Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 10. mai 2016 i alle områder
-
And today: Gimme five! Fortsatt litt snø hist og pist på turen "over vidden": Fint å komme fram til masten på Rundemanen rundt solnedgang: Ville teste formen fram mot 7-fjellsturen i slutten av måneden, og dro lett (droppet kameraet, og måtte bruke mobilen som har dynamisk omfang som en Xerox fra 80-tallet). Formen er faktisk ikke så verst , langtfra spreking-tempo, men ligger innenfor det jeg ser på som mitt ambisjonsnivå. Da er det vel bare å håpe på godvær siste helga i mai Og skal jo også fylle dusinet med "over-vidden-turer", så nå har jeg 7 igjen, gitt - det er jo nesten halvveis.7 poeng
-
Fjerde og siste episode av finværsturen forrige helg er nå kommet i bloggen HER. Så herlig stemning at jeg får lyst på en umiddelbar reprise, hersens jobbhelg i pinsen. Jaja. Det blir ikke oppdrettsanlegg der riktig ennå, så det blir nok flere turer dit i løpet av sommeren.6 poeng
-
6 poeng
-
... og da er vi inne på at begrepet "under åpen himmel" kan være ganske tøyelig, og bety forskjellige ting for forskjellige personer. En myggnetting over ansiktet ødelegger jo ganske mye av utsynet til stjernehimmelen - er man da under åpen himmel? Har man i tillegg en tarp over seg, er man jo ikke "under åpen himmel", men - som sagt - under en tarp? Jeg har akkurat bestilt meg en Borah Bug Bivy, en veldig enkel og lett pose satt sammen av bunnduk og myggnetting - det blir vel et hakk lengre bort fra "under åpen himmel" enn den Bergans-hetten ovenfor. På den annen side er den et hakk nærmere "under åpen himmel" enn det som har vært bug bivyen min fram til nå - innerteltet til Shangri-La 1: Ytterteltet til Shangri-La 1 er jo som en litt avansert tarp å regne - men det blir nok å tøye det vel langt å si at man ligger under åpen himmel om man har tilbrakt natten i et komplett Shangri-La-telt ? Det morsomme her er jo at de glidende overgangene mellom begrepene "under åpen himmel" og "i telt" gjør at de fleste kan finne noe som passer for dem, i en eller annen årstid. Personlig synes jeg at tidlig vår og sen høst, når insektene er fraværende og nattemørket med stjernehimmel er på plass uten den strengeste vinterkulden, er den flotteste tiden for å ligge virkelig under åpen himmel. Når insektene, mauren og flåtten er mest aktive, synes i hvertfall jeg det er greit med litt netting - og da er det jo oftest blitt så lyst på nettene at stjernehimmelen uansett ikke er fullt så klar og overveldende - det er heller lukt (blomster, lyng) og lyd (fuglekvitter, bekkeklukking, fiskeskvulp) som bidrar til en god opplevelse. Men det er altså meg - hver sin lyst5 poeng
-
Stort sett helt ufarlig og drikke vann fra bekker/tjern så lenge du er litt over/unna tett bebyggelse/industri. Har selv i alle år drukket fra både små og store skogsvann og elver/bekker og aldri hatt problemer. Det er mye skremselspropaganda ute å går fra de som gjerne vil tjene litt ekstra penger på å selge unødvendig utstyr til rensing av vann, det finnes til og med dem som tar med seg flaskevann! - I Norge er vi heldige som har mye utmark med masse friskt og godt vann. Kroppen vår er ganske robust og tåler ganske mye, det finnes gode og dårlige bakterier og stort sett fikser kroppen det selv om det havner noen ulumske baktereier i systemet i ny og ned. Problemet i dag er at vi i det daglige omgir oss med veldig mye kunstige stoffer/matrialer og mange lever en litt for "bakteriefri" hverdag. Ved å være mye ute i naturen og drikke naturlig vann så bygger du opp en høyere tolleranse for diverse bakterier, en slags naturlig vaksinasjon over tid. Det behøver nødvendigvis heller ikke å være "dårlige" bakterier som kan gjøre deg syk, bare andre typer bakterier du normalt ikke omgir deg med, altså en annen type bakterieflora. Altså om du har drukket kun Imsdal fra flaske eksklusivt i flere år og pluttselig begynner å drikke vann ute i naturen så er sjansen stor for at du i starten kan få litt romlete mage, ikke fordi det er dårlig vann men fordi kroppen din ikke kjenner til den nye bakteriefloraen og vil trenge tid på å "bygge opp" en håndtering av disse. At alt skal renses, behandles og være så "rent" som mulig syntes jeg er en utvikling som har tippet litt over i det ekstreme i dagens moderne samfunn men det er jo en helt annen diskusjon4 poeng
-
3 poeng
-
Ellers mye god informasjon i forslaget til Naturreservat - som ligger her - http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Forslag-till-bildande-av-naturreservat-Stihkejohke-med-alla-bilagor.pdf Høring frem til 25 mai i år. De foreslår fast stenging i perioden så langt som frem til 10 Juli Eneste jeg ""irriterer"" meg litt over er at de foreslår å merke stiene inn i mot Norge og Børgefjell. Frister meg å skrive en høringsuttalelse og poengtere at norsk side er uten rødmaling..3 poeng
-
Eg meiner at skeget skal vere heilt inne i kajakken når det ikkje er i bruk. Dei aller fleste skeg har eit lite hol der det bør knytast fast ein taustump for å ta tak dersom det har sett seg fast, så eg tviler på at det er meininga at det skal stikke ut slik.2 poeng
-
En plastkajakk skal kunne dundres mot stein i fjæra uten problemer. Stikker senkekjølen ut, om så bare litt, så vil den kunne få direkte slag, og selv om ikke det er sideveis, tviler jeg på at den har godt av det. Det skal ikke være nødvendig å mekke på en ny kajakk, spør du meg. Og om du gjør det og senere får ytterligere problemer med senkekjølen, så er du dårligere stilt med tanke på reklamasjon senere.2 poeng
-
Mi erfaring er at fjøresteinar og svaberg mot ein kjøl som stikk litt ut fort kan gjere skade. Eg ville nok gått for å få stramma den. At den stikk ut kan jo også være ein indikasjon på at noko er gale med senkekjølssystemet, og det er kjipt å oppdage midtfjords, med vind ein veg, straum ein annan og dønningar frå atter ein anna (pittelitt satt på spissen ) Med ein ny kajakk ville eg tatt dette opp hjå dei eg kjøpte han av. Paddling av sete er eit alternativ dersom du i utgangpunktet sitt godt men vil gjere mindre justeringar. Nokså vanleg i havpadlemiljøet også.2 poeng
-
Er det slik at dere er tre nordmenn som går PCT nå? Send gjerne oppdateringer, bilder, og slikt2 poeng
-
2 poeng
-
Nu är jag färdig med lättpackning.. eller hellre, nu är min lättpackning färdig. Jag kommer fortsatt att bruka mitt lätta utstyr på tur, men jakten efter att hitta lättare lösningar är stort sett över (jag har några planer kvar för packningen för vinterturer..) Orsaken till denna tråden är att jag många gånger fått höra att "ni lättpackare tycker att packningen är viktigare än turen" och att "Det är ett evigt jagande av gram för er lättpackare". Jag vill därför bara meddela att nu är jag helt förnöjd med vikten på mitt utstyr. Minskar jag vikten går det ut över komforten och ökar jag packvikten av och till är det för att uppnå målsättningar för en specifik tur, t.ex fiska, laga gourmetmat eller något annat. Jag ska inte tala för alla "oss lättpackare" (och kanske lättpackare kan ha forskjellige mål och ambitioner?), men turen har alltid varit det viktiga för mig, och jag ser planläggningen som första delen av varje tur, oavsett om det gäller planläggning av mat på turen, var och när jag ska gå eller vilket utstyr jag ska köpa eller bruka till turen. Som sagt, nu är min gramjakt också över, selv om det blir en grundlig undersökning efter lätta alternativ när det blir dags att skifta ut något i utstyr i framtiden. Gläder mig att få de sista sakerna i posten och bara vara den förnöjda lättpackaren! God tur allesamman, vi ses i det gröna.1 poeng
-
Etter noen netter uten telt og med/uten presenning i Finnmark så vil jeg påstå at det nyttigste (ved siden av en sovepose som passer forholdene) er en slik: https://www.fjellsport.no/travelsafe-myggnett-til-bruk-over-sovepose.html?gclid=CjwKEAjwjca5BRCAyaPGi6_h8m8SJADryPLh-FF0lTG80EafI8j3yfMngSjQfnkauXAU0a-D9Mx0YxoCuw_w_wcB eller slik: http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/soveposer/myggnett-for-sovepose eller slik: http://www.helsport.no/myggnett-soveposer OG så sover jeg med capsen på! Det hjelper lite mot langsnablet finnmarksmygg med myggnett om det ligger inntil ansiktet. Her er capsen et kanon enkelt og veldig godt hjelpemiddel. For uten det er det viktigste du bør ha med deg: Lyst til å sove ute! PS. I Finnmark er presenning/tarp et like stort hjelpemiddel i oppholdsvær som i regnvær, men i oppholdsvær spennes den gjerne bare opp på høykant så man slipper å ligge med trynet i sola hele natten...1 poeng
-
Hei, Vi hadde til eldste dattera vår en Bergans bæremeis. Den har jeg ikke mye godt å si om, dessverre. Til nr.2 som kom til i fjor høst, så kjøpte vi den som alle skryter av (Osprey Poco Pluss). Vi har brukt den på en del korte dagsturer i april/mai. Og det er en helt annen verden for den som bærer. (Fruen i huset kommenterte det første gang hun hadde brukt den også). Jeg synes også at ungen sitter stødigere i Osprey kontra Bergans. Har også god justering på rygg. Jeg er lang, og fruen er ganske så kort.1 poeng
-
Da var akka dome 3 slått opp i hagen, virker som et veldig romslig å fint telt. Så det fulgte med lin for sømmene, er dette noe man skal ha på hvis det lekker, eller noe man bør ha på med en gang?1 poeng
-
Hoi, Jada, omtrent like høy og både Devaen og Downmat'en er perfekt. Tror jeg for min høyde (160) er ganske normal i rygglengden, men siden man ikke akkurat ruver i terrenget så er det vel begrenset hvor mye rygglengden kan variere. Hehe.. Ang, Downmat, som det ble skrevet her så ligger jeg nokså stille, så har ikke noe problemer med størrelsen på underlaget. Hvis man er av den typen som bruker hele dobbeltsenga i løpet av natten ville jeg muligens vurdert å gå opp en størrelse -A-1 poeng
-
1 poeng
-
jeg signerer... svenskene er generelt alt for ivrige i tilretteleggingen1 poeng
-
Da ville jeg kontaktet forhandler, for det er som du sier neppe bra at kajakken blir liggende og hvile på senkekjølen. Ikke vil man den skal stikke ut når man ikke skal ha den i bruk heller.1 poeng
-
Jeg har noen netter i Fjellreven Thermo Hunter og en Helsport 3sesongspose i regn og sol, vår, sommer og høst. Det jeg ALLTID passer på er å være så tørr som mulig når jeg går inn i posen(e) samt at jeg ikke lukker soveposen HELT igjen og i tillegg har en åpning både i topp og bunn av fjellduken sånn at jeg har en jevn luftstrøm. Disse få enkle grepene har gjort at jeg enda ikke har opplevd nevneverdig kondens ei heller vært kald. Det skal dog sies at jeg bare lukker posen igjen hvis det virkelig blåser eller lignende. Min favoritt er liggeunderlaget på bakken med sovepose oppå og så enten legge jervenduken over meg eller spenne den opp som en LAV tarp. Men det stiller krav til en sovepose som holder deg varm igjen.1 poeng
-
Denne testen du tenker på? http://www.utemagasinet.no/Utstyr/testet-lette-barnesykler Vi kjøpte en 20" Islabike for noen år siden, og var veldig fornøyd med den. På det tidspunktet gikk det for å være det letteste/beste tilbudet for barn, men ser at det har blitt mer fokus på det her i landet også siden den gang. Islabike sender vel heller ikke ut av landet lenger, men Frog (nevnt over) skal være omtrent like gode, billigere og mer tilgjengelige. Da snuppa trengte/ønsket seg 24" sykkel i fjor, gjorde jeg en del research og opplevde at i den størrelsen var det ikke så store forskjeller i vekt på de beste syklene tilgjengelig i standard sportsbutikker, så da tok jeg en enklere variant. Husker ikke modell akkurat nå, men hun er veldig fornøyd med den også.1 poeng
