Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 08. okt. 2016 i alle områder

  1. Tok en #nattinaturen på Fløyen i natt. Utrolig deilig å stå opp med solen skinnende midt i fleisen! Turfølget sov i hengekøye. Jeg skulle egenlig sove i solotelt, men hadde visst glemt både stengene og pluggene.... Så da ble det under åpen himmel! Brukte teltduken som bunnduk under madrassen. Tok ikke med speilrefleksen, så kvaliteten er så som så...
    5 poeng
  2. Så, idag blev den av - tur till Sulefjellet strax nordväst om Hemsedal. Skulle ha gjort den förra helgen men ställde in på grund av dåligt väder. Startade i god tid vid Eldrevatn med cykel. Massor av uppförsbacke, men till slut kom jag till sjön i änden på vägen. Satte cyklen där och drog upp till vad jag trodde var toppen. Fin utsikt, men hade den inte varit bättre för höjden lite längre i väst? Klockan var bara halv 1 och jag hade gott om tid, så jag gick vidare. Väl värt besväret, en riktigt fin tur med utsikt ned till östlandet åt ena hållet, långt ut på västlandet åt andra hållet. I princip hela Jotunhemien i norr och Lodalskåpa långt i fjärran i nordväst. Det mesta av jotunheimen från Austabotntind i väst till Mugna och Rassletind i öst. Hurrungane. Lodalskåpa kan skymtas i fjärran. Go west... Sjön där vägen slutar... Eldrevatn på väg tillbaka till min lilla röda bil.
    4 poeng
  3. Nydelig tur til toppen av Raudhammaren fra Pantslåtten ved Røros i dag. Ny topp på Røroslista kan dermed avkrysses. Jeg har aldri noen gang sett et fjell som er så gjennomhullet av gruver. Overalt hvor jeg gikk var det en gruveinngang. Bildet er tatt på returen og vannet heter Djupsjøen.
    4 poeng
  4. Topptur til Litj- og Storsvenuken. Sol fra nesten skyfri himmel, men iskald vind over tregrensa.
    3 poeng
  5. Hele saken er en stor skam og egentlig helt uforståelig. Mange av de frivillige organisasjonene har påklaget vedtaket så det er håp om å få endret det, men vedtaket sier svært mye om de som forvalter verneverdiene.
    3 poeng
  6. Det er ikke vanskelig å se hvor designet på denne kommer fra. Spørsmålet er om den er like anvendelig i bruk som MSR windpro. Jeg var på utkikk etter en brenner til turer hvor stekepanna skulle brukes flittig, og så alle lovord av MSR Windpro. Etter noen runder på nettet fant jeg det som så ut som en rein kopi av merket BRS. Merket kjenner jeg litt fra før, da jeg har ett par av dem fra før, hvor kvaliteten har vært helt ok, så tok sjansen og bestilte en. Brenneren ser helt lik ut som Windpro, og fungerer så langt upåklanderlig. Eneste forskjellen jeg kan se er gummiknottene under støttebeina og at reguleringsventilen har en litt annen utforming. Nå skal det sies at brenneren ikke har fått alt for mange feltdøgn, så en langtidstest er dette ikke. Mer en hands on rapport. En ting å merke seg er at skruene til støttebeina oppe og nede trengte en liten turn med skrutrekkeren. Jeg har også hørt om at forvarmingsbøylen på noen av disse ligger veldig tett inntil brennerhodet, men på mitt eksemplar var det helt fint. Dette vil uansett ikke by på store utfordinger reint praktisk. Enten bøye det litt ut, eller bare la det være som det er. Prisen rett hjem i postkassa var rundt 160kr inkl frakt. Oppgitte data: 1940W 1L vann med koketid 3min 10sek 140g/timen i forbruk 214gram
    2 poeng
  7. Ja, jeg så de samme opplysningene da jeg googlet også, bekreftet hva jeg antok før jeg søkte. Det at resten av nasjonalparkstyret ikke kjenner sine vernebestemmelser er dog ikke annet enn trist.
    2 poeng
  8. Sjefen inviterte til tur på Lyderhorn før lunsj i dag, og vi var 10-11 kolleger som fikk oss en tur i virkelig flott vær På turen nedover greide jeg å lande forkjært så en ankel ble sur, og i tillegg rive et hudflak fra en finger - er blitt alt for uvant med å gå i flokk, antar jeg Utpå kvelden kjentes ankelen mye bedre ut, og jeg fant ut at jeg skulle ta en forsiktig test av ankelen og "reparere" turdagen litt, så den endte bra. Ble en rolig tur opp Holefjellet ikke lenge før solnedgang, og nær toppen ble det første bålfyring i "Piratebug"-en siden i vår en gang Bak kjelen er Lyderhorn og en nedadgående sol, og til høyre er Realposen som ble kveldsmat sammen med en boks IPA. Akkurat da de siste resten av sol forsvant bak Lyderhorn, var jeg god og mett, og hadde pakket og var klar til nedturen igjen. Ankelen var litt surere nedover enn oppover, men tror likevel at dette vil heles fort. En flott turdag, alt i alt
    2 poeng
  9. Nydelig oktobervær! Tok med valpen og en venninne litt opp i heia, lagte bål og bød på pølser, pinnebrød og hjemmelaga potetsalat. En suksess!
