Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 27. jan. 2016 i alle områder

  1. Jeg liker å ha med litt bjørkenever på tur. Og siden jeg fyrer med bjørk i heimen, "skreller" jeg bjørkekubbene for never før de går i ovnen. Dermed får bjørkene i naturen stå uten skjemmende og "evigvarende" sår. Hvert fall for meg. .
    3 poeng
  2. En liten snutt om en kveldstur i finnemarka.
    3 poeng
  3. Man trenger jo ikke å lage sår for å få never til opptenning... er jo bare å plukke av det som henger løst. Å skjære av store flak med bark har jeg aldri skjønt vitsen med for det er da man lager evigvarende sår.
    3 poeng
  4. Fremstillingen 24. januar publiserte Opdalingen.no med overskriften "Fotografer gikk manngard etter moskus-flokkene". I dag, 25. januar, publiserte NRK.no/trondelag en lignende artikkel med overskriften "Fotografer gikk manngard etter Moskusen", senere redigert til "Fotografer avviser at de forfulgte moskusen" og igjen endret til "Turgåere avviser at de forfulgte moskusen". På forsiden til NRK.no er overskriften i skrivende stund: "Moskus-manngard skaper sinne". Vi på Fjellforum og som deltok på turen til Hjerkinn har reagert på fremstillingen om hvordan vi tilsynelatende skulle ha gått manngard, omringet og overfalt moskusen som lå på østsiden av et skar opp mot Vålåsjøhø. På vei til topps Planen for lørdagen besto av å komme seg på en av toppene i nærområdet. Turen skulle gå til Vålåsjøhø (1375 moh.). Tidlig på ettermiddagen tok de fleste skiene fatt for å følge skaret som går opp fra Tverrfjellet, hvor også Viewpoint Snøhetta ligger, og opp til Vålåsjøhø. Skaret er forsåvidt lettgått, men som bildet til Ove Karlsvik viser er skaret avblåst flere steder. Samtidig var det skare flere steder og det var derfor nødvendig å traversere der hvor det fantes tilstrekkelig med snø. Bildet viser imidlertid ikke godt hvordan terrenget er utformet, ei heller bildet som NRK har zoomet inn på. Tar man utgangspunkt i bildene, skulle man tro at skaret opp til Vålåsjøhø er tilnærmet flatt, og det er vanskelig å se hvordan terrenget faktisk er. Terrenget består av ulike forhøyninger som kan være alt fra en meter til flere meter. Når man kommer fra undersiden og skal gå opp vil det være vanskelig å forutse hva som ligger bak neste forhøyning før man faktisk står og ser hva som befinner seg der. Foto: Ove Karlsvik Etter hvert som vi beveget oss opp skaret begynte gruppen å bli noe oppdelt. En del valgte å snu for å forberede aktiviteter til kvelden, mens resten fortsatte videre oppover skaret. De som valgte å fortsette til topps så ikke moskusen før terrenget gjorde dette mulig. Som Ove Karlsvik sier til Opdalingen.no begynte moskusen å flytte på beina, og vi ble like overrasket som det den ble. Når moskusen oppdaget gruppa som var på vei oppover var avstanden til dyrene ca 250 meter i følge GPS spor. I samme øyeblikk endret gruppa kursen vekk fra moskusen for å ikke forstyrre mer enn det som allerede hadde blitt gjort. Gruppa fortsatte videre Vålåsjøhø som var målet med turen. Der fikk alle sammen 360 graders panoramautsikt mot Folldal- og Alvdal-fjellene, Rondane og nedover den sørlige del av Rondane, og så klart videre innover mot Dovrefjell. Bildet viser moskusen på østsiden av skaret, og når gruppa skulle ned fra toppen igjen sørget alle for å holde seg på vestsiden av skaret for å ikke forstyrre moskusen. Uttalelser Utsagnene som kommer frem i opdalingen.no og nrk.no at det var ufint, uklokt og mangel på respekt av dyrene kan vi forstå ut fra deres forutsetninger til å uttale seg, men når alle fakta ikke er på bordet kan vi heller ikke la dette gli forbi. Utsikten fra Viewpoint Snøhetta på Tverrfjellet er annerledes enn ved foten av Tverrfjellet, slik at fotografen er ikke å bebreide ut fra hans forutsetninger til å uttale seg. Hadde det vært mulig å se moskusen i bunnen av skaret ville vi såklart ha vurdert turen annerledes. Enten ved å gå på en av de andre toppene som er lengre vest, eller gjøre noe helt annerledes. Skjermdump fra NRK.no / Ove Karlsvik Når det gjelder det at gruppa skal ha gått manngard, omringet og overfalt moskusen faller på sin egen urimelighet. Alle som var med på turen ønsker såklart ikke å forstyrre moskusen, og vi skulle gjerne vært hendelsen foruten. Spesielt når den lever under så marginale forhold som den gjør, og i tillegg er ekstra utsatt på grunn av sykdom. Samtidig har det vært gledelig å se moskusen i vinterlige omgivelser.
