Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 31. mai 2012 i alle områder

  1. Har veldig lyst på dette teltet jeg også, forholdet mellom plass og vekt er jo veldig bra Håper du skriver en utstyrserfaring når du har fått testet det
    1 poeng
  2. Jo, det stemmer. Men ved bruk av bensin skal det ikke være et problem lenger, det er ved bruk av parafin at brenneren går varm, slagloddinger kan smelte og brenneren kan sprekke. Det er spesielt når tanken begynner å bli tom at brenneren går svært varm, og brenner med gulere flammer. Og som vi tidligere har diskutert, vil bruk av store kokekar gjøre at varmen ikke slipper ut av boksen og varmer opp brenneren. Så i tillegg til ujevn produksjon fra Optimus, tror jeg at uvettig bruk også kan ha sin skyld i problemet. Til tross for dette er jeg veldig godt fornøyd med min 111C, det er min favoritt Jeg liker den bedre enn både min 111 bråkebrenner og 111T. Edit: -Det er T-brennerene som har vært plaget med at slagloddingene smeltet, C-brennerene er plaget med at de kan sprekke.
    1 poeng
  3. Hi all, I'm starting a hiking & packrafting adventure across Scandinavia (Lindesnes-Nordkinn) this weekend - and should finish it in late september. Maybe some of you will be interested to follow a bit on http://transscandinavia.wordpress.com Curious how much snow will be on the Setesdalsheiane and Hardangervidda! Cheers, Willem
    1 poeng
  4. Tja, det er fortsatt meldt nattefrost... http://www.yr.no/sted/Norge/Sør-Trøndelag/Røros/Øvre_Roasten/time_for_time.html
    1 poeng
  5. "hammer" means steap rock
    1 poeng
  6. Nei, du kan visst ikke så mye om dette. "Jerky" er tørket kjøtt, ofte smakssatt med forskjellig krydder/sauser, røkt, eller rett og slett bare tørket. Så den er ganske sunn. "Jerk" er en krydderblanding fra Jamaica som bruker til såkalt tørrmarinering, krydderet gnis inn og så lar mat maten hvile for å ta til seg smak. Det vanligste er kylling, men jerk brukes også på kjøtt og fisk. Det kan være det finnes "jerk jerky" (hahahahahah), altså jerky som er krydret med jamaicansk krydder, men det har jeg ikke sett. Ellers synes jeg det er veldig rart at du "ikke liker maten" i USA, for vi har ingenting her i Norge som de ikke har der borte. Liker du ikke popcorn for eksempel? Eller poteter?
    1 poeng
  7. Føler for å reklamere litt for Exped. Er over gjennomsnittet fornøyd med dette merket. Kan også konstatere at jeg har idiottestet merket i flere år.
    1 poeng
  8. I worked in Fjærland for a while, and suggest you hire a guide (although it is expensive in Norway). However if you split it between several people, it's likely 'over-comeable'. Likely you'll get a better idea by contacting the norwegian mountain guides association (for the highest quality, this website should have a list ...http://www.ivbv.info/ of associate members in norway.) Norwegian mountain guides who have attained IFMGA are here...http://www.nortind.no/index.php?lang=en.. Note I'm not a mountaineer or guide!! Was just a chef at the old hotel there many years back (hotel Mundal)..but like many on this forum I've an interest in the outdoors...wish you the best on your trip..surfing here i australia at the moment...! bit cold in the water tho'
    1 poeng
  9. Skikkelig USA-hater du? Har du vært der selv? Jeg har vært i USA flere ganger både på ferie og gjennom jobb og kjenner meg ikke igjen. Jeg syns maten og drikken de serverer der borte stort sett er god. Har blitt syk av mat to ganger i mitt liv og begge gangene var etter restaurantbesøk i Norge; fiskerestaurant i Trondheim og kebab i Oslo.
