Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 28. okt. 2017 i alle områder
-
Dag 1: Planlagt: Valldalsvannet – Holmavatnet, 9 timer Reelt : Valldalsvannet – Holmavatnet, 6,5 timer Avmarsj fra parkeringsplassen ved Valldalsvannet, (760 moh), klokken 15:00. Fulgte stien opp til Middalsbu. Dette er en liten omvei, men siden Olaf er ansatt i DNT, så måtte bare denne bli med. En kjapp drikkepause her, før vi dro oss vestover retning Vivassvannet. En anbefaling til andre som skal gå turen, er å holde dalstrøket hele veien, ikke gå innom Middalsbu. Dette fordi den bratte lia som måtte forseres etter Middalsbu, var kanskje den tyngste etappen på hele turen. Første rast etter Middalsbu, var ved steinbuene ved Vivassvatnet, 930 moh. Fremme her klokken 17:00, og her tok vi 30 minutters pause. Fantastisk flotte steinhytter, og her møtte vi også 3 stykk på vei ned etter dagstur til Litlos. Her tok vi en matbit samt litt preventiv taping av føtter. Fortsatte stien videre opp Vivassdalen til vi så Brokafossen. Begynte å bli tungt, slik at det tok sin tid å faktisk komme bort til selve fossen. Underveis her hadde vi kun små pauser for å hvile ryggene våre, før vi tok en lengre pause ikke langt sør for hyttene mot Tyristeinen. Denne pausen ble uansett ikke lang, da vi ble ivrige grunnet mørkets frembrudd. Vi kjørte på imot og forbi Tyristeinen og fikk endelig øye på Holmavatnet (1204moh) klokken 20:50. Etter noen minutter med diskusjon på teltplass, så endte vi opp på S/V-enden av vannet, ved en stor iøynefallende stein. Erfaringer dag 1: Grunnet tunge sekker, så ble «geologistudium» innført relativt tidlig på turen. Dette innebar at vi bøyde oss frem 90%, avlastet sekk fra hofte og skuldre, og lot sekken hvile kun på ryggen. I en slik posisjon, så ble vi kikkende ned i bakken, og derav «geologistudium». Dette fungerte veldig godt på en etappe som både er lang og hvor det skal forseres rundt 500 høydemeter. Da ble det korte effektive pauser, kontra det å hive sekk av og på ofte. Sekkene våre på denne turen ble veid inn til 45 kilo, noe som vi var enige om var i meste laget. (Bilde: Olaf peker på hvor turen startet, Valldalsvatnet) (Bilde: Vi har passert Tyristein og kan endelig se Holmavatnet 1204 moh) (Bilde: Olaf kjenner på følelsen av å kunne fly) (Bilde: Ronny særdeles fornøyd med å være fremme ved Holamavtnet) (Bilde: Forvarming av primus får tankene til å fly....det er fint det !) Dag 2: Etappe: Holmavatn og Kvennsjøen En senere start på denne dagen enn vi hadde tenkt. Tok oss et glass rødvin som oppstart på dagen, kun fordi vi kunne . Denne morgenen var det et relativt utrivelig vær ved Holmavatnet, og når vi var ute på morgenen for å sette sammen kano, så ble det frosne fingertupper. Vi rev leir og var i kanoen på Holmavatnet klokken 11:30 klar for avmarsj. Været roet seg noe underveis i padlingen, men det var grått, tåkete og det regnet kontinuerlig. Uansett en fantastisk opplevelse så høyt oppe, snøen lå godt i sidene på vannet, og det ble mye snakk oss imellom om hvor heldige vi var som fikk til dette. Padlingen på Holmavatnet tok oss 1 time. I enden var det klart for litt bæring, og her ble det litt organisering. Siden vi ikke hadde testet ut bæremåter med kano på forhånd, ble det rett og slett «learning by doing». Vi prøvde oss på å hive sekkene på ryggen, og kano oppslått oppå skuldre/hodet. Dette var en blytung opplevelse, og denne bæremåten ble vi enige om ikke skulle gjentas. Bar kano ned til en liten koie ved vann (moh 1189), og her padlet vi frem til strykene ned mot Kvennsjøen. Ny bæreetappe ned til Kvennsjøen, sekker på rygg og kano i mellom oss. En kjapp matbit i evjen sør for Kvennsjøen. Planla en lengre lunsj her, men regn og vind gjorde at vi valgte å fortsette. Starten på Kvennsjøen var ekkel. Veldig grunt, og det blåste godt. Kvennsjøen er veldig stor, og en skal være forsiktig her. Det var god sjøgang, og vi valgte å padle langs land ved sørsiden. Mye grunnet at vinden var litt roligere her, men også med tanke på eventuell velt. Nå vi kom på spissen av hvor sjøen kveiler seg inn mot Raudåna, så valgte vi å krysse rett over mot den største holmen som ligger ved sørlig bredde. Kraftig vind gjorde at denne turen var krevende på mange måter. Vi merket at det var nødvendig med kontinuerlig padling, hvis ikke tok vinden kanoen på tvers av bølgene. Vi kom oss likevel greit over, og fortsatte mot utløpet av sjøen. Etablerte leir i området Kvennsjø øst klokken 18:00, og da lå «indrefileten» klar til å gripes fatt i på morgenen etter. Mange kurante teltplasser på sørsiden av Kvenno her. En tidlig kveld ble avrundet med litt øl, lapskaus og god varme i teltet. Erfaringer dag 2: Poncho: Kan være kurant å ha med som padleutstyr. Ikke bare som ekstra beskyttelse mot regnet, men også som en god hjelp mot vind Bæring av kano: vi vet hva vi foretrekker nå, men gjerne tørrtren på dette før en eventuell tur, og da med sekker på. Vi fikk virkelig erfare viktigheten av kommunikasjon mellom padlere i en båt, og hvor liten påvirkningskraft den som sitter foran har i kraftig vind. ( Bilder: Because we can ) ( Bilder: Kano slås opp i friskt vær, to svært fornøyde karer som endelig var