Første bud for å skaffe sponsorer er å lage en fullverdig pakke med hva du har å tilby sponsorene tilbake. Et sponsorat skal være vinn-vinn for begge parter, i verste fall brake-even. Sponsorater skal med andre ord ha tilbake for samme verdi som du får av dem, enten du får penger, utstyr eller tjenester. Dersom du bruker dette som utgangspunkt, så kommer du langt.
Hva har så du å tilby en eventuell sponsor? De fleste i ditt tilfelle må selv skape blest om det de gjør, med andre ord skape mediedekning. I ditt tilfelle burde ikke det være vanskelig. Magasiner / blader / nettsteder er dessverre ikke så interessant for sponsorer som mange tror. Start på toppen. Be heller om et møte med de rette personer i TV2 og NRK, og sjekk hvorvidt det kan være interessant å følge prosjektet ditt i en serie programmer, eller i det minste ett. Får du til dette, så er du i gang. Som jente på 20 år har du et fortrinn. Før dette møtet må du ha soleklare salgsargumenter om hvorfor de bør følge deg. Dette bør du få hjelp til i forkant, om ikke annet så gjør en brainstorming med hele familien, alle vennene, eller skoleklassen for den saks skyld. Eller aller helst noen som kan sponsorarbeid ut og inn.
Har selv et prosjekt gående, hvor jeg har fått en intensjonsavtale med TV2. Før dette gjorde jeg masse planlegging, og tok blant annet en lunsj med Børge Ousland for å få innspill. Ikke vær redd for å ta kontakt med de som har tråkket stiene før deg. De er bare normale folk som ofte er glad for å hjelpe, men det viktigste er at du selv har klare rammer for prosjektet, og deretter følger dem. Det viktigste i forkant er rett og slett å ha en god plan.
Lykke til!