Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 05. okt. 2013 i alle områder
-
Hei. Etter årets sommertur i grensetraktene Nord-Troms og Finnmark, samt tidligere års erfaringer, så er jeg ikke i tvil om det bør jobbes mot snøscooter folket. Med det mener jeg ikke forbud og overdreven streng regulering, men holdningsarbeid rettet mot skikk og bruk. For det ligger så mye søppel og drit igjen etter scooterkjørere at det er direkte flaut. Det verste var mengden knust glass, spesielt ølflasker. I samme område lå det belteremmer, tomme oljekanner og halvfulle bensindunker. Dette finnes det ingen unnskyldninger for, og etter min mening bør det iverksettes holdningsskapende kampanjer lokalt og nasjonalt. Kommuner og fylker bør tydeliggjøre hva som forventes av scooterbrukere. Samtidig bør kontrollen/synligheten økes for å ha en preventiv virkning.4 poeng
-
Det du sier fremstår veldig naivt for meg. Når kommunene får bestemme så er det økonomien som styrer det meste her i landet. Å tillate motorisert ferdsel vil øke tilbud som scooteropplæring i Sirdalen, heliskiing på alle toppene i jotunheimen, teambuilding med firhjuling om sommeren. De områdene som vil bli brukt er ikke nasjonalparkene og langtborte stedene. Det er de lett tilgjengelige i hovedsak. Folkene må jo komme til og da er det barnefamilier og de med mindre ressurser som blir skadelidende. Ikke alle har økonomi/mulighet til å gå flere dager inn i ingenmannsland for å slippe unna. Jeg har ikke alltid bodd i storbyen, og den tiden jeg bodde i Valdres kunne jeg ikke bevege meg i skogen overhodet uten å enten gå i oppkjørte scooterlekeplasser eller høre motorstøy. Du snakker om opptak. Jeg snakker om egen erfaring, for på en vindstille dag hører du lyden langt. Og ikke bare scooter. I våres var jeg på Skåla. Der driver de oppussing. Helikopteret kjørte skyttel og det var ikke stillferdig eller hyggelig. Tenk om det blir marked for det... For ikke å snakke om hvordan å gå i eventyrskog som plutselig blir avbrutt av pågående scooterlek eventuelt bare store oppkjørte områder ødelegger for idyllen. Jeg skjønner at de i utgangspunktet vil ha ferdselsveier / områder o.l. Men jeg tror ikke det kommer til å fungere. Hvorfor skulle det plutselig komme en holdningsendring bare fordi det blir opp til kommunene å sette reglene. Min erfaring kommer fra områder i valdres hvor det både er nasjonalpark og hvor det ikke var hyttefolk. Ingen dispensasjoner. Her gjaldt forbudet for fullt. Men de lokale kjørte allikevel. For mange i denne bygda var det et stort problem, men det ble ikke gjort noe med av myndighetene. Og hvem skal sørge for at retninglinjene blir holdt? De visuelle og auditive konsekvensene er fælt, men ved lite snø ryker faktisk bakken også. Kult når våren og sommeren kom og alt var brent på grunn av scooterkjøring.... Jeg gremmes. Det må være fint for deg å leve livet uten bekymringer, men hva gjør du den gangen du sitter med finger'n i rumpa i asfalthagen din og drømmer om den gang da?... Dette har så store konsekvenser for mange og når det gjelder dette er det ikke plass til alle. Noen ting er verd å ta vare på. Noen ting er verd å kjempe for!4 poeng
-
Dette stemmer ikke Dag. Jeg har akkurat nå sjekket i modererte poster. Forut valget ble det fjernet en post som gjaldt politikk. Det var en avstemming laget hvor man krysse av for parti, jeg antar det var den du tenkte når du skriver om meningsmåling(er). Denne gjaldt altså ikke fjell- og friluftsliv, hvilket er vårt interesseområde her på FF, ei heller var spørringen laget med en spesifikk sak relatert til dette. Den ble derfor moderert bort av en moderator. Det er anledning til å diskutere saker med en politisk slagside dersom det spesifikt er relatert til fjell og friluftsliv, hvilket vel denne tråden burde være et eksempel på.3 poeng
-