kommet seg ut på tur. ) (Bilde: Snøen ligger noen steder langs Holmavatnet) (Bilde: Vi har kommet i le ved enden av Kvennsjøen og er klar for å slå leir ) (Bilde: Olaf ved utløpet av Kvennsjøen. Her starter det som mange har kalt for indrefileten, vi gleder oss til å padle her i morgen) (Bilde: kveldens nøye tilmålte belønning ) Dag 3: Etappe Kvennsjø – området Hansbu Vår første utforkjøring sto for tur, og det som omtales som «indrefileten på Hardangervidda». Nydelig padle-etappe i starten, i fantastisk natur. Hær-menn som vi er, så både gledet og gruet vi oss til strykene, men det gikk veldig bra. Så spørs det om vi ble noe overmodig, for vi hev oss på det siste stryket i «indrefileten», og her kunne det gått galt. Vi traff en stor stein i bra fart, kanoen ble vrengt sidelengs, og fossevannet sprutet oppi. I en blanding av panikk og nødvendighet, så hoppet Olaf uti fossen og i en kombinasjon av å dra kano samtidig som Ronny padlet, fikk vi vrengt kanoen riktig vei og kastet oss videre. Bløt opp til livet, men en fantastisk morsom og lærerik opplevelse. Før vann 1154, var det stopp, og vi måtte opp med kano. Vi valgte å droppe hele vann 1154, og krysset i stedet N/Ø, mot den lille tarmen i sør-enden av Øvsta-krokavatnet. Dette var et veldig enkelt område å bære kano i. Resulterte at vi må dra kanoen to ganger over grunner før vi var ute på selve Øvsta, men tror dette var et bra valg. Øvsta var for øvrig et nydelig vann, og her ble det mye nyting av livet. Vi padlet helt til sørenden av Øvsta, så gikk vi rett øst forbi to små vann mot Midtra. Et skikkelig myrområde, noe som resulterte i at vi gjerne er de første i verden til å padle disse to små vannene. Gikk to ganger her. Kanoer først, og så hentet vi sekker etterpå. En optimal løsning på mange måter dette med å gå to etapper. Ingen bæring mellom Midtra og Nedsta Krokavatnet, men bæringen startet i utløpet av Nedsta hvor det ligger en stor holme. Vi bar over holmen, og padlet ned til Skrubbahylen, sør for Hansbu. Her ble vi litt usikre på hva vi skulle gjøre, men strykene her er store, så noe bæring måtte til. Vi bar kano uten sekker forbi de verste strykene, så satte vi kano på elva, og padlet/dro oss ned til den delen av Kvenno, hvor elva tar en 90 grader vinkel mot sør. Dette var morsomt! Dette er ca. midt i mellom Skrubbahylen og Sandvatn. La fra oss kanoen i det området, og gikk tilbake for å hente sekkene ved Skrubbahylen. Teltplass etablerte vi på nord-siden av Kvenno på et lite høydedrag mellom myrene, rett øst for Skrubbahylen. En god dag med litt mindre regn og vind. Middagen ble av sorten «pasta med litt kjøtt», og mye rømme. Atter en fantastisk dag. (Bilde: Teltduken er like ufyselig som alltid...) (Bilde: Da ha vi startet å padle på Kvenno, en labyrint av småelver. Fantastisk gøy !!) (Bilde: Olaf har nettopp tatt en for laget, dassvåt fra navlen og ned.) Bilde: Her bærer vi over til Øvsta Kokavatnet, Nord for vann 1154) (Bilde: i starten på Øvsta Holmavatnet) (Bilde: Starten på Midtra Krokavatnet, tilbake for å hente sekker) (Bilde: Bæreetappe over "holmen" før vi kommer til Hansabu og Skrubbahylen) (Bilde: Skrubbahylen, vi har nettopp kommet tilbake etter å ha padlet/vadet kano halvveis ned til Sandvatn) (Bilder: Telt etablert på en liten tørr flekk mellom myrene sør for Skrubbahylen. Dagens øl skal nytes) (Bilde: Olaf er flink til å skrive logg) Dag 4: Etappe Skrubbahylen – Briskevatnet øst Startet 10:45 med trasking i myr. Vi bar sekkene helt ned i anløpet mot Sandvatn, før vi gikk tilbake og hentet kanoen. Så startet turen på Sandvatn. Dette vatnet var grunt, og Ronny som satt foran fikk jobben som spotter, og alt gikk bra. I enden av Sandvatnet, var det klart for den lengste bære-etappen med kano på turen. Vi startet med å bære kun kano over neset nord for Breidvadhølen, så hentet vi sekkene og bar de ned til Gunleiksbutangen. Litt usikker på tiden ned, men estimerer en god halvtime på dette. Her klarte vi også å nyte en lunsj, noe vi hadde vært dårlige på hele turen. Turen uten sekk opp igjen gikk raskt. Vi padlet over evjen etter Sandvatn, så bar vi kanoen ned til Tangen, der sekkene lå. Dette var rett ved siden av en stor hytte. Gunleiksbuvatnet var kanskje enda grunnere enn Sandvatn, men dette gikk også veldig greit. I enden av Gunleiksbuvatnet ligger etter vår mening en av turens mange høydepunkt, med fine stryk og noen naturperler å padle. En kjapp bære-etappe ned, før vi kunne sette kanoen på dagens siste vann, Briskevatnet. Her var vi litt slitne. Olaf som satt bak fikk muskelsmerter i ryggen, som nok skyldtes manglende padletrening. Ronny som satt foran å spottet kunne ikke spottet noe selv om det lå rett foran han. Når vi da kom til enden av Briskevatnet, så fant vi derfor ut at det var på tide å ta kveld. Klokken begynte samtidig å nærme seg 20:00 og mørket begynte å sige inn. Fant en flott leirplass med en liten strand, og her kunne vi se fisken hoppe. Her ble det igjen pasta med litt kjøtt i, øl og whiskey. (Til informasjon så hadde vi pakket med oss 1 øl til hver kveld og denne kosen ville vi ikke vært foruten.) Erfaring dag 4: Ved bæring i 2 etapper, så kan det være greit å kunne gå med sekk