Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 16. jan. 2016 i alle områder

  1. Etter å ha blitt overbevist av en kammerat om at truger er konge på vinterturer så var det påtide og teste. Et par nyinnkjøpte Tubbs Mountaineer var klare til bruk! Været virket lovende denne lørdagen så bestemte meg for å legge ut på langtur Terrenget som skulle pløyes har jeg gått mye i om sommern og mange av rutene er blåmerkede populære tur ruter her i bygda - deler av turen måtte dog tas på GPS kurs. Her er oversikt over ruta jeg hadde planlagt: (start er nede i bunn av skisenteret og brekker da nordvest mot rognestulen) Ruta tok totalt 5 timer inkludert stopp på de forskjellige del målene. Første delen av ruta gikk fra det lokale skisenteret og opp på Rognestulen - denne delen er veldig grei å gå og tar deg opp en flott åskam i glimrende tur terreng. Det føltes veldig deilig og vasse oppover i snøen med trugene og jeg fikk ingen problemer oppover. Fantastisk hvor bra nye truger er blitt kontra de gamle jeg gikk på for 10-15 år siden Her kommer noen bilder fra veien til skisenteret og opp til stulen: Vel oppe på Rognestulen var det på tide med en rast, litt vann, nøtter og kaffe fra Thermosen er aldri feil Så var det å fundere litt over neste etappe som jeg viste kom til å bli litt mere pes da den må gåes på GPS kurs opp en åsside gjennom tykk gammel skog - Jeg satset på å finne naturlige leier gjennom skogen i dyretråkk og andre natrulige lysninger. Rognestulen ligger skikkelig vakkert til oppi åssiden med god utsikt nedover i bygda: Så da var det bare og feste truger, sekk og kamerabag og stake en kurs måt neste delmål som er en lokal topp kalt Oppsalfjell. Vel fremme der så er resten av ruta blåmerket Det skulle bli rimelig tungt dog denne etappen viser det seg, det er mye snø inne i skogen og vanskelig og bedømme hvor dyp den er på forskjellige steder. Det gikk ikke raskt men relativt gjevnt fremover. Sjekket stadig GPS på telefonen (TopoMaps m/offline norgeskart og gpx spor lagt inn) - Etter å ha tråkket både oppver åsen, ned et dalsøkke og videre oppover kom jeg endelig inn på den blåmerkede stien til Oppsalfjell! Denne klarte jeg elegant og overskyte Så da ble det litt trasking frem og tilbake for å finne igjen blåmerker. Du verden så lett denne stien er på sommern men på vinteren så er det jaggu ikke alltid lett å finne merkene og den naturlige stien! Kom omsider godt i driv på blåmerked løype og både kropp, hode og ben føltes fortsatt veldig bra! Her er et par bilder fra Ruta mellom Rognestulen og Oppsalfjellet: Det føltes skikkelig digg å endelig komme frem til postkassen på Oppsalfjellet! Den mest usikre biten av ruta var tilbakelagt uten de helt store vimseriene Men den hadde vært tung og slitsom så det var deilig og få litt varm kaffe i kroppen og skrive seg inn i turboka, lenge siden det hadde vært folk her nå Bilder fra Oppsalfjellet: Skylaget som tidligere hadde ligget ganske tungt over åsene hadde sprukket opp og det var riktig så trivelig med sol igjen - føltes ut som det var ukesvis siden den hadde blitt observert på tur Etter 10 minutter var det kalrt for neste etappe som gik ned til toppen av skisenteret, denne har store deler av veien tydelig lende og god blåmerking så jeg regnet med den skulle blit lett. Selvfølgelig klarte jeg og vimse meg bort etter kun 2 minutter ned fra toppen her!!! Gode gud som jeg rotet rundt oppi fjellsida her for å desperat finne frem til blåmerker igjen. Etter 15 minutter med endel bannskap, to skikkelig tryningser i dypsnøen og graving i snøen etter mistet iphone fant jeg endelig igjen blåruta! Puh! Det var en skikkelig lettelse og resten av ruta ned mot skisenteret gikk uten videre komplikasjoner. Men jeg merket at jeg burde fylt på med litt energi i kroppen, bena føltes litt tunge og hodet litt lett - klassisk feil! Melkesyra hadde begynt å bygge seg opp i benmuskulaturen.... Heldigvis var det ikke altfor langt frem til skisentertoppen og ruta var tydelig og fin. Her er et bilde fra ruta mellom Oppsalfjellet og skisenteret: Vel fremme på toppen av skisenteret var det første på timeplanen og få i seg mat! Hadde et ferdigsmurt pitabrød i sekken med masse godsaker i. Du verden hvor godt det var og få litt påfyll av energi Resten av vannet og kaffen ble intatt - begynte å bli litt kald både på fingre og tær så bestemte meg raskt for og komme meg videre til neste mål. Bilder fra skisenteret: Neste delen av turen var en ganske kjapp avstikker ute på en åskam som kalles Askimåsen, dette er en populær liten tur siden den går innover i ganske flatt lende fra skisenteret. Her er det også godt blåmerket og det var truge spor fra en kammerat som hadde gått denne avstikkern for noen dager siden. Vel inne på Askimåsen ble det en kjapp stopp for og føre meg inn i turboken og ta noen flere bilder. Kjente at selv om påfyll av energi hadde gjort underverker begynte nesten 5 timer med trugetrasking i løssnøen og tære litt på kreftene Et par bilder fra Avstikkern til Askimåsen: Nå var jeg ganske klar for og komme meg tilbake ned den slakkeste bakken i skisenteret og ned på parkeringen hvor bilen ventet Nedover i løypa ser jeg at noen har vært og lekt seg med en slik firhjuling med belter - bruker derfor beltesporene til og raskt gå ned løypa, helt greit og slippe løssnøen! (Skisenteret gikk forresten nylig konkurs og det er derfor ingen prepping eller aktivitet i bakkene) Vel nede på parkeringen kjenner jeg at turen ikke skulle ha vært veldig mye lenger. Det føltes deilig å være litt stiv og støl i kroppen. GPS klokka mi viser rett i overkant av 5 timer totalt med stoppene underveis. Det kommer ikke til å bli siste gang jeg går i dette terrenget og definitivt vil det bli mer trugegåing! Neste gang håper jeg på og få turfølge og kanskje ikke gå like langt Tilbake til utgangspunktet i Svarstad Skisenter: Trugeturer er noe jeg varmt anbefaller til andre turgåere - fint å kunne bruke turterrenget hele året
    4 poeng
  2. Da er det jo som det egentlig alltid har vært. Det er lov å tenne bål så lenge det ikke skjer uhell. Du har ikke gjort noe ulovlig før du har satt fyr på skogen
    3 poeng
  3. Legg merke til grunnregelen jeg har, alle skal ta hensyn og ha rett til å være i løypene. For å tilføye; det er en selvfølgelighet at folk til fots eller på truger ikke tråkker i sporet men på sida der det er hardest eller evt i midten dersom det bærer bra der. Hva gjelder fjellski i spora; du gir meg en ekstra grunn for fortsatt gå med de der! Jeg lar meg faen ikke diktere hvor jeg går på den måten enkelt og greit. Det er det samme gnålet om bikkjespor i løypa for meg, skal folk gå i feilfrie løyper får de gå på konkurransearenaer og ikke i marka der alle typer folk og brukere er. Den store mengden er ute på tur og ikke på en ytterst livssviktig treningsøkt hvor tideler gjelder og utstyret ikke tåler den minste uregelmessighet i sporet! Hva snakker du om egoisme når du skal diktere hvor folk skal gå for at du skal ha arenaperfekte løyper i marka! Det er plass til alle sålenge man tar hensyn som det er rimelig å kreve, og selvsagt ikke bruker motoriserte fremkomstmidler selvsagt! Videre burde det vært mer rideløyper og hundespannsløyper der det er realistisk å kunne ha slike løyper.
