Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 20. feb. 2014 i alle områder
-
Våknet 04.40 av meg selv natt til tirsdag, hvorfor? så inni granskauen rastlaus, fikk heller ikke sove mer. Det har bygget seg opp lenge, så nå måtte jeg få noe utav det. Vridde nøkkelen om på bilen presist kl 06.00 å kjørte til Oppdal i håp om at det det som kom som regn her i Trondheim på mandag hadde kommet som snø høyere oppe. Men på Oppdal var det omtrent snøfritt, for langt øst rett og slett. Da var valget enkelt, så for meg Fulånebba ved Sunndalsøra, kunne jeg håpe på 15cm pudder der? Parkerte ved Sanden (180moh) i Viromdalen. Måtte gå til fotts opp til 400m der det begynte å bli ett fast dekke. På rundt 500m lå det 10-15cm pudder, da jeg passerte 1000m lå det noen perfekte 20cm oppå den gamle harde snøsålen. Dessverre var det lite snø, selv på steder der det alltid ligger mye snø. Kunne konstatere at det måtte bli litt slalom i mellom storsteiene på neddoverturen. På 1200m bytta jeg om sko og brodder, kløyv først oppå nordtoppen som er 1m lavere enn hovedtoppen. Dette gikk ganske greit selv om det var mye is og glatt stein. I mellom de to tårnene er det en bratt V som må forseres, nederst her har du ei renne som går ned mot nordøst, en av rutene til toppen. For å komme ned her må du hoppe ned noen gode 3m, og uten tau er det ingen vei tilbake på vinteren, men jeg satsa på at det fantes en annen farbar rute ned. Luftig å fin topp, ble faktisk sittende ei stund å se på sola. Men den gamle varden på toppen så da så stusselig ut tenkte jeg, så jeg tok fram spaden å satte opp en 2m høy varde av snø, litt mer verdig fjellet! Før natta kom klatra jeg ned mot vest for å se om det var en mulig rute (litt kjedelig å fomle seg ned ett så utsatt fjell i mørket). Det gikk fint ned der, selv om jeg måtte nokså langt ned før jeg kunne krysse under stupene å så gå opp til 1200m hvor skiene sto. En time senere var det blitt svart, så det ble photoshoot i 2timer. Fikk faktisk nordlys å! Mye som matchet, var heller ikke ett minste vindpust på toppen og rundt -7c! Det ble seint på kveld før jeg var tilbake i bilen, etter en ganske så strabasiøs vei ned fra fjellet til skiene (den billige hodelykta gir ikke all verdens til lys!), var veldig mye hardpakka skare å evt. skli ned i Sunndalsfjorden på. Selve randoturen til bilen gikk flott, kunne ikke rase ned i all hast, men fikk tatt noen svinger uten å havne i steinene. Alt i alt, en av de aller fineste toppturene jeg har hatt! Nordryggen opp til nordtoppen. Utsikt over Sunndalsfjorden Sola går ned bak Søre Skjorta. Skjorte (1711m) sees til høyre. Den blå timen Litt zoom på Sunndalsøra Fabelaktig natteutsikt! Den nye toppvarden! Nordlyset mot nordvest Nordlyset sett på vei ned Ser tilbake på sporene8 poeng
-
Ved skuterløyper blir det krav om gps-kjørebok med kobling til ditt kredittkort. Kjører du utenfor traseen trekkes boten automatisk fra ditt kort, ved gjentatte tilfeller annuleres førerkortet ditt og politihelikopteret varsles4 poeng
-
Da var det jammen klart for min første tur med pulk, riktignok bare som trening og ikke overnatting. Jeg har jo en tendens til å gape over litt mye, så første turen gikk jo absolutt ikke så knirkefritt som jeg hadde trodd. Det lengste jeg har gått til nå uten pulk er jo 11,8 km, så da klinka jeg rett og slett til og pakka pulken med 25-30 kg og la ivei mot Gjøvik......fra Kapp en tur på 20,6 km!??!!! Jeg hadde jo tross alt studert høydeprofilen til denne turen og det så jo absolutt ikke avskrekkende ut, noe som viste seg og bli litt annerledes enn jeg hadde tenkt Kart og høydeprofil finner du ved å klikke her Vekkerklokka sto på kl 0830 siden jeg naturlig nok visste at jeg skulle bruke litt tid, spiste en god frokost og var rimelig spent på hva slags utfordringer dagen skulle bringe. Kl 10 så hadde jeg