    1 poeng
  10. hey again. The difficulty is the orienteering and loose rock from the end of the valley to the top at the glacier. Very few people use the route, still it is one of the most interesting both natural and historical. I have tried to copy the description from "Breføreren" (Glacier guide) into english. 1.3.2 Nesdal-RUTEFLOTDALEN-RUTEFLOTBREEN After this is arguably the coolest and most impressive rise to the glacier. It was formerly a widely used route, but after the glacier retreated and made the recovery more difficult, and after people moved from Nesdal, there are few who use it. The ascent from Ruteflotdalen can be difficult and not to be in bad weather. There is no bridge over the strait during Ramnefjell and detour on Feel the valley is long and crooked, so there should be agreement on the boat to / from Nesdal. From Nesdal setersti leads up through the forest to Ruteflotdalen. On the trail into the valley through lush dense forest past the front of Ruteflotsetrene Mountain farms, which is somewhat out of the river. Here are several seal surrounded by dense vegetation. Especially when coming from the glacier, it is easy to pass Ruteflotsetra and instead get into the dense bush. Setra is because of a pronounced shoulder to the right up the valley, ca. 30-40 meters above the valley floor. Eventually, the trail disappears and it pays to take out on the river bank where it is easier to walk. Well within 3 km Ruteflotsetra the valley narrowed, and you are forced somewhat from the river, which here runs in a ravine. Through rough watch on the shelves on the east side a little bit up from the river and past a hammer into the very bottom. Inside the impressive bottom with Ruteflotbreen opposite one takes up steeply to the northeast through an area with very loose gravel from an old lateral moraine up to a grassy field in the 1000 m elevation. It turns Mon. to the southeast and continues slightly uphill over steep moss-and grass-covered slopes, which can be slippery. Asking the path. A cairn marks the direction. At approx. 1060 m pass on the lower side of a large stone, with a cairn. In approx. 1150 m altitude is more Mon straight up to the east and have a steep cliff to the left. Under the rock face uphill until you reach a creek ravine. Across the canyon and steep up some hammers to a small plateau north of a small lake. From here, turn south onto the glacier for about. 1470 m elevation. If you go down this route, it is important to find the small lake and a cairn which marks the decline. This is a fantastic rise in a very wild nature, but it can be difficult and not to be in bad weather. Transition to fence in the glacier or Flatsteinbu in Olden. Not winter schedule! Map: 1418 Lodalskåpa IV, BrigsdalsbreenAngre redigeringene .
    1 poeng
  11. snakket med folka på Kjærringsjøn nettopp.og isen er på god vei til vann. skulle være isfritt til helga meldte dem
    1 poeng
  12. Jeg vet at det ikke hjelper. Det er som å kjempe mot vindmøller, men... Det er de lokale foreningen som stort sett betemmer hva som skal skje innenfor "sitt" område. Den lokale forening er " lukket" i den forstand at bare et mindretall av medlemmene møter opp på årsmøtet og er med på å bestemme. (I STF møter ca 80-100 personer opp av i alt 23.0000) Men møtet er åpent for alle medlemmene, og slik jeg ser det, så gjør min lokale forening det den kan for å få med folk flest på årsmøter, fellesturer og ikke minst dugnader. Alle valg og hele møteagendaen for årsmøtet ligger ute på nettet i god tid før møtet, og det er også mulig å komme med innspill. Det er de siste årene kommet innspill/forslag fra "menige" medlemmer til årsmøtet, nettopp for å styre foreningens arbeid i en retning forslagsstillerne mener er riktig. (Og i en retning som trådstarter hentyder til.) For å være med å bestemme, så er det bare å ta med en 20-30 venner og venners venner, så får dere svært mye å si i valgene.
    1 poeng
  13. Hei. Hvis jef ikke tar feil så kostet det ca 1400 Sek for en uke med leie av kano, 15 Sek pr natt for parkering av bil, ca 350 Sek per person for fiskekort for svensk side og ca 450 Sek for kart over området der oppe. Her er tlf nr til Per Roger som leier ut ved Kjærringsjøn: 004668428022. Husk, de tar ikke kort så her er det kun svenske kontanter som gjelder. Ha en strålende tur, jeg kommer rett etter deg.
    1 poeng
  14. gnistsikker, turbukse, bålkos.... Mvh Språkrådet
    1 poeng
  15. Vær har stor betydning på fisk og bett: For meg det aller viktigste. Hva du fisker med betyr null og nada om fisken ikke er aktiv og i bett. Høy trykk er bra. Sør, Sørøstlig vind kommer ofte med høytrykk. Lav trykk er dårlig sort. Nord Nordvestlig vind kommer ofte med lavtrykk. Her oppe sier vi at nordavind er fiskelaus vind. Vindstille er mindre bra. Kunn dupp/mark evt. tørrflue som funker da. Selv nordavind er bedre enn ingen vind. Klar himmel med stor klar sol => Lite fisk. Overskyet er bedre. Varmt vær over lengre periode => Dårlig sort. Har været vært stabilt lenge så er ofte enhver værforandring bra. Jeg drar ofte på tur etter å ha fulgt med værvarselet. Regn etter en lang periode med tørke => Bra. Varmtvær og høytrykk etter en lang kald periode => Bra. Kaldvær etter