Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 12. feb. 2015 i alle områder
-
I dag har jeg vært på skitur i Lommedalen, turen gikk fra Burudvann parkering opp til vennsåsseter over kjeærregaardshøgda bort til brunkollen og ned til Nygård ...... Her skjønner dere som er kjent i Bærum at jeg har bommet "litt" på veien tilbake til bilen som sto på Burudvann..... Jeg pleier alltid å gå fra Øverland men i dag hadde jeg et møtet på Burud og bestemte meg for å bare parkere der å gå derfra .. Det var jo så fint vær og jeg hadde for engangskyld god tid og ski utstyr klart i bilen Så da la jeg i vei opp til vennsåsseter , litt dårlige spor og mye rykk og napp pga mye greiner og granbar i sporet , men etter at jeg passerte vennsåsseter og begynte på de siste stigningene opp til kjerregaardshøygda ble det bedre og der var ordentlig gøy å gå på ski ! Så jeg langet ut og drømte meg bort i sola og syntes for en gangs skyld at det til og med var gøy med alle bakkene ned igjen ..... DVs.... Helt til jeg sto blid og fornøyd på parkeringen nedenfor Nygård ( Øverland )og husket på bilen sto på Burudvann....... :s Så da var det bare å ta på seg skia igjen og begynne å gå tilbake ... Men fint var det ihvertfall i skogen nå3 poeng
-
Hei, jeg har lagd en tjeneste for å skrive ut topografiske kart og sjøkart fra Kartverket (nesten lik som Norges serien og målestokken er 1:50000). Her kan man velge område selv, for så å skrive ut A3 eller A4 ark med kartet (med UTM grid). Prøv den ut på http://folk.ntnu.no/torstebo/statkart/ og gi meg tilbakemeldinger, så kan jeg se hva jeg får endret. God tur!2 poeng
-
Jeg er helt ny på dette forumet så skjønner ikke alt helt enda. (pluss har dysleksi, så har nok en del skrivefeil) Planen min er å ta fly opp til Alta i slutten av mars. Så vandre to uker på Finnmarksvidda alene. Har aldri vært der før, har ikke veldig mye erfaring med vinterturer. Hadde nettopp en 1-ukestur på Hardangervidda med pulk, det er vel det eneste jeg har vært på. Spørsmålet mitt er, er det lett å komme seg fra Alta å bort til vidda (transport)? Er det farlig å vandre der alene som 19 år gammel jente fra sør uten veldig mye erfaring?2 poeng
-
Noko som virkeleg gjer slike oversikter forvirrande for oss som fotsatt er ung og sprek til beins, og går utan stav, er at dei fleste av desse telta er utan pluggar, teltstenger og bardunar. Eg har ein nagande følelse av at vekta i sekken, straks vert noko meir, dersom ein har tenkt å supplere teltet med dette, slik det det kan brukast til overnatting. Eg likar betre oversikter som viser komplette telt.2 poeng
-
Jeg har en Down mat 9 DLX med integrert pumpe, altså den aller største madrassen. Det tar max 2 min å pumpe den opp. Å ta med seg adapter og pose for å spare inn et minutt eller halvannet skjønner jeg ikke. Da skal man ha skikkelig dårlig tid på turen..2 poeng
-
Hei alle spreke turfolk! Jeg skal gå min første tur over Grønland, i 2015. Og har allerede startet treningen. I den forbindelse så trenger jeg alle treningstips som jeg kan få! Gjerne forslag uke til uke, progresjon og variasjon. Foreløpig trener jeg standard styrketrening ( Knebøy, markløft etc.), toppturer m/u sekk og trekking av dekk. Jeg er i begynnelsen av 20 årene, og er ganske slank... Jeg trenger nok litt mer masse på kroppen. Fint hvis dere vil dele deres erfaring med meg. Jeg har tidligere krysset finnmarksvidda, samt. spitsbergen på tvers. Det er også en del småting jeg har lurt på i forbindelse med hygiene og dobesøk på en sånn ekspedisjon. Det er dritflaut å spørre, da jeg allerede ser ut som ei lita pinglete jåledukke... men jeg lurer litt på hvordan det fungerer i praksis? Gå på do i stiv kuling og -20 ... i nærheten av 6-8 andre mennesker?1 poeng