-
Musikk på tur? Naturen selv spiller jo den beste musikken Ellers blir det Spotify offline og iTunes her. Men jeg hører på så mye musikk i hverdagen så godt å slippe i naturen.1 poeng
-
Ikke noe problem å drikke rennende vann eller fra tjern med tilsig fra bekk. Stillestående vann i myrpytter prøver jeg å unngå, men koker du vannet kan det meste drikkes1 poeng
-
Jeg har et trekk på posen som er laget i et noe sterkere stoff enn selve posen, men som allikevel puster like bra. Det har vist seg å fungere ypperlig da fukten fryser til på trekket og ikke på posen:1 poeng
-
1 poeng
-
Det er nok ikke lett å få stoppet disse kriminelle aktørene. Naturen er jo åpen for alle , og sjansen for å bli tatt er ikke stor. Og hvis konsekvensene ikke er allverden heller sier det seg selv at risikoen er lav for disse kjeltringene. Hva med å dramatisk å øke straffene foreks. økonomisk ? Amerikanerne har jo i flere tiår hatt tradisjon for å beslaglegge både eiendommer, fly & båter som kan knyttes til narko kriminalitet. Da begynner det å blir risikabelt med fauna kriminalitet...1 poeng
-
Kondens henger jo ofte sammen med tempraturforksjell. Altså hvis det blir stor tempraturforksjell mellom ytterste laget og laget innenfor så vil det oppstå kondens. Hvis du ligger i en varm sovepose med en relativt tett fjellduk utenpå så vil det bli høy temp på innsiden og lav temp på utsiden = kondens. En annen faktor er at det generelt på natten, hvertfall vår/sommer så vil det bli ganske rått på kvedlingen og om morgenen no som gjør ytterste laget ditt ganske fuktig. Regner med det er et mindre problem på vinterstid. Selv ligger jeg stort sett under åpen himmel om sommeren når det er relativt OK vær, bruker da stort sett å slenge et bamseunderlag i lyngen og ligger i posen rett på underlaget uten noe over meg. Som Elgen sier så har jeg eventuelt en tarp av noe slag tilgjengelig om det skull bli nedbør, denne ruller jeg med da i værste fall inn i Anbefaller derfor ikke de mest fancy dyre lettvekt dunposene til slikt bruk, heller en litt røffere syntepose som tåler litt juling og fukt.1 poeng
-
Ble en tur ut i Østmarka denne helga fra lørdag til søndag. Var nydelig vær og turen ble i så måte veldig hyggelig. Det ble både bålkos og fisk. Klarte å lure 4 ørreten på flua, godt å få de første på flue for sesongen. På mark fikk jeg en lake for første gang, abbor og mørt, men alt så smått at det ikke ble ansett som mat. Men uansett godt og virkelig kjenne på sommeren1 poeng
-
Dette er en aktivitet som har pågått i flere tiår, og som vil fortsette og fortsette! Moralen er: Ikke fortell andre om fuglereir, og meld fra til politiet/SNO dersom dere observerer mistenkelig adferd i hekkeområder..1 poeng
-
Av små barnesykler er det liten forskjell fra butikk til butikk. Jeg har to barn og har kjøpt alle mine barnesykler hos Bike Brothers (BROSS) Hvor lette / tunge de var vet jeg ikke, men på grunn av prisen så blir nok de fleste barnesykler laget med stålramme. Dette er med på å dra opp vekta på små sykler. På en stor sykkel utgjør rammen nok en større del av totalvekten enn på en barnesykkel. Alt det som kommer i tillegg til rammen er ofte standard deler hvor det er vanskelig å spare vekt. Skal du spare vekt på en barnesykkel så må nok dette tas på rammen, men dette blir ofte dyrt og i forhold til prisen så er ikke vektgevinsten særlig stor.1 poeng
-
Jeg har også hatt en liten samling fugleegg, men selv om jeg vokste opp i et område med mye vadefugl og andre fugler, så ble det aldri til at jeg hevdet meg i toppen blant eggsamlerne. Men jeg var liten og lett og flink til å klatre i trær så jeg var ofte med når mine kamerater var ute på reid. Kråkereir og skjærereir ble tømt enten det var egg eller unger og gråtrostreir levde også farlig av den enkle grunn at gråtrosten spiser bær i hagene til folk om høsten. Gråtrosten hekker i kolonier, ofte i høye slanke furutrær som var nesten umulige å komme opp i, men jeg klarte det. Jeg var ikke særlig begeistret for at de ødela reir og det var ofte at jeg sa at reiret var tomt selv om det var egg eller unger i reiret. En gang fant jeg et åkerrikse-reir, men siden han som var med da reiret ble funnet ikke kunne holde på en hemmelighet så ble dette reiret tomt i løpet av et par dager. "Hvis mer enn en person kjenner en hemmelighet så er det ingen hemmelighet lenger". Vi samlet og presset blomster, noe som var en del av naturfagpensumet i barneskolen den gang. Men det er riktig at vi kunne levere inn samlinger av andre ting også hvis vi ikke hadde blomster. Jeg slet litt med de siste blomstene, jeg tror vi skulle ha 40 stykker. Men i stedet for de siste blomstene i herbariet så leverte jeg inn en insektsamling på over 50 forskjellige insekter. Læreren var imponert, men han hadde litt problemer med å få med seg kassene med glass over som insektene var montert i. Jeg tror ikke at de kom lenger enn til lærerværelset. Min far likte dårlig at noen samlet på egg, men han laget villig kasser som jeg kunne ha insekter i. Små og litt større kasser med en myk huntonittplate i bunnen til å sette nålene i og glass over som kunne skyves av. De fleste fugleartene har hatt en stor tilbakegang her hvor jeg bor, men noen klarer seg bedre enn andre. Skjære og kråke er "oportunister" og klarer å tilpasse seg de fleste miljøer. Derfor får de ofte skylden for at andre arter sliter. På Jæren er nesten alle vadefugler nå borte på grunn av dyrking og bruk av effektive maskiner, og ingen ser ut til å bry seg. Men så oppdager jærbuen at vipa er i ferd med å forsvinne. Vipa er hellig på Jæren og har også fått plass i kommunevåpenet til Time kommune. Vipa hekker ikke uten at det er åpent vann i nærheten og det er det lite av på flate grønne Jæren. Men hvem får skylden for tilbakegangen i vipebestanden? Selvfølgelig ikke bonden, men kråke og måke. De fleste måkeartene sliter også, men kråka klarer seg på et vis og derfor får den skylden. Historien gjentar seg igjen. Man angriper de eller den som ikke kan forsvare seg. På 1970 tallet opplevde vi en sterk tilbakegang i hummerbestanden, og hvem får skylda for det? Jo, sportsdykkerne. Jeg har dykket i over 20 år og har tatt to hummere, men min kones bestefar hadde hummerpark på Kvitsøy og kjøpte hummer fra fiskeren. Når vi ser på hvor mye hummer som passerte gjennom hans firma så er det lett å forstå at bestanden gikk tilbake, men dykkerne fikk skylden og det ble innført forbud for dykkere å ta hummer. Bestanden av kysttorsk og anen matfiske langs kysten vår forsvinner. Her må noe gjøres. Havet fiskes tomt for industrifisk, Lodde, tobis, kolmule og øyepål. Denne fisken er mat for stor fisk, sjøfugler og alkefugler. Når denne fisken blir borte så merkes dette på bestandene av stor fisk og fugler langs kysten. Og hva blir gjort? Stopper man fisket etter industrifisk? NEI! Man innfører kvote for utenlandske turister som kommer hit for å fiske med stang og håndsnøre. Og nå er det vadefuglenes tur. Man skyller på måke og kråke og lar synderen, bonden, gå fri. Måker og terner forsvinner også. Det sies av måkene forlater kysten og slår seg ned i byene, for her finner de både mat og plass til å bygge reir. Min påstand er at når den naturlige maten måkene skulle leve av forsvinner, så flytter de inn på bossplassene våre. Men så begynner vi å sortere avfallet og både rotter og måker forsvinner fra bossplassene. Da flytter måkene inn i byen for å leve av pommes frites, burger- og kebabrester som de finner i søppelkassene. Men ternene sliter mest for de kan ikke leve av søppel. Nå er det startet et prosjekt for å telle måker. http://www.bymaker.no/ Bli med og tell måker så kan det tenkes at både vitenskapsfolk og politikere må innse at min påstand er riktig. Reduksjonen i måkebestanden skjer ikke fordi måkene flytter til byen. Nei, de er i ferd med å forsvinne og dette er den siste krampetrekningen. Men nå får det være nok for i dag!1 poeng
-
Fredningsprinsippet stod i viltloven paragraf 3 og ble opphevet når naturmangfoldsloven trådte i kraft. Dette skulle ivaretas av paragraf 6 og 15 i naturmangfoldsloven om jeg ikke husker helt feil ... Står her, under punkt 4 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev/id700576/1 poeng
-
Det finns ju massor av olika definitioner på vad som är lättvikt och olika sorters ultralättvikt, men det finns inga officiella eller universella regler för detta. Jag har inget problem med att någon kallar sig lättpackare, så länge man gjort en ansträngning och faktiskt bär mindre vikt än tidigare, så välkommen i gänget @Per Fredrik. (Egentligen finns det nog inget "gäng", men ändå..) 9 kg för 2-3 övernattningar syns jag är bra. Det viktiga är dock inte vad jag (eller någon annan) tycker här på FF, men hur det känns med säcken på ryggen i skog och på fjäll, samt såklart också när man slagit läger.1 poeng
-
Evt. fugleforening er sikkert heller ikke tungbedt for å engasjere seg i en slik sak.1 poeng
-
Du kan også vurdere å benytte en av naturvernorganisasjonene. De har ofte mye større gjennomslagskraft og kan ta belastningen med å stå frem i media osv - som ofte kreves i slike saker. Lokalpolitikere og spesielt administrasjon er livredde for pressedekning - er min erfaring1 poeng
-
Naturmangfoldsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-100 Fra §15: "Unødig skade og lidelse på viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi skal unngås."1 poeng
-
Det er verken lov til å forstyrre, røre eller ødelegge fugler, egg og reir i denne perioden. Hvis man ikke liker kråkereir, skjærereir eller måkereir i nærheten av der man bor så er det lov å iverksette tiltak for å hindre at de bygger reir, men har de først etablert seg så får man fint vente til ungene er ute av reiret før man gjør noe. "Du kan ikke hindre sorgens fugler i å fly over ditt hode, men du kan hindre dem i å bygge rede i ditt hår." Nå har jeg sendt en mail til ansvarlig person kommunen og bedt om en forklaring. Jeg har også informert om at hvis de ikke reagerer på min henvendelse så vil jeg vurdere å politianmelde saken. De bruker millionbeløp på å flytte verneverdige trær, og veiprosjekter endres på grunn av siv eller gress eller hva det nå var, eller det var visst gresset som ble flyttet. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Bruker-10-millioner-i-bompenger-for-a-flytte-verneverdig-gras-2983325.html Men at "den tause våren" er rett rundt hjørnet betyr visst ingen ting. (Men stakkars den som dypper en fiskekrok i feil vann uten fiskekort.)1 poeng
-
