Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 29. jan. 2018 i alle områder
-
Med bestyrerinne, datter og Thor på tur. På en øy langt ute i Atlanteren? Sammen med Thor? Det var ikke helt det jeg trodde skulle bli mulig første dagen på "ferie" eller som jeg liker å kalle det - "firmatur med NAV". Vi er i Puerto Rico. Min datter og yngste barnebarn Thor er på skolen litt lengre nede mot Arquinequin. Jeg hadde ikke trodd det skulle bli mulig å dra på tur med både datter og barnebarn. Det var en gledelig overraskelse. Vi det vil si : først og fremst Bestyrerinnen, men også gode turvenner som Sigbjørn og Anne Lise, og i tillegg sterke representanter for nordfylket: Edvin og Ann Margrethe. Det var kaldt på søndagsmorgenen. Bare så vidt 13-14 grader. Det ble heldigvis bedre da sola kom over kanten. Men 15 grader sol og sommer, er jo egentlig perfekt gåvær, og det var været vi fikk servert.... Det ble klart fra morgenen av at Datter og Thor ville komme opp - for å gå tur. Gutten er "bare" 6 år. Jeg var litt i tvil om hvor langt det ville være greit å gå med guttungen. Inn til Norskeplassen. Så fikk vi se hvordan form og føre er. Det ble Bestyrerinnen (mormor), datter, Thor og meg i følget fra start. Vi startet fra hotellet "Natural Park" øverst i Nydalen, og tok rett opp mot Norskeplassen. Gutten i front og han hadde ingen problemer selv om bakken er både lang og bratt. Det var andre i følget som pustet mer... Et stykke opp mot Norskeplassen ble det nødvendig med "bensin", men vi kom fram i god stil. Sigbjørn og Anne Lise hadde startet før oss, men ventet til vi kom fram til Norskeplassen. Sammen ble vi enige om å ta Lavendelstien mot Krossen for så å gå mot skolen. Vi var ikke alene. Det var folk på vei både mot og fra Norskeplassen. Stiene er ofte smale, så flere plasser måtte vi opp i bakken for å slippe fol fram. Det har ikke regnet på riktig lenge, Vi kunne se rester av lavendel. men av grønt var det stor sett bare kaktus igjen. Stien gjennom Lavendeldalen starter rett bak porten på Norskeplassen, ned bakken i gjelet nedenfor plassen. Den når en vei et stykke lenge nede, og veien følges bare et lite stykke nedover, før det igjen er ut i terrenget. Oppe på "brinken" følger stien en vei mot Korset, som lett kan sees mot himmel og sjøen. Vi møtte Norskeklubben på den vanlige søndagstur. Gjengen hadde startet i Arquinequin, og skulle til Norskeplassen, for så å gå til Puerto Rico. Fra Korset gikk vi rett ned mot skolen. En både bratt sti og med løs grus. Vi gikk forsiktig. Datter mener det går på 20 minutter både opp fra skolen til korset og tilbake. Vi brukte mer, - og det var IKKE Thor som holdt igjen. Det var kjekt endelig å komme ned til lavlandet. Thor - 6 år, hadde gått mesteparten i bra tempo. På slutten gikk det litt på viljen, men nede på skolen - etter en is, var humøret igjen på topp. Etter noen timer på beina, og nesten en mil i terrenget var turen over. En skikkelig fin tur i skikkelig fint selskap. Det lover godt for fortsettelsen de neste dagene fremover.Les hele artikkelen6 poeng
-
5 poeng
-
Den trettende dagen bragte med seg sol igjen og et knippe med nye templer å utforske. Dagen bød også på et gjensyn med en annen pilegrim som jeg ikke hadde sett siden den første dagen. Mange fine templer underveis, men det var min avstikker til Bishamon-do som gjorde dagen, den indre helligdommen til tempel 29, Kokubunji, består av noen små helligdommer ved siden av dam og en foss. Jeg avsluttet dagen i Kochi, en av de største byene på Shikoku, men var for sliten til å gjøre de store krumspringene der. Fossen og den ene helligdommen på Bishamon-do. (Shikoku Henro) Dag 13: Kagami - Chikurinji4 poeng
-
Som tittelen sier så har jeg i dag offisielt begynt å binde fluer for kommende sesong. Med masse regn og vind på utsida så passer det fint å begynne og gjøre litt klart slik at med en gang isen går og de første fluene viser i lufta så er jeg klar. Eneste utfordring nå er at jeg plutselig er på Sørlandet og ikke Østlandet som jeg har vært de siste sesongene, men regner ikke med at det er de store forskjellene i fluer som er i lufta og på landflaten4 poeng
-
Fiskekort på vestvidda er enkelt og greit og gir deg tilgang til alt. Ingenting privat. Slukvalget er også enkelt - Sølvkrokens Lillauren 12 g. Har også med Bjarnes forslag i slukboksen, men blir som regel Lillauren. Gammel vane og gode fangster. Ellers vil jeg også nevne Hallingkongen. Bildet under viser sluken i aksjon i Skålsløkene. Legger også ved noen bilder av området. Her er karrig og værhardt, men i de dypeste hølene finnes en og annen fin fisk.3 poeng
-
3 poeng
-
3 poeng
-
Ny tur til fots! Samme start som sist, men denne gang hadde jeg pakket lettere sekk (dog hadde jeg ikke trengt termos med varmt vann når jeg uansett glemte noe å ha oppi vannet) så nå gikk turen helt opp på Strandheia. Heldigvis visste jeg ingenting om at den var 647 meter høy, ellers hadde jeg sikkert gitt opp denne gangen også. Men jeg trodde den var rundt fire hundre eller no sånt, og det burde jo være overkommelig selv om formen ikke er allverdens. Nuvel, jeg klarte faktisk og nå igjen og gå forbi noen også, det var jo rene lykken! Da har jeg ikke dårligst form i hele verden! (Ikke var de hundre år heller.) Anyhow, turrapport og flere bilder er nå HER i bloggen. Vedlagt bevis på at jeg bar en STANG med helt opp for å ta dette ene bildet (jepp, ren idioti!):3 poeng
-
For et par uker siden hadde jeg en iskald tur i Fyresdal (indre Telemark). Gradestokken viste -25 på det kaldeste! Jeg fikk testet vintersoveposen Viking Warmpeace 1200 til sine ytterste grenser! Se video fra turen under:3 poeng
-
2007 Termin nyttårsaften. 13 dager på overtid kom endelig snøen, og vi dro på skitur. Det var det som skulle til, for endelig fant ungen veien ut. De første teltnettene fikk hun i april, noen hundre meter fra parkeringsplassen. Det var bleieskift i bilen før start, og det var de to eneste nettene hun sov hele natt på flere år. Mamma hadde tidenes melksepreng. I mai var vi i Børgefjell. Vi skulle sove noen netter på hytte ved Orrvatnet, men vi startet sent og hun sov ikke i pulken. Det var tungt føre og ingen spor å følge. Det eneste fornuftige var å slå opp teltet. Turliv med baby må læres. Jeg er prosjektleder og liker planer og mål. Det ble 7 utenetter det året og en beslutning om at vi skulle klare minst 15 hvert år videre. Så fikk jeg bare finne ut hvordan jeg skulle fikse det. 2008 Jeg bestemmer meg for å fokusere på det jeg tror er lettest. Ungen går og babler, men er ikke akkurat i stand til å ta vare på seg selv. Jeg satser på å få med flere voksne og ta turene i sommerhalvåret. Vi er på kanoturer, noen andre småturer og på noe som best beskrives som en villmarkscamp. En del familier, en del telt, en plass i Jotunheimen og en drømmesommer. Det var sol, bading i bekken og et behagelig liv. Og så drar vi på firedagerstur til Børgefjell, bare vi to. Det var da jeg oppdaget grensen for hva jeg kunne bære. Vinterturer er skremmende og får vente. Det ble akkurat 15 utenetter, og det var ingen tilfeldighet. 