Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 31. mai 2017 i alle områder

  1. Om furubål og viddevandring i nord-Troms i påsken.
    6 poeng
  2. Mottatt teltet og satt det opp i hagen, positivt overrasket over den tilsynelatende gode kvaliteten! Vekten på 2,5kg var reell. 15 kraftige aluminiumsplugger på 18cm, og aluminiumsstengene virket å være av god kvalitet. Samme gjelder bådeinnerduk/bunn og ytterduken som var kraftigere/tykkere enn jeg forventet. Ok å sette opp alene, men klønet litt med stengene da det var mye motstand for å få de inn. Fulgte med en aluminiumshylse på ca 12 cm sammen med stengene som jeg ikke forstod formålet med, noen som vet? Plassen inni var som forventet. Ikke lengre enn hva det burde være for en på 181cm. Ok for to voksne som ikke er redd for å ligge tett. Grei plass til én stor sekk i fortelt, to store sekker vil nok blokkere inn/ut. Koking i fortelt med gassbrenner til nøds ok hvis døren festes så den ikke kan blåse ned i brenneren. Synes jeg fikk mye telt for 800,-!
    5 poeng
  3. Gikk visst litt over styr nå når feriepengene kom på konto på morgenkvisten. - NRS Packraft - Exped liggeunderlag + chairkit + et tynt skumunderlag -Beastmaster 5-delt stang 3-14g + exage 2500FD - GSI Soloist grytesett - Primus stekepanne - Mange sluker, spinnere og diverse annet Spent på hva jeg kommer til å angre mest på utover dagen 😁
    5 poeng
  4. For en tid tilbake var jeg i kontakt med Andrej og Tor-Arne, to lærerstudenter fra Tromsø som hadde som mål å bestige alle nasjonstoppene i Europa. De fikk en del tips basert på mine erfaringer og nå i sommer endte det opp med at vi skulle dra på felles tur til de resterende toppene i Alpene som vi manglet. De har sin egen hjemmeside her: http://www.europeanpeakchallenge.com/ Dag 0: Sent kveldsfly til Zurich Vi fant et rimelig hotell å overnatte på i Glattbrugg, nær flyplassen Dag 1: Kjøring til Liectenstein og bestigning av Vorder Grauspitz(2599) Vi skulle til en by på M med taubane, og havnet i Malbun, et sted der vi ikke fant taubanen Alplibahn. Så vi måtte ned igjen og fant til slutt banen i Malans. Her var det ene gondolsettet ute av drift så kapasiteten var 8 personer per halvtime. Alt var bortbestilt, så tidligst klokken 14 kunne vi være oppe. Vi startet derfro friskt ut med å gå fra 600 moh opp til toppen av taubanen på 1800 moh. Fin sti, men en i overkant tøff start på dagen. Moralen er altså at man bestiller tur på forhånd her. Taubanen er drevet på dugnad, likeledes serverings-stedet på toppen. Innover i fjellene bar det, opp til ca 2100 m, derfra et godt stykke ned igjen til 1750 m, før vi gikk mot Ijes, der det er en liten seter som nås via en liten vei gjennom en 250 meter tunnel. Tunnelen har noen åpninger i veggen som slipper lys inn, slik at man ikke trenger å ha med lykt her. Herfra går en slags sti opp mot Hinter Grauspitz. Vi fulgte en slags rygg oppover, da dalene var fylt med sne. Etter hvert kom vi opp til et skar, og gikk litt ned på den store snefonnen i en hengedal, traverserte under Hinter Grauspitz og bratt opp i skaret mellom Hinter Grauspitz og Vorder Grauspitz. Tåke kom sigende, men nå var vi nesten oppe og kom til slutt opp på toppen. Ingen sti oppi her, men en liten toppbok var det å skrive navnet sitt i. 2 dager siden siste signatur her. Vi hadde brukt 4 timer fra toppen av taubanen og det var bare å innse at å komme tilbake på 2 timer for å rekke siste taubane ned var utenfor rekkevidde. Det gikk fort nedover grunnet lyn, torden og hagl på toppen. Vi fikk også god fart ned til Ijes på snefonnene, men likevel tok det 3 timer tilbake. På toppen av taubanen var det fortsatt liv. De som drev serveringen der var ferdige med oppvasken og var i ferd med å pakke sakene sine i gondolene på vei ned. De var 5 og vi var 3 så det ble akkurat plass. Litt flaks hadde vi i alle fall den dagen. Vi putret et lite stykke inn i Østerrike før vi tok kvelden. Artig veiviser nær toppen av taubanen Vi fulgte sneen frem til innunder skaret mellom de 2 Grauspitzene Går man via Hinter Grauspitz, må man ned denne ryggen Bilvei til Ijes gjennom mørk tunnel. Alplibahn, 2 gondoler med plass til 4 personer i hver. Toppen litt til venstre i bildet, sett fra Kamm Dag 2: Kjøring til Slovenia i pøsregn, tur opp til hytta på Triglav. Det var et godt stykke å kjøre, og først klokken 17 startet Tor-Arne og Andrej på den lange turen 1500 høydemeter opp til Triglavski Dom. Jeg hadde denne toppen fra før og overnattet på en liten fjellhytte nede i Krma-dalen, der den enkleste ruten på Triglav starter. Dag 3: Triglav(2864 moh), nasjonstopp i Slovenia Tor-Arne og Andrej hadde en morgentur på Triglav, mens jeg slappet av på hytta. Misunte dem ikke turen i drittværet, men du verden – det skal vilje til for å gjennomføre en såpass tøff tur i det været som var. Gamlefar ble imponert over stålviljen. Heldigvis holdt nedbøren seg som regn. Snø i det bratte topp-området hadde ikke vært så fint. Det ble en natt til på den lille fjellhytta i Krma-dalen, for tørking av tøy, fiksing av gnagsår osv. Stilig vedskjul på hytta i Krma-dalen Dag 4. Kjøring til Østerrike og tur opp til Studl-hytta(2800 m). Forholdsvis kort kjøretur denne dagen, Studl-hytta var kjempefin med anstendige priser på mat og overnatting. Store mengder murmeldyr langs stien opp fra Lucknerhaus(1900 m) via Lucknerhutte til Studlhytte. Fin utsikt mot Grossglockner på vandringen oppover. På hytta møtte vi en lokal guide som tok oss med til toppen dagen etter. Dag 5: Grossglockner (3798 moh) – toppen av Østerrike Vi startet ved 6-tiden og nådde toppen klokken 9. Mye snø langs ruten, men gode forhold. Vi hadde flere taulag foran oss oppover, men alle tok en lang pause på Erzherzog Johann hutte på ca 3500 moh. Hytta skulle åpne dagen etter. Vi som hadde en fjellfører med oss ble sluppet forbi for å vise veien oppetter, da det var flere dager siden noen hadde vært på toppen. Bratt var det opp mot Kleinglockner, med snøbakker på opptil 48 grader. Her kan det være skikkelig skummelt senere på sommeren når det er nærmest bare is. Langs ryggen oppover står flere høye jernstenger som man kan benytte for sikring, men flere av disse var borte under snøen. Luftig frem mot toppen, men trygt og greit med en lokal fører. Selv om vi ikke var av de kjappeste, ble de andre taulagene langt bak oss mot toppen og vi fikk toppen for oss selv. Nedturen gikk raskt og greit, og vi tok en pause på Erzherzog