Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 24. okt. 2013 i alle områder

  1. Dette er tatt ved midnatt i september, fra Ørnfløya på Kvaløya ved Tromsø. Utsikt over Sommarøy og Hillesøy. En liten halvtimes tur med hodelykt (selv om det var måneskinn), og et par timers horisontal venting i lyngen på toppen.
    3 poeng
  2. Nå er snart denne debatten like fordummende som man kan finne i enhver avis kommentarfelt. Skjerpings folkens, å snakke om frislipp, snøscoterløyper på Hardangervidda som er en nasjonalpark, og også klare å si at båter ikke har en innvirkning på andre enn andre båter langs vår kystlinje som til opplysning er ganske så lang, blir bare tøysete. Det er greit å være både for og mot noe, men skal det bli tatt alvorlig så hjelper det om man klarer å forholde seg saklig og ikke overdrive. Og hva har egentlig enkeltpersoners stemmegiving å gjøre med dette? Hos flere så kan man vel lese at det ikke er myndighetsoverførelse til kommunenivå som er problemet, men heller hvem som har foreslått det? Før valget så ble enkelte som var klar for forandringer bedt om å flytte om de ikke var fornøyd, men jeg regner med at det ikke er aktuelt å dra frem nå?
    3 poeng
  3. Jeg er ingen ekspert på desibelskalaen, men jeg kan opplyse om at en snøscooter i praksis høres på mye mer enn en kilometers avstand på snaufjellet. Hvis du ikke har lagt merke til det er det enten fordi du ikke ferdes i fjellområder hvor det kjøres en del snøscooter, eller kanskje har dårlig hørsel? Langs Altevatnet kjører det veldig mange snøscootere i isfiskeløypa og til hyttene. Man må kilometervis avgårde fra scootertraseen for å slippe unna kontinuerlig scooterdur. Det er fakta. Hvis du betviler det kan du dra på befaring.
    3 poeng
  4. Har du utstyr som gnager mot klærne? Jeg sliter bukser der ryggsekken sliter mot den på overriden av stumpen. Jeg har også slitt hull i en sånn waxjakke som jeg brukte mye til daglig, fordi jeg hadde en veske som gnaget på samme sted. Hvis du ser et mønster på klærne du har brukt, kan du vurdere å forsterke plagget på det steder før du begynner å bruke det. Med forsterke tenker jeg å¨å sy et stykke ekstra solid stoff over.
    3 poeng
  5. Du tror vel virkelig ikke Hells Angels kommer til å skaffe seg scootere og gjøre vidda utrygg? De er nok litt for urbane for det og dessuten hadde de ikke overlevd særlig lenge om de skulle fartet over vidda i 30 kalde med skinnbukser og boots. Det er lov å være litt saklig i en diskusjon, ihvertfall om man vil bli tatt seriøst. Utsagn som dette får meg til å tenke at folk ser for mye på film
    2 poeng
  6. På sjøen er det både handdrevne båter - robåter, kajakk og kano, og seilbåter, disse kan vel strengt tatt sammenliknes med skigåere? På samme måte som motorbåtene da kan sammenlignes med snøscootere? (Forøvrig, debatten handler overhodet ikke om frislipp, men om løyper - frislipp ville indikere kjør hvorsomhelst og overalt, ei løype vil være definert på forhånd...)
    2 poeng
  7. Har hatt en Bergansjakke som har vært i bruk nærmest daglig høst/vinter/vår siden 2007. Jakken brukes også på tur. Glidelåsen røyk i fjor, men den fikk jeg byttet hos Bergans for ca 3-400 kroner. Slite ut jakker/bukser på under ett år synes jeg høres vanvittig ut. Det er mulig å reparere klær også, det er mitt første tips. Ellers tror jeg gramjaget hos forbrukere har litt av skylda. Klær er nødt til å imponere med vannsøyler, vindtetthet og pusteegenskaper sammen med minimalt vekt, og da sier det seg selv at holdbarheten må gå ned. Mitt andre tips: kjøp en jakke med høyere vekt, den kommer til å vare lenger. (Hvor mye har vekta å si for hverdagsbruk?) Hva med Fjällräven og G-1000?
    2 poeng
  8. en må ikke ha discoutstyr for å kunne ha det bra på fjellet eller i skogen. Uvær og vind er vel ikke noe anderledes enn hva det har vært tilbake i tid?? Mener ikke at godt utstyr er bare tull, tvert i mot, men det tar så av!!! Selvfølgelig så er det morro med nytt og flott utstyr, men det virker som om en bare MÅ ha for å kunne ha en nogenlunde bra tur.... Det er vel turen, skauen og fjellet som skal nytes, ikke hvordan jakka fungerer i vind fra nord?? Er redd for at det kan skremme nye som kanskje ønsker å prøve seg litt, de blir på en måte "forklart at det må du ha" hvis du skal på tur. Veit litt om hvordan det er i dårlig vær, spes på fjellet vinterstid. står "noen" tusen km på sleden, stille i all slags vær, dag og natt, alt ifra storm, til minus 40 og kaldere...... Tror jeg har litt tyngde til å kunne si at en trenger ikke alt av det siste.... Håper ikke jeg tråkker på for mange tær nå, men en vis brannfakkel er det kanskje.