losset utstyret og var klar for å spenne på meg skia og pulken på Karidalen skisenter og starte min vandring mot Gjøvik. Føret var det så som så med, var rundt 0 grader og det hadde kommet snø i løpet av natten så den var kram, men foreløpig gikk det greit bortover flata på skistadion, hehe. Første 5 km har jeg jo etterhvert gått mange ganger, opp til sillongen, og det var også den strekningen jeg trodde skulle bli verst... men til å begynne med gikk det overraskende greit, tilogmed uten kortfeller. Første tegnet på at det er laaaangt igjen til Gjøvik..... Og fellene måtte på tilslutt, for uansett feste så blir det hardt med pulk i bratte oppoverbakker Så da var jeg endelig snart på Sillongen og det var bare en kneik igjen til det jeg trodde var "toppen" og det kun venta meg slake nedoverbakker hvor jeg bare kunne stå og stake litt og nyte naturen. Jeg kunne ikke tatt mer feil, for med 0 føre og våt kram snø var det nesten ikke gli. Spesielt ikke med feller på, så de gikk av rimelig fort etter de verste stigningene. Da kunne det bare bli kjempegli tenkte jeg... meeeen nei, det måtte fortsatt gås på ski nedover, snur meg og ser pulken fungerer som en plog og dytter masse snø foran seg i sporet... Faen tenkte jeg, dette kunne bli tungt for her får jeg ikke noe gratis, og det var igjen 14-15 km..... Men så kom jeg på bedre tanker og skjønte at jeg ikke kunne ta sorgene på forskudd for da blir det bare tyngre, så jeg begynte og se frem mot pause og litt bålkos og mat. Fordi om det var lenge til så blei ikke alt så tungt og det gikk lettere og gå på ski nedover Som dere ser så har jeg laga pulkdrag selv og var utrolig spent og det fungerte kjempebra, men det var langt fra lydløst Så litt modifisering må nok til. Kjente nå at i oppoverbakker så brukte jeg litt vel mye krefter til at det var så langt igjen. Så derfor blei det en liten pause med sjokolade og vann. Mmm det gorde susen med litt sukker, så var det på`n igjen og nå kom den første bratte bakken...nedover......og tro det eller ei, det glei faktisk uten innsats fra meg, herregud så godt det var og kunne få noen 100 meter gratis Det og sjokoladen ga meg en kjempeinnsprøytning av energi. Og nedoverbakke i snøvær/sludd krever riktig antrekk, så jeg fant frem buffen min og slalombrillene Her står jeg og tar bilder av meg selv og idet jeg tar bort kameraet ser jeg en dame med hunden sin som er ute og går motsatt vei av meg, uff flaut Nå var jeg altså halveis på treningsturen min med pulk, så da begynte letingen etter en fin plass og ta en lunsjpause og tenne bål, det var jo mange muligheter langs løypa men jeg ville gjemme meg litt bort slik at jeg ikke satt midt i løypa. Etter å ha gått litt lenger enn tenkt fant jeg en høyde ved siden av sporet og traska meg opp og startet og klargjøre campen Det blei etter hvert riktig så koselig syns jeg. Dere kan jo dømme selv Lapskaus sto på menyen og jammen fikk jeg ikke laget meg en kopp kakao også Det her gorde godt for kropp og sjel merket jeg, kanskje mest for sjel for jeg blei ganske stiv etter å ha vært rolig lenge, og det bålet var bare bra i begynnelsen, med litt hjelp fra bensin Men med et pinglete bål og et dagslys på hell så hadde jeg en snau mil til jeg var ved målet, så jeg måtte pakke sammen og komme meg videre mot Vind stadion. Det var faen ikke bare bare, for i oppoverbakkene hadde jeg bakglatte ski og i nedoverbakkene så hadde jeg ikke gli.....hmmm tro om det hadde hjulpet og snu skia.... Men vissheten om at jeg var over halveis og at jeg hadde tilbakebelagt den lengste skituren min hittil gjorde at muskler og kropp orket og yte det lille ekstra for å komme seg opp på Vind. Sliten og andpusten møtte jeg flere og flere spreke folk i løypa som forøvrig var preparert for første gang på denne turen, det gjorde siste kneika opp til stadion litt lettere. Jeg rundet