Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 21. mars 2014 i alle områder

  1. Det vi diskuterer er de uonska konsekvensene av en liberalisering nar det gjelder motorisert ferdsel i utmarka med snoscooter. Det meste av det du kaller "hevder" er godt dokumentert. Jeg er litt forundra over at friluftsfolk og fjellfanter ikke er mer engasjert i a verne den fantastiske utmarka og naturen var fra leketoy, stoy og uonska menneskeskapt pavirkning, spesielt med tanke pa dyrelivet og faunaen. Dette er ingen forsoksarena hvor alle konsekvenser kan reverseres.
    4 poeng
  2. Det som er trist her, i denne diskusjonen, er det konsekvente bruket av ordet frislipp, det er jo overhode ikke det det er snakk om, og heller ikke realiteten av forslaget, men en klassisk hersketeknikk, for å få allmenheten til å tro at det er rett.. Har selv scooter, og kjører ganske mange mil i sesongen, når løypene er åpne for å komme meg til hytta, eller en tur for å få frihetsfølelsen ala det man har med motorsykkel..mulig det er latskap, men å kjøre en scooter i løpenettet her er ikke lett og krever sitt..jeg bor her jeg bor får å kunne ha muligheten til ro og naturen, og det går veldig fint på tross av scooterene og det "bråket" det medfører, som er tilnærmet null forøvrig. En annen tanke jeg får her er at kunnskapen om snøscooter er veldig dårlig..
    2 poeng
  3. http://www.retten.no/lokale_nyheter/article7241886.ece Se her ja.. Lokal forvaltning fungerer altså til tross for alle her som hele tiden hevder det motsatte? hehe...
    2 poeng
  4. Først vil jeg si at ting som kommer fram i media ikke anses som "godt dokumentert". Hadde journalister vært litt mer jordnære og fornuftige og folk flest ikke hadde elsket at alt var så utrolig ekstremt så hadde det gått an å bruke media til noe fornuftig og man kunne stolt på det de sier, men slik er det altså ikke. Så, vi diskuterer ikke bare de uønska konsekvensene, eller det vil si, motstanderene gjør det for de har rett og slett ikke evnen til å se at en sak ofte har to sider. Men tilhengerene i denne diskusjonen diskuterer ikke uønska konsekvenser, men vektlegger heller det positive som kan komme ut av dette. Som tittelen i denne tråden så fint sier "Motorisert ferdsel i utmark". Det er det vi diskuterer. Fordeler og ulemper med motorisert ferdsel i utmark er argumenter som blir brukt i diskusjonen. Vel, nå blir jo alle fordeler forkastet før de blir hørt og de som tør påstå at det kan komme noe godt ut av dette prosjektet blir jo ansett som useriøse, så egentlig er det ikke mye diskusjon igjen her. Men i utgangspunktet var diskusjonen "motorisert ferdsel" i utmark og ikke "de uønska konsekvensene av en liberalisering når det gjelder motorisert ferdsel i utmark". Og igjen, vi er ikke noe mindre glad i dyr og natur enn det du er ulvemor, vi bare tror det kan være mulig å finne en løsning som tar hensyn til dyr og natur og som i tillegg kan tilfredsstille noe av det scooterfolkene ønsker. Det har kommet mange forslag igjennom tråden, tipper du ikke husker noen av dem. Og jo, ev. konsekvenser kan reverseres i motsetning til kraftverk, høyspent, veier, jernbane og DNT-hytter
    2 poeng
  5. http://mobil.retten.no/lokale_nyheter/article7241886.ece
    2 poeng
  6. How low can you go? For å holde diskusjonen om treffet ryddig så post heller pakklisten din i denne tråden. Jeg vil gjerne se hva du pakker! Her er min foreløpige liste. Det kommer nok til å komme en del endringer på den ennå. Husk å meld deg på!
