Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 23. mai 2017 i alle områder
-
Har du tenkt å få Finnskogleden eller har du lyst å vite litt mer om denne turen? Vi har skrevet litt om vår erfaring fra turen, og noen tips for å gjøre turen litt enklere 🙂 Det er en tur som vi kan anbefale til andre, både de med turerfaring og uten så mye erfaring. https://grensedager.wordpress.com/2017/05/22/vil-du-ga-finnskogleden/3 poeng
-
Jeg fikk en ny fluestang fra Hong Kong i posten i dag. Den jeg har er todelt, så litt lang i sekken. Derfor bestilte jeg en firedelt. Fedex klarte imidlertid å sørge for at den kom frem i seks deler...3 poeng
-
Det er bedre at syklistene ligger to i bredden fremfor på rekke. Tenk deg forskjellen på å kjøre forbi en liten Polo fremfor en buss. I tillegg vil det tvinge bilisten til å gjøre en skikkelig forbikjøring i en skikkelig luke slik at syklisten ikke blir presset i grøften dersom det er trangt. Nå sykler ikke jeg mye, men jeg kjører både bil og MC, og det beste rådet jeg har til sjåfører eller ryttere av alle former er å ta det med ro. Hvis du har dårlig tid er det ikke på grunn av en treg syklist, uheldige lyskryss, eller stor mengde trafikk. Det er fordi du er for sen til å starte turen. Veien er det den er, og det er ikke så mye du kan gjøre der og da for å endre den situasjonen. Og skal man ergre seg over alt man ikke kan gjøre noe med ender man opp med å leve et sint og bittert liv. Sett deg heller i bilen, sykkelen, rattkjelken, eller hva det måtte være, fem minutter før og følg fartsgrensene selv om de er idiotisk lave. Dersom du likevel er sent ute så kommer du ikke spesielt fortere frem ved å ta høy risiko for andre.3 poeng
-
Jeg tror aldri en slik diskusjon er en løsning. Alle har møtt idioter i trafikken. Og alle husker idiotene best. Ikke det faktum at det stort sett alltid går smooth og fint for seg. Å diskutere idiotskap, og fyre oppunder dette, bidrar jo bare til at frustrasjonen øker. Jeg har hatt min dose med sinne og frustrasjon over spesielt Rye. Men innser jo at det ikke er særlig konstruktivt. Bedre å heller gi faen og innse at ting tar lengre tid innimellom. Og ting har begynt å stabilisere seg. Fra det første sjokket da veien brått over natta ble som en fluesverm av syklister, til det nå har blitt en større forståelse mellom syklister og biler. Det ble en bratt læringskurve og det er fortsatt mye å lære. Man får bare håpe at folk fortsetter å lære og også å innse at alle må dele samme vei. Har jo selv vært "syklist" men til hest og hester er også hata av bilister. Heldigvis kælver ikke hesten om den må hoppe i grøfta, men når to små jenter blir kjørt ihjel så bør man også skjønne hvor lett en fatal ulykke kan skje. Så kan ikke alle bare ta hensyn til hverandre og slutte å jazze opp sinne og frustrasjonen?3 poeng
-
De folka jeg skremmes av i trafikken enten de er i bil, på sykkel eller går, er suppegjøkene som har hodet nede i en mobiltelefon mens de svirrer rundt i trafikken. Det er på sett og vis greit nok når jeg ser at de er fullstendig i sin egen verden, men god flyt og sikkerhet avhenger av at flest mulig er våkne på veien. For øvrig er veiene her i Indre Enfold laget av bilister som hater sykelister. Maks ti centimeter asfalt til høyre for den hvite stripa og de centimeterne er gjerne fulle av sprekker der asfalten skilr ut i meterdype grøfter. Trenger ikke presse mye før fordekket er fanget i en sprekk og bilisten får et vakkert skue i bakspeilet. Skjønner godt at billisten vil forbi, men ofte er det kort og greit ikke mulig å slippe forbi med en gang. Skyld på generasjoner av ingenører som ikke kan lage vei. Takke meg til en smal grusvei full av vaskebrett - der må alle ta det pent.3 poeng