svingen og der var det liv, det var nm i junior sprint eller noe tror jeg. Jeg klarte selvfølgelig og rote meg inn i tunnelen og inn i treningsløypa til de som konkurrerte, men heldigvis var det få av de ekte atletene der så jeg fikk sniki meg over et gjerde med ski og pulk og dermed var jeg i mosjonistløypa igjen Og nå var det mye nedoverbakker til mål, og det gikk fort og jeg var herlig glad da jeg så Gjøvik Etter litt mer nedkjøring hvor jeg faktisk måtte ploge litt (!!!) så var jeg i bunn og min kjære kom og plukket opp en noe medtatt og sliten kar. Men en fin fin tur unnagjort på 7,5 timer inkludert pause på ca 3 timer er jeg ganske fornøyd med innsatsen. Været kunne vist seg fra en bedre side, men det får vi ikke gjort noe med. Det nærmer seg overnattingstur og en del flere mil, men jeg føler at det skal gå bra. Kroppen var sliten et par dager etter denne turen, men all trening er bra trening Så med alt jeg glemte igjen for å få et bra bål og andre ting som ikke gikk knirkefritt denne gangen gjør meg sterkere rustet til neste gang2 poeng
-
Demokrati? Absolutt. På lik linje som menneskets gudegitte rett til fri utfoldelse og selvrealisering. På lik linje som forvaltningskåte byråkrati under dekke av lokaldemokratiet. På lik linje som å vingeklippe Fylkesmannen som prøver å regulere ferdsel i allerede eksisterende prøvekommuner som tråkker over grensa. På lik linje som at jeg setter en tusenlapp på at sivilombudsmannen blir ignorert, samme hva slags konklusjon man der havner på. På lik linje som å skjule et frislipp bak begrepet "prøveordning", og på den måte omgå stortinget totalt som lovgivende forsamling.2 poeng
-
En tur ødelagt av skuterstøy er en uopprettelig skade. For den turen er tapt for alltid.2 poeng
-
Har inntrykk av at motoriserte turer i naturen er i ferd med å etablere en ny "turkultur". Gjenger laster opp skutere eller firehjulinger med presenninger og øllkasser og store mengder paragas. Og etterpå er det ikke vanskelig å se hvor de har vært. Usikker på om de som drar på slike turer egentlig er ute etter naturopplevelser. Siden loven er lik for alle synes jeg det er vanskelig å argumentere med at "noen" ikke forstyrrer naturen eller folk på tur. Av erfaring kan man med stor sikkerhet forvente at flere og flere ikke vil ta slike hensyn. De vet at de ikke kan kontrolleres. Det vil bli som om man kuttet ut alle former for kontroll i traffikken. Farten og ulykkesstatistikken hadde økt dramatisk. De som ønsker friere regeler burde gi oss noen tipps om hvordan man effektiv skal kunne hindre ville tilstander hvis salget av snøskutere tar helt av.2 poeng
-
Hardt å sitte i kontorstolen å se slike bilder. Fin tur du må ha hatt, og tilogmed sol. Har sett sola 2 minutter i år.Men det blir vel min tur snart, et par uker i Østerrike venter. !2 poeng
-
2 poeng
-
Ble topptur til Fulånebba i Sunndalsøra igår å natt, en fantastisk fin tur! Skrev egen turrapport her.2 poeng
-
Hei, ser det er mykje info om telt i cuben på nett men i eit anna klima enn det typisk norske. Er det nokon som har erfaring med bruken av denne type telt i norsk klima? mvh Jostein1 poeng
-
Det er bedre med et snev av overvåking og frihet enn ingen av delene. Så lenge man ikke bryter loven så har jo ikke gps-overvåking noe å si. I dette landet er det så strenge regler på det området at det uansett ikke ville vært mulig å utnytte systemet og bruke informasjonen til noe mer enn hva det er tiltenkt. De fleste arbeidsbiler har gps, hvorfor ikke scootere også. Det er jo bare å holde seg til de lovlige løypene.1 poeng
-
Apropos havregrøt. Ja, men blir fort lei av det. Men er det ingen som tenker på at havregryn kan spises kaldt sammen med melk eller vann og litt sukker? Gjerne med en liten klatt syltetøy? Hvorfor må det absolutt kokes grøt? Bruker det mer som en frokostblanding selv, og blir ikke så fort lei. Og ja, det smaker bra med vann i stedet for melk. Vanesak.1 poeng