    2 poeng
  10. https://www.fjellsport.no/merker/n-z/soto/soto-muka-stove.html Soto Muka stove ble innkjøpt på tilbud hos Fjellsport. Benyttet på et par turer hvor man ikke bare skulle varme vann. Jeg mener at dette er en god primus for å smelte snø og varme vann, men direkte uegnet for å lage mat både om vår, sommer og høst. Fordelen er vel først og fremst det enormt effektive varmeuttaket samt at du slipper forvarming på denne, men det fordrer slik jeg har brukt den et par ting å være klar over. Må vel også nevne den infanterisikre justeringsmekanismen for "slå på, drifte og slå av". Flammen er særdeles høy og voldsom (etter min mening). Jeg sammenlikner her med Optimus 111, MSR Dragonfly, Coleman 445 og MSR Windpro 2. Flammen er såpass høy at jeg vurderer det som direkte farlig å fyre opp denne i innerteltet (er ikke å anbefale uansett for uerfarne) og ikke minst så er mitt Hilleberg Akto helt uegnet for denne type flamme på primusen. Man må i såfall grave en relativt brukbar snøgrop og da kan man fyre den opp. Dette gjelder selvsagt på full guffe. Halverer man fresen så leverer den fremdeles mye varme og flammen blir mindre, men fremdeles vesentlig høyere enn de nevnte primuser. En annen ting som er verdt å tenke på er hvilke kjeler du bruker. Siden flammen er såpass voldsom og høy så egner den seg best med store kjeler, typisk 3-4 liter, gjerne større for å unngå å fyre for kråkene. Med en 2 ltr kjele (MSR, GSI, Primus) uten varmeveksler så går veldig mye varme til spille på sidene. Det optimale for meg var å bruke 3-4ltr kjeler typisk 25cm bunn, gjerne i kombinasjon med en varmeveksler (ála MSR sin monterbare). Da får man utnyttet den høye flammen på full guffe og du smelter snø og koker vann raskere enn du klarer smøre en brødskive med klaket smør. Dvs du bruker et par minutter pluss på en liter vann. Min erfaring er at du bør bruke denne i telt med romslige fortelt med god plass og høyde. Jeg bruker et Hilleberg Keron 3 GT på vinterstid og der er primusen eksemplarisk. Pittesmå enmannstelt synes jeg blir for små i forteltene rett og slett. Å kokkelere med denne er så si fånyttes etter min mening. Du må iallefall holde gryten og passe på hele tiden da denne i praksis enten er på eller av. Jeg har merket av på justeringsrattet hvor mye jeg skal skru for ca 80%, 50% og 25% effekt, så jeg slipper gjette. Men selv på 25% effekt, så leverer den heftig varme. Steke fisk, pannekaker, bacon, egg er noe jeg fant lite hensiktsmessig, selv med en GSI stekepanne.Ting går jo, du må bare holde pannen hele tiden for å varmeregulere med å ta den av flammen og på igjen. Slikt er unødig tullete for min del og da bruker jeg heller Windpro 2 eller Dragonfly med god varmeregulering. Mange påpeker også at man ikke kan bruke andre brennstofflasker, men jeg synes ikke dette er noe stort problem, men så er jeg ikke en ekspedisjonsfarer heller. Det mest optimale er å bruke den lille flasken på 700ml (ca 500ml til disp) til primusen og heller bruke andre flasker som oppbevaringsflaske. Denne lille holder til ca 1 times fyring. En annen klar fordel med en liten flaske er at du ikke trenger pumpe deg halvt ihjel for å skape nok trykk til oppfyring når det er lite brennstoff igjen i flasken. Skal ikke stikkes under en stol at du opparbeider deg en viss grunnvarme bare ved å pumpe de påkrevde 40-50-60 pumpetrykkene du må gasse inn for å få den røde indikatoren synlig. Ut over dette er det en fantastisk primus som gjør jobben på mindre tid av hva de andre primusene klarer. For meg er dette en ren vinterprimus hvor fokuset er å smelte snø og vann, samt koke vann i et typisk stort vintertelt med bra fortelt. Det blir faktisk så varmt inni Keron 3 GT teltet av å fyre på full guffe i forteltet at det går fint an å kle av seg I mindre telt finnes det bedre alternativer med lavere flamme og rundt 3000w effekt (Soto leverer 4650w) Kan ikke skryte av at jeg har 100+ feltdøgn med denne primusen, til det har jeg for mange andre primuser som egner seg for ulike formål og årstider. Har egentlig funnet ut at primus er noe man velger ta med avhengig av hva man skal lage på tur.