først. Dette fordi det er en del myr/kratt-områder, og en kan dermed rekognosere bedre sti til neste bæring med kano. (Bilde: Morgen og klargjøring for dagens etappe. Været ser veldig lovende ut.) (Bilde: Strykene ned mot Sandvatn er tryggest å bære ) (Bilde: Vi har sekker i kano og drar/vader litt før vi er ute i Sandvatnet) (Bilde: langt, grunt og veldig flott vann, Sandvatn) (Bilder: Den lengste bæreetappen på turen, Sandvatn ned til Gunnleiksbuvatn gikk overraskende greit. Lettgått terreng men med en del myr) (Bilde: Vi er nede ved Gunnleiksbuvatnet) (Bilder: Gunleiksbuvatnet og Briskevatnet. Helt fantastisk natur å sitte å ta inn over seg, for en flott opplevelse !) (Bilde: Vi slår leir helt i enden av Briskevatnet, på en fin strand. Her ser vi spor etter reinsdyrklover.) (Bilde: Til kvelds ble det pasta med litt kjøtt og masse rømme bare for å bruke den opp) Dag 5: Etappe Briskevatnet øst - Mogen (Startet med whiskey til frokost, kun fordi vi kan!) Oppvåkning på sandstranden nedenfor Briskevatnet. Fantastisk flott vær og her hadde vi god frokost og nøt livet godt. Padlet i 2 minutter før vi måtte inn med kanoen på land. Her er det noen stryk som er sikrest å unngå. Vi trasket med sekkene ned til Honserudvatnet, ut på nabben sør-vest for Honserudlega. Slet litt med å finne en god sti, men kom oss ned. Opp for å hente kano. Om vi var trøtte, eller hva, uansett så satte vi kanoen på vannet nedenfor strykene og padlet noen minutter inn i skogen mot sekkene. Dette ble atter en flott opplevelse, for det var et nydelig område med flott natur, og igjen et godt valg. Så var det å bære kano gjennom en del kratt før vi kunne hive oss utpå Honserud-vatnet. Dette er et lite, men veldig fint vann som ble padlet kjapt. Ned mot Vollevatnet, så går det to utløp og begge er ganske så brutale stryk, så dette er en sikker bære-etappe. Vi valgte å følge stien som går ved siden av Honserudfossen. Kort etappe, slik at sekker og kano ble båret samtidig, noe som fungerte godt etter hvert på turen. Vollevatnet trodde vi egentlig var ganske lite, men det viste seg å være større enn vi trodde. Men igjen en fin padleetappe. Et lite stryk før vann 1028, en bæreetappe på et par minutter var det som måtte til på den. I enden av vann 1028, så var det en del små-stryk. Her loset vi kanoen ned med sekker oppi, med hjelp av tau foran og bak. Dette hadde vi prøvd noe tidligere på turen, men det ble skikkelig utprøvd her. Kan fungere, så lenge en har tid og planlegger godt. En må være forberedt på å små-vade litt med denne løsningen. På Sandhøl begynte vi å nærme oss slutten på padleetappen. Vi padlet inn på land rett sør for Sandhylstøylen, ikke langt fra stien. Her ble det en lengre pause, med mye prat om turen og tørking av utstyr. Ganske vemodig å pakke ned kanoen, for det var ensbetydende med at turen nærmet seg slutten. Så var turen kommet til den siste store traske-etappen. Her kan en velge mellom en sti som følger elven eller en som går lengre opp. Vi tok stien i høyden basert på at vi tenkte vi skulle få se mer av terrenget og det var en flott tur. Vi så underveis at det var bra vi ikke padlet nedover mot Mogen, for det var en del seriøse stryk her nede. Kom etter hvert til bebyggelse, og gården Argehovd. Her var det satt ut en hvilebenk hvor vi nøt livet. Så var det ut på grusveien ned til Mogen. Mogen turisthytte var også en flott hytte, større enn vi trodde. Her ble det en øl og aquavit, noe som gjorde at den siste etappen ned til teltleir ved båtplassen gikk i en durabelig fart. Siste felles middag i teltet klokken 22:00, hvor vi også drakk opp restene av alkohol før vi tok kveld. Erfaring dag 5: På dag en så var kanoen festet godt på sekken, noe som gjorde at sekken satt godt på ryggen – ikke vinglete/topp-tung. På vei til Mogen var sekken fryktelig ustabil/dårlig pakket. Ergo kan det være smart å notere seg/ta bilde av sekken, slik at man får festet denne like godt på siste etappe. (Bilde: Hvorfor ikke starte morgenen med en liten skarp en mens teltet tørker? ) (Bilde: Bæreetappe ned mot Honserudvatnet.) (Bilde: Ved enden av honserudvatnet, klar for bæring forbi Honserudfossen og ned til Simlenuthytta) (Bilde: Kort bæreetappe mellom Vollevatnet og vann 1028 moh) (Bilde: Litt lite vann og en del vading ned til Sandhøl.) (Bilde: Aller siste padletak...ai ai ai...) (Bilde: Da var vi i land ved rett sør for Sandhylstølen. Veldig fornøyd med en flott tur, samtidig som det er ganske vemodig.) (Bilde: Tørking av utstyr og lunsj før vi setter i marsj retning Mogen Turisthytte og turens siste leirplass) (Bilde: Vi var spent på hva "Plassen" som var avmerket på kartet var for noe? En gammel støl.) (Bilder: Turens siste leirplass på kaiplassen.) Dag 6: Ex-fil Vi heiv oss på Fjellvåken 2 som skulle ta oss ut til Skinnarbu på morgenen. Tanken på å padle ut til Skinnarbu hadde slått oss, men vi var glad vi droppet den tanken. Dette er langt, og vi ser for oss at forholdene må være optimale for å kunne utføre dette. Båtturen ut tok ca. 1 time og 15 minutter. Fremme på Skinnarbu, var det bare å hive oss i bilen å sette snuten hjem etter noen opplevelserike dager. Erfaringer fra turen Smart: Proviant: Vi prøvde oss med