Johann hutte. Her fikk vi se taubanen i drift. En stor trekasse kom seilende oppover, hundrevis av meter over bakken. Den var ikke bare full av varer, jammen satt det folk oppi der også! Det så ut som en luftig adkomst, i reneste James Bond-stil. Vi fortsatte vestover i retning Italia etter å ha kommet oss ut av fjellet. På vei innover fra Lucknerhaus Det krydde av murmeldyr innover Oppover breen Normalruten som vi gikk går opp på høyre side, den brattere Studlgrat-ruten følger ryggen opp fra venstre side Fra Kleinglockner mot Grossglockner. Et litt luftig dropp mellom disse Fornøyde karer på toppen Dag 6. Transportetappe til Chamonix i Frankrike Lang kjøring på raske og kostbare motorveier gjennom Italia og Mont-Blanc tunnelen til Chamonix. Her fikk vi lov til å komme på besøk til venner som serverte grillmat på kvelden, en god oppladning til senere utfordringer. Dag 7: Hviledag i Chamonix Litt utstyrshopping og forberedelser til Mont Blanc. Dag 8: Togtur opp mot Mont Blanc og vandring 1500 høydemeter opp til Gouterhytta(3834 m) En tannhjulsbane tok oss opp fra dalbunnen på ca. 500 moh og opp til 2300 meter. Lett vandring opp til Tete Rousse (3200 m) Herfra var det litt vandring på snø opp til den beryktede dødsrenna som skal krysses forsiktig og raskt. Det kom steiner hele tiden, noe smått som var vanskelig å se, og noen store opptil 30 cm i diameter. Her skal man passe seg! En wire var strukket over renna, men denne hang såpass høyt at man skal ha veldig lange slynger for å kunne bruke den på det mest utsatte partiet. Vi gikk uten å koble oss på wiren, men vi så folk som forsøkte og måtte snu fordi slyngene ikke var lange nok når de kom utpå. Like etter at vi hadde passert renna, hørte vi et helikopter. Det viste seg at en person hadde koblet seg på wiren, løpt fort på tvers av renna og så blitt hengende i wiren da fotfestet forsvant. Det gikk bra til slutt, men ikke det helt store å henge og dingle hjelpeløs i en slynge midt over dødsrenna. Turen videre opp til Gouterhytta var grei nok, men jeg likte meg ikke så godt i et såpass løst og bratt terreng, kombinert med masse folk. En god del isenkram på de bratteste partiene, kjekt spesielt der det var litt isete. Gouterhytta har jeg lest en del stygt om, men nå var det en ny, oval hytte på plass. Flott sted med parkettgulv og veldig tilrettelagt for toppturer på Mont Blanc. Hytta var kjempefin, med litt strenge rutiner, og slik må det vel være. 120 sengeplasser, stort sett fullbooket hele sommeren. Reservasjon er nødvendig og må gjøres på nettet. Dag 9: Topptur på Mont Blanc(4810 m) og Monte Bianco di Courmayeur(4748 m) Etter obligatorisk frokost klokken 0200, somlet vi med vilje en god del og lot den store hopen få litt forsprang, slik at det ble gode spor oppover. Ingen eller veldig få hadde vært på toppen de siste dagene pga sne og vind, men i dag skulle det være skapelige forhold. Været så ikke bra ut, med litt snødrev og tåke den første timen, men det skulle bli bedre. Det var bare å følge sporene og lyktene til de andre oppover. Ved Vallot-hytten begynte solen å komme opp, og snøen var nå fast og fin. Herfra må man over en stor og en liten hump før selve toppryggen starter. Noe kø oppover her, smalt og liten mulighet for å passere. Etter hvert kom vi da oss opp på toppen i et fantastisk vær. Det blåste ca 30-40 km/t, men ikke mer enn at det var forhold til å komme opp. Jeg kan tenke meg at nesten alle de 120 på Gouter-hytta kom opp denne dagen. Veldig få snudde. Dessuten kom det nok også noen opp fra hytta lenger nede. Vel oppe på toppen var Andrej og Tor-Arne temmelig slitne etter å ha satt personlig høyderekord med ca 1000 meter, så de ville ikke bli med til Italias høyeste fjell som ligger bare ca 600 meter fra hovedtoppen på Mont Blanc. Det ble til at jeg ruslet bortover dit alene. Her kom vinden ganske hardt, men ryggen er her ikke så smal, så det føltes trygt, jeg ville ikke bli blåst av fjellet, for her er laaaaangt ned på begge sider. Det gikk raskt i starten, så måtte jeg runde rundt noen pinakler på sydsiden. Fast og fin snø, ikke mer enn 45 graders helning der jeg rundet. Holdt isøksa godt nede i snøen, og gikk svært forsiktig noen få meter før jeg kunne klatre opp på toppen som var en snøskavl med overheng. Jeg nøyde meg med å strekke isøksa opp på toppen, ville ikke sette foten oppå skavlen i frykt for at den skulle knekke. Så måtte jeg bestige Mont Blanc enda en gang, denne gangen fra den italienske siden. Det ble noen litt tunge høydemeter opp til 4810 moh igjen, men gleden var stor. Det store spørsmålet blir: Kan jeg nå notere meg for to bestigninger av Mont Blanc? Hvor langt ned og bort fra toppen må man gå for å kunne telle ny bestigning? Da jeg kom opp på toppen av Mont Blanc første gang var jeg der midt i stimen av folk. På vei tilbake igjen fikk jeg toppen helt for meg selv – fantastisk. Jeg gikk ned igjen uten tau, føltes egentlig ganske trygt med minusgrader og fast snø hele veien. De sprekkene som var synlige lå langt unna tråkket der over hundre mennesker hadde gått før meg. Monte Bianco di Courmayeur er et noe omdiskutert toppunkt i Italia. Noen oppslagsverk sier at hovedtoppen på Mont Blanc er delt mellom Italia og Frankrike, mens noen holder Monte Bianco di Courmayeur som høyest. Andre sier at Gran Paradiso er høyest i Italia, ettersom dette fjellet ligger helt inne i landet. Uansett er dette den nest høyeste toppen i Alpene i henhold til internasjonale lister. Veldig fornøyd med å få med meg denne litt sære toppen som få mennesker besøker. Ingen spor fra før bortover her, og dagen etterpå snødde de nok igjen, for da var det drittvær igjen. Her når vi toppen av Mont Blanc. Monte Bianco di Courmayeur kan såvidt sees nede til høyre i bildet Kryssing av dødsrenna uten bruk av sikringswiren som fungerte dårlig Kameraet mitt sviktet dessverre på denne toppturen, men Andrej og Tor-Arne har noen filmsnutter som jeg håper å få noen stillbilder fra. Dag 10: Hjemreise Lang kjøring fra Chamonix via Brig, der Tor-Arne og Andrej hoppet ut av bilen for å fortsette mot Vatikanstaten som har en noe vrien nasjonstopp. Jeg rakk flyet hjem fra Zurich med et nødskrik. Planen var egentlig å ta turen opp til Zermatt for å klatre Dufourspitze i Sveits, men etter det massive snøværet var forholdene svært vanskelige, og det var ikke utsikter til å kunne komme opp de nærmeste dagene ifølge lokale førere. Fjellet ligger der til en annen gang.
