Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 23. nov. 2013 i alle områder

  1. De siste høsttegn Sidensvansens flokkferd sørover, hvor den ransaker siste rest av bærbusker og rogn, er et godt tegn på at høsten snart er forbi. Vinteren står på trappene!
    5 poeng
  2. Man må ikke ha CO-alarm, derimot må man bruke hodet. Ventilasjon er viktigst når det det står et kokekar på apparatet, men man bør selvfølgelig ikke stenge alt ved oppvarming heller. Ingen tekniske hjelpemidler kan erstatte sunn fornuft og kunnskap.
    3 poeng
  3. 2 poeng
  4. Hadde det vært en drøy uke eller to ville jeg ikke tenkt på det som en stor risiko. Det kommer også helt an på hvor bilen står parkert. Risikoen for at noe skjer er selvsagt størst når bilen står langs hovedveier med mye langdistansetrafikk. Hvis man kan parkere innerst på en blindvei langt inn i skogen der nesten ingen ferdes er nok risikoen for innbrudd minimal. Jeg ville i ditt tilfelle kanskje forhørt meg med noen av de nærmeste bebodde husstandene der du ønsker å parkere. Kanskje man møter en gårdeier med god plass på gården hvor bilen kan stå trygt og litt under oppsyn. Dette kan være lurt uansett slik at naboene vet om bilen og hvorfor den står der så lenge, slik at folk ikke blir bekymret for at noe har skjedd.
    2 poeng
  5. Har også brukt Primus Omnifuel i 4-5 år, men solgte den. Fungerte fint, men ønsket å gå over til parafin og slangeløse brennere for pålitelighet og sikkerhet. I ettertid har jeg lært at enveisventilen i pumpa til Omnifuel kan kile seg under pumping, og dette gjør den helt uaktuell for teltbruk i mine øyne. Det betyr at brenneren kan begynne å lekke fuel fra pumpa mens du f.eks pumper for å vedlikeholde trykket. Da er du ikke langt unna en teltbrann. Sannsynligheten for at dette skjer er nok ikke så stor, men at Primus selv nevner at dette kan skje i instruksjonsvideoen sin sier sitt, mener jeg (Murphys lov skal man ikke tulle med ) I all hovedsak er det bare gass som kan streike som drivstoff ved lave temperaturer. Rødsprit bruker også lang tid på snøsmelting, og gir mindre varme per kg drivstoff. Da har du valget mellom bensin eller parafin. Disse har hver sine fordeler og ulemper, og valget av drivstoff avhenger av hva du prioriterer. (Miljø)bensin: Svært lett å fyre med, lukter lite og trenger ikke rødsprit til forvarming, men er flyktig og lettantennelig. Parafin: Bør ha rødsprit til forvarming, lukter mer og fordamper ikke fra klær o.l. ved søl. Til gjengjeld er det et sikrere drivstoff fordi det er mindre antennelig enn bensin. Om du ikke absolutt trenger en multifuelbrenner får du mye mer å velge i (hvor ofte har du behov for å bytte drivstoff underveis på tur?). Til parafin kan Optimus 00/Høvik 41 o.l. være gode valg. Robuste, svært pålitelige og med god effekt. Effektjusteringen er god og presis. Vekta er heller ikke så langt bak Omnifuel som man skulle tro. Bakdelen er at disse må demonteres etter bruk, og kun tar parafin. Du kan finne en slik brenner fra 1935, bytte noen få pakninger/smådeler, og få en helt velfungerende brenner. Det har jeg vanskelig for å tro man får til med en gammel Omnifuel om 80 år. Til bensin er Coleman 400/442 e.l. gode valg. Brenner og tank i ett, med god effekt og relativt lydsvak brenner. Ekstremt enkle i bruk (pump opp, åpne ventilen og tenn på), men er ikke like stødige som Trangia eller slangebrennere. Multifuelbrennere har større fleksibilitet på drivstoff, lav vekt og ofte svært høy effekt. Mer leamikk/pakninger og mindre solid konstruksjon (bøyelige slanger, mange O-ringer, plastdeler i pumpe osv). Som oftest funker de svært bra, men kan være mer utsatt for svikt eller skade enn brennere med enklere design og mer solid konstruksjon. Mange av disse er også lite egnet til småkoking pga høy minimumseffekt. Her blir det også å veie fordeler (effekt/vekt/drivstoffutvalg/lavt tyngdepunkt) mot bakdeler (skjørere konstruksjon). Velger du en fra en kjent og velrenommert produsent blir du nok godt fornøyd (Primus, MSR, Optimus). Gjør du deg opp noen tanker rundt fordeler/ulemper med parafin/bensin, og multifuel vs "monofuel", blir det mye enklere å gjøre et valg som passer deg og din bruk.