    1 poeng
  11. Startsted Turen startet med båt fra Holand i Holandsfjorden ca 15 km etter Svartistunnelen. Her går båten Isprins ofte i sesongen. Båten går fra en annen plass enn det den gjorde tidligere. Det er likevell godt merket med skilt hvor du parkerer. Da det er mange turister som drar for å se Engabreen kan det være rift om parkeringen der. Været var bra og båtturen er så kort at det ikke var nødvendig å kle noe på seg denne dagen. Båtturen tar 10 minutt Ved kaia på den andre siden går det en bred grusvei opp til Svartiskroa hvor det er mulighet for å kjøpe mat og overnatte. Det er også mulig å leie sykel fra kaistedet. Innmasjen mot svartisen er såpass kort og fin at det ikke er nødvendig. Det er ca 4 km til foten av Engabreen i flatt og lett terreng. På en dag som dette ble det såklart en is på Kroa. Viktig å støtte lokalmiljøet Engabreen sett fra Svartiskroa Turen Det er ikke vanskelig å merke når man kommer nær Svartisen. Området oppleves som kjøligere når det suser vind ned gjennom breesprekkene. Ruten herfra går mot breen og skrår venstre oppover før den kammen på toppen. Uten at jeg selv sitter med noen oversikt virker det som Engabreen har blitt betydligere mindre iforhold til bildene man ser fra tidlig 80-tallet. Her er det ikke mye is igjen. Disse svabergene har mange gyldne og rustne farger. Kan likevell tenke meg det må være et mareritt å komme sjangle ned her når underlaget er sleipt. Det er satt opp litt kjettinger i starten, men det hjelper kun på det lille området hvor de står. Området oppleves som dårlig merket og jeg måtte orientere flere turister som bare skulle til breen men som var påtur opp til selve Tåkeheimen i ren uvisshet. Er ikke til å nekte at stedet fremdeles trekker mye turister. Var glad jeg ikke var her tidligere i fellesferien. Vi startet turen ganske sent på ettermiddagen. Planen var egentlig å telte ved breen, men ''planer'' har en tildens til å ofte forandre seg. Vertfall på mine turer. Vi skulle heller gå halveis opp å telte hvor vegetasjonen ble grønnere. Kan ikke si det var noen steder man kunne sette opp teltet uten å ha masse skarpe stener liggende under. Hele turen er en lang motbakke med nye topper for hver du bestiger. Såkalte ''luretopper''. Det går likevell veldig fort. Her slukes det høydemeter. Skal ikke stå på dårlig humør vertfall. Kombinasjon av fantastisk omgivelser og fint turvær med litt vind gjør fort opplevelsen bedre. Når sola går under blir det fort mørkt. Uten å ha hytten i sikte viste jeg det ikke kunne være langt igjen. Bruker å ta med GPS på alle nye turer slik man får sporet turen og ha oversikt hvor mange km det er igjen. Best å være på den sikre siden. Er vel ikke uten grunn for det heter ''Tåkeheimen''? Tåkeheimen "Institutt for uhensiktsmessig vær" Vi kom fram opp til hytten 21:55. Ute satt det 2 andre gjester som var Norske. Heldigvis var ikke hytten fylt til taket med personer fra alle nasjonaliteter. Er kanskje grunnen til jeg alltid tar et telt med. Etter å ha kommet opp ble jeg overrasket over standarden og beliggenheten på hytta. Det er dekning og muligheter å ladde telefonen gjennom solcellepanelet på hytten. Det er også et rom avsperret for fotvandrere som tilhører NVE. Ute er det en liten helicopterplass som er merket med små stener i en sirkel. Sikkringsbua hvor man kan sove 4 personer og hvor hund er tilatt. Her ligger også utedoen. Det er altså 2 hytter her. Ikke lenge etter ble det seende slik ut da månen la seg over Svartisen. Forsåvidt også et vakkert syn. Det var rimelig intens vind hele oppholdet her. Syntes det er utrolig disse hyttene i det hele tatt enda klarer å stå stødig her såpass utsatt som de ligger. Inne på Tåkeheimen Utrolig fin og ivaretatt hytte med mye historie og gammelt utstyr i taket. Det er 4 sengplasser nede og hems med opptill det dobbelte på begge sidene. Det er knagger overalt og mulighet for å heise opp tørkestativet som er plassert over ovnen. Soverommene har rikelig med ventiler som det suser voldsomt i og store nye vinduer med fenomenal utsikt. På baksiden av sikringsbua kan man se breen så langt øye rekker Neste dag våknet vi til knallvær og Helgelandsbukken (1454) måtte såklart bestiges, nå som vi nesten var på toppen allerede. Ruta opp til fjellet går