-
Tunnellen er som oftest stengt der oppe. Det kan nok være at de lar den stå åpen korte perioder der oppe, hvis de har småjobber og skal snart ned igjen.Men tunnellen er veldig bratt. Jeg skulle aldri forsøkt å kjøre den hverken opp eller ned, med en bil som ikke har lavgir og høy bakkeklaring. Focusen min hadde ikke overlevd. Og så finnes det ikke lys. Den er jo ett par kilometer. Og når du kommer ned risikerer du at den er låst der nede. Den er alltid stengt der fordi det er inngang til kraftstsjonen også. Så jeg hadde ikke turt, om jeg skulle slumpe til å finne den åpen der oppe. Den er stengt nede...1 poeng
-
En ødelagt tur er tapt for alltid, det stemmer. Men vil turen være ødelagt bare du hører en scooter?1 poeng
-
Og til dere som er så utrolig miljøbevisste og støtter Økokrims definisjon om uopprettelig skade ifm. scooterkjøring. Nå må dere gi meg ett eksempel på denne uopprettelige skaden som scooterkjøringen kan forårsake?1 poeng
-
1 poeng
-
3 uker på Real turmat høres ut som tortur. Ikke lagt inn en god søndagsmiddag heller høres kjedelig ut. Real inneholder også minimalt med grønnsaker. Ville på en såpass lang tur hatt med masse tørket kjøtt, grønnsaker og frukt. La det ligge å svelle i vann tre fire timer før det kokes. Godt å bli skikkelig mett en gang i blandt.1 poeng
-
Hvem er det som gidder å telle trinnene på tur opp eller ned? Selv har jeg hatt nok med å holde motivasjonen oppe og pulsen nede de gangene jeg har gått opp her.1 poeng
-
Jeg valgte susp upgrade hovedsaklig på grunn av hoftebeltet og loadlifters, men også fordi jeg ønsker ha muligheten til å bruke det oppblåsbare underlaget til å øke komfort på lengere turer der jeg har behov for å bære tyngre Om jeg kommer til å bruke det mye vet jeg ikke enda, men lomma er uansett kjekk å ha og legger til 30g, noe jeg kan leve med. Tror nok også mesh skal være rimelig holdbart på sidelommer, men jeg har opplevd at de henger seg opp i greiner i tett skog på en gammel Osprey sekk så derfor ville jeg ha de i dyneema denne gangen. Jeg bruker den store mesh lomma bak til tørking av klær. Jeg er veldig glad i beltelommer, og det som er supert med denne sekken er at man kan ta de av og på etter som man ønsker selv. Vil anbefale å prøve en flaskelomme, jeg har blitt veldig glad i min1 poeng
-
Tror du har rett i dette. Og i dette motsettningsforholdet vil det nok bare bli en taper og en vinner. Noe annet er det at ungdommer som kjører flere mil på snøskuter i løpet av noen minnutter neppe vil synes det er så spennende å gå den samme strekningen på ski eller på bena. Begreper som "langt inne i skogen" vil vel gå tapt for alltid.1 poeng
-
Verdens enkleste sak å tenke ut gode forslag. Tror jeg kunne liste opp hundrevis. Men dette hjelper jo ikke? Når folk ikke respekterer loven om motorisert færdsel i utmark i dag, og myndighetene ikke gjør stort for å håndheve loven, hva da hvis f.eks antall snøskutere tyvedobles? Eller for så vidt, hundredobles? Ser for meg at svært mange tilfeldigvis "kjører seg bort" i terrenget og bruker hele dagen på å finne veien hjem.1 poeng
-
Det hänger ju lite på var man skall färdas också. Jag funderar på att ta med mig bushbuddyn på långtur. Den väger 150 gram. Antag att man är ute i 7 dagar. I alla fall 3 av dom borde det gå att få tag i tort bränsle. Att ta med en bushbuddy istället för en extra gas-box kan vara ett alternativ. Är man fräck kan man ju kolla väder-prognosen innan man drar ut. Fint väder: Bushbuddy. Dåligt väder: Extra gasbox. Man sparar kanske inte så många gram, men man kan öka marginalerna och trviseln om vädret är bra. Ligger man med basläger så kan man ju plocka tort bränsle en dag med bra väder och spara bränslet på ett tort ställe inne i absiden till tältet eller så. Då finns mer viktbesparing att hämta.1 poeng