    2 poeng
  5. Tenkte å lage en liten vri som forenkler lang nedstigning på ski, og da aller helst med pulk. Det fungerer knallbra og skia blir nesten som randonee i forhold til før. Det jeg gjorde var å skru av hæl-kappa på bindingen og legge inn en loop av kraftig webbing, og brukte samme skruene til å skru alt på plass igjen. litt epoxylim på skruene er alltid sunt.. Jeg har Fisher BCX129 ski med Voile`bindinger, og bindingene er både ordinær rottefella og kandahar så å si. Dvs bøyla bak hælen taes på etter ønske. Har justert det slik at skiene ikke er "spikra" på skiskoen, men om jeg rykker hælen kraftig til, så gir loopen etter. Tenker på fall med ski som ikke løser ut osv.. Tok meg max en halvtime alt sammen, totalt forandra ski
    2 poeng
  6. Ting og tang på Olsokfjellet kan tyde på at yr.no bommet grovt der, gitt :
    2 poeng
  7. Januarmåned nærmer seg slutt og den har vært utrolig bra. Har hatt 21 sammenhengende dager med mange minusgrader. Dårlige forhold for alpinkjøring, og skredvarslet har tatt seg kraftig opp etter kulda som har vært og nysnøen som kom iløpet av helgen. Lang lukkertid med mye vind i skyene. Var pent å se på teltet på avstand. Likevell noe bekymret over stearinlysene i forteltet. Når man først legger seg i posen er det vanskelig å komme seg opp igjen Kun Nordlyset som jager meg ut. Liten klipp fra turen
    2 poeng
  8. Lurer på om noen har noen erfaringer å komme med når det gjelder Multifuel III. Er den pålitelig? Bråker den unødig mye i forhold til å holde en samtale med et annet menneske? Har intensjoner om å bruke bensin på den, og gass. Noen som har en, og kan fortelle litt? ☺ https://www.fjellsport.no/primus-multifuel-iii.html
    1 poeng
  9. Dersom man ikke har peis e.l. og derav ikke bjørkeved hjemme kan man evt. gjøre slik som jeg beskrev i en tråd for noen år siden. Da har man en multiløsning som til og med tåler å bli våt. Jeg har ved en tidligere anledning testet bomullsdotter innsatt med Camp Bees Wax skoimpregnering. Det brenner forholdsvis lenge også, samt at du praktisk talt kan legge kulene i vann for så å tenne på de med en gang etterpå. Dersom man har noen generøse bomullskuler med dette i div. ustyrsposen har man både til reimpregnering av støvler hvis behov samt noe som alltid tar fyr. Brenner omtrent like lenge og med samme flammetype som eksempelet i filmen men består av lanolin og bivoks. Hentet fra denne tråden:
    1 poeng
  10. Gjett om ikke denne videoen blir flittig sett, når jeg på fredag setter kursen til Spania.
    1 poeng
  11. Jeg har brukt langrennsbukser i mange år nå, og det fungerer veldig bra. Smale nederst og vindtette foran. Kulhetsfaktoren er vel ikke så veldig høy, men det lever jeg godt med.
