Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 20. feb. 2013 i alle områder

  1. Skal du mot Haugesund, er Etnefjellene perfekt Der ligger det hytter som perler på en snor. Flott turterreng og veldig bra hytter. Hyttene ligger med alt fra 2 til 5-6 timers avstand mellom seg. Du kan gå fra hytte til hytte i en uke om ønskelig, og uansett hvor langt du er kommet på turen, kan du alltid gå ut til veien på under en dag, da hyttenettverket/fjellkjeden går ganske parallelt med vei, og aldri er lenger enn en dagsmarsj fra bilvei. Dette gir gode muligheter til å justere turen underveis, om dere skulle få dårlig tid, eller ønske å bli flere netter på en hytte Kjøreturen videre til Haugesund vil ta fra 1 til 1,5 time. Foreslått tur fra meg er Rullestad-Simlebu-Sandvass-Blomstølen-Storavassbu-Frette/Øyno Søk på "Ta turen" på vimeo.com, så kan du se lokaltv-opptak fra mange av hyttene http://vimeo.com/31354913
    3 poeng
  2. Vi trenger utvilsomt å bevare villmarksområder fri for motorferdsel. Områder man bare får tilgang til hvis man gidder å gå noen mil på ski, områder man kan oppleve virkelig stillhet. Og ja, det er ingen tvil om at scooterstøy bærer laaaaaaangt innover fjellheimen. Dette er det ingen tvil om. Dersom det er flatt må man milevis avgårde for å ikke høre scooterstøyen. Evt så må man bak fjell. Dette vet jeg godt ettersom jeg går mye på skitur der folk kjører scooter. Støyen bærer langt utenfor løypene. Jeg kjører scooter selv også, så jeg tilhører heller ikke scootermotstanderne. Dersom scooterkjøring slippes helt fritt, evt hvis det blir alt for mange løyper er det ingen tvil om at veldig mange, underrtegnet inkludert, hadde fått redusert livskvalitet. Motorferdsel i utmark må også begrenses av hensyn til dyrelivet. Jeg mener at dagens ordning er et relativt bra kompromiss. Hytteeiere kjører til hyttene sine og det finnes mange lovlige isfiskeløyper og i Nord - Troms og Finnmark er det rekreasjonsløyper. Men det burde være være mulig å opprette enkelte rekreasjonsløyper, uten for store konflikter med stille villmarker. Dette kan gjøres på en relativt enkel måte. Man kan feks lage scooterløyper ved siden av bilveiene. Hvorfor skal man absolutt kjøre bil om vinteren...? I vinterlandet Norge er det like naturlig å kjøre scooter, sånn er det i Finland. Scooterløyper parallellt met bilveier hadde ikke ødelagt stillheten i fjellheimen. Videre kan man lage noen scooterløyper beregnet på morrokjøring i nærheten av bebyggelsen rundt omkring, løyper som ikke stikker inn i stillhetens rike. Hvis man hadde gjort dette regner jeg med at de aller fleste vært fornøyd...?
    3 poeng
  3. Jeg mener absolutt at regelverket må endres når det gjelder utmarkskjøring. Og da mener jeg enklere å kjøre lovlig med snøskuter (ikke for barmarkskjøring med atv pga for store ødeleggelser av naturen). Slik som regelverket er i dag fører til at "alle" her i bygda kjører ulovlig. De kjører hvor de vil, bortsett fra områder der de vet at det er skiløyper/skifolk og der grunneieren ikke liker det. Jeg vil anta at 90 % av kjøringen på heiene her i området er ulovlig pga dagens alt for strenge regelverk. Snøskuteren får vi ikke fjernet, men vi kan kontrollere bruken bedre. Dere som mener en mildere regelendring vil føre til enorm skuterkjøring, burde ta en tur på heia der det kjøres nå om dagene. Det er totalt frislipp og skuterspor overalt i mange områder (og ulovlig ja) Om det hadde blitt egne traseer/områder der folk kan kjøre snøskuter for det de har lyst, hadde andre områder fått være i fred. Da bør man ha flere kontroller inne på heia. (Noe som skjer en solskinnsdag hvert 3. år i dag). I dag kan man kjøre bil på de mange kilometerlange bilveiene som er rundt omkring i skogene her så lenge veien er bar. Så fort snøen ligger og veien ikke er brøytet, er all motorisert ferdsel på veien forbudt. Det samme gjelder vann som er islagte. Motorbåt er lov (om vannet er stort nok) men så fort isen ligger er motorferdsel forbudt. Dette burde kommunen kunne gi dispenasjon til på gitte vann og veier.