    1 poeng
  7. Det lyder ikke som om jeg er helt galt på den Min plan er at tage til Hafjell (synes let tilgængelig fra Oslo) og bruge deres langrendspister som udgangspunkt, og så iøvrigt holde mig relativt tæt på civilisationen, så jeg hurtigt kan komme ud/ned, hvis noget skulle gå galt - meget som det jeg hører i siger. Jeg havde blot tænkt om der var noget ide i at køre og træne lidt teknik på alpin løjperne, inden man tog sig ud i terrænet. Men det giver god mening at komme væk fra den preppede løjpe og ud til det det drejer sig om, som i siger. Tak for alle savene!
    1 poeng
  8. Rådmannen har kommet med sin innstilling, så får vi se hva de folkevalgte bestemmer. All ære til en fornuftig rådmann, men det er jo tross rådmannens jobb å tenke på de økonomiske konsekvensene og det å få sydd sammen kommuneøkonomien, ikke alltid like enkelt.........
    1 poeng
  9. 1,3kg med beef jerky fra Lucas Jerky
    1 poeng
  10. Hei Har brukt Felleskjøpets 4-takts bensin i en årrekke. Aldri hatt noen problemer. Den er også "lagingsvennlig". Bilbensin er fy-fy!!! mvh Jens Petter
    1 poeng
  11. Mitt skrotnissehjerte sier at du har funnet gull. Ikke så rent lite missunnelig.....
    1 poeng
  12. Hadde tenkt meg inn til Hellevassbu denne helgen, men den turen har også blitt avlyst. Rimelig lei av den vinden vi har hatt i vinter nå
    1 poeng
  13. Dette er bare spekulasjoner Brage. Dette er i utgangspunktet ikke en diskusjon vedrørende ulovlig kjøring, men om et forsøksprosjekt som noen ønsker velkommen og som andre hater. Det at motstanderene hevder at det vil føre til totalt anarki en kun et argument i diskusjonen. Du vet vel også like godt som alle oss andre at media kan fremstille en sak nøyaktig slik de ønsker å fremstille den. Ting blåses ut av proposjoner. En bagatell blir til 3. verdenskrig. Hadde det ikke vært slik hadde ikke folk vært nok interessert i medieoppslagene. Så noen avisoppslag beviser egentlig svært lite.
    1 poeng
  14. Hei "torti" ! Godt svart ! En idiot er en idiot uavhengig av om han/hun sitter i en båt eller på en skuter. Her i denne tråden handler det om dem som sitter på skuter selv om slett ikke alle og enhver som sitter på en skuter kan kalles en idiot. Her dreier det seg først og fremst om kjøring som sjenerer andre og til dels er ulovlig. Dette er ikke "synsing" som enkelte hevder. Det er godt dokumentert i tråden her med bilder og sitater fra flere aviser. Med det frislippet i ca 100 kommuner som er satt i gang er risikoen meget stor for at det blir meget vanskelig for ikke å si umulig å reversere utviklingen. Det er fra departementets side ikke lagt opp til annen kontroll med utviklingen enn det som ligger i at løypene skal ligge i en reguleringsplan.( Vi kan her tenke på hvor "lett" det er for politiet å overvåke biltrafikken.) Og i og med at det denne gangen ikke er lagt opp til noen systematisk forskningsbasert evaluering av "forsøket" så vil det i praksis bli en permanent ordning i strid med det lovverket som gjelder på området. Jeg minner om at eksperter på forvaltningsrett hevder at forsøket er i strid med forsøksloven og statsministeren har, som vi vet, personlig nektet lovavdelingen i Justisdepartementet å vurdere det same spørsmålet. Dette er, mildt sakt, meget overaskende. Men det henger nok sammen med den såkalte "plattformen" som de blåbla har sammen med Krf og Venstre. Og Sivilombudsmannen har heller ikke, meg bekjent, fått svar på sine spørsmål til Miljøverndepartementet. Vi vet ikke hvorfor. Jeg er i alle fall ikke kjent med hva grunnen til det kan være. På toppen at dette kommer meldingen om at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har lagt saken på is. Dette kan også gi grunn til visse refleksjoner, men det vi vet er at Sp, -bygdepartiet-, har skiftet side i denne saken. Vi vet også at et par Ap-ordførere, for øvrig fra mine hjemtrakter har vært på Oslobesøk hos fru Sundtoft og snakket med henne om saken. Brage
    1 poeng
  15. OK-knapp : "Alt er OK" Custom-knapp : "Vi gir opp. Ønsker henting ved nærmeste vei til denne posisjonen." - Denne er den som varierer mest. Hjelp-knapp: "Vi har vanskeligheter men er ikke i livsfare, og trenger assistanse hvor vi er nå." SOS: Denne har ingen egen melding. Avtalen er at trykkes det på denne så står det om liv og at vi trenger umiddelbar redning. På mange måter kan det være vanskelig å skille på Hjelp og SOS i Norge. Man kontakter uansett politi/redningssentral så vi har prøvd å sette skillet i hvor alvorlig man trenger hjelp. Min far har allerede måttet bruke Hjelp knappen en gang og det var godt å vite at det bare var middels alvorlig.
