Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 22. okt. 2016 i alle områder
-
7 poeng
-
6 poeng
-
Kanskje var det siste turen med Ally i år denne helga? I såfall var det en finfin sesongavslutning på Vigdarvatnet i Sveio sist døgn!4 poeng
-
Har vært på jakt etter det perfekte Instabildet, og sjekket hvor langt man kan gå på en pakke nudler. Eventuelt bare stilt min utfartstrang med en nesten nærtur. Etter bevegelsesforbud, for mye jobb og noen sykedager, så må man ut. Og med selskap av en venninne, som liker å bake, så slapp jeg å gå hele turen på en pakke nudler. I dag ble det Mørkgonga og Gyrihaugen like ved Sundvollen. Veldig fin runde og veldig gøy å klyve opp det smale juvet. Virkelig en fin tur jeg gjerne tar igjen. På toppen snødde det også gitt. Herlig. IMG_9444.mov3 poeng
-
Liten kulling, noen minusgrader, Anti og to øl.... hjernen min tenker mann. Pronomen vet jeg ikke hva er, muligens vet Dr. Google det. Ikke noe jeg trenger på tur i hvertfall 😂3 poeng
-
Som de andre skriver, ikke noe dårlig liste, dette: "Lettpakking" er et dynamisk begrep, og det er forskjell på lettpakking i California i juli, og Norge i oktober. Sikkerhet først, og komfort er viktig. UL (< 5 kg) er ofte ikke kjempegøy utenom sommerstid. Allikevel, siden du etterspør innspill, så har jeg noen kommentarer til lettere vekt uten store nye innkjøp Siden du ikke skal på ekspedisjon, er det muligens rom for å spekulere litt i komfort? Teltet er jo altså ikke det letteste man kan oppdrive. Her blir det selvfølgelig fort kostbart å oppgradere noe særlig.. Alternativer: når du skal på såpass kort tur og "prøve" litt lettpakking, så kan du jo vurdere en liten tarp i stedet for telt? Kan nok fort spare opp mot et kilo der... Sekk: ikke den tyngste, heller ikke den letteste. Trenger du 52 liter? Husk at jo lettere vekt og mindre ting --> mindre volum --> mindre sekk --> lettere sekk: da trenger du også mindre padding/hoftebelte/ryggstøtte og "bells and whistles". Sekken kan kanskje strippes litt, dersom det ikke blir permanent (Flapjacket toplokk på den sekken vel; kan tas av, tror jeg...)? Alternativt: pakk mindre, og tving alt opp i en liten dagstursekk Sovesystem: virker som ganske tynn pose, ja.. Sikkert fornuftig å ha med to underlag. Alternativt kan du insistere på lettpakking, droppe et underlag, finne noe ekstra lyng etc. og være påpasselig når du velger liggested. I verste fall så fryser du litt ei natt. Du dør ikke Min anbefaling er å droppe fjellduken: du trenger den ikke. Det har jeg bestemt for deg. I alle fall ikke både den og ekstra underlag. Klær: Rimelig mye klær med. Ettersom du bare er ute ei natt går det an å bestemme seg for å sove i samme klær som man går i. Skift er for tullinger som faller i vannet. Nalgenen er OK: nettopp det å lage seg en varmeflaske på kvelden gjør jo at du i verste fall nesten garantert ikke trenger å fryse, selv med lettere sovesystem. Kvart kilo gps kan legges hjemme. Du har kart og kompass, og kanskje en smarttelefon uansett. Stavene har du klart lov til å regne som "worn" items; 450 gram borte fra baseweight Kjøkkenet er sikkert greit -- men 450 var jo litt tungt: Har du mye ekstra oppi settet? Du kan sikkert droppe stekepannelokket og heller brette litt aluminiumsfolie til et lite lokk. OK, sikkert nok i første omgang -- du er jo på god vei her, og jeg regner med at du har tilbragt mer enn nok tid på fjellet til å klare deg selv, selv med lett sekk. Edit: Oh, og pils er teit -- kjør sprit. Pils fører til mye vann i kroppen (blæra), som du må (1): bruke energi på å varme opp til 37 grader celsius inni kroppen, og (2) opp å gå nattestid/sen kveld for å late vannet, som fører til at både du og sovesystemet ditt mister enda mere varme.. Edit 2: Sekken din har