-
Veldig praktisk og pakkvennlig. Fedex kan man stole på til å levere det lille ekstra!2 poeng
-
Ta turen til mørkgånga, gyrihaugen, og stien på kanten bort til Krokkleiva.2 poeng
-
Ikke akkurat vandring, det er sikkert mulig det også, men jeg har padlet på Storavatnet på Holsnøy. Jeg har forsåvidt vandret der også, men det er ikke så mye stier. Navigasjonen er ekstremt enkelt og du trenger ikke bekymre deg for å gå deg bort. Sist sov jeg i hengekøye på en av holmene. En stor ulempe med hengekøye og vestlandet er at det er forsvinnende lite store skoger med store trær. Og en er ofte "plaget" av vind slik at det er mer praktisk med telt. Følger tråden videre for jeg er også interessert i tips. Om du ikke skal gå langt, men bare vil henge et fint sted så er også Hausdalen å anbefale. Perfekt om du skal ha med barn.2 poeng
-
Det er vel som på andre områder i livet. Det er flinke syklister og farlige syklister. Det er flinke billister og farlige billister. Syklister som er flinke kan ha en dårlig dag, og billister som er flinke kan ha en dårlig dag... Konsekvensene blir fort store når det går galt.2 poeng
-
Tror de som utagerer mot syklister er det samme som på død, liv og helv**e må kjøre forbi meg de få gangene jeg kjører bil og ikke kjører 5-15 over fartsgrensa.2 poeng
-
Føler for å komme med en moralsk pekefinger. Det er ikke greit å si at man hater syklister. Like ille som å si at man hater ryttere, eller turfolk. Syklister er som turfolk, de liker å tilbringe masse tid ute, og trene samtidig. Det fins like mange (nei, antakelig flere) idiotbilister som idiotsyklister. Og like mange av de er noens pappa, mamma, sønn, datter, bestefar osv. Vær så snill å ha dette i tankene når dere er ute og kjører da, dere. Ingen vil vel ha et liv på samvittigheten? Her på Hurum er vi svært godt vant med syklister, og jeg sykler selv en god del. I de situasjonene jeg opplever ugreie ting bak rattet, er det gjerne en flokk med 20 stk på tur, det er omtrent umulig å komm forbi en sånn flokk. Jeg forstår irritasjonen...men... Uansett situasjonen i trafikken er det noen ganger greit å bare ta et indre sukk og tenke at "hvis jeg behersker meg nå og bare tar det med ro,så går alt fint". For hva er det som er så viktig at det ikke kan vente de to minuttene det tar? Dere er vel klar over hvor lite tid dere sparer på forbikjøring? Slik enkel hoderegning lærte vi alle på skolen. Det kan også være greit å vite at når syklistene legger seg midt i veien er det en grunn til det. Og dere vil se at bare dere behandler syklistene ok, vil de hjelpe dere frem over neste bakketopp når det er klart. Opplever det hele tiden. På vei til/fra jobb har jeg all mulig slags vei, lange strekninger, svinget, smalt, sykkelvei. Jeg velger sykkelvei når jeg kan, men hvis det ikke er hensiktsmessig gjør jeg ikke det. Folk oppfører seg generelt bedre på lange strekninger (god forbikjøringsmulighet), mens det er verre når sikten er dårlig, og da spesielt på vei hjem fra jobb, til unger og middag og mas. Jeg opplever langt mer ugrei kjøring fra bilister når jeg sykler, enn jeg opplever ugrei oppførsel fra syklister når jeg er bak rattet. Så ja...jeg vil si at syklister er fritt vilt!2 poeng
-