En historie om trollet i Fidjadalen. At det er hulder i Fidjadalen, er kjent fra gammelt av. Sønnen på Fed skal ha giftet seg med en som bodde i Huldrehaugane. Og det er fra disse ”underjordiske”, velstanden på Fed kom fra. Det ble fortalt at de på Fed produserte så store mengder smør at når bonden kom til byen med smøret sank prisene. Og når han slaktet sau om høsten, så ble de slaktede sauene lødd opp som vedskier. (At det i skattelikningen står ”utarmet” er selvsagt bare en påstand for å spare skatt.) Risen har jeg derimot ikke hørt om fra andre. Men opp gjennom årene har han forsøkt å hindre ferdselen i dalen. Han liker ikke folk, og antakelig meg mindre enn andre. Turen opp dalen var i mange år den første langturen på våren. Disse turene på vårparten liker ”risen” dårlig. Han forsøker å stoppe ferdselen. Til å begynne med lempet han store steiner midt i stien. De ligger nede på sletten på Fed, og stien går tydelig under steinene. I dag går stien til steinen, så rundt før den fortsetter på andre siden. Da dette ikke virket gikk han over til å slenge litt mindre steiner ned i småurene som må passeres. Et par av disse litt mindre steinene, er plassert slik at de lager sperre der stien gikk mellom store steiner. Det er nå nødvendig å ta et ekstra klatretak for å komme over. Men vi kom da over uansett. Da dette heller ikke virket, sendte han ned noen brede ras, med stein, trær og greiner, og som gikk tvers over stien. Flere samme året, for riktig å være sikker på at nå ble det ikke mer folk opp dalen. Men slikt er ingen hindring for heietravere på vei til Blåfjellenden. Det er en del stein som er kommet ned fjellsiden opp gjennom årene. For et par år siden i mai, gikk jeg oppover. Det virket som om risen endelig hadde gitt opp. Ingen nye ras, ikke noen steiner i stien, og ingen nye hindringer i urene. Da romlet det oppe i fjellsiden. Det brakte og buldret, og ned kom det et ras. Nå nådde ikke raset stien denne gangen, men jeg hadde et par før meg i stien, og da jeg kom opp til hytta, kunne de fortelle at raset hadde gått mellom oss. Selv dette hindrer selvsagt ikke ferdselen. I år fikk jeg først anledning til å ta en tur i dalen sent i september. Da hadde trollet hevet store steiner midt i stien, sent flere ras nedover som også gikk over stien, og igjen laget noen nye hindringer der stien er på det smaleste. Alt på en gang. Men jeg kom da opp og ned dalen denne gangen også. Nå har han holdt på i over 20 år. Steinene i stien er blitt mindre og rasene noe smalere. Kan det være at han holder på å bli gammel, som meg. Og om du ikke tror på risen i Fidjadalen, så er det bare å ta en tur og se på både de store steinene, rasene og hindringene i urene. De ligger der og hindrer ferdselen. Om du får øye på risen, gi meg en tilbakemelding.2 poeng
-
Håper alle går inn på denne siden: www.drytech.no/ og utrykker sin misnøye. Det er vi som er kunden og uten oss har de ingen virksomhet. Ergo, de kan ikke ignorere en klagestrøm.2 poeng
-
2 poeng
-
Et vanskelig tema, for mange - inklusive meg selv. For å dra debatten i en litt annen retning: Mine egne erfaringer med motorisert ferdsel i utmark i jobb og privat sammenheng stammer i fra kulturer hvor dette allerede er "godtatt" og noenlunde godt implementert (NB: gjelder kun snøscooter). Det hersker liten tvil om at dette vil åpne mulighetene for økt bruk områder som ligger mer øde til - enn det ville vært om fremkomstmidlet var bruk av egen kropp. Det som i første omgang bekymrer meg med dette, er at veien til å komme seg til et sted som ligger fjernere fra trygge rammer (sykehus, politi m.m) blir kortere og ansvaret på enkeltpersonen som tar seg dit blir større, da han må ta vare på seg selv i området han befinner seg i og et betydelig større ansvar blir lagt i hendene på denne personen. Personlig erfaring tilsier at det ikke er forgitt at alle som vil ta i bruk de nye fremkomstmidlene er like godt kjent med det å være utendørs, selv om helt sikkert mange vil være det og tar de rette forholdsreglene. Egne erfaringer tilsier at en helt ny gruppe av interessenter vil besøke fjellet av en slik liberalisering. Vil dette øke presset på allerede hardt pressede offentlige instanser? Når en