Hei Jeg har gjort en liten test i dag, det jeg ville vite var hvor mye drivstoff Omnifuel og Omnilite bruker ved koking av vann. På Omniliten har jeg primus sin silencer, mens Omnifuelen er helt standard. Jeg har kjørt hele testen med Primus sin Power Fuel og brukt samme flaske med samme pumpe under alle testene. Testene er drivstoffbruk inkludert forvarming. Tiden er fra jeg satt kjelen på primusen til vannet fosskokte. Jeg fant også ut at jeg har koblet flaska til slangen feil tidligere. Det jeg har gjort er å koble sammen flaska og slangen med flaska i ON posisjon, dette gir unødvendig mye søl og sløser veldig mye drivstoff. Dersom man kobler flaska og slangen med flaska i OFF posisjon søler man mye mindre drivstoff. Dette var nok sikkert de fleste klar over fra før. Testene som slutter på 1 er gjort med feil tilkobling av slange og flaske. Testene som slutter på 2 er gjort med riktig. Det man ser er at man sparer noe drivstoff ved rett bruk av primusene. Jeg synes Omniliten er vanskeligere og tregere å forvarme enn Omnifulen. Dette har kanskje noe med at det er mer gods i silenceren slik at denne krevere lengre forvarming. Dette gjorde nok også at jeg brukte mer drivstoff i noen av testene. Dersom noen har gjort andre tester så kan jeg gjerne legge dem inn her så har vi alt på en plass.1 poeng
-
Ankomst Lønsdal stasjon etter 16 timers togtur. Stasjonsbygget på Lønsdal lyser rødt mot blått i morgensolen. Noen parkerte biler, ingen mennesker, ingen lyder. Litt ompakking, før jeg krysser jernbanesporet og tilslutt greier å finne stien. Den følger noen flotte svaberg oppover og jeg snur meg og tar et bilde tilbake mot Lønsdal. I Saltfjellet, ja faktisk i hele Nord-Norge, har det allerede vært finvær en hel uke. Nå håper jeg det holder en uke til. Jeg er spesielt spent på snøforholdene, få kan huske at det har vært så mye snø i fjellet som det er denne sommeren. Stien går inn forbi Kjemåvatnet som ligger 626 moh. Her må jeg ha første skikkelige pause. Allerede har pådratt meg hudløse gnagsår fra hoftebeltet. Hvordan det kunne skje så raskt vet jeg ikke, må bli mer nøye med at sekken sitter riktig. Den veier vel rundt 23 kilo, så det er nok noe av forklaringen. Fjellbjørkeskogen rundt Kjemåvatnet strekker seg litt oppover i lia, men så er det slutt på den. Herlig høyfjell vider seg utover. I bekkefaret og søkk ligger det fremdeles litt snø. Jeg ser Lønstinden i det fjerne, og merker at det er mye insekter i luften. På vei mot Lønstinden står et ensomt Fjellheimen 3Camp og jeg lurer på om det kan være en fjellforumer på tur? Teltet skal bli det eneste tegn til mennesker jeg ser på denne turen. Oppe ved Kjemåbekken er myggplagen blitt såpass sterk at det er såvidt jeg rekker å stoppe for ta et bilde av Ørfjellet. Det er flott kjegle fra denne vinkelen. Det er stille og varmt, kroppen er tung og sekken også. Hoftebeltet gnager og jeg er sliten etter kun noen få timers vandring. Solen står høyt på himmelen, og etter at jeg forlot myggen nede ved Kjemåbekken er jeg helt klar for å slå leir. Men partiet langsmed Lønstinden er ikke særlig godt egnet som leirplass. Det er mest stein og snødekke som jeg stadig plumper igjennom. Plutselig får jeg øye på en reinflokk som renner ned siden av Lønsfjellet. Kanskje det er kleggen som gir dem hastverk? Tamrein kan også være et flott skue! Ved bekken etter stiskillet finner jeg en grei leirplass. Det er tørt og varmt og lite vann i bekken, som sikkert er en stri elv til andre årstider. Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 og 71 poeng
-
Steget til siden. Det er kanskje det alt handler om. Det lille steget som tvinger hjernen til å se noe nytt, til å ikke passivt motta informasjon den har mottatt tusen ganger tidligere, men til å analysere, ta valg og være til stede. Det er kanskje der, i det ene klare øyeblikket, at eventyret ligger. Vinden dundrer inn i bakhodet mitt. Fokksnøen knitrer mot jakkehetta. Dytter meg videre. Det er som om den roper «Vestover!». Ikke meg imot. Ikke i det hele tatt. Denne turen har en pol. Ett mål som overskygger alle andre. Og det er ikke Norefjell. Det er ikke engang Blefjell, på tross av at det liksom er det endelige målet. Denne turens pol, stedet der jeg ville plantet flagg om jeg hadde et, tatt et minutts stillhet og gitt pokker i om jeg noen gang kom derfra, er Trillemarka. Forventningene til denne ansamlingen av vann, fjell og lier mellom Sigdal og Numedal er så høye at jeg er sikker på å bli skuffa. For hvordan kan den egentlig leve opp til beskrivelser som «Helt klart et av Østlandets mest magiske steder – Vassfaret når ikke opp til støvelkanten engang»? Kan det virkelig forsvares at den står på en amerikansk nettsides liste over the most unique forests of the world? Eller er jeg på vei mot et aldri så lite antiklimaks? Kanskje ikke. Utsikten fra åskammen under Norefjell er i hvert fall lovende. Selv om skydekket er lavt, løftes det nok til å gi et inntrykk av hva som venter. På den andre siden av dalen bukter landskapet seg i et høydedrag så bredt at det er umulig å se enden av det. Fjelltopper hviler i tåkesløret. Mørke og forlokkende. Jeg sitter på sekken i en snøfonn og sammenligner kartet med terrenget. Drar en finger fra topp til topp. Bak fjellene ligger daler og vidstrakte høyder med forbausende få hytter og veier. Om man er selektiv i rutevalget, kan man gå flere mil der oppe uten å møte andre tekniske inngrep enn én høyspentlinje. Det er mildt sagt ganske uvanlig i områder som hovedsakelig består av skogsterreng. Så er nok ikke Trillemarka (eller Trillemarka-Rollagsfjell naturreservat som det egentlig heter) et vanlig område. Vernearealet alene er større enn Oslo by og rommer det som betegnes som den mest verdifulle skogen i Sør-Norge. Her finnes store naturskoger, lommer av steingammel urskog og ikke mindre enn 136 rødlistearter. Og vernearealet dekker grovt målt kun en halvpart av hele høydedraget. Helt rått. Og best av alt: Jeg skal henge der i en uke. Opplevelsen skal til og med deles. Noen timer senere. – Ikke verst at man ikke må reise lenger for å komme på fjellet! utbryter Thomas mens han traver i veikanten lengst nord i Sigdal. I hendene har han ski og staver, på ryggen en fullstappet sekk. Over oss ruver toppene blåhvite i skumringen. – Nåja, svarer han seg selv. – Det tok tre forskjellige busser, men det er ikke verst likevel! Thomas er den første av tre kamerater som slenger seg med i turfølget i løpet av de neste dagene. Det er godt å prate litt. Vi har allerede vært gjennom generelle betraktninger om damer, mat og norske medier, og rekker oppstart av en diskusjon rundt mayakalenderen og klodens nylig avlyste undergang, før vi tar inn på en smal skogsvei. På veiskiltet står det «Madonnaen». Dette peker mot en høy granittskulptur som for noen år siden ble reist på toppen av fjellet Bjørneskornatten på grensa til Trillemarka. Med 1020 meter over havet er plassen sannsynligvis blant de mer spektakulære stedene man har hamret ned en skulptur her til lands. Statuen, som viser en mor med barn på fanget, er et spennende mål for den som vil kombinere tur med kunstopplevelse. Vi lar likevel kunst være kunst, spenner skiene under føttene og tar inn på en enda smalere skogsvei, legger kraft i takene og brøyter spor videre. Rundt oss åpner stadig skrinnere fjellskog opp for landskap med nyanser og stemninger som ingen kunstner vil klare å fange. En av våre mest populære malere og tegnere, Theodor Kittelsen (1857–1914), gjorde likevel et ærlig forsøk. Han bodde i Sigdal og brukte sin nære natur da han blant mye annet laget klassikeren Soria Moria, et maleri av en vandringsmann som står her nede i dalen og ser Norefjell gløde som et slott i horisonten. Kittelsen illustrerte også norske folkeeventyr og har siden fått æren for å ha vist hvordan troll egentlig ser ut. Han var opptatt av mystikk og har preget generasjoner av nordmenns oppfattelse av fabelvesener. Mens vi stiger opp i terrenget, tenker jeg at han også må ha brukt nærområdene til å forme inntrykket av trolsk natur. Mitt bilde av eventyraktig terreng er i hvert fall akkurat som dette. Treløse knauser, bratte bergsider, klynger av krokete furuer og lav bjørkeskog. Et sted hvor man ser langt, men aldri vet hva neste sving skjuler. – Ikke verst plass, det her, sier Thomas da vi slår leir i et lunt skogholt. Snart blander knitring i kubber seg med lyden av lange samtaler mens tusser, troll, nisser og huldre tasser i mørket. Dagen etter er været krystallklart. Ikke et vindpust i lufta. Sola varmer, selv Thomas går i en slags imponert stillhet mens vi sklir over vann og sletter under Sølandsfjellet. Så bikker vi over en høyde, glir utfor i en slak bakke og stanser foran et loddrett stup mot dalbunnen. Fremme. Antiklimakset er avlyst. Trilledalen, inngangsporten til Trillemarka i nord, er muligens flottere enn forventet. En vid dal mellom høye fjellrygger. Der nede står skogen mellom små og store vann omgitt av kuperte hyller av bart berg. Overalt veksler vegetasjonen mellom store og små trær og tørre kjemper som står som grå fyrtårn i alt det hvite og mørkegrønne. I kulissene strekker Gaustatoppen hals blant Hardangerviddas sukkertopper som ligger som et gjerde lenger vest. Over oss svever en ørn i vide sirkler bare for å understreke villmarksfølelsen. – Rett og slett vakkert, sier jeg. – Absolutt ikke verst, sier Thomas. I dalen skal vi bli i tre døgn. På grunn av vernereglene (som kun tillater å fyre bål med tørrkvist fra bakken og dermed i praksis forbyr bål vinterstid) graver vi grop utenfor reservatet, på et utspring rett under tregrensa. Beliggenheten er av typen som hadde kostet millioner om den var en hyttetomt. Og så får vi selskap. Først av Sindre (eller Finnskogen-Sindre som vi hadde kalt ham om dette var et realityshow). Han kommer subbende gjennom vinternatta, utslitt og kald, tar plass i gropa og sovner midt i en setning. Dagen etter dukker Øistein opp. Han er storebroren min, har jobbet overtid i en uke for å få tid til tur og er vilt klar for meningsløst uteliv. Det skal han få. I to dager skal vi utforske dalen, gå toppturer og skravle rundt flammene, før vi den tredje morgenen våkner nedsnødde og smilende, pakker sekkene og glir videre sørover gjennom snøføyka. Hele veien imponeres vi over hvor urørt alt virker. Ikke at det aldri er løftet en stein her. Du finner også i Trillemarka spor etter mennesker. Setervoller, fløtningsdammer, en og annen hytte og mange tegn etter hogst gjennomført rundt forrige århundreskifte. Likevel skiller marka seg fra andre nære skogsområder med sine store avstander mellom nyere inngrep. For selv om andre østlandske strøk har vel så gode naturkvaliteter, er det størrelsen som gir Trillemarka stjerne i margen. Det og lommene med virkelig gammel vegetasjon. De eldste skogene, som har en blanding av dødt og levende planteliv lik den man finner i opprinnelig urskog, står spredt i området. Noen ligger nede i smådaler, andre rager værbitt på utsatte høyder. Over det 950 meter høye Vardefjell passerer vi furuer som har stått her så lenge at menneskeliv blir forsvinnende korte. Mange av trærne er grå og døde, men ruver fremdeles som majestetiske landemerker. Noen av dem har vokst i inntil 500 år, og så dødd og stått her, trosset vær og vind i enda et par århundrer. Altså kan noen av dem ha begynt å spire før Columbus gjenoppdaget Amerika. De er fulle av kvae og ville nærmest eksplodert på et leirbål, men å brenne dem for én natts varme ville være som å lappe en bukse med et Munch-maleri. Da lar vi