-
Mottok akkurat en lavvo fra Magasinet som ble kjøpt på tilbud i helga. De solgte disse til en godt redusert pris og det var mulig å kjøpe innertelt og bunnduk også til hhv. 199,- og 99,- kr. Dette fordi hurtigklipsene mellom innerduk/bunnduk og ytterduk ikke passet hverandre. På lavvo duken er spennene sydd fast slik at vil man bytte de må han sprette opp loopen, bytte og sy igjen, derfor har jeg prøvd å finne tilsvarende spenne da den sikkert er fra Kina som alt annet. Har googlet litt og tror jeg har funnet riktige spenner slik at man bare kan bytte på innerduken og bunnduken da disse bare kan byttes med eksisterende spenne som er feil. Har bestilt disse på Ali Xpress: http://www.aliexpress.com/store/product/20mm-Plastic-Buckles-Contoured-Curved-for-ParaCord-Bracelet-webbing-100pcs-Lot-free-shipping-wholesale/114685_1893222936.html I pakken er det 100 stk så er det noen som trenger er det bare å si ifra så. Når jeg mottar pakken sjekker jeg at de passer og legger ut svaret her. Bildet er fra spennen utenpå trekket, men de på duken er like. Lavvo til 1800kr med bunnduk og innertelt må være en grei deal! +160kr i klips1 poeng
-
En turrapport fra det fjerne østen som kommer bedre sent enn aldri. Hver høst de siste årene så har jeg gjennomført en lengre vandring på høsten. Det hele startet med at jeg gikk pilegrimsreisen til Santiago de Compostela i 2011 og ble bitt av en langdistanserute-basill. Året etter gikk jeg GR20 på Korsika og ifjor fulgte jeg GR10 over Pyreneene fra Hendaye til Banyuls sur Mer. I år pakket jeg sekken og reiste til Sør-Korea for å gå en langtur i fjellene der. En tur jeg regnet med ville by på flere utfordringer enn bare de fysiske, da jeg ikke kan noe koreansk. Baekdudaegan er en 1700 kilometer lang fjellrygg som strekker seg over hele lengden på den koreanske halvøyen. Den ubrutte fjellryggen danner vannskillet til Korea og krysser aldri vann. Ryggen starter fra Koreas mest hellige fjell, Baekdusan (2850 moh / 2744 moh i Nord-Korea), som ligger ved grensen mellom Kina og Nord-Korea og ender i Cheonwangbong (1915 moh) i Jirisan-fjellene i Sør-Korea. Fjellryggen er et sterkt symbol for identiteten og nasjonalfølelsen til folket i hele Korea, og er ofte omtalt som den spirituelle ryggraden til Korea. På den rundt 735km lange delen av fjellryggen som går gjennom Sør-Korea går det også en langdistanse-rute, som har samme navn som fjellryggen, Baekdudaegan. Ruten starter på toppen av nevnte Cheonwangbong, som ligger i Jirisan Nasjonalpark, og ender i Jinburyeong, som ligger ikke langt unna den demilitariserte sonen mellom Nord- og Sør-Korea. For å komme til starten av ruten dro jeg med tog fra Seoul, etter å ha tilbringet to dager der, til en by som heter Jinju. Fra Jinju tok jeg en lokalbuss til en liten fjellandsby som heter Jungsanri, som er en av tre steder man kan klatre opp til Cheonwangbong fra. Jeg brukte 45 dager på turen, inkludert tre hviledager, og har aldri vært så sliten etter en tur som jeg var etter denne (men så begynner jeg jo å dra litt på årene og). Startet å gå den 4. september og kom fram den 18. oktober. Hadde regnet med at det ble en tøff tur, men ble nok noe overrasket over hvor tøff jeg følte at