Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 01. jan. 2017 i alle områder
-
Brutus og jeg måtte en rask tur ut og lufte oss litt på årets første turdag, Nes Akershus. Hadde tenkt meg opp på denne toppen (som er like bak huset) og se på rakettene i natt, men like greit at det bare ble med tanken fant jeg ut i dag når jeg så issvullene oppover, hadde vært en utfordring i mørket. Men er jeg hjemme neste nyttårsaften og været klaffer så har jeg planen klar! Årets nyttårsforsett er forøvrig: Fiske mer! (Mer enn en gang i år altså :P)9 poeng
-
I fjor på denne dagen hadde jeg som nyttårsforsett å gjøre mindre husarbeide og heller gå på tur. Jeg klarte nesten å holde det. Samme nyttårsforsettet i år - men av uforståelige grunner blir det ikke tatt på alvor i familien! Så nå skal jeg gjøre alvor ut av det! Ser jeg et lite behov for at det trenges å gjøre noe husarbeid skal jeg heller ta på turklær og traske over dørstokken! Friluftsliv gir jo mye mer energi - så da går det sikkert lettere og kjappere og få unna det som må gjøres av daglige huslige sysler etterpå...? "Prokrastinatoren"9 poeng
-
Tok nyttårsaften (og natten) ute i høyden i denne gangen. Startet i kveldsmørket med "navigering" på ukjente stier som etterhvert ble borte. Fant likevel greit frem til målet som var valgt for å få å se elvebyen fra høyden på nyttårsaften. En god middag, fin utsikt, og en god natts søvn, ble etterfulgt av en fin og frisk morgen og tur hjem i sol. MYE is i terrenget og null snø...8 poeng
-
8 poeng
-
Hvor blir det av skiføret? Beveråsen på langs i dag med utsikt mot Blefjell og Gausta. Midt på bildet skimtes også Vindeggen, Bossnuten og Brattefjell. (fra høyre mot venstre) En flott vårskitur er fra Skinnarbu til Vindeggen, Robekknuten, Brattefjell og Bossnuten. Mye bakker, både opp og ned. Fint å gå i dag og god is på vanna, men det var dette skiføret vi venter på da. EirikW7 poeng
-
Sparktur til Kolsjø - Lille Nyttårsaften 2016 Audun ringte meg i går og spør: Har du spark... Jeg må dra litt på det... tja, kanskje? Jeg må sjekke. -Om du ikke har fortsetter han, så kan du låne av meg, for jeg vil ha deg med på sparktur på Kolsjø i morgen! Slik ble det. Når jeg fikk sjekket min egen spark viste deg seg at den hadde frosset fast i isen bak uthuset. Jeg forsøkte selvsagt å få den løs, men det endte i katastrofe. Den knakk i det ene trestaget som går frem til meia... vel, da ble det å låne! Bildet over er ved veis ende rett ved "Kolsjø-hytta" til Sølverket. (Statskog) - ei hytte som forøvrig er til utleie for almenheten. Vi var selvsagt ikke hundre prosent sikre på isforholdene så vi utstyrte oss med ispigger rundt halsen, med kasteline i sekken og med is-bor for sikker verifisering. Vi startet med å borre ca 15 meter fra land, her var det 30 cm... så litt lenger ut, rundt 50 meter fra land kanskje, her målte vi 40 cm. Vi så også en del sorte flekker så vi boret like så godt opp en av disse også og også der målte vi 40 cm is. Da følte vi oss klare for den store is-ekspedisjonen i 2016. Når det nå engang er slike merkelige vær og føreforhold så må man finne nye varianter av det enkle friluftslivet. Det er spennende å finne på nye måter å nyte naturen på og det er viktig å finne de små gledene ved det å være ute i den frie natur. Jeg har alltid vært tilhenger av det enkle. Man trenger ikke det dyreste utstyret eller de lengste turene, ofte er det gode løsninger rett i nærområdene. - Som her på Kolsjø om du bor i Kongsberg eller Notodden området. Litt glatt for hundene var det, men de klarte seg overraskende bra. Vi gutta hadde tatt på oss brodder og det var nok aldeles nødvendig. Det gjorde i alle fall at du slapp å ramle, noe som ikke hadde vært like kult med tanke på at det lå en fin hinne med overvann stort sett over hele vannet. Det var tross alt + 7.5 grader i lufta, så da er litt overvann uunngåelig. Med hensyn på hundene så dro vi ikke så forferdelig langt avgårde. Vi krysset vannet og siktet oss inn på en plass der vi så det var noen gamle stubber og noe nedfall i vannkanten, da med tanke på å finne litt ved til en liten flamme. Vi hadde jo tatt med noen solide pølser til bålkosen. Tross alt så handler friluftslivet om å nyte dagen ute i det fri... Her er rasteplassen avmerket og koordinatene til høyre... Her blei det bålkos med nydelig lukt av tyri-ved og pølser med lompe. Termosen var full av varm solbærtoddy, Audun hadde kaffe og en melkesjokoladebit ble også funnet fra forrige tur lengst ned i sekken. Kan man ha det bedre? I dagens verden er man jo også tilgjengelig over alt, så vi sendte et par direktesendinger på facebook til venner og kjente underveis og fra rasten. Audun hadde tatt med reinsdyr-skinn så vi breiet oss noe aldeles der vi nøt stillheten. Her inne var det helt stille, bare brutt av svisjelydene fra en og annen skøyteløper som for att og fram på andre siden av vannet. Audun ligger rett ut mens han røyker og sjekker siste meldinger fra omverdenen... ikke burde han røyke og mobilen burde kunne få fred når man er på tur, men hvordan er ikke verden blitt? Så slik er det med den saken!!! Tyri både lukter og brenner godt... Audun og fuglebikkja nyter livet. Bildet taler vel for seg... Nå er vi på hjemveien etter andre runde... da jeg hadde glemt igjen is-piggene jeg hadde lånt av Audun, så satte vi bikkjene i bilen sammen med sekkene våre og så tok vi en rask tur tilbake over isen for å hente piggene. Det ble litt høyere puls på den siste etappen og det ga oss muligheten til en ekstra runde rundt noen øyer før vi rundet tilbake til bilen. Nå hadde det mørknet betraktelig og vi fikk med oss solnedgangen over Kolsjø denne nest siste dagen av 2016. Takk for et flott initiativ Audun og for nok en strålende dag ute i friluft.6 poeng
-
Ikke hør på leger som har operert kneet ditt og spår at dine toppturdager er over. Prøv først med trening og deretter enda mere trening (styrke, stabilitet). Jeg teller godt over 50 små og store topper siden legen kom med sin spådom. ☺️ Lærte egentlig dette i 2015 da jeg gikk mine første turer etter operasjonen noen måneder senere, men først i 2016 tør jeg tro på at legen tok feil.5 poeng
-
Hva jeg har lært? Har du vondt et sted så mas på legen til du blir hørt. Ikke la det gå for lenge for da rekker føttene å bli helt frynsete og utslitt på veien og forbi mulig å reparere. Og siden føttene faktisk har gått helt i stykker, så må man prøve å redde stumpene ved å skjære opp leggene istedenfor. Ja jeg er sur og lei og håper ikke dette ødelegger for mye av turåret mitt 😒 Så husk gode sko!! Og gode såler. Og ta vare på kroppen. Hold den fysisk sterk og mobil hele tiden. Er den vond så er det for en grunn.5 poeng
-
