Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 30. nov. 2013 i alle områder
-
Det er ulovlig kjøring i finnmark også, men dette er ikke et problem de sliter med, det kan også hende at det foregår mest ulovlig kjøring der på grunn av at det er størst andel av scootere der. Det er fordi majoriteten av de som kjører ulovlig viser respekt for natur og mennesker, og de råtne eplene som prøver seg blir som regel tilsnakket av kompiser. I finnmark holder vi ikke på som i trøndelag, der det blir framsatt trusler og hærverk mot offentlige tjenestemenn. Drar vi på tur så tar vi med egen ved på slede slik at vi slipper å hugge ned trær, vi tar søpla med oss når vi drar hjem, og vi kan ligge i ukedager og helger i telt på finnmarksvidda i totalt stillhet selv om vi har fraktet det opp med snøscooter. Vi har muligens flere fjelldøgn og overnattinger i telt på vinteren enn den gjennomsnittlige nordmann Jeg kan også gå topptur på ski å møte like mange, flere og mindre folk på tur opp og ned som på en scootertur, stillheten og frihetsfølelsen min er akkurat den samme da (Bortsett fra at jeg ikke får førstesporet ned, noe som irriterer meg grenseløst ). Og det finnes et nesten ubegrenset stort areal hvor du kan dra på tur uten å se et eneste menneske. Der finnes heller ikke ferdiglage skiløyper fordi de fleste som har behov for dette inne på fjellet følger scooterløyper. Eller du kan lage egne spor i urørt snø, noe jeg foretrekker. Det som finnmark sliter mest med friluftsmessig er kjøring med ATV på barmark, fiskeoppdrett, gruvedrift, finske og russiske borgere som kommer over for å fiske de mest tilgjengelige vannene tomt med garn pga nye regler, og folk som kommer sørfra for å jakte med flere hunder i slengen og støvsuger rypeområdene for fugl. Men dette er jo greit fordi det er godkjent friluftsliv. Jeg nevner ikke dette for å starte en ny diskusjon, men for å sette ting i perpsektiv. Men det er nemlig slik at det er forskjell på ulovlig kjøring i trøndelag og finnmark. Om du skal sette opp et telt når du er inne på finnmarksvidda har du lov å kjøre i en rett strekning 300 meter utenfor oppmerket løype. La oss si at du er på en løype midt på et vann, å du må kjøre i rett strekning til nærmeste skogholt. Parkerer du snøscooteren 310 meter utenfor oppmerket løype vanker det en saftig bot. Dette vet jeg flere tilfeller hvor dette har skjedd. Det samme gjelder om du skal lage deg et bål for å grille en pølse. Det er også merkbart at de som driver med annen ulovlig kjøring viser stadig større hensyn, da dette er friluftsflok, ski- og snowboardkjørere i tillegg. Selvfølgelig er det alltid en eller annen som ikke klarer å holde seg til sunt vett og sosiale regler, men disse finner du omtrent i alle friluftsgrener, enten det er folk som driver med ulovlig jakt, hugger ned unødvendig mye trær for bål og camp. ulovlig fiske, ikke tar med seg søpla etter endt tur, ikke betaler for seg på DNT's hytter osv. Kjører du som en hodeløs tulling etter villrein som i trøndelag får du akkurat den samme boten, men du har da oppført deg og ødelagt på en helt annen måte. Det som kommer fram av kjøringen i trøndelag virker som ren og skjær idioti, der en gruppe mennesker ødelegger for alle parter ved å oppføre seg som om de er hevet over norsk lov og folkevett. Er det slik det foregår videre sørover også? Med slike tilfeller skal jeg være enig i at det ikke burde komme flere prøveordninger, da dette ødelegger for majoriteten mer enn det hjelper dem. Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke resten av norge er klar for en prøveordning da det virker som om man trenger mer lovverk, kontrollmyndighet og sunt friluftsvett. Hvis det er slik at det ikke er noen forskjell på ulovligheter, så burde jo folk som slår etter scooterførere i scooterløyper med skistaver anmeldes for grov vold og legemsbeskadigelse, for vold er jo vold, ikke sant? Og til sist, å dra slike debatter i gang på facbook og slike medier er nytteløst. Man vil bare få trusler, drittslenging og usaklige innlegg. Man trenger bare å se på kommentarfeltet til hvilken som helst nettavis for å skønne dette. Slike folk er ikke med i forum som dette og representerer ikke den menig mann (håper jeg).3 poeng
-