    2 poeng
  9. Var opp til Tussdalsnebba (1246m) ved Sunndalsøra igår. 20-30cm opp, fryktelig å gå i ura når det er sånn, blir mye knall og fall og uendelige muligheter til å knekke bein! Men virkelig verdt det når du kommer til toppen! Spisse Tussdalsnebba med Hovsnebba ragende bak. Panorama fra toppen (klikk på bildet for å forstørre)
    2 poeng
  10. Etter min menig så burde du bytte de i en halv størrelse større. Du bør ha ca 1 cm plass til stortåen frem til tåboksen. Dette fordi foten din sklir noe frem i skoen når du går i nedoverbakker, og har du da ikke nok plass blir dette jævlig vondt etterhvert. Hvis du går opp i str og skoen blir slarkete, ville jeg heller prøvd en sko med smalere passform.
    1 poeng
  11. DNT har protestert. se denne: http://alesund.turistforeningen.no/article.php?ar_id=39920&fo_id=708 Det er ikke snakk om et fullstendig frislipp (type at alle skal få lov til å kjøre akkurat hvor de vil), men om en liberalisering/kraftig oppmykning av gjeldende regelverk der Kommunene skal selv få lov til å bestemme hvor de vil ha scooterløyper beregnet på rekreasjonskjøring (utenom verneområder).
    1 poeng
  12. Gleder meg til å se bildene dine. Om du ikke er noe kjenskap til instagram fra før, bruk flere hashtag (# + Et beskrivende ord) f.eks. #fjellforum eller #guttetur i tekst feltet. Da vil relevante brukere kunne finne bildene dine lettere og du vil da antagelig få flere følgere. Du kan også selv søke på disse hashtags, for å finne bilder eller brukere av nettopp det du vil se. Selv elsker jeg instagrem og er inne flere ganger dagelig. Har ikke så mange bilder, men det vil komme utover vinteren, ettersom det er nå min sesong starter.
    1 poeng
  13. Jeg har bodd i de dype daler nord i Sverige et par vintre. Der hadde vi ei scooterløype på utsiden av boligfeltet og videre ut i naturen. På andre siden av sentrum var det løype langs ei elv, og over vannet elva kom ifra. Opplevde aldri villmannskjøring der, og enten jeg var på jobb med utsikt over vannet eller hjemme med løypa rett ved så hørte jeg aldri støy, hørte faktisk absolutt ikkeno. Å ferdes utendørs var heller aldri et problem, scooterkjørerne var bevisst sitt ansvar og de var ikke i veien.
    1 poeng
  14. Altevatn har en av få scooterløyper i indre troms, derfor vil mye kjøring sentreres dit, og det vil selvfølgelig bli mer motordur. Dette har jeg nevnt før at man er ikke nødt til å plassere seg i nærheten av ei scooterløype. og med så mye fjell rundt altevatn så vil lyden også sentrere seg der. At lyden går kilometervis fra vannet og over fjellene der høres litt mystisk ut da man faktisk kan stå i enden av for eksempel jotkavannet i alta som er mindre (for å sammenligne) uten å kunne høre motordur fra andre siden av vannet. Å sammenligne finnmarksvidda er helt reelt. Det som er litt søkt er at man tror at det kun bor samer der, og at kun de har lov å kjøre snøscooter i finnmark. Dette kan jeg som finnmarking avkrefte, og alle fastboende som besøkende har rett til å kjøre snøscooter der om man har sertifikat og tilgang til snøscooter. Å gi et frislipp på hardangervidda som er en nasjonalpark vil nok heller heldigvis ikke komme til å skje. Vi har to store nasjonalparker i finnmark som begg er er totalforbudt å kjøre snøscooter i, det er kun politi, fjelltjenesten og reindrift med rein i området som har lov å kjøre der. Det er heller ikke snakk om frislipp i norge, men å regulere løyper for kjøring. Flertallet i finnmark er heller ikke for frislipp, det vil være galskap satt i aksjon. Og det er ikke dermed sagt at alle løyper vil gå gjennom alle hyttefelt, i finnmark går løypene utenom hyttefeltene der hytteforeningene selv kan velge om de vil søke dispensasjon for å kjøre til hyttene. Og der er også hyttefelt uten scooterløyper i nærheten, litt for alle. Politiet vil få problemer med å holde orden på snøscootertrafikk om det ikke opprettes et eget fjellpoliti som i finnmark. Disse sammen med statens naturoppsyn gjør et godt arbeid i finnmark. Men alt av lover, regelverk og oppsyn må komme skikkelig på plass før man lager scooterløyper. Og hells angels vil nok ikke være et problem på fjellet da disse guttene er opptatt av andre ting enn friluftsliv.
    1 poeng
  15. Nå vet ikke jeg hvordan det er med fiske i elv på denne tiden av året. Men vanligvis er Farsjø ved Kragerø en sikker vinner. Stå langs elva like ved den gamle togstasjonen, der er det tilrettelagt for fisking og vanligvis bra med fisk. Er et lite stykke å kjøre da. Men man må jo få fisk
    1 poeng
  16. Btw, så var det en diskusjon over her angående hvordan dyr reagerer på snøscootere, og jeg prata med en kompis som kjørte opp løyper med scooter i kongsberg og som han sa, så stod dyrene bare å så på han når han kom kjørende. Lukten og lyden av menneske var helt kamuflert av lyden og lukten av scooteren. Mao virket det ikke som dyr ble spesielt stresset av lyden, men de ble definitvt på vakt.