dem heller stå. En dag får kanskje også tippoldebarna våre oppleve de samme kjempene. Nesten uansett hvor sliten man er på dagen: Rundt bålet er stemninga på topp. I gropa ligger alle med hodet mot flammene, noe som gir god utnyttelse av varmen og plass til matlaging og lignende. I og med at ikke alle kan prioritere samfunnsnyttige gjøremål som å vase rundt i skauen i ukevis, må halve gruppa etter noen dager dra hjemover. Øistein og jeg fortsetter gjennom Trillemarka og klarer fint å nyte stillheten. Her fra Gamleseterdalen. I Minneskleiv, en kupert dal sør i Trillemarka-Rollagsfjell, vokser Norges eldste levende gran. Treet er en hengslete krabat som forskerne mener er 533 år gammel. Vi finner ikke selve treet, men hilser på mange jevngamle naboer. Leir på Seteråsen over Minneskleiv. Virker ting for idyllisk? Jeg er nemlig litt redd for det. At du skal tro at jeg bare koser meg. Og, vel, jeg gjør jo egentlig det. Men det betyr ikke at alt bare er kos. Forvirrende? Helt sikkert. Men jeg mener at kosen i stor grad ligger i å ikke kose seg. Uten at det nødvendigvis gjør deg mindre forvirret. La oss ta et eksempel. En torsdag kveld over Numedal er ganske representativ for en typisk tursituasjon som ikke alle vil mene er direkte koselig. Da er jeg igjen alene ute. Rundt meg dempes lyset. De siste timene er brukt til å stige mange hundre høydemeter med en sekk som på ny er fullstappet. Den er så tung at jeg etter pauser står paralysert i flere minutter og manner meg opp til å løfte djevelskapen på ryggen. Når den så er på, blir alle bevegelser mer uforutsigbare. Sånn som nå, da jeg ned en slak bakke anstrenger all kjernemuskulatur, likevel mister balansen, tryner som en toåring og dynkes i løssnø. Bare et enkelt fall som dette starter en møysommelig prosess, der sekken må av og jeg må trampe en liten plattform i puddersnøen for å få balansert den på plass igjen. Dermed er flere dyrebare minutter med dagslys tapt, før jeg brøyter vei (i meningen «stamper langsomt av sted med pudder til knærne») over et vann og bare så vidt registrerer at Blenutens hvite profil tårner over meg. Det er mørkt da jeg en halvtime senere vingler ned i et elvejuv. I slike juv skjer overraskende mange rasulykker, så alle veivalg tas etter nøye vurderinger. Det samme gjelder over selve elva. Den brummer under isen, men slipper meg over i et bredt parti. Og så står jeg der, i bunnen av en kald gryte, med en lysende pære i panna og bratte snøsider på alle kanter. Utveien blir å følge en smal bekkekløft oppover, noe som føles logisk helt til jeg må krysse selve kløfta, isen brister, jeg detter gjennom med snø til over hofta, støvlene fylles av bekkevann og jeg banner så høyt at elgkuer i mils omkrets spontanaborterer. Da er ikke turlivet like fett lenger. Først etter cirka tusen forsøk på å fortsette, har jeg trampet nok snø til at skiene får feste. Og så er det bare å gyve løs videre, mens svetten siler og fryser til isbiter over ansiktet. Nå skal det hele gjentas et par ganger, før toppen er nådd og det blir en siste kamp mot vinden for å reise teltet uten at duken blåser tilbake til Numedal. Høres koselig ut? Det er faktisk det. For i dette latterlige strevet ligger en slags ro og forventning. Når man i mange år gradvis har presset kroppen mot grensene av hva den tåler, er det en slags hyggelig gjenkjennelse i å bli utslitt, kald og gjennomvåt. Jeg går uansett bare og slurer på omtrent tre fjerdedeler av kapasiteten, vet at kroppen har mer å gi, og kan triksene for å bli tørr og varm. Altså trenger jeg ikke å være redd for å møte veggen. Og hva blir alt slitet da? Egentlig bare friske utfordringer, noe som uansett er ganske kos. Selv om den virkelige kosen nok ligger i belønningen når sola treffer teltduken i morgen, og jeg kan brette soveposen til side og bare være. All denne nattevandringa er selvfølgelig ikke å anbefale. Den skyldes kun at undertegnede er en slask av et B-menneske. Det er mer fornuftig å bevege seg i dagslys. Litt tryggere og mye mer behagelig. Særlig når været er så strålende som da jeg dagen etter glir over treløse høyder rundt vannet Fiskeløysen. Da henger sola uforstyrret på himmelen. Til venstre for meg utsikt over ås etter ås, til høyre bølgende, hvite fjellformasjoner mot en knallblå bakgrunn. Så er det altså nådd. Blefjell. I enden av vannet glir skiene inn i en oppkjørt løype, noe som føles som å akselerere inn på en motorvei etter noen mils brøyting for egen motor. Endelig kan jeg rutsje nynnende videre uten å tenke veivalg og orientering bak hver minste haug. Løypa skal følges et godt stykke sørover gjennom stor granskog langs store vann, forbi stadig lavere trær opp en elvedal, opp over tregrensa på en forblåst fjellrygg og frem til platået foran Vassholet, hvor skogen ender, vinden pisker, og bare avblåste fjell leder videre. En reise gjennom et fantastisk spenn av variasjoner. Variasjon er blant karaktertrekkene som gjør det lett å bli bergtatt av Blefjell. Til tross for at området ikke akkurat er gigantisk, har mange rangert det som et av våre vakreste fjellmassiver. Blant dem var polarfareren og nasjonalhelten Fridtjof Nansen (1861–1930), som sammen med kona Eva kjøpte en fjellgård like nord for Blefjell i 1899. «På denne plett av Guds jord valgte jeg mitt kongerike … Jeg lenges ingen steder på jorden», skrev senere mannen som hadde reist til noen av klodens ytterste hjørner. Han omtalte årene her oppe som noen av de lykkeligste i sitt liv. Lokalt deles gjerne Blefjell i områdene Vesle Ble og Store Ble. Førstnevnte er et platå rett over tregrensa i sørøst, hvor man på toppen finner sletter av myrer og vann. Området har vid utsikt og er sannsynligvis det nærmeste vi kommer en vidde øst for Hardangervidda. Ikke minst er det kjent for å være hovedstadsområdets beste sted for vindseiling. Sportsfiskere kaller også strøket «det glemte fiskeområdet», noe som vitner om uutnyttede villmarksressurser til tross for relativt mye trafikk fra mange nære hyttefelt. Likevel. Store Ble er det virkelige Blefjell. Den drøyt 16 kilometer lange fjellrekka fra Blenuten i nord til Sigridsfjell i sør troner over Vesle Ble. Her inne er den 1342 meter høye Bletoppen høyeste punkt blant en mengde fjell over 1100 og 1200 meter. En lett tilgjengelig lekegrind for en hver toppturentusiast. Og et perfekt sted å avslutte et eventyr. Om du er en ørn og svever lydløst over Store Ble en lørdag morgen midt i februar, er landskapet under deg dekket av lange skygger og et kritthvitt teppe av nysnø. Nesten ingen spor noe sted. Du runder Åklinuten omtrent midt i massivet og seiler ned over Fjelldalen og Åklivatna, der en tynn stripe av røyk stiger fra pipa på turistforeningshytta Eriksbu. Under deg piler mus og gnagere i sikkerhet i huler under snøen, før du sirkler på luftstrømmer over Uverudfjellet og seiler over vann og skar sørover. Så kommer du over mektige Gråfjell på 1320 meter, sirkler noen ganger og lander med brede vinger på den høyeste av Brørsteinan, to enorme flyttblokker som tårner i terrenget. Navnet har de fått fordi de (med god fantasi) ligner to personer. Et sagn sier at de var to trollbrødre som ble til stein da de gikk seg vill og ble truffet av sollyset. Den typen menneskelige fabler er du totalt uinteressert i, så du letter med tunge vingeslag, vrir inn i en smal dal, surfer på oppdriften over avrundede topper og stuper ned i et trangt juv, et juv som snart vider seg ut i en åpen fjelldal der jeg løfter hånda for øynene, skygger for sola, og ser deg suse forbi. Snart er du en svart prikk mot himmelen. Jeg senker hånda og dytter primusen ut av teltåpningen. Så tenner jeg en fyrstikk, stikker den borti brenneren, vrir rundt gassventilen og plasserer en gryte bredfull av snø over den hvesende, blå flammen. Deretter er det bare å pakke seg tilbake i posen, nyte sola og vente på frokosten. Enmannsteltet er ikke større enn at jeg ligger inne og likevel er ute. Behagelig, selv om 17 kuldegrader og lett vind ikke gjør morgenen til noen direkte kokheit opplevelse. – Hva tror du? Får vi se folk i dag? spør jeg sekken, som av plasshensyn er forvist utenfor teltet under matlagingen. Den er allerede dekket av finkornet fokksnø og stirrer bare trassig tilbake. – Ikke? Tror du ikke folk drar ut når det er så fint helgevær? Jeg har ikke sett folk på dagevis. Ikke hørt noen heller. Bare rådet grunnen alene her i Vassholet, den vanligvis mest brukte inngangsporten til Store Ble. I dalen går nedsnødde skitråkk i alle retninger. Alle er mine. De er tråkket til topper og utsiktspunkter, på kveldsturer, rutsjeturer og generell basing i dalsidene. Jeg har rett og slett hatt noen solide hviledager, noe som har føltes fortjent etter en måneds tråkking gjennom årets kaldeste årstid. Nok en tur er snart over. Jeg har allerede begynt å forberede meg på følelsen. Av at sekken står i gangen hjemme, mens soveposen, den som har vært det mobile hiet og eneste sted å slappe fullstendig av i 30 hustrige dager, henger til tørk på loftet. Av at hverdagen kommer. Med kjøleskap, vannkoker og servise nok til et dusin gjester. Ikke en svartsota kjele og en halv plastskje. Vet allerede at det plutselig vil være litt som om jeg ikke var her ute. Som om siste måned var et blaff av et øyeblikk, noe man med fektende armer prøvde å gripe tak i og la vare, men som slet seg løs og bare etterlot litt bållukt og øm leggmuskulatur. Snart vil også det være borte. Så hva står igjen? Forhåpentligvis noen minner. Innsikt i natur jeg må og skal tilbake til. En følelse av ro og mestring, kanskje. Noen erfaringer å ta med videre. En haug med notater og fire fylte minnekort der minnene måles i pixler og bytes. Og akkurat nå: den boblende lyden av kokende vann. Løfter kjelen av varmen, men bråstopper bevegelsen da fire skikkelser kommer til syne nede i dalen. Jeg gliser mot sekken, som snart ligner en ganske ordinær snøhaug. – Der ser du! Nå lar vi dem gå foran. Med litt flaks tråkker de spor helt til Bletoppen.1 poeng
-
