Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 12. des. 2013 i alle områder
-
-En alaska husky (AH) er alltid glad for å se deg om morgenen. -En AH kan brukes til å varme beina på i teltet. -En AH starter nesten uansett hvor kaldt det er. -En AH går aldri tom for bensin. -En AH har ikke variatorreim som kan ryke. -En AH slipper ikke ut eksos. -Du trenger ikke skifte olje på en AH. -Hvis en AH går seg fast, er det bare å løfte den inn på fast grunn. -Du kan skaffe "drivstoff" til en AH underveis på turen.(Kjøtt og fisk) -Når en AH blir for gammel til å trekke og bære, kan den likevel være med på tur i flere år.7 poeng
-
"Jeg har tilgang til en hytte på en seter. På sommeren går det vei helt inn. På vinteren står hytta tom fordi veien ikke brøytes. Hva er forskjellen på om jeg kjører bilen min (den bråker) eller en scooter på veien for å også kunne bruke hytta på vinterstid?" Så lenge hytta di ikke ligger i et verneområde, ligger mer enn 4 km. unna bilvei, og leiekjøring ikke er tilgjengelig, vil du jo etter dagens regelverk få kjøre 6-8 turer til denne hytta. Dette varierer litt fra kommune til kommune, min kommune har i alle år brutt dagens regelverk, og gitt disp. til alle som har søkt, uavhengig av leiekjøring. Dette gjelder kun varetransport/tilsyn av hytte, og ikke persontransport. Dette siste gir så og si alle blaffen i, og enkelte skutere går i skytteltrafikk med folk mellom parkpl. og hytteområdene. Den store forskjellen på denne kjøringen, kontra bil på veien under snøen, er jo åpenbar: -Bortsett fra nyere 4-taktere, bråker snøskutere noe inn i hampen mer enn en bil. -En snøskuter er mye mer krevende å ha parkert på hytta, den krever bl.a oppstart flere ganger pr. dag med påfølgende kjøring i sirkler rundt hytta. -En snøskuter er veldig mye vanskeligere å styre enn en bil, ser stadig vekk tilsynelatende ukontrollert kjøring fra hyttene og opp på nærmeste topp. Vanlige biler klarer folk flest å holde på veien...4 poeng
-
Så bra!!!!! Siden du har lagt ut åpen invitasjon til scooterbruk i bakhagen der du bor, har du bare glemt det viktigste, og det er hvor du bor. Scootereierne på Østlandet setter sikkert stor pris på invitasjonen og ønsker å vite hvor de kan kjøre med hengerne sine med scooteren bakpå i helgene. Jeg setter i alle fall stor pris på å kunne tipse råtassene i bygda mi3 poeng
-
Kikut, Tviler ikke et sekund på at du har lest forskriftene Kikut. Jeg lurte på om Brage hadde gjort det. Det virker nemlig ikke sånn. Ang irettesetting fra fylkesmannen. Det er jo bare et bevis på at systemet funker, at noen følger opp, at dokumenterte klager funker, at kommunene blir "passet på". For meg spiller det ingen rolle om det blir lovlig scooterkjøring eller ikke. Jeg kommer aldri til å eie en scooter, eller kjøre en. Skal jeg på tur så bruker jeg bena. Men jeg synes det er dumt å ikke gi de som kjører scooter en sjanse til å gjøre det lovlig. Så velger jeg å tro at det er kommunene som best kjenner sin egen bakgård og som vet hvor det er mest forsvarlig å legge løypene. Om de ikke vet det så har vi jo da tydeligvis fortsatt fylkesmannen til å holde dem i øra. Jeg tror den norske kulturen med ski på bena (vi er jo tross alt født med dem der) er ganske sterk og da er det vår generasjons ansvar å sørge for å formidle kulturen til generasjonene etter oss. Om man ser bortifra (du trenger ikke si det, "man kan ikke se bort ifra!", bare gjør det et lite øyeblikk