apropos Nigor Spix ... åssen idiot er det som har slik bombastisk musikk på hjemmesiden sin. Bare det alene gjør at jeg ikke vil kjøpe det.1 poeng
-
Det er bare fordi du skal slippe å be inn til fæst i forteltet det Jeg synes egentlig stort fortelt er veldig behagelig. Da kan jeg føle at jeg har det ryddig rundt meg. og bestandig plass til å sette fra meg noe. Forsåvidt enig med deg at det er godt å ha alt innen rekkevidde. Det irriterer jeg over nå og da, spesielt på vinteren etter en kald natt.1 poeng
-
Jeg hadde et Helsport telt med skrå vegg i innerteltet. Det var egentlig veldig praktisk. litt annen løsning enn det du viser til her. Men hendig måte å få litt større innertelt og litt større yttertelt på et lite telt.1 poeng
-
Linken din viser kun til utstillinger. Men TS finner også regelverk for de forskjellige jaktprøvene hos NKK.1 poeng
-
Mtp. at du ikke skriver rase eller type jaktprøve så anbefaler jeg å søke på NKK.no sine sider. Der står alt om jaktprøveregler og premieringer 🙂1 poeng
-
1 poeng
-
Mørkgånga støttes. Asdøljuvet er en flott og uventet tur. Ravineområdet ved Gardermoen er spektakulært og sært. Og kjøp Kjentmannspost-boken fra Skiforeningen! Kroktjerntunnellen er forresten en del av Oslos vannforsyning fra rett etter krigen, og ikke naturskapt. Fin likevel!1 poeng
-
Nei, når det gjelder syklister så er det de få som hjelper til og slipper forbi jeg husker, for de er så få.1 poeng
-
Mountain Man Skalljakke Har den forete fra før, men den blir for tung og varm til sommerbruk. Pathfinder Canteen cooking set Kjekt å ha..1 poeng
-
... eller et tog som ikke så lenge siden noen hundre meter unna mitt krypinn. Merket overgang med lydsignal og tuting fra toget. Rett nok var det sent og han var på hjem fra fest, men hodetelefonene var det eneste som kom over til den andre siden.1 poeng
-
Jeg er syklist, bilist, gående og motorsyklist. I løpet av ei uke ser jeg trafikken på flere måter, og jeg prøver å være bevisst på ikke å sette mine medtrafikanter i bås. "Syklister en sånn", "taxisjåfører er sånn", "bilister er sånn".. Noen i alle grupper oppfører seg dårlig i trafikken. Jeg tror at forholdene hadde bedret seg om man hadde behandlet alle som individer, i stedet for å sette dem i båser som er fulle av fordommer.1 poeng
-
Hei Bruker Optimus Nova i mange år med tennveske evt. parafin og kanskje 1 gang med lampeolje i mangel av annet. Rødspritt er oppskrytt! jeg forvarmer altid bare ved å pumpe trykk med ca. 22 slag. Slippe litt tennveske ut ved forsiktig å åpne ventilen i ca 35 sek. så "puten og underskålen er litt våt og så tenne med fyrstikk. Når det er nesten brennt ut åpner jeg forsiktig for ventilen, så det kommer ikke for stor flamme og lar brenneren kjøre sig varm i ca. 1/2 minutt for så å regulere til snøsmelting, koking eller hva som er relevant. Dette soter ikke noe mer enn norsk rødsprit og funker hver gang - også ned til - 22 C. jeg slipper å bale med ekstra flasker og brennstoff. Jeg har brukt doppelt primus på båt i mange år. Først var den til alkohol, men satte parafin dyser i. Der brukte vi fyringsparafin og forvarmet med sprit, fordi vi ikke visste annet. Der brukte jeg en laboratorie plastflaske med "svanehals" for å ramme underskålen i sjøgang. Men sådan flaske er lite egnet i ryggsekk. Må alltid stå rett opp! Elgen1 poeng
-