    4 poeng
  5. Bakgrunn:Jeg har i mange år samlet nasjonstopper verden rundt, og i september 2015 kom den nest siste toppen i Europa, Dufourspitze i Sveits, på plass. Da var det bare Island igjen. I juni 2016 inviterte jeg til avslutning av Europa-prosjektet på Island. Aud og Knut ville være med og tur ble bestilt. Like før avreise kom beskjed om at fjellet var utilgjengelig på grunn av bresprekker oppunder toppen og ville forbli utilgjengelig ut sesongen. En stakkar hadde 30. mai karet seg opp til 2003 meter over havet, bare ca 100 meter fra toppen, men der var det stopp. Flybillettene ble kastet og vi ble hjemme. Ny tur ble berammet 14. mai i år, med samme besetning. Like før avreise var det meldt orkan og store nedbørsmengder. Etter samråd med turfølget ble nok et sett flybilletter kastet og vi lå på været for bedre værmelding. Jammen godt at jeg ikke dro med meg en haug med folk på disse avbestilte turene. Det gikk ikke mange dagene, og allerede 18. mai ble ny tur bestilt, med god værmelding 19. mai og enda bedre melding 20. mai. Tredje forsøk: Vi valgte å være turister 19. mai og satset alt på at 20. mai skulle bli en knalldag. Dette skulle vise seg å være en god strategi. Vi startet fra parkeringen på Sandfell klokken 05:15, etter at vi så vidt hadde funnet parkeringsplass til den innleide koreaneren. Den første halvtimen oppetter gikk i havtåke, deretter var det bare strålende sol og skyfri himmel resten av denne lange dagen. Ikke en sky på himmelen, fin temperatur og 2-4 sekundmeter vind. Slikt er ikke vanlig i dette hjørnet av verden. I ca 400 meters høyde burde vi fylt flaskene med vann, for lenger oppe var det ikke vann så tidlig om morgenen. Vi klarte oss likevel godt, ettersom mye rart drikke var med. Det var et par litt tunge partier opp til 700 meter, der vi traff sneen. Herfra var det lettgått, hard skare hele veien opp til en kul på 1820 meter. Noen tendenser til bresprekker ble observert på ca 1650 meter, men vi følte oss trygge uten taubruk på den faste snøen etter uværet som hadde fylt på med hard, sammenblåst snø. Det er langt opp til kulen på 1820 meter, men med jevnt og rolig driv oppover var det god fremdrift. Frem til foten av Hnukuren gikk det lett, og vi bandt oss inn i tau og tok på stegjern før vi ruslet opp kneika mellom bresprekkene til toppen. Undertegnede klarte ikke å holde tårene tilbake det siste stykket mot toppen. For en dag – for et vær og føre – og for et sterkt turfølge med en snittalder på over 70 år. Vi brukte godt under 6 timer til toppen, og var godt fornøyde med det. Det ble et langt opphold med mange seremonier på toppen. Etter de obligatoriske toppklemmene ble det 3x3 hipp hurra, etterfulgt av en fantastisk tale fra Aud, der jeg ble klassifisert som en rødlistet art. Toppdramansvarlig stilte med både Svartadaudir og Everest-dram anno 2005, før det ble kondorering, solodrikking og kransekake med norske flagg og smellbonboner med dårlige vitser og ubrukelige hatter. Vi hadde toppen for oss selv, litt synd for det er jo gøy å sjokkere andre litt. Fra toppen gikk vi en litt alternativ rute ned for å unngå trafikkproblemer. Masse store sprekker som er i ferd med å åpne seg. Det kan fort skje at fjellet også i år stenges av naturen tidlig i sesongen om disse sprekkene åpner seg skikkelig. Gps-spor så langt batteriet rakk Vi er kommet over havtåken Hard og fin sne å gå på En pust i bakken, ca 1400 meter Oppe på 1820meterskulen Mange små maur foran oss mot toppen På tide med stegjern og tau opp sprekkepartiet Tilbakeblikk mot 1820-toppen. Vi gikk i en stor bue utenom sprekkepartiet Kondorer på toppen Sveinstindur på andre siden av den store sletta Snæbreid er ikke akkurat noen høydare, men over 2000 meter Ni mil til andre siden av Vatnajøkull Utsikt fra toppen mot kysten Solo på toppen Store bresprekker i ferd med å åpne seg nær toppen En artig liten kloss på siden av toppen Forblåste isformasjoner Flere topper:Nede ved sekkene insisterte Knut på at vi skulle utvide turen og ta med oss de 2 andre 2k-toppene i området, Snæbreid og Sveinstindur. Undertegnede kunne ikke protestere, ettersom jeg hadde sagt at jeg var med på alt etter at toppen var i boks. Aud lot seg også overtale, og vi ruslet i retning Snæbreid, med utsikt til Hnukuren fra nye vinkler. Litt tungt opp mot den flate toppen, siden det var et le-område med en del nysne. Videre mot Sveinstindur fulgte vi en rygg som var lett å gå. Toppeggen av Svenstindur var stegjern-føre. Knut koser seg med en kola etter toppen. Klar for Snæbreid og Sveinstindur Hvannadalshnukur fra nye vinkler Hvannadalshnukur fra nye vinkler Det ser ut som det er mulig med en alternativ nedtur til høyre i bildet. Sparer tid om man skal gå innom alle 3 2000meterne her Litt tungt opp til Snæbreid Lange vidder her Vi nærmer oss Sveinstindur En lykkelig Knut på sin 3. 2000meter for dagen Utsikt mot Jøkulsarlin, en 20 km2 innsjø med isfjell fra breen Returen: Det gikk raskt ned fra Sveinstindur, og vi satte kursen tvers over den digre sletta mot 1820-toppen. En svær gjeng møtte oss midt på sletta med brede ski, innbundet i tau. Det ble en lang vandring, vi begynte å bli slitne. Fra 1820-kulen gikk det greit et stykke nedover, lenger nede tråkket vi litt mere gjennom. Vi gikk forsiktig i de siste bratte partiene på barmark. Ganske slitne var vi, det er da man faller og slår seg på dustete steder. Aud vant som ventet sluttspurten ned til koreaneren, men vi kara var ikke langt etter. Vi klokket oss i mål på 14,5 timer, hvorav 2 timer pause og seremonier. Vi var ikke helt utmattet etter turen og feiret toppen med en bedre festmiddag på hotellet. Hvit duk, undertegnede i Addis Abeba finskjorte og Aud alias Teskjekjerringa i nye selskapssko. Lang og seig vandring over sletta fra Sveinstindur mot 1820-kulen Litt bløtt nedover i lia Siste etappe på barmark ned til koreaneren Tusen takk for en uforglemmelig dag med to av norges seigeste pensjonister. Aud har vært min trygge turkamerat gjennom 10 år på høye fjell verden rundt og Knut hadde jeg æren av å stå på toppen av Europas høyeste fjell for noen år siden, og jeg var med og feiret hans siste 2000-meter i Jotunheimen for noen år siden. Masse intern humor underveis på turen, uten at jeg skal gå i detalj her. Etter mye strev og frem og tilbake kom jeg endelig i mål med den siste av Europatoppene, en fantastisk gledesrus har ikke gitt seg enda. Min Europatoppliste: Min Europatoppliste inneholder alle europeiske selvstendige land + Russland og Tyrkia som har betydelige deler av landet i Europa, etter FN’s definisjon. Jeg har besøkt høyeste punkt i disse landene, som i 2 tilfeller(Ararat og Teide) ligger i andre verdensdeler. Topper i biland er ikke medtatt. Kazakstan, Aserbaijan og Georgia har helt marginale deler av landet i Europa og er ikke med på min liste. Armenia, Kypros, Israel og Australia er geografisk sett helt utenfor Europa, selv om de er med i melodi grand prix. Danmark og Luxembourg har endret høyeste punkt på grunn av nye målinger etter at jeg var