forbi hytten så det er mange fotvandrere som passerer forbi. Ute er det også en benk man kan sitte på i le på forsiden av hovedhytta. Like etter hytta blir det litt kløyving blant store stener et stykke. Dette er bare 10 minutt fra Tåkeheimen som ligger like nedenfor. Like ovenfor kommer man på et platå og turen forsetter i betydelig lettere terreng. Anser oss som heldige som fikk slikt vær. Store deler av turen er utsikten upåklagelig. Fra toppen kunne vi se helt til Lofoten. Det er et lite parti på turen som krysses på snø. Var problemer med å finne vann på hytta uten å måtte gå langt ned på breen for å hente breevann mange er skeptiske til. Var heller ikke notert noen steder i permene på hytta hvor man kunne hente vann i området. Tok derfor å fylte vannflaska med så mye snø jeg kunne her. Toppen av Helgelandsbukken hvor fjellet stuper ned til Holandsfjorden. 2 Like bilder hvor det ene er tatt med vidvinkel og andre med telezoom. Likte effekten man får av en oppblåst bakgrunn. Turen opp fra hytta tar ca 1 time. Terrenget er relativt lett å gå på sålenge det er tørt. Siden været var så fint kunne man likså være her en dag til. Er utrolig man kan sitte inne i en slik hytte å nyte utsiken mens man spiser frokost, lunsj og kveldsmat. Tatt like nedenfor hytta. Turen opp med passe oppakning virker lang og tung. Heldigvis har stien en ganske fast og stabil grus som gir godt grep ned som opp. Man fikk følesen hvor liten man egentlig er i det hele. Engabreen er kanskje den meste kjente med området men det er jo bare en liten brøkdel når man kommer lengre opp å ser hvor langt breen faktisk strekker seg. Utsikt fra stua på Tåkeheimen. Hytta har rikelig med vinduer, også på soverommene. Dette er absolutt en hytte jeg kommer til å besøke igjen. Tenkte det måtte vært fint å kunne dra opp hit på ski fra Fykan vinterstid. DNT opplyser at de arrangerer turer opp hit i påsken. Takk for turen Artikkelen ble oppdatert 09.09-2016 Med høyoppløselige bilder.
    1 poeng
  12. IKEA pannen fungerer kjempeflott. Er dyktig lei av grillpølser når jeg er på tur med ungene, så sist helg ble det karbonader og hamburger brød med ferdig kuttet salat. Synes jeg fikk fin varmespredning fra Svea'n på IKEA pannen.
    1 poeng
  13. XGK EX har betydelig mer effekt med parafin enn bensin, jeg bruker stort sett bare parafin på min. En simmerplate gjør at en kan småkoke med XGK EX selv når den går på full guffe. Jeg har en XGK EX som kommer fra det amerikanske styrkene i midtøsten og kommer med en slik ring originalt, men det er ingen sak å lage en slik selv. Ser for meg at en kan lage en slik av f.eks et hermetikklokk. Med denne ringen har jeg laget viltgryter og annen avansert kokkekering på XGKen. Her er et bilde jeg har lånt fra nettet, men det viser nøyaktig slik min er også
    1 poeng
  14. Anbefales. Har brukt den over 1 år og er meget fornøyd. http://www.hektapatur.no/merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-600
    1 poeng
  15. Helt enig når det gjelder panne, og IKEA panna er faktisk favoritt her. Noen bråkebrennere med litt videre flamme er OK, ellers funker det ofte å legge et lokk fra hermetikkboks på kjelestøttene, det demper varmen i midten. dsk
    1 poeng
  16. Dun er vel upraktisk ved bålkos, blir mange hull, og vanskelig å vaske. Kona liker heller ikke at jeg lapper med ducktape..... Som rastejakke uten bål er dun fint. Men jeg har vel bålhull i det meste av mitt normale turutstyr.
    1 poeng
  17. GSI sin stekepanne kan også anbefalles om du skal steke mye. Både jeg og @whistler har brukt denne en stund nå og den holder meget bra. https://www.fjellsport.no/gsi-pinnacle-10-frypan-10.html?gclid=CjwKEAjwj92_BRDQ-NuC98SZkWYSJACWmjhlvZ4XCpI8PQPN_cNhlBpgUM56j-0IdpJRrh1Odo_B8BoCisvw_wcB
    1 poeng
  18. Og eg fekk kappa av hoftebeltet så eg fekk meir stramming å gå på
    1 poeng
  19. https://www.norsegear.no/garm-light-weight-jib-jacket-coyote-brown?variant=12784 Jib-jakken lik forsvaretst ,kan pakkes ned i en lomme og beholder isolasjonsevnen 85% selv om den er våt . Veier nesten ingenting og er rimelig. Den er isolert med G-loft (lignende primaloft). Fås også bukse tilsvarende. Har brukt jib-jakken en god del på jakt ved postering og pauser ,holder varmen meget godt i denne.