    2 poeng
  4. Haukeliekspressen kjører E134 østover og vestover flere ganger pr. dag. Da kan dere enkelt komme tilbake til bilen der den er parkert. Jeg haiket med en turistbuss med hollandske pensjonister en gang da jeg måtte tilbake til bilen etter tur i dette området http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2010/06/dypt-inne-i-akrafjordfjellene.html
    2 poeng
  5. Ser ikke helt hvorfor man nødvendigvis må være i dårlig form for at det å gå til butikken skal ha noe effekt. Jeg går godt og vel 1 time hver dag, og selv om jeg ikke blir sliten av det har jeg ingen tvil om at det har effekt. Hvis jeg kombinerer dette med en halvtimes snømåking med håndskuffe, vedkløyving med øks, gåturer til butikken osv er jeg overbevist om at jeg holder meg i brukbar form. Med en generell holdning om at man skal bruke kroppen i hverdagen tror jeg man kommer vel så langt som ved å gjennomføre de samme monotone muskelbevegelsene/øvelsene på et treningssenter. Dette er etter min mening langt mindre ork og mas enn å bruke halve ettermiddagen 3-4 dager i uka på et nitrist treningsstudio. Men det blir jo hver sin smak Hovedpoenget er vel at man rører på seg. Jeg tror vi har blitt litt for bortskjemte, alt skal være så lettvint, til og med god helse. Dessverre finnes ikke noe vidunderkur for å komme i form, det krever enkelt og greit at man bruker tid på å bevege kroppen, samtidig som man spiser passe sunt. Enkelt, men tidkrevende. Hvorfor passer ikke dette forumet for folk som er i dårlig form? Det diskuteres da mye mer her inne enn bare nordpolen-til-sydpolen-ekspedisjoner og ekstreme toppturer.
    2 poeng
  6. Strengt tatt foregår alle fornuftige og naturvennlige former for vedhogst vinterstid... Forøvrig; for noen av oss er dette absolutt en svært riktig sammenlikning da vi beveger oss i et levende kulturlandskap som fremdeles ikke er turistifisert etter byfolks ensidige behov for noe annet enn det unaturlige miljøet dere velger å oppholde dere i til daglig.
    2 poeng
  7. Men en utvidning av motorferdselloven vil jo gjøre at det blir flere snøscooter løyper, flere registrerte (og uregistrerte) snøscootere her til lands. Mere motorferdsel der det ikke har vert ferdsel før. Fragmentering av leveområder for dyrearter som mange er sarte for inngripninger i deres leveområder osv. Flere vil også ta seg "avstikkere" fra merkede løyper, som med bil i dag. Flere som kjører "offroad" i skogen uten at det er lov. Hastigheter vil ikke bli fulgt selv om det er lovpålagt, hvem tørr og nærme seg en scooterløype hvis det er fare for at et følge på 2-3 tenåringer med hver sin skidoo kommer kjørende innover vidda i 80-90 km/t? Nei, la naturen få lov og være i fred fra disse motoriserte kjøretøyene. Det er nok at fjelltjenesten, Røde-Kors, grunneiere, samer osv farter rundt i fjellheimen.. By the way..I Lierne i sommer kom jeg over et motorsykkelspor..langt inn i nasjonalparken..har reindriftssamer lov til det?
