Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 29. nov. 2013 i alle områder
-
Mye gode kjøp på Black Friday. Bare så synd at den skulle samfalle med Blakk Fredag...5 poeng
-
Elisabeth: For å klargjøre akkurat hva jeg mener: Det er innlysende at ulovlig kjøring går ned i et prøveprosjekt når det som før var ulovlig blir lovlig. Men totalomfanget av kjøringen i Vinje steg, og det ble kjørt inn i fjellheim og urørt natur i større grad enn tidligere. Selvfølgelig gjelder ikke dette flertallet av scooterkjørere. Men er det verdt å la flertallet kjøre lovlig i traseer, når konsekvensen kan bli økt utmarkskjøring? De få ødelegger dessverre for de mange, og medisinen må være begrensning. Deltar forresten i en debatt på Facebook nå. Jeg har blitt kalt fettpeis, idiot, patetisk, hjernevaska sosialist, fascist. I tillegg til bannskap som "helvete", "jævla" etc etc. Det interessante med det dette er at det utelukkende er scootertilhengerne i tråden som gjør dette. Hvorfor er det slik? Er dette et ekstremt ytterpunkt? Hva da med linken fra Selbu over, hvor hele bygda var involvert i trakassering av politifolk? Dette er kanskje disse kjørerne som driver ulovlig utmarksrally og highmarking. Jeg synes det er skummelt at det de driver med i det hele tatt skal lukte på liberalisering.4 poeng
-
Jeg bruker Primus Micron Lantern på turer på 3-4 dager. Selve lykta er knøttliten og får lett plass i lomma men med gass og alt gir den fort mer å bære på enn en LED-lampe. Men for relativt korte turer på høsten gir gassfyringa i tillegg god temperaturstigning i teltet og kan heve komforten betydelig. Under rypejakta i høst hadde jeg rundt 0 grader og vindstille ute på kvelden flere kvelder på rad men jeg hadde 15-20 grader og greit leselys i innerteltet med bare denne lampa i drift. Veldig komfortabelt å slappe av etter en lang dag med vandring i fjellet ved å ligge oppå soveposen bare i genseren med ei god bok og godt skotsk ildvann etter at kveldsmaten var fortært. Veldig luksuriøst til teltliv å være. På lengre turer og i varmt eller veldig kaldt vær ville jeg nok valgt noe annet men på høsten synes jeg den er helt utmerket.3 poeng
-
Dette er det samme som er lenket til flere ganger og som ligger på sidene til NNV men supert at det blir postet direkte her også. Det som er synd er jo at disse forskerne har vært så fraværende i debattene tidligere. De har blitt brukt i et spill der man har klart å vri det til at det har vært en stor suksess. Det virker allikevel som at det som skjer nå er såpass stort - å det engasjerer så mange mennesker at de er nødt til å snu. Det beste hadde vært at hele utvidelsen av forsøket hadde blitt stoppet av Sivilombudsmannen.2 poeng
-
Suksess med scooterløyper? Publisert 28.11.2013 Snøscooterkjøring i utmark ga mer støy og belastning i de kommunene som etablerte et forsøk med egne løyper. Men viktige spørsmål står ubesvart, skriver Margrete Skår, ansvarlig for evaluering av forsøkene. Snøscooterkjøring i utmark ga mer støy og belastning i de kommunene som etablerte et forsøk med egne løyper. Men viktige spørsmål står ubesvart, skriver Margrete Skår i en kronikk i Dagens Næringsliv. Foto © Kari Sivertsen/NINA Kronikk i Dagens Næringsliv 28.11.2013 Av Margrete Skår, PhD, samfunnsforsker ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) Forsøket med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark som gikk fra vinteren 2001 til og med vinteren 2004/2005, har vært trukket frem i mange sammenhenger. Forsøket ble evaluert av Norsk institutt for naturforskning (Nina) i 2005, blant annet av undertegnede. I forsøket ble motorferdsel innarbeidet i kommuneplanens arealdel, og det ble gitt mulighet til å etablere egne løyper for rekreasjonsformål. Åtte kommuner var med i forsøksordningen, men kun fire av kommunene hadde så mange som tre praktiseringsperioder før forsøket ble evaluert. Kautokeino meldte seg ut av forsøket underveis. Forsøksordningen utvides nå til å gjelde over 100 norske kommuner, men vi har generelt fortsatt lite kunnskap om økologiske og sosiale effekter av motorferdsel i utmark. Som en av de få studiene av virkninger av motorferdsel i utmark har evalueringen flere ganger blitt vist til i den pågående politiske debatten. Hovedkonklusjonen i evalueringen har