ny kultur blir sluppet til, så vil det komme en overgangsfase som blir krevende - hvordan vil politikerne håndtere dette? Historien er full av eksempler på kulturer som blir introdusert og som skaper større og mindre utfordringer for samfunnet. Nå er ikke snøscooter like graverende som den franske revolusjon, men allikevel så vil det komme en tid i etterkant jeg er veldig spent på å se hvordan vi takler. Det vanskelige er ikke å sette en lov, utfordringen ligger i å sørge for at den blir håndholdt. Edit: http://www.oa.no/nyheter/article6900469.ece - legger merke til at ikke all reiselivsnæring er like positiv.2 poeng
-
Fint om dere ville enes om å diskutere sak og ikke person, ja. En annen tanke som har slått meg er at vi har et unikt aktivum her i Norge mtp. turisme. Da tenker jeg på tilgang til uberørt og stille natur. Det finnes en histore om en busslast med Nederlendere som ba sin sjåfør om å stoppe, han lurte på hvorfor. Som han sa: Det finnes jo ingenting her. Hvilket nettopp var turistenes poeng. Vi tar noe som en selvfølge, som egentlig er unikt i store deler av nord-Europa og andre deler av verden. Jeg har møtt turister på mine vandringer som gjorde et poeng ut av dette, stillheten og det uberørte. Vi får håpe lokal forvaltning klarer å håndheve dette på en best mulig måte med flere tanker i hodet.2 poeng
-
Er totalt imot frisleppet av skootere. Kommunene skulle ikke ha denne rette. Hørte nylig om en som fikk kjøretillatelse for å lage spor slik at elgen kunne bevege seg lettere om vinteren. Helt meningsløst.2 poeng
-
Jeg får helt vondt i magen når jeg leser at det åpnes for motorisert ferdsel. Jeg ser for meg ønsket om vinterens stillhet avbrutt av motorbrøl i det fjerne. Ikke bare scooter, men også heliskiing. Blir det som forespeilet kommer det til å bli ødelagt for meg. Hvorfor skal alt bli så tilgjengelig for alle? Når jeg er på tur er det ofte tilgjengeligheten og de urbane samfunnet jeg rømmer fra. Dette er bare trist!2 poeng
-
Var innom Obs! i dag og kjøpte med en Real Turmat Chili Con Carne. Når jeg kommer hjem ser jeg at pakningen er mindre enn før. Jeg har en "gammel" en og sammenligner de og ser den nye har ca. 10% færre kalorier enn den gamle: Gammel Chili Con Carne: Nettovekt: 159g Kalorier: 658 Ny Chili Con Carne: Nettovekt: 146g Kalorier: 589 Mulig dette har vert diskutert før men noen som vet bakgrunnen for dette? Prisen var den samme som sist, kr 691 poeng
-
For så vidt min tanke også, svaret mitt var en direkte respons på Elisabeth-81's posting. Men ja, jeg har tenkt dette noen år, to valg av den enkelte smaksvariantene med f.eks. +/- 450 kcal. og 700+ kcal. ville vært fint.1 poeng
-
Poenget mitt er: Slutt å skyld på de som sitter i regjeringa, når det er kommunene som er problemet. Den gamle regjeringa var ikke fremmed for å la seg presse de heller, så problemet kunne like fullt ha dukket opp om det hadde vært stortinget som skulle tatt avgjørelsen. Du får heller sende en klage til tullingene da vet du, istedefor å sitte her og ikke gjøre annet enn å spre dårlig stemning.1 poeng
-
Jeg deler Koppens betraktninger, og er ikke så bekymret som mange her later til å være. Jeg tror mange har latt seg farge av overskriftene i media, som beskriver et "frislipp" av snøscootere over det ganske land. Det er feil. Dette handler om at lokale myndigheter får mulighet til å legge til rette for noe som burde være en selvfølge i et vinterland som Norge er. Med våre enorme, vidstrakte friarealer, skulle det bare mangle at det ikke ble satt opp noen rekreasjonsløyper på hensiktsmessige steder. For eksempel her i Tromsø kommune finnes ikke en meter løype, til tross for at det vel er drøye 2500 registrerte snøscootere her. Jeg håper for disses del at det kan komme opp et par løyper i kommunen, slik at de slipper å kjøre inn til Finland og legge igjen pengene sine der, slik praksis i stor grad er nå. Dog er jeg av den oppfatning at det må være et solid regime for kontroll, både mht idiotkjøring og forsøpling. På lik linje som