Regn, sørvestlig kuling - storm lenger ut. Gikk en tur til stanga på heia over Bøkestad, Bindalseidet. Normalt er det en flott utsikt mot Heilhornet herfra men nå var det bare regntykke og dårlig sikt. Flaggstanga er pyntet med julelys. Bare byklær på - dongeri og lett dunjakke som langt fra er vanntett, men ungene berget godt. Aldri skal man lære! Turen nedover var det mest spennende å fløyte trepinner ned bekkene og stikkrennene som var flomstore. Fin tur.5 poeng
-
På årets siste dag er det tid for å se tilbake på turåret med en "liten" bildekavalkade fra et eventyrlig turår. 2016 døpte jeg Storfiskens år, så den røde tråden har vært jakten på stor ørret, røye og sjøørret. Men i løpet av 12 måneder blir det tid til mye annet også, som toppturer, bålturer, jakt, kanoturer, laksefiske og teltturer. http://www.tursiden.net/2016/12/2016-i-bilder/4 poeng
-
Årets siste dag. Den startet med beskjed om at bilen min ikke tok på tur nordover som planlagt likevel, og det går nok noen dager til før den gjør det. Møkk. Men så sto jeg opp, og ute var det fantastiske skyer! Etter en tid ute av drift kom jeg meg endelig en tur i kajakken igjen også. Det endte ikke så verst, altså. Men nå er det greit med nytt turår, dette 2016 er jeg rimelig lei av. Dagens tur HER i bloggen.3 poeng
-
Sitter på tampen av året 2016 og reflekterer over hva jeg virkelig lærte /erfarte under 2016 som ønskes å bringe videre. Håper dere også tar dere tid til å nevne et gullkorn eller to Tankene ledes fort til fot og fottøy. Må bare erkjenne at av og til i løpet av årene har gnagsår virkelig vært en plage. I år så har jeg ikke hatt noen problemer med dette. Årsaken til at jeg ikke har antydning til det i år ( og bruker fortsatt samme sko som før) er denne kombinasjonen: 1. Innerst er det en Basisfot gnagsokk: http://www.basisfot.no/basisfot-gnagsarsokk/ 2. Deretter en knehøy nylonstrømpe ( som kan f.eks kjøpes på Kiwi) 3. Så tilslutt en ullsokk (ala) denne: https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/undertoey/harkila-all-season-ullsokker-50274129_BASE/ --- Har også skiftet ut original sålen med en slik : https://www.magasinet.no/fottoey/saaler/norsk-ullsaale-innmark På kalde dager fungerer dette meget fint, fryser ikke på bena! Ellers vi jeg berømme forumet for den seriøsitet som vises !! Et riktig godt nytt år til dere alle !!!!2 poeng
-
2 poeng
-
Her er en review jeg skrev for noen år siden https://www.fjellforum.no/forums/topic/25263-primus-og-kokesystem-woodgas-stoves/#comment-2397012 poeng
-
I 2016 lærte jeg at dørstokkmila noen ganger ble altfor lang. 1-åringen som løp rundt her hjemme kan jo ha bidratt til det, men det ble altfor lite turer i 2016, både med og uten unger. Det skal det gjøres noe med i 20172 poeng
-
Gore-Tex funker som fjell, bruker dem over tovede ullvotter som samboer´n har strikket. God lengde oppover armer også.2 poeng
-
Hei, @Turpappa! Jeg har selv et Nallo 4 GT i kledelig Hilleberg-rødt, og er som @fiskekongen helt superfornøyd. Har vært på mange turer med det, både på høyfjell i oktoberstormer og campingplasser med 35 grader i skyggen. Totalt vil jeg gjette jeg har rundt 40-50 døgn i det. Teltet ble kjøpt etter nøye overveining av bruksområder, og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kunne gjort et bedre valg -- og etter hva du skriver, virker det som om du har behov som er ganske tilsvarende mine: Romslig plass til en hel familie, kjent tunneldesign med lite plunder og heft, veldig høy vindstabilitet og veldig lav vekt. Jeg hadde både tarper, tomannstelt og en åttemanns lavvo når jeg gikk til innkjøp av Nallo'en; andre behov var allerede dekket. Allikevel har jeg kompiser som stadig insisterer på at vi heller tar med "det røde" når de blir med på tur, så får vi heller bære det kanskje ene kiloet "ekstra": Komforten er simpelthen overlegen for den vekta på ca 3,15 teltet veier i letteste konfigurasjon. Teltet tåler lett noen netter med snø, men er selvfølgelig ikke et ekspedisjonstelt. Vindstabiliteten er det ingenting å si på, selv om det har vært noen litt urolige netter i de verste forholdene jeg har hatt det med i -- men det var rent psykologisk stress: teltet holdt, selvfølgelig. Nallo trives best når du er litt kresen på teltplass; Tunneltelt krever generelt veldig flatt underlag får å få det fint og stramt, og liker seg generelt med fotenden mot vinden. Sidevind blir stress og mye lyd, men teltet tåler det óg overraskende godt. Samtidig er det verdt å tenke over noen momenter med teltet dersom du skal være veldig "tøff" og dra på fjellet vinterstid: Hvorfor lager ikke Hilleberg Nallo... 8 GT? 12 GT? Altså, hvorfor stopper serien på 4? Dette har selvfølgelig noe med at jo større spennet stangbuene skal dekke, jo svakere blir de -- altså sånn lett ren fysikk. Så lenge diameteren på DAC-stengene i aluminium forblir uforandret, finnes det naturligvis en grense for hvor stort teltet kan bygge. Ergo: Nallo 2 GT tåler, rent logisk, mere enn Nallo 4 GT: Mindre flater, mindre vindfang, kortere stenger etc.. Kort sagt, Nallo 4 GT er et STORT telt. Store telt fanger mere vind enn små telt, og kompenserer som regel for det med sterkere materialer. Sterkere materialer veier mer. Nallo er en super konstruksjon, og løser vektproblematikken med enklere løsninger (les: lufting) og høy kvalitet på den tynne duken og stengene, i stedet for at alt blir større, sterkere, tyngre. Det er et kompromiss, og du skal være klar over det når du kjøper et slikt telt. Men det er et veldig, veldig godt kompromiss. Skal du til fjells i presumptivt kjipe forhold er det av erfaring lurt å kjøpe med én ekstra teltstang, og legge dobbelt i den korteste buen i fotenden, den er som oftest den mest utsatte for vindkastene, og liker spesielt dårlig kast som plutselig "slår ned" og trykker fra toppen. Men herregud, det teltet tåler det meste, uansett. Bilder av Nallo på fjellet i drittvind på kjip liten utsatt bakketopp, og Nallo i tung, tung komfort-modus.2 poeng
-
Hei Du kan ta en kost med litt Zalo oppløsning og smøre på her og der og over hele oveflaten til du finner lekkasjen. Eller sleike.😀 Zalo oppløsninge bruker du ved søk etter gasslekkasjer. Og så lappe pent. Elgen2 poeng
-
2 poeng
-
Med sekken som ryggstøtte i forteltet kan man ha flott utsikt til kveldens forestilling2 poeng
-
