Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 17. nov. 2017 i alle områder
-
det er en svakhet, det tar jeg selvkritikk på. Kom gjerne med forslag om formuleringer, så inntar jeg dette i revidert liste. Fargediskusjonen er nesten det viktigste. Foreslår formuleringen: Fargen på teltet skal være Rødt (hvis vinter) eller Grønt (hvis sommer). Eneste unntak fra regelen er dersom du bruker et TNF VE-25 (eller 24) i original stand. Du må da påregne å bli avkrevd bevis for at du har benyttet teltet over 5000 m. Når det gjelder svaberg kom jeg på en regel om at teltet skal være 100 % selvstående. Det bør, selvsagt, også være av typen tunnel, og ha forlenget fortelt, siden det er Den Eneste Sanne teltfasongen.10 poeng
-
Jeg prøver å få minst ei natt i snøhule hver vinter. De siste årene har jeg lært meg å bygge kantgrop, og det har redusert tiden til en fjerdedel av det å grave ut hule, i tillegg til at man ikke trenger å krype rundt i snøen. Det tar ikke mye lenger tid enn å sette opp telt og bygge en litt solid levegg. Litt lenger om man bygger den veldig stor og fin.. Det er lurt å øve seg, og det blir suverent fint og stille inni der mens vinden raser utenfor. Husk sag!8 poeng
-
Etter å ha hengt rundt her et par år tror jeg at reglene for telt begynner å sette seg. Slik jeg forstår det kan ingen av reglene under fravikes UNDER NOEN OMSTENDIGHETER. Teltet skal ikke veie mer enn 1000g per bruker. Helst bør det veie betydelig mindre. Teltet skal ha behagelig sittehøyde for en rørslig kar som sitter på et 9cm tykt oppblåsbart underlag i chairkit i innerteltet. HELE innerteltet! Teltet må være én størrelse større enn antall brukere, dvs minst tremannstelt til to personer. Om vinteren gjelder det firemannstelt til to personer. Teltet skal være vindstabilt nok til å slå opp i stiv kuling på vidda i februar. Teltet skal tåle at vinden dreier 90 grader i løpet av natten uten å blafre. Teltet må kunne settes opp i ett stykke. Teltet må kunne brettes sammen og legges på pulk uten å ta ut stengene. Teltet må ventilere så godt at du kan kode pasta i innerteltet uten å skape kondens. Teltet må ha stormmatter om det skal brukes om vinteren, og ha duk ned til marken om det skal brukes på sommeren Var det mer da ?7 poeng
-
5 poeng
-
Eg bruker alltid skalljakke, men har endelig funnet igjen min tynne vindjakke. Tyn nylon, puster bra, og veier 160g i str M. Fin å ha med på dei dagene hvor været er fint men kan vil ha et lag utenpå som stopper nok sirkulasjon i isolasjonslagene innenfor. Kommer til å bli med toppturer og pulkturer igjen, i tillegg til skalljakken. (Veier så lite og har så lite pakkevolum at jeg kun anser det som pluss å ha den med på turer hvor den kan være beste valg underveis.)4 poeng
-
Regn og 2 grader er etter min mening adskillig "farligere" enn kuldegrader (i hvert fall så lenge temperaturen ikke kryper godt under - 20., Vind er et annet spørsmål.) Derfor blir valg av type ytterplagg ofte et spørsmål om geografi... På mine kanter, litt sør for Røldal, så er det Gore-Tex som gjelder også om vinteren.4 poeng
-
Eg er glad i bomull, likens min litt (sære) tradisjonelle samboer. Me er likevel nokså samde om at med dei vinterane me no står overfor, ikkje berre i vest, så er det ikkje eit tema på mange dagers turar utanfor rekkevidde for "vermelding som sannsynlegvis kjem til å stemme". Dømer berre frå siste sesong; Hverken på Hardangervidda i Februar som var eller på Grønland i september eller i Tafjordfjella i Mars hadde me stabilt tradisjonelt og tørt vinterver heile tida. Eg kjenner meg ferdig med å kakke, pirke, grave og skjære is ut av bomullsfibrane, fordi me A) har sveitta meir enn bomull greier puste har vekslande ver med vind og høg luftfuktigheit som då isar nede hette og alle detaljar, spesielt på vindsida eller C) har kombinasjon/variasjon nedbør og kulde eller vind, som smeltar og isar om einann. Når gtx frys til, anten det er på utsida eller innsida, er det langt enklare å få den isfri til neste dag enn eit bomullspanser. som skal gjennom ulike stadier av kakke/smelte/tørke/kakke osv. På dagsturar og på 2-3 dagers i klart gode tørrversperiodar derimot, er bomullen genial. Reknar dog med at du her kjem til å få like mange svar som det finnast medlemmer som svarer4 poeng
-
Sorry. klarer ikke å dy meg: Får ikke plukket gåsedun av levende and Men, synes posene ser fine ut. Verken eller tenker jeg. Går inn i mengden med andre tilsynelatende gode produkter. Pluss for norsk produsent, og ikke minst lokalt Sommerpose trenger jeg ikke, vinterpose trenger jeg heller strengt tatt ikke. Men har flere ganger sovet helt i grenseland på hva min vinterpose takler. Drømmer derfor om ny, men da ville jeg nok heller vurdert Kongsfjorden framfor Rago X-treme, da min vinterpose har samme ca. temp.rating som Rago X-treme.4 poeng
-
Du har jo ei topp jakke med god lufting. Jeg syntes det virker merkelig å skulle "nedgradere" til bomulljakke. Med den jakka du har er du dekt opp for alle forhold, det er du ikke med bomullsjakke. Stort sett er det kaldt midtvinters, men det er ingen selvfølge. Kan nevne en opplevelse jeg hadde i mars da jeg gikk Finse-Røldal. De to siste dagene fikk vi 0 grader og regn/sludd. Hadde jeg ikke hatt vanntett jakke og bukse da hadde jeg fått store problemer. Fant forøvrig ut at Arctic Bedding heller ikke er særlig vanntett. En problemstilling man kanskje ikke tenker så mye over for turer midtvinters. Man forbereder seg på kulde, men vått vær kan gi minst like store problemer.4 poeng
-
Og NOKON har ikkje orientert seg godt nok, for eg kan jo godt få plass i ein longvariant EDIT: Ser at Rago førebels berre kjem i std lengde.4 poeng
-
Hvis dette fenomenet oppstår på en vandretur i fjellet så tror jeg at jeg ville søkt ly i litt lavereliggende terreng. Den ladningen som får håret til å reise seg kan godt være forløperen til et lyn, og det er det ikke særlig bra å få gjennom sveisen, uansett hvor åttitalls den er.4 poeng
-