relativt mye celleskum i ryggdelen. Det er samme prinsippet som vanlige liggunderlag. Sekken er altså et liggeunderlag når den er tømt. Jeg vet ikke hvilken modell Montbell-underlaget ditt er, men hvis det er skum, så kan du skjære av alt under hoftene, og heller bruke sekken som underlag under føttene. Vekt spart. Kjøp eventuelt et billigere skumundelag det ikke skjærer i hjertet å skjære i. Edit 3: Vindjakken kan kanskje legges igjen hjemme? T-skjort+Devoldtrøye+Aclimatrøye+Dunvest+Fiberjakke+Skalljakke burde strengt tatt holde lenge til kvelden/i soveposen. 172 gram spart. Gå i fiberjakka/skalljakka. (+at du får lov til å merke en tyngre jakke som "worn", i.e 200gram+ spart i baseweight). Dropp eventuelt én av trøyene eller t-skjorta også. 150-200 gram til spart.3 poeng
-
Tur på Byfjellene igjen i dag der jeg 1) driver med en prosjekt jeg ikke kan avsløre for mye om foreløpig 2) prøver stier jeg aldri tatt før. Bjørndalen > Ulriken > Middagsstaen > Skomakerdiket > Trolldalen > Storfjellet. Deretter, for de som er kjent med området, prøvde jeg å finne Smalstien, som har sikkert vært gjengrodd i flere tiår. Lyktes ikke, så måtte gå ned fra Storfjellet til Hardbakka på rompen mellom kratt, mose og hull. Til slutt, den kjedelige strekningen langs Svartediket. Viktig å være mest mulig på fjeldet før Bergensværet tar hevn... neste tur, skal jeg prøve å finne gamle stier i Langeli-området. Bilder av Vardebu nedenfor Storevarden på Ulriken, og Dobbelvardenen på Middagsstaen.3 poeng
-
Ble en siste tur opp i høyfjellet før de blir kranset inn i nysnø tenker jeg. Turen gikk denne gangen til Moskenes, Lofoten Forsfjorden og Vindstad i bakgrunnen Hermanndalstinden i bakgrunnen. Vest-Lofotens høyeste Tennesvatnet. Her ligger også Munkebu (dnthytte) på andre siden. Turfølget ble brukt som modell store deler av turen. Ble litt Nordlys etter mye venting. Morgenfrost med egg og bacon Sjelden det er blikkstille i Lofoten Toppen av Hermanndalstinden med Vestfjorden som bakgrunn. Hånden min er virkelig ikke så liten.. Tenker vidvinkelobjektiv har noe med effekten å gjøre.3 poeng
-
Skal for første gang prøve meg på lettpakking - men sekken blir ikke spesielt lett likevel! Er det noen som har noen tips? Kunne selvfølgelig droppa de to halvliterne, men de forsvinner jo første dagen uansett. Værmeldinga sier liten kuling på kvelden og noen få minusgrader (blir vel en del effektive?) - så jeg må jo ha med alle klærne for å ikke fryse! fjellduken er hovedsaklig til å ha under teltet, bunnen er veldig tynn. men det er jo kjempekos med fjellduk på kvelden også... Nalgeneflaska er jo tung, men jeg må ha noe som tåler kokende vann. Ser jo at jeg absolutt kunne ha spart litt vekt med et annet kjøkken, men man tager hva man haver... Vil gjerne høre hva dere lettpakkere foreslår for å lette sekken litt.2 poeng
-
2 poeng
-
Dihydrogenmonoksyd er skumle greier. Det kan få treverk til å mokne og rotne, du kan dø av kontakt med større mengder, det forårsaker korrosjon på en del metaller. Det kan gjøre hus ubeboelige og i dampform kan det forårsake store naturkatastrofer. Jeg liker best dette stoffet under kontrollerte former når det er stabilt og ikke får utfolde seg ukontrollert.2 poeng
-
2 poeng
-
Blitt noen turer til ved Banff de siste dagene, både topptur og utsiktsturer. Er endel snø her nå, så vader som regel i puddersnø opp til knærne når jeg kommer litt over 2000m. Posering på Mt. Norquay East Summit (2435m) En annen morgen i Banff2 poeng
-
2 poeng
-