Jeg luftet også planen for Tore, min stesvigerfar som tidligere har vært med meg på flere eventyr - blant annet Orreleik i Myklandsvatna, utflukt på Andørja i Troms og fjellrangling på Hovden. Han fyller 70 år i år og tiden var moden for at han skulle å komme seg til Femundsmarka hvor han aldri har vært før. Men nå trengte vi en sistemann, en som kunne være padlemakkeren til Simen. Vi spurte mange av vennene våre, men det passet ikke for noen av dem. Så kom Simen på at kanskje svigerfaren hans Hugo ville være med, som for anledningen også hadde jubileum i år - 60 vintre gammel skulle han bli. Han var vant til turlivet med skiekspedisjoner over Finnmarksvidda, Hardangervidda, Pasvik samt turer hit og dit i det ganske land. Han brukte cirka 2 minutter på å bestemme seg for å fly ned fra Tromsø til Gardermoen for å bli med på denne fantastiske turen Det ble det mange av disse kaffebålene med litt attåt Avreisedagen er kommet og vi pakker med ekstra godsaker i fast og flytende form, slikt kan man unne seg når man skal bruke en svær kano som transportmiddel inn i villmarken. Tore ringer meg klokken halv to på natten, og forteller at han er på utsiden av døra. Steike så tidlig han var pån da tenker jeg, han har kjørt fra Arendal opp til meg i Sandefjord - så det blir en ekstra lang tur for han opp til Käringsjön i Sverige. Storsekken og løsøre er pakket og klart i garasjen, vi hiver alt inn i bilen og brenner på nordover mot Trysil for så å ta inn i Sverige. I Tännäsdalen møter vi på Rudolf og gjengen som er ute å strekker på beina om morran, et uvanlig syn for oss østlendinger. Etter endel timer er vi fremme ved Käringsjön turisthytte, der møter vi Per-Roger som slår av en prat og noterer seg at vi har ankommet. Han forteller at kanoene står klare nede ved den lille kanalen som renner ut i Käringsjön vannet. Vi løser ut et fiskekort hver for Rogen og fyller kanoen med sekker og hund, klare for eventyr. Simen og Hugo kommer oppover senere og vi har planlagt å møte dem ved leirplassen inne i vika på Kleppnäset uti Rogen. Vi har bestemt oss for å krysse Rogen idag ved Rødviken fordi det er meldt mye vind de neste dagene. Det skal allerede begynne å blåse opp utover kvelden, så vi håper på at Simen og Hugo kommer seg trygt over idag og møter oss til bålkaffe på den riktige siden. Mye skal med i kanoen Vi padler oss over Käringsjön og går to vendinger over til Håen som vi igjen krysser og går iland for å ta den lange bæringen ned til Rogen. Det er en oppgave som jeg tok litt for lett på, vi oppdager fort at dette blir et skikkelig pes med en kano som veier over 35 kg. Men vi tar tiden til hjelp og tar hyppige pauser når underarmen begynner i svi og skulderen rister av ubehag. Etterhvert kommer vi til et myrlandskap som vi kan dra kanoen etter oss nedover i tau, da går det lekende lett og om ikke mange straksene er vi nede ved Rogens bredder. Men det ser ikke veldig koselig ut å krysse Rogen idag med tanke på bølgene i sjøen og været som truer over oss, vi vurderer frem og tilbake og finner ut at vi kjører på mens det ennå er mulighet. Vi finner smaleste punkt for kryssing og vender snuten mot Kleppnäset med presise padletak, det blåser fra nordvest og vi får bølgene inn fra siden. Det er litt huskete, men det går greit. Idapelsen piper litt og liker seg ikke, men hun legger seg ned som en liten ball nedpå reinsdyrskinnet i bunnen av kanoen og holder ro etterhvert. Mot kryssningspunktet i ruskevær Vi kommer oss over på andre siden med svette panner og runder odden så fort vi kan, langs land glir vi mot den etablerte leirplassen som viser seg der fremme. Deilig å være fremme etter en lang dag med kjøring, padling og bæring. Nå skal det bli godt med et skikkelig bål og finne noe godt i matsekken som man kan tygge på, vi pakker ut og finner et par teltplasser - som det forøvrig ikke er for mye av på denne plassen! Det er satt ut flotte tørre bjørkestokker som man kan forsyne seg av til ved og det er lagd egen bålplass iform av en firkantet metalkasse rammet inn av treverk. Nå er det bare å slappe av og vente i spenning på Simen og Hugo Tore er kjapt ute med å få igang bålet og setter over en svartkjele med kaffe Maten fortært og kaffen nytes mens kvelden kommer sigende, vi er stadig oppe ute på fjelltuppen for å se etter de to andre eventyrerne som vi håper på skal vise seg når som helst rundt odden der ute, men ser ingen. Tiden går og vi begynner så smått å bli litt urolig, vi lurer på hvor de kan være hen. Har de gjort leir nede ved Rogen pågrunn av været og mistet luken for å krysse over idag, eller er de på vei. Vi har ingen dekning på telefon så vi kan ikke gjøre annet enn og vente og se utover Rogen. Plutselig begynner Ida å småbjeffe og ørene løfter seg, et eller annet dyr eller menneske er i nærheten... vi ser ingenting. Men så hører vi noen som roper nede ved vannkanten og der ser vi Simen og Hugo nærme seg land med kanoen sin, for en lettelse det er Ida løper ned for å møte dem og vi følger på, de kom seg over før det ble skikkelig mørkt og før vinden ble verre. Vi hiver flere kubber på bålet, finner frem det gjeveste vi har av edle dråper i sekken og sitter rundt flammene til de sene timer mens praten og latteren går. Frokosten er snart klar De neste to dagene er vi værfaste på Kleppnäset pågrunn av mye vind. Store bølger med hvite topper gjør det til et enkelt valg å holde seg på land, vi gjør det beste ut av det og utforsker området rundt med dagsturer opp på nærmeste topp og med fiskestangen i nærliggende vann. Vi prøver å fiske i Rogen, men med dårlig resultat - eneste fisken som biter på her blir en pen kilos ørret som klarer å gå av kroken i et hopp rett ved land. Ergerlig.. Tore, Hugo og Ida oppe på toppen av Kleppnäset for å få oversikt og utsikt Simen fant seg en gris som han kunne ri på oppover Ikke alltid like lett å finne teltplass blant så mye stein Neste værfaste dag går til et par vann vestover for å se om vi kunne få litt fisk til en fiskesuppe som vi hadde tenkt oss til ettermiddagsbålet, sola kommer frem utover dagen og vinden løyer mot kvelden. Imorgen blir det å padle videre mot Reva på norsk side i Femundsmarka, lite vet jeg hva som venter meg der inne av elvemonstre... Abborfiske med utsikt til Bustvålen fjellet, det ble 9 stykker til suppa vår Tore fant en kamerat på hans egen alder Abborsuppe til oppkok Kveldsbål, sterk villmarksdrikke og hygge kvelden før avreise videre Vi våkner til blikkstille vann og pakker sammen telt og utstyr, idag er det videre inn til Femundsmarka. Men ikke lenge før vi har fått lastet oppi kanoene begynner vinden å blåse, men nå må vi bare dra så vi kjører på og trosser bølgene som holder på å bygge seg opp. Vi holder oss langs land hele veien og finner en fin rute innaskjærs som vi kan padle før vi må runde Hästnäset. Vi gjør en liten stopp og går i land før odden for å ta litt mat og drikke og håper på at vinden skal løye, noe den gjør med et par sekundmeter Vi padler på videre og de to siste vikene før vi kommer til Reva krysser vi rett over og blir ferdig med det. Hele 3,5 time blir økten på i de relativt store bølgene til å være i en kano, det skvalpet vann inn et par ganger så Ida er våt og kald og ikke så fornøyd med innsatsen. Men nå er vi kommet på plass ved Reva og det er i ly av vinden, vi gjør leirplass ved Revakoia. Dagen starter rolig før vinden tar seg opp Padling innaskjærs før Hästnäset Gått i land før odden skal rundes Endelig fremme ved Reva og folket er veldig klare for kalorier Her er det nok av fine teltplasser å velge mellom Simen er igang med vedproduksjon Den ikoniske koia på svensk side ved Reva Ved Reva har vi det flott, været