tørking av middager i dehydrator på forhånd. Eksempel: Lapskaus på 1,3 kg fikk vi ned til 237 gram. Dette er vektbesparende og enkelt å utføre. Saft-tabletter: Erfaringsmessig så blir vi lei av å drikke vann. Disse tablettene veier lite og kan blandes ut i mye vann Valg av telt: God takhøyde kombinert med god plass kontra tradisjonelle fjelltelt. Vi hadde i tillegg et telt uten innertelt og bunn. Fungerte utmerket samt vektbesparende. Kos: Høyttaler, vin og øl – kanskje ikke et must for alle, men for oss verdt å bære på. Chair-kit: Når man er litt oppi årene, så dette et must på lengre turer. Et godt fotoapparat, telefon er ikke godt nok. Heller en flaske ekstra med bensin/gass enn andre ting. Vissheten om at man kan tørke klær og varme seg i teltet er motivasjon. Avispapir for å tørke sko på nattestid. Hva kunne vi vært foruten: Solcellepanel – benytt heller en kraftig powerbank (som vi for øvrig også hadde med oss ) Vi kunne ha vært flinkere til å legge igjen mye av proviant og snacks. Trodde nok at vi skulle spise mer enn det vi gjorde. Dropp de siste «kjekt å ha tingene» som en stapper inn i topplokk og sidelommer etter at sekken er ferdig pakket. Følg pakningsplan!3 poeng
-
3 poeng
-
I formiddag var jeg ute etter røya i et vann ikke langt fra der jeg bor. Jaggu ble det ikke en på land også som du kan lese om på bloggen!3 poeng
-
Bra vær og bra besøk. Et kne i ulage har hindret meg i å komme inn til Blåfjellenden. Denne uka var jeg utålmodig, og ville forsøke en tur. Det var ikke helt vellykket, men jeg kom da inn til hytta på lørdag og tilbake på søndag. Det er ikke hvert år at oktober gir opphold, litt sol, lite vind og nesten sommertemperatur. Dette var hva som møtte meg på lørdag, da jeg tok fatt på turen innover mot hytta. Jeg kunne se at jeg ikke ville bli alene, og halvveis møtte jeg kjentfolk som hadde overnattet på Blåfjellenden, og var på vei hjem. Det var hyggelig å møte kjente, men hadde vært ennå mer kjekt å vært på hytta sammen med disse fjellfolka. De hadde forsøkt å gjøre en liten jobb, men fant ikke verktøy. Etter fjorten dager uten skikkelig tur i heia, var d et bra å være i høyden igjen. Det var store endringer i forhold til forrige gang jeg gikk innover mot Blåfjellenden. Det var ikke mye igjen av sommeren. Enkelte grønne planter lyste fortsatt opp helt nede i Hunnedalen, og det var noen brune blader på bjørkene. Oppe i heia var det brunt og grått. Det er tydelig at naturen er i ferd med å forberede seg på vinteren. Igjen var det en del spor etter rev. Før noen år siden fant jeg reveskitt nesten overalt. Samtidig forsvant rypene. Nå kan det se ut som om det igjen har blitt mer rev - og mindre ryper til neste år. Jeg var langt fra sikker på om kneet ville holde en hel tur innover mot Blåfjellenden, og tilbake. Det ble til at jeg satte meg delmål. Ved Fossebekken måtte jeg bestemme meg for om jeg ville videre innover. Kunne jeg komme meg halvveis? Og var det egentlig lurt å stresse et kne i ulage? Det kjentes jo egentlig ikke spesielt galt ut. Og det ble jo ikke spesielt verre etter hvert. (Det ble det jo, men jeg valgte glatt å overse det...) Jeg ble mer og mer fokusert på "resultatet". Det igjen å få lov til å besøke Blåfjellenden - en gang til... Og det var jo skikkelig kjekt å være på tur. I finværet så sent på høsten.Det var også kjekt å være på hytta. Kjekke folk, og hyggelige timer. I syvtiden var det mørkt, stearinlysene ble tent, og i tillegg til kjekt og hyggelig, må det tilføyes "koselig" (hva nå det er?). Jeg er ikke helt sikker på hva det er som gjør at jeg finner meg vel til rettet på Blåfjellenden, men det å treffe andre folk med samme interese, og muligens også det å treffe nye, ukjente mennesker, er noe jeg finner virkelig interessant. Det kom en gjeng ungdom - rovere - fra Flørli. De fikk annekset for seg selv og trengte ikke å ta hensyn til andre. Selvsagt skulle noen bade, med 10 - 11 grader i lufta og omtrent det samme i vannet. Det skal være ro på hyttene klokka 11, og mange av gjesten var i seng i god tid før dette. Men selv om det blir tidlig kveld, kommer ikke morgenen alt for fort. Folket begynte ikke på frokosten før nærmere ni. For egen del ble det morgen som vanlig, med egg og bacon, kost og fille og litt prat med folkene på hytta. Søndagsværet var ikke like bra som på lørdagen. Et godt stykke fra det, egentlig. Det var vind, ikke sterk men rett i mot, og det for noe vått i lufte. Det var ikke skikkelig regn, men mer yr. Likevel ble det litt surt. Tre gutter gikk en halvtime før meg. Og jeg hadde for spøk sagt de fikk henge i for at jeg ikke skulle ta de igjen. Jeg hadde ikke en gang mulighet for å ta innpå. Jeg så ikke snurten av guttene i det hele tatt. Men jeg var takknemlig for staven. Den kom godt med både på turen inn og tilbake. Uavhengig av problemer med kne, så var det skikkelig kjekt å være på tur. Da fikke det heller være om jeg igjen ble "hjemmeværende" for noen uker. Det kan for bli siste tur innover for 2017, og hva med fremtiden?. Her er det bare å stå på - om mulig. Les hele artikkelen2 poeng
-