alikevel) villmannskjøring. Jeg har tilgang til en hytte på en seter. På sommeren går det vei helt inn. På vinteren står hytta tom fordi veien ikke brøytes. Hva er forskjellen på om jeg kjører bilen min (den bråker) eller en scooter på veien for å også kunne bruke hytta på vinterstid? Jeg er ikke for å ødelegge naturen, langt der i fra, men jeg tror vi har plass til noen scootere uten å ødelegge noe. Og jeg er sikker på at man fortsatt kan gå i fjellet og nyte stillheten. Jeg vet om flere steder hvor det ikke kommer til å bli noen scootertraseer, vi har jo ganske mye utfordrende terreng i dette landet.3 poeng
-
Vellykket kneoperasjon i Januar og en uke i Einunnadalen til sommeren:)2 poeng
-
Jøss, det var da litt av en salve. Sier du ikke egentlig to forskjellige ting her? .../lar vere å kome til/... .../negative, trassige og egoistiske folk kan halde seg vekk./... mot .../Hjerteleg velkommen/... .../her har me nok plass til både skigåare og snøskuterfolk/... Du er inkluderende dersom folk mener det samme som deg. Hva med oss som er skeptiske da? Er vi velkomne?2 poeng
-
Vær oppmerksom på at vi vil slette stemmer i fotokonken som er fra nyregistrerte medlemmer på forumet etter at fotokonkurransen for årets bilde er lagt ut. Fotokonkurransen (og også turrapportkonken) var ment for medlemmer av forumet og ikke ment som enn konkurranse i å få flest mulig til å registrere seg på forumet, selv om vi selvsagt setter pris på at forumet får nye og kanskje mer aktive medlemmer. En lenke til denne posten blir sendt til hver enkelt av dere som har bilder der så slipper man å si at man ikke visste det. Få av dere trenger å føle seg truffet. Alternativet er at vi tar ned avstemningen og tar en loddtrekning.2 poeng
-
Innledning ... en kjapp titt på Google maps; hold til høyre rundt det første vannet forså å krysse gjennom skogen til leir-plassen – easy as, tenkte jeg. Hauktjern ligger tross alt nesten i byen, så med en plan om tidlig avreise og rutebeskrivelsen mentalt lagret var alt lagt til rette for en kjapp spasertur i dagslys og fritt valg av innbydende furulegger. Kapittel 1 - Fanget Fredag 15.40 Planen om å resie fra jobben før 15 røk da innboksen formerlig eksploderte idet amerikanerne kom på jobb...... 14.50 ble til 15.10 som ble til 15.40 før jeg endelig kom meg avgårde. Kapittel 2 – Endelig fri Fredag 16.05 Et klikk fra nøkkelen og bildørene er låst. 48 timer gratis parkering - sweet. Jeg nikker fornøyd, slipper nøkkelen ned i lomma og entrer lysløypa rett øst for parkeringsplassen. Grusveien nedover var frossen, og jeg registrerer noe overasket at det ligger is på vannet allerede – skulle jeg tatt med vann alikevel ? Hagla ligger igjen hjemme, men jeg har med kniv, så hull på isen skal jeg vel alltids klare å lage. Det hadde vært enklere med hagle. Kunne kanskje kommet i avisen også. Kapittel 3 – En dragning mot skogen Fredag 16.10 Mitt instinkt om å holde til høyre ble utfordret nesten umiddelbart med en avstikker. Fra stor grusvei til en litt mindre en, som snart ble til bratt traktorvei hvor rennende vann hadde funnet sin vinterdvale i frosne hjulspor. Det begynte å snø og idet jeg nådde toppen av bakken ble jeg ønsket varmt velkommen av et lokalt lavtrykk med kuling i kastene. Minst. Og sannelig skrudde ikke noen av lyset også. Frem med lue og hodelykt, no worries. Lysene fra lysløypa og Oslo trengte fortsatt gjennom trærne. Traktorveien ble til et Y kryss