viser seg fra sin beste side nå. Vinden er lik null og solen varmer fra en blå himmel, dette været skal vare resten av turen vår Ved en herlig kveld rundt bålet med svartkoppen i hånda og magen full av mat, bestemmer jeg meg for å ta noen kast med fiskestanga. Jeg går ned til Reva og kaster oppstrøms mot den lille fossen, en Møresilda 15 grams lander med et lite plask når den bryter vannoverflaten. Jeg sveiver noen få meter og så smeller det til i andre enden av snøret, stangen bøyer seg til det ytterste og snellen begynner å ruse voldsomt på bremsen. Jeg hyler opp til gutta at her skjer det ting, det er store greier på gang! De ser tvilsomt på meg, men når de hører snella og ser stangbøyen kommer de løpende bort alle tre. Vi står spente og venter på at fisken skal vise seg, men vi vet alle at denne er det størrelse på når vi ser deler av elva bevege seg der den slåss under vann for å unnslippe. Så plutselig kommer den til syne, en enorm bredside av en Gjedde bryter overflaten og jeg hyler ut av glede Dette er rekord! Wooohoo! Jeg går over til å bli en ekstatisk adrenalinbombe som dirigerer karene rundt meg i øst og vest om hvordan vi skal få henne i land. Tore står og vifter med en ørrethåv i vannkanten som man kun får plass til hodet til Gjedda i, den håven hjelper lite i denne situasjonen - noe han får høre. Simen er uti elva med det ene beinet med en samekniv i hånda og prøver å få tak i beistet, Hugo tar et par skritt tilbake og lar det hele bli et kaotisk teater som han kan betrakte på trygg avstand. Etter endel utras og basketak er Gjedda sliten og vi får løftet henne på land. Dette skal bli Gjeddegryte som skal mette alle mann og litt til En gedigen Gjeddemaddam som smakte helt fantastisk i gryta Man vil helst unngå å få hånda inn det marerittet der Morgenen etter Gjeddebonanzen pakker vi dagstursekkene og padler oss opp Reva mot Revsjøen for å tilbringe dagen der oppe. Turen opp Reva er en fantastisk padletur på blikkstille vann, det er ren fornøyelse og vi nyter hvert padletak. Nydelig morgen på Reva Simen dorger oppover med en Harr som fangst Fornøyd herremann og en liten dame Gjennom reingjerdet i Reva Ikke mye stress under slike forhold Simen prøver fiske i Revsjøen, meg selv fikk en liten Harr her oppe En kald en i solen ved Revsjøen er ikke feil Ida tar livet med ro som vanlig Vi tar oss også en tur sørover mot Røavassdraget hvor Hugo får en flott Abbor Simen igang med en flott Gjedde som han mistet ved land Gjeddegryte til middag Simen nyter en solnedgang som utfolder seg over Reva En elg forsteinet i en gammel tørrfuru på grensen mellom Sverige og Norge Kveldstemning rundt bålet Etter å ha tilbragt noen døgn ved leirplassen vår ved Reva og saumfart området opp til Revsjøen og ned mot Røavassdraget var det dags å bevege seg hjemover igjen, og det ble en helt annen affære enn turen inn over Rogen. Værgudene er med oss og Rogen ligger til tider helt blikk stille foran oss, kanoen glir gjennom vannet som en ål i ei smørpanne. Det er nesten ikke til å tro, følelsen av å være på en så enorm vannflate som ligner på et speil er en opplevelse vi alle vil huske. Vi tar en pause på ei holme midtveis i Rogen og bare nyter været. Jeg gjør unna noen kast i håp om Rogenørret, men til ingen nytte. Simen dorger seg gjennom hele Rogen med ei Møresild ute uten tegn til napp - hvis man ser bort fra da vi plukker opp snøret med åra og napper i det så stanga omtrent forlater kanoen hans. Vi ler oss skakk ihjel mens han febrilsk sveiver inn for harde livet. Han river seg i håret med den ene hånda og den midterste fingern i været med den andre hånda da han oppdager at det er to tullinger bak som driver gjøn Vi runder Kleppnäset og padler oss inn i Rødviken til den etablerte leirplassen der inne. Det blir en riktig så hyggelig kveld innerst i vika med bleike på vannet og fyr i bålet. Tore nyter en kaffekopp og speider utover en stille Rogen Leirplassen vår helt innerst i Rødviken Ida holder vakt og ser etter vakende Ørret i Rødviken Manhauling på vei tilbake ved siden av stormyra opp til Håen En siste øl ved siste leirplass ved Käringsjön dagen før hjemreise 10 i hvilepuls ved solnedgangen Takk for denne gang og vi gleder oss til neste gang1 poeng
-
Testet nettopp GPX Animator: http://zdila.github.io/gpx-animator/. Foreløpig virket det helt ok, om enn ganske enkelt. Du kan velge mellom en rekke forskjellige kart og det var enkelt å få Statens Kartverk sine kart til å brukes i filmen. Tast feks inn http://opencache.statkart.no/gatekeeper/gk/gk.open_gmaps?layers=toporaster3&zoom={zoom}&x={x}&y={y} som "Background map" for å få kartet i filmen nedenfor. Ulempen er at programmet krever Java installert, men det hadde jeg allerede så det var ikke noe problem. Første animering på kart testet med denne appen er her. Her er det 5 forskjellige GPX-filer som tegnes på kartet og jeg ser det blir en liten "pause" mellom hver GPX-fil, foreløpig litt usikker på om jeg kan bli kvitt den på en enkel måte.1 poeng
-
Flott turrapport og bra inspirasjon. Endte med at hele familien startet første dag i det nye året med å reise til Kolsjø med sparkene og tok turen rundt deler av vannet. Selvfølgelig med innlagt bål og pølsegrilling 😀1 poeng
-
1 poeng
-
I følge bruksanvisningen skal den ikke brukes utendørs: "Plasser aldri varsleren utendørs, eller der luftfuktigheten er mindre enn 30 % eller større enn 90 %. Den må heller ikke plasseres i båter. Den skal kun brukes i temperaturer mellom -10 ̊C og +40 ̊C." Clas Ohlson presiserer at den "ikke skal brukes utendørs i vinterkulde". Det er med andre mulig at den gir en falsk trygghet på teltturer vinterstid.1 poeng
-
Det er vel en liten gummiring som fungerer som pakning der om jeg ikke husker feil. Uansett ikke feil å gni ut litt på begge de delene som ligger mot hverandre. Både "korken" og hullet. Det er nok ikke umulig at den silikonsmøringen egentlig hører til noe annet. Jeg har flere sånne små tuner. De fleste av dem har kommet sammen med utstyr med sånne kraftige vanntette glidelåser. De trenger smøring jevnlig... Zalovanntrikset fungerer normalt helt greit.1 poeng
-
Du trenger bare en bomullsvott, men den bør være så lang at den går godt opp over underarmen og laget av et tettvevd stoff som holder vinden ute. Så bør den være så vid i "ifaret" at du klarer å trekke på den siste når du har tatt på den første. Strikk eller straming øverst er en fordel. Noen har også stramming rundt håndleddet, noe jeg personlig ikke finner nødvendig. Jeg legger ikke så stor vekt på vanntetthet siden de stort sett bare brukes når det er ekstra kaldt og i sterk vind. Det eneste stedet du sliter på disse vottene er på innsiden når du går på ski. Stavene sliter en del på stoffet og det kan være en fordel at de er litt forsterket akkurat der stavene gnager. Et par tova ullvotter holder vanligvis flere par med vindvotter hvis du bare bruker dem inne i vindvottene. Her er en tidligere tråd om dette temaet.1 poeng