    1 poeng
  20. Damen fra nasjonalparkstyret som fremmet forslaget om å gi tillatelse til dette har antagelig ikke natur som hovedagenda: Siv Mossleth (født 4. april 1967) er en norsk lokalpolitiker for Senterpartiet. Hun er varaordfører i Saltdal kommune fra 2011. Mossleth driver kursfirmaet Utviklingsfokus[1] og har skrevet boka Bygdeutviklere i Nordland – ny næringsutvikling i landbruket (Orkana forlag 2009)[2]. Hun er også gårdbruker. Siv Mossleth er fylkestingsrepresentant 2015 - 2019. Medlem av komite for plan og økonomi. Hun kunne vært en trojansk hest i nasjonalparkstyret, men at forslaget hennes blir enstemmig vedtatt i styret tyder på at hele styret mangler innsikt. Den største trusselen mot norsk natur er et ensidig fokus på næringsutvikling og næringsliv. Hovedeksponentene for dette ser ut til å være Høyre og Senterpartiet.
    1 poeng
  21. Trikset er å ikke kjøpe den dagen du MÅ ha plagget, da kan du måtte risikere å måtte betale langt mer enn nødvendig. Sitter du på gjerdet og observerer, så kan du med en liten mengde list og tolmodighet gjøre et kupp på de tingene du trenger nå og da. Det gjelder selfølgelig også at en ikke blir for ivrig på "kjøp knappen", da kan du fort handle inn for mye som bare blir liggende i skapet. Men det er en viss fare for at ting krymper når de henger.. Det er vel de færreste plagg som lages innenfor landegrensene, og tenker man etter så har $, £ og € alle steget med rundt 2kroner hver de siste to årene. Det vil si at dersom et plagg kostet 100$, 100£ eller 100€ å få inn i landet for to år siden, så koster det 200kroner ekstra selv om utgangsprisen fortsatt er 100$/ £/ € i dag, da er det ikke så rart at prisen går opp.
    1 poeng
  22. @Kjellis@Torodd Kristoffersen Kom vel på ca kr 1500, så de er ganske billige vil jeg si. Ellers ser dere hva hun skulle ha for de forskjellige justeringene i skjermbildet. De gjør en veldig fin jobb, og det er ingen av modifikasjonene der man kan se at det ikke er en del av det originale teltet. Hvis man ser bort i fra at det er rødt da…
    1 poeng
  23. Nå har jeg hatt Soto Muka på et par test turer, og dette blir ikke favoritten min. Vindskjermen som følger med er om ikke ubrukelig, så i hvertfall alt for dårlig, så da blir det jo bare å trosse bruksanvisningen og montere den inn i en Trangiaklone. Ja det ble det andre boller, eller i det minste dagen suppe. Aldri har jeg kokt suppe så fort, litt vanskelig å simre nok, men akseptabelt. Det ble litt brunt i bunnen av aluminiumskjelen. Dette er en helt rå vannkoke og snøsmelte primus, jeg er virkelig imponert over pumpa med ventiler som gjør det kjempelett å starte prosessen, OK og regulere, og grei måte å tømme flaska for luft. (trykk). Vurderer av likevel å prøve å selge den, og fortsette med min 20 år gamle Coleman apex ii med en beskjeden makseffekt på 2kW og simremulighet ned til nesten ikkeno. Blomkålsuppa var en nytelse, og det ble ingen usmak som følge av det brune i bunnen av kjelen. dsk
    1 poeng
  24. Å ta med Rudolf til sengs blir godt og varmt.
    1 poeng
  25. Hva med Osprey Xenith 105 liter? Jeg har 88 litersutgaven og den passer meg perfekt. Jeg er riktignok 11 cm høyere, men jeg er smal i fasongen, så jeg sliter som regel med å få bært på hoftene. Denne sekken fungerer imidlertid veldig bra og jeg syntes det er enkelt å regulere belastning mellom hofter og skuldre. Hoftebeltet er kraftig nok, men samtidig former det seg godt. Rygglengden er justerbar. Ellers syntes jeg sekken har mye gode detaljer og egenvekten er akseptabel. Jeg bærer "komfortabelt" 25 kilo med denne sekken. Skal du bære mer enn 30 kilo er det vel pakkramme som gjelder. Det er mitt forslag og så kommer du sikkert til å få en haug med andre
    1 poeng
  26. Fin og enkel tur til Vetafjellet idag, i Gausdal vestfjell. Knall sol og friske høst temperaturer. Mye folk i fjellet, er vell høstferie rundt omkring. Hærlig å se snø på fjelltoppene i horisonten. Måtte den trekke nedover raskt!