turen var. Ruten følger den utrolige undulerende topografien til Sør-Korea, og går omtrent opp og ned hele tiden. I Sør-Korea er det også sånn at rutene ikke er merket av noen 'offisiell' instans på samme måte som vi er vant med her hjemme. Gjennom nasjonalparkene (ruten går gjennom sju stykker av dem) må man følge anvisningene på skiltene, men der var ruten hovedsaklig veldig enkel å følge og gikk som oftest på en god og veldefinert sti. Det var og skilt utenfor nasjonalparkene og, men der var ofte stiene mer gjengrodde og mindre definerte til tider. Istedet er det tidligere vandrere som sørger for merkingen, da det er vanlig å henge opp såkalte vandrebånd langs rutene man går. Jeg kunne da følge båndene som det var merket med Baekdudaegan på. Jeg overnattet stort sett i teltet eller i en minbak underveis. En minbak er ett rom, med bad til, som koreanere leier ut hjemme hos seg selv, ofte er det tilknyttet en restaurant som familien driver. Turen bød også på muligheten til å overnatte i en jeongja, som er en paviljong (ofte veldig ornamenterte og). Fjellene i Sør-Korea er som oftest dekket av trær. Så for en som er vant med snaufjellet her hjemme, så bød det på en annen opplevelse. Når ruten førte meg opp over trærne var det helt fantastisk å stå og speide utover det utrolig bølgende landskapet. Jeg opplevde en fantastisk soloppgang fra toppen av Baegunsan, med fjelltopper stikkende opp av et lavt skydekke fra landskapet nedenfor. Å vandre på dikt utskåret i en elvebunn. Jeg traverserte over en tynn rygg bestående av klipper og kampesteiner med hjelp av tau i en tyfon. Kunne speide utover Seoraksan Nasjonalpark sine forrevne klipper og dramatiske landskap. Opplevelsene var mange og store, med både opp- og nedturer. Det største høydepunktet på turen derimot var møtet med koreanerne. Ett utrolig gjestmildt og vennlig folk. For å lese en mer detaljert rapport fra turen min, gå inn på bloggen min som kan leses her, jeg jobber 'fortløpende' med å oppdatere den med turrapporter for hver dag på turen. Ett kart over ruten jeg gikk kan sees her: Noen utvalgte bilder fra turen: På toppen av Cheonwangbong (1915moh), det høyeste punktet på fastlandet til Sør-Korea og starten på Baekdudaegan. Morgen på Baegunsan, toppen badet i flott lys fra soloppgangen. Cheonwangbong kan sees bak i horisonten til venstre i bildet. Fra Deogyusan Nasjonalpark. Ruten gikk ofte over og oppå oppbygde plankeganger og trapper, for både å hjelpe til på bratte partier og for å skåne vegetasjonen under. Her sitter jeg på toppen av Junjimisan og tilbereder lunsj. På toppen av Hyeongjebong, utsikten gir en grei indikasjon på hvor undulerende Sør-Korea er. En vandring over Muryeong Saejae i en tyfon. På vei opp til toppen av Gojeokdae. Sittende på toppen av Seokbyeongsan og beundre utsikten. Balanserende på ett av spirene til dinosaurryggen (Gongryong Neungseon) som denne delen av Seoraksan kalles. Ved endepunktet til ruten i Jinburyeong. (bildet er tatt dagen etter at jeg ankom, når jeg ankom var det ingen til å ta bilder av meg bortsett fra en umotivert gartner som tok noen dårlig bilder, så jeg fikk tatt noen bedre bilder av meg ved slutten dagen etterpå). Flere bilder fra turen kan sees her (mer bilder vil komme på bloggen min etterhvert). Tarjei1 poeng
-