derimot ikke kommet tydelig frem: Den totale støy- og trafikkbelastningen økte i forsøksperioden, fordi forsøket tillot nye kjøreformål i forhold til tidligere lovverk. Et viktig spørsmål er hvorvidt motorisert ferdsel i utmark fortsatt skal knyttes til ulike former for nyttekjøring og næringsvirksomhet, eller om rekreasjonskjøring også skal tillates. I motorferdselsloven er nyttekjøring et rådende prinsipp, men med unntaksregler for de nordligste fylkene. I forsøkskommunene hadde kommunene mulighet til å etablere løyper for rekreasjonsformål. I Kautokeino eksisterte slike løyper fra før. Det gjorde det delvis også i Fauske og Hattfjelldal, som isfiskeløyper. Vinje og Stor-Elvdal kommuner valgte å etablere rekreasjonsløyper, men kun tillatt for scooterklubbens medlemmer. I Røros ble det mulig å ha guidede turer på en kort distanse. Lom og Sirdal la ikke ut scooterløyper med rekreasjonsformål. Få nye, åpne rekreasjonsløyper ble altså etablert i forsøket, og forsøket ga heller ikke erfaringer rundt effekter av å legge ut rekreasjonsløyper gjennom flere kommuner. Viktigst, forsøket ga få erfaringer om hva det vil si å legge ut åpne rekreasjonsløyper i mer befolkningstette områder. Unntaket var den åpne løypa i Fauske, der konfliktnivået ble høyt vis-à-vis hytteeiere. En utvidelse av forsøksordningen vil dermed åpne for motorisert ferdsel i utmark som det er lite kunnskap om, fordi de evaluerte kommunene ikke ga erfaringer blant annet på nevnte områder. Er det slik at kanalisering av motorferdsel i løyper, uansett kjøreformål, vil redusere motorferdselen i de mest sårbare områdene til et minimum? Ja og nei. Oppsynsvirksomheten i forsøksperioden viste en reduksjon i kjøring i sårbare områder, men uten å nå målet om en minimumsgrense som var satt i forsøket. Skal en vurdere motorisert ferdsel med hensyn til sårbare områder, må kommunenes areal være kartlagt med hensyn til sårbarhet. Dette var i varierende grad oppfylt i forsøkskommunene, og er det i varierende grad i norske kommuner. Fylkesmannens miljøvernavdeling spilte derfor en nødvendig rolle i å kvalitetssikre hensynet til sårbare områder i forsøkskommunene. Forsøket var mest vellykket i å sikre hensynet til viktige viltbiotoper og næringsinteresser, som tamreindrift. Men motorisert ferdsel i utmark berører mange andre brukergrupper. Ved å legge løyper utenom sårbare områder som viktige viltbiotoper må en i mange tilfeller, særlig hvis det blir aktuelt i mer befolkningstette kommuner, nærme seg mer benyttede og befolkede utmarksområder. Dette kan være boligområder, utfartsområder for skigåere, hytteområder og turistdestinasjoner. Forsøket viste at slike interessegrupper i ulik grad hadde innflytelse på kommunedelplanene. Mens grunneierinteresser, snøskuterinteresser og næringsinteresser i stor grad ble ivaretatt av lokale organisasjoner, var hytteeiere, natur-, miljø- og friluftsinteresser ofte dårlig organisert på lokalt nivå og avhengig av enkeltpersoners innsats og ofte i en opphetet debatt. Evalueringsrapporten viser at uten sektormyndighetene og fylkeskommunens medvirkning i forsøket ville ikke forsøkskommunene hatt en lokal motorferdselsforvaltning i tråd med nasjonal lovgivning og politiske føringer. Situasjonen i forsøkskommunene er ikke blitt fulgt etter 2005, og behovet for kunnskap om utviklingen både i forsøkskommunene og i norske kommuner generelt er stort. Som nevnt ga forsøket lite erfaringer om viktige spørsmål som hvilke effekter det gir å legge ut åpne rekreasjonsløyper i mer befolkningstette områder, eller over flere kommuner. Men hovedkonklusjonen var klar, det å innføre nye kjøreformål førte til økt støy- og trafikkbelastning totalt sett i forsøkskommunene.2 poeng
-
Du trenger ikke å ha med "kopibeskyttet", bildet er like godt (eller dårlig) beskyttet uten. Fotografen navngis i tillegg, og da er det innenfor ang opphavsrett her på berget. http://ndla.no/nb/node/950582 poeng
-