2009 Hun er to år, og kan gå selv. I alle fall et stykke. Hun kan krysse bekker og balansere på steiner. Kano er fortsatt fint, men litt kjedelig. Det er morsommere på land, masse å utforske og lettere å leke. I Børgefjell overrasker hun mamma med å gå et godt stykke, til og med utenfor sti, og på høsten har vi de første overnattingsturen der hun går hele veien selv - begge veier. Vi snakker ikke lange turer, men det føles som en revolusjon. Det ble akkurat 15 utenetter det året også, gitt. 2010 Tre år nå, og langt bedre til å gå. Det øker mulighetene, men jeg synes fortsatt at det er både trygt og hyggelig med selskap av flere voksne. Vi drar med andre barnefamilier og med tanter og onkler. Men vi drar også langtur, alene. Vi tar toget noen stasjoner unna og bruker pinsen på å gå hjem. Det er en ekte ekspedisjon og det er kjempestas. Hun går og går og går, fascinert og motivert av ideen om at vi skal gå hele veien hjem. Vi spiser og prater og leker og går. Hun er utslitt og svært stolt når vi kommer hjem etter 10-12 km og to netter i skogen. Jammen ble det ikke 18 utenetter av det også, og to av dem var vi alene. 2011 Det begynner å bli en selvfølge at hun går selv. Det blir flere aleneturer på oss, mest i skogsområder ikke alt for langt hjemmefra Jeg synes hun er stor, og ser lite begrensninger. Onsdagen før Kr Himmelfart skal vi innover i Østmarka. Må bare pakke først. Må bare hente noe utstyr som har vært utlånt. Må bare finne veien til parkeringa. Hun sykler innover skogsbilveien, jeg går med sekk. Ved Røyrvannskoia setter vi fra oss sekken og går videre på sti. Det blir kronglete. Fireåringen er trøtt, men går og går og går. Jeg finner ingen steder å slå opp teltet. Når klokka passerer ti begynner jeg å bli desperat. Klokka 2300 er teltet oppe ved sørenden av Tappenbergvann. Vi sovner fort. Som vanlig er vi også en tur i Børgefjell. Bekker og elver er rekordstore dette året, og vadingene skapte inntrykk som sitter enda. 17 utenetter fikk vi det året, og nå var vi faktisk alene på 7 av dem. 2012 Nå er vi godt i gang. Hun går, hun har en liten sekk og hun synes alt som har med tur å gjøre er kjempegøy. Vi synger og går, leker og prater. Hun må ha litt hjelp på slutten, men vi kommer oss opp på Hardangerjøkulen på 17. mai. Vi leker Ronja og sover i huler og vi prøver oss på sykkelturer. Vi ser mer av Børgefjell og og drar vi på sykkelferie på Helgelandskysten. Ikke minst får gjennomfører vi våre første skikkelige vinterovernattinger: Vi ligger ute de to siste nettene før julaften, og starter med det noe som har blitt en kjær tradisjon. 20 utenetter ble det totalt, 13 med bare oss to. 2013 Hun blir seks år og skal begynne på skolen til høsten. Jeg vil benytte fleksibiliteten mens vi har den, og tar seks måneder fri fra jobben for å dra på tur. Ikke en lang tur, men mange små. Den lengste sammenhengende turen er 10 dager i Skrim. Vi går på ski gjennom Finnemarka og Trillemarka, og vi går opp på Snøhetta. Vi drar til Altevann, Senja og Andøya. Og til Lofoten, Børgefjell, Jotunheimen og Sølen. Og til Alaska. Det var vel det aller største eventyret. I løpet av dette halvåret lærer vi oss vinterturer skikkelig og vi blir gode til å gå lange dager. Vi blir også veldig gode til å bare sløve. Vi etablerer en ny tradisjon: romjulsturen. Dette første året var vi på Ringebufjellet, 2 netter i telt og en natt i en bu. 72 utenetter fikk vi det året, 47 av dem alene. 2014 Det er hverdag, jobb og skole, og dermed mindre fleksibilitet enn før. Fordelen er at nå har vi rutine. Vi har også et nytt mål: Minst en utenatt i alle måneder. Det setter litt press på oss, og sikrer at vi prioriterer turer innimellom alt annet. Hun et helt tydelig på at hun vil ut, og som regel også på hva slags tur hun vil ha. Det er jobbeturer og koseturer. Enda en turtradisjon blir etablert: Vi går på ski over Hardangervidda for å feire påske på hytta. Definitivt en jobbetur, og mestringsfølelsen hun utstrålte når målet var i siktet var helt enorm. 51 utenetter ble det, 42 med bare oss. 2015 Det ruller på. Hun er åtte år og har fått sin første skikkelige kajakk og det blir en fin sommeraktivitet. Årets store tur går til Svalbard. Dyreliv og landskap gjør sterkt inntrykk på oss begge. Ellers er det sykkelturer, skiturer, fotturer og nærmiljøturer. Minst en utenatt hver måned, og alle tradisjoner ivaretas: bursdagsmorgen i skogen, påsketur, juletur og romjulstur. Og venneturer. 45 utenetter ble det, 23 med bare oss. 2016 Hun er litt eldre, litt sterkere og bidrar stadig mer. Hun kan sette opp telt alene, hun kan lage mat og hun bærer selv. Vi prøver oss på tur opp mot to uker i Børgefjell. Sekken min blir helt i overkant av det jeg klarer, men det går. Og hun tar sin del av jobben, henter vann, heier og oppmuntrer, slår opp telt og ordner opp. Vi er rett og slett et godt samkjørt team! 51 utenetter ble det, 39 med bare oss. 2017 Det blir vanskeligere og vanskeligere å finne tid. 10-åringen har mange aktiviteter, det er kamper, konserter og bursdager. For første gang siden 2013 blir september 2017 en måned uten overnatting utendørs. Det svir litt for oss begge. Samtidig får vi stadig bedre rekkevidde. Kanskje var høydepunktet dette året våre to uker gjennom Lomsdal Visten. Det var en utfordrende tur med mye vær og heftig terreng, men også fantastiske naturopplevelser. Det blir nok ca 45 netter totalt i år. 2018 Ja, hvordan blir det? Blir det enda mer hektisk, enda flere kamper? Kanskje. Vi snakker også om å ta fri igjen, dra på langtur. Det er en drøm, men det er ikke like enkelt som før skolestart. Ikke er det like lett for meg å få fri heller. Målet om minst en utenatt pr måned blir nok uansett stående, og jeg setter pris på hver eneste tur vi har sammen. Når tar dette slutt? Når vokser hun fra mamma, og kanskje fra friluftslivet også? Det er ikke godt å si, men heldigvis er det ingen symptomer på det enda.2 poeng
-
Så lenge du ikke får håndskrevet julekort av eierne av butikken inkl. bilde av familien så har du ikke handla for mye2 poeng
-
Tenker du kompakt speilløst systemkamera er det noen å velge mellom. Siden du har en del Canon objektiv kan jo M serien med APS-C bildebrikke være et alternativ. M5/M6 har topp bildekvalitet , selv om kameraene "skuffer i test" hos de som er mest opptatt av 4K filming, hastighet på seriebilder og slikt. Med en liten adapter kan du bruke de objektivene du har som du liker på m5/m6. Med EF-M objektivene har du et lite system som er lett å ta med. Canon M3 med EF-M 22mm/f2 sammenlignet med 7D (M3 har samme størrelse som M6) Mange mobiler med ok bildekvalitet, men eneste fordelen er vel at det som regel er lett tilgjengelig. På tur mangler mobilen stort sett de viktigste egenskapene, som å tåle kulde, batteritid, mulighet for å zoome, innstillinger uten ekstra apper, montering på lite stativ og sikkert mye mer. Batteritiden blir forøvrig bedre om den settes i flymodus.2 poeng