der, men jeg har ikke reist på ny tur her, dette får være innafor når det gjelder slike jordbrukstopper. De som vil diskutere lista inviteres til et to ukers seminar på Hurtigruta Bergen-Kirkenes tur/retur. Albania Korab 2764 moh Andorra Coma Pedrosa 2943 moh Belgia Botrange 694 moh Bosnia Maglic 2387 moh Bulgaria Musala 2925 moh Danmark Ejer Bavnehøj 173 moh Estland Suur Munamägi 318 moh Finland Halti 1328 moh Frankrike Mont Blanc 4810 moh Hellas Mytikas 2918 moh Hviterussland Dzyarzhynskaya 345 moh Irland Carrauntoohil 1039 moh Island Hvannadalshnukur 2110 moh Italia Monte bianco de Courmayeur 4748 moh Kosovo Deravica 2656 moh Kroatia Dinara 1831 moh Latvia Gaizinkalns 312 moh Liectenstein Grauspitz 2599 moh Litauen Akstojas 294 moh Luxembourg Burrigplatz 558 moh Makedonia Korab 2764 moh Malta Ta'Dmejrek 253 moh Moldova Balanesti 430 moh Monaco Chemin des revoires 161 moh Montenegro Zla kolata 2534 moh Nederland Vaalserberg 322 moh Norge Galdhøpiggen 2469 moh Polen Rysy 2498 moh Portugal Ponta de Pico 2351 moh Romania Moldoveanu 2544 moh Russland Elbrus 5642 moh San Marino Monte Titano 739 moh Serbia Midžor 2172 moh Slovakia Gerlachovský štít 2654 moh Slovenia Triglav 2864 moh Spania Teide 3718 moh Storbritannia Ben nevis 1345 moh Sveits Dufourspitze 4634 moh Sverige Kebnekaise sydtopp 2099 moh Tsjekkia Sněžka 1602 moh Tyrkia Ararat 5137 moh Tyskland Zugspitze 2962 moh Ukraina Hoverla 2061 moh Ungarn Kekes 1014 moh Vatikanstaten Vatican Hill 75 moh Østerrike Grossglockner 3798 moh
    3 poeng
  6. Apropos utstyrshysteri. Er det ikke litt snodig at jeg som har "flere enn ti" primuser har endt opp med en enkel kvistbrenner som favoritt?
    2 poeng
  7. Det varierer, du må sjekke hvilke regler som gjelder for akkurat det reservatet. I noen er det meste lov, mens det fins andre det ikke er lov å bevege seg i nærheten av.
    2 poeng
  8. Eg er dels samd men også noko usamd. Er det slik at dersom ein har ein relativitet å forholde seg til blir "synda" mindre? Kan ein vurdere mindre utstyr, UTAN å auke opp forbruket på andre områder? Eg har nok ting sjøl, men prøvar vere kritisk, og kvitte meg med ting eg evt ikkje treng eller som har blitt overflødig pga bruksområde. Eg kjøper heller ikkje nytt i utrengsmål og kan definitivt telle på ei hand kor mange handlar eg har gjort gjennom 2016 og til no i 2017. Prøvar tenke alternativt, og å stå over kjøp er meir normalt enn omvendt her i huset. Får meg dog eit skudd for baugen før avreise til Grønland, eg treng nytt liggeunderlag då det gamle takka for seg etter 7-8 år, og nye goggles med gult glas. I år får pengene altså pengane bein å gå på i form av opplevingar. Ikkje veldig miljøvennlige dei heller diverre, med fleire strekningar i fly. Så eg er på ingen måte asket. Neste år skal økonomiske marginar brukast til veldedige formål. Eg vonar eg får til å koste reise og permisjon frå jobb for å bistå på dei greske øyane. Eg vonar å få det til med tog. Ein fin måte å få mindre til overs som berre "må brukast"? Dog får eg meg eit nytt skot for baugen, då ferien med familien neste år også inneber flyging. Kunne prøvd å trøste meg med at ".....eg forbukar mindre anna...." "eg kjøper sjeldan/aldri nytt", eller "eg har ikkje flydd på nokre år no så det går fint med to år på rad“. Då er ein imidlertid inn i den relative tankegangen att, som eg eigentleg vil til livs. Eg erkjenner difor heller at ja, eg skal flyge to år på rad. Og det er egoistisk og unødvendig, og eg skal etter beste evne prøve å vege opp på andre vis, men det beste hadde vore måtehald på alle plan. Eller dobbelt så langt opphald i den frivillige tjeneste. Altså tenkjer eg at det er eit viktig steg at ein i alle fall erkjenner at ein har eit unødvendig forbruk. Kvar vil eg med dette endeslause innlegget? Vel.... I alle fall ikkje dømme. Heller lufte nokre tankar som svirrar rundt, kring det å "legitimere" eige forbruk når ein eigentleg veit ein berre burde skjerpa seg.
    2 poeng
  9. Uansett hvor grenser går og hvor nye nasjonstopper dukker opp; gratulerer med et imponerende antall fjellturer!
    2 poeng
  10. Høyeste fjell som ligger helt inne i Italia er Gran Paradiso(4061 m). Grenzgipfel(4618 m) i Monterosa-massivet er høyeste udiskuterte fjell som ligger i Italia, dog som navnet tilsier på grensen mot Sveits. Monte Cervino(4478 m), bedre kjent som Matterhorn, er også et grensefjell mot Sveits. Italia og Frankrike diskuterer Mont Blanc, som de har gjort i 200 år. Det er snakk om forfalskning av kart, hvilket fjell som ser høyest ut fra Aosta-dalen på italiensk side osv. Mange kart har grensen over Monte Bianco de Courmayeur(4748 m), en sidetopp til hovedtoppen med 18 meter primærfaktor. Google maps, som ofte er unøyaktig på landegrenser, går lenger enn franskmennene og holder også Monte Bianco de Courmayeur som fransk. Italienerne mener hovedtoppen på Mont Blanc markerer grensen., Noen refererer sogar til en gammel måling av hovedtoppen, og sier at høyeste punkt nå er rent taliensk, fordi topp-punktet som bare er en stor snøfonn har beveget innover på italiensk side etter denne målingen. En siste mulighet for høyeste punkt i Italia er et umarkert punkt langs ryggen man følger når man går opp fra Gouterhytta, like før toppen. I følge de fleste kart følger denne ryggen grensen italia/Frankrike opp mot toppen. Vedlagt et detaljert kartutsnitt av toppen, slik jeg oppfatter gyldig grense nå. Og emnet diskuteres fortsatt på høyt politisk nivå... http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mont-blanc-controversy-french-suffer-a-fit-of-pique-as-italys-prime-minister-reclaims-europes-10351349.html
    2 poeng
  11. Snublet over en bok om Yosemite av legenden John Muir som var gratis på Kindle/Amazon.
    2 poeng
  12. Du er for så vidt inne på noe, men det er jo ikke noe krav til å være i kjempeform for å ønske å gå på telt-turer i skog, mark og fjell. Personlig er jeg såpass "heldig" at jeg har holdt på med idrett på et såpass nivå at vi tente forholdsvis tungt i såpass mange måneder av året over såpass mange år at "grunnutrusningen" er ok. I og med at man i idretten trengte god beinstyrke så ble det lagt igjen mange timer med alt fra løping i skogsterreng med en lagkamerat på skuldern til tunge økter i styrkerommet. Og selv om det begynner å bli noen år siden så ser jeg den fordelen fortsatt henger igjen når jeg skal gå turer med folk ,som riktignok ikke er mindre ivrige enn meg til å gå på tur med telt og sekk, men som i de årene jeg brukte tid og energi på idretten "spilte blokkfløyte". Så man kan på en måte si jeg har en rettferdig/urettferdig fordel når det skal bære langt over tid litt avhengig av hvilke øyne som ser. Og der jeg ikke bryr meg så mye om +/- 5 kg i sekken så kan det være forskjellen på om andre trives på tur eller ei. Og for mange så er det rett og slett ikke tid til å bruke på å trene for å være i den turformen man ønsker. Jeg ser det jo selv. For meg ER bæring av sekk og tur i skog og mark selve treningen, ikke noe jeg "trener mot"...