Kort om planlegginga av turen For to år siden var jeg og en venn + tidl. arbeidskollega av meg på en ukestur i Nord-Norge. Var vel der vi fikk masse tid til å sammen-tenke litt om ting vi har lyst til å oppleve før vi går i graven! Av alle temaene som kom opp var en av dem Alaska, men som vanlig virker det jo ganske så fjernt ut. Langt å reise, en planleggingsfase av dimensjoner som ingen av oss har særlig erfaring med og at en av oss ikke var singel! Vi snakket ikke om Alaska mer før en sms-samtale 6 måneder senere da vi køddet litt med tanken igjen. Etter Grønlandsturen min sommeren 2013 var Vegar på besøk i Trønderhovedstaden igjen og vi snakket seriøst om Alaska. Vi bestemte oss for å reise neste sommer og satte av 2 måneder, om økonomien holdt til noe sånt! I november og desember 2013 gikk dagene med på å utforske Google Earth å google alt jeg fant der for å skaffe meg meste mulig informasjon om Alaska. Etter som det var så enormt brukte jeg endel tid på å få oversikt over de uendelige mulighetene villmarks-elskere egentlig har her. Brukte markeringsverktøyet i Google Earth etterhvert som jeg leste meg inn i hvert enkelt område og markerte de i tre forskjellige farger. Svart = Uaktuelle områder Gul = Aktuelle områder, vanskelig å komme seg til, må flyes inn. Grønn = Aktuelle områder, enkelt å komme seg til, kan gå inn fra vei. Vi la vekt på endel ting som ville avgjøre hvilket område vi ville inn i. Vi ville utforske ett litt ukjent område som var vanskelig å komme seg til, altså vi måtte flyes inn med sjøfly. Vi ville jakte litt småvilt, fiske, bestige fjell som ikke var særlig teknisk, men utfordrende nok uten tau. Vi hadde også en drøm om å kanskje bygge noe, enten ei lita koie eller ei gamme. Vi ville heller ikke ha vestlandsvær. Alaska's vær er litt likt det i Norge, noen somrer er kjempefine, selv på kysten, mens andre somrer regner det i ukevis. Vi ville se bjørn, men ikke hver dag, derfor ble områder som Kodiak og Katmai markert i svart. Katmai var uansett ikke aktuell da alt er en nasjonalpark med strenge regler når det gjelder camping, jakt og fiske. Jeg leste meg inn i områder som Wrangell, Denali, Chugash og Talkeetna Mountains. Spennende områder, men her skal du være flink om du ikke ser eller møter på folk om du skal vandre i rundt i ukesvis. Vi hadde også en case. Vi hadde lyst til å bygge noe, men etter mye lov og regel-lesing om hva som gjelder i State lands, Federal Lands osv. kom vi fram til at det ikke er lov til å bygge noe som helst noen steder. Det eneste unntaket var om vi bygde oss noe til nød-ly, og da kan det bygges innenfor skjønn, altså ikke noe store greier. Fra før av hadde jeg sett litt på områdene videre vest og sørvest for Denali, altså den langt mer isolerte delen av Alaska Range. Brukte topografiske kart på Peakbagger.com og Goodle Earth og fant fram til ett område ved Ch'akajabena Lake (tidligere kjent som Chakachamna Lake) som så interessant ut. Området ligger bak Tordrillo Mountains å kan ikke sees fra befolkede områder, selv med flere hundre fjell over 2000m. Fjellområdet bærer navnet Hidden Mountains og er svært isolert og lite besøkt. Fjellene ligger ikke så langt i fra Anchorage, litt over en times flygetur i sjøfly inn til Ch'akajabena. Kanskje hadde vi penger nok til å fly dit. Skrev e-post til fire selskaper i Anchorage og lurte på pris for ett sånt oppdrag. Fikk svar fra alle og vi endte opp med å ta Trail Ridge Air som gav oss ett Cessna 206 for hele oppdraget, fly ut dit og opphenting når vi ønsket det. Vi skulle ringe inn på satalitttelefon når vi ønsket opphenting, så vi ikke hadde en eksakt deadline untatt det at vi måtte inn til Anchorage senest om ca 50 dager. Geografiske navn i vårt område. Etterhvert som ukene gikk utover i 2014 ble pakkplaner klare. Vi dro også på en liten mini-Alaska til norske skoger å prøvde ut endel trefoter og tørking av kjøtt. Dette var noe vi kanskje kom til å prøve oss på i Alaska men vi var enige om at det tar vi når vi kommer dit og bare har med oss løse ideer. Over Grønland i Lufthansa Etter litt kluss med pass endte vi opp i Anchorage omtrent som planlagt (les mer under erfaringer fra turen). I Anchorage handlet vi inn mat og mye av utstyret vi ikke tok med oss hjemmefra. 18 Juni satte vi oss i flyet mot Ch'akajabena. Første tur ble bommert, vi endte opp i skummel tåke som tvang oss ned mot bakken. Da tretoppene plutselig dukket opp 10m under flyet snudde vi. Etter enda en siste pizza prøvde vi på nytt på ettermiddagen og kom oss fram til ett område enda flottere enn det jeg hadde sett for meg! Del 1 | 4 uker ved Ch'akajabena Lake (Chakachamna Lake) I forkant var det lite informasjon å finne om Ch'akajabena og Hidden Mountains med unntak av tre US Geological Survey-expedisjoner på slutten av 1920-tallet. De beskrev terrenget, vegetasjon og dyreliv godt som vi kunne til en hvis grad stole på. De eneste kartene som eksisterer over området ble printet i 1953 så vi kjøpte disse på butikken i Anchorage. Før vi reiste inn hadde jeg sett meg inn i geografien å sett ann mulige steder for en god basecamp med muligheter for å komme seg til fjells, men det var dårlige satellittbilder og vanskelig kart så vi kunne ikke planlegge noe i detalj. Vi måtte fly over området først og se det ann med egne øyne før vi kunne bestemme oss for en god base camp. Landingsforholdene til sjøflyet, både dagen vi landa og med tanken på opphenting senere måtte være med i vurderinga. Området som var aktuelt var hele området mellom Nagishlamina og Igitna River. Her var det tre små fjellkjeder delt mellom dype daler som vi kalte for Vestfjella, Sentralfjella og Østfjella. Håpet var å lande ved Chilligan River mellom Vest- og Sentralfjella, da det var sannsynligvis best å lande inne i bukta der. Vi bekreftet at det var sannsynelig best å lande ved Chilligan under overflyvningen og gikk inn for landing, med potensiell basecamp på østsiden av elva, mot Sentralfjella. Men da vi gikk inn for landing viste det seg at bølgene var alt for høye og vi måtte avbryte landingsforsøket umiddelbart da vi traff bølgene og alarmene peip. Vi fant roligere vann litt lengre ut og en ny potensiell basecamp ved ei strand der. Det gikk fint, det eneste problemet var at langs strandkanten står tusenvis av døde trær både 5 og 10m ute i vannet så det ble vanskelig å komme seg intill land for avlastning. Vi fant til slutt en mulighet, men vingespennet var for bredt til at vi kom oss inn til stranda. Jeg tok over styringa av flyet mens piloten vår klatra utpå. Jeg bremsa slik han sa mens han tok imot treet å fikk svingt oss inn imellom til stranda. Dette var ei flott strand, skulle tro vi var på ei stillehavsøy! Vi koordinerte pickup med piloten å lagde oss en liten plan A og plan B for uthenting. Så dro piloten og vi var helt alene, å skulle bli helt alene de neste 30 dagene. Beskrivelser til kartet du ser over Base Camp (Camp Valhalla) | En todelt camp. Telt og overnattingsplass, hvor det meste av utstyr ble lagret. Vi fant en ganske fin plass til campen på en rygg overfor en bekk (50 høydemetre over Lake Chakachamna) og etter å ha ryddet bort litt småskog fikk vi en fantastisk utsikt og en fin bålplass. Andre delen av campen lå nede ved vannet på 347moh. Her var alt av mat lagret 3-4m over bakken i trærene. Vi fikk bygget oss en ordentlig bålplass og bygget oss benk. Campen ble delt i to da vi må oppbevare, lage og spise mat ett stykke fra sovestedet i slikt bjørne-territorium. Camp I (FOB (Forward Operating Base) Viking I) | Første camp til fjells ble opprettet på 3700 fot (1128m). Det var rundt 200 høydemetre over tre/bush-grensa og vi brukte denne helt i starten til førstebestigningen av Lindisfarne og Hugin. Det fine med campen var at den lå på ett lite flatt parti litt utpå en rygg, slik at vi hadde en utrolig flott utsikt over områdene herfra. Problemet var at vannkilden lå vanskelig til, ganske nært, men nede i en stupbratt canyoon. På Camp I hadde vi også noen døde tørre trær spredt rett nedenfor oss som vi kunne bruke til fine kveldsbål. Camp II (FOB VIking II) | Vår andre camp ble opprettet på 4750 fot (1448m). Den ble brukt i to netter da vi besteg Leksvik og Østtinden. Fin plass å campe på ett lite gressplatå med små stille-rennende bekker som rant 2m fra teltåpningen. Dessverre fantes det ikke noe brennbart her så bål utgikk. Camp III (FOB Viking III) | Vår tredje camp ble opprettet på ett gressplatå på 4350 fot (1326m), men små bekker rett ved teltet. Her lå vi ganske vindbeskyttet til litt mer inn i fjellene enn Camp I med vann rett i nærheten. Hadde vi gått litt lengre da vi gikk opp første gangen å opprettet Camp I hadde vi nok etablert den her. Campen ble brukt til bestigningen av Kippersund, Nesset, Nidaros, Hugin og Chilligan. Vi gikk ned til Camp I for å hente opp ved og hentet såpass mye på en tur at det holdt til alle dagene ved Camp III. Kveldsutsikt fra Camp Valhalla mot Peak D, ett fjell på 2393m som står rett opp på sørsiden av Ch'akajabena Lake. Fjellet har aldri blitt besteget. Meg (t.v.) og Vegar som peker på Peak D der vi observerer flere nye snøras som har gått over natta. De første tre dagene gikk med på å opprette Camp Valhalla og selv gjøre oss klar til videre framrykking opp mot fjellet. Vi hadde endel småting som vi måtte læres da vi ikke hadde erfaring med det fra før av. For eksempel hadde vi med oss mat som måtte henges opp og taes ned hver gang vi skulle spise, i begynnelsen var dette en liten nøtt å knekke da vi hadde kjøpt to "bjørne-sikre" bokser som maten skulle oppbevares i. En måned med provisjon var mye vekt og det var ikke akkurat enkelt å få de firt opp og ned i trærene. Kanskje skulle vi kjøpt tre bokser, evt ei trinse? Men vi fant ut av det, og vi ble etter hvert eksperter på opp og nedfiring av maten! Vi fikk også erfare at vi var nå i ett territorium fullt av dyr som ikke lenger eksisterer i samme grad her hjemme i Norge. Vi ble rask klar over at bjørn bodde like i nærheten av Camp Valhalla, vi fant fersk bjørnebæsj og spor få meter fra der maten vår hang. Vi ble også tidlig raidet av jerv og måtte jobbe litt med sikring av alt av utstyr, for vi hadde vist mye som interesserte dyrene. På dag fire tok vi en tur oppover i lia for å se om vi fant en effektiv rute opp til fjellet. Vi fant fort ut at i slikt terreng med en slik vegetasjon er det ingenting som er effektivt. Her skal det svettes og vi kan ikke forvente å bevege oss over avstander som er i nærheten til det vi er vant med i Norge, selv i Norges verre småskoger langs fjordene. Morgentåke over Ch'akajabena Lake, sett fra Camp I. Rett før bildet over ble tatt fikk vi for første gang sett hvem vi hadde som nærmeste nabo, Mens vi satt å nøt kveldsutsikten fra Camp I ser jeg to bamser komme opp av tregrensa, ifra samme område vi har Camp Valhalla liggende. Det var ei binne med en unge. Tok noen bilder mest de gikk opp mot oss før vi reiste oss opp for å synliggjøre på god avstand. Bjørnene snudde umiddelbart og returnerte ned i skogen som du ser i videoen under. Seint på kveld ved Camp I. Vi hadde også dager med gråvær Etter å ha etablert Camp I gikk vi mot første topp. Vi besteg det vi ikke var sikker på var ett fjell, men det var det, Lindisfarne kalte vi toppen og derfra fortsatt jeg over en løs travers opp til Huginn, Sentralfjellenes nest høyeste topp på 1925m. Vi returnerte til Camp I og ned til Camp Valhalla igjen for å hente opp proviant. De neste to ukene ble vi i fjellet og besteg flere fjelltopper i forskjellig vanskelighetsgrad. Vi fikk også skutt oss noen ryper mens vi gikk imellom campene og opp mot fjelltoppene. Over ett år etter Alaskaturen ble jeg kontaktet av Mountaineering Club of Alaska som informerte meg om at alle de 7 fjelltoppene jeg klarte å bestige var førstegangsbestigninger. Fjellene i Tordrillo Mountains er alle bestegne, mens alpinister er i ferd med å starte på Neacola Mountains. Noen alpinister har også klart å førstegangsbestige flere fjell i Revelation Mountains. Hidden Mountains ligger i mellom de tre fjellområdene og er området som er minst besøkt. Alle disse fjellene er del av Alaska Range. Tur-rapport fra alle toppturene i Hidden Mountains Lindisfarne (1686m) og Huginn (1925m) Østtinden (1605m) Leksvik (1764m) Kippersund (1830m) Nidaros (1794m) og Huginn (1925m) Chilligan (1780m) Nesset (1857m) (ble ikke besteget) Profilbilde av Mt Nesset Meg på tur opp til Mt Nesset Vegar koser seg med utsikten fra