    1 poeng
  17. Lurer på om @Lindap er inne på noe her. Ytterstoffene i moderne tøy har mange egenskaper og det kan være at det går utover holdbarheten. Det er mulig å lappe hull i membrantøy, både Norrøna og Bergans gjør dette om du ikke gjør det selv. Mister du noe på slike reparasjoner? Regn det ut i prosent av overflaten på tøyet, så får vi se om det er noe egentlig problem. Tror nok tøyet oldemor sydde og nå går i arv til fjerde generasjon har en og annen lapp. Jeg har to eksempler: En Norrøna Recon jakke ble spist opp i korsryggen i løpet av en - 1 - uke. Diger lapp der nå takket være systuen til Norrøna. Hvorfor? Antagelig noe med sekken - kollisjon mellom stoffer. Støvler hvor sålene er blankslitt etter ett år. Dette er lettvektsstøvler hvor alt er gjort for å spare vekt. Typisk nok er resten av støvelen helt fin (ser slitt ut på tøft vis - her snakker vi dongri som har vært på jobb og ikke i steinvask (vel, de har gått i steinrøys i regnvær...)), men sålene er nærmest uten spor. Akkurat her tror jeg nok slitasjen er prisen man betaler for lav vekt. På de samme støvlene løsnet sålene fra læret på slutten av fjoråret. Det fikset jeg selv takket være spesiallim og Amazon.com. For min egen del holder jeg meg til enklest mulig tøy som gjør en eller to ting godt og/eller kan repareres. Er det mulig at vi har en motvilje og/eller manglende evne til å reparere ting? Bare lurer, mulig det er innbildning eller at jeg legger for mye vekt på egne tanker - som vanlig
    1 poeng
  18. Mulig du misforstod hva jeg sa - sånn i ettertid ser jeg at det er lett; frydet meg over at det alle MÅ ha, ikke var nødvendig for en skikkelig fjelltur. Noe jeg er helt enig i. Turene mine de siste årene har vært uten altmulig stoff og jeg har ikke lidd særlig nød. Rett nok er mye av det jeg bruker moderne ting, men ikke slikt som lover å være alt for alle. Er ikke bare negativ til membraner, har tro på at disse blir bedre og billigere i fremtiden, men i dag er det et misforhold mellom pris og ytelse etter et par ukers bruk. @NANOOK13 og @Lompa er inne på noe viktig her: kunnskap. Hvis du vet hva du gjør (faktisk, ikke tror at du vet - been there, done that), er du trygg selv med en utstyrsliste som ikke overstiger 500 kr. Eller; hva du har mellom øra er viktigere enn hva du har i lommeboka. Et grelt eksempel på det er vel kappløpet til Sydpolen.
    1 poeng
  19. Litt luft inne i skoene er alfa omega, både for isoleringen sin del samt bevegelse for tærne. Går du lengre etapper vil du nok merke at foten hovner opp, og har du en sko som er akkurat til at du får presset den ned, vil det kunne by på ubehageligheter. Likevel skal ikke skoen være så stor at den henger og slenger på foten. På den annen side vil lærsko lettere tilpasse seg foten din etter en del bruk. Du sier du nettopp har kjøpt skoene, og jeg antar du ikke har brukt de enda? Prøv en størrelse større, så ser du om det går like bra eller bedre, så velger du ut fra det. Å si at du bør gå opp en størrelse vil være feil av meg, det er noe du må kjenne på selv.
    1 poeng
  20. Det er ikke alt som er lurt å gjøre selv om man kan sammenligne seg med ting som er større, dyrere, vondere og værre
    1 poeng
  21. Litt ymse her: http://www.bushcraftuk.com/forum/forum.php http://bushcraftusa.com/forum/forum.php http://www.wintertrekking.com/community/ http://paleoplanet69529.yuku.com/ http://nwsf.swedishforum.net/
    1 poeng
  22. Velkommen på instagram SRM Om jeg ikke husker feil, tror jeg alle mine instagram bilder er tatt med SLR kamera. Jeg deler kun de bildene jeg er mest fornøyd med, dermed blir det som oftest SLR bilder. Om andre bruker mobilkamera eller SLR til instagram er for med likegyldig, det viktigste er at du deler bilder. Så er du fornøyd med bildet ditt og ønsker at andre skal se det... Så ja... del det Mitt brukernavn på instagram: Mittunivers
    1 poeng
  23. Ja, en snøscooter bråker, om du velger å stå rett ved siden av den ved full gass. Nå har jeg også sagt at jeg kanskje forhastet meg litt og ikke leste så nøye gjennom fakta og myter innlegget før jeg klipte,limte og postet det. Alle "dokumenterte" fakta der kan jeg ikke stå for. Det virker som om du tror det kommer til å være snøscootere å se uansett hvor du går. Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med snøscooter når du i teorien kan si at den kan høres på over en kilometers avstand i snaufjellet. I teorien din ja, i praksis nei. En snøscooterløype er som regel oppmerket, man er ikke nødt til å befinne seg i umiddelbar nærhet av den. Det finnes også mange skiløpere som benytter seg av løypa fordi det er lett framkommelig der. Alle viser respekt for hverandre, og jeg har til dags dato aldri hatt en konflikt hverken på ski eller snøscooter i løypa. Det dere diskuterer er ulovlig kjøring, eller såkalt villmannskjøring. Dette er også enhver lovlige snøscooterfører motstander av da dette ikke bare ødelegger for flertallet av scooterførere, men også skaper støy og uro for oss. Jeg har ingenting imot en scooterfri natur, men ser heller ikke på det som en ulempe å gjøre dette lovlig enkelte steder.