For ei stund sida dreiv gubben og eksperimenterte med primus på kjøkkenet (av typen med og uten filter og/eller stillebrenner). Jeg tenkte jeg skulle være raus og la ham holde på. Det var før jeg kom opp i stua i 2. etasje og kom på at det var parafin han fyrte med. Det luktet Nato-øvelse i fleire timer. Etter det må man gjerne leke med telt inne, men jeg setter foten ned for fyring.3 poeng
-
Den sorte utgaven av "Fjellpulken Selesekk 40L" har fått 5/5 stjerner, mens den røde har fått 4,5/5 stjerner, og den Orange har fått 3,5/5 stjerner. (Flaks at jeg valgte sort farve den gangen jeg kjøpte! 🤣) Fjellpulken har nå kun "X-Pack Tursekk - 25L / 40L" på sine nettsideder. (1599,- som listepris hos FS.) Ser ut som om denne tar over for "Fjellpulken Selsekk 25/40L", og at det er mer stoff/volum i sidelommer og at topplokket dekker mer på den nye (begge deler har fått noen negative tilbakemeldinger på den gamle). Noen som vet noe konkret om forskjeller?3 poeng
-
https://www.fjellforum.no/tripReport/?filter=getByUser&member_id=1580&embed=1&lat=66.19518&lng=12.80182&zoom=10 Oppdatering av turkartet: Samtlige turrapporter fra 1990 - 2017 er nå plottet inn i Fjellforums turkart (531 stk.). Lenker til gamle HTML- og PHP-baserte sider er fjernet, og byttet ut med lenker til responsive / mobilvennlige sider. Ha en god dag3 poeng
-
Blir man overrasket av kraftig vind så er det ikke tid til å lage en snøhule. Da blir det i beste fall en nødbivuakk, og det er som regel bare et enkelt ly for vinden. Skal du grave en hule til å sove i så tar det lang tid og faren for at du blir kliss gjennomvåt er stor. Å sette opp telt når vinden er så sterk at du finner det klokest å avbryte, er ikke så enkelt. I hvert fall ikke om du er alene. Og når teltet endelig står der så må du sikre deg mot at det ikke blir snødd ned eller lagt flatt av fokksnø. Ofte kan det være nødvendig å bygge en levegg av snøblokker, og det tar også tid. Et telt kan lett snø ned i løpet av kort tid og da er det ikke alltid like lett å komme seg ut. Her er mitt gamle iglotelt som har berget meg gjennom mang en storm på vinterfjellet. Hva var det Miyagi sa i filmen Karatekid II når Daniel spør hva som er den beste blokken? "The best block is not be there". I vårt tilfelle vil vel dette si å ikke havne i en nødsituasjon hvor du får behov for telt eller snøhule. Sjekke værmelding, hvis dette er mulig med dagens DAB+, være forberedt på at været kan skifte ganske raskt i fjellet, lære noen enkle værtegn og sette opp telt eller lage snøhule i god tid før uværet er et faktum. Fant et par bilder på nettet som viser hvordan det kan se ut når vinteren fester grepet i vinterfjellet. https://naturformidling.photoshelter.com/image/I0000poDC4d2w5fs https://naturformidling.photoshelter.com/image/I0000d3KOOaxeTFk3 poeng
-
Endelig så fikk jeg noe jeg kan ønske meg, jeg trudde det var slutt, jeg har så mye saker, men nå ligger det an til ny Helsport tre sesongs dun pose. Mindre pakke volum og 200 g. lavere vekt en den jeg nå har. Jeg hører med til de siste raringene som kjøper norsk så sant det finnes produkter som dekker behovet.3 poeng
-
Hei! Jeg tenker å bryte alt som heter tradisjoner denne julen og bruker heller feriedagene på en ukes tur i Femundsmarka. Planen er å starte ut i fra Langen lørdag 23. desember og labbe innover med ski og pulk, foreløpig bare jeg og bikkja, en breton ved navn Primo. Er det noen som tenker samme tanken og kunne vært interessert i å slå følge? Send meg en PM da vel! Hilsen Petter & Primo 🐶2 poeng
-
2 poeng
-
Personlig mener jeg at innslag av titan, karbonkompositt, dyneema/cuben eller absurdyrium er obligatorisk i ethvert teltoppsett.2 poeng
-
Hadde vært fint å kunne vrenge det røde vinterteltet og vipps så var det blitt til et grønnt sommertelt. Går det ann å spraymale det innvendig med motsatt farge av utvendig?2 poeng
-
Det mangler litt om barduner, og ikke minst plugger sand/snø/tele/svaberg. Her er det vel også en del å skrive om. Avsnitt om telt er bra, men fargen skal vel være rødt om vinteren, og grønt om sommeren.2 poeng
-
Enkelte primusser er veldig vanskelige å justere på lav styrke bare ved å bruke ventilen, da er lavt trykk en fordel. Det er litt merkelig for det kan være noe vanskeligere på enkelte primusser av samme type enn andre. Jeg regulerer min MSR Whisperlite mye lettere med uoriginal slange og pumpe, enn med originalen. Jeg må også skru flere omdreininger fra null til full slik den er nå. Tidligere var det greit å redusere trykket betraktelig ved å sette flaska på hodet, slippe ut trykk og tenne igjen, for så å regulere. Bruker jeg en Coleman så er det bare å skru til ønsket styrke. dsk2 poeng
-
Da jeg lurte på det samme valgte jeg fjellpulkens 40-liter. Har ikke angret. Har gjerne pausedrikke og pausetøy i den sekken....2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
Sist vinter hadde jeg med en gassbrenner med forvarming (Optimus Vega) på vinterturer for å teste ut gassbrenneren når vinterkulda rev i nesen. Brenneren ble brukt sammen med både 4 sesongs gassblanding og vintergass fra primus. På bloggen har jeg skrevet om erfaringene, og om det fungerer i praksis med gassbrenner på vinterturer.2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