    1 poeng
  12. Kanskje litt Off topic, men siden det har vært diskutert så skal jeg ikke påberope meg å være fysikkekspert, men forskjellen på BC manuell og BC magnum, vil kun være gjeldende ved en forutsetning og det er oppnåelig moment ved kanting av skien. Alle metalldeler er identiske, forskjellen er trykkplaten som støvelen hviler mot, denne er ca 6mm bredere på Magnum på hver side. Når en legger trykk på støvelen ut fra senter på skien (kanter skien ved f.eks traversering), vil i teorien Magnum bindingen ha et fortrinn og gi større moment på kanten av skien. Jeg har laget en skisse, alle målene stemmer ikke, men rød=Manuell og Grønn= Magnum, de er tegnet ca 6mm forskjellig. Det hele dreier seg om prinsippet "kraft x arm" altså beregning av hvor stort moment en får på kanten av skien ut fra hvor langt trykkpunktet sitter ut fra senter av skien. L= Lengde fra senter F= Påtrykt kaft M=Moment M=L x F, for en BC manuell M=(L+6mm) x F for en BC Magnum
    1 poeng
  13. Opprettet en lignende tråd i fjor da jeg måtte bytte ut de trofaste Alfa skoene mine i lær. De eneste skoene de hadde uten membran passet dårlig på foten så jeg måtte velge GTX for å få en solid sko med riktig form. Jeg har Haglöfs i nubuck lær med membran. Må si at skoene fungerte utmerket i fjor i flere uker under svært våte omstendigheter i Jotunheimen og Rondane. De er for varme i sommervær i lavlandet, men det gjelder jo alle skikkelige fjellstøvler. Endte opp med å slå følge noen dager sammen med en tysker i Jotunheimen og han hadde skinn uten membran - vi sammenlignet etter 3. strake døgn med regn og mine var helt tørre inni mens hans var svært fuktige (sov i telt så ikke noe tørkerom). Så under de rette omstendighetene funker konseptet svært bra. Hadde jeg plumpa utti på en av de mange elvekryssingene hadde jeg kanskje hatt en utfordring når det gjelder tørking derimot... Når det gjelder lette terrengsko derimot har jeg GTX og det er bare tull - de var vanntette i kanskje 3 måneder og nå er de både våte, varme og tørker aldri.
    1 poeng
  14. Jeg bruker Fjørå langbukse til sykling om sen høst og vinter, og bruker Fjørå shorts om sommeren. Det er gode bukser, men du får mer bukse for pengene om du kikker på f.eks. Endura (selges bla. gjennom bikeshop.no). De har mange ulike modeller, er solide, og er laget først og fremst til sykling så du slipper problemer med buksebein i tannhjul.