    2 poeng
  8. Her legger man inn bilder til årets fotokonkurranse! Tråden er felles for alle månedene. Bruk tråden http://www.fjellforum.no/topic/25321-skal-vi-prøve-oss-på-en-fotokonkurranse-i-2013 for å gi tilbakemelding på regler, avstemminger osv. Tema hver måned er månedsnavnet - det gir en stor frihet i å velge motiv. Det trenger strengt tatt ikke være friluftslivsorientert - og terskelen skal være lav for å delta her. Når 2013 begynner å nærme seg slutten blir dette forhåpentligvis en flott kalender. I tillegg til ære får månedsvinnerne selvsagt en kalender gratis, så får vi se om det dukker opp andre premier i løpet av året. Vi kårer til slutt en årsvinner - ut av de 12 også som får hovedpremien - ref under. For å legge inn bilde: " bruk full editor" er knappen - så velger man legg til fil. Regler: Kun ett bilde i hvert innlegg hver måned. Angi også en tittel på bildet - da det vil bli brukt på senere avstemming. Skriv gjerne inn innstillingene på ISO, lukketid og blender slik at andre kan lære av dine triks. Bilde må være breddeformat og kan bli utfyllt med kalenderens bakgrunnsfarge i forbindelse med evt kalender. Innsendere kan kun delta med bilder de selv har fotografert. Det er innsenders ansvar å sørge for å ha opphavs- og/eller fotorett til bildene og å sørge for at eventuelle personer på bildene har godkjent at bildene offentliggjøres. Hver bruker kan ha maks 1 bilde hver måned. Det er et krav (fra 15/6) at man har minimum 5 innlegg på forumet for å kunne delta. Medlemmer som har mer enn 5 innlegg kommer i kategorien "Aktive medlemmer" automatisk. Bilder i juni konkurransen som er inne fra "Medlem" før 15/6 er fortsatt med selvsagt. Bildene man legger inn må være tatt nå - og helst i samme måned som konkurransen går. Bilder trenger strengt tatt ikke sendes over til vår server, men om man vinner konkurransen må originalbilde i god nok størrelse sendes til oss på e-post slik at vi kan sette i hop en god nok kalender. Dere eier fortsatt bildene selv, men godtar at vi i forumet bruker bildet i en kalender eller kanskje på andre effekter/premier. I den grad det er praktisk mulig, vil bildene bli kreditert med opphavsmannens navn. De 10 bildene som har mest "like" går videre til avstemming blant brukerne. Denne tråden stenges for posting den 1 Mars kl 2000 - og deretter blir det åpnet for en avstemming som går i en måned. Avstemmingen vil bli i flere runder om det blir mange bilder. Dvs kvalifiseringsrunde og deretter finale. Om noen ønsker å delta i konkurransen anonymt så er det også mulig ved å sende en e-post med bilde til [email protected] så legger jeg det ut i konkurransen. Man må selvsagt være medlem av forumet og skrive medlemsnavnet til oss. .Puss linsene og finn de gode motivene
    1 poeng
  9. Hei alle sammen! Jeg har begynt å tenke litt på sommerferien, og har lyst å ta en tur til Finnmark og bestige Rasttigaisa og kombinere dette med fisketur på vidda. Noen som har noen gode tips å komme med? Er det best å fly til Kirkenes og ta buss til Leavvajokha, eller er det bedre å fly til Lakselv? Er det fint å ta turen i område bak Rasttigaisa og fiske i de vann som finnes der og så gå tilbake til Leavvajokha (grovt skissert rute vedlagt), eller er det bedre å ta turen til Laksefjordvidda (mer logistikk??). Har sett litt på Norge i bilder, og det ser ut som det er flotte, klare vann med mye grunner i område bak Rasttigaisa. På artsdatabasen står det at det finnes ørret og røye i disse, men vet ingenting om størrelse osv. Område ligger på over 500 moh, går isen veldig seint her kanskje? Det blir nok mest aktuelt å reise en uke i slutten av juli. Er dette et bra tidspunkt, eller er det bedre å ta det i begynnelsen av august? Blir en uke for lite? Setter pris på tips og tilbakemeldinger
    1 poeng
  10. Haha...genialt. Bare synd jeg bor 2,5km fra butikken. Men kansje ikke så dumt, montere refleks på trillebåra og ut og handle http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10914895 Er der flere tiltak for hverdagstrim der ute? Heisen kontra trappa kan vi alle.
    1 poeng
  11. Kikka på det, men det blir masete å klipse bort det lille innerteltet ved f.eks matlaging. Dessuten er det vanskelig å organisere plass til sekker, mat, søppel, 4 hauger ytterklær etc. når begge innerteltene er i bruk. I kombinasjon med tarp, eller i finvær når mesteparten av utstyret ligger ute kan teltet fungere ok. Ville heller satset på Svea 4 Camp i denne vektklassen. Fordelen er at man kan ligge på tvers og få 240 til rådighet. Rette vegger og 2 fortelt/innganger er også positivt. Lett å organisere med andre ord. For ikke å snakke om muligheten til fantastisk lufting. Jeg har selv Fjellheimen 4 Camp, og vi er 2 voksne og 2 barn. Det er litt trangt i bredden, men går greit tross alt. Liggeunderlagene overlapper hverandre, og litt knuffing må til før roen senker seg helt. Glemte å nevne nyheten Storheia 4 Camp som ett annet rimeligere alternativ med bredde på 215 og fin takhøyde.