    3 poeng
  4. Det er også ekstremt dårlig folkeskikk å snakke til andre folk med den tonen du har her. Hvis du har så dyre ski at folk ikke skal få ploge i løypa, bør du kanskje få deg bedre råd eller kjøpe billigere ski...
    3 poeng
  5. Panorama fra Kvaløya, Troms tatt 14.01.16 (Sony RX100iii)
    2 poeng
  6. Da regner jeg med at du er for et forbud mot å skøyte i vanlige løyper? Noe av det mest ødeleggende for klassiske spor. Har måttet forholde meg til dette i mange år. Vi bor, med hund, ca 5 meter fra en av hovedløypene inn i marka. Mao, vi går på tur hver eneste dag, året rundt, i et område det er mye skiløyper på vinteren. Mitt dilemma har vært i hvor stor grad jeg skal tilpasse min hverdag i mitt nærområde, til "markaturister" som tar seg til rette fordi det endelig har lagt seg 10 cm snø på skogsbilveiene rundt her? Alle turveier forvandles til skiløyper på vinteren. Tja. Konklusjonen min er blitt; ikke i det hele tatt. Bortsett fra at jeg ofte går på breie planker i terrenget. Fordi det er gøy, og fordi det er god jakttrening for bikkja. Nå skal jeg på jobb om noen timer, bikkja må luftes først. At det betyr skitur med hund, i nypreppa spor i en populær skiløype i Oslomarka er 100% sikkert. Blir fint det. Vi kommer til å slite litt på løypene.
    2 poeng
  7. Om folk går med fjellski eller racingski i løypene bryr meg lite. Fjellski glir såpass dårlig at behov for ploging er nok mindre enn racingski som gir mye større fårt. Så lenge folk går på ski klager jeg ikke. Værre når det er mange som går til fots når det er mye forhold. Spesielt noen dager i fjor da det var så mildt at det ble store krater av hvert fotspor, på ettermiddagen frøs det p. Så ut som løypa var dekket av pilkehull mange steder. Da ble det vanskelig å gå på ski.
    2 poeng
  8. Merk dere ordlyden i forskriften. " Gjøre opp ild" . DVS at også primusbruk og griller vil være forbudt. Jeg synes Henry David Thoreau formulerte seg bra for ett par hundre år siden: "Any fool can make a rule , and any fool will mind it." Det har alltid vært en god leveregel...
    2 poeng
  9. Tenkte det kunne være en ide å lage en liten oversikt over steder man kan kjøpe stoff og annet til DIY prosjekter. Kom gjerne med forslag så kan jeg opdatere listen etterhvert: Utlandet: http://diygearsupply.com/ http://www.shelby.fi/catalog/default.php http://www.extremtextil.de/index_en.html http://www.questoutfitters.com/ http://www.bearpawwd.com/index.html http://zpacks.com/materials.shtml http://www.rockywoods.com/ www.funfabric.de (Tysk) https://ripstopbytheroll.com/ Norge: http://www.skinnlaaven.no http://www.sloyd-detaljer.no http://www.jerven.no/jerventekstil http://www.lyngorseil.no/ https://www.stoffogstil.no
    1 poeng
  10. Dag 16 forts. Sallie Keys Lake - McClure Meadow, 24 km Etter noen timer ved MTR drar jeg av gårde litt over tolv og går oppover langs "San Joaquin River South Fork" med mange vakre fossefall og fine settinger. Krysser broen ved piute Canyon og videre oppover. Stopper og kjøler meg ned i elva hvor det et en fin fossekulp. Var en varm dag med 25 grader i skyggen, normalt har det ikke vært mer enn 16-17 grader og selv det føles veldig varmt med en sol som tar mye mer enn hjemme. John Muir Trail oppover langs San Joaquin River South Fork Framme ved veiskillet mellom Evolution Valley og Goddard Canyon blir det en ny pause før jeg fortsetter opp, opp og opp langs switchbacks som fører til Evolution Valley. I de bratte bakkene kjenner jeg godt at sekken har blitt vesentlig tyngre etter resupply ved MTR. Utsikten fra fjellsiden er litt hemmet av røyken fra skogsbrannene lenger vest som har gitt mye smog de to siste dagene. Kommer meg omsider opp til Evolution Meadow hvor jeg hadde planlagt å campe, men det ender med at jeg går noen km til og camper like nedenfor McClure Meadow. Viser seg at plassen jeg har funnet bare har 3 cm sand over fjellet så jeg må bardunere teltet med steiner noe som egentlig fungerer veldig greit. Fikk også fikset ene staven litt bedre nede på ranchen så nå tåler den å brukes med litt mere spenn uten å bøyes så jeg kan ha full høyde på teltet igjen. V: Evolution Meadow M: Mye hjort å se langs stien på kveldene H: Solnedgang ved Evolution Creek rett nedenfor teltplassen Dag 17 Mcclure Meadow - nedenfor Helen Lake. 24 km Planla en kort dag og kun gå opp til Evolution Lake, så tok det rolig på morgenen. Gikk forbi McClure Meadow og Colby Meadow før stigningen mot Evolution Lake startet. Stoppet ved nydelige Colby Meadow og tok litt bilder. Himmelen var skyfri og brilliant blå, men røyken fra skogsbrannen lå som et teppe mot vest. Colby Meadow og Evolution Creek Da jeg kom opp til nydelige Evolution Lake hadde røyken også kommet hit og sikten ble dårligere. Veldig synd siden dette er et av de flotteste områdene i Sierra. Ble sittende å prate en stund med han jeg delte posen med m&m med nede ved MTR. Han fortalte at han hadde startet turen sammen med faren, men det hadde blitt for hardt for gamlingen og han hadde avbrutt tidliggere, han ville derfor selv gå ut ved Bishop Pass og fortsette ferien sammen med faren i bil. Trivelig kar og rask til beins, synd han ikke fikk fullført hele JMT da han virkelig virket å være i god form selv. Etter en stund valgte jeg å gå videre og tok en trekvarters pause ved Saphire Lake før jeg gikk videre mot Wanda lake og over tregrensa. Fra