og fortsatte som to stier. En mot venstre og en annen mot høyre. Kapittel 4 – Gråbein (i noen kretser bare under navnet mørkredd) Fredag 16.20 Jeg var litt forfjamset for jeg kunne ikke huske dette krysset fra Google maps, men det var i grunnen ikke et vanskelig valg. Så bar det av sted ned mot høyre på stien som forsvant inn mellom granleggene og det dype mørket. Gråbein lusket rundt meg og jeg måtte stadig skremme ham vekk ved å brå-snu meg og lyse innover i mørket. Faren med å gjøre det er, som vi alle vet, at når du da snur deg for å fortsette står han rett foran deg. Det gikk heldigvis bra denne gangen. I alle fall en stund, for om litt dreide stien mer mot høyre og jeg kunne skimte et islagt vann nede til venstre. Dette stemte overhodet ikke med at jeg skal holde høyre og gå rundt vannet, tenkte jeg. Jeg fisket opp mobilen. I og med at vi skulle være i skauen hele helga hadde jeg ladet fullt før jeg forlot jobben og skrudd av Wifi, GPS og datatrafikk for å spare strøm. Problemet var bare at kartet på telefonen plasserte meg mitt blandt lavblokker og rekkehusene på Oppsal. Jeg skal innrømme at jeg ikke visste hvor jeg var, men jeg visste hvor jeg ikke var og det var mellom juledekorerte småhus i en av Oslos drabantbyer. Kapittel 5 – Telefonsamtalen Fredag 16.40 Smart som jeg er hadde jeg lagret nummeret til @tronn før jeg reiste: - Ja det er Eirik - ... ummm...@tronn...? - Ja - ..ok ?....Det er @7homas fra Fjellforum. Jeg tror jeg har gått meg bort... - Hehe, ok, hvor er du nå ? - Hadde jeg visst hadde jeg ikke ringt, men jeg gikk fra parkeringa og tok av første til høyre, inn en traktorvei og nå er jeg på en sti - Du skal gå et stykke på grusvei, det er bare det siste stykket på 5-600 meter som er på sti Fortsettelse følger, i neste episode presenteres bl. a disse nye kapitlene: Kirkeruinene, Foræderen, Turistforeningen, Den forsvunne blå-løypa m.m.1 poeng
-
Budsjettønske: Stille og rolig vær = flatt hav Euforisk ønske: At jeg fikk være hjemme med familien i julen.....1 poeng
-
"Ministeren sniker seg unna" Dette er Aftenpostens overskrift i dag 12.12.2013 i artikkelen om Tine Sundtoft , og de blåblås frislipp av skuterkjøring i utmarka. Det er styreleder i DNT Berit Kjøll og generalsekretær Nils Øveraas, samme sted, som sier dette. Samtidig vet vi at den de blåblå har fjernet fra statsbudsjettet de rødgrønnes budsjettforslag for 2014 (kap. 440, post 01) om 5 mill kroner "til kontroll av motorferdsel i utmark" Vi vet også at Sundtoft allerede, -uten å vente på Sivilombudsmannens uttalelse - har satt gang et arbeid med sikte på endringer i motorferdselloven. Hva kan det bety annet enn at hun innrømmer at loven i dag IKKE hjemler de frislippene som hun "vil la kommunene forvalte". Jeg skjønner godt at opposisjonen vil ha saken på kartet Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite. Brage1 poeng
-
Western Mountaineering Alpinlite. Men den må jeg kjøpe selv. Denne passer godt inn her.1 poeng
-
blir fra verlegenhauken ned mot sørneset eventuelt sørkapp men usikkert om vi kommer oss helt ned dit. Ser ann forholdene.1 poeng
-
Hehe. Man unngår mesteparten ved bruk av riktig fòr, til dyret altså. Når det gjelder eieren, er det nok verre1 poeng
-
60 pump? Er ikke pumpe helt i orden? Jeg har omni men kjører den på bensin. Med 0.6 liters flaske halvfull så tar jeg 10-12 pump for å forvarme. Når så brenner er igang så tar jeg 5-6 pump til. Det holder fint til å kjøre en varming av f.eks karbonader i panne og så koke opp vann til kaffe etterpå. Da går den vel ikke på maks guffe men det tar ikke lange tiden å koke vannet.1 poeng