Brusaknuten - igjen. Regn og tåke - igjen. Forrige gang vi gikk til Brusaknuten fikk vi regn og tåke. Denne gangen hadde YR nevnt noe om sol da jeg sjekket noen dager før turen skulle gå. Lørdag var det fortsatt rimelig greit varsel, men sola var nå visket vekk. Søndags morgen varslet YR regn... Men med mulighet for noe bedre vær utover dagen. Denne gangen fikk YR rett. Det ble bedre. Etter at vi hadde kommet hjem. Det var litt tøft å igjen ta fatt på turen mot Karten og Brusaknuten i dårlig vær. Nå var temperaturen grei, og det blåste lite. Likevel er ikke tur i regnvær det kjekkeste. Vi var de fire vanlige. Det har blitt en del søndagsturer på oss den siste tiden. En tur til Alpene med masse fjell gjør at vi prøver å toppe formen. Og vi hadde noe uoppgjort med turen til Karten og Brusaknuten. Det hadde jo vært kjekt å fått sett utsikten fra disse toppene. Nå er de ikke spesielt høye, men over 400 moh, og rager litt over flate Jæren. Denne gangen var vi sikre på hvor vi parkerte, og var klar over hvor vi skulle gå. Selv om det igjen ble tåke og dårlig sikt, var vi hele tiden sikre på hvor vi befant oss. Det skulle jo bare mangle, etter å ha rotet rundt forrige gang... Nå er det jo likevel greit å være på tur i god selskap. Det var ikke mange sure miner å se, selv om det var surt vær. Vi fikk jo også litt opphold inne i mellom. Omtrent så mye at buksa ble tørr før det igjen begynte å regne. Det hjelper å ha sikt, og ikke minst å ha vært på plassen en gang før. Denne gangen var det egentlig bare på toppene det var skikkelig tåke. ellers kunne vi se oss rundt i blant. Det var vanskelig å forstå at vi hadde rotet rundt forrige gang- selv med kart... Det gikk adskillig bedre denne gangen. Uten hele tiden å måtte sjekke hvor var - og hvor vi skulle, gikk det greit. Vi holdt god fart. Det kan virke som om vi alle begynner å komme i god form. Sigbjørn og jeg prøvde å lokke bestyrerinen og Anne Lise ut på ville veier, men denne gangen var alle klar over hvor vi var og hvor vi skulle... Det ble ingen pause. Det var meningen å ta en stopp på toppen av Brusaknuten, men der var været så pass dårlig at det kun ble et kort opphold. Det dukket et par andre ut av tåka da vi var på toppen. Nedover mot bilen kunne vi se folk på forskjellige stier. Parkeringsplassen opp av Mellomstrandsvannet var full da vi kom ned. Det er et greit terreng å gå i - tror jeg - om bare været er bra. Det vil antakelig bli mer populært område etter hvert. Det vil kreve en større parkeringsplass. Vi får håpe bonden er med på dette og kan ordne mer plass.Les hele artikkelen1 poeng
-
Det kan være Ognedalstølen du mener. Den er et stykke opp fra veien, men veien opp er sperret med (ulåst) bom.1 poeng
-
Ca2: Jeg tror du gjør/gjorde et godt valg med 2500. De eneste ulempene med 2500 kontra 1000 er vel at den veier 40-50 g mer i sekken og det går med litt mer snøre om du bruker multi, men den er nok bedre balansert (Beastmaster er en forholdsvis tung stang), og du har som du sier en kraftigere snelle. Synes 2500-sneller er lettere å bruke også med litt større bøyle og sveiv. Om du er som meg og foretrekker mono, og trenger litt solid snøre så du må oppi 0.25, så må det nesten en 2500-snelle til for å få plass til nok snøre også.1 poeng
-
Jeg har nøyaktig den stangen som diskuteres (beastmaster 9 fot 3-14g), og har testet den med både Exage 1000 og Exage 2500, og jeg foretrekker definitivt 2500-størrelse på den. Jeg synes det gir mye bedre balanse. 1000 går, men føltes langt mer "klumsete" å bruke, i mangel på et bedre ord.1 poeng
-