Tur til Blåfjellenden avlyst. Værmelding og advarsler fra meteorologisk institutt bidro til at jeg, i likhet med min kone som skulle med båt fra Tananger til Hirtshals og tilbake, velger å bli hjemme. Jeg har ingen ting å bevise lenger. Mine mange fjellturer i løpet av et langt liv har bevist at jeg er best og derfor trenger jeg ikke oppsøke uværet for å bevise dette nok en gang. Kanskje neste helg kan bli en bedre anledning til å få en fin tur over fjellet.2 poeng
-
Dagens lille på bloggen er litt tekst og bilder fra helgas "topptur" over gress og lyng ved Altevatnet. Det var muligens litt mindre snø enn jeg hadde håpet på... Det gjelder å ikke være for kresen på føret så tidlig i sesongen2 poeng
-
Anbefaler alle som skal på telttur i vinter og se i hvertfall de første 10 sekundene av Vinterdrømmen på NRK. Bilde er skjermdump fra NRK, fant ikke annen måte å lenke det på. Her ser du helt tydelig hvor viktig det er å sikre teltet i pulken. Hadde han hatt et tau i andre enden også, hadde han sluppet mye blafring, men ikke fått så kule bilder 😂. Forøvrig anbefales serien, beste på lenge.1 poeng
-
DAG 1: padledistanse ca 5 km, bæring ca 2 km: Startet litt sent på ettermiddagen, og etter det vanlige slitet med å sette sammen kanoen i mygg og kleggsvermene var jeg klar for første etappe i flott sommervær ca 1730. Etter 3 km padling kom jeg til min første bæring, som også er den lengste på turen. Kanoen rigget om for bæring, jeg bar sekk og kano i to omganger. Ca 1 km av bæringen er i skog, og resten er på myr. Stien følger stort sett Langvasselva. Bæring av kano på skuldrene. Foss ved utløpet på Langvatnet. Fremme ved Langvatnet. Siden bæringen ble foretatt i to omganger det ganske sent på kvelden før jeg var klar for neste padling. Så jeg bestemte meg for å slå leir på en øy i Langvatnet i håp om at det skulle være litt mindre mygg der (det var det ikke). Det var allerede etablert en bålplass på øya, som dessverre var fult av tomme ølbokser og alufolie. Dette ble ryddet opp og tatt med hjem. Mat ble mekket og teltet ble satt opp i bakke i henhold til gammel tradisjon før jeg var klar for å gjøre et halvhjertet forsøk på å fiske (ble ingen ting, men det vaket masse fisk rundt duppen som for å understreke hvor talentløst forsøket mitt var. Tente også et bål for kos, og i håp om at myggen ville stikke av (gjorde ikke det nei....). DAG 2: Padledistanse ca 7 km, bæring ca 1,6 km Dag 2 startet med regn, så jeg ble værende i teltet til det sluttet. Sånn ca klokka 10. Etter mekking av havregrøt (dvs helle kokende vann i en porsjonspose fra Coop), startet jeg på nytt padling i pent og varmt vær. Men skyene som kunne observeres på himmelen indikerte at dette ville det bli slutt på. Kun en lett draing av kanoen fra Langvatnet over til bekken som renner fra Rørtjønna var nødvendig så starten på dagsetappen var lett. Fra Rørtjønna ble det bært ned til Angeltjønnin i to omganger. Vestre Angeltjønn til Østre kan man "padle". Nå kunne jeg høre torden i det fjerne, og var overbevist om at jeg kom til å få skikkelig dårlig vær om ikke alt for lenge. Etter Angeltjønnin ble det bært i to omganger ned til Gievsjøen. Bæringen skjedde i tung våt myr og skog på nordsiden av bekken som renner fra Angeltjønnin ned til Gievsjøen, det er antageligvis bedre å bære på sørsiden. Ved ankomst Gievsjøen var det for mye vind og torden til at det var fornuftig å prøve seg ute på vannet, teltet ble dermed slått opp. Dagsetappen ble dermed litt kortere enn planlagt. Straks teltet var oppe kom regnet, og det varte i 3 timer. Så det var bare å legge seg i teltet og lese en bok på telefonen. Været bedret seg imidlertid på kvelden. DAG 3: Padledistanse ca 22,5 km, bæring ca 1,3 km. Dag 3 startet nok en gang med pent og varmt vær. Etter frokost og nedpakking av telt var jeg klar i kanoen ca klokka 9 for det som skulle vise seg å bli en maraton etappe. Padlet mot Gievsjøstrømmen med spenning i kroppen. Ville elva være padlebar? Elva starter rolig og første stryk gikk uten problemer, stryk nummer to ble jeg imidlertid sittende fast og måtte vasse litt å komme løs. Dette førte til at det neste stryket ble bært forbi, og jeg tenkte at dette ville bli en lang dag. Men etter å ha sett litt mer på stryket er jeg sikker på at jeg kunne ha padlet det dersom jeg hadde valgt riktig linje. Stryk nummer 4 var for heftig til at jeg ville prøve, så også dette ble bært. Hadde jeg ikke vært på solotur ville nok dette stryket blitt forsøkt padlet, men valgte å ikke ta noen unødige sjanser. Resterende stryk ble padlet, men duken i Allyen fikk kjørt seg en del. Eksempel på enkelt padlebart stryk på Gievsjøstrømmen. Elva renner rolig ut i Holderen og været var fremdeles nydelig da jeg ankom vannet. Jeg tenkte i utgangspunktet å slå leir ved Holderen eller eventuelt overnatte i turistforeningshytta som ligger i nordenden av vannet, men mobildekningen jeg fikk ved Holderen kunne fortelle meg at påfølgende dag ville ha ugunstig vind, og jeg hadde ikke noe lyst til å bli liggende værfast så langt fra bilen, så jeg bestemte meg for å fortsette etter en kvil og litt lunsj på en fin strand. Elva som kommer ned fra Skjeldbreien er ikke padlebar, slik at kanoen ble på nytt rigget opp for bæring. Og det ble bært i to omganger opp til Skjeldbreien. Skjeldbreien ble raskt padlet