Heisann alle fjell og friluftsfolk der ute! Jeg har nettopp snekret sammen en film fra en ukes vandring i Finnskogen. Sakser som vanlig rett ut fra youtube: "Bli med på en tur til den grenseløse Finnskogen, skogen som tar deg med til en annen tid. Her bosatte finner seg på 1500 og 1600 tallet på grunn av uro og kriger under svenskekongen. På Finnskogen fikk de gratis mark mot at de ryddet den selv. Mange av de gamle bostedene og torpene står fortsatt igjen, mens mye er tatt tilbake igjen av naturen og bare restene kan skimtes. Våren 2013 begynte jeg på leden som strekker seg fra Morokulien i Sør til Søre-Osen i Nord. Jeg avsluttet på Fall på svensk side og våren 2014 startet jeg på det som skulle bli en ukes vandring mot enden av leden." Håper dere tar dere tid til å se filmen og kom gjerne med tilbakemeldinger. Sånt er morro! Vennlig hilsen Magnus Rismyhr1 poeng
-
1 poeng
-
Jeg var på Svalbard for drøye 15 år siden. Planen var å padle runden Isfjorden og nordover rundt Albert 1 land, videre rundt Velkomstpynten og ned Widjefjoren. Deretter trekke/ bære over mot Pyramiden og så padle til Longyearbyen. Jeg kom ikke rundt, men snudde ved Raudfjorden, vel halvveis. Mye motvind på pynten og en kanskje noe hasardiøs plan, samt at det var tyngre å være alene der enn jeg hadde forespeilet meg gjorde utslaget til at jeg padlet samme vei tilbake heller enn å fortsette. Nok om det: den gangen fikk jeg låne mye av sysselmannen, som nødpeiler, bluss mm, og jeg kunne bo svært billig på vandreheimen. Forsikringen var heller ikke avskrekkende, slik at jeg kunne forsøke en slik tur. I det hele tatt følte jeg meg velkommen, og trivdes veldig godt. Jeg traff da også flere som meg selv, på lavbudsjett og lyst på tur alene i ukjent terreng. Nå har jeg et bestemt inntrykk av at holdningen er endret: det er luksusturisme som er målet, og prisen er hinsides enhver fornuft for å få lov til å gå i følge på en helt banal enkel telttur. Eller kjøre snøscooter . Alt det du leide gratis, må du nå punge ut for. Jeg mener vandreheimen er blitt hotell.. Jeg har og inntrykk av at du møtes mer med skepsis hvis du har egne planer og ikke har kjøpt denne pakkeløsningen som tilbys, kanskje manifesterer det seg i prisleie på forsikring eller bankgaranti, jeg vet ikke. Jeg tror nok uansett trenden forsterkes dersom det nå kun blir turismes som er livsgrunnlaget. Uansett synes jeg det er fint at vi har denne muligheten til å kunne ta fly og gå tur i slike miljø, og det er viktig at man sørger for at dette er mulig også for de av oss ikke har glede i å gå i større følge. Da må prisleie ned i forhold til det du må ha, som forsikring eller bankgaranti.1 poeng
-
Barduner er tatt med i denne oversikten. De fleste av disse teltene er beregnet å brukes med gåstaver så da er jo greit å utelate vekten av disse. Carbonstenger som kan erstatte disse veier imidlertid ikke mye om en ikke bruker staver. Hva angår plugger så kommer det ann på type terreng man går i hva slags plugger man behøver. Noen ganger kan det holde med de minste titanspikerpluggene mens andre ganger må man ha med kraftigere plugger, så å inkludere vekten her blir litt vanskelig da det ofte vil variere fra tur til tur. Telt av denne typen bruker forøvrig som regel fra 6-10 plugger, og det er jo samme typen plugger man trenger om det er laget av Zpacks eller av Mountail Laurel, så sammenliknignen blir jo relativ lik.1 poeng
-
1 poeng
-
Absolutt ikke spam, veldig morsomt å lese turrapporter fra andre land enn Norge.1 poeng
-
1 poeng
-
Turrapport fra dag 24 på turen: Haneuljae - Ansaengdal: Tarjei (beklager til de som føler disse innleggene som litt 'spam')1 poeng
-