    2 poeng
  6. Tur i Nordsjøløypa på Fedje i dag. I litt ruskete høstvær. Men med nystekte fiskekaker, kakao og kaffe på primusen ble det selvfølgelig en flott tur.
    1 poeng
  7. Lipsyl / "Lepomade" Så nettop en video på youtube der det foreslås flere bruksmuligheter for petroleum-baserte slike.... 1) bål-hjelp / "fire-starter" (samme som vaselin, med bomullsdott eller en tampong. ...eller som som vist i videoen - med en Q-tip), 2) sårbeskyttelse/"sårlukker" ved småsår/rift i huden 3) smøre glidelås med 4) som tettemiddel for mikroskopiske hull i regntøy/tarp/telt etc 5) som "stearinlys" (v/hjelp av en Q-tip som "vek") ...kan vel føye til at den (som vaselin) også kan brukes som smøremiddel mot huden for forebygge gnagsår.
    1 poeng
  8. http://www.clasohlson.com/no/Kullosalarm/36-3533. Gå videre til "bruksanvisning UK"
    1 poeng
  9. Sporer litt av denne tråden nå, men brukte 20 min. jeg aldri får igjen, til å lete opp batteridrevne CO-alarmer på nettet. Det viser seg da at alle jeg fant bortsett fra en, har et anbefalt temp. område fra +4-+5 opp til +38-+40. Unntaket var den fra Clas Ohlson, som visstnok skal fungere ned til -10. Jeg har det ofte veldig mye kaldere i teltet under snøsmelting/matlaging enn det, så for min del tror jeg at jeg fortsetter å bruke hodet, så får andre stole på at elektronikken fungerer...
    1 poeng
  10. Ser at du nevner at du er redd for avgasser i teltet. Det er en reell fare du ikke skal kimse med. Jeg for min del ville aldri lagt meg i et telt uten våken fyringsvakt dersom varmen var på. Så er du alene på tur, så ta heller med en varmere sovepose og sov uten fyring. Eventuelt ligg ute med et godt bål...
    1 poeng
  11. Med et speilkompass er det aldri noen tvil om hvem som har gått seg bort
    1 poeng
  12. Med truger og hodelykt i Rostadalen, Målselv kommune, indre Troms:
    1 poeng
  13. 1 poeng
  14. Har hatt noen netter på det feriesenteret i jobbsammenheng. Får håpe de har forsikringene i orden da det var en trivelig plass.
    1 poeng
  15. En snartur på/rundt/igjennom/ Torghatten i dag. Stormen "Hilde" for hardt åt med bygningene ute ved campingen. Helt ute til høyre i dette bildet var det en gang ei campinghytte. For den som ser godt så ser man også en bil som ligger på taket foran flaggstangen. Vedkommende som kjørte var noe rystet - kan man trygt si. Selve feriesentret til venstre er totalrasert. Snudde før toppen på grunn av is og snø. har revet opp nok bukser oppover her. De gamle husene står like godt - ingen tegn etter det uværet som har rast Gikk via nauste vårt - 150 år og rett i sørvesten - men står like godt. En oter har tilhold under her - sporene er tydelige nå som snøen ligger. og Torghatthullet. Mer sjelden at det ligger snø hele hullet i gjennom. Det er en lokal myte om en fyr som har gått på ski gjennom her - får prøve det en gang
    1 poeng
  16. Novemberbidrag: Novembermorgen - Skjellvika i Sandefjord
    1 poeng
  17. Jeg hatt den samme opplevelsen på Puig Teix ved Valldemossa Mallorca et par ganger. Da var det både små og noe større fly En gang så vi også European Black vulture.(kjenner ikke det norske navnet.) Å se ned på fly gir en litt luftig følelser. Denne og turen til Puig de Ofre på på øya kan anbefales selv på sommeren.
    1 poeng
  18. Ja, det var helt fantastisk med månen @Tor Magnus ! Kosa meg ute med kamera mens bikkja lå i teltet og syntes det var litt kaldt . Ble ikke mange gode bilder, første gang jeg prøvde meg på nattbilder, men dette skal jeg øve meg på! Turen ga i hvertfall mersmak. Skal straks legge ut en liten rapport med bilder...
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.