over helt til Grønningselva. Heller ikke denne er padlebar. Her fikk jeg endelig bruk for fiskestangen! I det jeg skulle viftebort en klegg som hadde nesen mitt som matfat for solbrillene i en fin bue over ripa på kanoen og landet i elveoset med et vakkert lite plask. Først tenkte jeg at jeg kunne jo forsåvidt vade ut til dem fordi vannet var ikke så dypt, bare litt over en meter. Men så kjente jeg på vanntemperaturen og fant endelig litt nytte i å ha drasset med meg fiskestangen. Med brillene berget så var det klart for turens siste bæring på ca 700m. Også denne ble bært i to omganger. En høyst nødvendig pause i bæringen. Klar for siste etappe. De 8 kilometrene over Grønningen ble padlet relativt raskt, men en ting er sikkert: å sitte på Ally setet i over 22 kilometer på en dag er alt annet enn behagelig. Dette er nok en tur jeg vil gjenta senere, men vil da sette av mye mer tid til fisking og leirliv, for samtlige vann på denne turen skal være gode fiskevann og naturen og landskapet i dette området er veldig flott.1 poeng
-
Den koppen/presskanna fra Bodum har doble vegger og egner seg ikke rett på brennern gitt1 poeng
-
Men nå friskner det skikkelig på her hjemme og søndagen skal vist bli ganske heisen hvis meteorologen får rett.1 poeng
-
Værmelding med "storm i kastene" Det var en "oppgave" som måtte gjøres før vinteren setter inn for alvor på Blåfjellenden. egentlig en litt beskitten oppgave. Men som altså måtte gjøres. Luka til dassen var falt ned, og blir dassen full av snø, kunne det bli vanskelig. Oppgaven er grei, men langt fra "morsom". Den gir i hvert fall grunn god nok til å ta en tur innover. Problemeet med bakfoten har ikke gitt seg, og derfor planla jeg å bli over fra fredag til søndag. Det kunne på mange måter passe bra å ta et par netter inne på hytta. Været var en meget god grunn. Yr hadde advarsel om "mye" vind i Rogaland. Det var meldt om over 20 meter i sekundet både natt til lørdag og også senere. Søndagen skulle bli rimelig bra med mindre vind og til og med sol. Jeg tok ut tidlig på fredagen. Værmeldingen lovet mindre vind tidlig på dagen, og fikk rett. Det var helt greie forhold. Vinden var neppe mer enn en stiv bris - selv over de bratteste kantene. Det regnet egentlg ikke, men det var fuktig omtrent hele turen. Helt greit til å være i slutten av oktober. Jeg var inne på hytta i tre-fire tiden. Det tar litt tid før jeg kan sette meg og nyte det å være på Blåfjellenden. Det er alltid en del småting som krever litt tid. Vann må hentes, og denne gangen kunne jeg godt tenke meg å ha minst to bøtter stående. Det er ikke kjekt å måtte med til ånå for å hente mer vann tidlig på morgenen, om det regner og blåser. Det lovet værmeldingen... Det er også alltid en del ting som må settes på sin rette plass. Det er som regel en del ting som ligger og slenger, gjenglemte sokker, strømper og T-skjorter. Så sent på året tar det også tid å få opp varmen i stua. Det var ti grader inne da jeg kom, og selv etter et par timer var det godt under 20 grader. Nær ovnen er det varmer, og det ble skikkelig kjekt med varm te og skoleboller på bordet. Med mat innabords og varme i rommet, fantjeg roen og fikk tid til virkelig å nyte det igjen å være på Blåfjellenden. For meg er et opphold der noe i nærhet av "lykke". Turistforeningen hadde satt opp en fellestur til Blåfjellenden denne fredagen, så jeg regnet med å få besøk ut på kvelden - sent. Ut over kvelden ble jeg skeptisk til det prosjektet. Det blåste stikker og strå. Vinden var så kraftig at hele hytta ristet. Jeg håpet virkelig at fellesturen ble avlyst... Det kom ingen. Jeg vet ikke om vinden tok seg opp utover natten, men jeg var våken noen ganger og var takknemlig for at hytta er bardunert med vaier over mønet... Jobben som måtte gjøres, tok egentlig ikke lang tid. Kjapt gjort. Jeg kikket på været sånn inne i mellom, noen ganger. Det seilte en ørn over hytta så det ble noe mer enn bare å se på været. Litt kjekt å se slike ting. Litt ut på lørdagen ble det roligere og - ikke minst - litt blå himmel. Skulle jeg ta ut på lørdagen med greit vær, eller vente til søndag og stole på at værmeldrene har kontroll på greiene? Etter lunch, eller sen frokost, fant jeg ut at det ikke var mange gode grunner til å vente til søndag. Antakelig ville det ikke komme folk, værmelding var tross alt rimelig ugrei. Jeg pakket og gjorde klar til å ta ut. Med vinden bakfra ble det en tur helt uten problemer, selvsagt var ikke kneet i orden, men utenom det, var det en tur uten utfordringer. Vindstyrken, selv over kantene, var aldri over stiv bris, til nød liten kuling. Det kom folk imot. Først noen som skulle til Fidjastølen. Været er ikke noen hindring for sauefolkene. Jobbene i heia må gjøres. Det kom også tre karer som ville til hytta. De hadde hatt greit vær til jeg traff de i Ølbakken. Det kom nok noe mer nedbør og vind etter hvert. Les hele artikkelen1 poeng
-