Så da endte jeg opp i Canada for sesongen virker det som. Etter 6.5år som assistent i en flott barnehage i Trondheim sa jeg opp jobben, rett og slett for å presse meg selv til å bare gjøre noe helt annet. Jeg kunne gjerne ha prøvd meg på flere andre jobber i Norge, men eventyreren i meg ville prøve noe mer spennende og kanskje usikkert opplegg. Etter en lengre runde med søknadsskriving og innsending av ett titalls dokumenter til den Kanadiske stat fikk jeg til slutt godkjent ett jobbvisum her i landet i ett år. Jeg gikk gjennom Norske GoXplore, ett firma som spesialiserer seg på å kombinere tur og jobb i flere land. Jeg ville selvsagt gjøre mest mulig selv, da jeg synes det er spennende arbeid selv om det er tidkrevende men måtte gå gjennom firma for å få visum og for å få hjelp til den relativt meget tungvinte visumprosessen. Beerenberg på Jan Mayen Kysten på Nordøst-Grønland. Jeg fløy fra Oslo i slutten av september, ombord ett Lufthansafly sammen med en haug fulle nordmenn som skulle på Oktoberfesten i Munchen! Ettersom flyet var forsinka med to timer fra Oslo ble det ei svært så stressende mellomlanding i Munchen før jeg såvidt rakk flyet videre til Vancouver, Canada's tredje største by med omlag 3 millioner innbyggere. Flyturen fra Munchen til Vancouver tok 10 timer, så jeg fikk sett mange filmer! Rocky Mountains dukket etterhvert opp utenfor vinduet! Jeg forberedte meg svært lite på forhånd, fordi jeg ønsket at det skulle være slik. Jeg begynte derfor å lese meg opp i mailer og papirer på flyet og fant ut at jeg skulle møte på intervju allerede noen timer etter landing med Internex, firmaet GoXplore jobber gjennom her i Canada. Heldigvis ble dette utsatt en hel dag så jeg fikk sovet ut. Intervjuet var mer ett informasjonsmøte samt veiledning av CV'en og jobbmulighetene her for tiden. Jeg satt rundt ett bord, som eneste europeer sammen med 6 andre fra Sør-Amerika som hadde langt høyere ambisjoner enn hva jeg hadde. Målet mitt med året er å få jobb utendørs, helst relatert til turisme og forhåpentligvis med litt ansvar som gjør seg godt ut på min framtidlige CV. Men mest av alt skal det være en opplevelse å bo utenfor kontinentets grenser i såpass lang tid, helt alene samt få en haug med turer på ski i haugevis med pudder! Så denne tråden skal jeg se å få oppdatert litt underveis med turrapporter fra sesongen som kommer. Er helt åpent for å stille spørsmål og du blir inspirert til å se ann mulighetene om noe lignende selv så skal jeg svare så godt jeg kan. Fasiten er at det er mange muligheter, det er bare å tørre å ta den. Like før landing i Vancouver1 poeng
-
@Radiosugge har bod hele mitt liv i Alta, flytta for 2mnd til øksfjord. Så hva som trenges her "nordpå" vet jeg veldig godt. Edit. jeg ser at andre (f.eks. her inne) regner det som nærmest en "ekspedisjon" å dra på tur her. Er ikke så forferdelig mye vanskeligere her oppe en sørpå.1 poeng
-
1 poeng
-
Hva med en pose fra Isbjørn AS? De syr jo etter mål, så det burde være mulig å få en helt skreddersydd Denne for eksempel, den er 230 lang ser jeg, hvis en bestiller en som er kortere vil den nok bli en god del lettere kan jeg se for meg1 poeng
-
Grunnvekt på 10,3kg syns jeg virker ganske lett etter forholdene. Det er forskjell på "light" og "stupid light" også Du kunne kanskje spart litt vekt på å bytte ut ølet med brennevin1 poeng
-
Takk, men det var altså tau jeg var ute etter, ref innlegg 4 i denne tråden.1 poeng
-
Slike slanger er overraskende holdbare, og hvis o-ringen ikke viser tegn på elde så er nok slangen bra. Du kan trykke forsiktig på o-ringen med en butt gjenstand (lite flatt skrujern, og hvis den fortsatt er fleksibel tar du den forsiktig ut og gir den litt smøring som beskrevet over, og den bør holde i mange år til. Er det antydning til sprekker i overflaten bør den byttes. Det er noe sjeldnere at o-ringen på regulerings-spindelen ryker, og den kan lett skades når du tar den ut for inspeksjon så det kan være en ide og løsne muttern rundt spindelen. (Sku ventilen helt opp, og