Du burde kanskje lese litt mer av tråden før du kommenterer, det du kommenterer her blir tatt ut av sammenheng. Det er folk her som mener de har opplevd veldig mye ulovlig og hensynsløs kjøring. La de få lov til å mene det. Jeg har aldri påstått at du kjører hensynsløst, jeg aner jo ikke hvordan eller hvor du kjører. Men du kjører ulovlig og det er med på å ødelegge for alle de som gjerne vil ha muligheten til å kjøre lovlig. Ved å komme med uttalelser som dette tror jeg også du bare provoserer motstanderene i forumet som igjen fører til at de blir enda mer skeptiske til prosjektet. Jeg er ikke imot at man skal få kjøre scooter, men da må folk følge reglene. Hvordan vet du egentlig at du ikke sjenerer noen? Ingen her har sagt at du er en kriminell jævel, hadde du lest litt mer hadde du også sett at jeg tidligere har prøvd å få fram at å dra alle under en kam antageligvis vil føre til at fler gir faen. Grunnen til at jeg mener at lovbrudd bør straffes er for at om noen bryter loven litt er det noen som bryter den enda mer o.s.v også er man inne i en ond sirkel. Jeg prøver også å få fram i denne tråden at det finnes alternativer til å totalt forby noe, som f.eks å slå hardt ned på lovbrudd. At du stadig kjører ulovlig og mener at det ikke er noe galt i det gjør ikke at jeg ikke mener du bør få svi litt for det. Du ødelegger nemlig for mange andre, tydeligvis uten at du klarer se det selv, selvom du ikke er den værste. Jeg fikk bot fordi jeg ble målt i 10 km/t over grensa. Jeg hadde ikke dårlig samvittighet for det og jeg gjør det fortsatt, men likefullt fortjente jeg bota for selvom det bare var et lite regelbrudd så var det like forbanna et brudd. Det har også en viss preventiv effekt, man følger litt mer med på nåla en stund.2 poeng
-
Jeg prøver å skjønne logikken i utsagnet om at de som "kjører ulovlig viser respekt for natur og mennesker". Er det ikke akkurat det man ikke gjør når man kjører ulovlig? Hvor går grensen mellom en "lovbryter" og et "råttent eple"? Hva er forskjellen slik du ser det?2 poeng
-
Det er ikke jeg enig i. Det er mange som sliter med den ulovlige scooterkjøringen i Finnmark også. Kanskje det er nettopp der problemet er størst? Er det ikke slik at man har resignert enkelte steder? Ikke vet jeg, men jeg har en mistanke om det. At de som kjører ulovlig setter ord på det de driver med er jo i seg selv opplysende for de som tror at det ikke er så ille som det blir sagt. Det er nemlig ikke forskjell på om man kjører ulovlig i Finnmark eller kjører ulovlig i Sør-Norge. Møtet i går provoserte en del - og det bør provosere alle som er opptatt av at demokratiske prosesser blir fulgt. Det skal bli svært spennende å se hva som skjer i uken som kommer. Poltisk råkjør ispedd litt overlegen arroganse(?) kan slå tilbake får vi håpe. Her får plutselig ikke Stortinget det siste ordet i en sak som absolutt burde vært der først og jeg håper og tror ikke siste ordet er sagt.2 poeng
-
At finnmarksvidda har vært "utenfor folkeskikken" er antakelig noe som henger igjen fra gammelt av, og som gjerne kan oppfattes som at det er når man sitter i en annen del av landet å leser avisoverskrifter om reindriften. Da blir det fort til at man gjør seg opp sin egen mening uten å egentlig ha den livslange erfaringen derfra. Etter at jeg flyttet sørover i fjor har jeg også fått føle på alle fordommer og synsinger om finnmark og finnmarksvidda. min konklusjon blir; folk har ikke peiling på hvordan vi lever der oppe. Faktum er at ting foregår stort sett i siviliserte former. De fleste går overens med hverandre og respekterer hverandre. Vil også legge til mitt forrige innlegg at når vi er ute i fjellet i finnmark, så er vi ute i snøstorm og finvær. Vi er ikke ute kun de dagene det er fint vær, vi bruker naturen året rundt. Hvorfor kautokeino kommune ikke ville være med i prøveordningen lenger kan jeg ikke svare på, det må du nesten spørre de ansvarlige om. Men som du sier kan det være pga at de allerede bruker snøscooteren i reindrifta og at de i tillegg har hatt lovlige snøscooterløyper lenge før prøveordninga kom. Logikken ligger i at selv om noen av snøscooterbrukerne kjører utenom oppmerket løype, så går de ikke med viten og vilje inn for å trakassere andre. De jager ikke vilt, og driver ikke med hærverk i motsetning til scooterførerne i sørligere fylker. Ja de bryter loven, noe de ikke burde, men de passer ihvertfall på at de ikke utgjør en skade eller trussel for mennesker, dyr eller natur. Å lage et spor i snøen, eller å utilsiktet forstyrre stillheten i noen minutter til noen i fjellet anser ikke jeg som en hensynsløs kriminell handling. For å dra en sammenligning litt på spissen. Alle bilførere har på ett eller annet tidspunkt brutt en lov, enten det er å kjøre for fort, å kjøre uten bilbelte, å kjøre feillastet bil eller syklister og biister som som bryter vikeplikt Betyr dette at alle disse er hensynsløse kriminelle? Så forskjellen på en lovbryter og ett råtten eple vil vel være å si at alle disse ovenfor vil være lovbrytere, mens en som med hensikt kjører ned og skader et dyr eller meneske som løper over veien er et råttent eple.1 poeng