En lommekniv er ikke dumt, lette er de jo og tar liten plass. Behovet avgjør. Og sikkert litt smak og vane. Har et par gode lommekniver selv, ikke så lett som din da, men ok. Som f.eks. en Finn Wolf (97g) av Cold Steel eller en Rat II (76g) fra Ontario Knife and Tools. De kan gjøre nytten, men jeg har nå lagt min elsk på slirekniver med fast blad da. Har noen å velge i etterhvert, og kveld dro jeg kortet for en ny en, "Lars Fält-Kniven" fra Casström (de trekker fra moms i kassen om du har lagt inn Norge som land i adressen. Du kan også velge å se priser i NOK). www.casstrom.se/knivar/casstrom-lars-falt-kniven-k720-masurscandi.html1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
God tur videre! Hadde vært greit å vært med. Blir Hvasser i morgen i stedet1 poeng
-
Jepp. Ble bra vær her og enkelt å ta samme turen som jeg gjorde for omtrent ett år siden.1 poeng
-
Laget av en hermetikkboks. Verktøy: kniv og vannpumpetang. Litt inspirert av @Tom42 sine ovner og film på YouTube. Brenner veldig bra, med en gang det er et rør, blir forbrenning rettet og det blir utrolig fart på ovnen. Billigere blir det ikke @Mareng😱 Skarpe kanter på den, men den får luft undenifra og har kjelestøtte. Blir nok kokekaffe i kveld😀1 poeng
-
1 poeng
-
Sålangt klart å la være å kjøpe en P&H Scorpio HV....padlespesialisten.no har denne på tilbud ut måneden. 16.000 mot normalt 20.000...Jeg forteller meg selv at det sikkert er lurt å kjøpe den nå...ellers så kjøper jeg sikkert en P&H Cetus senere.... Kajakk blir det nok uansett, men foreløpig kaver jeg rundt i en lånt Current Design Storm...så får vi se hvor lenge standhaftigheten holder...1 poeng
-
1 poeng
-
Greit nok at mobilar i dag er støyt og vassikre, men det største problemet for meg på tur er at dei skrur seg av når det blir kaldt. Eg tar gjerne imot tips til deksel som beskyttar godt mot kulde.1 poeng
-
Jeg og har hørt mye bra om didrikson dressene. Selv har vi endt opp stort sett med en såkalt salopette bukse og lang jakke når vi er på tur. Mye bedre å skifte på ungen i kaldt vært når man slipper å kle av nesten hele dressen. I 30 minus er vel en 2-åringens korte luftrør større problem enn kalde hender/føtter. Har dog ymse kjeledresser som brukes rundt hytta, i barnehagen og hjemme. De som ungene har trivdes best i er melllom tykk isolert HH dresser mer et tykt lag ull under og vanlig tynn ull innerst.1 poeng
-
Vi har brukt Didriksons hele veien vi også og har vært kjempefornøyde med de. Spesielt en type vi kjøpte i Sverige, der man kunne koble fra jakken med glidelås, og en slags salopette på den tykke skibuksen. Vi har sprettet opp og forlenget og dette fungerer utmerket. Eneste som kanskje har blitt slitt fort er stroppen under skoene. Vi har ikke hatt god erfaring med Reima. Kan virke overpriset og med noe varierende kvalitet. Det er også en del andre merker som har merkelig passform. Noen har lange armer og korte livlengder, eller lange benlengder, og strammer over ryggen f.eks. Rimelig banale feil på enkelte så dette med å prøve før man kjøper er et must.1 poeng
-
Har stort sett kjørt didriksons theron/migisi siden guttungen på 7 ble født:) vært kanonfornøyd!1 poeng
-
1 poeng
-
Exctly my point. Skulle gjerne hatt noko omtale av evt "lomme" slik at eg kunne bedømme betre om den er lik Ing stad. For då utgår den for mitt vedkommende1 poeng
-
Endelig er det noen som tar dette problemet på alvor. Jeg har, i løpet av min mangeårige karriere som sportsdykker, kuttet opp teiner og dratt på land garn som har ligget herreløst på bunnen, og endelig er det noen som bruker litt resurser på dette problemet. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/tar-opp-kampen-mot-spokelsesteiner-1.12647966 https://www.nrk.no/sorlandet/enorme-mengder-dode-fisk-og-krabber-funnet-i-spokelsesteiner-1.13356736 Men hva om man innførte krav om at f.eks. hobbyfiskere skulle benytte teiner og garn som var laget av et materiale som gikk i oppløsning etter en viss tid i sjøen. Slike regler gjelder blant annet for fiskekroker mange steder i verden. Nylon- og andre plastmaterialer som benyttes i dag er bort i mot evigvarende. F.eks. så var jeg innom Biltema for et par dager siden og det var nesten ikke mulig å komme inn på grunn av en enorm stabel med teiner i inngangspartiet. Hummerfisket er jo godt i gang.1 poeng
-
Det kommer vel nye foreskrifter i 2018 om å bruke "råtnetråd" for å hindre at gamle teiner står og fisker etter at de er tapt. Viktig tema dette.1 poeng
-
1 poeng
-
Kompis & Æ tok oss en kjapp lur i i hver vår duk etter lunch på jakt i helgen. Heldigvis var det blitt vesentlig penere vær da vi våknet igjen etter 15-20 minutter. Bra skoene stakk ut i det minste..1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
«Dette kan bli fryktelig bløtt!», sa jeg etter å ha sjekket værmeldingen en siste gang til kompisen min Simon som også skulle være med på den tre dagers lange turen i Mykland, Indre Agder. Målet for turen var å få trening i å håndtere tørking av tøy, å tenne bål når alt er bløtt, sette opp tarp og telt raskt osv. Les og se bilder på bloggen her: OBS – varsel fra Yr - ingen hindring!1 poeng
-
Sesongens første topptur på ski gikk til Loftet (2170m) i Jotunheimen i går. Knallvær og fine temperaturer. Ikke så mye snø enda, men den som leter finner!1 poeng
-
