten gleder meg til og få testa den ute i feltet til helga1 poeng
-
Et tips der er en stor pappeske, og et målebånd. Mål opp lengde og bredde (innvendig) på bunnen av pappesken, og angi lengdemålene i desimeter (for å gjøre det enkelt å komme til liter, som jo er det samme kubikkdesimeter, dm³). Beregn arealet i bunnen i kvadratdesimeter, dm². Tegn opp streker på innsiden av sideveggene i pappesken med 1 dm mellomrom, fra bunn og opp. Når du har fylt opp i esken pent og effektivt med det du skal i sekken på tur, er det bare å multiplisere bunnarealet med høyden du har oppnådd på sideveggene. Eks: Eskens lengde er 6 dm, eskens bredde er 3,5 dm -> esken bunn har areal 21 dm². For hver dm innholdet i esken stiger oppover sidene, øker innholdsvolumet med 21 liter. Eks: Innholdet i esken når opp ca til 3 dm-streken over bunnen - innholdet utgjør da ca 63 dm³ = 63 liter. Og siden min største sekk er 65 liter, burde akkurat det gå helt greit1 poeng
-
Hos meg er det motsatt, blir flinkere å flinkere jo lenger turen er. Pluss at maten blir spiste opp. Overfuller sekken de første dagene. Har ofte da med en utvendig pakkpose, som havner oppi sekken etterhvert.1 poeng
-
Jeg har gått ned i størrelse , fra 90L til en 55L. Jeg begynte for mer enn 30 siden med en 70L , som jeg byttet ut for en god del år siden i en 90L. For jeg ville ha mer i sekken. Så kom det til ett punkt for 3 år siden da jeg var drittlei av å bære sekker på nærmere 30kg på ryggen. Jeg ser ikke bort fra at det at jeg bikket 60 hadde litt med det å gjøre. Så jeg kjøpet en Bergans Helium 55L og monterte 2 sidelommer på den , fra en Bergans sekk jeg allerede hadde. Så nå er det en 65L som veier 1200 gram tom. Den gamle 90 literen veide 3500 gram tom. Mye vekt der. Jeg får alt jeg trenger oppi sekken for en ukestur , med huset på ryggen. Telt , kokeutstyr etc. Soveposen havner på utsiden i en drybag. På en ukestur i sommer , eller 5 netter som det ble , på Hardangervidda , bar jeg på en sekk på 16 kg. Og jeg hadde mat med også.Ikke bare Drytek. Jeg regner mellom 5 og 6 hekto pr. dag i mat. Og da er det også med en liten klunk ildvann...1 poeng
-
Jeg kjøpte en Mammut Grevling som jeg bruker i kombo med dunpose. Fungerer strålende. Grevling (Ny modell) har vanntett underside og pustende bomullstoff på oversiden. Hyggelig pris også.1 poeng
-
Kan man velge været selv? I så fall er det jo greit å alltid pakke for godvær. Sagt på en litt annen måte: Man må ha plass til marginer. Dess våtere og kjøligere, dess større marginer. Alt blir større med en gang det blir kjøligere. Genser, sovepose, underlag osv blir tykkere og krever mer volum, og man må gjerne ha flere plagg. Mer kokeutstyr også. Noen klarer seg fint med 60 liter, andre har det akkurat passe med 75, og for andre blir en 90 kg sekk for liten..1 poeng
-
Om du tenker å bruke det primært vinterstid ville jeg styrt unna UL og HL varianter. De ekstra hundregrammene for vanlig versjon er etter min mening vært det. - Mindre glatt - Større og mer komfortabelt å ligge på - Mer isolasjon (ref. lite eller ingen isolasjon i ytterste kamre på HL)1 poeng
-
Flott tur. Denne uka ble det søndagstur uten Bestyrerinnen eller broderen. Jeg fikk anledning til å ta ut på egenhånd, og selv velge turmål. Det var en stund siden jeg hadde besøkt Sandvatn. Turen inn til Sandvatn og tilbake, er en grei dagstur. Det står at turen skal ta 3 timer - hver vei, men det er ikke vanskelig å gå fortere, spesielt på tilbaketuren. Det går mye opp, fra ca 650 moh til over 900 moh, på turen innover, men det samme nedoverpå tilbakeveien. Til nå har jeg klart å komme både inn og ut på rundt to timer hver vei. Det er litt spennede å se om jeg klarer dette fremover... Været påvirker alle turer. Denne søndagen var det