    1 poeng
  27. I går gikk turen til Elfin Lakes, nær Squamish her i BC, Canada. En flott og lettgått tur opp til noen små innsjøer på en rygg med utsikt til spektakulære fjell og vulkaner i Garibaldi Park. På turen tilbake møtte vi ei binne med to unger noen hundre meter etter Elfin Lakes. Binna dukka opp på stien 6m forrran oss og ble like overrasket som vi ble. Men binna tok det helt med ro og ropte på ungene før hun tok en lett jogg ned i ura under oss. Hadde det vært på vårparten med yngre unger er det ikke sikkert at binna hadde tatt det like rolig som hun gjorde nå. Selvsagt lå kameraet i sekken akkurat da vi traff bjørnene, men fikk tatt ett par bilder av de før de stakk å gjemte seg i skogen. Nordamerikansk storskog med Pilot Mountains i sør. Atwell Peak og Mount Garibaldi (2675m), fjell som ligger på kanten til vulkanske krater som fortsatt er aktive. Ved Elfin Lakes
    1 poeng
  28. Lagde meg et underlag til primusen selv, funker som fjell på pulk turer.
    1 poeng
  29. Får forsvare taudrag jeg da . Har siste årene gått helt over til taudrag fordi det gir meg mye mer frihet til å dra pulken til meg, hente ting, etc. Er litt klunder hvis du går i skrått terreng men det går. Kommer mye ann på om du pakker pulken riktig eller ikke, pakk den som en båt og det går ganske bra. På flata og oppover fungerer taudrag helt supert og er det bratt nedover tar du bare tak i taua og kjører ned med den vedsiden av deg. Litt som å gå tur med hunden. Du trenger ikke å bruke mye penger på et taudrag, et 5mm klatretau fungerer strålende sammen med et par små karabinere som du kan kjøpe på chles Olson, etc. Knyt en 8-talls knute i enden og fest taua til sele eller sekk. Kan lønne seg å feste på en strikk på hver av taua (type "sykkelstrikk") så det ikke lugger så mye når du går. Strikkene vil slites i stykker etter en stund så skal du på sikkelig langtur så kan det være lurt å ta med ekstra.
    1 poeng
  30. Har lest litt på foumet i en tid, men tok i å registrte meg før nå tenk til å da lage en liten hjelpe tråd i min første post. Funnet litt info på forskjellige produsent sider og har da tenkt til å poste det her slik at alle kan finne det forhåpentligvis litt lettere. Flott hvis folk kommer med inspill og. Fra Crispi sine sider Lærkvaliteter Lær består av flere lag og kvaliteter. Kvaliteten kan avhenge av hvor i verden dyret er fra, hva den spiser, klima, osv. I vår produksjon bruker vi: Fullær (full-grained), narvlær (top-grained), spaltlær, semsket og nubuck. Fullær: Utsiden av læret som kun har fjernet hårene. Her brukes kun førsteklasses lær da man ikke kan ”gjemme” feil i læret med farging eller behandling. Dette læret gir best hold og slitestyrke. Fullær og narvlær gir også bedre pusteegenskaper og vannmotstand enn behandlete lær. Narvlær: Det er det samme som fullær, men man har fjernet innerste delen (spalt) for å få det tynnere og mykere. Nubuck: Er narvlær som er bearbeidet for å få en annen overflate en glatt. Man sliper ned yttersiden på læret for å fjerne sår og skader eller for å få et annet utseende. Ekte nubuck er derfor meget slitesterkt, men kan se ut som semsket. Spaltlær: Er det læret som blir igjen når man fjerner narvlæret. Spaltlær kan videre bearbeides til semsket lær, eller brukes som det er. Splitlær har ikke samme kvalitet som narv- og fullær. Semsket: Semsket lær er billigere og ikke så slitesterkt som narv- og fullær.Man kan behandle semsket slik at det utseendemessig ser ut som narvlær, men har ikke andre egenskaper enn semsket. Hvor lenger man kommer inn i læret jo dårligere blir slitestyrke og vann-motstand. Impregnering av Nubuk Beste måten å behandle denne type lær på er å impregnere skinnet. Sørg først for at skoene er rene for jord og skitt. Vask de med vann og kost med en myk neglebørste eller liknende. IKKE bruk såpe. La så støvlene tørke før du skal behandle de. Kiwi Fabric protector spray gjør støvlene særdeles godt impregnert mot vann og smuss. Etter hvert trenger også skinnet mer næring, da er det lurt å gjøre en liten jobb med å sette de inn med Collonil Leather Gel, som er en skokrem, spesielt tilpasset nubuk lær. Produktet er fargeløst og det påføres med klut eller børste – det aller beste er å bruke hendene! Denne tilføring av næring bør gjøres etter relativt kort tid – etter 2 – 3 turer i skog & mark eller på fjellet ! Dette bør gjentas etter behov – bruker av støvlene ser når det er på tide med tilførsel av ny næring ! Et annet alternativ er å bruke Crispi Imperwass Spray som har alt i en flaske! Meget godt produkt. Man trenger da ikke å tilføre skoen næring, det er det