Åtte fot er ei kort stang, og jeg lurer da på hva du skal med ei 2500-snelle? Blir ikke den stor på den stanga? Til ferskvann synes jeg at sånn ca 3-15 gram er god vekt, og minst ni fot. Da kaster man spinnere og lette agn lengst. Ikke minst om man skal prøve mark innimellom. Det er også mye bedre å kjøre fisk på ei lengre stang.1 poeng
-
Hei, jeg har den nevnte Beastmasteren for 3-14 g, og synes det er en veldig fin stang til fjellfiske. Kaster godt, passe følsom, praktisk transportlengde. Jeg har ikke prøvd Speedmaster'n, men har en Forcemaster stang som er hakket rimeligere enn Beastmaster'n igjen, og forskjellen mellom disse er at det blir litt mer snert i kastene med sistnevnte, og den er mer følsom og har jevnere aksjon. Det blir vel noe tilsvarende forskjell mellom Beastmaster'n og Speedmaster'n igjen, men på ett punkt blir det vel et spørsmål om hva som er bra nok. Beastmaster'n er vel forøvrig viden kjent som en veldig slitesterk stang som tåler mye juling. Muligheten til å skifte mellom 8 og 9 fot har blitt flittig brukt. I skogen synes jeg i grunn at 8 fot i seg selv er for langt, men det er da fortsatt 1 fot kortere.1 poeng
-
Denne gang parkerte vi der du har merket med et kryss. Det v ar et grønt stiskilt ved parkeringsplassen. Helt greit å finne fram (når det ikke er tåke). Vi tok rundt og opp til Karten, men kunne se andre som tok en mer direkte rute, (Ned samme vei og tilbake til Kartavannet.) Litt langt mellom merkene enkelte plasser, men skilter flere plasser. (En hel flokk ungdyr under Brusaknuten, jeg har med stokk, men det tok ikke mye notis av oss.)1 poeng
-
Jeg tenker at man rett og lsett ignorer det...og bruker misvisningen mellom rutenett nord og magnetisk nord opgitt i kartet...også får man heller ta ut kampasskursen flere ganger og korrigere seg fram slik.1 poeng
-
Samme stang, annen snelle Fikk en Okuma Ceymar C-25 i julegave (bare 20-30 gram lettere enn den i settet der, tror jeg), og kjøpte stanga i etterkant (rundt et år siden, tror jeg). Angrer slett ikke, transportvesken synes jeg er svært god og det er mange ganger når den har fått seg en dult at jeg har tenkt "pokker, det der må da skadet noe" - men det har gått bra hver gang. Ellers er jo stangen både teleskop og tredelt, så det er jo litt mer arbeid enn å bare skyve den sammen når den skal ned i vesken sin. Men det går fort med litt trening Og en liten Abu boks for sluker kan også romme en liten kniv for sløying - boksen får fint plass ved siden av snella i vesken. Da snakker vi komplett og kompakt1 poeng
-
Hei, jeg har Beastmaster CX stc 240/270L. Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd med min. Liker at den er kompakt, uten å være teleskop. Samtidig er det et stort pluss at den både kan "kort" og "lang". jeg bytter ofte ut fra omstendighetene, og liker å guerilljafiske mellom trær, busker og kratt.1 poeng
-
Nå skjønner jeg ikke hva du mener... Jeg var ute og kjørte bil i går, jeg hadde egentlig god tid, så det var ikke så farlig om det var litt kø. Siden jeg hadde god tid kunne jeg jo også like gjerne ligge først, da slapp jeg samtidig ligge bak og irritere meg... 😊1 poeng
-