Vi var egentlig seks mann som skulle ta turen inn i år, men som tidligere så reduseres antall eventyrere seg etterhvert som turen nærmer seg. Så når dagen var der for å sette kursen nordover, var vi tre karer og en hund. Som ifjord ble pensjonisten, livsnyter og villmarksveteran Tore med på turen. Han hadde skaffet seg packraft i år etter å ha hørt på meg skryte av denne gummibåten og blitt videre trigget av en viss tv serie kalt Monsen, Monsen og Mattis, så han gledet seg til å padle seg inn i nasjonalparken i forhåpentligvis medvind og godvær. Han andre karen som skulle bli med var fluefiskeentusiast, ørretelsker og bålbeundrer Christian. Han sier ikke nei takk til en mulighet for å få lagt tørrfluene sine i vakene til en prikket skjønnhet i villmarken, nytt av året for han var en valp ved navn Zelda som skulle bli med på turen. To karer klare for tur Sammen drar vi avgårde på morgenkvisten fra Sandefjord i retning Synnervika hvor vi skal gjøre første leir og ta Fæmund II klokka 0900 dagen etter. Det går fort en syv timer opp dit og vi gidder ikke kjøre om natta, vi velger heller å dra opp dagen før og heller kose oss med med god mat og drikke langs bredden til Femunden etter en lang biltur. Vi henger opp hengekøyer og setter opp telt på en sandstrand like bortenfor kaia til båten, Tore overrasker med Champagne fra sekken og bålet tennes utpå kvelden. Vi lar roen senke seg og kjenner på forventningene til turen vi har foran oss før vi kryper inn i posen og hviler ut. Morgenen tennes like fort som kvelden slukket og solen lyser inn sine varme stråler fra øst, været er med oss fra første dag. Ut av hengekøya og på med morgenkaffen, den er like viktig som frokosten - om ikke viktigere. De brente kaffebønnene nytes en stille stund til synet av MS Fæmund II som ligger til kai som en hvit svane, hun er klar for dagens runde rundt Femunden og jeg er klar for vaffel og pale ale ombord som skal nytes på fordekket på vei over til Røaoset. Vel fremme og med pakning på tar vi skrittene oppover stien mot Røvollen hvor vi skal ta en rast før dagens leirplass skal bli oppdaget oppe ved Roasten. Det er mye stein i stien og ankelene får jobbet med tung pakning på ryggen, men været er upåklagelig og temperaturen er perfekt så det går helt greit å tråkke oppover sammen med lystige sinn og eventyrlyst. Ved Roasten finner vi en flott leirplass med plass til teltet til Tore og hengekøyene våres. Hammock, eller hengekøye på godt norsk, er helt genialt å bruke her inne Femundsmarka. Passende trær til å henge i er det overalt og man slipper å lete etter en perfekt teltplass blant alle steinene og ujevnhetene som preger denne nasjonalparken. Just hanging around Planen er å komme seg videre imorgen med packraft over Roasten og trå iland nede ved innløpet, der har vi hørt og sett på kartet at det skal være en fin koie kalt Roastbua. Vi tenker å ta en natt der og har egentlig ingen videre plan etter det. Men først er det fiske og bålkos som gjelder her på denne siden av dette store vannet. Christian er ikke treg med å få på en tørrflue i enden av snøre og pisker den ut der vannet renner ut av Roasten like ved brua, han ordner snacks i stekepannen den kvelden for å si det sånn. Tore slapper av etter middagen med en dupp og mark i håp om flex i stanga Ørreten klar for steikepanna En ny dag med nok en blå himmel og strålende sol varmer opp en duggfrisk tarp som henger stramt over køya mi. Jeg har sovet som en liten unge i dunposen min mellom furutrærne gjennom en relativt kjølig natt, jeg våknet kun såvidt av noen dyrelyder i det fjerne midt på mørke natten. Morgenbålet er allerede igang og Christian koker opp ei kjele med varm havregrøt, kaffekjelen står klar med kokekaffe og jeg kjenner på en ro i kroppen som kommer med en slik nydelig start på dagen. Det er vindstille og Roasten ligger speilblank foran oss, den bare roper om å bli padlet på. Christian igang med frokost Roasten så stille som man kan få den Nå skal vi over Nedre og Øvre Roasten med packraft, Tore med sin MRS Adventure X2 og jeg med min Alpacka Mule. Christian har ikke med seg packraft så han og valpejenta Zelda skal bruke beina og gå stien som går på nordsiden av vannet, vi møter opp med dem ved Roastbua som vi skal bruke som bolig til imorgen. Verken Tore eller jeg har padlet med storsekk stroppet fast på fordekket (om man kan kalle det det) av packraften før, men at det er en smal sak finner vi fort ut av. Vi tar tilogmed en vanntett pakkpose fra Christian hver og laster den ombord så han får en mer behagelig gåtur rundt, så er det bare tut og kjør ut på en stille sjø som speiler seg i solen. Captain Packraft igang med padleetappen sin Osprey Xenith 105 med tilbehør er lastet ombord Fremme i enden av Øvre Roasten "Der er dere jo" hører vi plutselig Christian si mens han runder hjørnet på Roastbua, han kommer frem til mål rundt tyve minutter etter oss. Zelda hopper og danser og er fornøyd med å være fremme. Dette er en skikkelig idyllisk plass med en gammel koie som ble brukt under tømmerfløter tiden på 50 tallet, her har nok mange hvilt ut etter en lang og slitsom arbeidsøkt med tømmerstokkene. Etter mat og innlosjering blir det tur i området rundt Grislehåen med fiskestanga, jeg har hørt mange gode ord om akkurat dette vannet og er spent om storfisken venter på oss akkurat her. Her er det også et fint lite sakteflytende elvestrekk hvor Christian kan la tørrflua glide nedover på overflaten til en forhåpentligvis sulten ørret. Så mens Christian pisker flua og sommerfuglene flyr ivrig omkring sitter jeg og nyter naturen en stille stund til suset av snøret hans. Deilig å være på tur igjen! Roastbua i all sin prakt Spenning ved vannkanten Innløpet til Grislehåen Neste dag beveger vi oss opp til Storbuddhåen og omegn, etter lite fangst i Grislehåen er vi sugne på storfisk av et eller annet slag. Vi fisker også ut fra båtene på Roasten uten det helt store resultatet. Men Christian ordner middag til pensjonisten med en våtflue på kveldsbettet i innløpet til Roasten, Tore har for anledningen basert seg på litt fisk når det gjelder å pakke med seg mat til turen, så han blir ganske fornøyd med påfyll til middagsbordet. Christian og meg selv har lært fra tidligere at å gamble med matbeholdningen er noe man ikke gjør. Vi må innrømme fisket ikke levde opp til forventningene på denne turen, men vi vet jo at det ikke er gitt at man får storfisk uansett hvor man dypper snøret hen i dette landet. "Jeg er på tur, ikke på fisketur" pleier jeg å si når det butter imot som verst på fiskefronten, og det er jo i bunn og grunn sant Koselig eventyrskog å tråkke rundt i Improvisert bro over bekken Tore gjør et forsøk på storfisken i