Ja Jeg tenkte jeg måtte ta en "svipptur" innom Jotka fjellstue. Blir sikkert godt å få en natt innendørs, når man tross alt skal ha rundt 14 utendørs1 poeng
-
Noen planlegger kanskje sommerturer som involverer bruk av Wideroe. De har et gunstig tilbud nå frem til 14/2 - reis 2 - betal for 1. https://www.wideroe.no/wf2f1/?code=201502EBVALENT1 poeng
-
Fine med den er at den går til 65 eller 70 grader. Fint når en skal tørke kjøtt. Lite lyd fra den. Tørket både kjøtt, grønt og sopp.Ble skaffet i soppsesongen for å tørke da. Det på de laveste brettene blir fortere tørt enn de på toppen. Kan lønne seg å bytte om etter noen timer.1 poeng
-
TS. Er ikke noe problem å benytte "touch" skjermene, selv med votter. I alle fall ikke for å se hvor du er og det å "zoome" inn og ut. Forutsetter nå at har en bruk for gps, så er den påslått og med strømsparing/skjermsparing på. Da er det et trykk (på et vilkålig sted) på skjermen, så ser en kartet og hvor en er. Zooming utføres også kun ved å trykke på skjermen (+ og - symbolet), enten en bruker bare fingere, tykke votter. Personlig så tror jeg disse funksjonene, hånteres bedre på en berørings skjem, med tykke votter, enn på en med knapper. Så skulle det være et problem, så må det være når en ønsker å flytte på kartet. Da må en på berørings skjermen "dra" kartet, mens en på de med knapper, kan bruke piltastene. Og for å dra kartet kan det hende du må ta av deg på fingerene, litt avhegig av hva du har på hendene. Men å flytte kartet 1 gang, tar vel kun 2 -3 sek., så jeg ser ikke helt problemet til tvilerene som aldrig har forsøkt, eller ikke kan bruke enheten. Etter min mening er det kun smak og behag. Spør bekjente som har beggge deler og tet selv. Lykke til med planlegging og turen. Editt: Personlig så går jeg sjelden etter gps, bruker den mest for å kontrollere, en gang i blandt. Selv i dårlig vær (med marginal sikt), går jeg etter vanlig kompass. Det er mye raskere å bruke, enn gps.1 poeng
-
Morsomt å se, Magnus! Jeg er ganske godt kjent på Finnskogen nord, faren min bygde koia hvor du overnattet i Smalberget. Han vokste opp på den plassen, og koia ("hobbit-hytta") er bygd med tømmer fra de opprinnelige bygningene der inne, i 1992. Køyesenga fraktet jeg inn der sommeren 2013, i forbindelse med at Finnskogen turistforening overtok drifta. Jeg drifter forøvrig nettstedet www.smalberget.no som du refererer til rundt Ingeborgsteinen. Det har blitt noen vandringer på Finnskogen, spesielt liker jeg å gå til fots senhøstes, gjerne i november hvis det ikke er kommet snø. Da er myggen borte, elgjegerne ferdig, ingen bålforbud og ekstra fint hvis det er frost i myra. Og du har alt for deg sjøl, men det har du ofte uansett når på året du går. Ønsker deg flere gode turer på Finnskogen! Egil1 poeng
-
bare hyggelig Gjevilvasshytta er betjent i uke 8 og rundt påske, anbefaler den når den er betjent, betjentdelen har vanlig innedo noe som er luksus for små barn som må tisse om natta den km-anvisningen som var på artikkelen på ut.no var tur-retur det er drøye 8 km en vei http://skisporet.no/sortrondelag/oppdal/854 jeg og ungene gjorde turen for noen år siden, og vi gjør nok turen snart igjen http://www.fjellforum.no/topic/23088-sammenkobling-av-2-pulker/1 poeng
-