litt tilbake før du løsner mutteren.) Fyll i litt silikonfett, og monter i omvendt rekkefølge. Burde da være klar for et par års bruk før neste kontroll og smøring. Du kan ta med deg hele greia ut ta bort piezo tenneren, og skru av selve brennerhodet, dyppe den med gassbeholder i en bøtte med behagelig temperert vann. Hvis ingen bobler, så er tilkoblingen grei, skru så på full åpning, det skal da bare boble ut av dysa, og ingen andre steder. Husk at det er brennbar gass som bobler, og at den ar tyngre enn luft så det bør gjøres et sted hvor gassen ikke kan antennes ved en tilfeldighet. Steng gassen. Ta alt opp og rist av så mye vann du kan, koble fra beholderen, og ta det inn igjen og tørk det på egnet sted. (badegulv med gulvvarme?) dsk1 poeng
-
Jeg har sverget til tursaga fra biltema i flere år. Billig og god, men den kan ha litt lett for å brekke i plasten ved bladfestet. Etter å ha fulgt denne tråden, ble jeg nysgjerrig på sagene fra sagene fra SIlky. Jeg slo til og bestilte en Super Accel 21 fra ebay. Prisen ble rett under 300,- inkludert porto. Turen fra Japan tok ikke mer enn 10 dager og i dag lå den i postkassa. Jeg må si det var klasseforskjell i forhold til saga fra Biltema. Byggekvaliteten var en helt annen og det var omtrent som å sage i smør når jeg tynnet litt smågran med en diameter på opptill 8-10cm. Saga imponerte såpass at det nå i kveld ble et nytt besøk på ebay hvor en Silky Gomboy 270mm ble bestilt. Prisen på denne ble 315,- inkl porto.1 poeng
-
Fleece - når det blir vått så er det ikkje egna til noko. Laga av kunstfiber som til dømes kan føre til utslepp av masse mikroplast ved vask og bruk. Desse vert i liten grad broten ned i naturen. Egna som inneplagg eller ute når det er tørt. Synes og at det vert slitt fort ned og at det mister isolasjonseffekten fort. Ull - tyngre enn fleece. Mykje varmare når det vert fuktig, basert på eit halvlangt liv i ein vestlandsfjord og eit turliv i vått klima. Ein ullgenser kan du vri opp og den varmare framleis, ein fleecejakke som er våt er bare kald. Bruker aldri fleece på tur lenger. Ull er eit naturprodukt som òg kan komposterast og som ikkje fører til utslepp av mikroplast.1 poeng
-
Oakley med prizm rose glass skal funke veldig bra på flatt lys om det ikke er altfor mørkt samtidig1 poeng
-
Hadde en flott soloppgang i Canmore i går, så jeg tok noen bilder av toppene i Rundle Mountains mens sola sto på sitt beste. Har prøvd å ikke overdrive fargene i bildene her, det var virkelig så gult som bildene vil ha det til å være.1 poeng
-
Topptur til Mt. Norquay East (2435m) Distanse: 5,9km | Høydemeter: 890m | Tid: 4 timer tur/retur Ny fin dag i Rocky Mountains så etter ett jobbintervju på morgenkvisten var det klart for å prøve seg på Mt. Norquay, ett kjent fjell her i Banff som er relativt enkelt, på sommers tid. Snøen lå helt ned til parkeringa, men det hadde smeltet noe i slalombakkene opp til 2000m slik at det gikk greit å gå rett opp. Stien derrimot gikk opp driftsveien, og det er selvsagt stiene du egentlig skal gå her i Nord Amerika, går du utenfor kan det bli dyrt, spesielt hvis det står skilt om det i tillegg. Rundle Mountain (2949m) ruver sør for byen Banff Opp stien ovenfor skiheisen ble det brattere Jeg gikk opp mot ei tydelig renne ovenfor den øverste skiheisen, hvor det sikkert går greit å komme seg opp på sommerstid. Her var det masse is og snø på svaberg så jeg fortsatte en av flere bratte stier som går på langs. Under en av de høye klippestupene kom det en klatrer ned til meg. Han kunne informere meg om at området er stengt da de driver med sikring av fjellet og at det kommer steinras her om en time. Det skal til og med ha stått ett stort skilt lengre nede hvor stien begynte. Jeg informerte da hvor jeg hadde