Wanda var det ikke lange turen opp til Muir Pass (3644 moh) og der ble det en ny liten pause. På passet står Muir Hut som er et enkelt værskydd i stein satt opp til minne om John Muir av the Sierra Club. Evolution Lake V og M1: Evolution Lake M2: Saphire Lake H: Wanda Lake Muir Hut Fra passet går det nedover mot Leconte Canyon, først forbi et par småvann og så Helen Lake. Veldig steinete og den røffeste delen av JMT jeg har gått så langt. Ville gjerne campe litt høyt, men fant ingen plasser før jeg kom ned pa rett ved tregrensa. Der var det såvidt plass til teltet mellom en stein og et tre, greit med et lite telt som kan settes opp nær sagt over alt. Ble en lang dag likevel og klokka var vel litt over seks når jeg slo opp teltet. Fikk turens første vannblemme på ene tåa også. Sikkert fordi skoene er fulle av støv, greit med lufting i front på Salomon xa ultra 3D , men de kunne gjerne vært støvtette ihvertfall. V: Helen lake M: Black Giant H: Teltplass nedenfor Helen Lake Dag 18 Helen Lake - Deer Meadow 19 km Ble nok en sen start og klokka var over ni før jeg kom meg avgårde. Hadde vært ganske overskyet tidlig på morgenen, men snart var det nesten helt skyfritt. Kom ganske fort ned i mer trebegrod terreng og etterhvert kom jeg på toppen av Le Conte Canyon. Veldig flott sted og elven rant langs stien hele veien. Dessverre kom røyken fra skogsbrannene også denne dagen sigende inn og ødela noe av utsikten. Var lenge usikker på om jeg skulle ta de tre passene langs SHR før Palisade Lake, men valgte å følge JMT nedover langs kings Canyon Middle Fork. Tok en lengre pause ved en eng langs ved elva og fikk meg et avkjølende bad i det varme været. Le Conte Canyon Grouse Meadow og Middle Fork Kings River Omsider nådde jeg krysset mellom JMT og Middle Fork Trail og fulgte JMT noen km til før jeg slo leir. Delte campplass med Matt fra Ohio som gikk motsatt vei av meg. Han hadde skadet kneet ved Forester Pass og var glad for at jeg hadde litt ibux til overs. Mens vi satt rundt leirbålet hørte vi noe leven borte på myra og noen hjort ble forfulgt av et rovdyr. Matt gikk bort for å se og da kom de en ny runde og var bare rett bortenfor Matt. Han løper mot meg og sier det var en puma. Antageligvis skremte vi pumaen for etter en stund kom hjorten med to kalver luskende ut av buskene og senere kom en litt større hjort. V: På vei oppover langs Palisade Creek M: Hjortene som lusket bort etter møtet med pumaen H: Stjerneklart over trærne Dag 19 Dear Meadow - vann nedenfor Lake Marjorie. 24 km For en gangs skyld kom jeg meg opp tidlig. Pakket sammen sakene, ønsket Matt lykke til på sin ferd nordover mens jeg satte kursen sørover. Gikk forbi noen grupper som var i ferd med å pakke sammen før jeg kom til bunnen av Golden Staircase. Teltplassen lå på 2650 moh og golden staircase, som er en flott bygget sti i stedvis bratt terreng, tok meg opp til Palisade Lakes på 3230 moh. V: På vei opp mot Golden Staircase M: Utsikt nedover Palisade Creed fra bunnen av Golden Staircase H: Bunnen av Golden Staircase Golden Staircase er en flott bygget sti i fjellsiden, men er også en av de hardeste etappene pga mye stigning i god høyde John Muir Trail er åpen for bruk av hester og pakkdyr og nedenfor Palisade Lakes var det noen cowboyer som hadde rigget camp. Merkelig nok er det ikke lov med hunder, men en kan ha opptil 15 pakkdyr pr wilderness permit (og nei, man kommer ikke unna med å slenge kløv på hunden og kalle den for pakkdyr). Endelig ble det en dag uten røyk og himmelen var brilliant blå over Palisade Lakes. Fra nedre Palisade Lakes starter stigningen mot Mather Pass (3672 moh) og stien går litt over øvre Palisade Lake i fjellsiden. Stien opp til Mather er fin hele veien, men tusen høydemeter stigning kjennes godt, spesielt i denne høyden. På toppen av Mather Pass var det samlet en god gjeng og rangeren fra Bench Lake hadde tatt turen opp og delte ut diverse råd og tips til de som trengte det. Bla var det en jente som slet med høydesyke på toppen. V: Mulldyr nedenfor Palisade Lake M: Nedre Palisade Lake H: Øvre Palisade Lake V: Flott terreng ovenfor Palisade Lakes M: Utsikt nedover mot øvre Palisade Lake H: Nesten til topps på Mather Pass V: Endel folk samlet på Mather Pass M: Utsikt sørover til Upper Basin H: Fra nedstigningen av Mather Fikk i meg lunch før det bar nedover. Sørsiden av Mather er vesentlig brattere og switchbackene som stedvis er hugget inn i fjellet tok meg effektivt ned til flotte Upper Basin med sine mange flotte små vann og ørkenlignende landskap. Etterhvert kom jeg ned til tregrensa og fortsatte videre ned til South Fork Kings River på rett over 3000 moh før det på nytt bar oppover igjen. Gikk forbi ranchen stasjonen ved Bench Lake og fant en teltplass ved et navnløst vann på 3350 moh litt nedenfor Lake Marjorie. Ble et bad i det varmeste vannet til nå på turen. Hadde vært varmt hele dagen og det hadde nok varmet det grunnet vannet godt opp. Storslått landskap ved Upper Basin V: Teltleir nedenfor Lake Marjorie H: Melkeveien fotografert fra teltåpningen Dag 20 Marjorie lake - nedenfor Baxter Junction 22 km Sola hadde akkurat kommet klar av fjellene i det jeg var pakket ferdig og klar tl å gå. Gikk forbi et mindre vann som lå helt blikkstille og så Lake Marjorie. Fjellene over speilet seg flott i vannet. Gikk forbi et vann til hvor jeg gikk en liten avstikker for å få tatt litt bilder