i sprayen. Sprayen skal sprayes vått i vått 3 ganger. Det vil si la skoen tørke litt men ikke helt mellom hver gang du sprayer, for best effekt. Hold flasken 15-20 cm fra støvlene når du sprayer. Dette bør gjøres før du bruker støvlene første gang, og deretter ved behov. Er det tørt og fint der du har gått kan man etter turen sette de inn. Dersom det er vått terreng eller fuktig vær, anbefaler vi å sette inn støvlene annenhverdag ved lengre bruk. (Lange fjellturer over flere dager). Du kan spørre etter produktet i alle butikker som fører Crispi. Ca. 90,- kr for 110 ml flaske. Stell av Glatt lærstøvel Crispi fjellsko og jaktstøvler i fullnarvet lær er utviklet og produsert for å tåle tøft bruk i allslags vær og terreng. De blir også brukt til det og utsatt for varierende tøffe påkjenninger. Dette setter imidlertid også krav til brukeren av fottøyet, for å oppnå størst mulig brukerglede og holdbarhet. I et moderne crom-garvet lær, er blant annet det naturlige innhold av fett trukket ut, og man sitter igjen med et lær som er luftfylt for å bedre egenskaper som innvendig fuktopptak (svette), isolasjon (luft isolerer), smidighet/mykhet og stabilitet. Et slikt lær, som utvendig ikke regelmessig blir impregnert og stelt vil naturligvis veldig raskt trekke vann. Resultat av dette er utvasking av garvestoffer. Et slikt "mishandlet" lær vil hurtig miste alle positive egenskaper. For å oppnå et maksimalt innvendig fuktopptak, er valg av sokker i et svettetransporterende materiale også et viktig moment. Fukt/svette som skal it mens fottøyet fortsatt er i bruk transporteres i hovedsak via sokkene og opp i skaftet for så å bli borte. Den mengden fukt som for og lær har tatt opp innenfra i løpet av dagen vil fordunste når skoene ikke er i bruk. (om natten). Er fottøyet dårlig impregnert og har trukket til seg store mengder vann utenfra, vil tørkeprosessen ta for lang tid. (Ikke utsett lær for høyere varme enn 40 grader) En til to ganger i året bør over-læret gis en "grunning" med flytende silikonolje for å gi læret en grunnleggende vannavvisende effekt. Dette skader ikke læret, gjør ikke læret mykere, og tetter ikke porene i den tiden fottøyet er ment å vare. (Moderne sko-produksjon bruker en silikonimpregnert nylon/polyamid tråd og tråden tar derfor heller ikke skade av silikon). For tilføring av næringsstoffer til læret, forsegle grunningene og øke slitestyrken/utvaskingen av grunningen, brukes KIWI Camp Dry Beeswax i 1-3 tynne lag som smeltes inn i læret med en hårføner. Det mangedobler slitestyrken mot mekanisk slitasje og gir en høy vannavvisende effekt i lang tid. For "daglig" vedlikehold som gir fargefornyelse og næring bør KIWI skokrem i eske være en fast følgevenn på lengre turer. NB! Vi fraråder en hver bruk av tjæreholdige impregnerings midler 9 gode skoråd fra Alfa Disse er ikke ment som en ”brukermanual”, men erfaringstips fra brukere, Test Team og vi selv har gjort på og etter utallige turer. 1. Snør buksene rundt ankelen utenpå støvlene under svært våte forhold. Undersøkelser viser at det transporteres en stor mengde vann på innsiden av et løsthengende bukseben. Dette eksponerer støvlene unødig for vann, og vil etter en tids bruk trekke inn over toppkanten og ned i støvlene. 2. Ha alltid med deg en rull med god tape i sekken når du går i fjellet. Det kan fort oppstå situasjoner der vadestedet i elven går høyere enn antatt. Da kan du med enkle grep omgjøre dine Alfa GORE-TEX® støvler og en vanntett bukse til vadere ved å tape buksen rundt ankelen. 3. Ta støvlene av beina, åpne dem godt og ta ut innleggsålen ved hver pause. Dette øker blodsirkulasjonen i beina, og støvlene får mulighet til å tørke opp. Du kan redusere fuktigheten inni støvelen med opp til 50% i løpet av en pause. Dette tipset vil hjelpe til at både støvler og føtter er komfortable under hele turen. 4. Alle lærstøvler vil etter en gitt tid begynne å trekke vann inn i læret. Ta derfor alltid med deg skokrem på lengre turer, og gi støvlene en omgang med skokrem hver dag eller hver gang de er tørre under våte forhold. Blankpuss støvelen etterpå. Dette forlenger tiden læret holder seg vann avstøtende betydelig, og holder læret ved like. 5. Bruk ikke bomullssokker i jakt og fjellstøvler. Bomull holder på fuktigheten og skaper et dårlig inne klima i støvlene. Bruk gode kvalitets sokker i fukttransporterende materialer. 6. Ikke bruk flere eller tykkere sokker i støvlene enn det som er nødvendig for å fylle støvlene godt ut. Har du en bred fot trenger du sannsynligvis kun en tynn sokk. For mange eller for tykke sokker forringer hælgrepet og reduserer fukttransporten ut av støvlene. Ta heller med ekstra sokker i sekken for kalde dager. 