    1 poeng
  15. Det finnes visstnok et flust av hundevennlige hytter og hoteller oppover det langstrakte landet, de fleste huser firbeinte om man spør på forhånd. Min mor har reist til ulike deler av landet med hund(er), og sier det sjeldent er problem å få innpass et sted. Hunder tillates som regel der det finnes egne "røykerom". Jeg kan forøvrig anbefale å stikke innom Åndalsnes på turen nordover, selve vugga for flotte turdestinasjoner. Herfra har du en rekke fantastiske fjellturer å velge mellom, fra de bratte, bratte, til de mer humane, hvor man fint kan bringe firbeinte. Trollstigen resort ligger strategisk til, er hundevennlig, og tilbyr flotte fasiliteter. Herfra kan dere gå opp til nordre Trolltind bla., som gir et fantastisk skue ut over den mektige trollveggen. Legger ved noen utsiktsbilder. Litt klyving siste biten, så mulig dere må gi hunden et dytt i baken enkelte steder opp der. Hvis dere ønsker en slakere tur, er det flere stivalg oppe på platået, så går an å se an terrenget før en eventuell oppstigning. Ellers er Romsdalseggen et must når man er på de trakter; her får du en fantastisk panorama uto over Romsdalsfjella, ulikt alt annet. Bratt enkelte partier, men her er det flere som tar med bikkja på tur. Når du skal bikke inn i Nordland, kjør kystriksveien, og dere vil få mangt et flott postkort montert i frontruta. Når du ankommer Lofoten skal det godt gjøres å ikke finne noe å bruke tia på! Dere har mulighet for å ta ferge over til Moskenes (sør i Lofoten) fra Bodø, eventuelt å kjøre rundt, og betrakte Vesterålen i tillegg. Etter deres tidsplan, ville jeg nok ha kjørt rundt, for så å ha muligheten til å ta ferga på vei sørover igjen. Får utnyttet tiden best slik, og den vil dere ta vare på der oppe! Beregnet kjøretid fra Bodø til Svolvær er rundt 5t30. På Austvågøya må dere innom Kabelvåg og Henningsvær, sistnevnte et godt utgangspunkt for tur og moro. Videre sørover er Vestvågøya tett i flotte fjellmuligheter, med langstrakte strender og vel bevarte fiskevær. Anbefaler å bo i Ballstad, Solsiden brygge har fine bomuligheter, men usikker på om de tar imot hund (her er det nok bare å sende en mail). Her er det kort vei til fine dagsturer. En tur på dette viset er den beste måten å oppleve alt det flotte landet vårt har å by på, så tror dette blir stor suksess; god planlegging!
    1 poeng
  16. Når jeg syklet (sommer og vinter) så prøvde jeg litt forskjellig type kledning.. Jeg syklet vell og merke Downhill, og erfaringsmessig er det litt andre type klær til forskjell fra å sykle langs veg osv. Det jeg fant ut som er en fellesnevner er at sweetprotection produserer veldig gode klær av alle sorter. Siste jeg kjøpte fra dem var en sykkeljakke beregnet for enduro om jeg ikke tar helt feil, den var knallgod på litt fuktigere dager. Og shortsene dems er helt rå! Siden du spør på denne årstiden regner jeg med du skal ha bukse, og når jeg syklet brukte jeg konsekvent bukser til cross / MX. De buksene er til dels vannavstøtende, og tåler en trøkk om du sku tryne. Dur i vegen til nærmeste motorsykkelbutikk så finner du deg ei cross bukse.. padding i rompa har de og (Heller litt sår på låra av sømmene, enn tights)
    1 poeng
  17. Jag köpte ett par 3/4 långa klätterbyxor för ändamålet. 3/4 är kalasbra rent allmänt, men nästan omöjliga att få tag i. Dessa byxor var dock så bekväma att jag började ha dom rent allmänt. Nya byxor måste fram, så jag köpte ett par vanliga "fritidsbyxor" på magasinet och kapade till lämplig längd. Så, softshell är ingen dum idé. Köp ett par lämpliga och kapa till 3/4 längd.
    1 poeng
  18. Det ble en knalltur! Blå himmel og sol, minus 25 og kalde labber. Det dro seg til værmessig på slutten, så vi valge korteste vei ned fra vidda. Det ble da "Sabotørstien" rett syd fra Skarkesjå ned til Ormefit ved Rjukan fjellstue. Et sant mareritt som jeg ikke vil unne min verste fiende eller den beste polfarer. Stroppet skiene på pulken og kastet oss utfor de to hundre høydemeterne ned fjellsiden. Brukte to timer på 900m med løssnø til låret og tett tett tett bjerkeskog, kun avbrutt av åpne bekker under snøen. Kom oss ned til tussmørket med humøret i behold og smaken av tungtvann i munnen. Burde kanskje ha forsøkt litt mer sydvestlig mot Turifit, men jeg antar den er like grusom. Med bedre tid var planen ned til veien fra Nystul, samme rute som sabotørene gikk i 1942. Den er nok minst like tung som vår rute. Erfaring: Fra Vidda ned til Rjukan med pulk er det kun Krossobanen som fungerer - med mindre man er ekstremfriskus.