    1 poeng
  16. Jeg bruker Statoil miljøbensin på Omnifuel og Coleman 442, fungerer veldig bra. På Colman har jeg aldri forvarmet med noe annet enn en fyrstikk eller holdt den opp ned over et telys dersom det var grisekaldt.
    1 poeng
  17. Juwel 33- Har du prøvd Coleman 400A, 400 eller 550? Bruker selv en 400A og 550B som fungerer helt knall. Har også Svea 123R og 111T som jeg har brukt ganske mye, men Coleman har større tank og mere effekt enn Sveaen og veier mindre enn 111T. Coleman trenger heller ikke forrvarming med rødsprit over 0 grader ca, slipper da å ha med ekstra på tur. Ellers har jeg også en del andre tyske bensinbrennere som Enders 9061 og 9060 som også er en egen kuriositet men litt tunge for mitt bruk. Har i mange år brukt Statoils renset miljøbensin 4-takt og det har fungert ganske bra uten problemer. Tester nå biltema sin 4-takt bensin og har så langt ikke sett noen merkbar forskjell.
    1 poeng
  18. Da ble det en etrex 20, virker som er super gps for mitt bruk, spurte masse i butikken og ble enda klokere
    1 poeng
  19. Synes ikke det var så imponerende av DNT og starte et opprop på en "gratisside" som dette, men greit nok. Mange vil unngå slike registreringer fordi de ikke ønsker å oppgi e-mailadresse og fullt navn. Kanskje blir ip-adressen og andre ting registrert også. Når det er sagt så har faktisk oppropet samlet nesten dobbelt så mange registreringer som nr. to av emnene på nettsiden. Jeg mener vesentlig friere bruk av motorisert ferdsel i utmark er en tragedie. Og når noen sammenligner dette med motorisert færdsel på sjøen, så er det vel ikke helt urellevant det heller. Den som har havnet inne i en sværm av vannskutere i trangt farevann som padler vet det. Ikke mye respekt for femknopssoner der i gården. Det samme kan sies om støyen. Noen steder må folk ligge å høre på et stort anntall støyende joller som kjører frem og tilbake til langt ut på natten. Problemet er at for mange har for mye penger. Potensialet for stor vekst i all slik motorisert ferdsel er svært stort. På et tidspunkt kan det ta helt overhånd. De som er tilhengere av motorisert ferdsel i utmark i dag tenker sikkert ikke over at det etter hvert kan dukke opp hundretusner i tillegg til dem selv.
    1 poeng
  20. Selvrealiseringen og kjøpefesten er Norges ypperste verdier. Den som tråkker på dette tråkker på individets rett til fri utfoldelse. Om det går på bekostning av naturen får så være. (Det interessante med det du skriver, Kvenna, er at flere scootertilhengere i denne tråden bruker nettopp motorbåtsport som argument for SITT syn! Paradoksalt eller hva?)