    2 poeng
  13. Hei Jeg gjorde oppmerksom på divergensen mellom De blå UTM linjer på turkart og lengdegrader = rettvisende nord, fordi de fleste ikke er bevisst om dette. Det er vanligvis ikke noe problem, men kjekt å være bevisst om det, for noen plasser finnes muligheten for at denne divergens og misvisningen på kompasset går i samme retning, slik at den totale feil blir større, hvis misvisningen er oppgitt i forhold til geografisk nord og ikke til rutenettet. Fx. hvis man har kart uten misvisning og slår den opp på http://www.magnetic-declination.com/. Jeg fannt mit turkart for Femunden frem utgitt av Statens Kartverk 2002. Her skiller UTM sone 32 med sone 33 øst for Femunden ved lengdegrad 12. Man kan tydelig se, at de 2 UTM nett ikke er parallelle. De divergerer fra hverandre med ca. 5 grader målt forholdsvis nøyaktig med en stor navigasjons trekant. Jeg tegnet lengdegrad fra de små merker øverst og nederst på kartet med lang linjal og målte da UTM østlig divergens på 2,5 grad i sone 32 og vestlig divergens på 2,5 grad i sone 33. Det er selvfølgelig småtteri som er (nesten) uten praktisk betydning ved bruk av vanlig marsj kompass. Også fordi det i signaturforklaringen står: «Ekvidistanse: 20 m. Høydetall i m.o.h. Misvisning 2002: UTM sone 32 er 0,5* vestlig i forhold til rutenett nord.Riktig marsjretning er vinkel avlest på kompasset + misvisningen. Misvisningen avtar med 0,1* pr. år. UTM nettet i blått refererer til EUREF89 (WGS84) (kartstandard). Blå UTM-tall i hovedsonen(sone 32). Røde UTM-tall i bi-sonen(sone 33)» Iflg. http://www.magnetic-declination.com/ er misvisning nå østlig + 3* 49', men altså i forhold til geografisk nord! Kartverket viser altså tydelig med fargeforskjell at det er UTM 2 soner. At sone 33 blir kallt bi-sone kan jo være fordi det meste ligger over i Sverige. Såfremt man har kart fra Finnmark uten angivelse av misvisning (egentlig grov feil av kartutgiver) og slår den opp på internett i forhold til geografisk nord, må man sjekke om misvisningen altså er større eller mindre alt etter hvilken sone man er i, sone 34-35 avhengig av UTM nettets divergens. Jeg har ikke kart herfra og kan ikke sjekke. I det sørlige Norge er hverken misvisning eller rutenett divergens noe praktisk problem, men jeg ville tenke og regne på det på tur i (østlige) Finnmark, hvor misvisning tross alt kan være stor. Karasjok: 12* 21', Vardø: 15* 47', Passvik: 14*07'. Elgen
    2 poeng
  14. Hurra! Det var jobbhelg sist og jeg måtte noen timer på, men fikk fri på søndag og da jeg våknet var det allerede klarnet opp til finvær! (Min plan var at det skulle skje litt senere, derav sove lenge...) Jeg hadde mye klart i bilen fra dagen før, så det gikk greit å komme seg av gårde. Underveis mens jeg kjørte fant jeg ut hvor jeg skulle padle - det måtte bli Hellfjorden. Der var det lenge siden jeg har vært, og jeg trengte et bilde. Egentlig perfekt for å ha fiskestanga med sluk hengende ute, men jeg finner bare stang og snelle! Slukene har jeg vært så smart å pakke i én boks, så da er alle rotet vekk samtidig. Kjempelurt... i hvert fall, turen som ble fiskeløs naturlig nok, finnes HER i bloggen.
    2 poeng
  15. Fra en tur for lenge, lenge siden. Før jeg lasset meg ned med alt mulig utstyr (1979). Nede i vannkanten hadde jeg en gammel kano. Ble det regn la jeg den opp ned på hver sin stokk, en i hodeenden, og en ved føttene, som tak over hodet. Det ble et par kalde grader om natta, såpass at det ble "snerk" på vannet. Svær dunge tørt gress som madrass, og havfull sovepose med gress. Dermed ble en tynn sommerpose et glimrende rede. Aldri har jeg sovet så godt på tur som da.
    2 poeng
  16. Jeg kan f.eks ikke skjønne en frimerkesamler som sitter og teller tagger på en liten papirbit til mange tusen kroner ☺️ Men hvem er jeg til å idioterklære filatelistene? Noe skal vi alle bruke penger på vel? Alt handler om interesse og prioritering. Jeg har fått spørsmål om jeg ikke har unødig dyrt telt bla. Spørsmålet kom fra en person med Audi Allroad som sikkert har tapt seg med drøye 150-200 000 kr på de 2 årene vedkommende har hatt den 🤔
    1 poeng
  17. Jeg gav opp kvistbrenner ei fjor, da alt bare var vått...så dette er primusens år for meg...2 er på vei i posten, og også har jeg et ukjent antall i boden i en kasse...bare følte at et par typer manglet, sånn i tilfelle jeg skuklle få bruk for dem. Ogspå er dte jo noen jeg sikler etter som jeg ikke har kronasje til å handle inn...er nok blitt en smule ovnsrettet
    1 poeng
  18. Kjøpte teltet jeg, virker lovende for 3 sesoner. Har gode vintertelt
    1 poeng
  19. Det med å ha en som er stor nok til å få helt ut frossent tiss er faktisk et poeng jeg hadde glemt. Måtte bære med meg mitt hjem i vinter, det var ikke sååå kult 😬
    1 poeng
  20. Jeg har hatt litt over 1 uke på matten nå, sammen med Air Stream Dry Sack, Orange 20L for å blåse den opp enklere, i tillegg til en StS pute (den blå) som har samme ventilsystemet som matten. Puten blåser man opp på 1 pust, maks 2 og tømmes umiddelbart. Matten må man blåse opp på begge sider, men gjør meg ikke noe. Komfortmessig har jeg ingen ting å utsette på foreløpig. Plages ikke av lyd, størrelse, vekt eller liknende selv. Eneste er at dersom jeg sitter på knærne eller noe slikt, så går jeg letter gjennom til bakken, enn ved lange tuber som på 'gamle' exped'en. Dvs. jeg kjenner bakken lettere gjennom, om jeg sitter slik. Dette er ikke akkurat noe jeg gjør ofte, og som noe å sitte/ligge på, så fungerer det helt fenomenalt for min del. Det at matten og puten tømmes UMIDDELBART for luft, i stedet for å måtte presse den ut (i tillegg til at man veldig enkelt kan justere luften inni med ventilsystemet) er helt fantastisk! Spesielt på turer hvor man går fra camp til camp kommer dette godt med for min del. Ble fort lei av å presse og rulle inne i teltet osv. Har så langt ikke noe negativt å si, sånn egentlig. Hadde kjøpt den igjen om jeg hadde valget! (Slo meg plutselig at jeg har både matte, pute, dry sack OG sovepose fra Sea To Summit nå; alt kjøpt på veldig forskjellige stadier i teltlivet O.o)