    1 poeng
  19. jeg sliter ut ut sålen på fjellskoa mine på 2-3 år. Mens overdelen i så måte holder greit.
    1 poeng
  20. Sko som brukes mye holder bare to tre år. Jeg har hatt noen par med walk king, og de er utslitt etter 2-3 år. (om det er kvalitetssko?) gore-tex'en holder omtrent like lenge...
    1 poeng
  21. Alfa fikk inn over 1000 søkere og nå er det opp til oss (eller hvertfall venner og familie til kandidatene, er vel ikke såå mye blest rundt dette...) å stemme på hvem som skal få "drømmejobben": https://www.alfa.no/go-explore/30-kjemper-om-a-bli-eventyreren Noen herfra som er blant de 30?
    1 poeng
  22. Trenger ikke å være så vanskelig å få smurningen til, det viktigste er egentlig å unngå bakglatte ski og at det iser/klumper seg under dem, så kan det andre forbedres når du får øvd deg litt. Glider er for nettopp å gli bedre, og det kan du strengt tatt greie deg uten, eneste som skjer er at det glir dårligere. Men for å unngå at sålen tørker ut, og dermed glir dårligere kan du bruke det av og til når du ser skiene blir litt grå under, det blir de mest rett bak hælen og like foran smøresonen. Å korke glideren gjør at sålen varmes opp ørlite grann og glideren trekker kanskje litt inn slik at den varer litt lengre før du må til igen. Sikling av flytende glider trenger du ikke tenke på. Børste er for å lage luftlommer i gliderbelegget for at det skal gli best mulig, men det er heller ikke strengt tatt nødvendig. Jeg gjør det bare skikkelig de gangene jeg gidder, ellers så varmer jeg inn vanlig glider (i stearinlysform) ved behov og hverken sikler elle børster, det glir litt dårligere i starten, men holder lengre. Men jeg tar alltid på glider og vasker etter hver sesong. Hvor smøresonen er kommer an på spennet i skien og vekten på den oppå. Står du på skiene og tar et A4 ark under, så er smøresonen der arket stopper foran og bak når du har lik vekt på begge skiene samtidig. Legger du vekt bare på ene skal du i prinsippet akkurat greie å trykke smøresonen ned hele veien. Er det tørr føre kan du smøre litt lengre frem og vått litt lengre bak enn smøresonemerket (et par cm hver vei foran) fremme på skien, men du smører aldri lengre bak en hælen. Å bare holde seg i smøresonen er også ok. Smøresonen kan du pusse forsiktig med 100 grads sandpapir, du må ikke det, men smurningen holder litt bedre. Du kan også legge et tynt lag med den blå du har og korke den godt inn, det er ikke heller nødvendig, men det fungere litt som grunning når du maler, det oppå sitter bedre. Det finnes også en grunningsvoks som varmes på med smørejern, jeg bruker det, men den har også bare den funksjonen at den får det andre til å sitte bedre. Deretter bruker du "dagens voks" altså den som passer til temperaturen ute. Det kan fint holde med ett lag. Skal du kjøre med bil for å stå på ski, ikke smør skiene hjemme, se hva temperaturen er der du tar på deg skiene. Er du i tvil hvilken du skal velge, ta den som er kaldere på skalaen først, glipper den tar du nummeret varmere. Velger du voksen for "varm" lugger det og det glir dårlig, da må du skrape det av, en for kald voks trenger du ikke å skrape av for å legge på en varmere. Jeg korker nesten aldri voksen, det gjevner den bedre ut og fjerner klumper, men det fungere fint uten. Så for å konkludere, egentlig trenger du kun gjøre det som jeg beskriver under dagens voks riktig for å kunne komme deg ut, alt det andre gir deg bedre glid, men ikke nødvendigvis mer glede. Lykke til!