-
Droppet Kelty teltet, takk for innspill. Men jeg handlet inn et Big Agnes Copper Spur UL3 for venninna mi. Sykt fresht telt med mange smarte løsninger og god høyde i hele teltet med rette vegger. Teltstengene er litt lengre nedpakket enn Reinsfjell, øvre halvdel av innerteltet er netting og det er ikke laget for å settes opp i pøsregn, ellers lite å utsette. Satte det opp i stua nå, rett og slett misunnelig!1 poeng
-
Merk at forsvaret har flere (i hvertfal 4) utgaver av vindvotter, med betydelige forskjeller. Har selv vært borti tre typer, men ikke den som ECX Torment linker til. Ser det står at det er Gore-tex, så mulig de finker, men noen eldre utgaver av disse funker som svamper når det er vått/mildt. Gode når det er 40 blå da;)1 poeng
-
Forsvaret sine funker som gull hvis du aksepterer de er grønne. Selv bruker jeg Bergans sine, og er fornøyd med dem1 poeng
-
Budsjettløsning (fra en sunnmøring til en annen 😄) er forsvaret sine fra forsvarsbrukt (om du ikke har noe imot camo...) https://www.forsvarsbrukt.no/p-294-vindvotter-m99.aspx1 poeng
-
Jeg har det teltet, og bruker det til det samme som deg. Ett kjempegodt telt, og ett telt som er ganske lett i forholden til størrelsen. Forteltet er stort og romslig nok til pakninger og matlaging. Jeg angrer ikke ett sekund på det teltet. Til vinterbruk fungerer det nok helt fint. Men ville kanskje valgt ett annet telt hvis jeg skal benytte det på vidda midtvinters.1 poeng
-
Smør opp ventilen(e) med litt av silikontuben (som følger med?) (Det er mulig jeg har silikontubene mine fra andre ting med pakninger og glidelåser som trenger smøring) Jeg har 2 ganger hatt lekkasje ifm ventilen fordi den er plassert slik at den ligger i en bue når det er oppblåst. Smøring med silikonsmøring har fikset det... Ellers har jeg tett en større lekkasje etter å ha ligget en ødelagt glidelås ned i underlaget. Tettet i felt med medfølgende sett og det har ikke lekket siden) Trikset med å spraye alkohol på vadere (nevnt lenger opp) kan du ikke bruke her. Trikset brukes på pustende vadere og gjøres ved å spraye på innsiden. De puster da alkoholen gjennom membranen og så fukter alkoholen belegget utenpå membranen slik at du ser små mørke flekker der lekkasjen er. Her har du ikke pustende membran og du kommer ikke til på innsiden1 poeng
-
Ta en bolle med to dråper zalo og lunkent vann, burde holde lenge med en liter. Pisk litt så du får skum. Pump opp underlaget og stryk litt såpevann over underlaget mens du legger press på det. Gå over underlaget slik bit for bit. Der såpehinnen bobler er det lekkasje, veldig lett å se. Marker området med en tusj el lign og fortsett letingen. Når du er ferdig, la skiten tørke. Deretter lapper du områdene du har markert. ...fant over tyve bittesmå hull på mitt gamle Neoair, innimellom pølsene. Fikk ny etter reklamasjon! Lykke til.1 poeng
-
1 poeng
-
Arcteryx alpha vottene, har brukt mine i 3 sesonger nå og de viser ingen tegn til slitasje1 poeng
-
Jeg kjøpte noen rainmitts fra Borah Gear, men disse var relativt små i str. L, og jeg fikk ikke dem utenpå jakken sånn helt uten videre. Derfor fikk jeg sydd dem om mer lik typiske vindvotter. Det var i grunnen veldig enkelt, men det er mye lettere å bestille noe ferdig.1 poeng
-
Har vært på min aller første noensinne ever tur med hengekøye ... og holder det ikke for helt umulig at det kan skje igjen. Må bare øve litt hjemme i hagen først, for hvordan man skal buksere liggeunderlag, sovepose og seg selv til noe som ligner liggende stilling på skrå i den hengekøya, uten å dette ut .. det er for meg et mysterium, også hjalp det jo ikke at bikkja kom og ville være med i køya sånn i 4 tida. Vel, det gikk jo på et vis, for jeg frøs ikke selv om jeg tror bena var høyere enn hodet hele natta og vi hadde valgt den mest vindfulle leierplassen ved hele vannet Prøve med litt lengre avstand på trærne, i første omgang. Og får jeg ikke dreisen på det så får jeg kjøpe køye med lomme til liggeunderlag Stedet er Røkebergtjenna i Vestfossen.1 poeng
-
1 poeng
-
Stille og klar natt på Middagsfjellet, Gullesfjorden en desembernatt. Hadde 2 starinlys som brant ved siden av meg gjennom hele natten uten å bli forstyrret av noe vind. Ganske så spesielt når man kryper over 800 moh. Tror jeg kan gå så langt å si jeg har aldri opplevd det her oppe i Vesterålen. Da er det vel på sin plass å ønske alle dere fjellfolk God Jul🎅1 poeng
-
Jeg smelter aldri snø for å få vann. Enkelt og greit for at jeg alltid har min vinterleir i nærheten av et vann. Tilfeldigvis bærer jeg også alltid med meg et isbor, som gjør at jeg alltid har tilgang til friskt vann, og slipper snøsmelting. Jeg har fyrt min MSR Whisperlite knallhardt i vinterfjellet over flere år, og aldri opplevd noe problem ift dette. CO-utslipp oppnår man uansett hvilke kjele eller brenner man bruker. Varmevekslerkjele ville jeg personlig unngått (mye høyere utslipp enn en flatbunnet kjele ved snøsmelting iht FFI) om jeg hadde basert meg på snøsmelting. Jeg ville også unngått å bruke en brenner med smalt brennerhode. Det viktigste er allerede oppsummert tidligere i tråden, og kan raskt sammenfattes med god lufting når man setter kjelen over brenneren, og generell sunn fornuft ved bruk av brenner i telt. Noen tips fra Randulf Valle.. http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf1 poeng
-
Bra at det gikk bra med deg. Har dette alltid i bakhodet, men man skulle tro at du med å ha alle åpninger oppe i teltet var sikret !? Hvordan stod kjelen din ift friskluft, størrelse på kjelen og hadde du stor effekt på brenneren...? Mener vi hadde en tråd om dette tidligere, men det jeg husker fra den er følgende: 0. Hydrokarboner = parafin, diesel, bensin - alt som soter lett. Gass mindre berørt. 1. Fullstendig forbrenning av hydrokarboner -> danning av vann og CO2 som er ufarlig, CO2 tyngre enn luft og snøgrop kan avhjelpe "tung" luft. 2. Ufullstendig brenning av hydrokarboner -> vann, CO2, CO (monoksid=kullos) ++ andre syrer som gir irritasjon. CO har svært høy affinitet til hemoglobinet og utkonkurrerer oksygenet når vi puster det inn. CO blander seg godt med luft, er luktfri, merkes ikke direkte, men kvalme, uvel, oppkast, mulig bevisstløshet f.eks ved søvn.. 3. Behandling - frisk luft. Halveringstid i blod ca 5 timer, puste 100% oksygen halveringstid under timen og i trykkammer er halveringstid ned mot 20 minutt. 4. Avbøtende tiltak - nok lufttilførsel (ved brenner) og høy brenntemperatur (blå flamme). I telt bør all snøsmelting med kalde kokekar skje med mest mulig åpent telt. Ser man soting på brenner/kjeler, mye gul flamme e.l. må man anta en andel ufullstendig forbrenning. Store kjeler, liten flamme, varmevekslere (med for dårlig friskluftgjennomstrømming) vil gi ufullstendig forbrenning og man må være ekstra obs.1 poeng
-