-
2 poeng
-
Jeg har gått ett år på husstellinja og kan alt der, så jeg får heller satse på mer lærdom på friluftskjøkkenet 😂2 poeng
-
2 poeng
-
Kart over ruta jeg gikk Har hatt en plan om å ta Furunebba nattestid helt siden jeg gikk Fulånebba nattestid for endel år siden. Men en kombinasjon med stjernehimmel, helst litt under halv måne, soloppgang med høstlys, nysnø på toppene og sol til utpå dagen er noe som ikke skjer så ofte men nå så det ut som jeg fikk en sjanse igjen. Det skulle regne ganske mye i Sunndalen fram til kl 23.00 på fredagskvelden så jeg kjørte fra Trondheim i den tiden og hadde som mål å starte å gå fra Hoåsbrekka før kl 02.00. Estimert tid til toppen er rundt 4-5 timer, men jeg var svært spent på snøforholdene høyt oppe etter det store snøfallet forrige helg. Om alt klaffet veldig bra kunne Kongskrona også bestiges med det samme, men det var nok ganske usannsynelig da jeg verken hadde med ski eller truger. Så mitt mål var iallefall å nå Furunebba til soloppgangen. Da jeg kjørte neddover Sunndalen ble det plutselig så mye lys på himmelen i vest, noe jeg var redd for at var ett mye kraftigere månelys enn planlagt. Jeg ville ha under halv måne for å få det lyse jeg vil ha, for mye månelys ødelegger nattbilder slik at jeg ikke får den stjernehimmelen jeg trenger. Ikke lenge etter økte lyset på og det var ett nordlysshow på gang i vest, ikke lyset fra en alt for sterk måne. Stoppet på Romfo i noen minutter for å se på fargene. Nordlyset varte ikke så alt for lenge før det gav seg igjen, så kl 01.40 gikk jeg fra bilen ved Hoåsbrekka. I lufta var det 12c, så det ble lett antrekk hele veien opp til postkassa ved Fossa (920m). Her lå det snø, men den hadde smeltet en del den siste uka. Men det lå noe mer snø enn det jeg trodde, så det var klart at det kom til å bli en krevende tur videre oppover. Fulgte skisporene fra de som hadde vært ute på sin første topptur for sesongen forrige helg innover mot Skorgvatnet før jeg tok av over elva Skorga og oppover mot Vinnufonna. Nordlyset herjer nede i Sunndalen Fortsett litt lett nordlys mens jeg gikk opp av Sunndalen Innover mot Skorgvatnet med Hoåsnebba i bakgrunnen Vinnufonna med en av Vinnufjellet's 1578m topp Sør for Sørøstre Vinnufjellet lå det såpass mye snø at mye av ura var helt dekt med ett teppe av snø. Desverre var ikke snøen bærende i det heletatt så herfra begynte den virkelige jobben med å komme seg til topps. Det ble flere fall mens ura under ble bare grovere og desto nærmere Vinnufonna jeg kom. Fikk krysset elva Vinnu som nå var redusert til en bekk og fortsatte opp mot Furunebba. Fikk kommet meg helt utpå kanten for å se ned i dalen på 1240m. På tur ned til ei større steinblokk som hang litt utfor kanten (perfekt for bildetaking) falt jeg halvveises neddi ei ganske stor sprekk som lå gjemt under snøen 6-7m fra kanten. Dette blir vel ett rimelig heftig ras om ikke så alt for mange år ettersom sprekka tydelig hadde utvida seg ganske mye den siste tida. Fulgte kanten litt oppover til noen småtopper på 1350m og tok ett bilde her mens lyset i øst var på vei. Jeg hadde nå brukt fem og en halv time opp hit, godt over en time mer enn normalt. Snøen var på rundt 40cm her og jeg sank helt ned og gjerne mellom noen steinsprekker på hvert 3 skritt. Slitsomt! Nådde toppen etter 6 timer og rakk det rimelig akkurat til soloppgangen. Sunndalen sett fra 1240m Sunndalen sett fra 1350m Endelig på toppen, fram med litt sukker mens mens man venter på sola Flott oktoberlys denne dagen. Klingfjellet midt i bildet, Hoåsnebba til venstre Kalknebba med Nordre Slotthøa i bakgrunnen Boka som lå i postkassa på Furunebba hadde ligget der siden 1979 så det var artig å se litt i den. Fram til nå hadde det vært helt vindstille, men på toppen slo en kastvind inn i ny og ned og de var relativt kraftige. Yr hadde sendt ut obs-varsel for hele Møre og Romsdal og Trøndelag for vindkast på 25-30m/s men så mye vind ble det aldri. Etter en god pause på Furunebba med brødskiver, vann, brus og smågodt gikk turen til Søre Vinnufjellet, en topp på 1578. Hadde litt lyst til å fortsette opp mot Søre Kongskrona for å ta den med det samme, men den får stå til en annen gang. Returen gikk rett ned i bratt lende fra Søre Vinnufjellet til Vinnufonna. Selve breen har mange store sprekker som akkurat hadde blitt dekket over av nysnøen så jeg holdt meg helt inn til kanten. Her var det mye snø, men jeg nådde aldri ned til stein så det var noe lettere enn å gå over ura samme vei som opp. Det skulle likevel ta ganske mye tid å gå tilbake da jeg valgte ei rute litt lengre nedenunder ura som lå under Sørøstre Vinnufjellet. Lettere å gå her, men flere høydemeter enn å gå tvers over ura som jeg gikk på turen opp. Tok ett kvarters powernap på lyngen ved Fossa før returen ned til bilen. Godt å få hvilt beina på kjøreturen hjemmover, skulle tro man hadde gått både lengre og flere høydemeter enn anvist etter en slik nysnøtur. Panorama mot vest med Sunndalsøra nedenfor Hovsnebba Dronningkrona (1816m), høyest i Vinnufjellene Tettere skydekke kom og gikk gjennom dagen og gav noen spennende lyssettinger Ser både varmt og idyllisk ut nede i dalen Vinnufonna sett ovenfra Store og Nordre Trolla Detaljkart over ruta jeg gikk1 poeng
-
Vi var egentlig seks mann som skulle ta turen inn i år, men som tidligere så reduseres antall eventyrere seg etterhvert som turen nærmer seg. Så når dagen var der for å sette kursen nordover, var vi tre karer og en hund. Som ifjord ble pensjonisten, livsnyter og villmarksveteran Tore med på turen. Han hadde skaffet seg packraft i år etter å ha hørt på meg skryte av denne gummibåten og blitt videre trigget av en viss tv serie kalt Monsen, Monsen og Mattis, så han gledet seg til å padle seg inn i nasjonalparken i forhåpentligvis medvind og godvær. Han andre karen som skulle bli med var fluefiskeentusiast, ørretelsker og bålbeundrer Christian. Han sier ikke nei takk til en mulighet for å få lagt tørrfluene sine i vakene til en prikket skjønnhet i villmarken, nytt av året for han var en valp ved navn Zelda som skulle bli med på turen. To karer klare for tur Sammen drar vi avgårde på morgenkvisten fra Sandefjord i retning Synnervika hvor vi skal gjøre første leir og ta Fæmund II klokka 0900 dagen etter. Det går fort en syv timer opp dit og vi gidder ikke kjøre om natta, vi velger heller å dra opp dagen før og heller kose oss med med god mat og drikke langs bredden til Femunden etter en lang biltur. Vi henger opp hengekøyer og setter opp telt på en sandstrand like bortenfor kaia til båten, Tore overrasker med Champagne fra sekken og bålet tennes utpå kvelden. Vi lar roen senke seg og kjenner på