en lang varm periode => Kan være bra (om det er for varmt i været). Vindendring til Sør Sørøst etter en lang periode med nordavind => Bra. Jeg fisker som oftest på den siden hvor bølgene går mot, fluer og mat blir ført mot den siden. Mye av de beste fiskebettene jeg har hadt under en skikkelige regnskyllinger. - Insekter og slikt blir slått ned i vannet. - Mere oksygen i vannet. - Kan bli tempertaurforandring i vannet (ofte til det bedre). - Fisken er også tøffere, tolerer mer av bråk av sluker og lignende. Går nærmere vann og ser deg ikke. Lesing av vann: Når jeg kommer til ett nytt vann så begynner jeg å vurdere fiskeplass. - Inn og utløp av elver er alltid bra. - Innløp best. - Grunner og bukter er ofte bra, bare det ikke er for grunt. - Om det renner bekker og elver inn på vannet på en side og ingenting på andre sia. Så gå jeg på den siden med bekkene/elvene. Næring / mat og ofte kaldt vann kommer med bekkene. - Se etter plasser det kan være ekstra strøm. På store vann merkes flo og fjære. Pass eller sund kan være bra. - Ofte ser jeg på flyfoto i den aktuelle kommunens nettsider hvor jeg bør fiske. Spesielt med tanke på isfiske (leite etter grunner og bukter). - Om det er skog og busker på en side og ingenting på andre sia. Så gå jeg på den siden med buskene/skogen. Fisk beiter ofte på insekter som faller fra trærne (eller svirrer rundt der). - Se etter vak. - Er det røye vann så husk at røya går i stim. Da må en se etter brae beiteområder. Om en ikke får fisk på de anntatt "brae" områdene kan det være fordi fisken er en annen plass. Vær tålmodig og avvent. Om en forsøker å gå etter fisken kan det være en går før eller etter stimen og aldri kommer på fisken. - Se hva fisken beiter på. Er det en spesiell døgnflue eller noe annet så se om du har noe slikt i flueboksen. Slukvalg og alt annet får jeg ta siden. Men igjenn min klare mening er at det er underordnet. Treffer du fisken og den er i bett så er det nokk at du fisker med noe som er brukbart og som fungerer. Jeg tester sjelden ut mye nytt og rart. Fisken som regel med det jeg av erfaring vet hva som fungerer. Får jeg ikke fisk da så er det som regel at den ikke er i bett eller ikke er der.
    1 poeng
  16. Ja, etter en uke eller to i fjellet, så kan fjellvann være så eksotisk det bare vil. Deilig å tilsette litt falsk smak! Hvilken butikk-kjede® selger disse?
    1 poeng
  17. Jeg har vært mange ganger i Nepal i forbindelse med ekspedisjoner til Everest og andre fjell. Everest BC har ikke utsikt til toppen av fjellet, men er man der i slutten av april eller i mai er det nok litt morsomt å se aktiviteten der med alle klatrerne, etc. Strålende utsikt til Everest/Lhotse/Nuptse fra Kala Pattar! Anbefales. Vanlig tidplan fra Lukla til Everest BC/Kala Pattar er å gå til Namche Bazaar på to dager. Deretter være to netter i Namche. Videre til Dingboche/ Pheriche på to dager. Overnatte tre netter her, minimum to. (Gå akklimatiseringsturer opp i høyden herfra.) Deretter til Lobuche. Herfra kan man gå en lang dag til Everest BC/Kala Pattar, men mye bedre å først gå til Gorak Shep for overnatting. Raskere oppstigning enn dette er ikke å anbefale. Det kan være farlig og gir lite turutbytte (hodepine, kvalme...) Fra Everest BC kan man returnere til Lukla på 3-4 dager. Og bare for å nevne det: lodgene man bor på er veldig "basic". LAV standard. Mange vil foretrekke telt. Fraråder å skulle "gjøre alt selv" og bære en sekk på 20 kg pluss. Bli med på et turopplegg, i det minste lei en bærer og ha en mye triveligere tur (og bidra med penger til et fattig folk). Det er en opplevelse for livet å gjennomføre denne turen! DO IT!
    1 poeng
  18. Husk bare på at mange typer pulversaft består stort sett bare av kunnstige smaksstoffer og kunstige søtningsstoffer. Kunstige søtningsstoffer virker slik på kroppen at når du får søtsmakenn i munnen så begynner kroppen å forberede seg på å motta sukker / karbohydrater. Produksjonen av insulin starter oppp, men når det ikke kommer sukker så blir insulininnholdet i blodet ekstra høyt, altså blodsykkernivået i forhold til insulin blir alt for lavt og da svarer kroppen med sult. Den gir beskjed om at den trenger mat selv om den strengt tatt ikke trenger dette. Dette er ikke så farlig når du er på tur, men for de som ikke har særlig stor fysisk aktivitet og gjerne noen kilo for mye så er ikke dette så bra. De drikker ofte lettbrus og andre tilsvarende ting uten sukker og ender opp med å spise ekstra i stedet. Sportsdrikker som XL-1 og Gatorade er vel laget for å gi rask energi og inneholder druesukker og en del såkaldte elektrolytter for å gjøre kroppen i stand til å ta opp væsken raskere enn hvis du bare drikker vann. Helt fra den tiden da folk gikk i fjellet fordi de ikke hadde andre transportmidler, har det vert kjent at på varme dager når du drikker mye kan du enne opp med såkaldt "vassvomm". Vannet samler seg i magen på grunn av at opptaket til kroppen skjer saktere enn inntaket. Dette kan du motvirke ved å spise litt salt eller saltet tørket kjøtt. På lange varme dager pleier jeg å ha en bit spekepølse i sekken eller i lommen og hver gang leg drikker så skjærer jeg av en bit og spiser sammen med vannet.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.