gått, for jeg har selvsagt ikke gått stien som "alle andre" går. Jeg fikk til å med sagt at jeg var nordmann, å da var jeg unnskyldt nok virket det som. Etter en samtale over radio til de andre klatrerne som hang i klippene lengre over stanset de arbeidet og sa at jeg burde få fortsette når jeg først hadde kommet så langt på slikt snøføre i bratta. Passerte ei ny sperring før jeg prøvde meg opp ei ny renne, denne var også alt for glatt så måtte opp på ryggen på motsatt side for å plukke høydemetre igjen. Jeg fikk lov til å passere sperringene om jeg gikk fort! Bratte nordøstsiden av Mt. Norquay med Banff i bakgrunnen Det nærmeste luftig klyving jeg kom var oppover langs denne hylla Det nærmeste klyving jeg kom var da jeg måtte gå på langs ei hylle under ett av de høye stupene. Veldig fin sti dette, dog snø og is gjør det glatt og noe mer utfordrende på den her årstiden er det sikkert helt fint på sommeren. Dette partiet var forøvrig sikret med ett tau man kunne holde seg fast i om man ønsket det. Mot toppen av ryggen økte snømengden på, samme som gårsdagens tur ved Lake Louise. Endel ekle steiner som jeg ikke så under snøen, så det tok tid å komme seg opp til den første toppen. Her ble det også en kort men fin klyvetur opp en 15meter før toppen av en fortopp til Mt. Norquay East som ikke vistes på kartet. Ett lite klyveproblem opp til fortoppen, men mange gode tak her selv om det var noe is og snø. Profil av fortoppen (2425m) sett fra hovedtoppen Fotspor over fortopper med Mt. Rundle i bakgrunnen Knapt noe klyving opp til hovedtoppen, men mye løsgrus og stein under gjorde også de siste timetrene noe strevsom. Hadde jeg hatt noen timer mer sollys og litt mindre snø å hanskes med hadde det vært enkelt å fortsette til selve Mt. Norquay å fått noen flere primærmeter på statistikken, men den fikk stå denne gang. Panoramautsikt fra toppen Posering på toppen av Mt. Norquay East Selve Mt. Norquay Berømte klatrefjell i nordvest 2682m høye Mount Louise Zoom på Mt. Rundle1 poeng
-
16km tur på Byfjellene i Bergen - med en lang strekning som jeg aldri har tatt før, pga. spaning for en kartleggingsprojekt. Opp Tippetue, videre til Storevatnet, opp til Ravneberget (der ingen aldri går, spiste lunsj på Breidablikk), ned til Storediket, opp skaret til Rundemanen, spasertur langs eggen, ned til Tindevannene og Kronborg, opp Blåmannen Øst (siden få besøker den), og avslutning med min favoritt strekning, Blåmansveien > Søre Kamvei via Fjellhytten, og ned att heime til Ålrekstad.1 poeng
-
Nysnøtur til Mt. Fairview (2774m) ved Lake Louise Distanse: 10,4km | Høydemeter: 1235m | Tid: 5 timer tur/retur Etter to uker med organisering, jobbsøking og sosialt liv i Vancouver var det på tide å komme seg til ett mer alpint område. Ett jobbintervju dukket opp i Banff, noe jeg fikk relativt dårlig tid til å møte opp på (30 timer) tatt i betraktning at jeg var 900km fra Banff. Jeg kjørte umiddelbart, og på gode motorveier opp igjennom fjellene med fartsgrense på 120km/h i nesten 400km gikk det unna. Jeg sov i i bilen (noe som er strengt forbudt i Canada må vite) like nord for byen Golden før jeg fortsatte opp til Lake Louise, Canada's høyeste faste bosetting på 1500m. Jeg hadde ingen planer, og da jeg så at det lå 20cm nysnø helt ned til parkeringsplassen på 1670m ble jeg i tvil hvor langt jeg egentlig orket å gå. Meget kjølig nede ved Lake Louise med -10/-15c effektive i vinden. Mt. Victoria (3464m) helt bakerst. Heldigvis fant jeg for en god sti som gikk opp mot Saddle Col som var godt opptrampet, kanskje kunne jeg nå Saddle Mountain, eller Fairview Mountain? Jeg passerte advarsler på advarsler om skumle grizzlybjørner, sulte ulver, steinras, snøras og trevelt før jeg kom opp til Col på 2300m, fortsatt i live! Vinterstemning