Jeg kan bare si at jeg har sett mye ulovlig kjøring i Vinje. Bekymringsverdig mye. Når jeg ved 2 enkeltanledninger også ser politiet blir frakjørt på scooter undrer jeg meg om hvor ofte det forekommer. Når du da sier at Vinje ikke er mye verre enn Tokke blir jeg enda mer bekymret. Selvfølgelig ser vi en økning av snøscootersalg over hele landet. Vi ser en økning i sykkelsalg. I skisalg. I jakkesalg. Det er økonomisk vekst i Norge, og samtlige forbruksvarer øker, dog med visse svingninger. Å si at antallet solgte snøscootere i Norge vil gå kraftig opp med økt liberalisering, basert på dette, sunn fornuft, samt tall fra Sverige, mener jeg er en rimelig trygg påstand. Jeg har selvfølgelig ikke dokumentasjon på dette. Vil gjerne se dokumentasjon på påstanden din om at det øker like mye generelt som i prøvekommunene. Jeg har aldri sagt det blir 100 nye løyper. Mitt anliggende er likevel ikke løypene. Det hadde vært fint om man holdt seg til dem. Det ser man i dag ikke er tilfellet. Se mine øvrige innlegg. Eksempel: http://www.varden.no/nyheter/stakk-fra-politiet-pa-snoscootere-1.7811942 Ja. Jeg er helt for at majoriteten skal bestemme. Nei, jeg er imot at lokalforvaltningen skal bestemme. Jeg mener dette skal bestemmes nasjonalt, av et nasjonalt flertall. Dette strider mot alt den nye regjeringen ser for seg, være seg landbrukspolitikk, miljøpolitikk etc etc. Der er vi to verdimessig veldig uenige, og det respekterer jeg. Dette kan bidra til en god og saklig debatt. Det jeg ikke respekterer og som jeg merker jeg blir veldig provosert over, er utsagn om at jeg er egoistisk fordi jeg bryr meg om naturen til fedrelandet mitt, naturen som familien vokste opp i, naturen bestefaren min ferdet så mye i og som han var så glad i. Men der skal jeg altså holde godt kjeft, fordi jeg bor feil sted. Er det altså slik at jeg ikke har døyten med naturforvaltninga i Norge å gjøre, så lenge jeg ikke bor i umiddelbar nærhet til den? Er dette logisk? Scooterfolket forherliger retten til å utfolde seg så mye man vil så lenge det er mulig. Det skal være opp til egen lyst, og grensesetting fnyser man av. Dette handler om sjølråderett og retten til egen selvrealisering og utfoldelse, ikke menneskers oppriktige bekymring for at dette kan gå skikkelig galt av sted for naturen vår. Da kan vi likegodt la Brasilianerne ødelegge reinskogen sin, det er jo deres bakgård og de må få drite i den om de vil. "Du seier vår utmark. Når fakta kjem fram, så er det lokalbefolkninga her sin utmark, ikkje nokre av dykk ifra byen ivertfall. Slutt og lat som dykk kan bestemme over alt, og tru att di alltid har rett.". -Var litt i tvil på om jeg skulle kommentere den setningen. For på hvilken måte kan den kommenteres? Når fakta kjem fram? Hva mener du med det? Jeg mener nå det er arrogant å insinuere at jeg, som "kommer fra byen" (hvordan vet du at jeg kommer fra byen?) ikke har peil på utmarksforvaltning, eller "alltid har rett" som du kaller det. Det ligger i ordene dine at "det er din fordømte rett å gjøre med utmarken DIN som det passer deg". Jeg synes nå setningen din passer bedre på deg selv i så måte. Og jeg er som sagt helt uenig i at det er "din" utmark. I parentes: Jeg har forresten bodd flere år i diverse grisgrendte strøk. Det som slo meg var "wow"-faktoren til besøkende, når de så naturen, fjella. Jeg tok det litt for gitt etter å ha sett det samme synet dag ut og dag inn. Jeg sier ikke at du gjør det, men jeg sier at det noen ganger er greit med utenforståendes "input" når det kommer til verdiforvaltning av naturen vår. Derfor mener jeg man skal lytte til reiselivsnæringa. Jeg nekter å gå inn på en diskusjon rundt enkeltpersoners fysiske funksjonsnedsettelser. Jeg står ved at jeg mener det er en smålig vending i debatten. Argumentasjonen for dette har jeg nevnt tidligere i tråden. Og det skal ikke være nødvendig å understreke at dette ikke har noe med deg som person og dine plager å gjøre, ei heller prøver jeg å bagatellisere dem.2 poeng
-
Det høres ut som om du bor i et hardt nærmiljø. 