    1 poeng
  12. Som en bonus, trenger du kun ett stykk kart for å dekke hele Etnefjella "Indre Etnefjell" , 1:50 000.
    1 poeng
  13. Opp på vidda via Valldalen og Vivassdalen er flott. Men, sjekk først snøforholdene med tanke på datoen dere planlegger (en telefon til Litlos gir svar). Dette er vanligvis snørike områder. Sist vinter spesielt (mener isen lå på Litlosvatnet til 18. juli i fjor noe som forteller om lang vinter/kald sommer). Broer over elvene på løypenettet til DNT legges vel ut ca. 1. juli på en normalsommer. Det er en nydelig tur oppover Vivassdalen og fram til Litlos (jeg liker å gå opp fra Holmavatnet og via Vassdalen fram til Litlos). Man trenger faktisk ikke gå via Middalsbu hvis man ikke skal ha en overnatting der da. Mine turer opp Vivassdalen de siste gangene har jeg startet der elva Grøno kommer ned mot Valldalsvatnet og fulgt denne oppover mot Vivassvatnet. Her er parkeringsplass og tydelig sti som starter her.
    1 poeng
  14. Takk for veldig gode tips! det artige alternativet ditt virker fristende! på tide å finne frem turkartet og planlegge en haug med alternativer... Det er jo tross alt halve moroa
    1 poeng
  15. Som Bjarnehs sier, går det busser langs hele ruten. Jeg har også haiket dette strekket mange ganger, men aldri vært så heldig at jeg har fått haik med Nederlandske turister Et artig alternativ dere kan gjøre, er å kjøre til antatt endepunt for gåturen (Frette/Øyno?), sette igjen sykler og litt snacks der og kjøre bil til starten. Når dere kommer frem til syklene kan dere sykle gamleveien langs Åkerfjorden, som er en veldig fin tur med minimal eller ingen trafikk, tilbake til bilen. Dette vil jo også være i god Ironman stil Om dere ikke ender opp på det stedet der syklene er parkert, er det uansett ikke lange kjøreavstander det er snakk om for å hente syklene. Kjøreturen fra start til slutt er vell på ca 35 minutt. Om du er mer giret på Hardangervidda, men vil unngå mye logistikk, kan dere gå fra Røldal(Valldalen til Haukeliseter. Fra Røldal går det en grusvei ca 1,5 mil innover fjellet. Noen kilometer fra veien ligger Middalsbu selvbetjent dnt hytte. Den pleier å være låst, så er lurt å ha med dnt-universalnøkkel. Videre fra Middalsbu går en nydelig tur innover Vivassdalen og videre inn til Litlos. Lang dagsmarsj, men gode stier! Fra Litlos kan en gå rett sørover til Hellevassbu, og dagen etter gå til stampen på Haukeliseter. Veldig flott tur, der du har en go runde på sørvestvidda Fra Haukeliseter ville jeg tatt bussen nedigjen til Valldalen, og enten taxi eller sykkel inn igjen til bilen.
    1 poeng
  16. Truleg ein stad mellom 0 og 20°C. Det er heilt avhengig av været. Både stillong og shorts bør vera med, men det er ikkje sikkert du treng bruke begge deler.