forventningene til turen vi har foran oss før vi kryper inn i posen og hviler ut. Morgenen tennes like fort som kvelden slukket og solen lyser inn sine varme stråler fra øst, været er med oss fra første dag. Ut av hengekøya og på med morgenkaffen, den er like viktig som frokosten - om ikke viktigere. De brente kaffebønnene nytes en stille stund til synet av MS Fæmund II som ligger til kai som en hvit svane, hun er klar for dagens runde rundt Femunden og jeg er klar for vaffel og pale ale ombord som skal nytes på fordekket på vei over til Røaoset. Vel fremme og med pakning på tar vi skrittene oppover stien mot Røvollen hvor vi skal ta en rast før dagens leirplass skal bli oppdaget oppe ved Roasten. Det er mye stein i stien og ankelene får jobbet med tung pakning på ryggen, men været er upåklagelig og temperaturen er perfekt så det går helt greit å tråkke oppover sammen med lystige sinn og eventyrlyst. Ved Roasten finner vi en flott leirplass med plass til teltet til Tore og hengekøyene våres. Hammock, eller hengekøye på godt norsk, er helt genialt å bruke her inne Femundsmarka. Passende trær til å henge i er det overalt og man slipper å lete etter en perfekt teltplass blant alle steinene og ujevnhetene som preger denne nasjonalparken. Just hanging around Planen er å komme seg videre imorgen med packraft over Roasten og trå iland nede ved innløpet, der har vi hørt og sett på kartet at det skal være en fin koie kalt Roastbua. Vi tenker å ta en natt der og har egentlig ingen videre plan etter det. Men først er det fiske og bålkos som gjelder her på denne siden av dette store vannet. Christian er ikke treg med å få på en tørrflue i enden av snøre og pisker den ut der vannet renner ut av Roasten like ved brua, han ordner snacks i stekepannen den kvelden for å si det sånn. Tore slapper av etter middagen med en dupp og mark i håp om flex i stanga Ørreten klar for steikepanna En ny dag med nok en blå himmel og strålende sol varmer opp en duggfrisk tarp som henger stramt over køya mi. Jeg har sovet som en liten unge i dunposen min mellom furutrærne gjennom en relativt kjølig natt, jeg våknet kun såvidt av noen dyrelyder i det fjerne midt på mørke natten. Morgenbålet er allerede igang og Christian koker opp ei kjele med varm havregrøt, kaffekjelen står klar med kokekaffe og jeg kjenner på en ro i kroppen som kommer med en slik nydelig start på dagen. Det er vindstille og Roasten ligger speilblank foran oss, den bare roper om å bli padlet på. Christian igang med frokost Roasten så stille som man kan få den Nå skal vi over Nedre og Øvre Roasten med packraft, Tore med sin MRS Adventure X2 og jeg med min Alpacka Mule. Christian har ikke med seg packraft så han og valpejenta Zelda skal bruke beina og gå stien som går på nordsiden av vannet, vi møter opp med dem ved Roastbua som vi skal bruke som bolig til imorgen. Verken Tore eller jeg har padlet med storsekk stroppet fast på fordekket (om man kan kalle det det) av packraften før, men at det er en smal sak finner vi fort ut av. Vi tar tilogmed en vanntett pakkpose fra Christian hver og laster den ombord så han får en mer behagelig gåtur rundt, så er det bare tut og kjør ut på en stille sjø som speiler seg i solen. Captain Packraft igang med padleetappen sin Osprey Xenith 105 med tilbehør er lastet ombord Fremme i enden av Øvre Roasten "Der er dere jo" hører vi plutselig Christian si mens han runder hjørnet på Roastbua, han kommer frem til mål rundt tyve minutter etter oss. Zelda hopper og danser og er fornøyd med å være fremme. Dette er en skikkelig idyllisk plass med en gammel koie som ble brukt under tømmerfløter tiden på 50 tallet, her har nok mange hvilt ut etter en lang og slitsom arbeidsøkt med tømmerstokkene. Etter mat og innlosjering blir det tur i området rundt Grislehåen med fiskestanga, jeg har hørt mange gode ord om akkurat dette vannet og er spent om storfisken venter på oss akkurat her. Her er det også et fint lite sakteflytende elvestrekk hvor Christian kan la tørrflua glide nedover på overflaten til en forhåpentligvis sulten ørret. Så mens Christian pisker flua og sommerfuglene flyr ivrig omkring sitter jeg og nyter naturen en stille stund til suset av snøret hans. Deilig å være på tur igjen! Roastbua i all sin prakt Spenning ved vannkanten Innløpet til Grislehåen Neste dag beveger vi oss opp til Storbuddhåen og omegn, etter lite fangst i Grislehåen er vi sugne på storfisk av et eller annet slag. Vi fisker også ut fra båtene på Roasten uten det helt store resultatet. Men Christian ordner middag til pensjonisten med en våtflue på kveldsbettet i innløpet til Roasten, Tore har for anledningen basert seg på litt fisk når det gjelder å pakke med seg mat til turen, så han blir ganske fornøyd med påfyll til middagsbordet. Christian og meg selv har lært fra tidligere at å gamble med matbeholdningen er noe man ikke gjør. Vi må innrømme fisket ikke levde opp til forventningene på denne turen, men vi vet jo at det ikke er gitt at man får storfisk uansett hvor man dypper snøret hen i dette landet. "Jeg er på tur, ikke på fisketur" pleier jeg å si når det butter imot som verst på fiskefronten, og det er jo i bunn og grunn sant Koselig eventyrskog å tråkke rundt i Improvisert bro over bekken Tore gjør et forsøk på storfisken i Storbuddhåen Christian byr på en liten en Gamle furuer med ulvelav gir en stemningsfylt atmosfære inne i marka Nøtteliten er nysgjerrig Zelda krysser bekken for første gang Etter noen dager med turliv på denne siden var det på tide å komme seg videre, vi bestemmer oss for å sjekke ut noen navnløse vann nord for Roastbua og setter kursen videre mot Litlsjøen. Jeg har lest flere historier derifra og en viss turblogger kalt Bjarne har også hatt noen turer opp dit, fisken kan være stor og omgivelsene skal være vakre. Vi pakker sekkene og peiser på videre inn i naturen, reinsdyrene som holder til rundt her bukker oss farvel for denne gang. På veien går vi forbi en myr og til min store glede ser jeg at myra er dekt av modne molter, det er noe jeg syns er skikkelig snadder og det er en stund siden jeg har spist den slags. Både Tore og jeg er raskt over dem med turkoppen i henda og rompa i været, nå skal det fråtses i friske bær. Molter så langt øye kan se Herlig dessert Etter endel timer med molter, sekkebæring, fiske, tråkking og masse pauser her og der så kommer vi frem til Litlsjøen. Dette er en realtivt stor innsjø i mine øyne og den ser innbydende ut for både padling og fiske, vi ser flere vak så her er det håp tror vi. Men først må vi finne en passende leir, vi går langs sydsiden av vannet og finner flere etablerte bålplasser og tilslutt en fin plass for teltet til Tore. Til hengekøyene våre finner vi såklart trær rett i nærheten, vinden løyer til cirka null sekundmeter og det er tilrettelagt for en finfin aften her ved Litlsjøen. Packraften blåses opp, ved til bålet samles og