meldt brukbart vær. Uten nedbør, lite vind, men ikke direkte sommertemperatur. Yr fikk nesten rett. Med brukbart vær i vente, kunne jeg muligens velge annet skotøy enn fjellskoene. Forrige søndag brukte jeg lave sko, og gikk klissvåt nesten hele turen. Turen inn til Sandvaten går mye på stein og det er lite myr. Jeg valgte de lette lave skoene, og denne gangen var det rett valg. Med lette sko og lett sekk gikk det greit innover. Det startet et par en stund før meg, og slikt får opp konkuranseinstinktet. Jeg liker å ta igjen folk foran. Det gikk greit oppover, men folkene foran var tydeligvis vante turfolk, for de hold bra tempo. Det viste seg å være kjentfolk. Deter alltid hyggelig å treffe folk jeg har snakket med tidligere. Dette var noen jeg hadde snakket med på Blåfjellenden et par ganger. Det var flere kjentfolk på vei. Nesten halvveis innovere satt en gjeng og spiste. Jeg ble møtt med "hei Reidar" og hyggelig velkomst. Nå var det bare Chassi jeg kjente, men det var hyggelig å få hilse på de andre. Chassi hadde med sin mor. De hadde nettopp tilbrakt en uke sammen på Hardangervidda. Det er skikkelig flott å få anledning til å "lære" foreldre å like fjellet. Mens jeg snakket med gjengen kom det flere forbi, med samme hilsen. Det var mange kjente denne dagen. Hvordan jeg har klart å unngå Willy som var på vei ned mot bilen mens jeg gikk oppover, er et lite mysterie. Det ble pause som vanlig på hytta. Været ble bedre utover dagen, og på tilbakeveien skinte sola inne i mellom. Det ga en liten smak av sommer. Sandvatn ligger på over 900 meter over havet. Så høyt er det lite busker og kratt. Her er det snaufjellet som dominerer, selv om det er gress og tuster på myrene. Det er et åpent landskap med høy himmel, og på flotte dager som denne søndagen, er det virkelig kjekt å gå tur. Så høyt opp er det lite som forstyrrer. I dårlig vær kan det for bli surt. Jeg hadde ventet at turen tilbake skulle bli "tung", men det gikk lett og fint nedover. Den siste bakken nedover mot parkeringplassen - Lysebrekka - er både bratt og lang. Det kjentes godt i knærne da jeg stå ved bilen. Med start rundt 10, og tilbake klokka 17, så er det en lang dag, men så avgjort verd prisen.Les hele artikkelen1 poeng
-
Historien om en mann som dro på en lenge etterlengtet fjelltur. En hyllest til Skæhkere, til naturen, og om et kjærkomment møte med en god gammel venn. Dette var målet - stillhet, ro, lokkende vann og flotte fjell. Gjennom en tøff vår, på godt og vondt, med mye arbeid, studieinnspurt, stress med frivillige verv og familieforøkelse hadde jeg hele tiden hatt en solid gulrot liggende langt der fremme i horisonten - den årlige langturen på fjellet. Nå var tiden endelig inne, årets egotripp skulle gjennomføres. En kjapp gallup i familierådet tilsa at den åttedagers langturen som opprinnelig var planlagt kjapt ble redusert til fem dager. Behøver ikke tøye strikken unødvendig. Etter mye om og men angående hvem som kunne bli med ble det til slutt en kompis, la oss kalle ham Storfiskeren, som fikk skaffet seg nok fri til å være med. Trivelig å få med seg selskap! Turens mål var Skæhkere, eller Skjækerfjella som det heter på norsk. Nasjonalparken skulle angripes fra vest, med utgangspunkt i Lustadvannet i Steinkjer kommune. På grunn av turens begrensede varighet ble det lagt opp til en lengre marsj første dag for å komme seg bort fra DNT-nettet, og forhåpentligvis bort fra folk! Første etappe fra Lustadvannet til Setertjønnhytta går på merket sti. Det vil si, merket er den strengt tatt ikke, men hver bidige meter er klopplagt. En endeløs rekke med sviller snirkler seg gjennom landskapet, noe som har gitt stien navnet "svillestien" Dette er utsikten den første milen på turen. I det man har gått noen