    1 poeng
  17. jeg fulgte heldigvis overhode ikke noe vei når jeg gikk over vidda,så det kan jeg ikke utale meg om Hadde personlig ikke valgt å gjøre dette når jeg skal ut på tur (med mindre jeg må) men helt sikkert flere som velger slike alternativer også
    1 poeng
  18. Jeg forstår at jeg provoserte litt med en litt utenksom formulering, beklager det. Jeg mente aldri å si at dette forumet kun er for sprekinger, det ville vært helt idiotisk. Dette er for alle som synes nyspikka furu lukter godt, og at ingenting er finere å se på enn snøtunge, frosne trær. Jeg mente bare å si at jeg synes det blir veldig rart å kalle det "trim" å gå et par hundre meter ekstra og sånne småting, i mitt hode er ikke det trim med mindre man er alvorlig syk eller ekstremt overvektig. Men at det er ålreit å bevege seg normalt i hverdagen er jeg helt enig i. Jeg flyttet til Oslo for litt siden, og du verden, så mye man går når man bor her! Jeg er oppvokst et langt mindre sted, og når jeg tenker på hvor mye folk kjører bil og hvor lite folk går på mindre steder blir kontrasten stor til hvordan det er her.
    1 poeng
  19. Jeg har krysset Hardangervidda fra Haukeliseter til Eidsvoll for mange, mange år siden. Det var i månedsskiftet juli/august og da var det mange snøfonner vi måtte krysse, spesielt i første delen av turen. Jeg skulle tro at begynnelsen av juli kan være litt tidlig for det området. Men de siste 2 årene har sommeren startet alt for tidlig og da gikk det sikkert bedre. Alternativer kan være områder som ligger litt lavere eller lenger sør. Hva med Setesdalsfjellene. Jeg har ikke gått der selv, men det ligger nær kysten og bør derfor være tidlig snøfritt og skal ha mange hytter, Når det gjelder avstander... Når du går hytte til hytte og holder vekt på ryggsekken lavt (ca. 8 kg), kan du gå lange dagsetapper om du er mentalt innstilt på det. Da er 6 timer effektiv gangtid ingen problemer. Men jeg har også gått sammen med nybegynnere som synes at en tur på 4 timer er langt nok. Så du må kjenne deg selv litt. Det hjelper å ha en god kondis, da mister du i hvert fall ikke humøret fordi du er sliten. Det beste er å ikke låse seg fast til en rute. Hvis du føler for en hviledag, er det lurt å beregne en dag til det. Hvis du MÅ videre hver dag for å rekke f. eks. toget fordi du har kjøpt minipris på fast dato, er det kjipt om du ikke rekker fram eller kan holde den pausen du hadde behov for. Jeg har gjort denne feilen noen ganger og endrer alltid opp med å endre planer og kjøpe ny billett til full pris. En tur pleier veldig ofte å gå litt annerledes enn du opprinnelig hadde tenkt, Vær eller gnagsår eller hva som helst kan endre på planene. Som jeg skrev i en annen tråd, er det lurt å trene opp beina og knærne på forhånd med noen turer i skogen. Vurder også å ta med gåstaver. Veldig kjedelig å få vondt i knærne.
    1 poeng
  20. Vil starte med og si at jeg har scooter , langrenski og slalomski. Klarer helt fint og kombinere disse vinteraktivitetene. Kjører gjerne skispor med scootern dagen før en planlakt skitur. Det at scooter bråker fryktelig er noe tull mener jeg. Bor 50m fra starten av en scooterløype og hører stortsett ikke scootertrafikken. Er en og annan scooter jeg hører, men er en og annen bil, moped atv som også høres. Det at scooterkj&oslash;rere er late er jeg ikke enig i. Tilbakelegger feler km p&aring; ski enn p&aring; scooter. MEN med flere sm&aring; barn (2 og 4&aring;r)&nbsp;er jeg avhengig av scooter n&aring;r vi skal ut p&aring; helgetur til vann som ikke ligger i umiddelbar n&aelig;rhet til bilvei, eller til hytta. Jeg vet ikke hvilke barn dere super fanatiske skientusiaster har, men jeg f&aring;r ikke mine til og g&aring; 13km for og komme seg til hytta Og vil si at scooter brukt &quot;riktig&quot; verken lager nevneverdig st&oslash;y eller setter spor.&nbsp;Er du s&aring; s&aring;r at litt motordur &oslash;delegger helgeturen din, synes jeg man skal g&aring; litt i seg selv.... Scootersporet er som skisporet. Kan ikke huske sist jeg s&aring; en plass p&aring; sommeren der det var stygge spor etter en skil&oslash;ype??!</p>