det burde eksistere et tilsvarende kompromissløst regime ovenfor de titusentalls fritidsbåter i Oslofjorden. Bare for å ha det sagt: Jeg trives aldri så godt som når jeg legger i vei innover vidda, med sekk, telt og isbor. Og jeg eier ingen snøscooter selv. Pleier et par ganger ila året å sitte på med kompiser innover løypene i Troms for å komme oss på isfisketurer til områder man ellers aldri ville hatt tilgang til. Et fantastisk gode, og fint supplement til alle turene på fjellski. Og avslutningsvis: Snøscooter regner jeg overhodet ikke som et problem sammenlignet mot ATV, som er en betydelig større trussel og har et voldsomt mye større skadepotensial for naturen. Det finnes altfor mange steder her nord hvor ATV'er (i stor grad kjørt av samer ifm reindrift) har rasert fantastiske naturområder, uten at dette får konsekvenser for de som kjører. Urfolket er jo beskyttet, og kan i stor grad foreta seg det de vil, må vite..1 poeng
-
I camped on top Galdhopiggen some years ago in march/april, with almost no wind (I checked the weatherforecast before). Nice sunset and sunrise.(first 2 pictures) But if you are looking for a good "testing your tent" place try Porten between Galdhopiggen and Vestpiggen. The next night I camped there with upcoming bad weather. (last picture, big snowwall around the tent). Very heavy turning winds coming up from the Storjuvglacier, a lifetime experience!!!!1 poeng
-
Boka "Frafjorheiene Nasjonalpark i Rogaland" som ble utgitt i 1987 , gav meg inspirasjon for å prøve Frafjordheiene. Og ruten som fører ned til Espedal, fra Blåfjellenden, er også ett eventyr. Å se Ernstlegeret som boka forteller var i bruk fram til 1920 tallet, inngav respekt. Dette legeret ble brukt til seterdrift av ei budeie, og restene etter gjerdet rundt legeret var der fortsatt sent på 90 tallet. Og elva som renner ned Indredalen og til slutt ender i Øvre Espedal gav oss ganske generøse fangster med 200-300 grams ørreter. Underveis passere man Indredalslegeret. Synd det er så bratt og ulendt i disse heiene,for på grunn av det er det derfor nå er det noen år siden jeg var der oppe.1 poeng
-
Dette er det etter min oppfatning den fineste turen i Rogaland. I tillegg til at det er troll dalen.1 poeng
-
Må si jeg er litt usikker og reservert. I nord Sverige forbannet jeg bråket og totaktseimen som lå over fjellet! På Finnmarksvidda hvor skistavene gikk til bunns i "sukker" lovpriste jeg scooterløypene! Jeg tror det vil bli store forskjeller fra kommune til kommune alt etter hvor langt frem i køen politikerene sto da vettet ble utdelt!1 poeng
-
Ida Sollie: Jeg finnes ikke fintfølende. Beklager om jeg har misforstått deg og/eller lagt feil vekt på innholdet ditt. Kikut: Jeg snakker om alminnelige naturfilmer, ikke dokumentasjon av resultater etc. Det virker som de fleste ikke legger merke til hvor utbredt bruk av både helikopter, snøscooter og speedbåt er i helt vanlige naturfilmer. For å få flotte bilder. Da synes jeg det er dobbeltmoral å i samme film kritisere andre for slik bruk. Spørsmålet ditt om statsledere som ikke sykler til klimatoppmøtet var hysterisk morsomt og svaret mitt er «Nei». Men mange hykler. Jeg tror ikke nettoeffekten av å fly en statsleder til sydpolen o.l. for å bli tatt bilde av forsvarer handlingen. Men dette var ikke tema for tråden. Jeg ser noen negative forhold med lokal forvaltning som du og andre tidligere på tråden har påpekt. Men jeg tror ikke dette blir et så stort problem som dere. I så fall vil det føre til endringer.1 poeng
-
Tror det er en generell trend med mat. Pakkene blir snik-krympet. (som i kantina på campus....suppekoppene blei plutselig mye mindre).1 poeng
-
Angående dobesøk så bør du ikke planlegge noe særlig graving. Snøen er veldig hard mange steder på Grønland. Bruk av fortelt før avmasj, og ellers bak pulk er vel mest praktisk vil jeg tro. Gode tips over.1 poeng
-