-
1000 gram rødsprit veier ca 1kg Men i volum er det vel i området 780 gram på 1 liter Det er en konverteringstabell her http://www.simetric.co.uk/si_liquids.htm 1 kubikkmeter vann veier 1000 kg, og 1 kubikkmeter etyl alkohol veier 785 kg.1 poeng
-
Du verden så kjedelig verden hadde vært dersom det var enighet om alt.......... Trappa står på lista over "Ting som må gjøres".1 poeng
-
Har snakket med rovviltkontakt og sendt bilder. Vil ikke rope ulv ulv, så er veldig skeptisk. Vet jo at de fleste observasjoner er hunder som har tatt seg en tur på egenhånd, og tror nesten det i dette tilfellet også. Men blir moro å høre hva han ser av bildene, og skulle det komme noen andre observasjoner kan det jo være en mulighet.1 poeng
-
Hei "cornix" ! Det er nok to vidt forskjellige "kulturer" som støter sammen, - på den ene siden de som søker "stille natur" og på den annen side de motorinteresserte, mest ungdommer, som ønsker fart, spenning og utfordringer på skuteren. Jeg har ikke sett eller hørt noen som protesterer mot den nyttekjøring som allerede er hjemlet i dagens regelverk. "Frislipp- kommunene" kan komme unna den situasjon de nå er i ved å etablere egne områder (soner) med egne løyper for skuterungdommen som det er gjort enkelte sted for motorsykkelungdommen. For øvrig er det helt galt, som enkelte hevder, at skuterne ikke lager terrengskader. Det er dokumenter godt nok , selv om skadene kanskje ikke har samme omfang som f.eks. hjulkjøretøyer (ATV-er og beltevogner) Det har jeg selv sett i svensk Lappland der det er våtmark/myr. Skaden har nok oppstått om våren når snøen og telen er i ferd med å forsvinne. Brage1 poeng
-
Hvis du skal ha så lite til lunsj, ville jeg heller gått for noe med mer fett. Raske kalorier brenner fort og gir kjapp enegiboost, men man går fort tom igjen. For øvrig bør det vel ikke være helt umulig å få noe fisk. Det bør være noen åpne oser på den tiden, og det er gode fiskeplasser i vårløsningen..1 poeng
-
To skiturer i går. Den første på Krokskogen med litt caching, på skarpt klisterføre. Den andre i snøvær i Frognersetermarka. Hull i Lomma: (muligens noe feil med bildelenking i dag, ser at mange innlegg bare har et kryss der det skal være bilde. Gå evt til http://www.skiforeningen.no/cgi/newimgshow.cgi?id=21314)1 poeng
-
Tror det er en myte at nordmenn er så opptatt av natur. Majoriteten nøyer seg med å se naturen fra bilvinduet eller på TV..........1 poeng
-
Synes som om det er viktigere å bruke milliarder utenlands for å redde verden, enn å frede skog og oppnå mye mer i Norge...........1 poeng
-
Program som viser at bevaring av norsk, gammel opplevelsesrik skog kan være et godt klimatiltak. Sopp på og i skogbunnen i gammel skog bidrar til å binde opp mer karbon enn det som skjer i regnskogen. Flotte naturbilder. http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna20001012/14-01-20141 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Støyforurensing er ikkje berre psykisk, subjektiv smak og behag for velutdanna folk. Lydbølger er fysiske og støy har kroppslige helseeffekter som er vel dokumentert.1 poeng
-
Fantastiske bilder nok en gang - og kjempeflott med inspirerende turrapport - nordlys til og med.1 poeng
-
1 poeng
-
Hadde tenkt på denne turen lenge, men hver helg det passet inn i tidsplanen så var det kuling eller storm på vidda. Har jo nesten ikke vært en eneste fin helg etter jul. Denne helgen så det lenge ut som det skulle bli brukbart og planen var å dra torsdag - søndag. Men når dagene gikk utover uka så forskjøv uværet seg og det ble meldt kraftig vind helt til lørdag. Men en forskjøvet oppstart hos en ny kunde gav meg mulighet for å ta fri mandag og tirsdag så da ble det likevel tur på søndagen. Pulken var allerede pakket og det var bare å sette kursen mot Hardangervidda