Dagstur til Krakefjellet-1056 moh. 800 høydemetere over Langeid i Setesdal. Rimelig bra vær. Svær stein nøyaktig på topp punktet så her er det ikke bruk for noen varde- Krøp ned i soveposen på toppen og så dritværet fra vest som presset på mot Setesdal men måtte gi seg borte ved Gaukhei. 2,5 timer opp. Først i skoterløype til Snik så nordover uten løype mot toppen. 1,5 timer ned, men det var i grunnen tyngst nedover på noe isete føre. Om noen år når beina er gamle og ikke vil mer skal jeg ta med barnebarna på kjøretur oppover Setesdalen og vise alle fjell og heier som bestefaren har gått på. Det blir rimligvis mye peking etter så mange turer.1 poeng
-
Garmin GPS'ene til turbruk har trykkfølsomme skjermer, ikke berøringsfølsomme som på nyere mobiler. I praksis betyr dette at enkel bruk fungerer helt ok med hansker/votter. Jeg har aldri følt behov for å ta av hansker/votter ved bruk av Oregon 450.1 poeng
-
Her er det en times lang film med noen unge herrer som krysser Hardangervidda på tvers fra Finse - Haukeliseter1 poeng
-
Åh, fytti dette forumet er jo bare best! Hjelpsomme folk. Takk takk. Ja planen var å starte fra den siden. Så vandre litt rundt forbi i to uker. Så fly til Kristiansand igjen fra Lakseelv.1 poeng
-
Ruta fra South Kaibab Trail er utrolig fin, anbefales på det sterkeste! Det er absolutt ikke noe problem å gå opp og ned på en dag, så lenge du får i deg nok vann. Selv om det er 1500 høydemeter hver vei, går man aldri spesielt bratt. Det er lave trappetrinn i sikk-sakk-stier hele veien, så høydemeterne flyr unna mens man tusler av gårde. Ville likevel ikke dratt i august, det blir vanvittig varmt der nede. Da jeg var der i april snødde det da jeg startet gå, mens på bunnen var det 25 grader. Ønsker deg i alle fall en riktig god tur!1 poeng
-
Les denne saken, så kommer du ganske langt. http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/6-batteriet-i-kapasitet-og-rekkevidde1 poeng
-
Jeg kan sikkert kjøre deg opp på fjellet hvis du vil starte fra Alta. Ta kontakt på pm når planene dine er klare1 poeng
-
Huff, jeg var visst litt for raskt ute. Etter å ha forsket litt mer på Basecamp, fant jeg det ut. Ganske enkelt å bruke "velger"-verktøyet. Da kan man gjøre ruta kortere eller lengre eller dra den dit man vil ha den.1 poeng
-
Men forurensingen blir den samme per turist til fastlandet som til Svalbard, og trykket er på langt nær så stort. Vil du gjøre noe med den totale forurensingen er det turismen til Norge , ikke Svalbard du må gjøre noe med. Og vil du at Svalbard skal forvaltes av et land som i det minste har en form for miljøbevisthet, så bør det nok legges til rette for at det kan bo folk der oppe. Og de må ha noe å leve av. Om alt skal legges ned står andre land klar til å ta over. Tror nok Russere og kinesere driter totalt i norske miljøkvaler.1 poeng
-
Nesten som jeg var usikker på om jeg skulle posten denne her eller under 'Hva er det viktigste - du har glemt?'. Så til dagens, det er fint å dra på skitur. Det er derimot ikke så lurt å miste skiene og stavene til turen. Fint å stå på Majorstuen stasjon og se skiene sine forsvinne med t-banen, mens man selv står igjen på perrongen. Hvordan det skjedde? Ankom stasjonen, så at t-banen opp til Frognerseteren skulle gå kl 12:26, 12 minutter til. Men vognene sto jo der. Så jeg fant en plass, satte fra meg skiene (det er jo mange folk som skal opp, så sikre meg plass). Siden det var fint vær, er det bedre å stå ute og nyte været enn å sitte inne. Har jo god tid!!! Så 5 minutter før banen skulle gå, tenkte jeg at det var greit å sette seg ned. Det er såklart da man hører, 'dørene lukkes'. Det jeg ikke hadde fått med meg var jo at dette var en av