Jeg skjønner ikke at dere tør bruke gass i telt jeg. Bra det hele gikk såpass bra, men fysøren så skremmende 😖1 poeng
-
1 poeng
-
Eg stiller meg pittelit undrande til dei mange advarsler som kjem haglende med ein gong det er snø på bakken og folk skal på tur. Eg tenkjer; ikkje gjer dette til eit større issue enn det faktisk er pakk det du har, ta evt to soveposar i kombinasjon, eit gammalt akebrett om du har til ekstra bagasje, finn deg ei fin skiløype og ta av den og etabler camp ikkje så langt frå. Liten sjangs for å daue, men med stor sjangse for å lære. Det er forskjell på ei runde i skauen vintersnatt og langtur i høgfjellet. Eller sagt med min bestefars ord; visst skal ein fare varleg, men det er forskjell på å barbere seg og på og skjere av seg hovudet God tur !1 poeng
-
1 poeng
-
Da prøver jeg å reklamere litt for Hurum. Du kan for eksempel kjøre gjennom Grønsand Gård og parkere på stor P-plass ved skogkanten, gå sørover mot Aklangen. Så kan du gå videre sørpver til sørenden av Langvann, følge Langvann nordover. Ved enden av Rødvann følger du den ti-femten meter høye bergveggen mot nord (ikke sti, men vidunderlig urørt natur), passerer Sæterpytten på høyre side og går opp stien i dalen nordvest for vannet. Et par hundre meter opp fra vannet ligger Cellene, en milorghule hvor åtte motstandsmenn bodde under krigen. Her kan du ta overnatte, da slipper du teltet . Dagen etter det kan du følge dalen videre nordover, ta slakt mot nordøst mot Stikkvannskollen og nyt den flotteste utsikten Hurum har å by på! Etter det er det strake veien ned fra kollen på god sti til Stikkvannshytta (ved Stikkvann), følg grusveien litt forbi hytta og ta inn på sti mot øst, så havner du igjen på parkeringsplassen. Da har du fått en fin rundtur på Hurum, med noen fine høydepunkter. Har du tid og ork, kan du også gå innom Bjørnåsen. Gammel seter, stort og åpent, hvor man også ser vidt i alle himmelretninger.1 poeng
-
Nå spiser jeg ikke biff, men jeg er en flittig bruker av "trenger jeg den egentlig"-tankegangen. Dessverre er den vanskeligere å bruke når det gjelder turutstyr. Som jente burde jeg være lett offer for markedsføringskreftene, men jeg er fattig og prioriterer hardt. Jeg er rett og slett en motvillig konsument, og kjøper helst det jeg måtte trenge på Fretex. Thoreau sa; Beware of any enterprise that requires new clothes. Fjällrävens Anorak no.9 henger nå i skapet, dog kjøpt for halv pris på Finn fra en bruker som helt åpenbart knapt hadde brukt jakken, i alle fall ikke i naturen. Jeg anser det som et kupp og ikke et nederlag. Neste kamp; IKKE kjøpe nytt telt og ryggsekk. For det trenger jeg virkelig ikke enda! Forøvrig treffende innlegg, @Tom42!1 poeng
-
Steget til siden. Det er kanskje det alt handler om. Det lille steget som tvinger hjernen til å se noe nytt, til å ikke passivt motta informasjon den har mottatt tusen ganger tidligere, men til å analysere, ta valg og være til stede. Det er kanskje der, i det ene klare øyeblikket, at eventyret ligger. Vinden dundrer inn i bakhodet mitt. Fokksnøen knitrer mot jakkehetta. Dytter meg videre. Det er som om den roper «Vestover!». Ikke meg imot. Ikke i det hele tatt. Denne turen har en pol. Ett mål som overskygger alle andre. Og det er ikke Norefjell. Det er ikke engang Blefjell, på tross av at det liksom er det endelige målet. Denne turens pol, stedet der jeg ville plantet flagg om jeg hadde et, tatt et minutts stillhet og gitt pokker i om jeg noen gang kom derfra, er Trillemarka. Forventningene til denne ansamlingen av vann, fjell og lier mellom Sigdal og Numedal er så høye at jeg er sikker på å bli skuffa. For hvordan kan den egentlig leve opp til beskrivelser som «Helt klart et av Østlandets mest magiske steder – Vassfaret når ikke opp til støvelkanten engang»? Kan det virkelig forsvares at den står på en amerikansk nettsides liste over the most unique forests of the world? Eller er jeg på vei mot et aldri så lite antiklimaks? Kanskje ikke. Utsikten fra åskammen under Norefjell er i hvert fall lovende. Selv om skydekket er lavt, løftes det nok til å gi et inntrykk av hva som venter. På den andre siden av dalen bukter landskapet seg i et høydedrag så bredt at det er umulig å se enden av det. Fjelltopper hviler i tåkesløret. Mørke og forlokkende. Jeg sitter på sekken i en snøfonn og sammenligner kartet med terrenget. Drar en finger fra topp til topp. Bak fjellene ligger daler og vidstrakte høyder med forbausende få hytter og veier. Om man er selektiv i rutevalget, kan man gå flere mil der oppe uten å møte andre tekniske inngrep enn én høyspentlinje. Det er mildt sagt ganske uvanlig i områder som hovedsakelig består av skogsterreng. Så er nok ikke Trillemarka (eller Trillemarka-Rollagsfjell naturreservat som det egentlig heter) et vanlig område. Vernearealet alene er større enn Oslo by og rommer det som betegnes som den mest verdifulle skogen i Sør-Norge. Her finnes store naturskoger, lommer av steingammel urskog og ikke mindre enn 136 rødlistearter. Og vernearealet dekker grovt målt kun en halvpart av hele høydedraget. Helt rått. Og best av alt: Jeg skal henge der i en uke. Opplevelsen skal til og med deles. Noen timer senere. – Ikke verst at man ikke må reise lenger for å komme på fjellet! utbryter Thomas mens han traver i veikanten lengst nord i Sigdal. I hendene har han ski og staver, på ryggen en fullstappet sekk. Over oss ruver toppene blåhvite i skumringen. – Nåja, svarer han seg selv. – Det tok tre forskjellige busser, men det er ikke verst likevel! Thomas er den første av tre kamerater som slenger seg med i turfølget i løpet av de neste dagene. Det er godt å prate litt. Vi har allerede vært gjennom generelle betraktninger om damer, mat og norske medier, og rekker oppstart av en diskusjon rundt mayakalenderen og klodens nylig avlyste undergang, før vi tar inn på en smal skogsvei. På veiskiltet står det «Madonnaen». Dette peker mot en høy granittskulptur som for noen år siden ble reist på toppen av fjellet Bjørneskornatten på grensa til Trillemarka. Med 1020 meter over havet er plassen sannsynligvis blant de mer spektakulære stedene man har hamret ned en skulptur her til lands. Statuen, som viser en mor med barn på fanget, er et spennende mål for den som vil kombinere tur med kunstopplevelse. Vi lar likevel kunst være kunst, spenner skiene under føttene og tar inn på en enda smalere skogsvei, legger kraft i takene og brøyter spor videre. Rundt oss åpner stadig skrinnere fjellskog opp for landskap med nyanser og stemninger som ingen kunstner vil klare å fange. En av våre mest populære malere og tegnere, Theodor Kittelsen (1857–1914), gjorde likevel et ærlig forsøk. Han bodde i Sigdal og brukte sin nære natur da han blant mye annet laget klassikeren Soria Moria, et maleri av en vandringsmann som står her nede i dalen og ser Norefjell gløde som et slott i horisonten. Kittelsen illustrerte også norske folkeeventyr og har siden