tingene pakkes ut. Jeg må utpå med en eneste gang og får meg skikkelig fin kveldspadling rundt hele sjøen. En stor elgokse med staselig gevir viser seg også her inne ved vannkanten hvor den smasker på et eller annet i sivet, jeg padler meg rolig innpå for å ta et bilde men den oppdager meg og setter de lange beina i bruk. Fantastisk naturopplevelse! Nå ligger vannet som et speil, så jeg slenger beina over ripa og legger meg godt til rette for nyte denne perfekte stunden. Camp Litlsjøen Det nytes Et spøkelse i ei gammel furu Surf and turf Siste morgenen våkner både meg og Christian grytidlig og blir enig om å få med oss soloppgangen. Klokka viser 04:15, noe tidlig for to ungdommer i sin beste alder men vi kommer oss ut av køya og får liv i morgenbålet. Dette blir intet annet en en magisk stund som er vært å stå opp tidlig for, kaffen drikkes omhyggelig til en dag som blir til sekund for sekund. Morgenstund er gull Stille Vi koser oss lenge ved Litlsjøen og går turer utifra dette stedet, men etter en stund må vi bevege oss videre og leiren blir pakket sammen nok en gang. Turen går videre til en liten koie som er avmerket på kartet, Roastkoja. Denne må sjekkes ut siden den ligger i retningen vi tenker oss. Christian tar beina fatt og vi to andre bruker packraften til å padle på Roasten igjen. Vi møter Christian et stykke nedover og går sammen for å finne denne koia. Plutselig dukker den opp, man må nesten helt innpå for å se den! En jordgamme som tatt rett ut av eventyrboka, en vanvittig koselig liten bolig midt i skogen. Her er det så fint at vi slår oss ned og tar en natt Roastkoja er en fining Et hjem en hobbit verdig Akkurat plass til tre mann på brisken Røa på sin vei ned mot Femunden Resten av tiden går med til å utforske kulpene i Røaelva og fiske litt her og der, men ingen storfangst ala min 12 kilos gjedde fra ifjord eller 5 kilos ørreten til kollegaen min lenger oppi marka. Men turen har vært en fantastisk fin opplevelse med turhygge i fokus som vanlig, og værgudene var stort sett på vår side. En reise verdt å skrive hjem om Takk for denne gang Femundsmarka, du er fin.1 poeng
-
Gammelbrua over elva Leira i Leirdalen Etter ei natt i bilen i Lom var det klart for tidlig start for tur med Vegar i Jotunheimen. Plan A var å gå oppover mot Galdhøpiggen fra Spiterstulen for så å ta oss sørover mot Tverråtinder og Bukkeholstinder. Men ett stort snøfall hadde stengt veien så vi tok sjansen å gå fra Raubergstulen, som var plan B, i stedet. Vi kom ikke langt opp i veien fra Galdesand før vi kjørte oss fast da det ikke var brøytet her heller. Endret planen, «Prøve oss mot Smørstabbtindene i stedet?» Så vi kjørte oppover Bøverdalen med håp om at veien var åpen opp til Krossbu. Det var den ikke, så Plan C gikk også i vasken. Plan D var å gå fra bommen ved Geitsætre i Leirdalen, men her var det heller ikke brøytet, så vi parkerte langs RV55 ved innkjørselen til Leirdalen. Det ble en rimelig lang innmarsj, 8 km, langs veien. Men det gikk radig opp til Sletthamn hvor vi tok av veien mot Storbrean. Prøvde å unngå de nokså store sprekkepartiene på Storbrean med å trekke under Store Smørstabbtinden og Kniven på tur opp mot målet vårt for dagen, Sauen, 2077m. Det var få sprekker å se til å være midten av november, kun noen større åpninger ganske høyt oppe i breen under Sauen. Vi gikk rett på Sauen og det ble relativt bratt de siste 20 høydemetrene, men fant oss ei fin lita renne vi kom oss opp med storsekkene og ski på ryggen. Mørket hadde kommet for lengst da vi var oppe på Sauen. Her lå det også noen utrolige mengder nysnø, mer eller mindre urørt av vind. Vi satte opp teltet 30m fra toppvarden på Sauen og der var det godt over meteren med snø på flatmark. Lodalskåpa i soloppgang Sokse, like sør for Sauen Tidlig morgen på Sauen Etter hele 7 timer med god søvn våknet vi til en strålende tirsdagsmorgen. Den var også knallblå! Målestasjonene på Sognefjellhytta og Juvass viste -20c, så det var ikke enkelt å få på seg isklossen av en randoneestøvel på morgenkvisten! Tirsdagen så ut til å bli utrolig bra med sol fra skyfri himmel gjennom hele dagen og ikke ett eneste vindpust. Derimot lå det ett ekstremværvarsel inn på Yr, prognosen viste vind på rundt 20-30m/s for onsdag og torsdag samt store mengder snø. Vi endret dermed vår plan om å være her helt til torsdag, og lot derfor teltet stå på Sauen. Vi hadde opprinnelig en liten plan om å være oppe i fjellet helt til torsdag og etablere flere heftige teltplasser underveis, men med det nye varselet var det nok bare å komme seg ned igjen ved lysning onsdag morgen, seinest! Men en ting om gangen, nå var det bare å nyte tirsdagen så vi gikk fra campen vår med Storebjørn, 2222 m, som første mål for dagen. I Bjørnskaret på tur mot Storebjørn. Vegar er en trofast fjellskibruker, jeg gikk på randonee På Bjørnbrean med Veslebjørn i bakgrunnen Jeg måtte selvsagt opp på Bjørnelabben Vegar koser seg med en kopp kaffe på Storebjørn Store Smørstabbtinden, Kniven og Sauen sett fra Storebjørn. Campen vår på Sauen kan såvidt sees Det var mye snø overalt i terrenget, men også en del vindblåst snø på tur opp til Storebjørn. Skispor i snøen tydet på at det hadde vært flere på toppen for noen dager siden. Flere av de store sprekkene oppover her var fremdeles åpne, så det gjaldt å holde seg mot vestryggen. Det ble en liten tur på Bjørnelabben, før vi var oppe på toppen. Selv om dunjakka kom på mens vi satt på toppen, var det ikke spesielt kaldt i sola. Tidvis påskestemning faktisk! Nydelig puddersnø å stå i på nedturen, til tider på breen nedenfor Bjørnelabben. Etter nedkjøringa fra Storebjørn tok vi turen opp på Veslebjørn på 2150m. Der var snøen svært hardt mot toppen, så vi satte igjen skiene rundt 60 høydemeter under toppen og spaserte opp. Oppe på Veslebjørn Posering her med Skeie og Kalven i vest Tilbake i Bjørnskardet begynner sola å bli lav (kl 15.00). Visbreatind, Kyrkja og Hellstugutinder i bildet Returen ble lagt med en omvei via Kniven. På tur opp mot Kniven. Ser tilbake på Sauen her Tilbake i campen ble det en solid middag med noe godteri til dessert. For å holde varmen ble det iverksatt hard jobbing! Det er mye som kan gjøres med slike mengder snø, så vi satte igang med å grave ett nettverk av ganger i snøen som gikk i retning morgendagens uværsflukt, samt ganger opp til snøvardene jeg bygde for å ta nattbilder av campen. Siste værvarsel viste til ett enda mer aggresivt uvær enn da vi så ekstremværvarselet i dag tidlig. Uværet hadde også fått navnet Ylva. Vinden skulle ta godt tak fra cirka kl. 03:00 om natta, så vi bygde solide levegger og forberedte oss på å gå ned umiddelbart når dagslyset kom på onsdag morgen. Det kom garantert til å bli whiteout, så vi slo av telefoner for å spare alt av strøm slik at de heller kunne brukes hvis vi trengte GPS. Aktivitet i leiren, nordlys på gang i nord for andre natt på rad Kniven