    1 poeng
  24. Tror det kom en post til hvor både bukse og jakke i Gore-Tex var funnet på loppemarked. Ellers er det vel ikke noe feil i å dra på vintertur med vindplagg som ikke er vanntette. Er fortsatt flere som gjør dette(Veksler litt mellom membran og ikke membran selv.) Om været er troendes til å være litt ustabilt mot mildvær og nedbør(henger jo ofte sammen) så bør man jo riktignok også ha med et regnsett men man får jo tilbake igjen også på å være mindre klam. Det blir vel mest av alt en smakssak til syvende og sist. Må også henge meg på å rose prosjektet. Selv om alle ikke kan kjøpe alt på loppemarked så er det bra å få frem at man ikke nødvendigvis trenger det nyeste(som man da må kjøpe dyrt) men at man kan klare seg like bra med å se på bruktmarkedet. Studenter og andre med trang økonomi kan fort finne det vanskelig å henge seg på en ny interesse om kostnadene er for store.
    1 poeng
  25. En normal samtale er på 60 dBA på 30cm avstand. Skalaen er logaritmisk, så en økning på 3dBA tilsvarer en dobling. 75dBA er mao 2^5 = 32 ganger høyere. Det betyr at en vanlig snøscooter, som er 15 meter unna, er 32 ganger høyere enn en normal samtale er på 30cm, mao jævelig bråkete. Støyen reduseres med 6dBA for hver dobling av avstand, så 30 meter unna så er den på 69dBA, 60 meter unna er den 63dBA, fortsatt det dobbelt av støyen fra en normal samtale 30 cm unna. Du får mao ca samme støynivå på en snøscooter på 100 meter som fra en person som står rett ved siden av deg og prater. Hvis du har flere som kjører sammen, så blir støynivået på 75dBA +3dbA pr scooter. 4 scootere blir da mao 84dBA på 15 meters avstand. Eller, bråker like mye som om du har en person som står inntil deg og prater når kompisgjengen på scootere er 240 meters borte. Iflg EPA, så går skille på hva som er distraherende lyd på 45dBA. Eksempelet på 4 scootere er mao distraherende på over 1000 meters avstand. Situasjonen blir noe ganske annet når du kommer i skog ettersom lyden rimelig kjapt blir absorbert av trærne, spesielt hvis det er granskog, men etter min mening, så er tallene jeg har gitt ovenfor ganske reelle for hvordan det er på snaufjellet en fin dag med vindstille vær. Konklusjonen min? Snøscootere som gir 75dBA på 15 meter burde være forbudt, det bråker noe helt forjævelige, i det minste burde de holdes langt unna snaufjellet.
    1 poeng
  26. Nå kan jeg bare uttale meg om normal og lovlig snøscooterkjøring i finnmark. Så som både skigåer og scooterkjører ser ikke jeg det store problemet med snøscooteren. Under regulerte omstendigheter og med jevnlige kontroller så tror jeg ikke snøscooteren kommer til å bli et stort problem. Selvfølgelig vil det bli mer ulovlig kjøring, likesom at det finnes ulovligheter rundt alt som er lov, men det er ikke dermed sagt at du vil møte på en snøscooter uansett hvor du befinner deg i fjellet. Og spesielt om ikke lovverk og kontroller kommer på plass med det samme. Jeg skjønner godt at politi her sørpå har problemer med å fakke ulovlige kjørere da de mangler all erfaring med dette, men om det blir opprettet et fjellpoliti som i finnmark med trening på snøscootere vil vel oddsene jevne seg ut. I finnmark fungerer dette helt fint, det er ikke sikkert alle landsdeler takler dette like godt som andre, kan være at vi finnmarkinger liker å ta vare på naturen og har fått friluftsvett inn med teskje som barn. Reinflokker er utsatt rett før, under og like etter kalving, der jeg kommer fra er det totalforbud mot kjøring i kalvingsområder, noe som fungerer helt fint. Reindriftssamer gjeter reinflokker med snøscootere, reinen stresses ikke noe nevneverdig av dette. Jeg har selv ved flere anledninger sittet på snøscooteren å sett på elg med kalver som beiter rolig ved scooterløypa, hare som hopper rolig uten å være skremt, rypeflokker som som beiter på småbusker uten å trykke. Støyen fra en snøscooter vil være plagsom om den passerer rett foran deg. Men det er jo selvfølgelig noen som er ute etter mer stillhet enn andre. Funksjonshemmede og gamle har muligheten til å komme seg langt inn på finnmarksvidda. Igjen, fritidsbåtene er kun en sammenligning, ikke en diskusjon. Og jeg skal innrømme at det kanskje var litt forhastet av meg å poste "fakta og myter" innlegget, spesielt siden det er et klipp og lim innlegg fra et annet forum. Nå må jeg sitte å forsvare alle udokumenterte faktaopplysninger som den dusten som skrev innlegget har tatt med Men alt i alt, jeg har nesten bare positive opplevelser fra hele mitt liv i finnmark med skigåing og scooterkjøring. Jeg har opplevd snøscootere på skiturer, men jeg har oftest hatt skiturer uten å se en eneste snøscooter Selvfølgelig er det noen som ødelegger for alle, det vil det alltid være uansett hva det er snakk om. Og selvfølgelig vil det alltid være slik at motstandere kun kommer med negative fakta og opplevelser, men de som er for vil alltid komme med de gode opplevelsene og udokumenterte fakta
    1 poeng
  27. Helt enig med deg. Men det er nok lurt å ha litt basiskunnskap for å sortere ut hva som er brukbart og hva som ikke nødvendigvis er så lurt å legge på langtur med.. Jeg er selv innom mange loppemarkeder i løpet av året, og har/har hatt mye utstyr derfra. Ski, skisko, bindinger, ryggsekk, anorakk, stormkjøkken, skismøring, staver, fiskeutstyr, telt mm. Innimellom fornyer jeg utstyr, og da kan jeg enklere gi videre noe av det jeg har kjøpt billig på loppis.