fått æren for å ha vist hvordan troll egentlig ser ut. Han var opptatt av mystikk og har preget generasjoner av nordmenns oppfattelse av fabelvesener. Mens vi stiger opp i terrenget, tenker jeg at han også må ha brukt nærområdene til å forme inntrykket av trolsk natur. Mitt bilde av eventyraktig terreng er i hvert fall akkurat som dette. Treløse knauser, bratte bergsider, klynger av krokete furuer og lav bjørkeskog. Et sted hvor man ser langt, men aldri vet hva neste sving skjuler. – Ikke verst plass, det her, sier Thomas da vi slår leir i et lunt skogholt. Snart blander knitring i kubber seg med lyden av lange samtaler mens tusser, troll, nisser og huldre tasser i mørket. Dagen etter er været krystallklart. Ikke et vindpust i lufta. Sola varmer, selv Thomas går i en slags imponert stillhet mens vi sklir over vann og sletter under Sølandsfjellet. Så bikker vi over en høyde, glir utfor i en slak bakke og stanser foran et loddrett stup mot dalbunnen. Fremme. Antiklimakset er avlyst. Trilledalen, inngangsporten til Trillemarka i nord, er muligens flottere enn forventet. En vid dal mellom høye fjellrygger. Der nede står skogen mellom små og store vann omgitt av kuperte hyller av bart berg. Overalt veksler vegetasjonen mellom store og små trær og tørre kjemper som står som grå fyrtårn i alt det hvite og mørkegrønne. I kulissene strekker Gaustatoppen hals blant Hardangerviddas sukkertopper som ligger som et gjerde lenger vest. Over oss svever en ørn i vide sirkler bare for å understreke villmarksfølelsen. – Rett og slett vakkert, sier jeg. – Absolutt ikke verst, sier Thomas. I dalen skal vi bli i tre døgn. På grunn av vernereglene (som kun tillater å fyre bål med tørrkvist fra bakken og dermed i praksis forbyr bål vinterstid) graver vi grop utenfor reservatet, på et utspring rett under tregrensa. Beliggenheten er av typen som hadde kostet millioner om den var en hyttetomt. Og så får vi selskap. Først av Sindre (eller Finnskogen-Sindre som vi hadde kalt ham om dette var et realityshow). Han kommer subbende gjennom vinternatta, utslitt og kald, tar plass i gropa og sovner midt i en setning. Dagen etter dukker Øistein opp. Han er storebroren min, har jobbet overtid i en uke for å få tid til tur og er vilt klar for meningsløst uteliv. Det skal han få. I to dager skal vi utforske dalen, gå toppturer og skravle rundt flammene, før vi den tredje morgenen våkner nedsnødde og smilende, pakker sekkene og glir videre sørover gjennom snøføyka. Hele veien imponeres vi over hvor urørt alt virker. Ikke at det aldri er løftet en stein her. Du finner også i Trillemarka spor etter mennesker. Setervoller, fløtningsdammer, en og annen hytte og mange tegn etter hogst gjennomført rundt forrige århundreskifte. Likevel skiller marka seg fra andre nære skogsområder med sine store avstander mellom nyere inngrep. For selv om andre østlandske strøk har vel så gode naturkvaliteter, er det størrelsen som gir Trillemarka stjerne i margen. Det og lommene med virkelig gammel vegetasjon. De eldste skogene, som har en blanding av dødt og levende planteliv lik den man finner i opprinnelig urskog, står spredt i området. Noen ligger nede i smådaler, andre rager værbitt på utsatte høyder. Over det 950 meter høye Vardefjell passerer vi furuer som har stått her så lenge at menneskeliv blir forsvinnende korte. Mange av trærne er grå og døde, men ruver fremdeles som majestetiske landemerker. Noen av dem har vokst i inntil 500 år, og så dødd og stått her, trosset vær og vind i enda et par århundrer. Altså kan noen av dem ha begynt å spire før Columbus gjenoppdaget Amerika. De er fulle av kvae og ville nærmest eksplodert på et leirbål, men å brenne dem for én natts varme ville være som å lappe en bukse med et Munch-maleri. Da lar vi dem heller stå. En dag får kanskje også tippoldebarna våre oppleve de samme kjempene. Nesten uansett hvor sliten man er på dagen: Rundt bålet er stemninga på topp. I gropa ligger alle med hodet mot flammene, noe som gir god utnyttelse av varmen og plass til matlaging og lignende. I og med at ikke alle kan prioritere samfunnsnyttige gjøremål som å vase rundt i skauen i ukevis, må halve gruppa etter noen dager dra hjemover. Øistein og jeg fortsetter gjennom Trillemarka og klarer fint å nyte stillheten. Her fra Gamleseterdalen. I Minneskleiv, en kupert dal sør i Trillemarka-Rollagsfjell, vokser Norges eldste levende gran. Treet er en hengslete krabat som forskerne mener er 533 år gammel. Vi finner ikke selve treet, men hilser på mange jevngamle naboer. Leir på Seteråsen over Minneskleiv. Virker ting for idyllisk? Jeg er nemlig litt redd for det. At du skal tro at jeg bare koser meg. Og, vel, jeg gjør jo egentlig det. Men det betyr ikke at alt bare er kos. Forvirrende? Helt sikkert. Men jeg mener at kosen i stor grad ligger i å ikke kose seg. Uten at det nødvendigvis gjør deg mindre forvirret. La oss ta et eksempel. En torsdag kveld over Numedal er ganske representativ for en typisk tursituasjon som ikke alle vil mene er direkte koselig. Da er jeg igjen alene ute. Rundt meg dempes lyset. De siste timene er brukt til å stige mange hundre høydemeter med en sekk som på ny er fullstappet. Den er så tung at jeg etter pauser står paralysert i flere minutter og manner meg opp til å løfte djevelskapen på ryggen. Når den så er på, blir alle bevegelser mer uforutsigbare. Sånn som nå, da jeg ned en slak bakke anstrenger all kjernemuskulatur, likevel mister balansen, tryner som en toåring og dynkes i løssnø. Bare et enkelt fall som dette starter en møysommelig prosess, der sekken må av og jeg må trampe en liten plattform i puddersnøen for å få balansert den på plass igjen. Dermed er flere dyrebare minutter med dagslys tapt, før jeg brøyter vei (i meningen «stamper langsomt av sted med pudder til knærne») over et vann og bare så vidt registrerer at Blenutens hvite profil tårner over meg. Det er mørkt da jeg en halvtime senere vingler ned i et elvejuv. I slike juv skjer overraskende mange rasulykker, så alle veivalg tas etter nøye vurderinger. Det samme gjelder over selve elva. Den brummer under isen, men slipper meg over i et bredt parti. Og så står jeg der, i bunnen av en kald gryte, med en lysende pære i panna og bratte snøsider på alle kanter. Utveien blir å følge en smal bekkekløft oppover, noe som føles logisk helt til jeg må krysse selve kløfta, isen brister, jeg detter gjennom med snø til over hofta, støvlene fylles av bekkevann og jeg banner så høyt at elgkuer i mils omkrets spontanaborterer. Da er ikke turlivet like fett lenger. Først etter cirka tusen forsøk på å fortsette, har jeg trampet nok snø til at skiene får feste. Og så er det bare å gyve løs videre, mens svetten siler og fryser til isbiter over ansiktet. Nå skal det hele gjentas et par ganger, før toppen er nådd og det blir en siste kamp mot vinden for å reise teltet uten at duken blåser tilbake til