igjen. Framme ved Maurset var det fremdeles kolonnekjøring pga opprydding, brøytekantene var på det verste mange meter høye, så brøytemannskapet har hatt litt å stri med i vinter. Framme på Dyranut var det rimelig dårlig sikt, men vinden var ikke verre enn at det var levelig. Ankom samtidig med noen som skulle kviste inn til Rauhelleren. Men de kvistet ikke fra Dyranut denne dagen og jeg prøvde å følge skutersporet innover mot stigstuv, men med endel vind som kjapt fylte igjen sporene og rimelig jordmørkt mistet jeg fort sporene, så var bare å stole på kompasskursen og legge sine egne spor. Like greit egentlig, lett og fint terreng å navigere i her. Godt med snø oppetter veggene på stigstuv. Været begynte å klarne opp endel utover ettermiddagen og sikten ble helt ok. Nydelig solnedgang ved Stigstuv. Hadde en liten rast her før jeg fortsatte videre et lite stykke før teltet ble slått opp. Blåste ganske godt utover kvelden og værstasjonen på Dyranut hadde logget opp i 22 ms en liten periode. Var ihvertfall godt opp i kuling når jeg slo opp teltet og jeg måtte bale litt for å få det opp. Men ingen dramatikk og når teltet var oppe stod det støtt som fjell. Nye bivuakksko fra helsport. Ikke kjempevarme, men deilig å få av seg skiskoa og på med tørre ullsokker og bivuakkskoa. Morgenen etter var det fremdeles bra med vind og det hadde samlet seg et godt lass med snø bak den lille leveggen jeg bygde, var nok smart, ellers ville nok denne snøen samlet seg rundt teltet. Pulken var helt nedsnødd, så hadde jeg ikke vist hvor den lå hadde jeg aldri funnet den igjen. Drøyde det litt utover morgenen før jeg tok avsted, men selv om vinden fortsatte så kom ihvertfall sola fram og gjorde det til en flott dag Kvistinga startet ca 3-4 km øst for Stigstuv, så herfra var det bare å følge kvistinga mot Rauhellern. Fjellene nord for Rauhelleren er blant de mer markante på denne delen av vidda. Framme ved Rauhelleren traff jeg to stk som hadde gått fra Heinseter, de gikk også med pulk og telt, men valgte å ta inn på selvbetjeningshytta denne kvelden pga av vinden. Selv snudde jeg etter en liten lunsjpause og gikk tilbake mot Stigstuv i de samme sporene. Litt kaldere å gå med vinden i ansiktet, men heldigvis roet vinden seg noe utover kvelden. Gikk med hodelys den siste timen og slo opp teltet i 8-tida, litt senere enn planlagt, men slik blir det når man ikke klarer å komme seg av sted tidlig nok på morgenen. Neste morgen våknet jeg opp til vindstille og et fantastisk vær. Tror dette må ha vært den fineste dagen til nå i år. Sol, vindstille og 10 kuldegrader er vel så perfekt som det kan bli på fjellet. Måtte til og med kaste fleecen etter første økta, utrolig hvor mye varmere det blir når det er vindstille selv om det var ganske mye kaldere enn dagene før. Hårteigen, 35 km mot vest Gjensyn med Stigstuv igjen Fint å nyte lunsjen på pulken i slikt vær En flokk reinsdyr hadde krysset tidliggere på dagen. Artig å studere ruten de har gått, litt i sirkler og opp og ned tilsynelatende uten mål og mening, men er vel en kombinasjon av å lete etter mat og forflytning. Tilbake på Dyranut var det fram med spaden for å spa ut bilen. En kjempeflott tur som jeg håper kan gjentas om ikke for lenge.1 poeng
-
1 poeng
-
Både størrelsen på spora og ganglaget kan tyde på at du har sett ulv. Ulven beveger seg som oftest i trav, også når den flykter eller beveger seg raskt, i motsetning til hunder som oftest vil galoppere med samla for- og bakbein når de skal forflytte seg hurtig. Hunder er ofte og mye mer vimsete når de forflytter seg, mens ulvene er retningsbestemte og ofte går i rette linjer i terrenget. Bildene dine viser at dyret har gått i trav under flukt og du beskriver videre at den forsvant ganske "rettlinja" i samme retning. Ut fra hva du dokumenterer, tror jeg det kan være sannsynlig at du har sett en ulv! Det er jo bare sånne opplevelser vi alle drømmer om1 poeng