Here a nice video, https://youtu.be/VExOXJfI58w,of my kayaktrip inside the Moskusdalcanyon,a sidevalley in Sassendalen on Svalbard. On the picture you see the top of the Moskusdal canyon. The river is streaming about 10 meters lower. When inside this canyon it feels almost like being in a cave, under the ground. This was my third summer visit to this canyon. The first time was during mid summer in July. The water level is then to high to get inside this canyon with a kayak, it would be my last kayak trip…….. So I got back the next year at the end of September to walk into this canyon (low water). Then I saw the pools inside this canyon and I knew that I had to come back next year with my kayak. Lucky for me there was blue sky on the day I went into this canyon, so just enough light to make video´s. I spent 3 hours in this canyon with the kayak, for me the most amazing 3 hours of this year.1 poeng
-
Jeg har flere lette system. Evernew 0.5L (e-bay) med BRS-3000 brenner til 82 kr, Ruta lokura karbon lokk, titan vindskjerm(e-bay), Snow peak lid (finn), og cuben fiber pakkpose. Den grønne posen til BRS brukes som gryteklut hvis håndtakene blir varme. Alt får plass inne i kjelen. Bortsett fra vindskjermen. Har normalt også med et tennstål og en liten svamp. Neste str er MSR titan Kettle 0,8 l passer til to stk på tur. Kjøpt når dollaren var på sitt laveste for 10 år siden. Har en primus Ekspress som brenner bra, men som har litt dårlig beinkonstruksjon (har holdt i ti år, men ikke turt å låne den bort). Her går en 230 grams boks i kjelen, men da er det ikke plass til brenneren. Cuben Fiber pakkpose. Kjøpte en MSR Pocket rocker på venners venner på xxl for 150kr. Bare testet litt, men den ser bra ut så langt. Siste lette system jeg har er Jetboil Zip. Meget rask, bruker lite gass og har kaffepresse. Her går alt i kjelen. 100/110 grams bokser. Kjøpt brukt her på forumet. Alle tre har vært mye på tur, greier ikke helt å bestemme meg for hvilket som er best, Men må jeg velge hadde det blitt Jetboil Zip. Syns ofte pakkevolum er viktigere enn vekt på disse tre systemene. Er du i nærheten av Sundvollen kan du svinge innom å se på di. Her har du di side ved side, gassbokser til å sammenligne med.1 poeng
-
Det var ganske så isete og glatt på veien opp så det begynner å bli i siste liten tror jeg Det var litt folk, men fikk langt ifra noen følelse av å gå i kø, så helt ideelt for vår del1 poeng
-
Jeg har hatt dette teltet i drøyt et år nå, og er sånn passe godt fornøyd. Forstår ikke problemet som noen beskriver over når det kommer til lengde for to personer, for teltet er 220 cm "bredt". Ved å ligge langs med inngangene til innerteltet, altså på tvers inne i teltet, har begge veldig god plass både i lengden og i bredden selv når vi bruker Exped Downmat LW (65x197cm). I tillegg har begge sin egen utgang, og slipper å klatre over den andre ved dobesøk på nattestid. Tre slike liggeunderlag ville vært umulig, da de skrå hjørnene spiser mye av lengden på innerteltet. Jeg er 195 cm lang, og opplever høyden inne i teltet som veldig god. Derimot er spesielt inngangene til forteltet veldig små, så det blir som en trang fødsel hver gang man skal ut der. Den bakre inngangen er noe enklere å komme seg inn og ut av. Plassen i selve forteltet er heller ikke voldsom, og med en ryggsekk langs en av sidene er det kun plass igjen til passering. Matlaging i forteltet er mulig uten kuldegrop, men man er uansett nært inntil både innertelt og yttertelt. Jeg bruker stort sett teltet på kajakkturer, så vekta har ikke fullt så mye å si. Det at teltet står godt på et berg der jeg ikke får ned en eneste plugg er viktigere, og da er det godt med store stormmatter. Teltet har et bardunsystem der tre punkter på duken blir samlet i en ring som går over til å bli èn bardun. Systemet fungerer godt, men det blir et salig virvar av snorer og knuter når dette får viklet seg rundt seg selv og sammen med andre slike barduner. Teltet mangler et system for å nøste opp og holde fast bardunsnorene, slik som mange andre produsenter har. Dette har jeg lagd selv ved hjelp av flat strikk og tau som er festet til metallringen, og det har vært orden i sysakene etter det. Legger ved et bilde i tilfelle andre vil gjøre det samme. I Bergans sin egen beskrivelse av teltet står det at "store ventilasjonsluker i toppen og nede langs bakken sikrer god ventilasjon". I realiteten er det kun oppunder taket at det fins ventiler. Nede langs bakken er det ingen ventiler, og om stormmattene dekkes av snø står en igjen med åpning av dører som eneste ventilasjonsmulighet. Jeg har ikke prøvd dette i snø og vind, men vil tro at de lett vil tettes av drivende snø. Ellers syns jeg teltet er noe knotete å sette opp alene. Uten noen til å hjelpe til med å få stengene forbi vanskelige punkter blir det mange løpeturer frem og tilbake rundt teltet før stengene er på plass. Teltet må dessuten løftes ganske høyt for at stengene skal komme seg på plass, og uten mulighet for å tre alle stengene halvveis før en reiser teltet blir det litt av et seil en har med å gjøre når vinden får tak. Når teltet først er oppe takler det vinden godt. Selv har jeg alltid satt opp innerteltet først, men nå gleder jeg meg til å teste det når ytterduken er festet til innerteltet. Det er sikkert bra, spesielt i regnvær.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00