400-800 000? Det høres ut som ihvertfall en av disse karene har en høy utdannelse og burde holde seg for god for denslags. Det høres jo ut som en helt horribel sak med reinsimlene, kanskje du har en avisartikkel å linke til? Vil tro at den saken har har kommet ihvertfall i en lokalavis. Kaste tau eller wire i en helikopterrotor? Jeg trekker tilbake utsagnet om høy utdannelse. Hvis et helikopter kommer nærme nok til at han skal klare å kaste så mye som en kort wirestump i rotoren vil jeg si at denne personen har et dødsønske da han risikerer å få deler i retur eller et helt helikopter over seg. Jeg ser ikke at denne ene personen som er mistenkt for hevnaksjonen mot politiet og SNO skal gi begrunnelse for at alle skal skjæres under en kam: "Ydse sier de ikke har kommet over mye ulovlig kjøring på sine kontroller, men lørdag ble en snøskuterfører stoppet uten de nødvendige papirene. – Han kom kjørende i nasjonalparken og hadde verken dispensasjon fra kommunen eller fylkesmannen for kjøring i verneområdet, sier Ydse. Mannen blir nå anmeldt til politiet, og Ydse sier at det normalt vil bli gitt en bot på 10 000-15 000 kroner i slike tilfeller. Mannen ble stoppet ved 13-14-tida lørdag. Ydse ser ikke bort fra at det kan være samme person som har gått løs med et bor på dekkene, som en hevnaksjon."2 poeng
-
2 poeng
-
Det finnes allerede et fjellpoliti i Nord-Norge (tidligere kalt reinpolitiet), disse kontrollerer vidda sammen med SNO. Det er nesten en selvfølge at politikerne må bevilge penger til å utvide denne etaten før det settes i gang noe som helst prøveprosjekt. Er det ikke da bedre å få politikerne til å skjønne at politi og regelverk må på plass før noen utvidelse av en prøverordning, istedenfor å stritte imot noe som virker helt uungåelig? For alt dere motstandere vet så kan det være at hele prøveordningen settes på vent enda lengere om politikerne skjønner at det må bevilges mer penger og vedtas flere lover og forskrifter når man går for en utvidelse. Det er ikke opp til meg å synse hvor disse midlene evt, bør hentes da jeg ikke er økonomisk ekspert på nasjonalt nivå. Disse villmannskjørerne er ikke en organisert kriminell gruppe, dette er ungdommer som har funnet noe de liker, noe de kan tøye litt grenser og ha det gøy med. For dem er dette som når jeg var 16 år og fikk mopedlappen, da gikk det til skogs, trimming av motor og slike ting, det er ikke dermed sagt at mopedførere er en organisert kriminell gruppe. Dette er snakk om gutter i alderen 16-25 år som ikke er bedre organisert enn at de sender meldinger til hverandre om de ser en politikontroll, akkurat som alle andre gjør når de ser en fartskontroll. De har heller ikke satt av penger i en pot hvor de kan betale bøtene til hverandre, det får være måte på hvor pengesterk dagens ungdom er. For å si det etter min mening, dette er guttunger som ikke helt forstår konsekvensene av at deres handlinger kan ødelegge for andre, både skigåere og lovlydige scooterførere.2 poeng
-
Reinen på svalbard er ikke tamrein og kan sammenlignes på lik linje med villrein i norge. http://www.villrein.no/Villreinomr%C3%A5dene/Svalbard/tabid/6289/Default.aspx Og som jeg sa tidligere; Dyrelivet forstyrres ikke noe nevneverdig av en scooterløype, det er samlet villmannskjøring utenfor løypene som kan skremme dyrelivet. Det er denne kjøringen som må kontrolleres. Det nevnes ingenting i diskusjonene her om kontroller og andre virkemidler som kan brukes. Det virker som om det er kun fokus på hvor mye det ødelegger stillheten for andre. Nå er det slik at folk født etter 1988 er nødt til å ta et sertifikat for å få kjøre snøscooter. Prisene på dette kan justeres opp til prisnivået på mc lappen slik at enhver 16-18 åring ikke har råd å ta denne. Det er i hovedsak denne aldersgruppen som er hovedproblemet bak villmarnnkjøringen. Det må mer politi til i løypene og SNO får i tillegg en oppgave med å kontrollere og anmelde ulovlig kjøring.2 poeng
-
Hvor mange fjellkommuner har vi i Norge? Har ikke samtlige fjellkommuner søkt? Hvor mange av de kommunene som har søkt om å delta har fått lov til å delta i prosjektet? Svaret er 100% Det å si at det er 323 kommuner som ikke har søkt blir helt feil. Er vel det samme som at f.eks. Røros skulle søke om å å være forsøkskommune for vannscooterkjøring - ikke fysisk mulig. Svært oppløftende innspill fra forskeren i dag - lenket til av @Holm oppe der. Innlegget er det samme som står i Dagens Næringsliv. Virkelig synd at ikke forskerne kom på banen tidligere.2 poeng
-
Jeg har aldri sagt at det skal være et generelt forbud! Jeg er i mot en økning av motorisert ferdsel i utmark. Flere kontroller og behovsprøvd løyver har jeg tro på. Her i kommunen er dyrelivet som er sårbart på vinteren de store taperne på den ulovlige kjøringen og det er den kjøringen jeg vil til livs. Og det er temmelig svart hvitt når du påstår at jeg vil ha et generell forbud, enten er en for eller i mot... I og med at jeg hele tiden blir tillagt meninger jeg aldri har ytret, er dette min siste post i tråden!!2 poeng