    1 poeng
  21. Jeg tror ikke at Heptan er det samme som miljøbensin, men jeg er ikke helt sikker. Det er rart at miljøbensin fra forskjellige butikker brenner forskjellig, for det er vel ikke så mange forskjellige produsenter som lager dette stoffet. Biltema og Jula kjøper kanskje fra en svensk produsent mens FK kanskje kjøper fra Statoil eller en annen norsk produsent. FK lager den i hvert fall ikke selv. Det blir vel som med vanlig bensin. Et raffineri kan lage bensin til flere bensinmerker. Tidligere hadde vi et raffineri på Tananger, like sør for Stavanger. Det var Shell som eide det men de solgte sine produkter til alle som ville ha. I dag eier Statoil store olje og gassbehandlingsanlegg og vi skal ikke se bort fra at det er noen dråper Statoil i de fleste pumper og kanner rundt om i landet.
    1 poeng
  22. En finnmarking sa en gang i en slik diskusjon at hvis de skulle slutte å kjøre scooter i Finnmark så måtte vi slutte å kjøre småbåter langs sørlandskysten. Tettheten av småbåter er rimelig stor i dette området sommerstid og hytte ved Blindleia må vel kanskje kunn sammenlignes med å ha hytte ved E18. Hvorfor aksepterer vi motorisert ferdsel på sjøen, men ikke i fjellet? Kan det være pengene? Alf Kranner skrev i 1077 en fantastisk visetekst om dette: Skjærgårdsvise. Sommeren er over, og skjærgårdens ansikt blir rolig og klart Holmer og hytter forsvinner i mørket så altfor snart Vinduer stengt bakom trelemmer, gjemmer seg selv Her er det langt mellom lysende hus, i en sen sommerkveld Øyboerens glede i sommersesongen er stor og robust Tåler litt leven fra morgen til morgen, til midt i August Sommerturister gir spenning og liv og profitt Tar med seg storbyens hektiske tempo og flytter det hit Skjærgårdsidyllen var lønnsom forretning, i år som i fjor Handelsmann Svendsen tar sensommerkvelden i Svendsens kontor Teller kontanter til høsten blir kjølig og grå Svendsens butikk vet at ferierusen får dagen derpå Øylivets taktovergang til September er kanskje for brå Landskapet skifter ut mange for mange, mot alt for få Øyboerens hverdag blir stille som etter en fest Ferietida var kanskje forbi, da den smakte som best Dagene går, den naturlige rytmen er litt monoton Men stillheten etter en skrålende sommer i rekreasjon Ærfugleungene dykker så trygt i en vik Der det i juli var uråd å høre et fuglungeskrik Fjorden som larmet av feriebåter har langsomme slag Pulsen er jevn og behagelig rolig hver eneste dag Sjektene våger seg utpå så sakte de vil Faren er over for alle de minste i mil etter mil
    1 poeng
  23. Vel, da må du ha misforstått. Det gjelder snøscooter. Link til forskriften finner du i tråden der prøveordningen diskuteres. Jeg støtter ikke oppropet, eller veldig mye av motstanden. Motstanden drives fryktbasert og av føleri, ikke så mye av det som hevdes kan understøttes med noe saklig. Om det virkelig hadde vært fare for at stillheten i naturen skulle ødelegges så hadde det allerede vært full fyr i bildekk utenfor Stortinget. Vi er tross alt i Norge og der er naturen ganske så hellig. Skal man være i mot noe så må det promoteres saklig om det skal ha gjennomslagskraft, det nytter ikke å hisse opp massene med føleri om man ikke samtidig legger frem noe saklig som kan brukes til noe. Hadde en så amatørmessig protest blitt gjennomført av motparten så tviler jeg ikke et sekund på at ord som bajas og harry mfl hadde haglet
    1 poeng
  24. Jeg støtter ikke dette oppropet.Som pensjonist og bestefar så bruker jeg snøscooter til hytta hver vinter sammen med barnebarn,en tur på 50 km tur-retur.Kan se ut som det å vere på forumet og ha snøscooter ikke er en bra kombinasjon.
    1 poeng
  25. Jeg støtter jo prinsippet, men jeg vet ikke hvor troverdig DNT er i denne saken.. Hvor mye bråkete viselkjøring genererer de? Hvor mye bråker de ikke i Jotunheimen under Vinjerock? Hvor sterkt har de jobbet for å få kjøre på Snøheimveien? Hvor mange dieselaggregater står og durer i nasjonalparkene? Det er stille i glasshuset...
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.