Storbuddhåen Christian byr på en liten en Gamle furuer med ulvelav gir en stemningsfylt atmosfære inne i marka Nøtteliten er nysgjerrig Zelda krysser bekken for første gang Etter noen dager med turliv på denne siden var det på tide å komme seg videre, vi bestemmer oss for å sjekke ut noen navnløse vann nord for Roastbua og setter kursen videre mot Litlsjøen. Jeg har lest flere historier derifra og en viss turblogger kalt Bjarne har også hatt noen turer opp dit, fisken kan være stor og omgivelsene skal være vakre. Vi pakker sekkene og peiser på videre inn i naturen, reinsdyrene som holder til rundt her bukker oss farvel for denne gang. På veien går vi forbi en myr og til min store glede ser jeg at myra er dekt av modne molter, det er noe jeg syns er skikkelig snadder og det er en stund siden jeg har spist den slags. Både Tore og jeg er raskt over dem med turkoppen i henda og rompa i været, nå skal det fråtses i friske bær. Molter så langt øye kan se Herlig dessert Etter endel timer med molter, sekkebæring, fiske, tråkking og masse pauser her og der så kommer vi frem til Litlsjøen. Dette er en realtivt stor innsjø i mine øyne og den ser innbydende ut for både padling og fiske, vi ser flere vak så her er det håp tror vi. Men først må vi finne en passende leir, vi går langs sydsiden av vannet og finner flere etablerte bålplasser og tilslutt en fin plass for teltet til Tore. Til hengekøyene våre finner vi såklart trær rett i nærheten, vinden løyer til cirka null sekundmeter og det er tilrettelagt for en finfin aften her ved Litlsjøen. Packraften blåses opp, ved til bålet samles og tingene pakkes ut. Jeg må utpå med en eneste gang og får meg skikkelig fin kveldspadling rundt hele sjøen. En stor elgokse med staselig gevir viser seg også her inne ved vannkanten hvor den smasker på et eller annet i sivet, jeg padler meg rolig innpå for å ta et bilde men den oppdager meg og setter de lange beina i bruk. Fantastisk naturopplevelse! Nå ligger vannet som et speil, så jeg slenger beina over ripa og legger meg godt til rette for nyte denne perfekte stunden. Camp Litlsjøen Det nytes Et spøkelse i ei gammel furu Surf and turf Siste morgenen våkner både meg og Christian grytidlig og blir enig om å få med oss soloppgangen. Klokka viser 04:15, noe tidlig for to ungdommer i sin beste alder men vi kommer oss ut av køya og får liv i morgenbålet. Dette blir intet annet en en magisk stund som er vært å stå opp tidlig for, kaffen drikkes omhyggelig til en dag som blir til sekund for sekund. Morgenstund er gull Stille Vi koser oss lenge ved Litlsjøen og går turer utifra dette stedet, men etter en stund må vi bevege oss videre og leiren blir pakket sammen nok en gang. Turen går videre til en liten koie som er avmerket på kartet, Roastkoja. Denne må sjekkes ut siden den ligger i retningen vi tenker oss. Christian tar beina fatt og vi to andre bruker packraften til å padle på Roasten igjen. Vi møter Christian et stykke nedover og går sammen for å finne denne koia. Plutselig dukker den opp, man må nesten helt innpå for å se den! En jordgamme som tatt rett ut av eventyrboka, en vanvittig koselig liten bolig midt i skogen. Her er det så fint at vi slår oss ned og tar en natt Roastkoja er en fining Et hjem en hobbit verdig Akkurat plass til tre mann på brisken Røa på sin vei ned mot Femunden Resten av tiden går med til å utforske kulpene i Røaelva og fiske litt her og der, men ingen storfangst ala min 12 kilos gjedde fra ifjord eller 5 kilos ørreten til kollegaen min lenger oppi marka. Men turen har vært en fantastisk fin opplevelse med turhygge i fokus som vanlig, og værgudene var stort sett på vår side. En reise verdt å skrive hjem om Takk for denne gang Femundsmarka, du er fin.1 poeng
-
Dag 1: Planlagt: Valldalsvannet – Holmavatnet, 9 timer Reelt : Valldalsvannet – Holmavatnet, 6,5 timer Avmarsj fra parkeringsplassen ved Valldalsvannet, (760 moh), klokken 15:00. Fulgte stien opp til Middalsbu. Dette er en liten omvei, men siden Olaf er ansatt i DNT, så måtte bare denne bli med. En kjapp drikkepause her, før vi dro oss vestover retning Vivassvannet. En anbefaling til andre som skal gå turen, er å holde dalstrøket hele veien, ikke gå innom Middalsbu. Dette fordi den bratte lia som måtte forseres etter Middalsbu, var kanskje den tyngste etappen på hele turen. Første rast etter Middalsbu, var ved steinbuene ved Vivassvatnet, 930 moh. Fremme her klokken 17:00, og her tok vi 30 minutters pause. Fantastisk flotte steinhytter, og her møtte vi også 3 stykk på vei ned etter dagstur til Litlos. Her tok vi en matbit samt litt preventiv taping av føtter. Fortsatte stien videre opp Vivassdalen til vi så Brokafossen. Begynte å bli tungt, slik at det tok sin tid å faktisk komme bort til selve fossen. Underveis her hadde vi kun små pauser for å hvile ryggene våre, før vi tok en lengre pause ikke langt sør for hyttene mot Tyristeinen. Denne pausen ble uansett ikke lang, da vi ble ivrige grunnet mørkets frembrudd. Vi kjørte på imot og forbi Tyristeinen og fikk endelig øye på Holmavatnet (1204moh) klokken 20:50. Etter noen minutter med diskusjon på teltplass, så endte vi opp på S/V-enden av vannet, ved en stor iøynefallende stein. Erfaringer dag 1: Grunnet tunge sekker, så ble «geologistudium» innført relativt tidlig på turen. Dette innebar at vi bøyde oss frem 90%, avlastet sekk fra hofte og skuldre, og lot sekken hvile kun på ryggen. I en slik posisjon, så ble vi kikkende ned i bakken, og derav «geologistudium». Dette fungerte veldig godt på en etappe som både er lang og hvor det skal forseres rundt 500 høydemeter. Da ble det korte effektive pauser, kontra det å hive sekk av og på ofte. Sekkene våre på denne turen ble veid inn til 45 kilo, noe som vi var enige om var i meste laget. (Bilde: Olaf peker på hvor turen startet, Valldalsvatnet) (Bilde: Vi har passert Tyristein og kan endelig se Holmavatnet 1204 moh) (Bilde: Olaf kjenner på følelsen av å kunne fly) (Bilde: Ronny særdeles fornøyd