-
Har alltid med meg en hodelykt og denne henges i taket som teltlys. Hvit pose kan brukes for å spre lyset bedre men jeg er fornøyd uten. Ikke like god spredning av lyset som en dedikert teltlykt, men sparer meg for å dra på enda mer skrot.2 poeng
-
Ja - som temaet tilsier - skal vi prøve oss på en fotokonkurranse i 2013? Vi hadde jo stor oppslutning om dette forrige gang - men det begynner å bli noen år siden nå. Tenkte å gjøre det enkelt og temabasert - slik at vi har en fototråd med tema januar - i Januar , februar i Februar osv. Når det gjelder å plukke vinnerbilde - så er det kanskje naturlig at vi i Fjellforum plukker ut 10 kandidater som går til avstemming blant alle medlemmene - eller om andre har gode ide'er så gi beskjed. Når året er omme lager vi en Fjellforumkalender 2014 som folk forhåpentlig vil kjøpe - og de som har bidratt i kalenderen får den gratis som premie.1 poeng
-
Syntes denne var litt morsom. http://www.5080.no/2013/11/over-400-snoscootere-tatt-av-rovdyr-i-ar/ En dag i -40 og stiv kuling høyt oppe på et fjell vil jeg møte på et monster av en jerv. Eneste utvei er å sloss til en av oss dør. Har også konfrontert morder-tiuren ved flere anledninger.1 poeng
-
Optimus no 00 ble kjøpt fra en i nabolaget. Fra 1969. Svenske forsvaret. Helt ny Prøvebrent flere ganger i dag og fått min første kopp kaffe. Lykke. Tror den blir mer brukt enn 111 og Omnifuel`en1 poeng
-
Er mest sansynlig i området og på jobb da. Men har langhelg hver helg, så vi kan diskutere når det nærmer seg. Kan ta med en kano og bli med et par dager. Kjempe plan dere har!1 poeng
-
Kano anbefales, skal selv prøve å bidra til at det kommer flere kanoturer på turkartet:)1 poeng
-
"Jeg har blitt kalt fettpeis, idiot, patetisk, hjernevaska sosialist, fascist. I tillegg til bannskap som "helvete", "jævla" etc etc." Det der er jo rene barnehagespråket i forhold til hva jeg har fått servert i debatter her i Trøndelag, prøv å hisse dem opp litt, og se hva som skjer da1 poeng
-
Om det viser seg at det er så mange som kjører ulovlig og hensynsløst mener jeg man får ta tak i akkurat det problemet. Fange opp de som kjører ulovlig og frata dem retten til å kjøre scooter. Kan ikke skjønne annet enn at det er et begrenset antall mennesker som oppfører seg som idioter. Det er altfor mange forbud i dette landet, samtidig som kriminelle blir tatt på med silkehansker. Man kan jo også sette krav til kommunene. Om det kommer inn for mange dokumenterte klager så blir det forbudt i den kommunen å kjøre scooter intill de får løst problemet. Det er uendelig mange tiltak man kan gjøre. Hva med å heller få det til å fungere enn å bannlyse det hele. Kikut: Hva har du sagt for å få sånne kommentarer slengt i trynet? Neida, tviler ikke på det. Har lest andre debatter og det er skremmende mange med ett latterlig dårlig vokabular. Jeg tror også det er mange unge i sånne diskusjoner som kunne funnet på å si akkurat det samme til foreldrene sine.1 poeng
-
Vi kan synse så mye vi vil, jakro viser oss her hva som faktisk er dokumentert.1 poeng
-
Så det du sier er at vi ikke bør foreta oss noe som helst? Omtrent uansett hva vi gjør så er det en mulighet for alvorlige konsekvenser. Jeg forstår tankegangen din, men jeg syns det blir for langt utenfor problemstillingen vi har nå. Litt vel mye krisemaksimering. Fint at den nye regjeringen ønsker å satse mer på politi da. At de ønsker å garantere alle som går ut fra politihøyskolen jobb. Kanskje ikke politiet blir så på hæla lenger. At folk kjører ulovlig er trist og at de ikke forstår hvor mye de ødelegger for andre er fryktelig dumt. Men de som har interesse for å kjøre scooter og gjerne kjører ulovlig gjør nok det allerede. Tror det er begrenset hvor mange fler det er som begynner å kjøre ulovlig fordi det blir lovlig å kjøre noen steder. Det blir ikke flere respektløse mennesker selvom noe blir lovlig.1 poeng
-