Jeg bor på toppen av en bratt, lang og svingete bakke hvor det er veldig vanskelig å kjøre forbi noen pga. dårlig sikt. Ved siden av veien er det eget gang- og sykkelfelt av god kvalitet, adskilt med autovern. Fartsgrensen er 50 km/h. Allikevel er det en haug av folk på racersykler som sykler på veien i stedet for sykkelfeltet når de skal oppover bakken, og selv om de er i god form går det ikke i mange kilometrene i timen oppover, og man blir gjerne liggende bak syklistene i hundrevis av meter før det er mulig å kjøre forbi. Jeg deler gjerne veien med syklister, og hadde det ikke vært gang- og sykkelfelt hadde jeg ikke brydd meg det minste. Men det er helt vanvittig meningsløst, uforståelig, irriterende og provoserende at syklister velger å sykle på veien når de ikke klarer å holde mer enn 10 % av fartsgrensen, når de faktisk har et eget felt dedikert til dem.1 poeng
-
Men sluttkonklusjonen er vel uansett at så lenge det s tår oppgitt ei misvisning med omsyn til rutenettsnord (grid north), så treng ein berre forholde seg til den misvisinga, så lenge ein ikkje kombinerar med andre hjelpemiddel som dreg vekslar på lengde/breiddegrader/sant nord. Det er når ein hentar misvisninga frå kjelder som forheld seg til sant nord/lat/long at ein får behov for å finne misforholdet også mellom denne og rutenettsnord. Med andre ord hadde det forenkla operasjonen for dei fleste turgåerar om enkelt fekk informasjon om misvisning med omsyn til rutenettsnord/grid north i kartet, som då allereie har omsynteke differansen grid north/rutenettsnord og sant nord. Då var det berre å rekne seg fram til endringane utfrå kartdatum/år.1 poeng
-
Kork er et naturlig materiale, og fantastisk godt å holde i. Det funker på varme og kalde dager, på våte og tørre hender, og det er fantastisk levende og godt å holde i. Jeg skal aldri ha noe annet enn kork på mine fiskestenger. Kork er som livet selv, fullt av sprekker og slett ikke perfekt, men allikevel helt nydelig.1 poeng
-
Jeg måtte ha en siste fisketur, denne siste dagen i langhelga. Det hjalp på fiskeabstinensene.1 poeng
-
Var nødt til å jobbe litt i helga, så det ble en kort tur både i går og i dag - begge turene gikk i godt vær, før været slo om slik at regnet danset på kontorvinduet da jeg var der. Helt greit det Lørdagsturen bød på litt utstyrslæring, for å se hvordan Moto G4+ og Locus Map Free funket sammen. Fant screenshot-funksjonen etterhvert også, gitt. Startet trackingfunksjonen, og gikk standardløypen min opp Damsgårdsfjellet, videre til Olsokfjellet (der jeg knipset kaldfronten som kom inn fra sør), og nedover Holefjellet. Rimelig standard fart, lengde 5,47 km, 461 høydemeter oppstigning og 476 høydemetere nedstigning - det siste pussig, siden jeg startet og sluttet ved inngangsdøren min Høydemålingen er nok ikke helt å stole på ... I dag (søndag) tok jeg bussen til Nipedalen, husket trackingen litt etter at jeg startet og gikk over Gravdalsfjellet (tok et bilde av Statsraad Lemkuhl på vei mot Askøybroen), deretter var det over til Holefjellet, og si gikk jeg lørdagens rute baklengs derfra. Passerte 500 høydemetere på den turen. Brukte nedlastede kart fra Eniro (Classic, har tidligere brukt Nautical på sjøen med hell). Tok også mine nye Inov-8 Roclite 325 støvler på "jomfrutur" i dag - det virker veldig lovende Dersom de er noe mer holdbare enn de gamle Roclite 288 GTX, så kan de fort ende opp som mine nye favoritter på sommerturer. Kan til og med hende jeg tester ut GTX-versjonen (greit med membran når det er kaldere) dersom de de tåler terrenget.1 poeng
-
Typisk er det slik at jo mykere sålen er desto bedre feste får du men den slites da raskere. Motsatt jo hardere gummi blandingen desto dårligere feste men mindre slitasje. Som så mye annet blir det da å finne et kompromiss som gir litt av begge deler1 poeng
-