Mt. Leksvik! Fra klyve/klatreturen min opp Østtinden. Videre vestover i Hidden Mountains finns det hundrevis av fjell på over 2000m som ikke har blitt besteget ennå. Rett øst for oss lå Tordrillo Mountains med flere 3k-ere. I bildet her har vi den aktive vulkanen Mt. Spurr. Etter 30 dager med mange minner og erfaringer rikere ved Chakachamna Lake ble vi hentet opp av piloten vår, 22år gamle Casey som jobbet for Trail Ridge Air. Vel tilbake i Anchorage hadde vi to uker igjen til bestilt fly gikk videre til New York. Vi hadde ikke noen plan, men vi ville se mer av Alaska når vi ført er her. Vi omorganiserte utstyr, fikk oss leiebil til halv leiepris og stakk på Wallmart og flere andre butikker for å handle inn mat! Å nå skulle vi ikke ha strenge regler på hvor mye godterier og mat vi kunne spise hver dag, vi kjøpte rikelig av alt! Vi skulle spise så mye vi bare orket, Hver dag! Jeg ringer inn på sat-telefon å bestiller opphenting noen dager før. Piloten tok med 12-pack Heineken da han henta oss og tok oss med på en liten sightseeing over Spurr's isbreearmer! Vel tilbake til Anchorage bar det rett på restaurant. Dette er forretten vi bestilte! Del 2 | Erfaringer fra Ch'akajabena Lake og Hidden Mountains Vær og vind Ch'akajabena ligger i ett litt utsatt område med mye ustabilt og voldsomt vær til tider ifølge de som er kjent der. Det er ikke uten grunn at området er såpass lite besøkt og såpass få fjelltopper, selv gode klatrefjell på 2- og 3000m står uten bestigninger. Da jeg leste meg opp ble området Neacola beskrevet som ett av Alaska's mest værutsatte fjellområder, mens Tordrillo var omtrent like ille. Håpet var at de noe lavere fjellene nord for Neacola lå i en skygge fra været når det kom inn fra stillehavet, men det var umulig å finne ut noe opplysninger om ett normalvær i området. Via webkameraet som overvåker Mt. Spurr (20km fra dit vi skulle) observerte jeg været og snøsmeltinga i flere måneder før vi kom dit. Været vi erfarte traff ganske bra fra det som jeg fant ut i forarbeidet. Mens vi hadde sol, lå Neacola Mountains og Tordrillo Mountains omkranset i tåkeskyer eller uværsskyer. Så lenge været kom fra øst, sør og sørvest berga vi unna med svært lite regn. Alle de tre gangene vi fikk nord- og nordvestvær fikk vi regn, mest den første gangen da vi fikk nesten tre heldager med regn, antar rundt 100-150mm fordelt på de tre dagene. Ellers fikk vi ganske lite regn. Vi hadde ei natt med sludd, regn og snø da vi lå på Camp II ved Østtiden, men det gav seg ganske fort på formiddagen og vi fikk ett flott klarvær i dagene derpå. De siste 3-4 dagene hadde vi også noe vær da vi ble fanget i en mix and kald og varmluft. Været kom litt fra alle kanter men holdt seg mest mot Neacola. På natta fikk vi noen heftige tordenstormer og det kunne regne heftig i endel timer i strekk før det gav seg. Mye vind fulgte med været de siste dagene da vi lå ved Ch'akajabena. Alle dagene i fjellet, både på campene og på toppene opplevde vi aldri noe mer enn en bitteliten bris. Fantastisk synes jeg, da jeg aldri har opplevd vindstille så lenge i fjellet i Norge! Temperaturen lå ganske stabilt (med unntak på den ene dagen ved Camp II) fra rundt 10c og opp til rundt 25c på de fineste dagene. Temperaturen var også ganske lik i fjellet som nede ved Ch'akajabena Lake. Dårlig vær nærmer seg Camp II Flom, ras, jordskjelv og vulkan Jordskjelv var en annen trussel vi vurderte som sannsynelig at kunne skje. Anchorage og sør-Alaska ble som kjent rystet av ett jordskjelv på 9.2 richters skala i 1964. I området vårt kunne ett slikt skjelv starte mange stein og snøras, evt. flodbølger i Ch'akajabena Lake som truet iallefall matlageret og bålplassen vår ved basecamp. Vi opplevde aldri noen rystninger på turen. Fjellene rundt Ch'akajabena er svært løse og det snør vanvittig mye i fjellet her om vinteren. Det virker også som om snøsmelteprosessen er hakket mer voldsom enn her i Norge og resultatet var mange ras. Vi hørte store stein, gjørme og snøras omtrent hver dag og så flere av rasene, selv om mange kilometers avstand. Igjen var det i Neacola-fjellene de fleste rasene gikk. Den første uka ved Ch'akajabena kunne vi høre opp mot 20 ras i døgnet. 20km øst for oss lå den aktive vulkanen Mt Spurr på nesten 3400m. Spurr er en stratovulkan med regelmessige utbrudd i større skala (VEI 4). Det siste utbruddet kom ikke fra toppkrateret med fra ett krater på 2300m sør for toppkrateret. Utbruddet i 1992 varte i flere måneder og asken falt tett i Anchorage, 130km unna, stengte flyplassen og tvang nesten en million innbyggere innendørs i ett døgn. Etter utbruddet gikk vulkanen tilbake i dvale før den våknet opp i 2005 med ett år med aktivitet. Igjen sovnet den uten å ha produsert ett vulkanutbrudd. Den våknet opp i 2012 igjen, og smeltet unna den 100m tykke isbreen over toppkrateret. Ett vulkanutbrudd ville ha forstyrret drikkevannet vårt, så vi vurderte å ta med utstyr for å rense vannet (vanlige rensesystemer mot bakterier holder ikke mot kjemisk forurensning fra vulkaner). Ett utbrudd ville også forstyrre flytrafikken, noe vi er avhengige av for å komme oss tilbake til Anchorage. Flyruta inn til Ch'akajabena går rett forby Spurr, og omveiene er lange og farlige med småfly eller helikopter. Om vi måtte ha evakuert fra området til fots ville den desidert korteste ruta være forbi Spurr, noe som ville ha vært ett selvmord i utbruddsfasen. Uansett, alle ruter ut fra Ch'akajabena til fots ville ha tatt flere uker i tildels svært utfordrende terreng, vegetasjon og dyreliv (tenker på bjørn!). Den første geologiske ekspedisjonen i 1926 brukte 3 måneder på å nå Chilligan River fra Tyonek, den raskeste ruta. På forhånd var jeg innom de seismografiske stasjonene irundt Spurr for å sjekke om det var "noe på gang". Det jeg trodde var snøfokk var damp fra den varme innsjøen i toppkrateret. Det vi ikke gjorde oss noen tanker om var flom med unntaket av at vi lå campene bort fra de trange bekkedalene i tilfelle kortvarige flommer ved heftig regn. Dette var noe vi fikk erfare. Vi tilbrakte to uker i fjellet og da vi kom ned til Ch'akajabena hadde sjøen steget mange meter. Trær stod på enkelte steder langt ute i vannet overalt rundt det 3 mil lange vannet. Til og med maten vår, som vi hang opp i noen store trær 5-6m fra vannkanten sto ute i vannet! Vi fikk derfor ett dilemma, enten måtte vi svømme ut til sjøflyet med alt utstyret eller rydde sted til at flyet kunne komme helt inntil land. Vi fant ett sted der det var bratt og med minst mulig trær i vannet og hugget ned det vi fikk til. Vi hadde masse slugs og annen ammo, og brukte selvfølgelig det til å skyte ned de største trærene. Flyet kom og kom seg til land! Vegar hugger ned trær for å få plass til ett sjøfly Strømforsyning En av mine største bekymringer på turen var strømforsyningen. Hvordan skaffe nok strøm til kamerabatteriene mine, jeg ville ikke begrense fotograferinga pga. lite strøm. Vi hadde også med oss GoPro-kamera, vi ønsket å filme mye. Vi hadde med mobiltelefon og music-angel, måtte jo ha med oss musikk. Det var prekært at vi hadde nok strøm til satellitt-telefonen om det skulle bli nød. Det ble også billigere å bruke en pad med en harddisk for å overføre bilder og video til i stedet for å kjøpe mange dyre minnekort, dessverre trenger en pad ganske mye strøm for å takle den trege overføringa av bilder fra ett kamera til en harddisk. Så på mange produkter som lover mye rart. Utstyrstestene av produktene roet ikke bekymringene mine. Tilslutt måtte jeg bare bestemme meg og gikk for Powermonkey Extreme, så jeg kjøpte ett en måned før turen og startet testing av det. Ble ikke overbevist av det jeg fant ut i testene, virket ikke som den likte den norske sola hele tiden. På slutten fikk vi leid oss en til Powermonkey Extreme pluss at vi tok med solcellepanelet som Vegar hadde fra før. Erfaringen ble heldigvis svært positiv, vi fikk jo masse sol, og powermonkeyen produserte masse strøm. Vi fant ut at bare den ene powermonkeyen hadde vært nok for å lade opp det elektriske utstyret vi hadde med. Truende dyr og insekter Verken jeg eller Vegar har sett eller møtt bjørn før, med unntaket i en dyrepark. Å være i villmarka med disse Alaskabjørnene er ifølge de fleste filmer og discovery-dokumentarer ett selvmord. Hvordan skal vi overleve noe sånt? Etter å ha lest oss opp på litt mer reelt lesematerialer om hvordan svart, brun og grizzlybjørn oppfører seg ute i marka fikk vi ett mer fornuftig syn på det. I de geologiske ekspedisjonene inn i området for 80år siden stod det noen rapporter om møtet ved bjørnen ved Ch'akajabena og også beskrivelser av bestand. Den beskrev moderat bestand av svartbjørn i området, men bjørnene var svært sky da de aldri hadde sett mennesker før. Det var mindre med brun- og grizzlybjørn, de fleste var streifere som gikk igjennom området. Derimot ble både grizzlyen og brunbjørnen som de møtte der beskrevet som særdeles store bjørner. Hvordan beskyttet vi oss mot bjørn? Vi gikk alltid og sov alltid sammen med ei hagle (Remnington Sportsman Modell 11-87). Den var til enhver tid ladd med slugs og fugleammo. Fugleammoen ble brukt til jakt, men skulle i nødverge være varselskudd. Slugsen skulle ta livet av bjørnen om så måtte skje. Vi hadde hver vår bjørne-pepperspray festet i beltet. De var også med oss til enhver tid. Da vi kom til Anchorage var det noen som ikke anbefalte oss å kjøpe det, "bruk heller pengene på våpen og ammo". Jeg kan forstå at slik spray er kanskje unødvendig på fjell og terreng med lite vegetasjon, da vil du nok skyte varselskudd, og evt rettet skudd flere meter før du kan bruke peppersprayen. Peppersprayen virker best på 1-5m, avhenger av vind. Vi erfarte derrimot at bjørnesprayen kunne ha kommet til god nytte i den vegetasjonen som møtte oss til tider ved Ch'akajabena. Vi havnet flere ganger inn i slike store krattområder, så tett at sikten ble redusert til bare noen få meter. I dette krattet virket det som svartbjørnen stortrivdes, vi fant stadig aktive bjørnestier, spor og fersk bæsj, noen få meter fra hvor maten vår hang. Hadde vi i verste fall gått oss på ei binne med en unge i dette krattet på få meters hold hadde vi rukket å trekt sprayen raskere enn hagla som vi garantert hadde hekta opp i ei grein under ei vending! Og ikke overraskende traff vi bjørn, selvsagt ei binne med en unge som kom opp fra Camp Valhalla da vi satt på Camp I. Vi så de ganske raskt da de kom ut fra tregrensa og fikk vist oss på 150m hold. Binna lå på sprang med ungen sin inn i skogen umiddelbart etter hun så oss. Noen dager senere møtte vi ny svartbjørn, i det lave krattet i tregrenselandet. Trodde først det var de samme bjørnene, men mest sannsynlig var det en annen svartbjørn som også var vår nabo. Han stoppa opp og virket nysgjerrig i 1-2 minutter. Vi stilte oss sammen og sto på en større stein for å virke enda større. Bjørnen tok til fornuft og forsvant rask ifra oss. Vi snakket alltid høyt når vi gikk i skogen, og musikken vår kunne høres opptil 50m fra oss ved Camp Valhalla. Vi opplevde flere ganger mistanke at bjørn var i nærheten, som regel under 50m fra oss pga. lyder. Da var det bare å observere og snakke veldig høyt og bestemt! Regner med at ca 