Det er to kommentarer til her. 1. I innleggskommentarene under artikkelen er det en som vedkjenner seg boten, men utlover selv dusør til den som kan si noe om hvem som har utført hærverket. 2. Episoden var fra april. I mai kom følgende oppfølgingsartikkel i aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bygdefolket-i-Selbu-overvaket-lensmannen-pa-Facebook-7216554.html Leser du artikkelen ser du at over 1000 deltagere aktivt har fulgt politiets og oppsynets beveglser, registrert på nett hvem, hvor og når, kun for å hindre politiets og oppsynets arbeid. Dette er ikke en persons verk, men et helt samfunn. Dette blir litt OT, men jeg drar det frem da dette er dokumentasjon, fremfor mye annet her som ikke dokumenteres. Jeg har selv et udokumentert spørsmål. Når det opprettes en scooterløype på Geilo, og hele hyttehurven har hvert sin scooter. Hvordan går da trafikken fra hytta til løypa? Fraktes scooterne på henger frem til løypa? Kjører man scooteren i bilveien frem til løypa?1 poeng
-
http://www.svalbardmuseum.no/nyindex.php?id=21&kategori=3&underkategori=12 Godkjent?1 poeng
-
Jeg har sett ulovlig scooterkjøring på vidda flere ganger. En gang midt i en villreinflokk. Og jeg mener dette vil øke om flere får seg snøscooter. Også har vi en interessant artikkel en annen postet her i dag, med kjøring i Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Så nei, vi kan nok ikke ta det helt med ro.1 poeng
-
Kjøpte likegodt to mammut altitude exp winter når den først var på salg. Prøvde bare å kjøpe en da, men fjellsport bestemte seg for at jeg skal ha to og la inn dobbel bestilling. Regner med det er i orden i morgen1 poeng
-
"Det må mer politi til i løypene og SNO får i tillegg en oppgave med å kontrollere og anmelde ulovlig kjøring." Vi har i dag et politivesen som er ganske så på hæla allerede, hvilket politi mener du da skal stå for denne kontrollen? Det florerer jo allerede med ulovlig kjøring, og selvfølgelig vil det bli mye verre jo flere som kjøper skuter, dette kan da vel ikke være så vanskelig å forstå? Som jeg ytret tidligere, er dette en godt organisert kriminell gruppe som det er meget ressurskrevende å få gjort noe med, 20 nye politihelikoptre og ett par hundre uniformerte skutere m/erfarne førere hadde hjulpet litt, men hvor mener du disse midlene skal komme fra? Eldreomsorgen? Skolene? Sykehusene?1 poeng
-
1 poeng
-
Kolla med folket på Skandinavisk Høyfjellsutstyr. Butiekn ligger på vänster sida när du kommer körande från Oslo-hållet. Dom kan ge tips om var det finns fin is. Förra året fanns det massor av is i Gröndalen, kort anmars var det också. Skogshorn brukar också ge möjligheter för isklättrare, men säkert bra mix och ren klippklättring också. Här är en hel artikel om vinterklättring i Hemsedal: http://ut.no/artikkel/1.79145431 poeng
-
Kom hjem til en hyggelig melding fra Posten. innhold: 1 stk. Black Diamond Positron Keylock Screw (Skrukarabin) 1 stk. Black Diamond ATC (Klassisk taubrems) Så jeg måtte bare forte meg og hente pakken, og komme meg ned i klatreklubben. og få testet ut kjøpet Så nå etter et par timers klatring og sosialt samvær, føler jeg at jeg har gått på veggen1 poeng
-
Dette er kanskje postet allerede, men er kanskje av interesse når det gjelder snø-scooterkjøring? http://www.turistforeningen.no/stillenatur/?utm_campaign=Stillenatur&utm_source=Nyhetsbrev1 poeng
-
Helt enig i at det kun er gyldig til det blir fattet et nytt vedtak, men det er ingen grunn til at vedtaket i dette tilfellet blir fattet. Det er stor forskjell på å forsyne folk med strøm og fornøyelseskjøring med scooter. Personlig syns jeg vel høyspentkabler er værre enn scooter, de setter tross alt evige spor som syns på lang avstand, men det er fortsatt en helt annen sak som ikke kan sammenlignes.1 poeng
-
Jeg vet du ikke misforstår meg Eirik78, men la oss heller kalle den for Børgefjell forsøksnasjonalpark for utvidet motorisert ferdsel. Prøveprosjekt i år 2021 ble opprettet etter at sterke lobbykrefter overbeviste politikerene om at de siste årenes ordning med "forsøkskommuner" var svært velykket. I Børgefjell er det allerede mye motorisert ferdsel pga reindriften, så det er nærliggende å starte der, før Hardangervidda kommer i 2025. Føre-var-holdning er dessverre ekstra sjeldent blant dem som har politiske verv.1 poeng
-
1 poeng
-
Kan jo starte med Træna? Så kan man fortsette innover land hele kysten nord og sør.. Poenget mitt er at alle de kommunene som har sett noe som helst nytte av å ha snscooterkjøring har søkt og fått tillatelse til å starte "forsøk".1 poeng