Skarpt observert _OS_ Det er kanskje naturlig at etter såpass mange år i markedet og med så mange nye konkurrenter, så er den ikke fullt så Real lengre, bare 91,8% Jeg tviler på at de har kommet fram ti at dette er en mer hensiktsmessig porsjon for brukeren, i så fall ville de ha påpekt dette selv, tror jeg.1 poeng
-
En gledelig nyhet for gramjeger, kanskje...... Ellers skulle dette gi 8 % mer profit ut av 69 kroner for produsenten. Konsumenten får derimot mindre energi. Dersom flere nå velger å spise to i stedet for en, så blir det jo ganske så hyggelige tall på bunnlinjen.1 poeng
-
Ærlig talt så insinuerte du vel like mye i ditt første innlegg til meg. Men poenget mitt var og er hvis ingen gjør noe/sier noe og værste senario skjer, så kan det bli fryktelig vanskelig å reparere og stramme inn igjen. Skaden har skjedd. Derfor mener jeg det er viktig å være proaktiv på slike saker.1 poeng
-
Poenget mitt er ikke verre enn at jeg tror bekymringene er litt i overkant. Og som allerede sagt, å blande ulovlig kjøring i denne debatten synes jeg er en avsporing. Du mener at aggregat og motorsager er nødvendigheter(!), jeg kan ikke skjønne hvorfor hver bidige hytteeier skal ha behov for motorsag og aggregat, men så er jeg jo passelig naiv da. Om du mener en snøscooter som kjører i 200 km/t har fritt veivalg, så deg om det Tror ikke det vil være det mest påtagelige problem med lokal forvaltning. Snøscootere er jo registreringspliktige med nummerskilt, så å håndheve loven krever neppe jevnt over helikopterbruk, jeg tror den lokale lensmannen og annen politimyndighet klarer dette greit.1 poeng
-
Dette er et saklighetsnivå under det jeg vanligvis finner det formålstjenelig å kommentere. Det samme med dine insinuasjoner om meg, mitt liv og mine erfaringer. Det sier nok en god del mer om deg enn meg. Synd, for du har jo saklige argumenter ellers, men de drukner I dette tøvet. Når jeg nevner opptak (naturfilmer), er det ikke av mangel på egne erfaringer, men som dokumenterbar refaranse for andre, det skjønner du nok hvis du tenker deg litt om. Når det gjelder nasjonalparker tror jeg ikke det kan gis lokal forvaltning, uten at jeg skal si det for sikkert. Alt det du nevner innledningsvis eksisterer I stort omfang allerede, det må jo være et større problem for deg enn hvem som har tillatt det!? Jeg er sikkert som du sier naiv, men har nok større tillit til lokal forvaltning enn deg, selv om jeg synes du har noen gode poeng. Det ser vi jo på den kommunale lysten etter alle disse vindmøllene. Med natur og miljø som alibi. Men jeg tror etterhvert de lokale kreftene vil velge de representanter som best ivaretar en helhetlig forvaltning. Jeg synes det er helt feil å blande ulovlig kjøring inn i en debatt om hvorvidt det skal være lokal forvaltning eller ikke. Jeg gjentar, jeg er ikke “for snøscooterkjøring” eller annen støy I naturen, jeg tror bare ikke dette er et så stort problem som mange vil ha det til.1 poeng
-
Sidan eg er enig med Ida Sollie i denne saken er vel også eg ein typisk bekymra person. Men sidan eg er vokst opp på (og bur på) bygda har eg vel kanskje litt større rett til å synse om saken enn ho med dei urbane haldningane? Min erfaring er at scootermiljøet er prega av mange yngre gutter som gjerne har eit litt meir avslappa til lovar og reglar enn gjennomsnittet. Din samanlikning med bil som gjer 215 km/t er difor ikkje relevant da ein bil er tvunget til å følgje vegen mens ein scooter står fritt i vegvalg. Dagens lovlege konsesjonskøyring i Gudbrandsdalen er allereie strekt relativt langt. Ytterlegare frislepp vil garantert medføre at enda fleire strekk strikken lengre. Du samanliknar med hytter, motorsag og agregat. Mislikar for så vidt hytteutbygginga, men hyttefelta har eg moglegheita til å unngå på tur. Rekkevidda til ein scooter som gjer 200 km/t kan eg ikkje unngå. Motorsag og agregat er også til ein viss grad nødvendigheitar i motsetning til scooter og det er ikkje nokon automatikk i at ein må godkjenne alt anna galt da noko allereie er akseptert. Synas også at dei lokalt ikkje er "egna" til å ta desse avgjerelsane da det ofte er påverknad frå naboar og bekjente som gjer det vanskeleg å avslå søknader. Som tidlegare poengtert av andre, scooterfolket er flinke til å rope høgt...1 poeng