før stigningen mot Pinchot Pass startet. Et ganske lett pass på 3689 moh, men allerede kl 9 viste termometeret som hang på sekken 33 grader i sola og det ble likevel en hard økt opp passet i varmen. På toppen var det samlet en liten gjeng og de første som kom opp hadde sett noen bighorn sheep i fjellsida og jeg gikk litt bortover ryggen på passet for å se om jeg kunne se de, men fant de ikke. Flott utsikt fra passet mot de mange småvannene som ligger på sørsida, med mektige fjell i bakgrunnen. Også dette passet er relativt effektivt ned på sørsida gjennom flere switchbacks før en kommer ned til en lengre slette som går litt ovenfor alle småvannene. V: På vei opp mot Pinchot Pass M: Utsikt nedover mot Lake Marjorie H: Toppen av Pinchot Pass V og M1: Utsikt sørover fra Pinchot Pass M2: Lite tjern et stykke nedenfor Pinchot Pass H: Langs Woods Creek Etterhvert begynte det å gå brattere nedover langs og en bekk rant nedover like ved stien. Tok meg en lengre pause ved en fossekulp og ventet til den verste varmen hadde gitt seg i fire tida. Fra der var det ikke lange veien ned til den beryktede hengebroen Woods Creek Bridge og derfra startet stien på nytt å gå oppover. Var tilrettelagt en ganske stor campplass ved broen og det var satt ut både stålboks til å oppbevare mat i og et toalett. Den populære Rae Lakes Loop går inn på JMT ved broen her så det er litt mer folk i området her enn ellers. Jeg går noen kilometer til og finner en campplass litt over 10000 fots skiltet som markerer hvor det ikke lengre er lov å brenne bål. Har allerede begynt å skumre når jeg slår opp teltet og det blir en kjapp middag før jeg kryper inn i teltet. V og M1: Woods Creek Bridge M2: Sierra Juniper ved Woods Creek Bridge H: En hjort rett ved stien Dag 21 Baxter jct - Bubble Creek 21 km Kom meg opp tidlig og var på vei allerede halv sju. Gikk forbi vannet ovenfor Baxter jct og videre til Arrowhead Lake. Vannene lå blikkstille og speilet fjellene. Fin Dome ligger rett ovenfor Rae Lakes og er et flott landemerke. Oppe ved Rae Lakes kommer også Painted Lady til syne og alle de tre Rae Lakes var virkelig flotte denne dagen. Jeg tar meg god tid langs vannene og tar meg en god stopp ved det øverste. Fin Dome Middle Rae Lake og Painted Lady Painted Lady og Upper Rae Lake Painted Lady speiler seg i Upper Rae Lake Fra Rae Lakes starter stigningen mot Glen Pass (3648 moh). I starten var der ganske lett og etterhvert kom en opp til en rekke vann som ligger litt under passet. Den siste stigningen var ganske bratt og switchbackene lå tett inn i fjellsida. Oppe ved toppen var det som vanlig en god del folk, noen som hadde gått forbi meg på vei opp og andre som hadde vært litt foran meg i løypa hele veien. Flott utsikt fra toppen og switchbackene ned på andre siden var enda mer spektakulære. På vei opp mot Glen Pass Utsikt nordover fra Glen Pass mot vannene som ligger rett under passet Det fortsatte nedover helt til Lower Vidette Meadow på ca 2900 moh før stien bar oppover til Upper Vidette Meadow og videre langs Bubble Creek. Jeg gikk opp til en av de øverste plassene det er mulig å campe for å ha kortere distanse til forrester pass neste dag. Delte camp med Eric som jeg hadde truffet på stien tidliggere om dagen og to andre. Eric hadde gått fire uker langs PCT og skulle totalt gå ca 900 km i løpet av fem uker. Han hadde startet noe nord for Sierra Nevada og krysser hele Sierra på sin ferd sydover. V: Lake Caroline M: Området rundt Vidette Meadow H: Stidelet mot Kearsage Pass V og M: Mye røyk fra skogsbrannen denne kvelden H: Campplassen ved Bubble Creek. Dag 22 Bubble Creek - Wallace Creek 23 km Hadde alarmen på så jeg kunne komme i gang tidlig for å klare Forrester Pass (4023 moh) før det ble for varmt. Kom meg avsted halv sju og gikk forbi den øverste teltleiren hvor de fleste holdt på å pakke, mens et par allerede var på vei oppover. Gikk forbi noen småvann høyt over tregrensa på vei oppover og fylte vannflaska i det øverste før stien gikk videre på en rygg som går ned fra passet. Var to par som tok meg igjen på vei opp og jeg passerte noen andre. Var på toppen litt over halv ni og det ble etterhvert en liten gjeng der oppe før en etter en begynte å rusle ned igjen. På vei opp mot Forester Pass Sørsida av Forrester er imponerende utført med stien lagd tett inn i den bratte fjellsida. Nedenfra er det nesten umulig å se at det går en sti der. Forester Pass ble bygget i 1930 og krevde et menneskeliv da det gikk et steinras under arbeidet. Fra bunnen av Forrester går det gradvis nedover langs et par vann og litt før Tyndall Creek når en tregrensa. Ble lunsjpause ved bekken der før det bar videre litt oppover igjen mot Bighorn Plateau. Hadde tenkt å campe der og rullet ut bunnduken under et tre, men etterhvert begynte det å bli så dårlig sikt at jeg heller gikk videre og campet ved Wallace Creek hvor det hadde samlet seg flere JMT'ere. Ikke akkurat den fineste campsiten, men den fikk duge. Ble en hyggelig prat med noen andre som gikk JMT og et par som gikk HST (High Sierra Trail) denne kvelden. V og M: På vei ned fra Forester H: Ned mot Tyndall Creek Bighorn Plateau Dag 23 Wallace Creek - Guitar Lake 13 km Våknet tidlig siden jeg ikke hadde giddet stå opp for å pisse tidliggere på natta og kom meg avsted før de fleste andre i leiren. En kort etappe denne dagen gjennom et skogsområde rett under tregrensa og