ekstra-avgangene som var satt opp og ikke var standard-avgangen. Så der gikk banen, og skiene og stavene med. Og jeg sto igjen på perrongen og så dem fjerne seg. Hadde vært fint med en 'klar til avgang' her kanskje? Likevel, 'satans idiot' (meg altså). Det gikk bra. Får ringt opp sentralen til Ruter (en t-banefører hjelper meg), og sjåføren på banen finner skiene og stavene. Han setter dem av på Frognerseteren. Når jeg kommer opp med en bane noe senere, står de fortsatt der og venter på meg. Heldigvis hadde ingen uærlige personer sett sitt snitt til å stikke av med dem. Så ble det skitur likevel. Utsikt fra Heikampen. Det bærer over mot Tryvann og mot Finnerud. Så legges ruten over den tekniske løypen over Heikampen, helt klart best å gå opp fra Finnerud, traséen er oppharvet, hard, bratt og svingete. Møter på flere på vei ned som har valgt å bruke føttene istedet for skiene. Forståelig. Utsikten fra Heikampen er flott, flere lag med solstråler kan sees i horisonten gjennom skylaget. Det er bratt ned fra kampen i nord og, men mer medgjørlig. Så er det bare å runde av med å gå mot sør igjen, over Almaasmyrene og igjen Tryvann, før man ender opp ved Skådalen stasjon. Skiene blir med meg videre.1 poeng
-
Jeg og en kompis hadde ordnet oss kone- og barnefri fra i går ettermiddag til i dag kl 12, og dennne anledningen måtte jo selvfølgelig utnyttes! Siden vi hadde relativt dårlig tid (fikk slengt oss i bilen kl 15 i går ettermiddag (etter at vi hadde ordnet morsdagsblomster til i dag!)), gikk turen mot Bynuten i Sandnes. Vi stoppet ved vannet et stykke nedenfor toppen; og slo opp teltet når det begynte å mørkne. Litt dårlig planlegging fra min side sørget for at vi ikke hadde med snøplugger, så vi benyttet greiner for å forankre bardunene i snøen. Bardunene ble festet rundt greinene (ca. 30 cm lange) som vi la horisontalt ned i snøen, og pakket godt med snø oppå. Resultatet i seg selv ble perfekt; det er lenge siden et telt har stått så godt i sterk kuling! (Nærmeste målestasjon rapportere 21 sekundmeter i natt). Når teltet var oppe satt vi opp Tarp vertikalt festet i bakken og øverst i noen trær, slik at denne dannet en 1.5m høy levegg mot kulingen. Vi fikk fyr på bålet (10 medbragte bjørkekubber gjorde susen!), og deretter var det frem med Real-turmat, 4 IPA, Jäger&Redbull og et halvt kilo smågodt.... Ugh! Det ble dog en tidlig kveld da snøfokken tok til sammen med vinden, og vi var i posene før klokken 21.... Sov godt gjorde vi også; stod opp først klokken 10:30. Superb! Turens eneste store utfordring ble så presentert i forbindelse med at vi skulle ta ned teltet; snøen vi tettpakket rundt bardun-pinnene hadde blitt hard som sement da temperaturen hadde falt godt under frysepunktet i løpet av natten... Så teltpakkingen som vanligvis tar 5-10 minutter tok det tidobbelte(!); men etter en times hardt arbeid hadde vi fått gravd ut alle sammen og var good to go!. 8/10 - would do again!1 poeng
-
1 poeng
-
Nå venter jeg i spenning på at noen skal ramse opp de bærekraftige bygdene på fastlandet som ikke får fraktet inn drivstoff, mat, klær, o.s.v......1 poeng
-
Nydelig vintervær idag! Et par to tre fire minusgrader, vindstille til tider og solskinn (utover dagen ihvertfall). Deilig å bare traske fra vik til vik med stanga, myse etter vak, fyre et kaffebål i kystskogen, ete mat og bruke hele dagen til å bare nyte en avslappa start på en langhelg ute i frisk luft. Fisk ble det og, en blank en rett på nedsiden av kilosmerket God helg!1 poeng