-
Du representerer vel en typisk bekymret person i denne og nær alle andre sakers anledning. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men det mest typiske kjennetegn på slike bekymringer er at en ikke er har satt seg helt inn i hva det dreier seg om. Det fremstilles bredt i media som at nå er det fritt fram å leke seg på snøscooter, men slik er det altså ikke. Jeg tror ikke engang det blir et særlig stort problem jevnt over, selv om avisene kommer til å være fulle av skrekkeksempler som de er om det meste. Det dreier seg om at en skal forvalte dette lokalt, det er i grunnen det hele. Ellers må jeg si jeg er litt forundret over ganske typiske urbane holdninger. De vil ha bygda der som en pietistisk og nasjonalromantisk rekreasjonspark slik at de kan komme dit og slappe av i stillhet, men de skal ikke få bestemme noe selv. Det minner meg om naturfilmer hvor de snakker og mange forferdelige ting som global oppvarming, motorisert ferdsel og støy som huff huff. Om en ser etter viser et seg at mange av opptakene er gjort fra helikopter, snøscootere osv. nesten herlig dobbeltmoral, men her som ellers, en rettferdiggjør sitt eget. Mer enn gjerne med nettopp miljøet som alibi... For ordens skyld, jeg vil ikke ha mer bråk enn deg og tror ikke det blir det heller.1 poeng
-
Problemet är att om någon åker omkring med skoter så hörs det väldigt långt. Folk som går på tur med skidor gör det mycket för att få lugn och ro. En snöskoter hörs utan vidare flera km på fjället, i stilla väder med inversion (vanligt på vintern) utan vidare 10 km. Så det räcker att en kör skoter, så stör det väldigt många andra. Så, frågan är om komunerna har räknat på detta. Självklart kommer intresset att gå på tur med skidor att minska. Men som jag skrev tidagre; kanske gör det inget, eftersom turåkarna lämnar så lite pengar efter sig i dom byggder som dom besöker.1 poeng
-
Det är bara det att det inte finns några resurser. Och hur skall du stoppa en skoter god för närmare 200km/t? Enda sättet är väl att fälja efter med helikopter och och stoppa föraren med våld, men det tvivlar jag på att stortingen kommer att möjliggöra. Sanningen är den att folk ute i bygderna inte är speciellt intresserade av frilufsturister. Vi gör inte av med några pengar, sover i tält istället för på hotell, hyr inga skotrar för 4000, åker inte på guidade turer, har med egen mat köpt i hemma eller på postorder och så vidare. Kort sagt: Skoterturism ger dom som bor i glesbyggden bättre affärsmöjligheter. För det är pengar det handlar om. Inget annat. Själv har jag svårt att se att jag kommer att fortsätta med skidturer till fjälls om det är messa oväsen från skotrar. Så jag kommer nog i så fall att inrikta mig mer på extremt brant terräng samt mer skidåkning hemma i närområdet. Svårt att köra skoter i skogen.1 poeng
-
Mine erfaringer og refleksjoner etter å ha bodd i Finnmark i en mannsalder, og hvor såkalt fritidskjøring etter merkede løyper har vært tillat, er følgende: 1 snøscooter er blitt allemannseie. Det finnes i dag omtrent like mange registrerte snøscootere som det finnes biler i Finnmark. Dette gjør at “hele folket” er på tur de siste ukene før ferdselsforbud inntrer i begynnelsen av mai. Det kreves en omfattende infrastrukturutbygging i form av parkeringsplasser, løypemerking, søppelhandtering osv 2 de aller fleste forholder seg lovlydig til det lovlige løypenettet. Men det krever et ganske omfattende kontrollapparat for å holde “disiplinen” 3 man får raskt et “scooter-industrielt kompleks”, bestående av scootereiere, forhandlere, serviceleverandører, interesseorganisasjoner etc, som representerer en formidabel politisk kraft, og den vil bli særlig sterk på kommunenivå. Disse vil presse på for stadig økte bruksmuligheter og ytterligere liberalisering. Slik sett settes det i gang en prosess som vil være svært vanskelig å reversere i retning av en mer restriktiv politikk. 4 det heter at den norske fjellheimen er stor og at det er plass til alle. Problemet er at det ofte er naturgitte ferdselsårer som er interessant å bruke, både for snøscooterkjøring og for skigåing, slik at det lett oppstår arealkonflikter/brukskonflikter. Etter alle disse årene har jeg akseptert at snøscooteren er kommet for å bli i Finnmark, og jeg har funnet det formålstjenlig å tvangsmessig la være å irritere meg over dem. Det går an, men tidvis koster det litt.1 poeng