kilometer og nærmer seg området rundt Sottjønnin har man de stupbratte Grønlihøen på venstre side. Bakkene nedenfor Grønlihøen kalles gjerne "Apoteket" på grunn av den fruktbare rasmarken her som gir grobunn for en rekke planter og urter som kan brukes i medisinsk henseende. Stien er med jevne mellomrom akkompagnert av benker og grillplasser. Må være en drøm for småbarnsfamilier som ønsker en godt tilrettelagt tur i naturen. Personlig har jeg et ambivalent forhold overfor slikt. På en side er det et brutalt naturinngrep som skjemmer litt, samtidig gjør det slike transportetapper ut til den virkelige marken enkel. Etter pausen ved Sætertjønnhytta (ubetjent DNT-hytte) mistet vi stien, men orienteringen er overkommelig. Vi siktet på nordøstre hjørne av Skæhkerenjaevrie for deretter å følge lien vest for Storbrenta oppover mot Reinhorntjønna. Her var planen å finne en gamme. Gammen fant vi aldri, men i det fine været var telting null problem. En nydelig liten leir ved turens første vann! Fornøyd med å ha krysset grensene til nasjonalparken. Til venstre for fjellfussen skimtes Huvhpie. Svært lite multe i området, men en neve her og en neve der ble det. Relativt tørre forhold også her, selv om det kom regn 4 av 5 dager på vår tur. Ahhh, lite slår følelsen av å få etablert første leir! Her ved Reinhorntjønna. Marsjen ble lang for utrente bein (og skuldre). Skal ikke skryte av at finorienteringen på 50.000-kart gikk HELT smertefritt heller, men dette er jo småtteri man glemmer det sekundet man slenger sekken i lyngen og bestemmer at HER skal teltet stå. Da senker pulsen seg, man er på plass inne i fjellheimen og kan koble av. Fisket behøver vi ikke snakke all verden om, jeg valgte den siden med mye siv, mens Storfiskeren var betydelig mer rutinert og fikk betalt for det. Eneste nedtur denne kvelden blir at fisken tilberedes på gass og ikke bål, selv om det ikke er totalforbud her oppe må man bruke hodet. Gass var definitivt eneste alternativ for å få varme i skrotten i denne leiren. Kveldens øyeblikk: jeg vaser rundt på «feil» side av vannet på desperat jakt etter fiskbart farvann. Når Storfiskeren får på en sprelsk fjellaure setter jeg meg nedpå. Kveldssolen farger fjellene bak meg i de flotteste farger, bak Storfiskeren passerer en flokk elegant tamrein i rolig tempo. Roen jeg føler er komplett. Naturen er stor. Naturen er mektig, og vi er bare en bitteliten del av den. Det får være det samme med fisken, å få være en del av dette er bare så deilig. Det ble noen fine kveldsstunder i lag med solnedgangen. Ikke som et godt bål, men det gjør da nytten. Som vanlig når jeg har med meg kompiser på tur får jeg en lengre morgenstund alene. Dette bruker å være blant de beste stundene. Hjemme er det stress med å få i litt mat i en morgengretten unge før levering på barnehage og videre råkjøring til jobb. Er man heldig rekker man et kjapt sveip over en nettavis eller to. Her, ved Reinhorntjønna, kan jeg i ro og mak ordne meg en kaffekjele. Deretter kan jeg slappe av litt, før jeg tar den harde jobben med å skifte sene på fiskestangen, avslutningsvis kan jeg lene meg tilbake og bare se på naturen rundt meg. Aaahhh LIVET! Plan for dagen var at leiren skulle flyttes opp i terrenget. Vi skulle bakse oss opp til Hattjønna, en liten lekkerbisken klemt inn mellom Snåsas høyeste fjell Huvhpie og den alpine Gihperegaejsie. Turen er få kilometer, men det er 200 høydemeter på om lag 500 lengdemeter et stykke der. Det tar godt i lårene! Vi finner fin leirplass nordøst i vannet. Og vi fisker. Og fisker. Og fisker. Prøver ALT. Ingenting nytter. Kvelden brukes derfor til en flott utflukt til Gihperegaejsie. Mye kliving, og noe klatring, vips så er man på toppen. Fenomenal utsikt, herfra ser man MYE fjell og