-
Vurderer å dele kanoen på tre. Dvs én tar duken og de to andre tar skroget. Skal søke litt og se på mulighetene for å leie hest. Vil gjerne klare det selv da Takk for kartet. Tar utgangspunktet i det når jeg plottet inn ruta på GPS-en1 poeng
-
Apropos behov for økt kontroll med motorferdsel i utmark: Blånissene foreslår å kutte øremerkede midler til motorferdsel-oppsyn fra justisdepartementets (i.e. politiets) budsjett for 2014 (jf. vedlegg). Begrunnelsen synes å være at kommunene selv skal stå for motorferdsel-forvaltningen - dermed skal de også ha ansvar for å besørge nødvendig oppsyn. Hvordan regjeringen ser for seg at kommunene skal løse dette i praksis sies det intet om. Jeg undrer: Har de aktuelle kommunene tilstrekkelige ressurser og mannskaper med kompetanse og politimyndighet som kan utføre nødvendig tilsyn/oppsyn? Eventuelt: Finnes det en eneste kommune som har det? ???1 poeng
-
Jeg har skrevet litt om dette tidligere, men jeg forstod av noen tilsvar at dette egentlig er ganske uinteressante sider av saken. Vi er imidlertid ikke så langt unna ulykkesstatistikken til svenskene allerede nå før prøveordningen trer i kraft, så da kan vi jo nå heller vente og se om økt scooterbruk vil føre til en kraftig nedgang i ulykkene: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kan-bli-tidenes-verste-snoescooteraar-4017318.html For oss som jobber i helsesektoren betyr det også at enda mer ressurser må brukes på ulykker og medisinsk oppfølging som med et annet utgangspunkt enkelt kunne vært unngått. Jeg er ikke i tvil om at det finnes mange dyktige scooterførere der ute, men det skremmer meg litt at hvemsomhelst med "lappen" før 2006 kan kjøpe og sette seg på en maskin som lett gjør 200 km/t i snødekt terreng. For noen vil denne erfaringen garantert bli dyrkjøpt. http://www.nrk.no/buskerud/snoscooter-sel-stort-1.2691301 poeng
-
Det er vel kanskje her skoen trykker mest, Elisabeth-81. Politi og kontrollmyndigheter har allerede tydelig signalisert at de nettopp ikke har ressurser til å utføre økte kontroller med prøveordningen, og så vidt jeg vet er det heller ikke planlagt økonomiske ressurser til dette. Legg gjerne ut linker og dokumentasjon på det motsatte, dere som hviler argumentene på at prøveordningen skjer i trygge og kontrollerte former!1 poeng
-
Tja, jeg fortsetter vel egentlig diskusjonen for diskusjonens skyld . Det gjør vel øvrige her også. Jeg har vært veldig engasjert i temaet, faktisk mer så enn andre brennhete temaer for tida som andre synes jeg burde fokusere mer på. Men det er fordi jeg er oppriktig bekymret. Naturen skal legges til rette for ditt og datt. Vi får dobbeltspora trikkeskinner, fordi folk ikke skjønner at ski også fungerer i snø som ikke er preparert. Vi har hyttebyer som vokser opp, hvor alle selvsagt skal ha vann og avløp og vei helt frem. Og nå dette. Motorferdsårer i naturen. Kun for selvrealiseringens sin skyld. Kun for at Ola og Kari skal kunne ha det litt gøy på snøskuteren sin. For det har de vel rett på? Hvem pokker er JEG som skal legge demper på andres livslyst? Alt skal tilrettelegges. Urørt natur kan ta seg en bolle. Jeg bør egentlig slutte å bruke energi på dette, for jeg merker jeg begynner å bli mektig sliten, ja litt apatisk, i en kamp som allerede er tapt. Jeg tror min generasjon (jeg er 29) er av de siste som får oppleve virkelig villmark i Norge. Og da mener jeg villmark i sitt videste begrep. Om vi ser nedover på kontinentet er villmark ikke-eksisterende i flere land. Alt er bygget ut og tilrettelagt (se bare på alpene!). Det er vel egentlig bare å gi opp. Som Elisabeth var inne på tidligere i denne tråden. Mennesket er en ødeleggende og selvødeleggende rase.1 poeng