    1 poeng
  21. Det er for å reparere på tur dersom en av stengene skulle knekke.
    1 poeng
  22. Dette var dagen da dronning Elisabeth II slo legendariske dronning Victoria i regjeringstid. Dessuten er det Nord-Koreas nasjonaldag. For å markere denne dagen gikk turen til Sveits, for å bestige Dufourspitze, høyeste topp i landet, den siste av de 7 nasjonstoppene i Alpene. Med på turen var Bestemor og Teskjekjerringa. Dag 1: Reise OSL-Milano med Norwegian, leiebil til Tasch, og drosje til Zermatt(1620 moh). Flyplassen i Geneve ligger noe nærmere, men har dårligere tilbud fra Norge. Leiebilen, en Fiat 500 var i minste laget. Vi måtte oppgradere. Vi tok inn på hotell Stockhorn i Zermatt. Fin kjøretur opp i over 2000 meter i Simplon-passet. Dag 2: Tog opp til Rotenboden(2815 moh), rolig vandring inn til Monte Rosa hytta. Det første stykket er en fin panoramasti med utsikt mot hele Monterosa-massivet og ikke minst Matterhorn. Stien går noe nedover og ender på toppen av en kant. Her går et bratt stigesystem til et nytt platå, og stien går videre ned en smal hylle på neste vegg. Her er det tau å holde seg i. Vi kom ned til breen via nok en stige. Her var det på med stegjern nedover blåis helt ned i bunnen av dalen, ca 2500 moh. Et litt kronglete parti med opp og ned av grushauger med is under, over nok en liten bretunge med godt strødd blåis, og vi var over på fast grunn igjen. Herfra opp en grei sti forbi 2 brevann og opp til Monterosa-hytta på 2887 moh. Etter lunch på hytta gikk vi en liten rekognonseringstur oppover i steinrøysa for å lettere finne ruta i mørket dagen etter. På hytta forsøkte vi å forhøre oss med betjeningen om forholdene opp mot Dufourspitze. Ikke mulig å få noe ut av dem. Helt merkelig. Her beskytter de overbetalte fjellførere til 10-12000 kroner dagen og gjør det vanskelig for folk som vil forsøke seg på egen hånd. Heldigvis kom vi i kontakt med noen som hadde gått toppen dagen før, slik at vi kunne velge ut hva slags utstyr vi skulle ta med. Etter en 4-retters middag var det foredrag. Arkitekten for hytta holdt foredrag om tegne og bygge-prosessen. Ganske artig, men han skravla fort på sveitsertysk, så noe gikk nok hus forbi. Hytta har fine 8-mannsrom, dusj, toalett, og alle rettigheter. Det koster bare litt penger. Dag 3 toppdag: Opp og hopp klokken 02:00. Frokost og etter hvert lang tids vandring i mørke og skygge. Vi startet å gå ca klokken 03, og var de siste som forlot hytta. Etter ca 400 høydemeter med kronglete steinrøys var det på med tau, sele, isøks og stegjern. Vi fulgte sporene etter de andre som hadde gått foran oss og brukte en del tid for å ta oss frem over sprekkområdet på 3400-3500 moh. Noen litt spenstige manøvrer over isbroer som virket harde og stive i natten. Fra ca. 3500 moh var det bre med fast nysne å gå på opp til ca 4100 moh der stien deler seg i ruten opp til Dufourspitze og den alternative ruten til Silbersattel. Her måtte dessverre Bestemor kaste inn håndkleet. Været var vakkert, og vi ble enige om at hun kunne sette seg her med sitteunderlag og vindsekk til vi kom ned, eventuelt haike med et av de andre taulagene som lå langt foran oss i løypa. Teskjekjerringa og jeg fortsatte i retning sadelen på ryggen. Stigningsgraden ble høyere og nesten oppe i sadelen var det en gedigen bresprekk, som heldigvis hadde en god snebro. Fra sadelen var bratt og langt oppover. Det begynte å gå svært sakte. Vi hadde ingen akklimatisering før turen, og dette merket vi nå. Endelig oppe denne sneryggen gikk det litt ned over noe stein, før neste rygg som så brattere ut. Det gikk lettere etter hvert, vi visste at nå var det ikke så mye stigning igjen. Vel oppe disse 2 sneryggene begynte moroa. Det var luftige passasjer med snø og is i mellom. Ryggen er gradert til 2, med en utsatt passasje grad 3 med fast tau. Det faste tauet fant vi ikke, det var muligens under sneen. Heldigvis var sneen fast og fin og vi kom oss videre. Det siste stykket var litt kronglete, men greit nok. Det aller siste opptaket til toppen er en liten skorstein der det er loddrett det øverste stykket. Masse småhyller og gode tak, men det var tungt å gjøre dette i denne høyden uten akklimatisering. Teskjekjerringa som kom til slutt brukte lang tid her. Jeg forsøkte å dra litt i tauet, og til slutt var vi oppe begge to. Jeg har vært på fjell over 4500 moh på 5 kontinenter med Teskjekjerringa, men aldri sett henne så sliten før. Vi pustet ut, tok noen få bilder, men droppet toppdram, kondorbilder, toppklem og slikt. Det var lite energi igjen og vi valgte å gjøre som alle de andre, nemlig å fire oss ned på faste tau ned til Silbersattel, og derfra få en rask og enkel vandring i god sne videre ned. Ned fra toppen – litt dramatikk Det var da utfordringene begynte. Etter å ha firt oss ned ved hjelp av slynger på det faste tauet, var det plutselig slutt. Vi utforsket litt videre, dinglende i eget tau og så etter hvert neste faste tau. Noen svært utsatte flytt måtte til, her var bratte svaberg med myk nysne med dårlig hold. Heldigvis kom vi oss over på neste taulengde uten dramatikk. Videre nedfiring til Silbersattel(4500 moh)langs faste tau gikk greit. Nede i sadelen ringte vi Bestemor som fortsatt satt litt lenger nede på breen og ventet på oss. Hun hadde det bra, men måtte meddele at vi hadde en seriøs utfordring til et stykke lenger ned. Vi hadde sett at det var et punkt hvor folk stoppet opp litt før de kom videre, men det var mer seriøst enn vi trodde. Etter grei vandring nedover breen ble det bratt – svært bratt. Snøen gikk over i klinkis, men heldigvis var her en isskrue med en slynge. Isen ble bare brattere nedover, og hvordan denne isveggen sluttet var vi usikre på. Det var ikke mulig å se der oppe fra, det var etter hvert loddrett og overheng. Tauet vårt ble hengt opp enkelt i slyngen, og etter litt nøling satte Teskjekjerringa utfor. Hun kom seg ned på en liten hylle på breen under isveggen, men nedenfor hylla var det en solid bresprekk. Vi fikk ta en ting av gangen. Sekkene ble først firt ned. Deretter forsøkte vi å henge tauet dobbelt, slik at vi kunne få det med oss videre. Det gikk akkurat, hjulpet av en lang slynge vi hadde med. Da var det min tur å fire meg ned. Det gikk greit i starten, men ved overhenget i den steinharde isen der ikke stegjernene vill bite, deiset jeg ned den siste meteren, og ble hengende og dingle i slyngen. Etter hvert fikk jeg fast grunn under føttene og fikk løs tauet. Herfra var grei rusling ned til Bestemor som hadde kost seg i solen i 6 timer. Vi fortsatte samlet videre nedover sneen uten stegjern, forserte sprekkepartiet nederst på breen på en litt enklere måte, og videre 400 svært drøye høydemeter nedover i steinrøysa. Det siste stykket ned til hytta gikk det svært sakte, og vi rakk middagen med god margin. 