    1 poeng
  28. Skomaker'n i Fredrikstad, helt korrekt. Vil tro at andre i faget kan gjøre det samme også, men denne mannen gjør i alle fall jobben skikkelig. Og hvis han mener det ikke er verdt det, sier han ifra. Dro innom med noen gamle, meget slitte, italienske pensko også, men da bare ristet han på hodet og pekte på søppelkassa. Artig type.
    1 poeng
  29. Skal vi pirke, så får vi gjøre det skikkelig Den store tråden om dehydrert mat (alternativt: Den store tråden om tørka mat) Og tørket kjøtt er intet problem. Enten sjekkes det ikke eller så er det lov.
    1 poeng
  30. Sromsdal: Hei! Noe av dette er svart på allerede, men jeg vil gi min respons også. Snøscooteren bråker En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå. Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA. -Du definerer "støy" som decibel over 40. Det holder ikke for meg. Støy er mye mer enn decibel, og avhenger også av frekvens, lydkilden og avstand, samt hvem som hører. Det blir som å argumentere med at du må holde kjeft i skogen i tilfelle elgen står med øret inntil munnen din. Snøscooteren forurenser De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2på en time, hvis alle går samtidig. -Dette er dagens tall. Og dette vil øke med de nye reglene. Det er en næring i emning. Jeg forstår ikke hvorfor det å tillate et onde gir incentiv til å tillate et annet. Snøscooteren forstyrrer dyrelivet Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende. En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring. -Dette skulle jeg gjerne sett dokumentasjonen på? Jeg har observert reinsflokker som har endret beiteretning over en time etter at en scooter kjørte gjennom, og vindsatte, dalen. Det gjør også skiløpere, men i et mye lavere og mer oversiktlig tempo. Jeg tror ikke på at reinsflokker ikke lar seg ense av et scooterfølge i nær omkrets. Man kan uansett ikke konkludere med noe hvis man baserer seg på en enkeltstudie, det er for tynt. Jeg er tilhenger av føre-var prinsippet når det gjelder naturvern, nettopp fordi vi ikke får en sjanse til. Som eksempel kan nevnes oljeboring i Lofoten/Senja. Snøscooteren skader terrenget En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere. Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter. -Igjen, dokumentasjon? Og man har forsket på plantelivets skader etter snøscooterkjøring? Hvordan i all verden så den studieprotokollen ut? Hva slags planter? Hva slags terreng? Hvor lang observasjonstid? Hvor mange scootere? Begrepet "ingen forskning har påvist" er først legitimt når forskning av god kvalitet foreligger. Hvis ikke kan man bruke det om alt. Det var ingen forskning som påviste at jorda var rund for 1000 år siden heller. Jeg ber om dokumentasjon, men det føler jeg er berettiget siden du kaller dette fakta. Det er for mange snøscootere Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle. -Det er 55 000 scootere med dagens lovgivning. Hvor mye vil dette øke når alle kommuner får styre som de vil? Jeg klarer ikke å forstå koblingen til fritidsbåter. Det blir som å legalisere hasj fordi tobakk er lovlig. Snøscooteren hører ikke hjemme på fjellet Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag. -Igjen, jeg ser ikke validiteten i dette argumentet. Fritidsbåter er en helt sikkert viktig, men en annen, diskusjon. Undersøkelser sier at folk vil ha vekk snøscooteren Dersom man foretar undersøkelser i byene vil ikke svaret bli det samme som i distriktene. Undersøkelser MMI har foretatt viser en overvekt av positive holdninger til snøscooter i områder hvor man benytter snøscooter. -Dette vet vi jo, det er jo det hele diskusjonen dreier seg om! Kommunal sjølråderett eller sentral styring. Hadde jeg visst at folk i distrikta også var sterkt imot liberalisering hadde jeg ikke engasjert meg så mye mot kommunal sjølråderett. Jeg er imot at folk skal få "drite i egen hage", da dette dreier seg om naturarven til etterkommerne våre. Det blir litt som å la være å redde reinskogen fordi "Brasilianerne må få lov til å styre det selv." Nødvendig transport kan dekkes opp gjennom bruk av leiekjøring Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger. -Det er ikke nyttekjøring og transport som er problemet. Det er motorsporten med fartsmonstre, med utmark som arena. Det så jeg mye av i min tid i Vinje, både i og utenfor lovlige traseer. Det er dette som er problemet; snøscootere designet med èn hensikt. Kall det hva du vil, friluftsliv er det ikke. Hvem som helst kan kjøre snøscooter Alle som skal kjøre snøscooter må ha førerkort. Fra 01.07.06 innførtes førerkort klasse S, med krav til opplæring. Hvem som helst kan gå rett om bord i en 49 fots båt med flere tusen hestekrefter. Det stilles ingen krav til kompetanse, ferdigheter eller erfaring for å kjøre båter inntil 15 meters lengde. Promillegrensen for snøscooter er 0,2 – mens den for båtførere er 0,8. -Dette er blitt besvart av en annen ser jeg. Meg bekjent kreves det forresten båtførerbevis for alle båter med motorkraft over 30hk. Snøscooter-organisasjonene vil ha fritt frem overalt Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere. -Problemet er at dette ikke fungerer i prøvekommunene. I Vinje førte løypenett til økt ulovlig kjøring, så ille at enkelte grunneiere nå nekter traseer på sin eiendom! Se min beskrivelse av dette i en annen post. Jeg er sterkt uenig i at den enkelte kommune er best skikket til å gjøre som den vil. Det er anarki på kommunalt nivå. Det er lobbyering. Det er kameraderi med gutta på kommunehuset. Det er hvertfall ikke demokrati. Straffen for ulovlig kjøring er for lav Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro. Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot. Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme. -Dette er viktige problemstillinger, men hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Jeg ser ikke på hvilken måte dette er et argument for liberalisering? Som et artig PS kan jeg nevne at jeg ved flere anledninger observerte politikontroller på Møsvann i Vinje. Flere brøt loven, ingen av dem jeg så ble tatt. De kjørte rett og slett fra Onkel Politi. Det virker på meg som om du ikke har lest gjennom denne tråden før du postet ditt innlegg. For all del, det er intet krav! Men mye av det du tar opp og jeg svarer på er blitt debattert tidligere. Ha en fin kveld!