-
Heilt uavhengig av dun eller fiber, ville eg hatt det tynnaste posen innerst, dersom ikkje denne er veldig romsleg. I alle fall med alle tenkelege kombinasjonar av mine soveposer, vert det trongt med ein tjukk pose inni ein av dei tunne.1 poeng
-
Om det viser seg at du har rett skal jeg rope 3 ganger hurra og spise verdens største bløtekake! Med marsipanlokk!1 poeng
-
Hei Holm !! Du har selvfølgelig rett i at det er utopisk å tro at det vil bli mulig å hanke inn alle de villkjørerne vi får se dersom de blåblå i det hele tatt kommer så langt med saken at de får lagt fram et lovendringsforslag for Stortinget. Hverken politiet eller fjelloppsynet jobber gratis, og det er ikke mange nok av dem heller til å være over alt. Vi behøver bare å se på dagens bil- og båttrafikk for å skjønne det. Det statssekretær Lunde sier om dette til "Fell og Vidde" nr. 6 (desember) 2013 henger hverken på spade eller greip. Han sier: " For at det skal fungere til minst mulig ulempe for friluftslivet , vil det kreve et strengt nasjonalt regelverk". Hvilke ressurser er det han rår over til et "strengt" overvåkingsregime i over hundre kommuner ? Budskapet fra de blåblå er jo ellers at byråkrati og kontroller skal under deres styre skal vesentlig reduseres på alle områder, spesielt i kommunesektoren. Ærlig talt: Jeg tror at vi egentlig kan ta det litt med ro. Det kommer ikke til å skje så mye, men de blåblå har med sitt utspill kanskje fått noen flere velgere blant skutercowboyene. Brage1 poeng
-
Det finnes allerede et fjellpoliti i Nord-Norge (tidligere kalt reinpolitiet), disse kontrollerer vidda sammen med SNO. Det er nesten en selvfølge at politikerne må bevilge penger til å utvide denne etaten før det settes i gang noe som helst prøveprosjekt. Er det ikke da bedre å få politikerne til å skjønne at politi og regelverk må på plass før noen utvidelse av en prøverordning, istedenfor å stritte imot noe som virker helt uungåelig? For alt dere motstandere vet så kan det være at hele prøveordningen settes på vent enda lengere om politikerne skjønner at det må bevilges mer penger og vedtas flere lover og forskrifter når man går for en utvidelse. Det er ikke opp til meg å synse hvor disse midlene evt, bør hentes da jeg ikke er økonomisk ekspert på nasjonalt nivå. Disse villmannskjørerne er ikke en organisert kriminell gruppe, dette er ungdommer som har funnet noe de liker, noe de kan tøye litt grenser og ha det gøy med. For dem er dette som når jeg var 16 år og fikk mopedlappen, da gikk det til skogs, trimming av motor og slike ting, det er ikke dermed sagt at mopedførere er en organisert kriminell gruppe. Dette er snakk om gutter i alderen 16-25 år som ikke er bedre organisert enn at de sender meldinger til hverandre om de ser en politikontroll, akkurat som alle andre gjør når de ser en fartskontroll. De har heller ikke satt av penger i en pot hvor de kan betale bøtene til hverandre, det får være måte på hvor pengesterk dagens ungdom er. For å si det etter min mening, dette er guttunger som ikke helt forstår konsekvensene av at deres handlinger kan ødelegge for andre, både skigåere og lovlydige scooterførere.1 poeng
-
Jeg vet ikke hva som er best eller verst. eller Sikkert gøy for de som holder på, men hva med oss andre?1 poeng
-
1 poeng
-
Nå har jeg sett med selvsyn, og lest at lovlige traseer ikke funker. Det medfører en eksplosjon av ulovlig kjøring utenfor traseene. Mye tyder på at en så stor andel av scooterførere ikke respekterer lover og regler at det blir vanskelig å gjennomføre dette på en fornuftig måte. Da må i så fall straffene for ulovlig kjøring skjerpes betraktelig og mulighetene for å få tatt de som kjører ulovlig må bedres.1 poeng
-
Det vil ikke gå lang tid før det er mer spennende å kjøre utenfor traseene, og når sjansen for å bli tatt er lik null, vil scooterløyper dessverre også fremme ulovlig scooterkjøring.1 poeng
-
Et lite triks jeg ikke tror alle er klar over når det gjelder å pumpe opp downmat med integrert pumpe: Legg pumpa over lårene når du sitter på kne, og klem sammen istedet for å pumpe som om man bedriver hjertekompresjoner. Matta blir full på mye kortere tid. Hvis ikke er så de nevnte pumpesekkene også veldig effektive1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00