-
After many months camping on Svallbards and waiting in a small tent for better weather, this crazy idea got into my mind: Make the inner tent deeper to create more space. the outer tent stays the same to prevent getting to much wind. So last year I enlarge the innertent 60cm, using glue and tape to connect the bigger innertent together. Results: It works, a lot of space more. I used it last winter on Svalbard The weight of the tent is not increasing too much.. You need to have a tent which has a big space between the inner and outer tent, just to be sure that the tentpoles don't fall in the gap and that the snow on the snowflaps on the outertent will stay there. When it is a nice day and you don't want/need to dig down just use the tent as normal, the extra innertentvolume is laying down and give no problems. Look at the last picture: My jacket and touser is hanging on the top of the innertent and won't touch my sleeping bag.1 poeng
-
Da var svaret på tiltalen om att forsøket er lovlig kommet. http://www.retten.no/Innenriks/Politikk/article7038744.ece1 poeng
-
Tenkte jeg kunne bidra med en liten nybegynner-skildring. Var på tur i helgen, fra fredag til søndag. Vi dro fra Oslo til Myrkdalen ved Voss. Veien opp på Vikafjellet var stengt, så vi slo leir like ved bilveien (som uansett ikke var traffikert grunnet været). Fant en fin og god leirplass uten for mye vind. Det var snø til låret, og kvaliteten på snøen var veldig god. Først tråkket vi ned snøen så mye vi kunne, deretter slo vi opp teltene våre. Her har jeg nå erfart at det kan være lurt å vente litt med å sette opp teltet til snøen har fått satt seg litt mer. Ganske vanskelig å få en flat og fin flate hvis ikke man venter. Kuldegrop ble gravd, i fotende-utgangen av mitt kaitum 2. Kvelden gikk med på å lage sittegrupper, bålplass, kjøkken og toalett i snøen. Ganske deilig å ha noe å drive med, så holdt fint varmen. Jeg hadde lånt sovepose (dumt å kjøpe før jul..) og liggeunderlag. Liggeunderlaget fra mammut skulle pumpes opp med sånn håndpumpe inne i ligeunderlaget. Fytti grisen så lang tid det tok. Fikk vel ikke optimalt med luft inn, og det merket jeg på natta. Kjente godt kulden (-12) fra bakken. Frøs også noe grådig på bena, men det var vel litt fordi jeg kløna det til og begynte å skulle skifte sokker osv i friluft før jeg la meg. Da satt kulden seg i bena. Dagen etterpå var det supert vær og vi prøve å gå en ganske bratt linje på vikefjellet, men kom ikke frem pga for mye snø.. haha.. luksusproblem. Vi fikk lekt oss litt og handlet inn ved til kvelden. Nå var jeg bedre forberedt og sov med innerskoen fra snowboardskoene i posen. god og varm hele natten og sov som en drøm. Dagen etter våknet vi til mer snø.. mildt sagt. Her har jeg gravd ut teltet mitt, mens sidemannens telt fortsatt er nedsnødd. Det ble en artig søndag i fjellet og vi var akkuratt sånn passe slitne når vi kom hjem til midnatt.. Dette blir det mer av:)1 poeng
-