    1 poeng
  31. Nå snakker ikke jeg på vegne av "slednecks", men folk som bruker snøscooteren på en normal og lovlig måte. Selvfølgelig vil du få mere lyd om du holder full gass hele tiden, noe en ved normal kjøring ikke vil gjøre. "Slednecks" som jager elg og rein? Kan du komme med eksempler på steder dette gjøres? Uansett hvor jeg har kjørt og hvem jeg har kjørt med har jeg aldri hørt eller sett noen som har kjørt etter verken elg eller rein. De fleste fra min hjemkommune har et så godt forhold til naturen at de ville ikke funnet på noe slikt. Også bare det å sette etter en elg vil være å risikere skader på snøscooteren på tusenvis av kroner om elgen skulle finne på å angripe. High marking faller vel også under dine slednecks. Det var vel heller ikke nevnt high marking i mitt innlegg heller. Hvilke grøfter er det du snakker om? dype spor i snøen eller dype spor i fjellet? Ved normal kjøring vil sporene i snøen forsvinne ved snøsmelting, enkel vitenskap. Dine slednecks er naturligvis kriminelle, men hva med funksjonshemmede og gamle som vil ut i fjellet å oppleve naturen? Skal disse kriminaliseres bare fordi de ikke har krefter eller mulighet til å komme seg like langt som andre? Taxikjøring kan jeg desverre ikke uttale meg så mye om da dette ikke forekommer på mitt hjemsted. Nå tviler jeg på at absolutt alle som kjørte opp til bil før 1991 i det hele tatt vil kjøre snøscooter, men i teorien så kan de det. Men det er vel heller tvilsomt at en mann på 40 år kjøper seg en snøscooter for å bli en av dine slednecks. Ja, norge er smalt på midten, derfor kjører de fleste som er bosatt der over til sverige som har mye et mye større område å kjøre på. Det blir også opp til hver enkelt kommune å la det går korte løyper over til sverige, men det skulle ikke være noe problem siden det finnes slike overganger i finnmark. Men da faller vi vel inn under argumentet om lettere tilgang til smugling? Det bor folk overalt? Nå får du det til å høres ut som at det bor noen på hver eneste fjellknaus i nord-norge, noe jeg kan avkrefte. Det er ikke lov å kjøre lengere ut fra en scooterløype enn 300 meter, dette er kun lov om du skal slå leir. Straffene er strenge nok til at en barnefamilie, pensjonister og andre vil holde seg til oppmerkede løyper. Det må være pengesterke slednecks du snakker om, for det blir sjelden tatt noen alene, jeg vet ikke med deg, men jeg hadde ikke betalt for kompisen min. Det er enkelt å få noe til å høres forferdelig ut om man bare drar fram de eksemplene der noen ødelegger for alle. I så fall burde alle DNT sine hytter vært konstant låst, eller leies ut med en oppsynsperson siden noen utenlandske turister ikke har betalt for seg i sommer. Alle fritidsbåter burde vært forbudt da det ofte kjøres i fylla og det skjer ulykker hele tiden. Det burde kanskje ikke vært lov å jakte heller da det ofte er folk som driver med ulovlig jakt over hele landet. Politiet kan ikke stoles på da noen av de begår lovbrudd. Det må være noe galt et sted da en hel gruppe som kjører vannscootere ble avkriminalisert i sommer, kan ikke se at det er en vannscooter på hver en holme langs norskekysten. Motorveier burde være forbudt da ingen bilister ser ut til å kunne holde en trygg avstand til bilen foran. Uansett hva om gjøres lovlig er det alltid noen som ikke følger lover og regler, dette betyr ikke at man skal ulovliggjøre alt, men man kan ha flere og strengere kontroller. Folk flest holder seg til gjeldende lover og regler. Ps. det er ikke argumenter mot fritidsbåter, men sammenligninger, så der er ingenting å diskutere.