og nordlyset Sauen HighCamp Utgravinger rundt teltplassen Vi fikk lagt oss rundt midnatt. Da hadde en liten, men nokså vedvarende, sørlig vind holdt på en times tid. Jeg sovnet men våknet mellom 02:00 og 03:00 av at vinden virkelig slet i teltet. Selv med ørepropper hadde jeg ikke sjanse til å sovne. Det ble litt roligere i et par timer fra 04:00 - 06:00, men etter 06:00 var det umulig å sove. Jeg kom meg opp rundt 07:00 da teltet var i ferd med å bli begravd i fokksnø. Den solide leveggen vår hadde blåst bort og det var rimelig hardt å få pust utenfor teltet. Vi spiste en solid frokost og målet var at den skulle holde hele veien ned til bilen. Det var ikke vær til å ta matpauser i nå. Leiren ble tatt ned og vi startet nedturen. Nokså lite sikt, men akkurat nok til at vi enkelt kunne navigere oss et godt stykke ned på Storbrean mens vi holdt oss inn til Kniven og Store Smørstabbtinden som vi kunne se i snøføyken ett stykke. Så ble det navigering med GPS for å treffe på en trygg nedstigning til nedre del av breen. Det var sikt fra én til tre meter mye av tiden før vi fikk se steinene igjen lengre ned. Fra bretunga gikk det radig ned til veien i Leirdalen og videre til bilen. Vi hadde såpass til medvind i dalen at vinden dro oss omtrent hele veien ned til brua. Der møtte vi også en stakkars rødrev som lå sammenkrøllet bak en stor stein. Det ble noen frostskader etter returen. Jeg brukte skibriller siden jeg gikk ut av teltet tidlig på dagen, men fokksnøen som la seg på brillene hadde naturligvis smeltet langs kanten av brillene i kontakt med huden. Det hadde rent rundt brillene til undersiden hvor det hadde fryst til is. Når jeg skulle ta av meg brillene nede ved bilen var skibrillene frosset fast til ansiktet. Resultatet ble to 1-2cm lange, 5mm brede områder med svart hud på begge kinnene. Distanse: 37.7km | Høydemeter: 2140m | Starthøyde: 916m ved RV55 Bestigninger: Storebjørn (2222m), Bjørnelabben (2153m), Veslebjørn (2150m), Kniven (2133m), Sauen (2077m), Veslebjørn Sørøst (2075m) Rutevalget vårt. Fra veien i Leirdalen og ned til bilen, ca 9km.1 poeng
-
Skikompis! Lettfattelig og godt oppbygd bok, i motsetnad til ein del andre bøker om temaet.1 poeng
-
Jeg har m3 fra canon og kan skrive under på at det tar veldig fine bilder, hadde jeg hatt mere penger å rutte med da jeg kjøpte hadde jeg kjøpt m5 pga den innebygde elektroniske søkeren. Komplett med m3 hus, en 22mm fast, en 55-200mm, og 15-45mm veier det totalt 1kg. Så det veier jo veldig lite i forhold til speilrefleksen jeg gikk rundt med tidligere1 poeng
-
Mulig jeg var en i overkant ivrig kunde hos dem i 2017, men jeg har ihverfall fått denne annonsen fra Fjellsport.no på FB og nesten alle nettsider jeg er innom siste 2 måneder nå. 😜 I lys av styret det var med på få på plass igjen forumrabatten på 20% så tenkte jeg at det var greit å dele at dem annonserer 25% på nettet ellers..1 poeng
-
Støtter meg til det som sies over her; følg med på de sidene som nevnes. Det er ulidelig kjedelig å sitte å vente på oppdateringer om at isen går, men det er verdt det når du endelig får beskjeden. Dette er fast vårrutine for meg... Karingsjøens Facebook sjekkes mange ganger daglig. Til opplysning opplevde jeg det beste fisket jeg har hatt i Femundsmarka den første uka i juni. Da traff jeg tidspunktet da fisken begynner å bli aktiv, mens myggen enda sov.1 poeng
-
Har nok passert det nivået på kjøkkenet for mange år siden Derfor jeg tør å fleipe med det !1 poeng
-
Dessverre så virker det som om "alle" skal ha så sjukt fokus på 4k i fotoapparat. Å noen kamera blir slaktet pga mangelen på dette. Skal jeg filme, å filme skikkelig, kjøper jeg redskap som er egnet til det. Skulle ønske fokuset på 4k filming forsvant helt fra fotoapparatene1 poeng
-
Jeg ser at Fjellsport <-sporingslenke har salg på en del ekspedisjonsutstyr. 50% på Åsnes Amundsen og Liv. Bare noen få lengder igjen ser jeg.1 poeng
-
Har sett at du har nevnt denne boka før, og jeg synes rett og slett du bør lese den jeg, @tubbs Dette er en interessant, underholdende og lettlest historisk oppsummering av etterkrigstidens arbeidsplass for våre mødre/bestemødre/oldemødre. Imponerende hvordan de vasket hus og klær, laget mat og bakte, sydde og strikket, og servet barn og mann. Helt uten alle de hjelpemidlene vi bruker i dag. Samtidig som mange av dem hadde en liten ekstrainntekt ved siden av, feks med å gå med avisen, jobbe i nærbutikken osv. Mens de kanskje egentlig veldig gjerne skulle gått videre på skolen, men rammevilkårene var ikke der. Synd de ikke får den anerkjennelsen de fortjener, og veldig synd mye av kunnskapen deres er i ferd med å bli borte fra vår kollektive bevissthet. Men jeg er glad og takknemlig for at jeg har fått muligheten til å velge en annen vei Sorry for OT, men måtte bare...1 poeng
-
1 poeng
-
Varmeskjørt har vært brukt lenge for ryttere. Så dette skjørtet her kan også vurderes om man leter etter et fleksibelt skjørt. Det har to separate lag med skall og varme som kan taes fra hverandre. https://www.hooks.no/rytter/dameklaer/allvaersklaer/varmeskjort-3-in-1-uhip1 poeng
-
1 poeng
-
"Bunnløs Pasvik snø" Er utrykk jeg har brukt mye...:) Men er av og til heldig å treffe på Scooter spor fra Rein næringa.1 poeng
-
Det minner meg om en slettsnok med litt duse tegninger. De blir sånn 80cm - ish. Link: https://www.tb.no/nyheter/ikke-drep-orm-om-du-ser-en/s/2-2.516-1.62219621 poeng
-
Vet ikke om det finnes Bueorm, uten de gule flekkene. Men det er kun 2 store reptiler her i landet og dette er ikke hoggorm. Stålormen har til forveksling ganske lik i farge som Bueormen, men bare halvparten så stor og tynnere. Blir vel skjelden mer enn ca 40 - 45 cm lang, men fargene er vel stålgrå og brunaktig.1 poeng
-
Ja alt er jo relativt, men fuji sine nye sensorer som du finner i x-t20 er helt fenomenal i dag! Prisen er også veldig lav i forhold til hva du får igjen, det er nesten like bra som den langt dyrere modellen X-T2, som jeg mener er en god og kompakt løsning for turkamera! Fujifilm X pro 2 er også et kompakt og veldig godt kamera! Men noe høy pris! Men god optikk og veldig god bildebrikke. Sony a6300 er også et veldig godt kamera i en kompakt pakke! God opptikk og kanskje en sv markedets raskeste søkere i denne klassen! Men små kompaktkamera blir noe helt annet igjen, å her har Sony vist muskler og blitt kåret til årets beste flere år på rad med sin rx100 serie. Et veldig godt kamera jeg har selv! Selv er jeg veldig fan av fujifilm og måten kamera er bygget! Alle knapper og innstillinger gjøres manuelt med hjul oppå kamerahuset og inspirerer til å ta bilder i alt annet enn auto modus 👍🏻1 poeng
-
Å komme seg fra Pilola til Treriksrøysa er ganske utfordrende. Ville da heller gått ned til Ellenvann og så jobbet meg østover til Ødevannet. I skogen er det nesten uframkommelig om det er mye snø. Blir dessverre sjelden eller aldri skare her i skauen.1 poeng