7. Snør ikke støvlene for stramt over vristen. Blodomløpet i en fot er i stor grad basert på pumpebevegelser i foten. For stram snøring reduserer derfor blodsirkulasjonen i foten. De fleste fjellstøvler har i dag låsekrok som muliggjør å stramme snøringen bedre rundt ankelen enn over vristen. 8. Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt. 9. La aldri sko/støvler stå lagret på varmegulv. Varmen fra gulvet vil fremskynde aldringsprosessen, og vil over tid tørke ut og ødelegge både gummisåle og lær. Guide fra XXL Vedlikehold av støvler Støvler trenger pleie og omtanke. Uten dette tørker de inn, sprekker og ser slitne ut, akkurat som oss. De er jo laget av hud. Steller du med støvlene av og til, vil du ha dem med like god funksjon år etter år. Les enkle tips om vedlikehold her. Vedlikeholdet av støvler har tre hovedmålsetninger: 1. Støvlene skal bli mest mulig vannavstøtende 2. Støvlene skal være pustende - og fortsette å være det 3. Læret (storfehuden) skal forbli mykt Nedenfor kan du lese i detalj hvordan du gjør dette enkelt og greit. 1. Forberedelse Ta ut sålene så de får tørke ordentlig. Hvis du også vil vokse støvlene, er det smart å ta ut lissene også. 2. Rengjøring Skyll av den verste møkka. Helst under rennende vann. Bruk en børste til hjelp. Fjern også skitt og steiner som kan ha festet seg under sålen. 3. Hygiene For å unngå dårlig lukt i støvlene, rengjøres av og til innsiden med lunkent vann og en børste. Dette skader ikke foret. Støvler uten Gore-Tex kan vaskes innvendig med mild såpe. Støvler med Gore-Tex skal bare vaskes med rent vann. 4. Tørking Du må aldri tørke støvler i direkte sollys eller ved en sterk varmekilde. Lær er veldig følsomt for direkte varmepåvirkning og "brenner" lett - det blir sprøtt og hardt og får lett sprekker. Når foret er vått, tørkes det først ved å stappe avispapir ned i dem. Glem ikke å fjerne papiret etter noen timer for deretter å la støvlene lufttørke. 5. Spraying Det beste er å impregnere støvlene før de er helt tørre. Porene er fortsatt åpne og sprayen trenger dypere inn. Cordura og Nubuck lær må impregneres med spray hvis du vil beholde utseendet. Glatt lær trenger jevnlig tilførsel av voks, men kan med fordel impregneres i tillegg. 6. Voksing Alt lær trenger "næring" i form av fettstoffer som voks. Det gjelder også selv om støvlene er foret med Gore-Tex membran. Lærpartier på Cordura støvler må også ha voks. Gni på voks med en tørr svamp eller fille. Vær nøye med å dekke alle flater. Voksen kan varmes forsiktig inn med en hårtørrer eller støvlene legges i ovnen innstilt på 40 grader (bruk en avis under). Obs! Ikke bruk for sterk varme på voksen. Da vil den trenge for dypt inn i læret og redusere pusteegenskapene og dermed komforten. 7. Tips for nubuck støvler Nubuck er matt (sandslipt) lær. I utgangspunktet skal disse impregneres med spray for å beholde den børstede overflaten. Voks vil forandre støvlenes utseende til glatt lær og det blir mykere og mørkere. Dette er en helt normal og ufarlig prosess for læret. Forandringen skyldes at porene fylles med voks. Det er også en fordel for sømmene at voks tilføres. Hvis du ikke synes det er avgjørende å beholde børstet overflate, vil vi anbefale bivoks til nubuck lær. 8. Lisseringer og hemper Beskytt dem mot rust med voks, Vaseline eller annet fett.
    1 poeng
  31. Jeg kan også anbefale bivoks (snoseal). Kan kombineres med vanlig hard Kiwi skokrem for å gi farge og tilføre salter som skylles ut av læret.
    1 poeng
  32. Ikke for å dra veksler av andres ulykker, men jeg er fortsatt av den oppfatning at primus med fast tank er å foretrekke. Uten å ha testa dette statistisk, vil jeg tippe at Primus 210 (likner Optimus 00, men med taperte gjenger i brenner) vil være noe av det sikreste. Deretter Svea 123R Optimus 8R Borde Optimus 111 Coleman 502 Coleman 400/442/508/533 Optimus 111T fyrt på bensin eller sprit Optimus 111C fyrt på bensin eller sprit Omnifuel Nova Coleman Apex Msr alle typer med gammel gul pumpe Msr alle typer med ny rød pumpe fyrt på bensin Mest usikker med godkjenning: Alle MSR med grå pumpe fyrt på bensin. Den pumpa er å anse som livsfarlig!!! Ikke godkjendte primuser Jeg har aldri prøvd Kovea Dette er min aldeles egen erfaring. Den er ikke ment som reklame for noe som helst, og ikke som innholder ingen statistisk riktige testdata. Det farligste som finnes er ukyndig bruk av kokeutstyr med lettanntennelig brennstoff. Teltanbefalinger er det andre som kan mye mer enn meg om.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.