Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 18. juni 2012 i alle områder

  1. Da Gud skapte Femundsmarka var det neppe halvtrente kontorrotter han hadde i tankene. Han tenkte vel heller på reinsdyr, elg, bever og kanskje Lars Monsen. Her er store morenehauger og blokkmark og ganske tungt å gå. Jeg var glad for at jeg hadde pakket ganske lett sekk (ikke veid, men vil anslå rundt eller litt under ti kilo) og gode, lette fjellsko. Og etter den første dagen sluttet føttene å protestere mot all steinen. Ruten gikk fra Haugen, der jeg ble sluppet av fra MS Fæmund II (som havarerte to stopp senere). Jeg gikk opp fra Haugen, til Røvolfjellet. DNT, er dere heeeeelt sikre på at vi skal klare å finne veien her? Kunne kanskje slengt på en T til, bare for å være på den sikre siden? Deretter gikk jeg opp på Røvolfjellet og ned til Roastbuan, før jeg skrådde videre inn i marka langs en umerka sti som igjen møtte DNT-stien. Deretter ned til Kløfthåtjønnan hvor jeg slo den første leiren. Ingen fisk, men jeg prøvde heller ikke særlig hardt. Så noen få vak. Men det var lett å finne god ved her! Deretter for jeg inn til Reva, hvor jeg slo leir. Dette var også eneste området der det var "folksomt", møtte to svenske og to norske karer med kano. Tidligere på dagen hadde jeg møtt to tyskere ved Littbuddhåen. Ved Reva. Her fikk jeg også den første abboren, selvsagt på svensk side av den lille elva som går mellom Reva og Rogen. Den gikk på første kastet, deertter var det helt dødt.. Etter en kort andre dagsetappe ble tredje dagen lenger. Jeg gikk raskt på svensk motorvei (planker) over myrene og labbet deretter over Skredbrofjellet og inn til Norge. Vurderte å slå leir ved Fautbua, men syntes det var litt tidlig å gi seg i 14-tiden og labbet derfor inn til Langeggtjønnan. Etappen var vel på 20-25 kilometer og turens lengste, men det var mer slitsomt å gå i området langs nedre og Øvre Roasten enn her. Jeg gikk med tarp, noe som fungerte bra, men gir litt mindre fleksibilitet i forhold til overnatting over fjellgrensa. Bonusen er at man kan ligge i soveposen inntil bålen og med fri utsikt. Det var regn i lufta og litt bris hele veien, så myggen var aldri et problem. Ved Langeggtjønnan ble jeg lenge dagen etter og fisket litt. Tror disse vannene kanskje er litt overbefolket? Jeg fikk i hvert fall opp to ganske småfalne ørret. Kjøttet var heller ikke særlig rødt. Det vaket heftig, mest småfisk. Så noen større vak utpå vannet, men var utenfor min kastelengde. På ettermiddagen vandret jeg inn til Røvollen, der flere med kano passerte. Ble på DNT-hytta den natten, men angret litt. Det blir ikke helt det samme å bo innendørs som å ligge ute. Men et lyspunkt var at jeg møtte to hyggelige trønderjenter som kunne fortelle meg at MS Fæmunden var havarert. Da ble det å alliere seg med dem og skaffe seg privat skyss inn til Synnervika og haik med dem til toget på Røros. Alt oppsummert en meget bra tur. Jeg kunne godt ha gått litt lenger, for eksempel opp til Muggsjøen. Men så fikk jeg to rolige dager med fiske og avslapping. Et par bilder til: Femunden er Norges nest største innsjø. Slike døde trær som har stått i århundrer er det mange av i Femundsmarka. Reva, en svensk rastebu.