-
Skikompis, helt klart den bedste boken i oppbygging og formidlingsevne for «novisen». Det er denne jeg anbefaler i forbindelse med skredkurs. Når du har læst den, så køp «Staying Alive in Avalanche tarrain» av Bruce Tremper. Skal du nørde mer med litteratur, så køp «Snow sense» av Fredston og Fesler. Men måske invester i et skredkurs innen ...1 poeng
-
1 poeng
-
Har både Aclima og Brynje. Aclimaen pakker seg litt sammen under vask, men blir desto mer slafsete etter noen timers bruk. Brynja holder seg godt i formen og kvaliteten føles bedre, men antagelig er det ullblandingen som gjør det. Jeg er høy og bruker herremodellen i Brynje for å få lange nok bein og ermer. Aclima har gode damestørrelser for oss litt ekstra lange. Ellers ingen ting å utsette på noen av de to.1 poeng
-
Endelig var det på tide med årets første utenatt. Grunnet en hektisk timeplan, ble det lagt opp til en skikkelig lavterskeltur. Værmeldingene viste fine forhold med klart vær og kuldegrader, perfekt for en skikkelig bålnatt. Kursen ble satt mot Rødlandstua. I områdene her kan man finne fin furuskog, og der er nokså folketomt om man beveger seg litt vekk fra stien. Den store "happeningen" på denne turen var at jeg skulle prøve å sove i hengekøye. Dette ble første gangen, og jeg var spent på hvor behagelig, eller eventuelt ubehagelig det kom til å bli. Uansett skulle det bli godt med ei natt ute, det var en stund siden sist. Årets første utenatt. Til tross for at jeg bare skulle være ute i ei natt, var sekken rimelig drøy. En skikkelig vinterpose av fiber får ta deler av skylden, den tok stor plass i sekken. Jeg begynte å rusle rolig oppover i tretiden på dagen, og rakk å finne en fin leirplass under ei stor furu før mørket kom. Her var det mye tørrfuru i området rundt meg, og det tok ikke lang tid før de herlige bålflammene begynte å lyse opp i mørket. Så er det en gang slik at det ikke er så mye spennende som skjer på slike lavterskelturer. Resten av kvelden satt jeg stort sett å glante inn i flammene og spekulerte på alt og ingenting. Bålkos. Etter noen timer foran bålet begynte det som ofte skjer når man sitter sånn å stirrer på flammene, nye turplaner begynte å romstere i knollen. En skikkelig langtur til Canadas villmark har så smått tatt form de siste månedene. Dette har vært en drøm lenge, og jeg er vel ikke den eneste som har lest Pelsjegerliv eller Canada på tvers og kjent på lysten etter det store villmarkseventyret. Dette er jo et forholdsvis stort opplegg, og det kommer nok til å gå noen år før jeg får både tid og penger til en sånn tur. Derfor gikk tankene videre på hva jeg kan finne på i nærmeste fremtid, noe som ikke krevde så mye av hverken tid eller penger. Da slo det meg. Kanskje den mest uorginale ideen noensinne, men samtidig så genial. Noe så enkelt og greit som at jeg skal sove ute minimum i ei natt hver måned i 2018. Joda jeg vet, dette har blitt gjort av mange før, og det høres kanskje ikke ut som det mest spennende prosjektet. Bare det å kalle det et prosjekt er vel kanskje en smule overdrevent, men en sabla god ide tenker jeg det er. Dette kan gi meg litt ekstra motivasjon til å komme meg ut når dagene har vært hektiske, og det egentlig frister mest med "daytime-tv" og slumring på sofaen. Dermed var det opplest og vedtatt. Minst ei utenatt, hver måned i 2018, basta! Leiren i dagslys. Varmeflaske i soveposen var genialt. Bamse skumunderlag, Neoair Xthrem, vinterpose og fjellduk hunter. Her skal det ikke fryses. Natten i hengekøye ble en flott opplevelse. Ikke ueffent å ligge å kikke opp mot stjernene, mens bålflamme blafrer. Jeg merket at med et sånt sovesystem ble jeg mer utsatt for kulden, men med to liggeunderlag, ei varmeflaske i soveposen og en fjellduk holdt jeg varmen stort sett gjennom hele natten. Litt uvant var det, men dette skal prøves igjen. Kanskje allerede på neste tur? Vi får håpe på flere kalde og klare netter her på Sunnmøre de neste ukene, men i skrivende stund plasker regnet ned ute. Akkurat det var vel ingen bombe. Uansett blir det ny utenatt i februar. Shallabais! Se hele artikkelen1 poeng
-
Det er ikke bare temperaturen i posen som du må ha fokus på, men også temperaturen rundt hodet på ungen. Mange tenker ikke på at en unge som ligger i en pulk puster luft som kan være mange grader kaldere enn den luften foreldrene har rundt hodet, en til to meter høyere oppe. Det har faktisk hendt at små unger har frosset i hjel på grunn av lav temperatur på pusteluften rundt pulken. Det hjelper lite med god pose hvis ungen blir nedkjølt innenfra.1 poeng
-
Tusen takk for all hjelp! Jeg prøvde jakker massevis av jakker uten å finne noen som var like lange og passa like godt som Theta AR. Etter to måneder med leting var jeg i ferd med å gi opp og bare kaste penger på problemet, men en litt tilfeldig tur til Ålgård Outlet hvor jeg gikk innom Bergans-outletet (litt motvillig; jeg hadde jo prøvd alle jakkene hos MX Sport, Intersport, Platou og G-sport i hele Stavanger) men der fant samboeren en Bergans Myrkdalen nedsatt til herlige 1500kroner! Så til de som har havnet her gjennom søkefunksjonen på forumet: Bergans Myrkdalen er lang både i armer, bak og fremme!1 poeng
-
Den tolvte dagen ble en rimelig regnfull affære, når det regner der så regner det. En dag uten noen besøk til et tempel, en ren vandringsdag langs kysten av Shikoku, pakket inn i regntøyet. Grått og trist over stranden ved Geisei. (Shikoku Henro) Dag 12: Tōnohama - Kagami1 poeng
-
3pin's stivhet regulerer man med hvor mange trinn tåhjernet klemmes ned, det kan fint være litt slark, trenger ikke klemmes så den sitter dønn fast. Wiren brukes kun i nedoverbakker. Det blir et mye mer naturlig ganglag med 3pin og lærstøvler enn med en binding med gåfunksjon. Pivot-punktet blir likke helt naturlig med en binding med gåfunksjon. Det blir heller ikke noen naturlig flex i støvelen.1 poeng
-
Siden de fleste nødladere bruker vanlige 18650-batterier, tenkte jeg at det måtte da finnes noen som har laget en slik strømbank for oss som har en del slike batterier til hode- og lommelyktene. Og det finnes selvsagt. Nitecore F2 er knøttliten, og tar 2 stk 18650. Hvis man da har f.eks. 3500mAh batterier, har man en nødlader med 7000 mAh. Batteriene kan selvfølgelig også lades i denne dingsen. Nitecore er seriøse greier. http://charger.nitecore.com/CHARGER/F/F2/ På ebay finnes det en drøss med "do-it-yourself" strømbanker. Et tomt skall med et lite kretskort, så putter du selv inn 18650-batterier og vips har du en power bank. Men her snakker vi neppe om state of the art elektronikk og kvalitetskontroll1 poeng
-