med å være fremme ved Holamavtnet) (Bilde: Forvarming av primus får tankene til å fly....det er fint det !) Dag 2: Etappe: Holmavatn og Kvennsjøen En senere start på denne dagen enn vi hadde tenkt. Tok oss et glass rødvin som oppstart på dagen, kun fordi vi kunne . Denne morgenen var det et relativt utrivelig vær ved Holmavatnet, og når vi var ute på morgenen for å sette sammen kano, så ble det frosne fingertupper. Vi rev leir og var i kanoen på Holmavatnet klokken 11:30 klar for avmarsj. Været roet seg noe underveis i padlingen, men det var grått, tåkete og det regnet kontinuerlig. Uansett en fantastisk opplevelse så høyt oppe, snøen lå godt i sidene på vannet, og det ble mye snakk oss imellom om hvor heldige vi var som fikk til dette. Padlingen på Holmavatnet tok oss 1 time. I enden var det klart for litt bæring, og her ble det litt organisering. Siden vi ikke hadde testet ut bæremåter med kano på forhånd, ble det rett og slett «learning by doing». Vi prøvde oss på å hive sekkene på ryggen, og kano oppslått oppå skuldre/hodet. Dette var en blytung opplevelse, og denne bæremåten ble vi enige om ikke skulle gjentas. Bar kano ned til en liten koie ved vann (moh 1189), og her padlet vi frem til strykene ned mot Kvennsjøen. Ny bæreetappe ned til Kvennsjøen, sekker på rygg og kano i mellom oss. En kjapp matbit i evjen sør for Kvennsjøen. Planla en lengre lunsj her, men regn og vind gjorde at vi valgte å fortsette. Starten på Kvennsjøen var ekkel. Veldig grunt, og det blåste godt. Kvennsjøen er veldig stor, og en skal være forsiktig her. Det var god sjøgang, og vi valgte å padle langs land ved sørsiden. Mye grunnet at vinden var litt roligere her, men også med tanke på eventuell velt. Nå vi kom på spissen av hvor sjøen kveiler seg inn mot Raudåna, så valgte vi å krysse rett over mot den største holmen som ligger ved sørlig bredde. Kraftig vind gjorde at denne turen var krevende på mange måter. Vi merket at det var nødvendig med kontinuerlig padling, hvis ikke tok vinden kanoen på tvers av bølgene. Vi kom oss likevel greit over, og fortsatte mot utløpet av sjøen. Etablerte leir i området Kvennsjø øst klokken 18:00, og da lå «indrefileten» klar til å gripes fatt i på morgenen etter. Mange kurante teltplasser på sørsiden av Kvenno her. En tidlig kveld ble avrundet med litt øl, lapskaus og god varme i teltet. Erfaringer dag 2: Poncho: Kan være kurant å ha med som padleutstyr. Ikke bare som ekstra beskyttelse mot regnet, men også som en god hjelp mot vind Bæring av kano: vi vet hva vi foretrekker nå, men gjerne tørrtren på dette før en eventuell tur, og da med sekker på. Vi fikk virkelig erfare viktigheten av kommunikasjon mellom padlere i en båt, og hvor liten påvirkningskraft den som sitter foran har i kraftig vind. ( Bilder: Because we can ) ( Bilder: Kano slås opp i friskt vær, to svært fornøyde karer som endelig var kommet seg ut på tur. ) (Bilde: Snøen ligger noen steder langs Holmavatnet) (Bilde: Vi har kommet i le ved enden av Kvennsjøen og er klar for å slå leir ) (Bilde: Olaf ved utløpet av Kvennsjøen. Her starter det som mange har kalt for indrefileten, vi gleder oss til å padle her i morgen) (Bilde: kveldens nøye tilmålte belønning ) Dag 3: Etappe Kvennsjø – området Hansbu Vår første utforkjøring sto for tur, og det som omtales som «indrefileten på Hardangervidda». Nydelig padle-etappe i starten, i fantastisk natur. Hær-menn som vi er, så både gledet og gruet vi oss til strykene, men det gikk veldig bra. Så spørs det om vi ble noe overmodig, for vi hev oss på det siste stryket i «indrefileten», og her kunne det gått galt. Vi traff en stor stein i bra fart, kanoen ble vrengt sidelengs, og fossevannet sprutet oppi. I en blanding av panikk og nødvendighet, så hoppet Olaf uti fossen og i en kombinasjon av å dra kano samtidig som Ronny padlet, fikk vi vrengt kanoen riktig vei og kastet oss videre. Bløt opp til livet, men en fantastisk morsom og lærerik opplevelse. Før vann 1154, var det stopp, og vi måtte opp med kano. Vi valgte å droppe hele vann 1154, og krysset i stedet N/Ø, mot den lille tarmen i sør-enden av Øvsta-krokavatnet. Dette var et veldig enkelt område å bære kano i. Resulterte at vi må dra kanoen to ganger over grunner før vi var ute på selve Øvsta, men tror dette var et bra valg. Øvsta var for øvrig et nydelig vann, og her ble det mye nyting av livet. Vi padlet helt til sørenden av Øvsta, så gikk vi rett øst forbi to små vann mot Midtra. Et skikkelig myrområde, noe som resulterte i at vi gjerne er de første i verden til å padle disse to små vannene. Gikk to ganger her. Kanoer først, og så hentet vi sekker etterpå. En optimal løsning på mange måter dette med å gå to etapper. Ingen bæring mellom Midtra og Nedsta Krokavatnet, men bæringen startet i utløpet av Nedsta hvor det ligger en stor holme. Vi bar over holmen, og padlet ned til Skrubbahylen, sør for Hansbu. Her ble vi litt usikre på hva vi skulle gjøre, men strykene her er store, så noe bæring måtte til. Vi bar kano uten sekker forbi de verste strykene, så satte vi kano på elva, og padlet/dro oss ned til den delen av Kvenno, hvor elva tar en 90 grader vinkel mot sør. Dette var morsomt! Dette er ca. midt i mellom Skrubbahylen og Sandvatn. La fra oss kanoen i det området, og gikk tilbake for å hente sekkene ved Skrubbahylen. Teltplass etablerte vi på nord-siden av Kvenno på et lite høydedrag mellom myrene, rett øst for Skrubbahylen. En god dag med litt mindre regn og vind. Middagen ble av sorten «pasta med litt kjøtt», og mye rømme. Atter en fantastisk dag. (Bilde: Teltduken er like ufyselig som alltid...) (Bilde: Da ha vi startet å padle på Kvenno, en labyrint av småelver. Fantastisk gøy !!) (Bilde: Olaf har nettopp tatt en for laget, dassvåt fra navlen og ned.) Bilde: Her bærer vi over til Øvsta Kokavatnet, Nord for vann 1154) (Bilde: i starten på Øvsta Holmavatnet) (Bilde: Starten på Midtra Krokavatnet, tilbake for å hente sekker) (Bilde: Bæreetappe over "holmen" før vi