    1 poeng
  21. Tusen takk for hjelpa, folkens Da ble jeg stolt eier av et par Nansen ski som skal prøves så snart som mulig
    1 poeng
  22. XXL har sekker opp til Recon Pack på 125L. De har vel en filial nærmere Hurum enn Oslo.
    1 poeng
  23. Poenget er at dersom man oppretter scooterløyper så viser erfaring at disse ikke blir overholdt. Fordi det er helt umulig å kontrollere. Folk kjører stort sett som de vil når de kommer litt bort fra folk som kan se de. Dette ser man klart å tydlig i Finmark, hvor man har slike scooterleder. Erfaringer viser at scooterkjørerene liker å kjøre nære skiløyper, nettopp fordi skiløypene gjerne går langs de fineste og mest lettkjørte delene av fjellet. Jeg synes det er dumt dersom man ikke skal få lov til å være i fred noe sted. Å høre motordur mens man går på ski er med på å ødelegge den naturopplevelsen man får. Å sammenligne scooterkjøring med f.eks motorsag synes jeg ikke blir riktig. Det er ingen eller svært få som går ute på vinteren å sager trær. Hadde det vært slik at det var masse folk som løp rundt å bråket med motorsag langs skiløypene kunne man jo vurdert et slikt forbud også, men slik er det ikke.
    1 poeng
  24. Februarbidrag: Utsikt over til Ringvassøya i Tromsø 9 Februar 2013. Blender F/16 Lukker S.1/80 ISO 320 Brennvidde 400
    1 poeng
  25. Når det allikevell diskuteres spor etter atv og snøscooter: Har dere sett spor etter sykler i myr/terreng? Ikke akkurat fint dette heller, men det er kanskje greit så lenge at sykkelen ikke lager lyd?
    1 poeng
  26. Siden det ikke er nevnt og bør nevnes i en diskusjon om våpen på Svalbard: Det som er like viktig som anskaffelse og bruk av skytevåpen og skremmemidler er rutiner, holdninger og kunnskap om hvordan man ikke skal komme i en situasjon hvor man trenger å bruke dette. Har selv stått på avstand og sett på at det bare har vært snakk om et par sekunders forskjell før en situasjon kunne ha utviklet seg til alvorlig skadde eller drepte mennesker og bjørn, og som mange andre lignende episoder skjedde det pga en blanding av tankeløshet og idioti av de involverte folka. Det finnes regler (som kan leses på sysselmannen.no) om hvordan man skal forholde seg til bjørn. I korthet går det ut på å ikke oppsøke den, holde avstand og være årvåken. Samtidig er det en del rutiner man bør følge i camp og når man beveger seg i forhold til at man har oversikt over terrenget man befinner seg i, har skremmemidler lett tilgjenngelig, varslingsystem, etc. Alle som skal på langtur uten guide bør sette seg godt inn i disse reglene og gjerne snakke med noen som har erfaring ifra å bevege seg i isbjørnområder. Det er ikke noe hokus pokus men krever litt ekstra rutiner og ferdigheter for å gjøres på en trygg måte. Alt i alt så er ikke bjørn noen store fare sålenge man gjør noen grunnleggende ting riktig, sjøis, bresprekker, vanskelig terreng og hardt vær skaper mye større problemer for folk enn isbjørnen.