50% av de gangene vi trodde det var fare på ferde var det det, mens de resterende 50% var bare tøv fra vår side! Hvordan beskytte vi mat og camp mot bjørn? Anbefalt sikring av camp var strømgjerde, koblet til bilbatterier eller strøm-generator. Dette vurderte vi aldri å ha med så vi måtte klare oss med å stolte på indianertrikset, urin, avføring og menneskelukt. Vi tok med oss deodorant med parfyme, bjørner skal vistnok hate parfymelukt enda mer enn menneskesvette. Vi passet alltid på å urinere på strategiske punkter rundt teltet og matcampen. Maten hang i tau 3-4m over bakken, pakket ned i zip-poser og oppbevaringsdunker for å redusere matlukt. Ingenting av det er 100% sikkert, så man må bare leve med det. Noe nervøs var vi i starten av, men det tok ikke lange tiden før vi var ganske beroliget. Møtene med bjørn var jo positive, og det virket som vi gjorde ting riktig da bjørnene reagerte slik de gjorde. En morgen våknet vi opp på Camp I og fant ferske spor av bjørnespor på størrelse med hodet mitt. Denne bjørnen hadde kommet svært nær oss i løpet av natta, men gikk i en fin halvsirkel irundt teltet endel meter ifra urin-punktene våre. Vegar markerer territorium I beskrivelsen fra den geologiske ekspedisjonen stod det at de ble stadig raidet av nyskjerrige jerver. Det skulle vi også få erfare. Da vi kom opp til teltplassen vår ved Camp Valhalla etter å ha vært nede ved mat og bålplassen på stranda hadde den blitt raida. Den ene joggeskoa til Vegar var søkk vekke, fant den aldri mer. klær, sekker og utstyr lå spredd rundt og pappetikketten rundt whiskeyflaska hadde tatt spor av aktiviteten! Heldigvis overlevde glassflaska! Dette var i starten av turen, og det ble da en skjerpings, camp ble ryddet og vi måtte bruke endel tid på å sikre alt av utstyr mot jerv. Det eneste som lå igjen på bakkeivå var spade og tungt verktøy. Men det skulle heller ikke være nok, da vi returnerte fra fjellet etter to uker borte fra Valhalla hadde campen blitt forsøkt raida, og spaden vår var borte! Etter leteaksjon fant vi igjen den da, 50m fra campen. Vegar har igjen en joggesko, og etiketten til whisky-plaska er merket for livet etter jerven Mygg? Vi forventet det verste, men ved Chakachamna så vi knapt en eneste mygg. Spørs om vi var tidlig ute i sesongen (midten av juni-midten av juli). Hvordan skaffet vi våpen? Det er en historie som ikke egner seg i en seriøs turrapport! Pass og Visum Tre uker før avreise var jeg i Oslo for å skaffe visum hos ambassaden. Det kunne ha blitt gjort enklere med Visa Waiver Program, men ettersom jeg ble anmeldt og bøtelagt etter å ha tatt ett stjernebilde på feil sted til feil tidspunkt for noen år tilbake har jeg rulleblad og må på intervju. Passet skulle returneres 3-7 virkedager. Men passet kom aldri, da jeg ringte opp en uke før avreise sa de at de kunne ikke finne passet mitt. De sa de skulle lete etter det. Ringte deretter hver dag helt til de blokkerte telefon-nummeret mitt den 4 dagen! Det ble til at jeg måtte ha ett helt nytt pass (USA aksepterer ikke nødpass), men det kom til å ta tre uker med køen som var nå. Flyet mitt gikk søndag 15 juni. Vegar dro, mens jeg satt igjen uten pass. Jeg tok en sjanse, bestilte nytt fly tirsdag morgen med en tanke om at jeg måtte skaffe meg nytt pass på dagen på mandag. Mandagen kom og jeg sto på politihuset i Trondheim kl 07.00 klar til å gjøre absolutt alt for å skaffe pass på dagen. De kunne ikke hjelpe meg. Klokka gikk. Jeg ringte til politiet i Oslo (kl 09.00). Etter 40min i kø kom jeg igjennom å forklarte den håpeløse situasjonen. Etter en del ventetid og snakk med sjefer ble det til at de flyttet meg fremst i passkøen. Men da måtte jeg ned på politihuset i Trondheim å få de til å lage nytt pass innen 40min. Gjorde som de sa, og fikk laget ett nytt pass akkurat innen tidsfristen. I Oslo sendte de personell til pass-fabrikken og henta det ut. I mens fikk jeg en jeg kjente til å dra til politiet i Oslo å hente passet, jeg måtte bekrefte med underskrift at det var han som henta det. Kjøpte flybillett til Oslo og fløy dit på kvelden. Tirsdag morgen reiste jeg til Frankfurt og videre til Anchorage! Mat og planlegging av dette Det mest kompliserte med slike store turer må være å planlegge maten. Å sette seg ned å sette opp ei liste av hva du skal spise dag for dag er ganske lett, det tar bare endel tid når vi skal være ute så mange dager. Ikke erfaren med lange turer fra før av noen av oss, men jeg gikk to uker på Grønland med en noe gjennomtenkt matplan. Problemet var at vi måtte ha så store mengder mat, og det meste måtte kjøpes i USA. Hvilken mat vi får kjøpt i butikkene der var vanskelig for oss å finne ut av. Vi satte derfor av 3 dager i Anchorage til å gå i butikken å sette opp regnestykke der. Men en ting var klart før vi reiste. Vi skulle ikke leve på akkurat nok mat hver dag, og vi skulle ha mengder med godterier å slikt, vi skal jo tross alt være der i flere uker og vi har ett fly som flyr oss og all proviant ut dit, så den eneste begrensningen er totalvekten vi hadde lov til å ha med oss på flyet. På flyplassen i Anchorage var det klart for første problematikk. Jeg hadde jo med meg Real Turmat, som det går helt fint å ta med inn i USA. Men nei da, nytt fra 01.05.2014 var at all tørrmat fra produsenten Real Turmat med lammekjøtt og kyllingkjøtt ikke var tillatt lenger. Dermed mista jeg 16 rasjoner. Som planlagt stakk vi på butikken og brukte mange timer der. Men det var vanskelig å beregne mat når pakningene med mat har en helt annen størrelse enn i Norge. Vi leste på kalorier og innhold og etter hvert tror vi at vi hadde det ganske bra planlagt. Ca 60% av maten bestod av real turmat som vi hadde med fra Norge, resten var ris, pasta, spaghetti og kjøtt/skinke i hermetikk, bakevarer (noen brød til den første uka), noe krydder, salt og sukker, matolje, mye godterier, to flasker whisky og noe redbull! Etter butikkbesøket trodde vi at vi hadde mat nok til 6 uker, da påberegnet at vi ville spise mye mer der ute enn vårt normale dagsbehov. Men det viste seg at det holdt akkurat til 4 uker. Da vi ble henta satt vi igjen med kanskje 1-2 dager mat igjen (mest bare ris). Vi kjøpte også feil ris da det var typen ris som måtte kokes i 45min før den var spisanes! Godteriet måtte vi også rasjonere den siste uka selv om vi gjennom hele turen passet på inntaket av søtt. Real turmaten holdt til de dagene vi beregna det skulle holde til, men den maten vi kjøpte holdt til under halvparten av det vi beregnet i butikken. Med ett ekte poseringsbilde avslutter jeg denne turrapporten så håper jeg at det var til inspirasjon eller til hjelp til noen!1 poeng
-
Sierra Nevada er en fjellkjede i California og har flere av de høyeste fjellene i USA (utenom Alaska). Fjellkjeden starter nord for Mojave ørkenen og strekker seg nordover helt til Lake Tahoe. Landskapet varierer fra vulkanske fjell i nord til granitt i Yosemite. I mellom alle fjellene ligger tusenvis av vakre innsjøer og nede i dalene vokser det gigantiske barnålstrær hvor Giant Sequoia er de største (finnes bla i Yosemite og Sequioa National Park). Området er et mekka for friluftsfolk og en finner alt fra turistfeller som Yosemite Valley til godt bortgjemte perler hvor en kan unngå å treffe folk på dagesvis. High Sierra er den høyeste delen av Sierra Nevada og er området fra Golden Trout Wilderness og til nord i Yosemite. Rapport fra min egen tur fra Yosemite til Mt Whitney kan du lese her: http://www.fjellforum.no/index.html/turrapporter/sierra-nevada-del-13-ten-lakes-reds-meadow-r141/ Forslag til ruter John Muir Trail (340 km) JMT er en rute mellom Mt Whitney og Happy Isles i Yosemite Valley på 211 miles (340 km). Hele turen går på god sti, men med mange høydemeter og over 11 fjellpass hvorav 6 av de er over 11000 fot (3353 moh). Høyeste punkt er Mt Whitney på 14505 fot (4421 moh). Tradisjonelt sett var det flest som startet ved Whitney Portal, men pga konkurranse med alle de som skal bestige Mt Whitney og kun 60 tillatelser med overnatting hver dag er det vanskelig å få starte her. Det vanligste er derfor å starte i Yosemite fra Happy Isles trailhead, Sunrise Lakes th eller Lyel Canyon th. 15-30 dager er vanlig tid på JMT, men er man sprek og vant til høyden er det mulig å gå på 10 dager eller mindre. Ved Tuolumne Meadows, Reds Meadow, Vermillion Valley Resort og Muir Trail Ranch er det mulig å proviantere. Ved sistnevnte selges ingen mat, så en må sende det inn selv 3 uker i forveien. For mer informasjon om planleggingen av JMT er Elizabeth Wenk sin bok regnet for å være den mest komplette. Men det er også mye ressurser på nettet. http://www.trailtosummit.com/john-muir-trail/jmt-hiking-resource-page/ http://www.amazon.com/John-Muir-Trail-Essential-Americas/dp/0899977367 Pacific Crest Trail (4184 km) Over 400 miles av PCT går gjennom Sierra Nevada. I High Sierra deler den de fleste plasser sti med JMT. Her er det muligheter for turer på noen få dager til 4-6 måneder om en går hele PCT. http://www.pcta.org/discover-the-trail/day-and-section-hiking/ High Sierra Trail (100 km) Starter ved Crescent Meadow og ender på Mt Whitney. Siste delen deles med JMT. Turen en på 62 miles eller 100 km. Tar vanligvis 4-7 dager. http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/high-sierra-trail.htm Rae Lakes Loop (67 km) Meget populær rundtur i Sequoia and Kings Canyon National Parks som starter og slutter ved Roads End på vestsiden av Sierra. http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/rae-lakes-loop.htm Sierra High Route (314 km) SHR er en umerket rute som i store deler går utenfor merket sti og tar en over rekke høye fjellpass og går så nærme som mulig Sierra Crest som er vannskillet mellom Eastern og Western Sierra. Turen starter ved Roads End i Kings Canyon National Park og ender ved Twin Lakes i Yosemite. Det er mulig å bare gå deler av ruten og en kan f.eks starte over Bishop Pass eller ved Reds Meadow. Opphavsmannen til ruten er Steve Roper og han har skrevet en egen bok som beskriver den. Andrew Skurka har også utarbeidet en egen detaljert databok og beskrivelse av ruten. http://www.amazon.com/Sierra-High-Route-Traversing-Timberline-ebook/dp/B001I45ZCK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1450979692&sr=8-1&keywords=steve+roper+high+route http://andrewskurka.com/adventures/sierra-high-route/ Egne rutevalg Det er fullt mulig å gå sine egne veier. Det er en rekke stier på kryss og tvers av Sierra Nevada og dette er spesielt å anbefale om en ønsker å gå i områder med mindre folk. En webapp kalt Sierra Mapper er laget for å kunne lage egne ruter. Fra caltopo kan en skrive ut kart. Boken til R.J. Secor beskriver alle pass, fjelltopper og stier og gir gradering på vanskelighetsgraden med mer detaljerte klatreførere for de mer tekniske toppene. Forumet High Sierra Topix (High Sierra sitt svar på fjellforum) har også et interaktivt kart hvor de fleste pass er merket og gradert. https://awhite4777.pythonanywhere.com/SierraMapperAlpha/default/start http://caltopo.com http://www.amazon.com/High-Sierra-Peaks-Passes-Trails/dp/0898869714/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1450996291&sr=8-1&keywords=high+sierra+passes