kommer til Hansabu og Skrubbahylen) (Bilde: Skrubbahylen, vi har nettopp kommet tilbake etter å ha padlet/vadet kano halvveis ned til Sandvatn) (Bilder: Telt etablert på en liten tørr flekk mellom myrene sør for Skrubbahylen. Dagens øl skal nytes) (Bilde: Olaf er flink til å skrive logg) Dag 4: Etappe Skrubbahylen – Briskevatnet øst Startet 10:45 med trasking i myr. Vi bar sekkene helt ned i anløpet mot Sandvatn, før vi gikk tilbake og hentet kanoen. Så startet turen på Sandvatn. Dette vatnet var grunt, og Ronny som satt foran fikk jobben som spotter, og alt gikk bra. I enden av Sandvatnet, var det klart for den lengste bære-etappen med kano på turen. Vi startet med å bære kun kano over neset nord for Breidvadhølen, så hentet vi sekkene og bar de ned til Gunleiksbutangen. Litt usikker på tiden ned, men estimerer en god halvtime på dette. Her klarte vi også å nyte en lunsj, noe vi hadde vært dårlige på hele turen. Turen uten sekk opp igjen gikk raskt. Vi padlet over evjen etter Sandvatn, så bar vi kanoen ned til Tangen, der sekkene lå. Dette var rett ved siden av en stor hytte. Gunleiksbuvatnet var kanskje enda grunnere enn Sandvatn, men dette gikk også veldig greit. I enden av Gunleiksbuvatnet ligger etter vår mening en av turens mange høydepunkt, med fine stryk og noen naturperler å padle. En kjapp bære-etappe ned, før vi kunne sette kanoen på dagens siste vann, Briskevatnet. Her var vi litt slitne. Olaf som satt bak fikk muskelsmerter i ryggen, som nok skyldtes manglende padletrening. Ronny som satt foran å spottet kunne ikke spottet noe selv om det lå rett foran han. Når vi da kom til enden av Briskevatnet, så fant vi derfor ut at det var på tide å ta kveld. Klokken begynte samtidig å nærme seg 20:00 og mørket begynte å sige inn. Fant en flott leirplass med en liten strand, og her kunne vi se fisken hoppe. Her ble det igjen pasta med litt kjøtt i, øl og whiskey. (Til informasjon så hadde vi pakket med oss 1 øl til hver kveld og denne kosen ville vi ikke vært foruten.) Erfaring dag 4: Ved bæring i 2 etapper, så kan det være greit å kunne gå med sekk først. Dette fordi det er en del myr/kratt-områder, og en kan dermed rekognosere bedre sti til neste bæring med kano. (Bilde: Morgen og klargjøring for dagens etappe. Været ser veldig lovende ut.) (Bilde: Strykene ned mot Sandvatn er tryggest å bære ) (Bilde: Vi har sekker i kano og drar/vader litt før vi er ute i Sandvatnet) (Bilde: langt, grunt og veldig flott vann, Sandvatn) (Bilder: Den lengste bæreetappen på turen, Sandvatn ned til Gunnleiksbuvatn gikk overraskende greit. Lettgått terreng men med en del myr) (Bilde: Vi er nede ved Gunnleiksbuvatnet) (Bilder: Gunleiksbuvatnet og Briskevatnet. Helt fantastisk natur å sitte å ta inn over seg, for en flott opplevelse !) (Bilde: Vi slår leir helt i enden av Briskevatnet, på en fin strand. Her ser vi spor etter reinsdyrklover.) (Bilde: Til kvelds ble det pasta med litt kjøtt og masse rømme bare for å bruke den opp) Dag 5: Etappe Briskevatnet øst - Mogen (Startet med whiskey til frokost, kun fordi vi kan!) Oppvåkning på sandstranden nedenfor Briskevatnet. Fantastisk flott vær og her hadde vi god frokost og nøt livet godt. Padlet i 2 minutter før vi måtte inn med kanoen på land. Her er det noen stryk som er sikrest å unngå. Vi trasket med sekkene ned til Honserudvatnet, ut på nabben sør-vest for Honserudlega. Slet litt med å finne en god sti, men kom oss ned. Opp for å hente kano. Om vi var trøtte, eller hva, uansett så satte vi kanoen på vannet nedenfor strykene og padlet noen minutter inn i skogen mot sekkene. Dette ble atter en flott opplevelse, for det var et nydelig område med flott natur, og igjen et godt valg. Så var det å bære kano gjennom en del kratt før vi kunne hive oss utpå Honserud-vatnet. Dette er et lite, men veldig fint vann som ble padlet kjapt. Ned mot Vollevatnet, så går det to utløp og begge er ganske så brutale stryk, så dette er en sikker bære-etappe. Vi valgte å følge stien som går ved siden av Honserudfossen. Kort etappe, slik at sekker og kano ble båret samtidig, noe som fungerte godt etter hvert på turen. Vollevatnet trodde vi egentlig var ganske lite, men det viste seg å være større enn vi trodde. Men igjen en fin padleetappe. Et lite stryk før vann 1028, en bæreetappe på et par minutter var det som måtte til på den. I enden av vann 1028, så var det en del små-stryk. Her loset vi kanoen ned med sekker oppi, med hjelp av tau foran og bak. Dette hadde vi prøvd noe tidligere på turen, men det ble skikkelig utprøvd her. Kan fungere, så lenge en har tid og planlegger godt. En må være forberedt på å små-vade litt med denne løsningen. På Sandhøl begynte vi å nærme oss slutten på padleetappen. Vi padlet inn på land rett sør for Sandhylstøylen, ikke langt fra stien. Her ble det en lengre pause, med mye prat om turen og tørking av utstyr. Ganske vemodig å pakke ned kanoen, for det var ensbetydende med at turen nærmet seg slutten. Så var turen kommet til den siste store traske-etappen. Her kan en velge mellom en sti som følger elven eller en som går lengre opp. Vi tok stien i høyden basert på at vi tenkte vi skulle få se mer av terrenget og det var en flott tur. Vi så underveis at det var bra vi ikke padlet nedover mot Mogen, for det var en del seriøse stryk her nede. Kom etter hvert til bebyggelse, og gården Argehovd. Her var det satt ut en hvilebenk hvor vi nøt livet. Så var det ut på grusveien ned til Mogen. Mogen turisthytte var også en flott hytte, større enn vi trodde. Her ble det en øl og aquavit, noe som gjorde at den siste etappen ned til teltleir ved båtplassen gikk i en durabelig fart. Siste felles middag i teltet klokken 22:00, hvor vi også drakk opp restene av alkohol før vi tok kveld. Erfaring dag 5: På dag en så var kanoen festet godt på sekken, noe som gjorde at sekken satt godt på ryggen – ikke vinglete/topp-tung. På vei til Mogen var sekken fryktelig ustabil/dårlig pakket. Ergo kan det være smart å notere seg/ta