Jeg bruker GSI Ultralight Javadrip som er en plastholder med et slags gjenbrukbart mesh-filter. Kjøpte det på XXL i sin tid til en mager hundrings. Man må ikke bruke papirfilter i, men jeg gjør stort sett alltid det siden kaffen blir minst dobbelt så smooth med det. Om du ikke tar med kvern og vekt på tur, så kan det være greit å ta med en liten kaffeskje (f.eks. de du får gratis i butikken) og veie hvor mye en strøken skje med din kaffe er. Normalt er det rundt 10g. 2 skjeer blir derfor ca 3dl kaffe. Ute i skogen pleier ikke jeg å dille med samme presisjonen som jeg gjør hjemme. Kaffen kan bli like god, men siden man ikke alltid har helt kontroll på alt så kan det svinge begge veier. Jeg bruker ofte kaffekjele til å varme/koke. Har en Eagle products stålkjele med kobberbunn og den tåler alt. Og så ser den veldig fin ut på bålet. Om jeg kun skal bruke gass- eller bensinbrenner så kunne jeg tatt med en alu-kjele, men jeg har bare en liten en som har hellekant/tut. Da er det like greit å ta med kaffekjelen som gjør det vesentlig lettere å helle vann på kaffe, tørrmat, havregryn, vannflaske, etc. Stekepanne og kaffekjele er det vanlige oppsettet mitt.e1 poeng
-
Det er en myte at du trenger noe som er spesielt robust. Du kommer ikke til å slenge den i snøen allikevel, så en hvilken som helst kurant powerbank gjør nytten.1 poeng
-
Problemet er vel å få tak i Anker her på berget? Selv er jeg veldig fornøyd med Biltema sin powerbank http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/Powerpack-10400-mAh-2000035109/ Best i test var den også https://www.dinside.no/data/test-av-nodladere/61082606 Å ja, denne har tålt mye røff behandling1 poeng
-
1 poeng
-
Varmeskjørt bør være ganske store, siden de gjerne brukes utenpå bukser osv. De har også gode strammemuligheter i livrt. Jeg har normalt M, men har L i skjørtet. Til og med datteren min på 11 kan bruke det, men det blir i lengste laget. Jeg ville ikke gått ned i str. Har du sett i butikken til DNT? De har skjørtet inne, og prisen for medlemmer var bra for noen uker siden.1 poeng
-
Og dette møtte meg ned Sør-Heggedalen! Turen til Senjabu ble en meget våt opplevelse. Både på grunn av en meget myrlendt terreng, og det som kom ned fra "oven". På Senjabu ble det opptørking den ettermiddagen/kvelden og neste dag. Tåka lå langt nedi marka, og det var bare å vente. Klokka ble 17 dagen etter før det var forsvarlig å gå videre. Den neste etappen gikk gjennom Tromdalen, opp Leirskaret og langs Langdalsvannet før jeg var nede i Kaperdalen like ved tunnellen. Der ble det funnet leirplass. Litt tåke på kveldinga, men et fantastisk lys. En meget fin etappe denne dagen . Dagen etter våkner jeg til et fantastisk vær. Det er denne etappen jeg er mest spent på, det går rimelig bratt opp mot Istind herfra. Det er absolutt vekta på ryggen som er utfordringa. Men det viser ser at det går overraskende greit. Tungt ja, men kroppen venner seg rimelig kjapt til den ekstra vekta på ryggen. Når en har en polarhund med godt utvikla jaktinstinkt er det ikke spesielt morsomt når en hel flokk med rein kommer loddrett ned fra fjellet og rett mot oss! Men det gikk bra. Merkelig at dem skulle "rushe" rett på oss. Over fjellan i et flott steinterreng før vi fulgte Tverrdalen ned til Sør-Kaperdalen. Litt bratt et kort stykke her. Veien gikk rundt Sør-Kapervannet hvor det ble en god matpause og litt fisking før det bar litt oppover igjen og ned til Ånderdalen. Ganske seint på kvelden når vi kom ned til Åndervannet, og kroppen begynner å kjenne dagens marsj. Fantastisk nydelig nede ved vannet, og jeg må fiske litt før jeg går videre langs vannet og mot statsskogs koie i enden av vannet. Den er opptatt så da går jeg videre til gammen på andre siden av vannet. Trenger skotørk, og blir veldig glad når den er ledig. Utgått, og det er deilig å kunne ta inn på denne fantastisk fine gammen. Morgenen etter våkner jeg til nok en nydelig dag. Kaffen kokes oppe ved bålplassen utenfor gammen mens jeg har en nydelig utsikt mot vannet. Kvalitetstid. Denne dagen går turen opp fra Ånderdalen i et fantastisk vær. Det er nesten for varmt, i hvert fall for hunden. Men det går greit, siden vi får en bris når vi kommer litt opp i høyden. Nydelig terreng. Sti fra Ånderdalen som går over i et behagelig steinterreng etter hvert. Jeg går ovenfor Selfjordvannet, og mot Lutvannet. Plutselig kommer en skikkelig kraftig regnskur, men det varer bare kort tid før det klarner igjen. Ved vannkanten blir det en litt lengre mat og kaffepause. Litt fisking. Da jeg skal begynne å pakke sammen, snur jeg meg i retninga der jeg kom fra. Da kommer skodda i ei alvorlig fart innover vannet. Bestemmer meg for å følge vannet en stund, siden det å gå i den tette tåka ikke er et alternativ. Har egentlig tenkt at det bare er å få teltet opp, men plutselig klarner det opp med blå himmel og sol i den retninga jeg skal, så da vandrer jeg lykkelig videre. Siste teltnatt blir ved Reinlivatnet. En meget fin teltplass ved vannet. Det yrer at liv i vannet og i luften. Vakkert her oppe. Går over en liten knaus, og ser at skodda ligger helt nede i havet. Håper på at den ikke kommer opp i løpet av natta. Får opp telt, og fisker kveldsmat. Våkner til nok en sommerdag, og det er egentlig ikke noen selvfølge i Nord-Norge. Så heldig jeg er Ulva er glad i lange rolige formiddager, og nyter det til fulle mens jeg sysler rundt.Denne dagen blir det kaffe og et morgenbad før leiren pakkes, og jeg tar fatt på den siste etappen mot Olaheimen. Det er bare en liten etappe på rundt 7 kilometer til jeg er nede ved Olaheim. Flott fjellterreng i begynnelsen. Deretter er det ned Finnskardet og langs Storbunkevannet. Den siste biten går på grusvei ned til hovedveien. Da var turen unnagjort, men kanskje den mest strabasiøse igjen. Hvordan komme seg til bilen... Finner ut at det går buss fra Å, så det er bare å lange ut de neste 5 km på asfalt. Det går greit, og hunden får bli med. Bussen går til Finnsnes, og da er det 3 timer til bussen går videre mot Svartfjell ved Gibostad. Trør fra sentrum, over brua mot Silsand og går et stykke. Det begynner å plaskregne, og vi tar inn i et busskur mens vi venter. Jeg innbiller meg at det er 4 km fra hovedveien og inn til kraftstasjonen der bilen er parkert. Føttene likte ikke asfalten og traskingen langs vei og begynner å bli ganske umotiverte. Det viser seg at det var over mila innover den veien. Men Breitind viste seg fint fram på turen! Tror det er den i hvert fall! Du verden så glad jeg er når jeg ser bilen. Klokka er blitt 22.45, og det siste drøye mila tok to timer. Det kjennes at det ble nesten 3 mil denne dagen. Ferga er gått, så vi rigger oss i bilen denne siste natta. Kjenner at jeg ikke orker å begynne å lete etter teltplass. Og det fungerer aldeles utmerket med ei natt i bilen i Botnhamn:) En fantastisk tur er over, og jeg er så utrolig fornøyd. Takk Senja og til min flinke turkompis Ulva1 poeng
-
Jeg fisket en gang i et vann i Fyresdal. "Ble tatt" av lokalbefolkingen som etter og ha sett på i ca 20 min - kom og sa i fra at de vannet hadde vært fisketomt i ca 20 år1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00