http://www.highsierratopix.com/high-sierra-map/map.php Sesong og klima Mesteparten av nedbøren i Sierra Nevada kommer fra november til april. I normal år er det mye snø og passene er ofte snødekte til uti slutten av juni. I år med mye snø kan det ligge snø til langt uti juli. De siste 3 årene har det derimot vært tørke i California og isbreene er på historiske lave nivåer. El Nino er imidlertid sterk i vinter og til nå har det kommet litt over normalt med snø i Sierra Nevada. Slutten av juni - september er normalt gode tidspunkt for turer i Sierra Nevada. Lavere liggende områder kan også by på fine turer hele året. På sommeren er det ofte mindre nedbør enn her hjemme, men tordensværsbygger er vanlige og bygger seg ofte opp over 4-5 dager før det braker løs. Disse kan lokalt gi mye nedbør. Lynnedslag er også en reel fare i disse høye fjellene og hvert år dør folk av lynnedslag i USA. Det anbefales på det sterkeste å holde seg unna fjelltopper, rygger, pass og åpne enger ved tordenvær. Været har også vært mer ustabilt de to siste sommerene og det har vært mer regn enn normalt i juli. På nettene kan det ofte bli under frystepunktet siden en er så høyt oppe, men på dager med godvær varmer sola bra og det kan bli opp i 30 grader i skyggen med en sol som står mye høyere enn her hjemme. Generelt sett er det mange flere dager med sol og opphold enn det som er tilfellet i norske fjell. Det kan derfor være lurt å droppe den tunge skalljakka med en lettere regnjakke eller poncho. Tillatelser (Wilderness Permits) For å overnatte i nasjonalparker eller områder med status "National Forrest" må en ha en tillatelse i USA. Hvordan man skaffer denne varierer litt fra park til park og jeg lister her de mest aktuelle for Sierra Nevada. Har man fått tillatelse en plass kan man gå inn i annen nasjonalpark uten ny tillatelse så lenge man holder seg i villmarka hele tiden (proviantering er lov og vanligvis regnes at man kan ta 24 timer pause i nærmeste by, men må da fortsette samme plass som man forlot villmarka). Yosemite National Park Her er det kvotebegrensninger på alle trailheads og en kan reservere en wilderness permit 168 dager i forveien ved å fakse inn en søknad eller ringe (faks blir behandlet først). I utgangspunktet kan man gå hvor man vil etter å ha startet ved en trailhead, men for første gang for 2015 ble det i tillegg innført en kvote for de som skal forlate parken via Donahue Pass som John Muir Trail og Pacific Crest Trail går over. Det har derfor blitt mye vanskeligere å få en JMT permit med start fra Yosemite og en bør må derfor søke akkurat på rett tid for å få være med i loddtrekningen om de 35 tillatelsene (i tillegg er det 10 pr dag på oppmøte fra Tuolumne Meadows). Andre trailheads er lettere å få og en trenger ikke reservere for å få seg en tur i Yosemite om en kan være litt fleksibel. Det er utrolig mange flotte turer i Yosemite som ikke er PCT eller JMT, både dagsturer og lengre turer. En kan også finne andre stier ut av Yosemite som omgår kvotebegrensningene f.eks Isberg Pass og Parker Pass eller et av passene uten sti (f.eks via Sierra High Route) http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/wildpermits.htm http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/jmtfaq.htm Inyo National Forrest (Ansel Adams Wilderness og John Muir Wilderness) Østsiden av Ansel Adams og John Muir Wilderness hører til Inyo National Forrest. Disse bruker den offentlige kanalen for permits og en kan søke online på tilgjengelige trailheads. Det er enorme muligheter her for korte og lengre turer og ikke begrenset av John Muir Trail som er den mest kjente. En kan søke 6 måneder i forveien. http://www.recreation.gov/wildernessAreaDetails.do?page=detail&contractCode=NRSO&parkId=72203 Sequoia and Kings Canyon National Park Reservasjoner gjøres pr faks eller brev og en må søke 1 mars for å være med i trekningen om de mest populære trailheads og tidspunkter. Det er spesielt vanskelig å få tillatelse til å starte fra Whitney Portal, ellers er det en rekke aktuelle trailheads som det normalt er lett å få tillatelse på. http://sierrawild.gov/wilderness/sequoiakings-canyon http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/wilderness_permits.htm Golden Trout Wilderness Etter omleggingen av permitssystemet for JMT fra Yosemite var det i 2015 mange som heller valgte å starte JMT i sør i Golden Trout Wilderness. Da får en noen dagers avklimatisering før Mt Whitney. Mest vanlige startsted er Cottonwood Meadow eller Horseshoe Meadow. Det er generelt regnet som lett å få tillatelser her og området har også mange andre fine turmuligheter. Tillatelser fra østsiden er håndtert av Inyo Natinal Forrest http://sierrawild.gov/wilderness/golden-trout http://www.recreation.gov/wildernessAreaDetails.do?page=detail&contractCode=NRSO&parkId=72203 Stanislaus Forest Ligger nord for Yosemite og gir tillatelser til PCT nord eller sør fra Sonora Pass. De har også en lang rekke andre muligheter, men Sonora Pass er den mest kjente. Reservasjon er ikke nødvendig og en kan bare hente en tillatelse ved et av kontorene til skogsstyret. http://www.fs.usda.gov/activity/stanislaus/recreation/hiking/?recid=14833&actid=51 John Muir Trail - andre muligheter Roleigh Martin har laget en oversikt over flere muligheter for å få tillatelse til JMT. Den ligger som stickypost til John Muir Trail gruppen på facebook https://www.facebook.com/groups/2240988980/ Pacific Crest Trail Skal du gå mer enn 500 miles langs PCT kan du få en spesiell PCT permit så en slipper å tenke på alle de forskjellige tillatelsene. http://www.pcta.org/discover-the-trail/permits/ Transport Fly Det enkleste er kanskje å fly til San Francisco eller Fresno som begge har god kollektiv transport til Yosemite. Vil en bruke minst mulig tid til reise kan en også fly til Mammoth Lakes Airport, men regn med noe dyrere billetter. Starter man i nord er fly til Reno et godt valg. Fra sør kan man fly til Los Angeles og buss eller leiebil derfra. Baserer man seg på leiebil er alle flyplasser i California aktuelle og det er heller ikke veldig mange timer i bil fra Las Vegas. Tog, buss og haik Amtrak og Greyhound har tog og buss til Yosemite Valley. Innen Yosemite kjører YARTS mellom Merced, Yosemite Valley og Mammoth Lakes. På østsiden av Sierra er det Eastern Sierra Transit som tilbyr transport. Vær obs på at ESTA ikke kjører i helgene. Det er litt begrenset med taxi i småbyene i Owens Valley på østsiden av Sierra, men East Side Sierra Shuttle er en mulighet. Fra trailheads er det som regel lett å få haik ned til nærmeste by og i Owens Valley er det også relativt lett å få haik langs HW 395. Det anbefales ikke å haike på vestsiden. http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/publictransportation.htm http://www.estransit.com/routes-schedule/395-routes/ http://www.eastsidesierrashuttle.com Proviantering Det er ingen turisthytter i Sierra Nevada slik som i norske fjell. Et par "resorts" (svært enkel standard) finnes, men det er langt mellom dem. Skal en gå langt er en avhengig av å sende resupplys eller dra ut over et fjellpass til en av småbyene i Owens Valley for å proviantere. Det er mulig å sende poste restante til postkontorene i disse småbyene og de er vant til å motta slike pakker fra alle som går PCT. Appen til Guthook for PCT angir alle postkontor og adressen for poste restante. Der står også adressen til resupplys langs JMT (Reds Meadow, Vermillion Valley Resort og Muir Trail Ranch). Disse har også egne websider med informasjon. Det finnes også firma som spesialiserer seg for å hjelpe med proviantering og sender ut pakkene til rett tid med den maten du ønsker. Husk også at all mat må lagres i en bjørnesikker boks. Det er kun noen få merker som er godkjente og de som leies ut i nasjonalparkene er tunge og holder kun 5-6 dager med mat. Wild Ideas har utleie av Bearikade som er den letteste på markedet, men her må en være ute i god tid med reservasjon siden de ofte blir utsolgt. Evt kan en kjøpe seg en Bear Vault som er de mest populære til samme pris som leie av en bearikade bare litt tyngre. Nord for Yosemite er det lov å henge i trær eller bruke en Ursack som er en mye lettere bjørnesikker pakkpose. Disse er dessverre ikke tillatt i Yosemite og Kings Canyon National Park. http://www.redsmeadow.com http://www.muirtrailranch.com http://www.edisonlake.com http://www.sonorapassresupply.com http://www.wild-ideas.net/what-is-a-bearikade/ Utstyr Utstyret man bruker i Norge fungerer fint i Sierra Nevada også. Skal man gå JMT, PCT eller andre av de godt tilrettelagte stiene kan del likevel anbefales å bruke lave sko. Stort sett er det tørt og høye sko kan bli både for varme samtidig som de er unødvendig tunge å gå med. Det er likevel mange å se som går med vanlige fjellstøvler også. Normalt vil en gå i en shorts eller lett bukse og t-skjorte eller en lett skjorte med lange armer for å beskytte mot sola. UV strålinga kan være enormt høy i High Sierra og det er vanlig at UV indeksen er høyere enn rekorden i Norge på 10. 11-12 er ikke unormalt og dette er regnet for ekstremt høyt. En hatt med god brem samt solfaktor 50 er derfor å anbefale. Legger ved en link til min utstyrsliste som er mye ultralettutstyr, men vekten ble litt dratt opp pga foto og fiskeutstyr. Utstyret fungerte stort sett veldig bra, men kunne kanskje byttet ut fleecejakka med en lett dunjakke. GPS er også unødvendig om en kun går på stier, men kan være greit å ha for navigering utenfor stier. Det er omtrent like mange som går med tradisjonelle tunge sekker som ultralett på JMT, mens av de som går PCT er det nesten bare ultralettpakkere. http://lighterpack.com/r/2pv5b4 V: Skjult perle utenfor allfarvei i Yosemite M: Twin Island Lakes langs Sierra High Route H: Thousand Island Lake i Ansel Adams Wilderness V: Melkeveien over Mt Gabb langs SHR M: Solnedgang ved Mills Creek langs SHR H: Rae Lakes og Painted Lady langs JMT/PCT1 poeng
-
Takk for en god og instruktiv post. Denne turen er definitivt på lista over ToDo - så får man se hva man rekker! Må i hvert fall si at du hadde igjen for å dra med skikkelig fotoutstyr - for de bildene dine er noe helt for seg selv1 poeng
-
Definisjon på friluftsliv (Stortingsmelding nr 39): Friluftsliv er opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritiden med sikte på miljøforandring og naturopplevelse. Skuterkøyring er ikkje fysisk aktivitet og tradisjonelt har lite med friluftsliv i Norge. I dag så er det kun eit lite, lite fåtal som vil definera skuterkøyring og ATV som friluftsliv. Prinsipielt så dreier skuterdebatten seg om ein skal opne område der det i dag ikkje er mogleg å drive motorisert ferdsel for rekreasjonskøyring. Dette vil vera ein stor endring i forhold til slik ein har det i dag. Sett i ljos av at dei største samfunnsutfordringane vi har i dag er global oppvarming grunna forbrenning av fossilt brensel og auke i livsstilssjukdommar som alle kan reduserast gjennom fysisk aktivitet er det fantastisk kortsiktig at ein legg opp til at folk skal sitje enda meir i ro og forbrenna enda meir fossilt brensel. Det finnes ikkje ein einaste god grunn for å opne for rekreasjonskøyring i utmark.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00