    1 poeng
  32. Hei. Skal vi se litt nærmere på "faktaene" og mytene dine: Ingen "slednecks" kjører rolig og forsiktig, en 2-takter liggere nærmere 100 dBA enn 75 på full gass... Dette er argumentering mot fritidsbåter, og det diskuterer vi ikke nå. Slednecks driver ofte og jager rein og elg, de synes visst det er morsomt. Highmarking med høykambelte medfører veldig ofte stygge sår i vegetasjonen, mange slike grøfter der jeg bor. Nok engang, argumentering mot fritidsbåter. Se over...Sukk. Ja, det er klart at de kriminelle vil at aktiviteten deres skal bli lovlig? Bygdafolket i bl.a Sør-trøndelag er i sørgelig mindretall når det gjelder lovlige aktiviteter i utmark etter at elgjakta er over. Argumentet faller på sin egen urimelighet, i og med at leiekjøreren ofte kjører for flere kunder samtidig. Persontransport har ingen leiekjørere lov til å drive med, unntaket er vel snørekjøring på samme tur som provianten. Og der kom fritidsbåten igjen, du må virkelig hate båter...Forøvrig kan alle som kjørte opp for bil før 1991 (og litt senere, husker ikke når) kjøre så mye snøskuter de bare orker. Hvis det hadde vært lov, da. Har du noengang sett et kart over Norge? I motsetning til Sverige er dette landet ganske smalt fra Trøndelag og nordover, og det bor folk overalt. Å finne traséer som vil skjerme for støyen vil i mange kommuner bli veldig vanskelig. Straffene er tydeligvis ikke strenge nok når ulovlig kjøring er så utbredt. Bøtene blir i stor grad betalt at sledneck-miljøet, slik at den føreren som ble tatt betaler lite selv. Inndragelse av snøskuter er det kun hjemmel for ved gjentatte lovbrudd av samme person. (Hvis det ikke er snakk om barmarkkjøring, da.) Jeg synes ikke det ble så mye fornuftig igjen av denne myte- og faktalista...
    1 poeng
  33. 1.2Kg ørret tatt i bakli dammen i Trondheim i dag:) tok denne med en 12g rød og kobber farget Toby sluk PS: bilde ble LITT mørkt. den er litt lysere enn bilde tilsier.
    1 poeng
  34. Hah! Det hadde jeg ikke lagt merke til! Bjelken i eget øye og slikt. Kan nok ha med å gjøre at jeg har strevd mer med særskrivingen for tittelen. "dehydrert mat tråden?" "dehydrertmattråden?" "dehydrertmat tråden?" "dehydrert mattråden?" "dehydrert mat-tråden?" Tror kanskje at det er riktig slik det står nå.
    1 poeng
  35. For kort tid siden hadde jeg ikke i mine villeste fantasier trodd jeg skulle opprette en blogg, men for to måneder siden skjedde allikevel så. Teltlivet ble født.. http://teltlivet.blogspot.no/
    1 poeng
  36. Et par spillefilmer The Snow Walker (2003), jeg så den her "http://viooz.co/movies/6131-the-snow-walker-2003.html" The Trap (1966) , jeg ser den nå her "http://www.youtube.com/watch?v=mEqeEjwEEJQ" Og denne dokumentariske filmen skal jeg straks få sett The Last Trapper (2004) , ser at den ligger her "http://www.youtube.com/watch?v=JUTkZ63dHiY"
    1 poeng
  37. Fra øya Andørja i Troms en sommerkveld, med Stonglandet og Senja i bakgrunn.
    1 poeng
  38. Jeg synes (som vanlig) at det er et aspekt som mangler og det er hvilke snøscootere som typegodkjennes for bruk utenfor bane - her kan man gjøre en god del for å hindre mye uvettig leking og støy. Jeg husker tilbake til 80 - tallet når de gamle Ockelboene og Aktivene fremdeles var vanlige - vi hørte når snøscooterne ble startet en kilometer unna selv om vi var innomhus, og de slo ut på tv-signalene. Nå til dags finnes det en mengde snøscootere som knapt høres før de er svært nære, jeg opplever ofte at slekta kommer innom på hytta uten at vi hører snøscooteren før den er rett utenfor vinduet. Men dette er stort sett snøscootere beregnet på langtur og trekk av tunge lass. Snøscootere med 4-taktsmotorer høres knapt når de kjøres på en fornuftig måte. Så antydninger om brøl fra scootermotorer kan fint hindres ved å nekte typiske racingmodeller med lav vekt, stor motor i forhold til vekt og mangel på praktiske transportegenskaper registrering og således henvise de til bane. Det hindrer selvfølgelig ikke at noen vil bryte loven, men det blir ikke allment, og konfiskering av kjøretøyet kan være en normal straff i så måte. Forøvrig; terrengskader fra fornuftig kjøring oppstår ikke. Når jeg kjørte ved med en gammel Ockelbo (som absolutt skulle vært byttet ut med noe mer stillegående, men hvem tok sjansen på det så lenge SV satt i regjering og ville forby privatpersoner å kjøre ved...) med vekt på 350 kg med fører ble ikke sporet hardt nok til at jeg kunne gå i det, jeg sank rundt 15 cm. Mitt marktrykk, med en vekt på ca 85 kg i gående tilstand er dermed høyere pr kvadratcentimer støvel (str 48 (ca 15 * 32 cm)) som gir ca 1770 kg pr kvadratmeter. Dette er noe høyere enn marktrykket på snøscooteren med et belte på 380 cm, hvorav nesten halvparten er i bakken, la oss si 170 belte med en bredde på 45 cm - gir et marktrykk på 457 kg pr kvadratmeter, altså rundt en fjerdedel og det er når man sammenligner en tung scooter med en person med store føtter... hvis vi i tillegg ser at her er all vekten min fordelt på hele foten - som må tyde på en noe sær gangart - sammenliknet med et belte som faktisk ligger helt nede så blir tallene enda verre for fotturisten. Fart er ikke tatt med i bergningen, men med unntak av startøyeblikket så flyter scooteren høyere i snøen med høy fart enn omvendt.