-
30 % på alt av Arcteryx på Fjellsport.no - rabattkode GULL - kun frem til midnatt i dag. Gjelder ikke kampanje eller vareryddingspriser1 poeng
-
Har hatt langhelg og brukte den til å gå inn til støylen vår i vinterværet. Lørdag med vind og snødrev så det holdt, og det ble en tung tur med pulken inn i løssnøen til bygningene som ikke har vært åpna siden i høst. Joda, jeg vet jo og godt hvor støylen ligger ved vannet, men å se bygningene var jo ikke fullt så lett denne gangen, da snøen lå over takhøyde på alle tre buene. Her er det som var synlig av stua da vi kom inn på tunet: Etter en times graving så vi fremdeles ikke døra, men noen vinduer kom i alle fall fram: Søndag og mandag la uveret seg og blei fantastiske dager, hvor Marthe og jeg gikk lange turer innover fra støylen. Gran og fjellbjørka så nærmest ut som trollskau innover, med de utroligste formasjonene etter uveret de siste dagene før vi kom opp. Jeg pleier sjeldent å gå inn hit i februar, men denne turen var et lite farvel med stedet og fjellheimen her hjemme for en liten stund. Om kort tid reiser jeg ned for en humanitær organisasjon og skal jobbe i de krigsherja områdene i Sudan, noe som vil bli store og grelle kontraster i forhold til det trygge livet her hjemme. Inntrykka fra denne siste turen sammen med Marthe skal uansett være med nedover!1 poeng
-
Gikk opp på Jervfjellet idag hvor vi ble belønnet med en snøbyge som varte i hele 10min! Kan ikke huske å ha opplevd noe sånt i 2014! Helt sykt! Solnedgang på tur hjem. Helt vindstille ved Jonsvatnet, det har vel heller omtrent ikke skjedd i år!1 poeng
-
Har hatt en runde på Finn den siste tiden nå og kjøpt pent brukt utstyr: -Trollveggenjakke (lite brukt fra slutten av nittitallet). -Trollveggenbukse og en Norrøna skijakke til dama. -Ubrukte stegjern. -Bergans Helium 55. Kan gjøre noen gode kjøp på Finn om en ikke må ha det aller nyeste utstyret. Har også kjøpt nye Norrøna vindvotter og en Brynje Polar fleecevest er på vei i posten. Til å ikke skulle kjøpe så mye utstyr dette året begynner det forsettet dårlig1 poeng
-
Frislippet Jeg har nå sett litt nærmere på Sanners brev til Stortinget og likeså Sundtofts svar til representanten Aaslands spørsmål i spørretimen i Stortinget. Jeg har fått bekreftet at hvis det er noe som fortjener karakteristikken "frislipp" så må det være det såkalte "forsøket" i over 100 kommuner som de blåblå står bak. Et "forsøk" i over 100 kommuner er jo i seg selv et paradoks som ikke henger på greip. Det er ikke nødvendig med dype studier i forsøksloven for å se det. Ingen av de to statsrådene nevner med et eneste ord de forsøkene som allerede er gjennomført og usedvanlig grundig vurdert i 4 (fire) tykke rapporter fra NIBR (to rapporter) og NINA (to rapporter).De nevner heller ikke det forslaget til revidert motorferdsellov som de rødgrønne hadde utarbeidet og sendt på høring.(DN rapport 2007-3) Brevet fra Økokrim er heller ikke nevnt. M.a.o.: Ingen av statsrådene leverer noen argumentasjon med saklig innhold for at flere forsøk er nødvendig Hvordan det politiske spillet som nå pågår i Stortinget vil ende er ikke godt så godt å si, men det kan vel hende at V og Krf får konsesjoner på andre områder som er mer viktige for dem enn skutersaken og at den derfor sklir gjennom. Men "langtidsvirkningen" fram til neste valg kan vel kanskje være mer tvilsom. Brage .1 poeng
-