vann! Man skaper seg jo et indre bilde av hvordan terrenget er når man ser på kartet, men her er jeg for dårlig trent skjønner jeg. Det er betydelig mer alpint enn hva jeg trodde på forhånd. Mye bedre med luftig fjelltur enn resultatløs fiske! I bakgrunnen f.v: Skæhkerenjaevrie, Skjelbreien og Åsvatnet. Hattjønna sett fra oven. Med høye støvler kan man komme seg ut på den største holmen. Idyllisk, men tregt fiske. Mye tamrein i dette området. Vi ble sågar overrumplet av et nærgående helikopter, sannsynligvis noen som så etter husdyrene sine. Hattjønna ligger i kjerneområdet til Skæhkeren sijte, en sørsamisk siida. Visstnok er det samling av rein ved Hattjønna på tidlig sommer, og også en sommerboplass for samer i området. Den bratte lien som markerer starten på Skjækerfjella, her gikk vi både opp og ned. Reinhorntjønna i bakgrunnen. Neste post på programmet var det sagnomsuste Fjellskjækra. Skjæker-ekspert Kvernmo sa at vi MÅTTE innom der om vi var i området. Og det er vanskelig å si seg uenig i at dette vannet er vakkert. Usikker på hvor mange timer jeg brukte på å bare SE det døgnet vi lå der, men det var mange. Steile gresslier i øst, hvor sauene beiter i hopetall, rundere hauger i vest, og et fascinerende vann med dype og grunne partier i rekke og rad. Fisken måtte naturligvis prøves, og her fikk også jeg tilslag. En meget sprek halvkilos ørret ble dagens matbit. Et praktfullt eksemplar av arten med et mønster de fleste fisker vil være misunnelige på, og et kjøtt med farge som en perfekt moden multe. Ved utløpet av Fjellskjækra har naturen ordnet en bro til oss fjellfanter, utrolig hva den naturen får til. Et sjeldent vakkert eksemplar av arten Salmo trutta Lite å si på kvaliteten på fisken, mer å si på kvaliteten av filetøren. Stappmett ruller jeg meg ut i lyngen. En god General No.1 og varmende ettermiddagssol gjør meg dorsk. To fiskere på motsatt side av vannet blir dagens «pausefisker». Balsam for kropp og sjel! Det er vel dette turlivet handler om? Kaffekopp, sjelefred og null stress. Fjellskjækra Kveldens øyeblikk: i kveldingen er det solen som skal stå for underholdningen. Fra orkesterplass i den tørre lyngen blir jeg vitne til et makeløst skue. Jeg ligger vest for vannet, i skygge, på motsatt side av dalen lyssettes de irrgrønne liene slik bare en fager kveldssol kan lyssette. De gresskledde liene blir enda grønnere, det grå fjellet enda gråere og kontrasten til sauene som beiter blir enda skarpere. Dette stedet er uendelig vakkert. Kveldssolen ordner lysshow, det ble ikke tatt flere (eller bedre) bilder da jeg var travelt opptatt med å se. En klok prioritering synes jeg. 20 minutter senere kommer en siste krampetrekning fra solen som er i ferd med å gå ned. Igjen lyses motsatt side av dalen opp, denne gang i solnedgangens karakteristiske rød-lilla lys. Konturene av åsene bak meg tegner seg som tydelige bølgende linjer bortetter dalsiden. Jeg sitter i «mørke», men ser bort på de blankskurte bergene som bader i lys. Det er som en gigantisk jotun har tatt på seg sin fineste skjorte i glødende purpur. Og på hodet har jotunen tatt på seg en glødende krone - Huvhpie skinner, sterkere enn jeg kunne tro at grått fjell kunne skinne. Et mektig skue. En beskrivelse yter det ikke rettferdighet, og det ville heller ikke et bilde (som jeg heller ikke tok, jeg prioriterte å nyte). Men alle som har vært ute i naturen og tatt seg tid til å observere har nok hatt slike opplevelser. Det var et slikt øyeblikk hvor jeg kan skjønne at noen mener det finnes «noe større» som har skapt alt dette flotte. Morgenstund har gull i munn, for en gangs skyld. Natten ble tilbragt under åpen himmel for en gangs skyld. Godt med frisk luft og en annen utsikt enn gul teltduk! I dag skal nesen vendes