Et pittelite tips som kan funke om man er i tvil om snøforholdene er å sjekke hashtag på Instagram. Instagram har den (idiotiske) sorteringen men litt nede på siden deres ligger de nyeste innleggene med de spesifikke innleggene, og noen ganger kan man være riktig heldig,..1 poeng
-
Jeg har hatt quest 4D i noen år og har vel ruslet minst 800km i dem og kan ikke annet en å konkludere med at det er meget gode sko, aldri et eneste gnagsår eller vondter noe sted. Men sålene dems er ganske glatte i forhold til vibram men siden resten er så bra så har jeg levd greit med det1 poeng
-
Jeg har visst oppdatert litt uten å nevne der her, ser jeg. Del 3 av påsketuren til Værøy og Røst, det ble ikke så mye padling den dagen, men litt. Mye spasering rundt på øya (Røst), det er jo også tur. Den ligger i bloggen HER. Så har jeg blogget førsteinntrykket av den nye Hilleberg Rogen-versjonen, jeg fikk den omsider. Den bloggen ligger HER. Så er det innlegget jeg har blogget nå nettopp, som er torsdagens padletur, med turlag og padleklubb. Siden jeg skulle være turleder for begge, så slo vi det sammen. Lifjorden er en trivelig fjord å padle i, med fjell som omkranser, og en god del lys bunn. Særlig flott i sol, selvfølgelig. Den turen finner man HER.1 poeng
-
Etter tre flotte, men harde, dager føles den 38. dagen som å komme litt ned på jorden igjen. Vandringen fra Hostal Roig til Massanès bar mer preg av å være en transport-etappe på ruten enn å ha noe egenartet å by på. Likevel var jeg tilfreds der jeg gikk, vandringen manglet ikke på utsikt, men den var ikke like spesiell som før. Overnattet i en stor masia (en stor tradisjonell gård, hvor første etasje gjerne brukes som en del av gården og de øvrige etasjene er der folkene bor), som jeg ble etterlatt alene i om kvelden. Ett hull i klippene Roc de Benavent. GR1 Sendero Historico dag 38, fra Hostal Roig til Massanès: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2016/10/hostal-roig-massanes.html1 poeng
-
To knallharde netter på Vigdarvatnet kan ikke anbefales, de myke kan!1 poeng
-
1 poeng
-
I dag kom det et nytt telt i posten. Helsport reinsfjell 3 pro. Nå bør meg og madammen kunne har litt plass å boltre oss på inne i teltet. Vurderte superlight, men endte opp med tungvekteren alikevel1 poeng
-
Var en tur på Camp Villmark i dag, og benyttet meg av Helsports messetilbud. Hadde med meg følgende hjem: Alta 85L M/L ryggsekk Reinsfjell Superlight 3 m/footprint Bitihorn Superlight Tarp Fjellduk X-Trem1 poeng
-
Min eldste sønn på 22 viser sterke tegn på å bli like glad i å sykle som sin far, noe man ikke skulle tro for 22 år siden da han, akkompagnert av sirener og blålys, ankom denne verden 11 uker før termin og lignet mest på en halvdød frosk der han lå og gispet etter luft under en varmelampe inne på sykehuset. I dag er heldig vis situasjonen en helt annen. Jeg har alltid ment at den beste måten å få barn til å hate friluftsaktiviteter er å utstyre dem med dårlig utstyr og ta dem med på alt for lange og krevende turer. Derfor har jeg alltid praktisert det motsatte både når det gjelder sommer- og vinteraktiviteter. Syklene som mine barn har hatt har alltid vert av god kvalitet og riktig størrelse og derfor har jeg i dag to gutter som viser gode tegn på en sunn livsstil. Min eldste sønn sykler til og fra jobb, uansett vær, føre og årstid og etter at han kjempet seg gjennom Nordsjørittet i fjor sommer så har bare interessen for sykkel blitt sterkere. Han har et rom som er fullt med datautstyr, jobben hans er datautstyr og hodet hans er også til