9 timer opp og 6 timer ned, totalt 15 timer på tur inkl noen små pauser. Servitrusen på hytta skjønte jeg var sulten, jeg fikk 2 porsjoner suppe og 3 porsjoner av hovedretten under 4-rettersmiddagen. Rett før middag, klokken 18:30, middagen passerte Elizabeth II legendariske dronning Victoria i regjeringstid. Dag 4: Retur til Zermatt samme vei som opp. Ostefondue i Zermatt - vi var jo i Sveits, kjøring til Domodossola i Italia, der vi tok inn på Casa Toma bed&breakfast. Stedet anbefales, frokosten var strøken der. Pepperbiff til kvelds på en lokal restaurant var heller ikke dumt. Dag 5: Kort kjøretur tilbake til Milano/Malpensa, fly hjem. Turpris: Ca NOK 6000 per person. Vi sparte mye på å ikke benytte fører. En fører koster ca 10000 kroner for en klient, ca 6000 per person med 2 klienter, som er maksimum per fører. Prisnivået i Sveits er svært høyt. Flybilletter og leiebil er en svært liten del av budsjettet. Matterhorn sett fra hotellet i Zermatt Matterhorn sett fra Rotenboden jernbanestasjon Monterosa sett fra panoramastien, Dufourspitze til høyre Store dimensjoner. Toppen ligger over 2000 meter høyere enn breen i bunnen Bestemor og Teskjekjerringa, med Matterhorn bakom Ned den første veggen på stiger Nede den andre veggen og ut på blåisen En liten iskatedral i stein/is/grus-partiet Monterosa-hytta Hyttas arkitekt holder foredrag på sveitsertysk Teskjekjerringa nærmer seg toppen av den første humpen på toppryggen Sliten på toppen, fotografen er visst også litt skakk Nordend (4609 moh) sett fra toppen av Dufourspitze Morgenutsikt fra senga på Monterosa-hytta Spisebord på breen Det er store dimensjoner over dette landskapet Stort brelandskap Det øverste partiet mot toppen. Om man zoomer inn kan man se et par taulag på breen. Hvor har du vært da bestemor? Jeg har vært en tur på Monte Rosa. Man skal ikke skue hunnen på håret. Noen flere blider: På toppen med italienske fjell i bakgrunnen Tilbakeblikk fra toppen mot toppryggen Fra toppen, med de nærmeste knausene av toppryggen bakom Dufourspitze med zoom på lang avstand Dufourspitze med mere zoom på lang avstand. Stiene opp og ned breen kan sees her
    1 poeng
  23. Jeg henta de på posten i dag, men har faktisk ikke tilgang på vekt her (bor utenlands frem til juli). Kan veie de i midten av juli når jeg kommer hjem eller så kan du stole på det som står oppgitt (106 gram for den største med "adjuster"). Jeg bestilte uten strikk for større justeringsmuligheter. Da kan jeg bruke 2, 3 eller 4 stenger om gangen alt etter hvor høyt jeg vil ha den.
    1 poeng
  24. 2 x Ruta Locura 450 i største størrelse.
    1 poeng
  25. Eg skal teste trysil 3 i helgen. Enten solo eller med samboer. Etter vermeldinga her vest så skal eg i alle fall få sjekka om det er tett...
    1 poeng
  26. Har nøyaktig samme kombinasjon selv. Artig sett!
    1 poeng
  27. Har ikke allverdens tiltro til holdbarheten, men følte det var verdt et forsøk pga pris! Skal ha med stort repkit på førstereis, som blir om ca 2 uker. Antar den dukker opp innen da.
    1 poeng
  28. Tar gjerne i mot en tilbakemelding på denne! Selv har jeg gått til innkjøp av Exped Winterlite til kr 899,-.
    1 poeng
  29. Kan vel nevne at materialet er så tynt at man i starten kan bli litt vel engstelig for å skade duken, jeg var i overkan skeptisk de første gangene jeg skulle sette det opp, men det har vist seg å være ubegrunnet. Duken har en form for silikonbelegg, noe som etter sigende gjør at man ved små punkteringer i duken kan ta "hullet" mellom to fingertupper og gni duken tett igjen. Veldig enkel å sette opp, legger ut innertelt og plugger dette, legger yttertelt oppå og klipser dette fast i innertelt med små hurtiglåser, fester stramme reimer i bunn av ytterduk på de samme pluggene som innerteltet, reiser hele sulamitten med en enkel senterstang og strammer deretter opp hurtigstrammerne på både inner og yttertelt til slutt. Ingen kryping i et lavt yttertelt, man må kun ned på kne for å sette inn senterstangen. Det er heller ingen barduner, men det finnes noen hemper ca. 1/3 opp på sidene som man kan sette barduner i ved sterk vind. Wiki modellene har også en hempe i toppen slik at man kan henge det opp etter en gren fra et tre el. slik at man ikke trenger å bære med seg stangen (denne er sammenleggbar med ledd og strikk slik "vanlige" teltstenger er konstruert. Dette kan gjøres med kun yttertelt, kun innertelt eller begge i kombinasjon, så det er en ganske fleksibel løsning. 4 versjonen har ikke det aller største yttertelt/bagasjerom, det er stort sett plass til støvler ol. resten har man inne i teltet. Jeg og fruen ligger vanligvis langs hver vår langside med tursekken ved siden av, så har vi midten av teltet som fellesplass for av/påkledning ol. Mener takhøyden er noe slikt som 170cm ved stangen. Min modell har reflekser så det er lett å finne igjen i mørket med hodelykt. Alt virker å være a god kvalitet, det eneste jeg har "oppgradert" er pluggene som fulgte med, de er så smale at jeg ikke synes de fester noe særlig så jeg kjøpte noen ekstra fra Helsport som er litt bredere.
    1 poeng
  30. Pinsa for 8 år siden ble brukt til en kanotur på Femunden sammen med min far, det kan du lese om her
    1 poeng
  31. Takk for svar! Dere har nok helt rett! Antok egentlig at det bare var vekt og billigere materiale som var forskjellen på billige og dyrere årer, og at de kjempedyre var veldig spesialisert. Sånn går det når man ikke har peiling.. Får legge ned litt mer innsats i researchen og se hva jeg finner, med mindre den @Ulv! linker til kommer på lager med det første. Og packraften koster bare 3999, så det vil nok heller være som å handle goretex kopi på Europris og finne noen gamle gummistøvler i en konteiner 😁
    1 poeng
  32. Devolds Woolmesh er svært behagelig i bruk. Kommer i flere varianter / lengder. Kontra Aclima så er det mye tettere vevd og dermed ser det noe bedre ut hvis du for eksempel er på en turisthytte eller bare generelt ønsker å ta deg LITT bedre ut. Ser mer ut som et "vanlig" undertøyssett. Slitestyrken er dog dårligere enn på et heldekkende sett, min longs fikk sitt første lille hull mellom lårene etter ett års jevnlig bruk.