-
Det er masse å ta av! Hemsedal, Rjukan og Hurrungane er eksempler på bra destinasjoner om man vil bruke øksene.1 poeng
-
Takk alle sammen . Høsten er min absolutte favoritt-sesong for bruk av Femundsmarka. Da er myggen og knotten nesten borte (i forhold til fellesferie-nivåene), og det bugner av bær over alt, I tillegg til at været pleier å være mer stabilt og bra også. Men ære være de som nyter/utnytter naturen like bra uansett sesong. Tror det må bli et nytt prosjekt for meg - å få gjort noe med hvor pinglete jeg er i forhold til vinter- og vår-turer... (hater så inderlig å være kald og/eller våt)1 poeng
-
Lykke til med turen og skitt fiske! I Gebna er det muligheter for storfangst1 poeng
-
Ta deg en tur nordover Erik78, så skal du se med egne øyne hvor dårlig sporadiske kontroller fungerer. Det går scooterspor på kryss og tvers utenom de lovlig oppmerkede løypene... Dette gjelder både i Finnmark og Nord-Troms der det allerede er løyper for rekreasjonskjøring, og lengre sør, både i Troms, Nordland og Trøndelag, der løypene er begrenset til nyttekjøring til hytter og isfiskeløyper. Når man blir god å kjøre scooter så søker man større utfordringer enn løypene... Sånn er det bare... Highmarking blir vel feks populært sørpå også ganske straks... Dette er kjøring som ikke akkurat foregår i lovlige løyper. http://www.nordlys.no/nyheter/article6001081.ece http://www.nrk.no/nordnytt/_high-marking_-ga-forerkortbeslag-1.10967209 Det er overhodet ingen som helst tvil om at det er i almennhetens interesse at Turistforeninga går i front og protesterer mot ytterligere økning av scooterkjøring. Vi har nok scooterkjøring med gjeldende regelverk i Norge pr dags dato. Det er ingen problem å få disp til nyttekjøring til si egen hytte. Det er mange isfiskeløyper i det ganske land for folk som vil kjøre scooter hele eller deler av isfisketuren. Almennheten ønsker ikke tilstander tilsvarende Nord-Troms og Finnmark i hele Norge. Avslutningsvis anbefaler jeg folk å lese denne artikkelen, den setter litt perspektiv på ting. http://harvest.as/artikkel/overskuddsliv-i-naturen-friluftsliv-arne-naess1 poeng
-
"Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel" Det er allerede et generelt forbud mot motorisert ferdsel i utmark, gjeldende lov er så vidt jeg vet fra først på 70-tallet. All "lovlig" kjøring i dag foregår etter dispensasjon fra loven, unntakene er skogsdrift, reindrift, redningsaksjoner o.l. Det har aldri vært snakk om å forandre loven, det som regjeringen prøver på nå, er en uthulning/omgåelse av loven1 poeng
-
Hei TelemarksGut og alle dere som vil på "fornøyelsestur" med snøskuter !! Dere bør lese artikkelen i Dagens Næringsliv i dag (28.11,2013) av vedkommende som planla og ledet forsøksordningen som startet 2001 og ble avsluttet i 2005, samfunnsforsker Margrete Skår, PhD, i NINA (NINA rapportene 90 og 99 fra 2005) Avslutningsvis sier hun bl.a.: " Som nevnt ga forsøket lite erfaring om viktige spørsmål om hvilke effekter det gir å legge ut åpne rekreasjonsløyper i mer befolkningstette områder eller over flere kommuner. Men hovedkonklusjonen var klar, det å innføre nye kjøreformål førte til økt støy og trafikkbelastning totalt sett i forsøkskommunene." Brage1 poeng
-
Du har ikke noe natur å tilby meg som jeg ikke finner i min egen bygd - og her i fjellene ønsker jeg, med flere, at det ikke skal være mer motorisert ferdsel. Her i bygda foregår det ulovlig scooterlek i fjellsidene der det ikke blir vist noe hensyn til andre som er ute for å bruke naturen, og dyrelivet blir påvirket - det er nesten ikke lirype igjen i områdene der denne ulovlige scooterherjingene foregår. Tilfeldigheter? Neppe! Økt tilgang til scooterkjøring = mer ulovlig kjøring! Så lenge scooterfolket i min bygd fortsetter å være uansvarlig er jeg i tvil om at det er lurt å tillate scooterløyper. For min del kunne det godt ha vært en scooterløype der all scooterkjøring ut over nyttekjøring blir kanalisert til, men tidligere erfaringer sier meg at scooterfolket ikke klarer å holde seg til løypene og den ulovlige kjøringen fortsetter som før. Dette er mitt siste innlegg i denne tråden, du fortsetter jo med bygd mot by argumentene dine og det blir for dumt for meg.1 poeng