-
Hvordan vet du at det store flertallet ikke ønsker det? Skulle jeg tippe ville jeg trodd at det store flertallet ikke bryr seg. Men så lenge vi ikke har en folkeavstemming på det så kan vi vel ikke vite hva folk flest ønsker i den konkrete saken? Personlig syns jeg ikke noe om at vi skal kunne kjøre rundt hvor vi vil. Betyr dette at vi også kan kjøre bilen så langt ut i utmarken vi ønsker? Isåfall skal jeg teste ferdighetene til monsteret mitt, ihvertfall 50 m utenfor veien. Jeg håper ikke dette tar helt av, men jeg må si meg enig i Eirik, vi kan ikke forby alt i tilfelle noen skulle tøye reglene.1 poeng
-
Ressursene, uansett hvilket forbud eller påbud man har, bør rettes mot de som bryter dette og ikke til å lage regler og begrensninger som kun er en pest og plage for det store flertallet kun fordi noen tar seg til rette. Så følges dette opp på en slik måte så er vi endelig på vei mot noe brukbart etter en alt for lang periode der alt kun skal forbys fordi man kan risikere at noen gjør feil.1 poeng
-
Jeg bodde i Vinje en periode. Vinje har som kanskje kjent vært prøvekommune, med scooterløyper i hele kommunen. Fantastene mener at dette fungerer utmerket. Jeg mener motsatt. På skiturer kom jeg stadig over spor utenfor de lovlige traseene. Jeg hørte ofte "flåkjøring" fra fartsmonstre kun konstruert med èn hensikt, og det er ikke transport av varer eller familie. Enkelte grunneiere har nå fått nok og nekter traseer over sine jorder og i sin utmark. Det er som med luftgevær. Etter en stund går man lei blinken og begynner å lete etter nye ting å skyte på. Traseene blir kjedelige etter hvert og folk vil kjøre "off piste". Lovliggjøring førte til ØKT ulovlig kjøring. Tviler på at det er det som er hensikten med legalisering? Dette er ikke frilufstliv, det er motorsport med utmark som arena. Det er ekstremt bekymringsverdig og norske friluftsfolk bør lage felles front mot denne alvorlige trusselen. Kanskje Fjellforum-opprop hadde vært noe?1 poeng
-
Ingen ting er statisk på denne planeten. Det er jeg 100% enig med deg i. Men å bruke det som argument for å se bort fra et samlet fagmiljø blir litt underlig. Klimaproblematikken er en av mange miljøvernsaker. Nå er det den største fordi konsekvensene med utrolig stor sannsynlighet er så store, i følge et samstemt fagmiljø. Det tar likevel ikke bort viktigheten av å engasjere seg i andre saker, som sur nedbør, overfiske, miljøgifter, svevestøv og annet. Jeg er også enig med OttoStover i at medisinen som foreskrives er feil. Å bytte ut en forbrenningsmotor med elmotor på bilen hjelper svært lite, så lenge elkraften i verden stort sett produseres med atom- eller kullkraft. Det er en retningsendring i forbruksmønsteret som er medisinen, og den ballen er det alt for få som våger å plukke opp.. (Derfor har De Grønne fått min stemme de siste valgene..)1 poeng
-
Man sover suverent godt på en downmat eller annen type tjukkere oppblåsbart. Husk bare på at det kan gå hull på dem og da er isolasjonsverdien til downmat lik null. Jeg har alltid med andre underlag, enten skum eller reiskinn i tillegg om vinteren. På padletur med familien tidligere i høst, gikk det selvfølgelig hull på "mitt" underlag. Jeg sov ikke imponerende godt oppå de fire redningsvestene som da var alternativet. Skulle svært gjerne hatt selv et tynt skumunderlag den natten.1 poeng
-