Numedal. Høres koselig ut? Det er faktisk det. For i dette latterlige strevet ligger en slags ro og forventning. Når man i mange år gradvis har presset kroppen mot grensene av hva den tåler, er det en slags hyggelig gjenkjennelse i å bli utslitt, kald og gjennomvåt. Jeg går uansett bare og slurer på omtrent tre fjerdedeler av kapasiteten, vet at kroppen har mer å gi, og kan triksene for å bli tørr og varm. Altså trenger jeg ikke å være redd for å møte veggen. Og hva blir alt slitet da? Egentlig bare friske utfordringer, noe som uansett er ganske kos. Selv om den virkelige kosen nok ligger i belønningen når sola treffer teltduken i morgen, og jeg kan brette soveposen til side og bare være. All denne nattevandringa er selvfølgelig ikke å anbefale. Den skyldes kun at undertegnede er en slask av et B-menneske. Det er mer fornuftig å bevege seg i dagslys. Litt tryggere og mye mer behagelig. Særlig når været er så strålende som da jeg dagen etter glir over treløse høyder rundt vannet Fiskeløysen. Da henger sola uforstyrret på himmelen. Til venstre for meg utsikt over ås etter ås, til høyre bølgende, hvite fjellformasjoner mot en knallblå bakgrunn. Så er det altså nådd. Blefjell. I enden av vannet glir skiene inn i en oppkjørt løype, noe som føles som å akselerere inn på en motorvei etter noen mils brøyting for egen motor. Endelig kan jeg rutsje nynnende videre uten å tenke veivalg og orientering bak hver minste haug. Løypa skal følges et godt stykke sørover gjennom stor granskog langs store vann, forbi stadig lavere trær opp en elvedal, opp over tregrensa på en forblåst fjellrygg og frem til platået foran Vassholet, hvor skogen ender, vinden pisker, og bare avblåste fjell leder videre. En reise gjennom et fantastisk spenn av variasjoner. Variasjon er blant karaktertrekkene som gjør det lett å bli bergtatt av Blefjell. Til tross for at området ikke akkurat er gigantisk, har mange rangert det som et av våre vakreste fjellmassiver. Blant dem var polarfareren og nasjonalhelten Fridtjof Nansen (1861–1930), som sammen med kona Eva kjøpte en fjellgård like nord for Blefjell i 1899. «På denne plett av Guds jord valgte jeg mitt kongerike … Jeg lenges ingen steder på jorden», skrev senere mannen som hadde reist til noen av klodens ytterste hjørner. Han omtalte årene her oppe som noen av de lykkeligste i sitt liv. Lokalt deles gjerne Blefjell i områdene Vesle Ble og Store Ble. Førstnevnte er et platå rett over tregrensa i sørøst, hvor man på toppen finner sletter av myrer og vann. Området har vid utsikt og er sannsynligvis det nærmeste vi kommer en vidde øst for Hardangervidda. Ikke minst er det kjent for å være hovedstadsområdets beste sted for vindseiling. Sportsfiskere kaller også strøket «det glemte fiskeområdet», noe som vitner om uutnyttede villmarksressurser til tross for relativt mye trafikk fra mange nære hyttefelt. Likevel. Store Ble er det virkelige Blefjell. Den drøyt 16 kilometer lange fjellrekka fra Blenuten i nord til Sigridsfjell i sør troner over Vesle Ble. Her inne er den 1342 meter høye Bletoppen høyeste punkt blant en mengde fjell over 1100 og 1200 meter. En lett tilgjengelig lekegrind for en hver toppturentusiast. Og et perfekt sted å avslutte et eventyr. Om du er en ørn og svever lydløst over Store Ble en lørdag morgen midt i februar, er landskapet under deg dekket av lange skygger og et kritthvitt teppe av nysnø. Nesten ingen spor noe sted. Du runder Åklinuten omtrent midt i massivet og seiler ned over Fjelldalen og Åklivatna, der en tynn stripe av røyk stiger fra pipa på turistforeningshytta Eriksbu. Under deg piler mus og gnagere i sikkerhet i huler under snøen, før du sirkler på luftstrømmer over Uverudfjellet og seiler over vann og skar sørover. Så kommer du over mektige Gråfjell på 1320 meter, sirkler noen ganger og lander med brede vinger på den høyeste av Brørsteinan, to enorme flyttblokker som tårner i terrenget. Navnet har de fått fordi de (med god fantasi) ligner to personer. Et sagn sier at de var to trollbrødre som ble til stein da de gikk seg vill og ble truffet av sollyset. Den typen menneskelige fabler er du totalt uinteressert i, så du letter med tunge vingeslag, vrir inn i en smal dal, surfer på oppdriften over avrundede topper og stuper ned i et trangt juv, et juv som snart vider seg ut i en åpen fjelldal der jeg løfter hånda for øynene, skygger for sola, og ser deg suse forbi. Snart er du en svart prikk mot himmelen. Jeg senker hånda og dytter primusen ut av teltåpningen. Så tenner jeg en fyrstikk, stikker den borti brenneren, vrir rundt gassventilen og plasserer en gryte bredfull av snø over den hvesende, blå flammen. Deretter er det bare å pakke seg tilbake i posen, nyte sola og vente på frokosten. Enmannsteltet er ikke større enn at jeg ligger inne og likevel er ute. Behagelig, selv om 17 kuldegrader og lett vind ikke gjør morgenen til noen direkte kokheit opplevelse. – Hva tror du? Får vi se folk i dag? spør jeg sekken, som av plasshensyn er forvist utenfor teltet under matlagingen. Den er allerede dekket av finkornet fokksnø og stirrer bare trassig tilbake. – Ikke? Tror du ikke folk drar ut når det er så fint helgevær? Jeg har ikke sett folk på dagevis. Ikke hørt noen heller. Bare rådet grunnen alene her i Vassholet, den vanligvis mest brukte inngangsporten til Store Ble. I dalen går nedsnødde skitråkk i alle retninger. Alle er mine. De er tråkket til topper og utsiktspunkter, på kveldsturer, rutsjeturer og generell basing i dalsidene. Jeg har rett og slett hatt noen solide hviledager, noe som har føltes fortjent etter en måneds tråkking gjennom årets kaldeste årstid. Nok en tur er snart over. Jeg har allerede begynt å forberede meg på følelsen. Av at sekken står i gangen hjemme, mens soveposen, den som har vært det mobile hiet og eneste sted å slappe fullstendig av i 30 hustrige dager, henger til tørk på loftet. Av at hverdagen kommer. Med kjøleskap, vannkoker og servise nok til et dusin gjester. Ikke en svartsota kjele og en halv plastskje. Vet allerede at det plutselig vil være litt som om jeg ikke var her ute. Som om siste måned var et blaff av et øyeblikk, noe man med fektende armer prøvde å gripe tak i og la vare, men som slet seg løs og bare etterlot litt bållukt og øm leggmuskulatur. Snart vil også det være borte. Så hva står igjen? Forhåpentligvis noen minner. Innsikt i natur jeg må og skal tilbake til. En følelse av ro og mestring, kanskje. Noen erfaringer å ta med videre. En haug med notater og fire fylte minnekort der minnene måles i pixler og bytes. Og akkurat nå: den boblende lyden av kokende vann. Løfter kjelen av varmen, men bråstopper bevegelsen da fire skikkelser kommer til syne nede i dalen. Jeg gliser mot sekken, som snart ligner en ganske ordinær snøhaug. – Der ser du! Nå lar vi dem gå foran. Med litt flaks tråkker de spor helt til Bletoppen.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00