første halvdel ved Crabtree Meadow nådde jeg ved nitida. Der stod det en kasse med "wag bags". I Whitney området er det ikke lov å etterlate noenting, ALT må pakkes ut. Og med min rytme de siste dagene var jeg ikke sikker på om jeg klarte å holde meg til jeg var over Whitney. V: Opp fra Wallace Creek M: Sandy Meadow H: Wag Bags... Derfra gikk det oppover til Timberline lake og da var det bare en drøy km igjen til Guitar Lake på 3500 moh. Var noen telt der fra før, men de fleste var folk som gikk Whitney t/r fra vestsida. Fant en fin teltplass og tok meg et formiddagsbad i vannet for å få vekk alt støvet fra stien og kjøle meg ned litt i det varme været. Etterpå ble det en liten runde med fluestanga og på første kastet fikk jeg en flott golden trout som ble turens største. Siden jeg hadde nok mat fikk den gå tilbake igjen. Prøvde en stund til, men var bare småfisk som nappet. V: Timberline Lake M: Rett ovenfor Timberline Lake H: Guitar Lake Etterhvert kom det flere av JMT'erne opp til vannet og jeg hadde en hyggelig prat med to jenter som jobber som backpacking instructors ved en skole for friluftsliv. De hadde mye erfaring med turgåing både i USA og hun ene hadde også vært på Kilimanjaro. Møtte også Eric igjen på vei ned fra Whitney. Han campet ved Crabtree og tok Whitney som dagstur fra PCT siden PCT permit ikke tillater å campe utenfor PCT. Ble en ny runde med fluestanga på ettermiddagen og dirty tricks som wollybuggere og opphengere på dyret ble prøvd ut, men kun småfisk som var interessert. Dag 24 Guitar lake - Whitney Portal 24 km Toppnatta. Alarmen ringer 01:40 med en brutal sirene lyd som vekker meg i panikk for å få av alarmen før jeg vekker alle rundt Guitar Lake. Men det var visst ikke noe problem. Når jeg ser ut er der allerede mange hodelykter og folk gjør seg klar. Et par stk er allerede på vei opp. Jeg pakker kjapt sammen tingene, spiser en larabar og kommer meg avgårde 2:10. Ganske varmt til å være på natta i denne høyden. Og termometeret viser 11 grader så jeg tar kjapt av meg lue og hansker. Første biten av stien er grei med slak stigning opp til den øverste plassen det er mulig å campe. Fra der starter switchbackene oppover. Først ganske greit og så blir fjellsiden brattere og brattere og noen steder er det nesten loddrett fra kanten av stien. Det går drøyt to timer opp til krysset der Whitney Trail kommer inn og jeg er da litt over 4000 moh. Derfra følger stien ryggen oppover og et par plasser går pulsen litt ekstra høyt når det er rett ned på nordsiden. Et par steder er det gap i fjellet så en kan se sørøst ned mot Owens Valley. Etterhvert kan jeg såvidt se en rød linje i horisonten mot øst. Soloppgangen nærmer seg. V: Allerede en del som har startet når jeg våkner M1: På vei opp til stidelet M2 og H: Stidelet V: Et av gapene med utsikt mot Owens Valley H: Fra stidelet går stien langs den taggete ryggen av Whitney. Mt Muir til høyre på ryggen. Den siste biten mot toppen er langt enklere og jeg når Mt Whitney, høyeste fjellet i sammenhengende USA på 4421 moh, et kvarter før soloppgang. Mange har samlet seg på toppen og noen har også kommet opp kvelden før og overnattet i telt i skjul bak nødhytta som står på toppen. Etter soloppgangen begynner folk å trekke ned igjen. Jeg tar en ekstra runde med kameraet. Sikten er fantastisk denne morgenen og mot nord er der klar sikt så langt øyet rekker med endeløs rekke med fjell. V og M: Hytta på Mt Whitney H: Vente på soloppgangen V: Whitney Crest i soloppgangen H: Utsikt mot nord Etter litt begynner jeg å gå ned igjen. Første kilometerne følger samme vei som opp og artig å se hvor forskjellig terrenget virker når det er dagslys. Møter en del på vei opp som har startet noe senere. Ved stidelet treffer jeg igjen de første som startet nedturen. Derfra er det først et lite pass som leder over på østsiden av fjellkjeden og på vei ned "The 99 Switchbacks" møter jeg mange som er på vei opp fra østsiden. De fleste har teltet ved øverste campen, mens noen tar de 2000 høydemeterne og 32 kilometer som en dagstur. V: Blomsten "Sky Pilot" trives godt i høyden M1: Et av gapene på vei ned M2: Mt Muir H: "The 99 Switchbacks" Har stort sett bare burger og øl i tankene på vei nedover, men stien går gjennom et utrolig flott landskap og står seg virkelig flott på egenhånd. Fra toppen er det drøyt 16 km ned og et par plasser småjogger jeg for å få det til å gå fortere. Ved tregrensa må jeg til slutt kapitulere i håp om å slippe å bruke "wag bag'en" og gjør mitt fornødne i skjul bak et tre. Har bare drukket en flaske vann og renser lit vann til de siste 8 kilometerne ned. Disse går unna på ca 2 timer og akkurat kl 12 er jeg nede ved Whitney Portal. Der treffer jeg de to som var foran meg i løypa og vi spiser burger og drikker noen øl. Etterhvert kommer flere av de jeg har truffet de siste dagene før det er på tide å komme seg ned til Lone Pine. V, M1 og M2: På vei ned til Whitney Portal H: Caféen ved Whitney Portal Er heldig å få haik ned av noen som har vært oppe og hentet sin tillatelse for å gå Whitney neste dag. De skulle starte ved midnatt. Nede i Lone Pine er første ærend postkontoret hvor jeg har sendt rene klær og alle de tingene jeg ikke trengte på turen. Finner meg så et hotell og får meg første dusj siden Reds Meadow. Føles godt å være framme, men når jeg våkner opp dagen etter føler jeg allerede et savn til villmarka.