-
1 poeng
-
Bare hyggelig! Minner forresten på at for dere som ikke syns det er sånn alt for gærnt å se på filmene jeg legger ut her, så er det bare å abonnere på youtube kanalen.1 poeng
-
1 poeng
-
Hvor skal du på Hardangervidda? Her har du et forslag til en enkel rute, med korte dagsetapper. Kan være OK å ikke ha for lange etapper på første teltturen: Dag 1: Finse-Finsbergvatnet. Her er det til og med sandstrand. Fiskemuligheter, selv om jeg egentlig ikke har helt trua på dette vannet om sommeren). Om dere tar et tidlig tog kan dere gjerne ta en tur opp på Hardangerjøkulen før dere går videre mot vannet. Dag 2: Finnsbergvatnet-Krækkja-Olavsbuvatnet. Her er det mange fine leirplasser til teltet. Mye fisk i disse vanna. Mulig å kjøpe snacks og øl/brus på Krækkja. Dag 3: Umerka sti fra Olavsbutvatnt til Halne fjellstue-Krækkja-Haugastøl. Kan kortes ned ved å gå tilbake til Krækkja på stien, i stedet for om Halne fjellstue. Om sommeren går det også buss fra Halne til Geilo, hvis dere får dårlig tid. Sjekk rutetidene!1 poeng
-
1 poeng
-
Hei. Da jeg fortalte om grønlandsturen min på jobben, var det plutselig ei av de fine damene som fikk et rart ansiktsuttrykk. Hun hadde rett og slett ikke tenkt på slike ting som dobesøk. Så hun spurte om vi hadde noe sted å gå inn.....! Det hadde vi altså ikke, men om det kan hjelpe: I leir: Det bygges latrine med en liten vindvegg. Det funker aldeles utmerket. Underveis: Dropseat eller liknenede på buksene, så slipper du rælet med å få av buksene. Dunjakka er på i alle pauser. Sørg for å ha ei som går godt ned over rumpa. Den dekker godt når det blåser og hindrer forfrysning av de edlere deler under dobesøk. Jeg trakk med meg pulken litt bort fra de andre og satte meg bak, selv om det er en noe illusorisk beskyttelse. Men hele gruppen har en gentlemansagreement på at når noen "går avsides", så ser man bort. Fram til Dye II er det enkelt, for alle sitter med ryggen mot vinden i pausene. Du går derfor opp mot vinden. Etter Dye II er du så vant til det at du ikke tenker over det. Annen hygiene: Vi delte teltet i to; fortelt med kuldegrop og innertelt. Og så lukket vi i mellom. Da har man baderom så godt som noe, og en runde med våtserviettene så er du så god som ny. Husk at bakterier trives ikke i kulde, så det lukter overraskende lite. Menstruasjon: Jeg gjorde som vanlig. Byttet under dobesøk og baderomssesjonen. Ta med hundeposer (små sorte poser). Grav en liten grop, dynk med bensin og brenn det opp når du er i leir. Dunjakka er et veldig viktig plagg. Mange store lommer er her nøkkelen. Da kan du har både dopapir, antibac, fyrstikker og anna moro liggende fast i lommene. Dette er sånne ting som høres veldig vanskelig ut før man har prøvd, men som er helt straighforward når man er i gang. Myndighetene forlanger at man skal brenne opp dopapiret. Det var mye verre. Prøv sjøl å sette fyr på en våt og brun dopapirdutt i vind og minus 30, med fyrstikker. Du spør også om trening. Jeg synes det du gjør høres riktig ut. Viktigst å trene seighet. En ting til; Tren gjerne skiteknikk. Mange nordmenn labber på ski når de får på seg fjellski og pulk. Du vil ha godt utbytte av å trene på å gli på skiene (i den grad det går med kortfell på). Ellers høres det ut som du er vant til vinterfriluftsliv. Man sparer mye energi på gode leirrutiner og erfaring. Tid og energi spart er viktig på sånne turer. Lykke til.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00