    1 poeng
  39. Det du sier fremstår veldig naivt for meg. Når kommunene får bestemme så er det økonomien som styrer det meste her i landet. Å tillate motorisert ferdsel vil øke tilbud som scooteropplæring i Sirdalen, heliskiing på alle toppene i jotunheimen, teambuilding med firhjuling om sommeren. De områdene som vil bli brukt er ikke nasjonalparkene og langtborte stedene. Det er de lett tilgjengelige i hovedsak. Folkene må jo komme til og da er det barnefamilier og de med mindre ressurser som blir skadelidende. Ikke alle har økonomi/mulighet til å gå flere dager inn i ingenmannsland for å slippe unna. Jeg har ikke alltid bodd i storbyen, og den tiden jeg bodde i Valdres kunne jeg ikke bevege meg i skogen overhodet uten å enten gå i oppkjørte scooterlekeplasser eller høre motorstøy. Du snakker om opptak. Jeg snakker om egen erfaring, for på en vindstille dag hører du lyden langt. Og ikke bare scooter. I våres var jeg på Skåla. Der driver de oppussing. Helikopteret kjørte skyttel og det var ikke stillferdig eller hyggelig. Tenk om det blir marked for det... For ikke å snakke om hvordan å gå i eventyrskog som plutselig blir avbrutt av pågående scooterlek eventuelt bare store oppkjørte områder ødelegger for idyllen. Jeg skjønner at de i utgangspunktet vil ha ferdselsveier / områder o.l. Men jeg tror ikke det kommer til å fungere. Hvorfor skulle det plutselig komme en holdningsendring bare fordi det blir opp til kommunene å sette reglene. Min erfaring kommer fra områder i valdres hvor det både er nasjonalpark og hvor det ikke var hyttefolk. Ingen dispensasjoner. Her gjaldt forbudet for fullt. Men de lokale kjørte allikevel. For mange i denne bygda var det et stort problem, men det ble ikke gjort noe med av myndighetene. Og hvem skal sørge for at retninglinjene blir holdt? De visuelle og auditive konsekvensene er fælt, men ved lite snø ryker faktisk bakken også. Kult når våren og sommeren kom og alt var brent på grunn av scooterkjøring.... Jeg gremmes. Det må være fint for deg å leve livet uten bekymringer, men hva gjør du den gangen du sitter med finger'n i rumpa i asfalthagen din og drømmer om den gang da?... Dette har så store konsekvenser for mange og når det gjelder dette er det ikke plass til alle. Noen ting er verd å ta vare på. Noen ting er verd å kjempe for!
    1 poeng
  40. Jeg får helt vondt i magen når jeg leser at det åpnes for motorisert ferdsel. Jeg ser for meg ønsket om vinterens stillhet avbrutt av motorbrøl i det fjerne. Ikke bare scooter, men også heliskiing. Blir det som forespeilet kommer det til å bli ødelagt for meg. Hvorfor skal alt bli så tilgjengelig for alle? Når jeg er på tur er det ofte tilgjengeligheten og de urbane samfunnet jeg rømmer fra. Dette er bare trist!
    1 poeng
  41. Jeg har en hengekøye fra www.feltreir.no Kostet ca 2000 kroner for hengekøye, tarp og myggnetting. I fjor hadde jeg vel ca 40 døgn i den, både sommer og høst i på 7-800 moh. I fjor hadde jeg ett tynt lag bamse liggeunderlag, de dagene det blåste og var iskaldt og jeg måtte "fylle" kantene med litt klær for isolasjonens del. Men det er en fantastisk fin måte å sove ute på, har en 3 ukers tur sammenhengende, og hver morgen våknet jeg frisk og opplagt. For meg som fluefisker er det mange steder jeg befinner meg det er dårlig med gode teltplasser, nå har jeg bare ett krav og det er å finne ett par trær. I år har jeg handlet meg isolasjon (iglow) til å ha utenpå hengekøya, håper og tror hengekøya da vil fungere bedre i litt rufsete vær.
    1 poeng
  42. Du kan godt bruke tykke sokker som feks polar sokker. Det viktige er at du får fylt ut volumet i støvlene. Prøv deg frem. North Pole er 3 nr større - og mye videre enn vanlige fjellskistøvler. Hilsen Pål/Alfa
    1 poeng
  43. Jeg bruker en ca 4mm kryssfinesplate som jeg har lakkert for at den ikke skal trekke vann. Den er litt grov i overflaten og glir ikke så lett i snøen som metall og plastplater. I tillegg har jeg boret noen større hull i hvert hjørne slik at jeg kan plugge den med kvist eller hva en har for hånden. Har borret noen hull til strikk til bensintanken også. Tipper størrelsen er 30x40cm, ihvertfall er den romslig nok til å sette kaffekopp eller annet og gjerne en ledig flik som skjærefjøl også. Veier ikke stort heller
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.