Kanskje fordi man kan forvente at utbredelsen av snøskutere på fjellet og i skogen vil bli MYE større enn utbredelsen av påhengsmotorer på innsjøer. En skuter kan hvem som helst i "utkantnorge" parkere ved huset eller hytta si. Så enkelt er det ikke med båt ved en innsjø, der man ikke er grunneier. En større båt krever dessuten gjerne en skikkelig brygge, hvilket mange steder er uaktuelt. Relativt få nordmenn er dessuten interessert i å kjøre en liten påhengsmotor rundt på en innsjø, kanskje også uten fiskerett. Skutere er etter det jeg forstår stort sett totaktere, og de lager mye mer støy enn en landcruiser eller en mindre firetakts påhengsmotor. Med et frislipp av skutere i Norge kan man forvente å treffe skutere og plagsom støy "overalt". Blant annet pga dette er det en stor forskjell på skutere, landcruisere og påhengsmotorer.1 poeng
-
Hei "utemannen" Jeg kan ikke gi deg et "autoritativt" svar på spørsmålet ditt. Men den aktuelle bestemmelsen i lovens § 2 annet ledd gjør ikke annet enn å likestille en vei som ikke er brøytet med annen "utmark". Det er § 4a som forteller hvor du kan bruke snøskuteren. Her står det: " Motorkjøretøy kan i utmark og på islagte vassdrag bare brukes i samsvar med forskrift gitt av departementet" Hvis du googler litt her på nettet så vil du finne en sak fra Rondane som ble behandlet i Stortinget - jeg tror det var i et såkalt dokument 8 forslag - som endte med at fylkesmannen ga en spesiell tillatelse (dispensasjon) til hotellene på Høvringen til å frakte gjester inn med snøskuter, eller kanskje det var en Weasel eller et annet beltekjøretøy. Brage1 poeng
-
Jeg deler Koppens betraktninger, og er ikke så bekymret som mange her later til å være. Jeg tror mange har latt seg farge av overskriftene i media, som beskriver et "frislipp" av snøscootere over det ganske land. Det er feil. Dette handler om at lokale myndigheter får mulighet til å legge til rette for noe som burde være en selvfølge i et vinterland som Norge er. Med våre enorme, vidstrakte friarealer, skulle det bare mangle at det ikke ble satt opp noen rekreasjonsløyper på hensiktsmessige steder. For eksempel her i Tromsø kommune finnes ikke en meter løype, til tross for at det vel er drøye 2500 registrerte snøscootere her. Jeg håper for disses del at det kan komme opp et par løyper i kommunen, slik at de slipper å kjøre inn til Finland og legge igjen pengene sine der, slik praksis i stor grad er nå. Dog er jeg av den oppfatning at det må være et solid regime for kontroll, både mht idiotkjøring og forsøpling. På lik linje som det burde eksistere et tilsvarende kompromissløst regime ovenfor de titusentalls fritidsbåter i Oslofjorden. Bare for å ha det sagt: Jeg trives aldri så godt som når jeg legger i vei innover vidda, med sekk, telt og isbor. Og jeg eier ingen snøscooter selv. Pleier et par ganger ila året å sitte på med kompiser innover løypene i Troms for å komme oss på isfisketurer til områder man ellers aldri ville hatt tilgang til. Et fantastisk gode, og fint supplement til alle turene på fjellski. Og avslutningsvis: Snøscooter regner jeg overhodet ikke som et problem sammenlignet mot ATV, som er en betydelig større trussel og har et voldsomt mye større skadepotensial for naturen. Det finnes altfor mange steder her nord hvor ATV'er (i stor grad kjørt av samer ifm reindrift) har rasert fantastiske naturområder, uten at dette får konsekvenser for de som kjører. Urfolket er jo beskyttet, og kan i stor grad foreta seg det de vil, må vite..1 poeng
-
Har ikke hatt problemer med våte føtter da mine er temmelig "innsausa" med skokrem. Aldri blitt våt på bena med de og har kryssa bekker og "småelver" samt myrer. Kompiser med Goretex har ikke da hatt like stor suksess. Har noen ganger brukt litt oppvarma skokrem som jeg har smørt de inn med før de har fått stå å trekke det inn. Har gått mange mil med mine i fjellterreng og i skogsterreng. Har som regel alltid ullsokker på oppi dem også. Når det kommer til soveposer har både Bergans og Helsport lettere muligheter som er gode. http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=331&prodid=10630 <--- denne veier rundt 1200gr så 1kg mindre enn Alta raskt..1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00