langs stien Oppe ved Saddle Col Ved Saddle Col var det hengt opp ett stort tydelig skilt om at det var forbudt å fortsette uten guidet gruppe på over 4 personer. Grizzlyen spiser alt levende bortenfor dette punktet. Jeg tok selvsagt skiltinga seriøst, vil ikke møte på en sulten grizzly uten å ha med meg våpen eller en heftig samekniv. Den opptrampa stien endte også her, men det gikk noen forspor opp til Saddle Mountain, som lå utenfor området til de mest sulte bjørnene. Jeg gikk opp gjennom ei ekkel ur dekt av 30-40cm nysnø, så noen fall ble det før jeg nådde toppen. Utsikten herfra var ti av ti poeng! Mount Temple tar seg utrolig godt ut fra denne vinkelen og andre flotte fjell gav et flott panorama. Mount Temple (3540m) med Pinnacle Mountain og andre 3k'ere bak til høyre Panorama fra Saddle Mountain Pinnacle Mountain (3067m), Eiffel Peak (3080m) og toppen av Deltaform Mountain (3424m) helt bakerst Etter ei halvtime i solsteiken, uten ett eneste vindpust på toppen av Saddle Mt. gikk turen ned til Col igjen. Å gå opp til Fairview Mountain, nesten 500 høydemeter i 30-40cm puddersnø med ur under og uten opptrampet sti er litt demotiverende, men jeg tok fatt på det jeg trodde var en sti. Det gikk sakte oppover, ei forferdelig løsur under mye puddersnø. Mot toppen vasset jeg i 50-60cm pudder, perfekt for løssnøkjøring om man har annet enn stein som underlag. Ekstra fint blir det å komme seg til topps etter litt slit på veien opp. Igjen med utrolig flott utsikt til noe av Rocky Mountains desidert fineste fjellområder. Nedturen ble effektiv, med snarveier og jogging før det ble mat og forberedelser til jobbintervju nede i bilen. Panorama fra Fairview Mountain 3424m høye Deltaform Mountain Hector Mountain på 3394m Molar Mountain (3022m) Fairmont Chataeu hotellet nede ved Lake louise1 poeng
-
Elfin Lakes og nærmøte med bjørn Distanse: 20,9km | Høydemeter: 887m | Tid: 5 timer tur/retur En ny dag med flott vær i Vancouver. Jeg joina to lokale jeg har blitt tilfeldig kjent med og kjørte til Squamish en time nord for Vancouver. Etter en runde innom butikken kjørte vi opp til stien til Elfin Lakes starter. Jeg hadde på forhånd sett meg en ut liten topp, Round Mountain jeg kunne bestige, selv om denne ikke akkurat er så alpin. Det var en fin å meget lettgått sti som gikk oppover mot Round Mountain. Stien gikk først gjennom Nordamerikansk storskog, så utsikt var det bare å glemme å få før 6-7km etter stien da det åpnet seg opp. En fantastisk flott skue til mange alpine storfjell i rundt Squamish og i alle andre retninger. The Chief i Squamish Nede i Squamish så vi The Chief, kjent som verdens nest største monolitt av granitt. Fjellet og området i rundt Squamish er ett svært kjent område for klatrere og kalles ofte for "Yosemite North". Andre fjell som var markante var Sky Pilot Mountain i sør, en gruppe spisse alpine fjell på rundt 2000m. I nord og øst ligger høyere fjell og calderaer, rester av store vulkaner som fortsatt er aktiv. Atwell Peak på 2655m, ett fjell langs kanten til ett gammelt vulkankrater i Garibaldi Park. Atwell Peak og Mount Garibaldi (2675m) Storskog med Pilot Mountains i sør Zoom på Pilot Mountains Desverre så er det strenge regler for utmark i Nord Amerika, og langs stien til Elfin Lakes sto det skilt på skilt hvor det ble tydeliggjort at det er ikke lov å ta ett skritt utenfor stien. Vi traff på flere stivoktere som jobbet med stien og gir ut bøter til de som ikke respekterer dette. Ved Elfin Lakes var det i tillegg til skilt også targjerder langs stiene slik at man skulle se hvor det er lov å gå og campe. Det var bare å glemme å bestige Round Mountain, men nå var dette en såpass lite spennende topp at det gikk helt greit for min del å droppe den! Ved Elfin Lakes Pause på markert raste og teltplass På turen tilbake møtte vi ei binne med to unger noen hundre meter etter Elfin Lakes. Binna dukka opp på stien 6m forrran oss og ble like overrasket som vi ble. Men binna tok det helt med ro og ropte på ungene før hun tok en lett jogg ned i ura under oss. Hadde det vært på vårparten med yngre unger er det ikke sikkert at binna hadde tatt det like rolig som hun gjorde nå. Selvsagt lå kameraet i sekken akkurat da vi traff bjørnene, men fikk tatt ett par bilder av de før de stakk å gjemte seg i skogen.1 poeng