Det er vel litt av poenget at man slipper å drasse rundt på det i og med den vokser i relativt store mengder over stort sett hele landet. Nei, jeg har av naturlige årsaker ikke brukt sphagnum som sanitetsbind. Men jeg vil tro at det i nøden er bedre enn å la det gå i trusa? Som dopapir funker det aldeles udmerket. Og i og med den er tilnærmet steril og antiseptisk funker den også svært godt som såromslag.1 poeng
-
Tja, det er ikke bare "Lindap" som finner det naturlig å gå på høyre side. jeg også, og etter min oppfatning de fleste andre også, bare se på fortauet i byene. De aller fleste butikker, senter, kinoer osv har inngangsdøren til høyre. Det samme i skiløypene, spesielt i oppoverbakkene - hold til høyre. Det med å gå på venstre side kommer jo fra der fotgjengere beveger seg på (bil)trafikkert vei uten fortau. Dette med sykler på stier er relativt nytt (selv om jeg tok med guttungen i barnesete fro snart 30 år siden), og disse er uansett oftest så smale at det ikke gjør særlig praktisk forskjell om en skal forholde seg aktsomt.1 poeng
-
Jeg fikk en gang dette spørsmålet fra en danske: Hvorfor nordmenn måtte se ut som om de skulle delta i Tour de France når de skulle ta ut sykkelen mens danskene syklet ikledd samme klær som de brukte ellers om dagen. Jeg kunne ikke svare på det, men selv bruker jeg sykkelturen til og fra jobben som erstatning for en time på SATS eller deromkring. Elisabeth-81: Jeg har opplevd å sykle på sykkelsti, eller rettere sagt en ca. en meter bred rødmalt stripe langs kjørebanens høyre side, som er laget for sykler. Dette var til og med på forkjørsvei. Når du sykler her så gjelder samme trafikkreglene for sykkel som for bil. Men dette vet du selvfølgelig siden du har lappen på bil. Like foran et veikryss ble jeg forbikjørt av en Toyota Hiace som like etterpå svingte til høyre i krysset. Resultatet ble selvfølgelig en sykkel i siden og en syklist på legevakten. Så kom Onkel Politi og en stund etterpå kunne bilisten betale inn en liten månedslønn til statskassen i tillegg til å reparere bilen og betale for rep av sykkel og syklist. (Men det siste dekket sikkert forsikringen.) Jeg hadde klart meg veldig godt uten brukket albu og ødelagt sykkel og hun som kjørte hadde sikkert også klart seg veldig godt uten alt det hunn måtte gjennom. Nettopp derfor har vi noe veldig smart som heter trafikkregler. Hvis alle følger disse så slipper vi både uhell og lange meningsløse diskusjoner i aviser og på nettet hvor det tydelig fremgår at veldig mange som har førerkort ikke skulle hatt det på grunn av at de ikke kan trafikkreglene. En forutsetning for å få førerkort på bil er at du kan trafikkreglene, og en forutsetning for å få beholde førerkortet er at du følger disse reglene. Når syklister opptrer som kamikazeryttere så er det nok bare fordi de ikke har opplevd nærkontakt med bil i stor fart. Etter en slik opplevelse så blir de fleste ganske tamme.1 poeng
-
Har kjørt bil i 35 år. Har aldri opplevd problemer som tap av tid (hindringer) eller annet med syklister. Jeg har vært helårsyklist siden 1989 (de første årene ble jeg gjentatte ganger stoppet og spurt om jeg ikke visste at det var forbudt å sykle om vinteren(!)). Fotgjenger har jeg vært i over 50 år. Bortsett fra alt hatet jeg leser i kommentarfeltene i avisene er min opplevelse som bilfører, syklist og fotgjenger totalt problemløs, selv om det er rent fascinerende hvordan mange bilister overser og gir blanke i syklister. To typiske foreteelser er å kjøre forbi (i hvert fall nesten) for så å legge seg inn før de er ferdige med å passere. Det andre er å kjøre forbi (med nød og neppe) for så å svinge av til høyre og se dumt på deg som må bråstoppe. Ellers er det jo ganske typisk med avkjøring fra hovedvei som krysser sykkelbane og utkjøring over samme, uten å ta det minste hensyn til syklende. Men for meg personlig er det hele problemløst, men jeg har selvsagt stor sympati og medfølelse for de bilister som må lette på gassfoten og kanskje mister 10 - 20 sekunder en gang i blant. Det skal en ikke kimse av. Og nei, det er ikke rart det alltids er en krig et eller annet sted.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00