    1 poeng
  23. Vi har kjøpt paris pulk, og foreløpig funker dette som verden beste akebrett, men jeg tenker endel på drag løsning (Som betyr at jeg tenker jævlig mye på det). Jeg vil ha noe som i størst mulig grad kan repareres i felten, men som samtidig er svært holdbart. Konstruksjonen bør ha en slags deformasjons sone som gir etter ved eventuell overbelastning, slik at ikke selve pulken, eller den som drar pulken, knekker eller brister. (Dersom ett eventuelt sammenstøt med for eksempel ett tre er kraftig nok til å ødelegge plasten i selve pulken, vil jeg at stengene heller brekker først. Da disse kan byttes, eller spjelkes for turen videre) I tillegg ønsker jeg muligheten til å demontere/pakke draget bort på en slik måte at det ikke er nevneverdig i veien. Eksempelvis dersom man i flatt terreng ønsker å bruke kun tau drag, men senere samme tur vil ha støtten i stivt drag. Jeg prioriterer ikke vekt like mye som funksjonalitet eller holdbarhet, men dette er også på lista. Etter å ha studert litt forskjellige drag løsninger har jeg ett ønske om å bygge en noe løselig basert på skipulk.com sitt favoritt system (glassfiber stengene), men mer ala sammenleggbar teltstang-prinsipp (Eventuelt nærmere akapulka drag, kanskje). Jeg synes fjellpulken draget blir noe stort, uhåndterlig, og såvidt jeg kan forstå vanskelig å reparere dersom en stang først brekker. Akapulka virker fornuftig, med 1800 kroner føles vel kostbart for det det er. Jeg vurderer innkjøp av endel verktøy for å kunne lage dette slik jeg anser som best nå, og i den forbindelse lurer jeg på om noen ville vært interessert i å kjøpe ett slik drag, og eventuelt hvilken pris som ville anses som akseptabel. Jeg kan eventuelt ikke garantere annet enn at jeg har testet produktet selv, og har forsøkt å lage ett fungerende, holdbart system som kan repareres/nød-repareres. Jeg vil ikke selge noe før jeg eventuelt har lyktes i å lage dette, men jeg ønsker heller ikke overdreven positiv støtte i forkant, dersom ingen faktisk ønsker/kan kjøpe systemet senere. Men er ute etter en ærlig vurdering fra folk som kjøper/bruker utstyr i dag.
    1 poeng
  24. Siden jeg har fri i dag har jeg lest WHOs veileder om dette. Flere metoder listes opp som aktuelle: Oppvarming med vedfyring: 50 grader er for lite 55 grader i flere timer reduserer de fleste patogener dramatisk 60 grader i fra "noen" til 10 minutter gir samme resultat. - Vannet trenger altså ikke koke men at vannet koker er et veldig tydelig signal om at høy nok temperatur er oppnådd. Oppvarming med SODIS-metoden: 1. Mekanisk filtrering. - Noe som i seg selv fjerner veldig mye patogener jfr https://en.wikipedia.org/wiki/Cloth_filter 2. Vispe/riste vannet så det mettes av oksygen - Noe en mengde patogener tåler dårlig. 3 Legge vannflaskene i sola i minimum 5 timer. Inntil 50 grader: Noe mer reduksjon der fullspektrum sollys (inkl UV) ble brukt til oppvarming sammenlignet med varme eller lys alene. Det spekuleres i synergieffekter uten at det pekes på hvordan de henger sammen. (Det er mulig at noe av kildematerialet gjør det men det er grenser hvor dypt jeg gidder å pløye gjennom kildene på en alminnelig fridag) 50-60 grader: 99,9% reduksjoner av patogener enten man har UV-A som en del av faktorene eller ikke. 60 grader: Sollys filtrert for UV fungerer like godt som sollys med UV. "Therefore, achieving a sufficiently high temperature (preferably 55oC or higher for several hours) is an important factor for microbial inactivation by solar disinfection