-
Ble noen turer opp i fjellene rett utenfor Vancouver i starten. Fjellene er på rundt 1400-1500m, men når skogen vokser helt opp blir det ikke helt det samme som 1400-1500m høye fjell hjemme i Norge. På Grouse Mountain gikk det kabelbane opp. Du kunne velge om du ville gå stien opp og ta gondolbanen ned, eller ta gondolbanen begge veiene. Poenget er at det ikke er lov å gå ned, du MÅ ta gondolbanen ned å betale 60kr for dette. Og visstnok sto det voktere på toppen og passet på at ingen gikk ned heller... Tåkedag på Mt. Seymour Vulkanen Mt. Baker sett fra Mt. Seymour Grizzlybjørn på Grouse Mountain Vancouver sett fra Grouse Mountain1 poeng
-
1 poeng
-
Tur til Børtevann i Østmarka. Startet fra Durud Gård og gikk forbi Forfoten. Hadde et lite håp om at ullsålene i skulle få bort gnagsårene jeg har slitt med de siste månedene, noe de gjorde... Noen som vet om innleggssåler som ikke bygger så mye? Ullsålene gjør at jeg har en liten skøytebane inni støvlene. Ellers fikk jeg kastet litt med stanga uten resultat, eller fikk en knøtt liten abbor. Første post så aner ikke åssen bildene dukker opp kjetil1 poeng
-
1 poeng
-
Fikk startet topptursesongen på ski på fredag. Veldig fornøyd med det! Turen gikk til Onen 1621m som ligger på grensa mellom Ulvik og Eidfjord i Hordaland. Kjørte opp til ca. 1100m (2t og 45min fra Bergen) og gikk ca. 2.5km relativt flatt med skia på sekken til jeg fikk ca. 450 høydemeter med snø. Helt strålende!1 poeng
-
Får å møte lokalbefolkningen og få billig overnatting mens jeg søkte på jobb prøvde jeg Couchsurfing for første gang. Meninga med Couchsurfing er at man overnatter gratis hjem til folk som har ei seng, ett gulv eller en sofa til overs og som ønsker å ta imot turister. Det er forventet at den som overnatter viser samme gjestfrihet hjemme til seg selv såklart og byr på sitt. Om man ikke kan det spanderer man en middag eller ett par øl til den man bor i. Etter å ha bodd på ett bråkete vandrerhjem midt i Downtown i 4 netter fikk jeg bo i dette huset ei ukes tid. Huset lå 20min ut fra Downtown med buss, 10min med Skytrain og hadde en prislapp på 20 mil kroner. Eieren jobbet i Toronto og leide ut huset sitt til to leieboere og to couchsurfere om gangen. Jeg fikk mitt eget soverom med eget bad. Eieren lot meg også få låne sykkelen hans mens jeg bodde her. Må si Couchsurfing fikk en pangstart for min del!1 poeng
-
Starter med litt byvandring i Vancouver, største by i British Columbia. Jeg har ikke så mange byer å sammenligne den med her i Nord Amerika, men har vært i New York, Calgary og Anchorage fra før av. Vancouver er en svært så fin by med mye variasjoner (i forhold til andre Nord Amerikanske byer). Omtrent halve byens befolkning er Asiatere, flest kinesere, så om man liker kinesisk mat eller sushi er dette en bra by! Men som alle andre byer her så er det svært mange hjemløse som sover i gatene, og de trivdes best mellom de nye skyskraperne midt i sentrum. Antallet knuste det jeg hadde sett i både New York, Calgary og Anchorage. Grunnen er klimaet, mens resten av Canada kommer til å oppleve vintertemperaturer ned i -40c holder Vancouver seg på pluss-siden hele vinteren. To nye skyskrapere har nettopp blitt ferdigstilt. De rager over de andre skyskraperne i byen, og den ene (til høyre av de to i bildet) er Trump Tower. Ifølge lokalbefolkningen, som helt klart hater Trump i disse presidentvalgtider er også bygningen like hatet! Liten del av havna i Vancouver, med vulkanen Mt. Baker i bakgrunnen.1 poeng
