Mtp lapping er det mye lettere å ha med seg en pussematte fra 3M eller fint sandpapir enn flyktig aceton på flaske, bare vær nøye på at det ikke blir igjen noen blanke flater på lappeområdet.
Til forsterkning på utsatte steder er gaffatape helt sikkert bra, men jeg har ikke gjort slikt de årene jeg har hatt Ally selv om kanoen har fått rimelig mye juling. Julingen har forresten aldri havnet der en skulle tro allikevel. Muligens er esingens anlegg mot takstativet på bilen mest utsatt, så her kan det være en ide å skaffe seg litt rørisolering å ha på takstativet eller bruke kajakkstativ...
For nye brukere, ta dere tid til å montere den perfekt og symetrisk første gangen. Vår forrige tok vi det ikke så nøye med fordi vi var utålmodige og ivrige, derfor forble den skjev for all sin tid, uten at det egentlig hadde allverdens å si...
Hold kanoen unna direkte sollys under lagring. Selv har jeg knekter på nordsiden av huset og setter ytterduken inn med silikon når den lagres i vinterhalvåret. Det samme gjør jeg forresten med bildekk, sykkeldekk og gammeldagse skrittvadere i vinyl o.l.
Rigg ned kanoen i vinterhalvåret. Både spantverk og mellomrommet mellom bunnduk og ytterduk blir full av fukt/vann og kan ha godt av en tørk.
Tusj på hvert spant f.eks forfra og bakover med nummer, så slipper du å tenke under montering på startstedet.
Og, helt ærlig har jeg sluttet med elektrikerstrips for å holde på plass spantelåsene. Jeg skyver dem heller opp og vrir dem på plass en gang iblant.
Helt til sist, merk kanoen din på en litt spesiell måte, den er (dessverre og forståelig nok) et yndet tyveriobjekt...
Til sist (så langt) Allyen er rett og slett genial