    1 poeng
  27. Mitt svar til TS hadde ikke til hensikt å forfekte noe for eller imot, jeg ville bare påpeke det typiske ved slike diskusjoner. Noen kommer med en påstand og forteller hvem sin skyld det er. Så skal en høste stemmer for sitt syn. Så langt så greit, men her mangler det for det første en kilde, for det andre trekker trådstarter muligens mer ut av de faktiske forhold en hva tilfelle er ved å karakterisere både omfang og resultat ut fra egen synsing. Tenker på dramaturgien i at han ”kjemper” mot forlaget fra høyresiden som vil føre til ”dramatisk” økning i snøscooterkjøring osv. Å peke på et mulig resultat av en endring er noe annet enn å påstå et. Jeg har ikke funnet kilden, men vet at både Høyre og Fremskrittspartiet mener de enkelte kommuner selv bør få bestemme. Hva er det som får trådstarter til å mene at lokale politikere er mindre ansvarsbevisste enn en sentrale? Høyre har inntil nylig uttrykkelig sagt at dette er snakk om noe fritt fram for snøscooterkjøring og jeg kan ikke huske at jeg så noe slikt i programmet til FRP som jeg leste igjennom for bare noen uker siden ifm tråden om naturverdier og politikk. Den tråden viste for øvrig at lysten til å tillegge politisk skyld er større en både lysten og viljen til faktisk å diskutere forslag og løsninger. Personlig har jeg ikke noen sterk mening om saken. Jeg har så langt i livet ikke hatt behov for snøscootertransport, og følger sjelden eller aldri et snøscooterspor på tur. Må si de som aldri blir forstyrret av motorsager, traktorer, aggregater, snøscootere og alt dette er heldige. Jeg vil også aller helst ha det stille og fredelig, men jeg er ikke av den sorten som setter grensen for hva som er tillatt og bra ved hvor det passer akkurat MIN bruk og MITT behag. Dobbeltmoralen rundt problematikken er vanskelig å svelge for meg. Jeg kjenner knapt noen som ”ikke er avhengig” av scootertransport for den 11-kilos propanflasken og all brusen til påske. Jeg kjenner endatil flere som har egen snøscooter av ”behovsmessige” grunner. Og bilvei til hyttedøren MÅ de jo ha og da må jo folk forstå behovet for anleggsmaskiner. Og den veien skal jo være brøytet til enhver tid slik at det er mulig å nå til med ledningen til motorvarmeren på 4-hjulstrekkeren som bare ER et must. Det hele minner meg litt om det geniale avslutningen på innlegget til ”torti” på tråden om utstyrshysteri (innlegg #160): ”[…]Men jeg TRENGER det jo...” Og bare for å ha sagt det, jeg stemmer ikke Fremskrittspartiet og har heller aldri gjort det. Det er ikke viktig for meg å si det, men vet det er mange som sliter med andre sine meninger. Spesielt om de kommer fra en av vingene…
    1 poeng
  28. Er du for lat til å gå på ski eller? Det er ikke en fantastisk måte å oppleve naturen på. Det er gøy å kjøre scooter, ingen tvil om det, men bakdelene med det er alt for store. Kanskje ikke for den som kjører, men for de andre som ikke kjører. Nå har ikke de fleste en scooter stående i garasjen heller, heldigvis! Når jeg langt oppå fjellet blir jeg alltid helt forbauset over at det kan være SÅ STILLE. Jeg bor i byen, atpåtil i en blokk. Og når jeg tror det er stille hjemme, så er det aldri egentlig helt stille. Det er alltid en lyd. De eneste stedene i verden jeg opplever fullstendig total stillhet og ro er i fjellet der man er utenfor størekkevidden av trafikken, og når det er vindstille. En snøscooterkjører 5 km unna vil ødelegge dette fullstendig! (for meg ihvertfall) Denne herlige følelsen av total stillhet opplever jeg kun en sjelden gang i løpet av ett år, og det skal ikke mye støy til for å ødelegge dette. Vi er omgitt av støy HELE (jævla) TIDEN, spesielt vi som er velsignet nok til å bo i byen, og ikke har umiddelbare mulighet til å flytte godt utpå landet og finne seg arbeid. Fritids-scooterkjøring i fjellet også? Det andre stedet jeg opplevde total stillehet var midti katakombene under paris. En annen ulempe er at "villmarksfølesen", eller "fjellfølelsen" blir ganske redusert av å se masse scooterspor rundtom. Det er like ille som lyden de lager...
    1 poeng
  29. Fordi dette er trening, og trening er kjedelig. Å gå tur derimot, kansje med et kaffebål og en pølse fra sekken, det er en hel liten opplevelse.
    1 poeng
  30. Det har ingenting med støy og gjøre det har med skader på naturmangfold og gjøre med kjøring i utmark. Hvis noen har sett skader en atv kan gjøre på naturtyper som myr og forsåvidt snøscooter også da på barmarkskjøring så tror jeg de fleste vil si at det ikke er så lurt og utvide loven for motorisert ferdsel i utmark. Det finne idag mange scooterløyper som er lovlige som går inn til hyttefelt eller fiskevann, hvor man kan søke dispansasjon for og kjøre vinterstid. Støy kommer nok langt ned på listen. Tror også co2 utslipp er et spørsmål før støy.