    1 poeng
  33. Som da må sies å være helt innafor vel? Eller besitter du annen informasjon?
    1 poeng
  34. Jeg observerer at du plasserer Mont Blanc i Frankrike Utrolig imponerende liste. Jeg leste "nasjonalparker" med en gang og tenkte at det kan jo ikke stemme. Når besteg du første topp?
    1 poeng
  35. Gratulerer! Imponerende tur og imponerende samling. Dine tidligere beskrivelser her på forumet fra toppsamlingen har vært god lesing og fine historier med litt annet tilsnitt enn det vi ellers leser her, med beskrivelse av turer både med stramt tidsskjema for å rekke fly, og turer for å omgå militære områder/forbudte soner. Oppfordrer andre til å sette seg ned med samlingen av historier. Skulle jo vært samlet til en bok!
    1 poeng
  36. Imponerende prosjekt og utrolig artig rapport! Gratulerer
    1 poeng
  37. Del 2 av havhenget er kommet på plass i bloggen. Herregud, for en herlig daaag. Det ble litt strandrydding, fugleliv, men aller mest nyting av flott natur, slaraffenliv og padling. Du finner innlegget HER i bloggen.
    1 poeng
  38. Heftig liste du har der ja - grattis med oppnådd!
    1 poeng
  39. Sony XDR-P1DB lommeradio 499,- hos Power for øyeblikket https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-black/p-249205/ https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-white/p-249206/
    1 poeng
  40. Lixada ovn og kinakopi av Trangia gassbrenner. Ovnen skal passe med rødspritbrenneren til Trangia, så håper gassversjonen også kan presses inn! Var uansett så billig at jeg tar det ikke særlig tungt om jeg tar feil
    1 poeng
  41. Hardangervidda er stor, har du ein ide om kva kant de vil nærme dykk frå?
    1 poeng
  42. Gapahuker: Landskampen, Lillehammer kommune 😊 Røyslimoen, Lillehammer kommune http://lillehammer.xn--tiptopp-gxa.no/turmal/180-6319 Tempelberget, Follebu, Gausdal kommune
    1 poeng
  43. For noen måneder siden gikk jeg fra en Exped Downmat 7 LW til en Sea To Summit Comfort Plus Regular (rød serie), av litt forskjellige grunner. Litt vekt, litt størrelse; mest fordi jeg ville prøve andre ting. Den er ikke like tykk, og gir en helt annerledes følelse når man ligger på den pga luftkammerene, men jeg liker den. Liker veldig godt at den har to kammere som fylles med luft uavhengig. En kan justere komfort veldig enkelt med ventilene. Matten er også uhyre enkel å fylle med luft (kjøpte også en Air Stream Dry Sack, Orange 20L, for både oppbevaring av ting, samt fylle luft), men ikke minst; å tømme! FOR et genialt system! Når man åpner fullstendig på den doble ventilen de har utviklet så er hele matten, på lik linje med putene deres (kjøpte det også, knøttliten når pakken og veier NULL) tom for luft på sekunder og kan rulles opp. Det er seriøst magisk i forhold til å måtte trykke, presse, rulle, etc etc. som jeg var vant med. Det at de to kammerene også fungerer uavhengig av hverandre er også en slags trygghetsfaktor, personlig. Skulle noe skje med matten og det ikke kan repareres, så har en fremdeles halve matten igjen, med mindre man har spiddet tvers gjennom alle lagene. Har ikke sovet på bare ett lag enda, men jeg liker det. Er vant til å sove på rektangulære matter, så det var litt tilvenning; men så langt angrer jeg ikke etter noen måneder, og kommer til å fortsette med denne.
    1 poeng
  44. 1 poeng
  45. Tror jeg ville vurdert Kaitum 2 GT om jeg kun skulle hatt ETT telt for helårsbruk. Reinsfjell syntes jeg har for små fortelt til vinterbruk.
    1 poeng
  46. Har selv Hilleberg kaitum 2. Anbefaler på det sterkeste Veldig lett å sette opp,bra takhøyde,langt nok for en på 1,88cm. Tåler også mye vind.
    1 poeng
  47. Vil man egentlig så nær en godt brukt sovepose?
    1 poeng
  48. Ble seriøst misforstått dette ser på svarene. Jeg mener at vi har ressurser til å gjøre det vi vil, og bruke penger på det vi vil. Og at det! i bunn å grunn ikke er noe hysteri. Men en luksus som vi velger å benytte oss av, fram for for eks. nyere bil som ble nevnt. Men ser man objektivt på verdensbildet, så er det det jo helt sinnsykt. Og hele diskusjonene er I-lands problematikk/diskusjon. Don`t shoot me!
    1 poeng
  49. For et I-lands problem! Hør på oss da! "jeg har en brenner til korte turer alene, en som jeg bruker på litt lengre turer der jeg trenger mye effekt, en jeg bruker til å lage litt mer mat til flere på .....", "jeg har et telt til å bruke på sommeren, et som jeg bruker på høsten, et jeg bruker på vinteren, et jeg bruker alene, et jeg bruker med kompisen min, osv". "jeg har en bukse til vår, en til sommer, en til høst, en til regn, en til kald vinter, en til varm vinter ....". Tenk over det, og det er helt sinnsykt. Men! vi er et ressurssterkt folk, vi liker luksusen med det å ha spesialtilpassede produkter. Vi unner oss den goden det er å slippe å "plages". Jeg er til dels slik selv, som de fleste andre her inne er. Problemet er, slik jeg ser det todelt og som en del andre også har poengterert, er det mange "forståsegpåere" som rakker ned på andre sine løsninger. Og mener siste skrik er best og at det er "umulig!" å bruke en "slik dings" til dette. Får man prentet inn dette til folk, så tror hele verden at man faktisk MÅ! ha flere brennere og det må være siste skrik (jeg har bare en, holder i bøtter å spann for meg, men kunne alltids tenkt meg en til) og at man MÅ! ha fire telt (jeg har tre, og det passer utmerket til min familie sitt bruk) som igjen må være årets oppdatering fordi den er best. Denne måten å tenke på er også uten tvil noe som produsentenes behov for inntekt har "påført" oss. Og det her helt klart at moten og det faktum at det er et stort marked, har truffet friluftslivet hardt også. Oppdateringer av utstyr kommer hele tiden, og det er dessverre som oftest til det dårligere. Fordi et produkt skal selge, ikke nødvendigvis fungere. Dette gjenspeiler seg ellers i samfunnet også, antall salg er viktigere en funksjonalitet og kvalitet. Det gjenspeiles jo til dels i profilene til forskjellige produsenter også. Miljøprofilene skifter jo neste like fort som siste farve. Alt etter hva som er populært i media. Bel kanskje litt rotete det innlegget her, men... sånn ble det
    1 poeng
  50. Ja, regnet var nok til fordel, selv om det ble mye ut av kanoen. Tror nok elva kan bli vanskelig å padle ved lav vannstand siden den er veldig grunn ved flere partier, vi subbet ned i bunnen flere ganger. Som padleelv er den nok ikke på topp, men på en annen side så er ikke mange kanoene å se og "oppdager" følelsen er stor elva er arbeidsom, men partiene med padling er virkelig flott, det blir ikke siste gangen jeg skal dit med kanoen Været la utvilsomt en demper på turen, men nå i ettertid synes jeg dette var en flott tur som jeg gjerne gjør om igjen
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.