    1 poeng
  11. Utstyrstesterne På forumet har vi mange erfarne og dyktige mennesker som har mye kunnskap om fjell- og friluftsliv. Kunnskapen omfatter alt fra turer til utstyr, og det som ligger på siden av dette. I løpet av høsten har vi fått etablert et godt og solid team som kan og vil teste utstyr. Dette er @virrma, @Tessatroll, @qwer993, @Anders Eriksen, @Mørkeblå, @TormodiFuruskogen, @tronn, @Þróndeimr og meg selv, @Henrik. Menneskene bak brukernavnene er aktive utendørs i de fleste årstider. Testene vil derfor være fundert på et godt og solid grunnlag. Gjennomføringen Utstyrstestingen foregår på fritiden til hver enkelt og er ikke kompensert. Vi har ikke mulighet til å gjennomføre vitenskapelige tester, men vi vil gjøre det beste ut fra våre forutsetninger. Dette innebærer nærmere at vi primært vil teste utstyret i den konteksten utstyret er ment for. I en utstyrstestartikkel vil det blant annet bli beskrevet hvordan testen er gjennomført og under hvilke forhold. Fremstillingen av utstyrstestene Testene som vil bli presentert på forsiden kan enten være enkeltstående tester eller sammenligningstester. Uansett vil hver enkelt testartikkel i hovedsak ha den samme oppbygningen. Vi vil først presentere produktet eller produktene som er testet sammen med forskjellige vurderingskriterier som er blitt brukt i testen. Deretter vil det komme en beskrivelse av hvordan testen er blitt gjennomført. Videre vil vi komme med en vurderingsdel hvor vi henter frem igjen vurderingskriteriene for å beskrive produktet som er blitt testet, og angi positive og negative sider ved produktet. Tilslutt vil vi komme med en konklusjon og kort fortelle om hva som har skjedd med produktet etter endt test. Kommende tester Mye forskjellig utstyr er sesongavhengig, og nå som vintersesongen står på trappene kan vi opplyse om at vi vil teste tykke og lange dunjakker for kalde dager, hundevennlige ski, vindluer, vinterprimus og nettingundertøy med mer. Når vi velger hva slags utstyr vi skal teste følger vi med på hva som etterspørres av i utstyrsforumene, men også om det kommer nye og innovative produkter på markedet. Kommentarer Både brukere, leverandører og produsenter inviteres til å kommentere testene. Det kan være dere har andre oppfatninger om utstyret som blir testet enn de som kommer frem i testen. Dette vil kunne være fruktbart og opplysende for alle sammen, som igjen vil kunne gangne forbrukerne og produsentene. Til slutt vil vi alle som drifter forumet på en eller annen måte ønske alle sammen en riktig god jul og godt nyttår!
    1 poeng
  12. Så akkurat dette dukket opp i facebook strømmen min http://www.dagensbeste.no/2015/12/29/slik-holder-du-fottene-varme-i-vinter-med-dette-enkle-og-uventede-trikset/ Det virker plausibelt så lurte på om noen faktisk har testet lignende løsninger ?
    1 poeng
  13. Passform passform passform. Det er viktigere enn hva folk på forumet anbefaler. Selv har jeg vært innom det aller meste av lærstøvler på markedet, og enda ikke funnet sko som ikke gir meg gnagsår eller stort ubehag. Hvis den aktuelle butikken ikke hadde sko som passet til deg, så dra til en annen butikk med andre merker. Bruk gjerne Fjellsport.no og XXL.no sine åpne kjøp for å teste sko dersom du bor i distriktet. Da kan du bestille en rekke par og teste i ro og mak hjemme, og returnere de som ikke passer.
    1 poeng
  14. Crispi Sydpolen tilsvarer Stetind i 75mm. De får du sikkert billig, da de er på vei ut. Crispi Bre heter den som skal ta over.
    1 poeng
  15. Jeg brukte julegavepengene mine på brukt 1-mannstelt Kathmandu mono, downmat UL 7M, Rab Neo Guide Jakke og eVent kompresjonspose til sovepose Sekken begynner å bli ganske lett etterhvert! Kontoen også!
    1 poeng
  16. Nå ble det 45 mm nylon. Dette var den eneste typen de hadde i butikken, i tre forskjellige bredder, og da ble det litt lettere å velge. Kanskje jeg kjøper mohair feller senere, vi får se. Butikkprisen var den samme som standard nettpris, 449,- og med 15% Turistforeningsrabatt og ingen frakt så ble det faktisk billigere enn å handle på nettet. Jeg har et par langfeller også til de andre skiene mine, men hvor i all verden var det jeg la dem etter siste turen i fjor? Det naturlige ville være at de ble lagt i hylla på loftet sammen med ekstra trinser, ekstra skitupp og skismørning, like ved der skiene ligger, men sannsynligvis hadde jeg en bedre idé i fjor vår, så nå blir det vel å lete gjennom hele huset - - - igjen.
    1 poeng
  17. Skiløyper er en høyst midlertidig affære. De kommer og går. Ikke noe er bedre enn at de blir utslitt av at folk går på ski i dem. Gjerne med pulk, gjerne med hund, med smale ski, med brede ski, med unger, med besteforeldre. Ingen har fortrinnsrett i skiløypene, kanskje med unntak av løyper preppa for konkurranse. At løypene som er laget for skirelaterte aktiviteter blir utslitt/ødelagt av ikke-ski aktiviteter (hest, MC, sykkel, fotgjengere, etc) er mer problematisk, men avh feks av hva traséen brukes til resten av året.
    1 poeng
  18. Jeg skjønner at det kan bli ett problem med grus, og at det er kjedelig å få skiene ødelagt uansett hvor dyre de er. Jeg er heller ikke ute etter å krangle, eller å ødelegge hverken skiløyper eller ski Men synes det er rart dersom det blir annonsert at det er skiløyper når det i realiteten ikke er mulig å bruke dem. Forøvrig skriver skiforeningen at løyper som ikke går på skogsbilveiene kan være dårlige, og at man av den grunn burde ta det piano i nedoverbakkene.