Kona har fått klar beskjed om å skaffe Oslos nære villmark av @manepe. Hvis den ikke er å finne under treet, må jeg i butikken selv på nyåret. Sent from my iPhone using Tapatalk1 poeng
-
Åsnes Amundsen Expedition med 40% rabatt på Sportsnett i dag: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5697&cid=338# Tilbud på en del andre Åsnes-produkter også.1 poeng
-
1 poeng
-
Helt klart ryddig og riktig, er ikke en konkurranse om hvem klarer å rekrutere flest mulig av familiemedlemmene sine til å stemme.. Håper vi får en ærlig og rederlig vinner av begge konkurransene som pågår. Godt at dere har kontroll på slikt.1 poeng
-
Dette burde selvsagt vært gjort allerede under avstemningene av månedsbildene i fotokonkurransen. Det burde vært satt grenser for hvem som kunne stemme på bildene f.eks. kun de som har vært medlem over en gitt periode før avstemningen tar til evt. på grunnlag av aktiviteten på FF, eller andre kriterier?. Da ville man unngått slikt som jeg mistenker har skjedd i år. Har man så store og verdifulle premier i en konkurranse bør det selvsagt være orden i slike ting.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Da har fotokonkurransen vart ett år og det er på tide å kåre en årets vinner. Bildene vi stemmer på her er vinnerne av hver måned igjennom 12 måneder. Vinneren får en fin premie sponset av Helsport. Ett Patagonia telt med veiledende pris på ca 10.000kr Det blir en fin julegave Lykke til alle sammen!1 poeng
-
Har gått Lemosho ruten med Eco som tar 7 dager og kom til toppen:-) Den største usikkerheten med turen er selvsagt om en takler høyden.. Det finnes også en 8 dagers tur hvor siste natt er i "crater edge" og man i prinsippet får en hel dag oppe på toppen, snakket med noen tyskere som hadde gjort det når vi kom ned. De hadde vært 2 ganger på toppen, og ene gangen var de der helt alene midt på dagen. MEN, da sover en en natt på over 5000m og det var ikke så greit.. Mange drar på Safari etter å ha gått Kilmanjaro, og de fleste drar ned og starter bestigningen dagen etter. Det som er lett å glemme er at Moshi som mange av turene starter fra, ligger på ca 900m. Serengeti er fra 850-1800m, så om en tar safarien før en starter på Kilmanjaro, så vil man i teorien ha akklimatisert "bort" ca 1000m eller mer før en starter. Bortsett fra at alle smaksanser og matlyst ble borte på ca 4000m, så var mine øvrige symptomer på høyden at jeg ble like ustø som mange er på turen hjem fra julebord, fra ca 5400m. Dette hadde jeg trolig unngått om jeg hadde hatt litt høyde inne på forhånd.1 poeng
-
Jeg la merke til det Blogger - oppslaget. Hun burde hatt bloggen sin hos oss - kunne sikkert skaffet mye trafikk hit! Stor forskjell på kvaliteten på barnetøy - spesielt uteklær. Vi har prøvd det meste til våre og det er ikke noe fasitsvar på hva som er bra eller hva som er dårlig. Prisene trenger ikke alltid vise hva som er kvalitet. Vi bestilte akkurat noe varer fra XXL - og der betalte vi 349,- for et par votter Noe dyrt . Men vi har erfart at Hestra er kvalitet - f.eks. Vi bestilte også et par ski/skisko og bindinger på samme stedet til omtrent samme prisen.. Det er jo utrolig rart at man bare får et par votter for det som en skipakke koster - men sånn er det med alt. Generellt for oss - så prøver vi å gi ungene godt turtøy som fungerer i all slags vær. Det er like viktig for de som for oss, men å betale 1300,- for et skjerf er jo helt bak mål - syns jeg.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00