    1 poeng
  31. Jeg har sansen for engasjement, særlig når det gjelder natur og miljø, men dette synes jeg var i tynneste laget. Om det da ikke er noe vesentlig som har gått meg hus forbi i det siste. Å "utvide mortorferdselsloven dramatisk" høres kanskje for mange hardtslående ut i første omgang. Å lempe på den er noe annet. Og edelt høres det jo ut å ikke ville tillate motordur i norske fjell, skiløyper og hyttefelt. Men sannheten er jo at det er masse lovlig motordur. "Nyttekjøring" er det jo temmelig mye av og de fleste hytteeiere forbeholder seg jo retten til å sage ved med motorsag, bruke vedklyver med strøm fra aggregatet osv. Og alle de tusener av hytter som bygges og/eller bygges ut forårsaker j en del motordur. Og så skal vi jo selvsagt våkne opp til nypreparerte løyper og nybrøytede veier osv, osv. Jeg har sansen for stille natur, men jeg er også litt realistisk av meg. Nå har jeg ikke lest Høyres program ennå, men ifølge det jeg husker fra FRP sitt (leste det ifm en annen tråd om politikk og naturvern, eller hva den nå het) dreier det seg om å ta beslutningene lokalt. Jeg tviler på at Høyre vil at det skal være helt fritt fram med forlystelseskjøring, man kan hende tar jeg feil. Innspillet minner meg litt om å male fanden på veggen, eller eventulet ha en annen agenda enn natur og miljø i første omgang.
    1 poeng
  32. Dersom forholdene ellers ligger til rette er jo svaret åpenbart: få seg en hund! Ikke en sånn veskehund, men en skikkelig turbikkje/jakthund.
    1 poeng
  33. Det folk må få inn i hodet sitt er at dette ikke er tyttebærbamsen man møter i Trysil og som stikker av når den treffer på folk. Dette er et reinhekla rovdyr som kun spiser kjøtt, og som attpåtil er en utspekulert opportunist. For isbjørnen er du bare en ting: lunch Og det er ikek den bjørnen du ser som er farlig...vel den kan plutselig bli det den da dette er dyr som er totalt uberegnelige. Den ser så fredelig og dorsk ut, og i neste øyblikk er det 500 kilo med muskler tenner og klør som kommer rett mot deg..nok av folk som kan vitne om det...og noen som ikke lnger kan vitne om noe som helst.
    1 poeng
  34. Nå har vi sport av her! For trådsarter "Imp", en kvinne på 160cm, vil 43kg være ekstremt ekstremt. Ville tippe at en maksvekt på rundt 20kg vil være fornuftig (for en kvinne i sin beste alder). Da blir Bergans alpinist Lady (100L, 4,0kg) overkill. Hvorfor skal sekken veie 20% av hele børen, når det er helt unødvendig. Det finnes masser av sekker som takler rundt 20kg med en egenvekt på rundt 2,0-2,5kg. Jeg mener 70L bør være en fornuftig størrelse for Imp, da målet er ukesturer, og hun har et relativt stort telt. Her kommer noen forslag: Osprey ketrel 68L veier 1,8kg Billig også http://www.outnorth.no/no-osprey/kestrel-68.php Osprey Ariel 75L veier 2,2kg Rundt 2000,- ferdig fortolla inn i Norge http://www.amazon.com/Osprey-Womens-Ariel-Daypack-Salsa/dp/B002N4W0VS/ref=sr_1_12?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1357337124&sr=1-12&keywords=osprey+backpack Gregory Deva 70L veier 2,6kg Selv bruker jeg Osprey Exos 58L til mine turer på mellom 7-9 dager. Denne veier kun 1,1kg, men takler helt fint vekter opp til 16-17kg. Når jeg trenger mer plass og bærer opp mot 20kg, bruker jeg Osprey Aether 85L, som er herreversjonen av Osprey Ariel Inntil for et år siden gikk jeg også med tung sekk på 30kg+ ved turstart. Jeg klarte det, men kan ikke si at jeg nøt turen. Før gikk jeg alltid korteste vei mellom to punkter. Nå tar jeg meg gjerne avstikkere til småvann og topper og andre steder som ser spennende ut. Jeg opplever rett og slett mye mer av fjellet nå! At lett eller ultralett utstyr skal være så dyrt er forøvrig bare en myte. Jeg solgte mit tunge utstyr, og for pengene jeg satt igjen med kunne jeg kjøpe mesteparten av det lettere utstyret jeg hadde behov for.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.