tider fullt av datautstyr, og den siste anskaffelsen på den digitale fronten var et lite kjekt GoPro Hero4 Session kamera som han skulle feste på sykkelhjelmen. Både GoPro og en kollega på skolen hvor han jobber mente at den limen som satt på festet var nok og kameraet kunne bare festes rett på hjelmen, men heldig vis konsulterte han ingeniøravdelingen i familien før han monterte kameraet, og konklusjonen var da at dette aldri ville gå bra. Kontaktflaten på hjelmen ville være ca. 10% av limflaten på festet og det kunne umulig være nok til å holde dette kameraet fast under en sykkeltur. Mekanisk avdeling tok saken og med en tilpasset metallplate, noe Araldite lim og tre skruer så var fundamentet klart og feste for kamera kunne limes på plass. I dag skulle nyanskaffelsen testes med en tur på Nordjæren og da måtte selvfølgelig far henge seg på. Tenk om den spreke faren hans kunne komme på film og kanskje bli vist et eller annet sted på nettet. Det hadde sikkert vert kjekt. Turen starte hjemmefra, men før de første fem kilometerne var unnagjort så så jeg ikke en gang gulfargen på jakken hans, og ved ca. 10 km. så jeg hvor dette kom til å ende. Jeg sendte ham bare en melding med beskjed om at jeg hadde endret strategi. (Jeg måtte ha noe mer utfordrende. 😬) Jeg sykler til Sola og tar om Tananger og Kvernavik hjem igjen. Han var sikkert allerede langt sør på Jæren før jeg nådde Sola, men jeg fikk en fantastisk tur tilbake ned litt kald motvind og en strålende vårsol over landbruks- og industriområder i Tanangerområdet. Turen var nok og vel så det for meg, og akkurat nå mens jeg skriver dette så ankom min sønn, godt fornøyd med sykkelturen men med diverse besvergelser over et kamera som på ingen måte hadde oppført seg etter forventningene. "Dette var bare en god bekreftelse på at det andre har opplevd og som kan leses om på nettet stemmer. Dette skal de få høre de som har solgt meg et sånn kamera ." Men ellers, hvordan var turen? "Turen var fin, men værgudene hadde sikkert bestemt seg for at denne syklisten skulle bli på Jæren og ikke sykle tilbake til Stavanger, og alt det de hadde av kald motvind ble satt inn, men hvem var det som vant?" Jeg kunne selvfølgelig vert litt sur siden han syklet fra meg, men jeg er faktisk litt stolt over den holdningen og det pågangsmotet som denne gutten viser. Etter at han var født så fikk vi, hans foreldre, beskjed fra legene om at vi hadde fått en gutt som ville være mye syk, måtte ha hjelp til det meste og som vi ikke kunne forvente at skille prestere særlig mye i livet. Vi måtte bare være glade for at han ikke endte opp som multihandikapet og pleietrengende. Men HELDIGVIS tok legene skikkelig feil, og det har denne gutten bevist utallige ganger i løpet av sine 22 år. Men en ting er sikkert. Far trenger ganske mange flere timer på sykkelsetet før det blir snakk om å dra på sykkeltur med sønnen.1 poeng
-
Her kan du gjerne demonstrere at du ikke finner på ting ut av løse lufta ved å: 1: Peke på hvorfor forskningen er så svak at du finner det verdt å karakterisere den som "såkalt forskning". Gjerne vær så konkret som mulig. 2: Henvise til dokumentasjon på at forskning er bestilt av syklister eller sykkelinteresser. Forbud uten saklig begunnelse er ikke noe godt forbud. Uansett om det gjelder forbud mot fotturisme eller syklister. Samtidig skal man være åpen for at begge deler bør forbys om vi finner saklige grunner til det.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00