    2 poeng
  2. Kontaktet Egge Museum, og fikk følgende til svar angående Klingerhaugen: Eg kjenner berre til Klingerhaugen i Inderøy. Den kan du gå opp til frå same sida som Johalla, nemleg frå Volhaugen og Stubbsætertjønna. Her er det ein veldig fin sti heilt opp på toppen. Ei brattare lei får du om du går frå andre sida, frå vest. Da kan du gå frå Røflovatnet. Sti denne vegen også. Mvh Odd Andreas
    1 poeng
  3. Godt å høre at du er fornøyd Du må legge ut bilder. Kjøper du repsett, får du med spindel, rensenål,Forvarmingsveke, lærkopp og pakninger. Min 111C brenner så pent på bensin at jeg ikke kommer til å bruke annet, jeg liker best bensin som primusdrivstoff. Men jeg er nøye med å sjekke for lekasjer. Legger ut et bilde fra helgens tur. Glemte smøret hjemme, så det ble kokt fisk...
    1 poeng
  4. Kjempeflott rapport med fine bilder!! Gleder meg til jeg legger i vei sjøl snart!
    1 poeng
  5. Takk for en flott rapport:) Femunden har jo vært et stort samtaleemne på chatten og på forumet i det siste og det er nesten så man får lyst til å ta turen Har du bildene dine liggende på en ekstern server? Liker i grunnen veldig godt den måten å presentere bilder på i turrapporter.
    1 poeng
  6. Det er noen år siden kartene ble oppdatert sist ja... Uten å huske nøyaktig så mener jeg det er kartdata alt fra 2004 til 2007 sånn ca. Så akkurat de gamle kartene til Garmin (adventure og snart premium), ser jeg ingen problemer med at noen har lagt ut på nettet. Gammelt skrot bør jo gis bort, ikke kreves mer betalt for enn for noe som er nytt.
    1 poeng
  7. 20 CD'er * 620kr = 12400kr om man vil ha hele langstrakte Noreg..... Det er rimelig vilt... Har bare 2 områder av Adventure, flere tar jeg meg ikke råd til å kjøpe. Begynner også å merke godt at kartene jeg kjøpte, begynner å bli utdaterte, er ingen måte å oppgradere kartet man har kjøpt.. Veier er blitt til stier og er omlagt, nyere stier er ikke inntegnet, nyere traktorveier er ikke inntegnet.. osv. Merket det godt på siste turen jeg hadde hvor jeg gikk etter veier og stier... På 10,5 km møtte jeg mange feil i kartet jeg gjerne skulle vært foruten, ble noen avstikkere på feil sti/vei og leting etter stier og veier som skulle vært der i følge karet... Tipper karet er 6-7år gammelt.. Noen som vet hvor ofte Topo Premium eller Adventure oppdateres.? TomTom for Bil oppdateres 4ganger i året vet jeg... Står ikke noe utgivelse/produksjons tall på nettsidene som selger kart. Kipt om jeg skulle ville oppgradere mitt Adventure til en ny utgave, så viser det seg at området fortsatt ligger på kartdata fra 2005... Edit : optimistisk leif-Feil..
    1 poeng
  8. Jeg har opplevd et par ganger at denne primusen har stoppet for meg under bruk. Problemet har begge gangene vært stopp i fueltilførsel. Løsning: I enden av fuelrøret sitter et lite filter. Dette filteret har tydeligvis en tendens til å sette seg på høykant (under transport?), og kan dermed strupe tilførselen. En liten fastnøkkel eller skiftenøkkel behøves for å skru opp og sjekke stoda. Ta gjerne ut dyse og magnetrensenål samtidig (skrutrekker brukes), og blås igjennom fra pakkboks og ut dysa (husk å åpne reguleringen først). Sjekk at det ikke er tettet av rusk. Gjør rent og sett på plass (filteret skal ligge, ikke stå på høykant). Sjekk for lekkasjer. Prøvefyr. Det er ikke mye som kan gå galt på denne primusen, men stopp i fueltilførsel ser ut til å skje av og til. Andre som har opplevd det samme? Vel, det er enkelt å løse. En ting til med det samme: Rensenåla. Den drives av en liten magnet. Urenheter kan hindre fri bevegelse. Sjekk derfor at det ikke er dysenåla som tetter dysa.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.