systems. " Interessant at det er en forskjell under 50 grader alikevel. Sammenhengen med filtrering, oppvarming og for min del overraskende nok sollys (der UV-A antagelig er viktig - kanskje ikke) ser ut til å stemme Etter litt videre leting for å finne en fornuftig forklaring på avviket finner jeg denne: R.H. REED, S K. MANIAND V. MEYER (2000). "Solar photo-oxidative disinfection of drinking water: preliminary field observations" http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1472-765x.2000.00741.x/pdf "Most of the research into the effectiveness of solar disinfection has focused either on the pasteurizing effects of solar radiation at temperatures above 45±50 C, in a process termed solar pasteurization (e.g. Ciochetti and Metcalf 1984; Jùrgensen et al. 1998), or on the synergistic interaction between temperature and solar radiation (e.g. Wegelin et al. 1994; McGuigan et al. 1998). However, recent laboratory studies have demonstrated that the inactivation of faecal bacteria in sunlight is also strongly dependent upon the oxygen status of the water, due to the formation of free radicals derived from dissolved oxygen via solar photo-oxidation" Det henvises her til foto-oksidering; At noe reagerer med oksygen (evt ozon/fri radikaler) når det utsettes for lys. Artikkelen viser at effekten av sollyset er avhengig av mye oksygen i vannet for å få mikroorganismene til å reagere med oksygen/ozon/frie radikaler. Funnene viser da også betydelig dårligere effekt i oksygenfattig vann. At SODIS-metoden også forutsetter risting/visping for å fungere optimalt peker på at forklaringen ligger i foto-oksidering og har en annen effekt enn UV-C som alene er dødelig for det meste levende. Det er ikke lyset/strålingen i seg selv som utgjør en effekt i SODIS-metoden men effekten den har på kombinasjonen mikroorganismer og oksygenrikt vann. Nå blir det vel uansett en stund til jeg sitter å visper drikkevannet mitt en halvtime før jeg legger det i solsteiken noen timer. Og uansett synes det at å nå 60 grader er vel så viktig og ikke minst lettvint som å utsette vannet for lys+oksygen over flere timer. I det minste på våre breddegrader hvor ved (og allerede rent drikkevann) normalt er veldig lett tilgjengelig. Men filtrering + oppvarming + foto-oksidering virker jo som en grei måte å produsere drikkevann i en knipe eller ute på bygda i tørre, fattige områder hvor kostnaden med å skaffe nok ved blir for høy.
    1 poeng
  25. Nedenfor er min Omnifuel med 4mm kryssfinèr underlag.
    1 poeng
  26. Hovedårsaken til at cumulus kan lage poser med såpass mye bedre dunkvalitet enn ME, uten å være dyrere, skyldes nok først og fremst at de syr posene selv på bestilling. Det betyr at det hverken er forhandler eller importør som skal ha sin del av kaka. Sparer nok også zloty på å ikke ha store varelagre. Ikke vanskelig å finne folk med gode erfaringer med cumulus rundt om på nettet. Blandt annet på utsidan.se. Hos meg ringer ikke varselbjella. Er ikke så opptatt av å sponse hverken grådige importører eller forhandlere Min neste vinterpose blir nok en cumulus panyang 450 eller 600. Hvis du lurer på hva reel komfortgrense er, gir nok mengden dun og dunkvalitet en god pekepinn. Finn en pose fra en annen forhandler med samme dunkvalitet/mengde og sammenlign. Antelope MF fra Western mountaineering har f.eks 735g dun 850cuin og har ei grense på -15oC Jeg hadde hadde aldri valgt en pose med dunspenst på 625. Slaskete greier!
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.