    1 poeng
  19. Klart man ikke med viten å vilje skal ødelegge løyper, alle bør ta litt hensyn så går det supert Men husk at mange turløyper er for alle, barn, unge, gamle, folk med diverse plager og alle skal vel kunne få muligheten til å ta en skitur ? Det er ikke alle som faktisk kan stå i hockeystil nedover bakkene og må ploge, da snakker jeg om skikkelig snøføre og ikke en 5cm tråkket såle - det blir noe helt annet og for spesielt interreserte
    1 poeng
  20. Bambus er viskose - Bambusbløffen - bare så man er klar over det.
    1 poeng
  21. Mener du den til 7k eller 15k? Om du faktisk kan kjøpe en parkas til 15k hadde jeg gått for den til 15, rett og slett pga stoffet. G-1000 er helt uslåelig, regner med den kan vokses, og det er i tillegg innmari lett å bære. MYE finere er den også. Hvor bor du som trenger DEN jakken...?
    1 poeng
  22. Etter hva jeg ser, så holder Spot Gen 3 vesentlig bedre på batteriet? ifølge nettsidene kan Spot klare 26-52 dager med sporing, uten å måtte lades, hvorpå Inreach SE må lades omentrent hver 5 dag? Vi trenger ganske enkelt en enhet som kan spore oss, og som kan la oss sende SOS ved behov - som også holder på batteriene en stund. Den andre enheten inneholder skjerm, bluetooth og mye annet fancy greier vi ikke ser for oss at vi har behov for på turen.
    1 poeng
  23. Jeg trenger hjelp. Siden mitt siste innlegg i denne tråden (medio oktober?) har det, rangert etter vekt, blitt: Syntetisk quilt til sommerbruk og som overpose vinterstid, 416g: Enlightened Equipment Prodigy 50F Vanntett, superlett sekk, 324g: Outdoor Research Drycomp Summit Sack Liten turtermos, 286g: Primus Vacuum Bottle 0.35L E-leser, 201g: Kindle Paperwhite 3 160 lumen hodelykt til å traske med, 118g: Silva Trail Runner II Liten 10x25 mono-kikkert, 62g: Generisk kinaprodukt fra Gearbest 2,5mm spectra-tau til hvasomhelst, 56g for 15m: Lawson Spectra Fusion Vindtett lue, 51g: Marmot Summit Hat Lette liner-hansker, 40g: Montane PowerDry Gloves 2 liters softbottle til ekstra vannbæring, 36g, Platypus Platy 2 Lave gamasjer for å hindre drit inn i skoa, 34g: Outdoor Research Spark Gaiters Håndlaget "ultralett" sjakksett i lær, 26g: CMLeatherGoods på Etsy Toppmontert gassbrenner, 25g(!), BRS 3000T Teleskopisk blåserør/bålpuster, 22g: Epiphany Outdoor Gear V3 Pocket Bellows Lang men sammenleggbar titanskje som får plass i gryta, 15g: Snow Peak Titanium Folding Long Spoon Bitteliten minikniv til fiskesløying som også får plass i gryta, 15g: Baladeo Deejo 15 8 nye oppladbare batterier og ekstra lader, 13g pr batteri: Panasonic Eneloop Pro AAA Selvlysende, radioaktiv lysdings til teltglidelås, 13g: Firefly Tritium Zip Marker Holdere til vannflaske (presanger og egen bruk), 10g: Aquaclip 1-6 lumen superlett ledlykt til teltbruk, 10g: Inova Microlight Minilykta erstatter drittlykt i cuben-pose-lanterne, 2g: Thread Lite Ultralight Cuben Lantern Ekstremt lette, lange karbonplugger, 7g: Ruta Locura Sorex 9" Superekstremt lette, kortere karbonplugger, 5,5g: MSR Carbon-Core Dessuten: 25L-sekk til minstemann, så jeg slipper å bære alt, 650g, Osprey Zip 25 Foruten det ovenstående har jeg gått amok på Ebay og Dutchware og kjøpt inn hauger og lass med karbonrør, tau, reimer, strammere, klips og så videre -- alt til fremtidig modding og MYOG-prosjekter... herregud så gøy. Hjelp!
    1 poeng
  24. Har du vurdert Sir Joseph Koteka poser ? jeg har nylig testet 850 posen dems på dagali i omtrent 10-12 minusgrader og den virker veldig lovende. Den er ratet -16 for menn. Posen ligger vel omtrent på 7000,- men jeg kjøpte min på kårevatn fjellsport som selger på finn.no. De selger denne posen for rundt 4700,- og da blir prisen litt mere spiselig. Jeg har selv veid denne posen til 1200g og den komprimerer ekstremt bra. Virker som en skikkelig kvalitetspose og vil tro den kan strekkes ned mot -20 om man har rett utstyr som godt isolert liggeunderlag og litt klær. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53442752&searchclickthrough=true&searchQuery=koteka
    1 poeng
  25. Her er en som absolutt er interessant. Fra finnmark, ser ut som det er lagt ned betydelig arbeid i å produsere den Han har forøvrig flere filmer ute som er verdt å se!
    1 poeng
  26. En tidlig morgen i Trillemarka i midten av september. Våkner av orrhanenes buldring borte i fra lia, det er høstting på orremyra. Storlomens villmarksrop ljomer gjennom disen over speilblankt vann. En god måte å våkne på. Det knitrer under fjellstøvlene når jeg forlater teltet, frosten setter sitt knugende preg på omgivelsene. Frostdisen har innhyllet gammalskauen i sitt mystiske slør. Så dukker morgenens første varmende solstråler over åsene i øst. Konfrontasjon.
    1 poeng
  27. For å bli vant til vinterturer, så ville jeg tatt meg en tur til f.eks. Finse, og telta i det området 2-3 netter, før en eventuelt tur på flere dager. Veldig kjedelig å være 2 mil fra alle og enhver, og når du skal sette opp teltet, så forsvinner det i et stormkast. Selv har jeg hatt maaange turer i skogen på vinteren, og blitt vant til mye tung og dyp snø, samt bra kulde. Og de siste par årene har jeg begynt å våge meg opp på fjellet for litt skikkelig ruskevær. Jeg ville sterkt vurdert turen som Henrik linker til. Da har du tryggheten i å gå med andre erfarne fjellvandrere. Utstyr? Jeg ville gått for fjellski, et skikkelig solid telt med nok snøplugger, et godt og varmt liggeunderlag med tilsvarende sovepose, multifuel, og godt med klær.