-
Nydelige høstferiedager i Rørosområdet. Kaldt om natta, men sola varmer enda godt, så turlivet er heeeelt ok Benytter de fine dagene til å krysse av noen topper på Røros-lista. I går tok jeg turen opp på Svensvola (911 moh). Lettgått og ganske kort tur fra Billahaugen. Fantastisk utsikt fra toppen. I dag var jeg tilbake i samme område (nesten hvertfall) og gikk til topps på Hestkampen. Også her fantastisk utsikt, bl.a. mot Vigelfjella i øst og Flenskampan i sør. I sør ligger også Gjetsjøen og Hestsjøen og glitrer krystallblå. Benk rett under toppen av Svensvola med nydelig utsikt til Djupsjøen. Fra Hestkampen i retning sør. Gjetsjøen er det største vannet, Hesttjønna det minste.1 poeng
-
Ble en virkelig fin tur, men noe strevsom i nysnøen opp til Saddle Mountain (2427m) og Fairview Mountain (2744m) ved Lake Louise her i Rocky Mountains i forrigårs. Vinterstemning med nysnøen Mount Temple (3544m) sett fra Saddle Mountain. Panorama fra Saddle Mountain. Blir å lage en tråd til resterende bilder og turer når jeg får tid om noen dager.1 poeng
-
1 poeng
-
Og i dag var det "over vidden"-tur nr 11, med null banejuks ble det en tur på nær 19 km - og nå gjenstår kun 1 tur før nyttårsforsettet er i boks Første gang jeg gikk opp fra Montana på den nye "Sherpa-trappen" - det var godt å komme opp til masten og vite at mye av "jobben" var gjort: Skomakervatnet: Det var ishinne på sølepyttene som lå i solskyggen - vinteren er snart her, men høstfargene regjerer fortsatt: Enda en flott tur i flott vær! Kjenner at hælen med mulig PF-utvikling under nå kan ha godt av litt ruskevær med avslapning innendørs - det har blitt en del turer i den lange godværsperioden1 poeng
-
Tok turen opp Mt. Saymour (1449m) nord for Vancouver i forrigårs før jeg satte meg i minivan'n min (huset mitt for øyeblikket) og kjørte 900km øst til jobbintervju i Banff. Tåkete dag å Pacific Coastal Ranges Vulkanen Mt. Baker (3286m) tar seg som vanlig godt ut!1 poeng
-
Hadde en tur med samboeren til Besshøe på lørdag. Viste seg og bli en nydelig dag og utsikten fra toppen gikk det ikke ann å klage på 😊 Dagen begynte med litt skyer, men sola viste seg litt rundt om på toppene Etterhvert forsvant skyene og varmen fra sola kunne kjennes På toppen var været klart å fint og vi kunne ikke fått bedre utsikt Mot slutten av dagen begynte mørke og sige på uten at det gjorde noen ting1 poeng
-
8 oktober. Dagstur til ........assa nå tror jo alle at jeg ikke kan gå annet enn til Blåhøa Like fin tur som sist. Jentegjeng på skravletur, så bra det er et par motbakker som gjør pusten såpass tung at vi holdt kjeft ei lita stund! Fantastisk vær. Og litt mere snø enn for 14 dager siden. Når har jeg sittet og siklet på Gjevilvasskamman nøyaktig 3 ganger, så nå skal jeg dit før jeg skal på Blåhøa igjen. Men det blir til neste år. Takker for meg for denne gang, og lar skifolket ta over1 poeng
-
"Varmest i dag, det var det i Bergen - her kom vi helt opp i en 14,7° og ikke en sky på himmelen", sa statsmeteorolog Kristian Gislefoss på slutten av Dagsrevyen i kveld Fullt så varmt var det nok ikke i 18-tiden, skyggene var da blitt lange, men jeg og en turkompis (og en hel del andre) hadde en likevel solfylt tur over Lyderhorn i ettermiddag: Gikk fra Vestkanten opp Grøvledalen, videre til Lyderhorn (med nok trøkk til at melkesyra svei i lårene) og ned til Skålevik der vi hadde parkert en bil før vi startet - flott tur i supert høstvær1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00