bilde av sekken, slik at man får festet denne like godt på siste etappe. (Bilde: Hvorfor ikke starte morgenen med en liten skarp en mens teltet tørker? ) (Bilde: Bæreetappe ned mot Honserudvatnet.) (Bilde: Ved enden av honserudvatnet, klar for bæring forbi Honserudfossen og ned til Simlenuthytta) (Bilde: Kort bæreetappe mellom Vollevatnet og vann 1028 moh) (Bilde: Litt lite vann og en del vading ned til Sandhøl.) (Bilde: Aller siste padletak...ai ai ai...) (Bilde: Da var vi i land ved rett sør for Sandhylstølen. Veldig fornøyd med en flott tur, samtidig som det er ganske vemodig.) (Bilde: Tørking av utstyr og lunsj før vi setter i marsj retning Mogen Turisthytte og turens siste leirplass) (Bilde: Vi var spent på hva "Plassen" som var avmerket på kartet var for noe? En gammel støl.) (Bilder: Turens siste leirplass på kaiplassen.) Dag 6: Ex-fil Vi heiv oss på Fjellvåken 2 som skulle ta oss ut til Skinnarbu på morgenen. Tanken på å padle ut til Skinnarbu hadde slått oss, men vi var glad vi droppet den tanken. Dette er langt, og vi ser for oss at forholdene må være optimale for å kunne utføre dette. Båtturen ut tok ca. 1 time og 15 minutter. Fremme på Skinnarbu, var det bare å hive oss i bilen å sette snuten hjem etter noen opplevelserike dager. Erfaringer fra turen Smart: Proviant: Vi prøvde oss med tørking av middager i dehydrator på forhånd. Eksempel: Lapskaus på 1,3 kg fikk vi ned til 237 gram. Dette er vektbesparende og enkelt å utføre. Saft-tabletter: Erfaringsmessig så blir vi lei av å drikke vann. Disse tablettene veier lite og kan blandes ut i mye vann Valg av telt: God takhøyde kombinert med god plass kontra tradisjonelle fjelltelt. Vi hadde i tillegg et telt uten innertelt og bunn. Fungerte utmerket samt vektbesparende. Kos: Høyttaler, vin og øl – kanskje ikke et must for alle, men for oss verdt å bære på. Chair-kit: Når man er litt oppi årene, så dette et must på lengre turer. Et godt fotoapparat, telefon er ikke godt nok. Heller en flaske ekstra med bensin/gass enn andre ting. Vissheten om at man kan tørke klær og varme seg i teltet er motivasjon. Avispapir for å tørke sko på nattestid. Hva kunne vi vært foruten: Solcellepanel – benytt heller en kraftig powerbank (som vi for øvrig også hadde med oss ) Vi kunne ha vært flinkere til å legge igjen mye av proviant og snacks. Trodde nok at vi skulle spise mer enn det vi gjorde. Dropp de siste «kjekt å ha tingene» som en stapper inn i topplokk og sidelommer etter at sekken er ferdig pakket. Følg pakningsplan!1 poeng
-
Vær så snill og stem på meg i Fjellreven Polar! http://polar.fjallraven.com/contestant/?id=358 Fjellreven Polar er en 300 km lang sledehund ekspedisjon arrangert av Fjellreven, deltakerne er vanlige mennesker som er valgt ut basert på stemmer på Fjellrevens hjemmeside og av en jury.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Bedre sent, enn aldri sa dem. Men først nå har jeg fått tid til å begynne å skrive om sensommerens vandring i England. For de som forventer høye fjell og forblåste vidder, så må de se et annet sted. I midten av august tok jeg et fly til London, tog til Swindon og buss derfra til Avebury for å gå The Ridgewalk National Trail. Ruten starter egentlig fra Overton Hill, men dit går det ingen offentlig transport, så valget ble å starte fra Avebury, men det gjorde at jeg kunne få med meg en god del historiske steder på det som ble en prolog til turen, som jeg har skrevet om på bloggen. Som blant annet den gamle steinsirkelen i Avebury, en fjern slektning av den mer kjente Stonehenge. Min forventning til turen var en behagelig vandring hvor jeg overnattet på engelske vertshus underveis, det var akkurat det jeg fikk. Deler av den neolittiske steinsirkelen i Avebury. (The Ridgeway) Prolog: Avebury - Overton Hill1 poeng
-
Ei tynn vindjakke er absolutt et alternativ. Det nærmeste jeg kommer akkurat nå er en vindtett vest men den kan nok gi en effekt. For all del, jakka jeg har er kjempegod og det føles ekstravagant å skulle investere i noe annet dersom det ikke følger en klar fordel med dette. Grunnen til at det frister å prøve et alternativ er at jeg svetter mer enn gjennomsnittlig og ofte føles skalljakka som temmelig klam etter relativt kort tids gange. Aktuelle områder vinterstid er for øvrig Narvikfjella, indre Troms og tilhørende grensetrakter. Her i Lofoten vurderer jeg aldri å gå ut uten skalljakke - nesten om det så er kun til butikken1 poeng
-
Hvis man justerer ja, men kjører man på full guffe så er det fortsatt relevant.1 poeng
-
Denne artikkelen går ganske grundig til verks og er fin lesing https://backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide/ Slik jeg leser den artikkelen så er det 4 hoved farer som kan resultere i at en brenner begynner å produsere CO: 1. Flammen må brenne så varmt og rent som mulig, hvis øverste delen av flammen ikke brenner varmt nok så kan CO gass opptre. Som f.eks om det plasseres en kald gjennstand (kjele) for nært flammen. Dette forårsaker at energien i flammen "tappes" slik at det produseres CO gass. Jo høyere en kald gjenstand er over flammen jo bedre. Og med kald gjennstand regnes absolutt alt uavhengig av om den inneholder kokende vann eller kald snø - begge deler er kaldt i forhold til flammen. 2. Flammen fra brenneren skal ikke ha særlig orange farge øverst i flammen. Den skal brenne med et gjevnt blått lys hele veien. Er den mye orange i flammen er dette et varsel på at den kan avgi CO isteden for C02. 3. Det skal ikke pumpes for hardt trykk i tanken, hvis det blir for stort trykk vil flammene bli lange og få en orange tupp. 4. Jo renere brenselstoff jo bedre og renere vil flammen brenne, Butan/Propan er best - Alkylat/Parafin kommer rett under. Det er derfor god logikk i at en kjele med varmespreder vil forårsake større varmetap i flammen (mer overflate) enn en kjele uten. Det samme gjelder om kjelen er stor kontra liten. Å jo nærmere flammen kjelen er desto værre blir det. Med silencer vil ofte flammen komme nærmere kjelen enn uten silencer, sånn er det vertfall på min multifuel. Teoretisk vil derfor en sliencer kunne bidra til CO problemet siden den "løfter" flammen nærmere kjelen. Hvorvidt dette har en praktisk betydning er jeg usikker på.1 poeng