    1 poeng
  28. Drittvær er vakkert. Regn. Tåke. Sludd. Snø. Is. Som vestlending har jeg lært meg å elske det. Aursjøveien i ekte novembervær. Geiranger i november. Det er det ikke ofte man ser bilder av! Dette var en av de siste dagene før fjellveien over til Stryn stengte for vinteren. På vei oppover Romsdal, mot Bjorli. Motlys og tunge regndråper skapte en magisk scene.
    1 poeng
  29. Un tur i helga med frua. Nydelig ute når minusgradene endelig har sneket seg på. Var vel rundt -8 her oppe, og ei tyrirot holdt oss varme mens Cantarellsuppa sto og putra over rødspritbrenneren IMG_3161 by Robert Råmundsen, on Flickr
    1 poeng
  30. Hva, og hvor tykt som brukes er avhengig av temperatur. Normalt en tynn ullskjorte og ullboxer og lang ullunderbukse under bevegelse. To ullskjorter når det begynner å bli kaldt. Gjemmer kvikksølvet seg i bunn av gradstokken er det godt med en lett varmejakke som mellomlag eller utenpå skalljakka. Samme ullundertøy på hele turen, men kan boxer byttes. Som nevnt så stinker ull mindre, derfor foretrekkes den selv om syntetisk tørker raskere. Ull blir heller ikke like kald som syntetisk undertøy når den er våt, men varmeegenskapene i våt tilstand er ikke imponerende. At ull varmer når den er våt er en liten overdrivelse, så du blir fortsatt kald i pausene om du er svett. I leir er det tykke ullsokker, fotposer/dunsokker, tørt skift med ullundertøy, dunjakke/syntetjakke og gjerne en 3/4 varmebukse som gjør tilværelsen litt triveligere. Aclima har greie ullprodukter, men bruker ikke Aclima selv. Har ikke prøvd noe av Monsen serien (ser ingen grunn til å betale ekstra for et kjent fjes på pakken).
    1 poeng
  31. hold grisepraten deres vekk fra forumet!
    1 poeng
  32. Det har blitt lyden av villmarken for meg.
    1 poeng
  33. Du bråker også ganske mye om natta, men du hører ikke meg fraråde deg. *springer*
    1 poeng
  34. @Lompa Man kan nog inte ligga under en för stor tarp, men det är när man ska bära den som den blir för stor eller tung eller båda. Man kan dock helt säkert ligga under en för liten.
    1 poeng
  35. For å svare på både siste spørsmål og tråden opprinnelig. Jeg bruker et Sea To Summit Nylon Tarp-Poncho på 150x266cm og kun 367g. Den doble også som en meget romslig poncho så jeg slipper regntøy. Og som tarp er den stor nok for en person. Personlig utøver jeg 90% av friluftsliv som inkluderer overnatting over tregrensa på Setesdals- og Ryfylkeheiene. Før brukte jeg aldri staver, men skal jeg sove med tarp så må jeg ta med staver i mangel på trær. Mulig et par lette stenger kunne være et alternativ for staver. Hvis noen kjenner til noen stenger som er solide nok, og samtidig veier endel mindre enn staver så tar jeg gjerne i mot tips.
    1 poeng
  36. Jeg kjøpte 2.5 x 3m og denne veier 244g. Jeg valgte HMG fremfor Zpacks pga den er tykkere og tåler mer. Legger ved noen testbilder.
    1 poeng
  37. Har en 8x10 fot tarp fra hmg. Det er ca 2,4 x 3 m. Den har fungert veldig bra som eneste ly for meg og madammen på Hardangervidda. Det blir koselig for to når været slår seg vrangt, så vi må finne på noe annet når vi nå har fått oss hund. Hvis du har tid å vente. Bestill i cuben fiber fra USA. Dollaren er såpass lav at prisen kan forsvares. Kjøp en uten catenary curve, en såkalt flat tarp, så greier du alltid å finne et oppsett som passer vær og lokasjon.
    1 poeng
  38. Når du slukker omnifuelen med "flaska opp ned" så slukker primusen enten når trykket blir for lavt eller slangen er tom for drivstoff. Med sistnevnte vil det sikkert komme til noen dråper bensin etter at den har slukket og ergo ose littegrann, Da kan du eventuelt stenge den og vente til den blir kald før du slipper av resten av trykket utenfor teltet når du likevell skal pakke sammen.. Skal primusen stå stille i teltet til neste gang den er i bruk så kan den bare ligge sånn med trykk på, det vil da ikke kunne komme mere bensin inn i slangen og på denne måten kan den umulig lekke (bortsett fra oringen ned på selve flaska) Ang søl med bensin vs parafin så tar jeg bensin hvilken dag som helst. Bensinen er borte etter kort tid mens parafinen/lukten er med i flere uker etterpå. Ang sikkerhet med fyring i telt så er det CO og brann som er de store farene. CO løser man ved å lufte mens man har noe oppå primusen, ved ren fyring kan man tillate seg å stenge igjen det meste. Fortsatt greit å ha en ventil oppe for sikkerhetskyld men de aller fleste brennere avgir svært lite CO ved ren fyringsbrenning, Så brann. Bensin brenner kjappere enn parafin men jeg anser de for like trygge/utrygge. Om det skjer en ulykke er det stor kjangs for at det skjer med primusen varmet og at greiene er under trykk. Da er det plutselig ikke så stor forskjell på "eksplosiviteten" til bensin og parafin. Da er det nok viktigere og tenke på hva man skal gjøre om det skulle skje noe. Og ha noe man kan slenge over primusen i nærheten er lurt. En stor ullgenser for eksempel. Og det viktigste om dette tar fyr i telt osv er å ha en skarp kniv LETT TILGJENGELIG. Da kan man ihvertfall komme seg ut. Og ting går fort så det må være planlagt på forhånd. Ligger man i soveposen i ett trangt telt så holder det ikke å ha kniven i beltet nede i soveposen. Den bør ligge fremme. Bare nevner dette da jeg sjelden ser dette blir tatt med i primusdiskusjonene.
    1 poeng
  39. Ringstind Light 2 kan brukes av to men det blir veldig trangt. Vekt på mitt eksemplar er rett oppunder 2 kilo.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.