hjemover, med leir ved Nåvatnet. En liten stans ved Djuptjønna i stekvarmen gir resultatløst fiske, ved et for øvrig fint og interessant vann. Snedige formasjoner mellom Fjellskjækra og Djuptjønna. Vi gikk på tvers av samtlige søkk og daler. Noen bær tåler tørken bedre enn andre, i år må det være "kreklingår". Påfyll av viktige antioksidanter. Kort tid etter ankomst Nåvatnet skifter været. Heldigvis har vi lært av tidligere blundere og slått opp teltet FØR regnet kommer. Et par timers søvn mens regnet dunker på teltduken og vips så er det oppholdsvær. Jeg hiver meg rundt for å ta en siste fiskerunde, men så kommer jeg på noe. Forholdene tillater for første gang i sommer et BÅL! Vi telter på en blautmyr, og har et steinete nes, og fralandsvind. Hurra! Fiskestangen kastes unna i hui og hast og jeg formelig løper til nærmeste granklynge. Kveldens øyeblikk: store delvis rå kubber legges nederst, før mindre pinner stables oppover, med noe smått og knusktørt på toppen. Fyrstikken ripes av og føres inn blant tørrkvisten. Første forsøk mislykkes. Men så – små skjøre flammer tar tak. En liflig duft av brent gran finner veien til nesen, mens alt konsentrasjon går på å pleie og beskytte disse skjøre små ildtungene som jobber seg stadig større. Stadig grovere virke varmes opp og tar fyr og den velkjente knitringen til granveden tar til. Snart er de små flammene vokst seg store, til brølende dyr som roper etter mer virke. Jeg legger på noen større pinner og lener meg tilbake. Kjenner varmen bre seg i ansiktet, på hendene og nedover føttene. Jeg setter på svartkjelen og nyter selskapet av en god gammel venn – bålet! Mine kjære gode gamle venn - bålet! ydmyk vise ydmykhet ærbødighet vise ærbødighet TIL LIVET NATUREN Áillohaš, "Eanni, eannázan", 20061 poeng
-
Vanskelig spørsmål egentlig, siden det ikke er så mye i nærheten av hyttene og stien langs den ruta. Er mye, og ofte bitevillig steikfisk i det lille navnløse vannet som passeres på vei opp Isdalen. Er særlig delen fra Rostadalen til Goldahytta som ikke byr på så spennende fiske. Isdalen og området ved Gappo har ellers mye mye fin natur og er fint for vandring. Ved Gappohytta er det et vann på svensk side av grensa du kan tjuvfiske i (litt usikker på hvordan det er med kort der). Fra Golda mot Skibotndalen er det noen småvann langs stien du kan prøve, ellers så er en alternativ rute Sallorassajavrrit. Ellers er det mye bra når det gjelder tur og fiske både øst og vest fra Skibotndalen. Velger du Nordkalottruta i retning Pæltsa fra Rostahytta så ligger det en rekke med småvann mot grensa til Sverige etter Moskanjavri. Fin røye og noe ørret i området. Moskanjavri kan være vanskelig med stang om sommeren. Skulle jeg anbefalt en enkel tur i Indre Troms med variert natur, merket sti og spennende fiske måtte det blitt Rostadalen - Dærta - Dividalshytta (Dividalshytta er kjedelig plassert)- Dividalen, eventuelt videre til Altevatn via Vuomma og Gaskas fra Dividalshytta. På den ruta er det nærmest ubegrenset med gode vann bare noen små omveier fra stien. Men mer konkrete tips om vann passer seg ikke for en åpen tråd...1 poeng
-
1 poeng
-
Jeg bruker Leki Carbonstaver, regulerbare og har brukt samme paret i 10 år. Lette, brukes også som teltstenger på Duplex teltet. Bruker de som de fleste opp og ned, vading. På lettgått flat sti/vei er de bare i veien og havner på sekken. Leki har god kvalitet og bra kundeservice.1 poeng
-
Har 3-manns utgaven selv. Du finner ikke bedre telt i nærheten av denne prisklassen:) Anbefaler å kjøpe den oppgraderte 2018 utgaven. Kan også nevne at utgavene i polyester(grønn eller oransje) ikke tåler gnister fra bål spesielt godt. Tror nylon-utgaven(grå) er bedre på dette.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00