-
Dette er ikke noe by mot bygd, jeg er i fra en bygd og jeg ønsker ikke økt motorisert ferdsel i fjellheimen - og det er mange flere bygdefolk som mener som meg. Finn deg et annet argument! Sent from my iPhone using Tapatalk1 poeng
-
I et forsøk på å nyansere og spesifisere hva som kan komme og hva vi egentlig snakker om, har jeg noen situasjoner og spørsmål som folk med mer erfaring kanskje kan svare ut, i denne tråden tror jeg nok at både @TelemarksGut, @brage, @Kikut og @Kjell Iver har mye, og flere andre og. Når jeg går på tur (på ski) i fjellet (eller skogen), så er jeg vant til at jeg kan gå hvor jeg vil når jeg vil uten å se meg om. Kanskje det kommer en preppemaskin som jeg passer meg for, eller en patrulje fra Røde Kors, men begge viser hensyn til meg som fotgjenger (skigåer). Hvis det etableres faste scooterløyper i terrenget. Vil jeg da måtte ta hensyn til denne som en fotgjenger tar hensyn til en trafikkert vei? Jeg ser for meg at en scooter kan kjøre bra fort. Jeg antar at hastighetsbegrensninger bør innføres, men neppe midt ute på vidda. I en ferdigkjørt løype med pappa i 40-årskrisa og eldstemann på 20 i front for første gang på tur inn på vidda på nyinnkjøpt scooter, ser jeg for meg at en hastighetsbegrensning på f.eks 30 km i timen er glemt før nøkkelen i maskina er skrudd om og hjelmen satt på hodet. For meg som turgåer medfører det at jeg da må se meg om til vestre, høyre og venstre igjen hvis jeg skal krysse scooterløypa? Jeg må vel for all del ikke finne på å gå på ski i løypa, for den er forbeholdt scooteren, og nåde meg hvis scooteren må bremse for å kjøre forbi meg? Det er vel også på eget ansvar at jeg da ferdes i denne løypa? Hvordan kan det videre garanteres at scooteren holder seg til denne løypa. Kjører du bil, vrenger du neppe ratten kjapt over for å slenge SUVen over den nærmeste kornåkeren midt på sommere bare fordi bilen takler det og du synes det er gøy. Så langt jeg kan se finnes de få, om ingen, mekanismer som aktivt styrer scootertrafikk på samme måte som biltrafikk. Folks oppfattelse av hva som er frihet og fri ferdsel ser i denne saken ut til å gå vekk fra friluftslovens begrensning til myke trafikkanter. Oppfatter snøscooterfolket seg selv som en myk trafikant? Vil scooterfolket akseptere begrenseninger på scooterbruk? Jeg er av den oppfattning at en forsøksordning som har eksistert i flere år ikke kan utvides med over 10-dobling av antall "forsøksdyr" før det lages en skikkelig rapport som diskuterer alle sider ved forsøket. Det må også følge retningslinjer for hva som skal tillates i forsøket som er forskjellig fra hva som var tillatt i for-forsøket. Innføringen av 1/4 av alle Norges kommuner som forsøkskaniner uten at det legges klare rammer for forsøket er i mine øyne ikke et forsøk, men en endelig tillatelse. Da sitter jeg igjen med for mange spørsmål om hva som egentlig er tillatt hvordan og også på hvilken måte det skal utvikle seg i fremtiden til at jeg kan være for dette.1 poeng
-
Jeg bruker Navi light, den har jeg som lanterne når jeg padler og som lys i teltet. Navi light har en magnet plate på undersiden, klips den sammen på hver side av teltduken og den henger dønn. Den er litt dyr i innkjøp om du bare skal bruke den som teltlys, men det er en god (vanntett) lykt med flere bruksområder. http://www.navinorge.no/en/products_360.html1 poeng
-
Har disse, og dessverre dårlig erfaring. Lyset er bra, men lyktene disintegrerer ganske lett ved litt fysisk påfrestning. Så lenge de ikke har disintegrert er de mye prisverde.1 poeng
-
Jeg bruker den samme. Gir god "dempet" belysning. Bruker kun 1, og det er godt nok for meg Anbefales. Den veier forøvrig 42 gram hehe1 poeng
-
Min Primus Easyfuel II er så vidt jeg vet ikke CE-merket for slik bruk (det var heller ikke støtte med), men den fungerer fint med opp-ned boks likevel. Den har forvarmerør over hodet.1 poeng
-
Alle brennere med forvarmerør over brennerhodet, kan brukes med boksen opp/ned, min Brunton Lander virker faktisk bedre i -15 enn Jetboil Helios. Bakdelen er den at så vidt jeg vet er det bare Optimus Vega og Jetboil Helios som er CE-merket for denne bruken, dette medfører da at f.eks Landeren leveres uten støtte for opp/ned-boks.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00