-
Ehm.... Tror det er Huldreheimen jeg har også, men "noen" har litt dårlig hukommelse.. Det er jo long-variant jeg har.. Da er det vel kanskje ikke så rart lille meg har god plass..1 poeng
-
Posen "Winter" er vel mer en god tresesongs ja Helsport bruker ikke dun fra levende ender. Står litt nederst her: http://www.helsport.no/etisk-handel1 poeng
-
Telt + borg - så lenge det er praktisk mulig å sette plugger skikkelig og grave på snø Her etter 25-27 m/s natten før. (Det skal sies at det var tilleggsbardunert med en del ski osv som var tatt ned før bildet...) Calm after the storm by Espen Ørud, on Flickr1 poeng
-
For meg som er 2 meter og på jakt etter nettopp en pose som Rago Winter kan levere er dette veldig gode nyheter Jeg er veldig fornøyd med Helsport og tror det er stor fare for at jeg blir å handle en slik i umiddelbar nærhet. Ser det er veldig liten forskjell i pakkvolum på de også1 poeng
-
Mye bra å si om Helsport, men blir ikke imponert over forholdet spesifikasjoner og pris. Pose på 1 kg med T-comf på 0 grader til 3000?1 poeng
-
Det blir aldri slutt på nye ting å ønske seg Forøvrig helt enig med deg. Liker også å kjøpe norsk når jeg kan.1 poeng
-
Tok meg noen dager på tur i sommer. Planen var å gå Hornelen, samt en del topper i Sunnmørsalpene. Været skulle vise seg å sette en stopper for store deler av planene, men med familie i Ålesund var det greit å ligge værfast å ta på sparket turer derfra. Turen starter ganske bratt og brått rett ved Alnes "sentrum". Her er sti godt merket oppover til første flaten og utsikten mot Alnes fyr er helt fantastisk. Eller vanligvis, i dag skulle det være lavt skydekke som tok vekk en del av de beste fotomulighetene. Vinden tok seg gradvis opp, men skodda slapp liksom aldri taket. Vi trasket videre forbi jakthytten og hadde et lite håp om å få et glimt eller to av den flotte utsikten (rett i havet) ute på Lesten. Vi var heldige å få et par glimt av hva denne turen har å by på, men fikk ikke de helt store bildene, selv om litt tåke gir utrolig kul effekt noen ganger. Her er det greit å følge merket sti, for her er mange plasser man kan ramle ganske mange meter i fritt fall. Som den ivrige fotografen jeg er, prøvde jeg å få litt bilder fra en bedre vinkel, men det lot seg ikke gjøre. Været spilte definitivt ikke på lag med oss denne morgen. Det er utrolig fint å sette opp telt her ute, med fantastisk utsikt og god plan flate godt inne på kanten. Anbefales om man er i området. Vi fortsetter turen mot Kjerringtindane før vi setter kursen mot Sæteregga og Storhornet. Du vet den følelsen man får når man står på kanten av et stup... den trangen til å hoppe? Jeg får ikke den Vi slo egentlig fort fra oss håpet om å gå opp på Storhornet. Med den tette tåken så vi liten vits i å ta turen opp da hele vitsen med Storhornet er nettopp utsikten. Vi kuttet litt inn på ruta å gikk langs vannet i stede. Noe vi kjapt skulle angre bittert på. Det var veldig kronglete å gå her, bratt, og noe så sjukt med mygg... Vi holdt på å bli sprø og faktisk inne på tanken om vi skulle stupe i vannet å svømme tilbake Godt spist kom vi oss omsider tilbake og måtte ha en obligatorisk photoshoot på Johan Skytt Alt i alt en fantastisk tur som virkelig kan anbefales. Dog ville jeg satset på litt bedre vær når man først skal ta turen opp her1 poeng
-
1 poeng
-
Tur fra Laksevåg senter til Nipedalen, via Damsgårdsfjellet, Olsokfjellet, Gravdalsfjellet og Viggohytteen. 6 km og ca 500 høydemeter: Siden det var tåke fra morgenen av, ble formiddagen benyttet til hjulskift på bilen - og sånn i tolvtiden var det bare en og annen lav skydott igjen. Da var det bare å komme seg avgårde for å få seg en kopp kaffe i Viggohytten. Føret var så som så, tynn is/skare med sludd under. Kald nordavind på toppene, lunt i sørhellingene. Stresset ikke og tok noen solnytestopp hist og pist, og var ved Viggohytten et kvarter før serveringen stengte kl 1400. Flere barnefamilier var ut på tur dit i finværet. Fin liten tur1 poeng
-
Nå er ikke jeg i målgruppen din, men hvis jeg skulle gi en kniv i gave til en turdame ville jeg nok vurdert en Strømeng-kniv KS7OF http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/display.aspx?menuid=-997&prodid=10 Strømengs samekniver har bevist sin kvalitet gjennom mange tiår, og de kan "brukast til alt" Denne modellen har 2cm lengre blad enn enn Villjenta, 8mm lengre totalt, og er lettere i vekt. Her kan du lese mer om Strømengs kniver: https://samekniv.no/norsk/om_oss/historikk/content_1/filelist_55081785-4b1a-449d-89a4-bdde49e3afa11396902419211/1395756915501/historikk.pdf1 poeng
-
Har forresten satt sammen en video fra denne turen! Sjekk ut flere videoer fra turene mine her! Du finner videoen under:1 poeng
-
Jeg bruker G-streng og løste problemet på den måten. Neida, bare fleipa Bruker Aclimas LightWoll boxere og har ikke problemer med de nå Edit: Om noen av forumets brukere fikk ett bilde på netthinnen som ble ubehagelig etter min første komentar så ber jeg ærbødig om unnskyldning!1 poeng
-
Nå har jeg laget en liten illustrasjon om hvordan du binder opp et tau, en bardun eller hva det nå måtte være som du trenger å få litt system på. Denne kan også brukes på tykke tau. Kveil opp bardunen rundt hånda eller fingrene. Surr tampen av bardunen rundt den oppkveilte bardunen. Lag en løkke på den løse tampen og stikk den gjennom hullet i toppen av bardunkveilen. Vipp løkka tilbake over toppen av kveilen. Stram løkka med den løse tampen og du har en kveil med bardunsnor som ikke blir en gordisk knute når du skal åpne den. Når den skal åpnes så trekkes bare den stramme løkka ut og vippes tilbake over toppen av kveilen.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00